Friday, October 19, 2018

THE orange season ...




Godmorgon!



Fredag!
Igen!
SÅ härligt!


Vi befinner oss snart i slutet av oktober.
Här i USA råder det—som vanligt under hösten—pumpkin spice feber!
"ALLT" är pumpkin spice. Tycker snart det börjar likna ett skämt.

Jag tror det började för kanske 5-8 år sen då Starbucks introducerade sin pumpkin spice latte. Den blev omedelbar succé.
Innan dess kan jag inte direkt minnas att det var så mycket snack om pumpadoft och dylika kryddor? Men, jag kanske bara inte la märke till det? Det är möjligt.

I september exploderar “pumpandet” och sen håller det envist i sig fram tills det är dags för julen. Eller, man kan väl egentligen säga att det håller i sig fram till nyår.
Med crescendo på Thanksgiving!
Varje september är det likadant, man ser allt det orangea i affärerna. Det bara finns där, på ett helt självklart sätt.
It is the Pumpkin Spies Season.

Här är ett urval på det jag hittat i affären de senaste veckorna.
Om jag gillar pumpkin spice?
Jodå, med måtta. Jag gillar latte med sådan smak. MEN jag har inte druckit en enda en denna höst. Det var så länge sen jag var på Starbucks överhuvudtaget.


Pumpning, pumpning överallt :-)


Luftrenare ... jamenvisst.  Ska inte säga något, jag.  Jag har doftljus i pumpans alla dofter ... hehe.


Jag själv har ljus härhemma med doften, och jag gillar den doften på hösten. Alla ljusfabrikanter kör stenhårt med pumpkin spice på hösten.





Vad är då egentligen pumpkin spice?
Jo, det är ju ungefär det vi kallar för julkryddor som blandas ihop. Det är pumpkin spice som ger den beprövade pumpkin pie, pumpapajen alltså, sin smak. Pumpkin pie har ätits här i USA väldigt länge. Antingen gillar man den, eller så gör man det inte.
Jag gillar den, med måtta.



Läbbigt godis ... javisst ...


Pumpkin spice består av följande kryddor:

Kanel.
Ingefära.
Muskotnöt.
Kryddpeppar.
Nejlika.

Se där, julkryddor helt enkelt.




Ja, och såklart kan man köpa själva kryddan.  Fattas bara ...

Visst är det överdrivet ändå, detta “pumpande”. Jag såg att det till och med finns HUNDMAT med kryddan. Man frågar sig, varför?
HAHA!
Glömde dock att ta en tur via den avdelningen på min lokala affär.



Kaffe! Självklart.



Nu ska jag avsluta med den här bilden. På tal om ORANGE och så.
Någon av er som är sugen på en macka?


MOHOHAHAHAHAHA!!!  Hugg in, gott folk.  Happy Friday!

Ha en fin och bra helg!!

26 comments:

FREEDOMtravel said...

Pumkin spice... what? Har aldrig hört talas om! Snacka om att hitta på ett behov ;) Mackan? Hoppas att den är ett skämt helt enkelt ;)

Äventyret framtiden said...

Går det så går det, tänkte säkert marknadsföringsgänget och tydligen gick det. Överdrivet är det absolut. Till och med hundarna ska ha sin beskärda del. Haha...
Tur att man kan välja själv vad man sätter slantarna på (inte hundarna förstås).
Smörgåsen står jag över ;) Jag måste nog vara oehört svältfödd för att sätta tänderna i den.
Men roligt att du gör ett inlägg om hur det är. Det är kul!
Ha en fin helg Annika!

bettan said...

Läser och njuter av dina inlägg.
Fnissar över amerikanska tokerier och blev genast proppmätt(lätt illamående;)) när jag såg sista mackan.
en massa KRAMAR

Keith said...

No pumpkin-spiced toilet paper? :-) Hmm, not sure if I should be enticed or repulsed by the Trump sandwich. Might have to look at it again around lunchtime.

Brysselkakan said...

Haha! Ja, amerikaner går verkligen all-in!

Annika said...

Freedom:
Finns till viss del hemma också. PPL finns på Starbucks.
Här har det blivit en sådan jättegrej!!! Överallt.
JO, mackan är ett skämt :-DDDDDD
Tur det, hahahhahaha!!!

Annika said...

Karin:
Helt galet det här. Samtidigt får man ngt att garva åt.
Tycker bara det blir mer och mer för varje år.
ALLT ska vara PPS, allt. Jaja, det är THE SEASON antar jag.
TUR vi kan välja, så sant. Ja hundarna får väl ta vad som bjuds, haha!!
VA!!?? Vill du inte HA mackan? KOM igen, Karin!!
HAHAHA!!!
Garvade rätt ut då den dök upp i mitt instaflöde nyligen!!
Ha en jättefin helg!!!
VI fick första frosten inatt :-)

Annika said...

Bettan:
TACK fina, söta du!!!
Mackan, helt otrolig va? Började garva då jag såg den på insta, för det var där jag hittade den.
HAHAHA.
Kramar i massor till dig, fina Bettan!!

Annika said...

Keith:
OMG! You got it. Maybe that will be NEXT!???? HAHA.
The sandwich, just take it. YOU know you want it ;-))))))

Annika said...

Brysselkakan:
SÅÅÅÅ sant.
På ngt knäppt sätt blir jag glad av det :-)

Vform said...

Vilket utbud ... bara att välja och vraka! :)
Snart är dagen med stort D kommen!
Pyntar du som förr eller skär du ner på alla "hemskheter"?
Sista bilden .. HÅHHÅ har inga ord ... inte min smak! :D :D
Happy Friday till dig med! ♥

Annika said...

Vivan:
HAHA, ja ... eller låta bli!!
Fniss!
Jag har skurit ner på pyntet. Ganska rejält. Men lite har jag allt. Men absolut inte som förr. Inte ens i nrheten.
HAHA, sista bilden! JAG vet. Helt galen.
Skrattade högt då jag såg den första gången!!
Kramar och happy friday!

Humlan said...

Här har det ju kommit mer och mer saker med pepparkakskrydda, misstänker en viss inspiration där ... Fast helt verkar det ju inte ha fastnat riktigt än, tror att skumtomtarna i år har kolasmak (kommer inte ihåg vad det var förra året, men det kan ha varit pepparkaka), testade inte då och kommer nog inte att göra det i år heller.

Den där mackan är ju för fyndig, man kan inte annat än garva!

Önskar dig också en fin helg
Kramar

Steel City Anna said...

Halloween känns lugnt här jämfört med England och det jag sett på din blogg. Men Starbucks här har också Pumpkin spice :) men jag tänkte bära en liten söt häxhatt på Halloween iallafall. Kul med alla grejer ändå. Och pumpor är väldigt fina.

Anne said...

Preciiis så här är det, så det ser ut i affärerna. Jag håller med dig, det blir galnare och MER varje år. Du har ju bott här så länge nu och vet mer :) Men jag med mina 12 år tycker absolut det skett en förändring, det var inte så här i början när vi var nya. Det här har helt klart skjutit i höjden de senate 5 åren eller nåt sånt som du säger. Jag är inte särskilt förtjust i pumpkin spice alls, en latte eller kaffe med smak är helt ok och tackar inte nej till det, men det är ungefär på den nivån. Av alla holiday pies gillar och föredrar jag pecan framför pumpkin. Men visst, även om jag inte går igång på det här så är det ju lite charmigt och småkul hur det totalt spårat ur, hehe. Har du varit till Trader Joe´s nyligen? De har ju mer än halva sin butik med pumpkin spice produkter den här tiden på året.
Inte direkt nåt med pumpkin spice att göra men jag spinner vidare till Halloween temat. Har du pyntat mycket? Visa gärna bilder!! Vet att du är THE queen men taggat ner men fortfarande har du en del. Ditt "lilla" pynt skulle nog definieras som megamycket här... Vet du vad som är sååå trist i vårt kvarter (och intilliggande kvarter, ja i hela den stora västar förortssidan där jag bor som inkluderar massor med olika förorter), det är extremt få som pyntar överhuvudtaget. Seriöst, om man inte visste man var i USA skulle man undra om man verkligen var det. Hade jag fått besökare och ville visa upp äkta amerikanskt Halloween pyntade hus och stämning så hade folk blivit besvikna. Stella är så besviken också, varför pyntar inte folk... Även om man drar sig utanför min lilla bubbla och till andra områden, kvarter och andra förorter längre bort med bil så nä, överlag är det snålt alltså. Trick or treat är ju rätt stort, men inte alls i de mängder och omfattning jag hör hur det kan vara på andra håll i landet där folk har typ kö till dörren och står utanför och tar emot på löpande band. Vi hade väldigt få förra året t.ex. Jag undrar om det här småskaliga firandet är lokalt hos mig i Portland eller om det är nåt västkusten fenomen överhuvudtaget???
Läste en artikel i Foodnetworktidningen att mest pumpakryddade produkter (så tillbaka till det du skrev om här) säljs i delstaterna på västkusten, det var ganska mycket mer % sett jämfört med andra. Så det var ju intressant man här är tokiga i allt med pumpkin spices då men pyntar och firar Halloween stort det gör man definitivt inte...
Babbel babbel från min sida... Ha en riktigt fin helg Annika!
Kram!!

Annika said...

Humlan:
KAN så vara. Igår på IKEA köpte vi bullar, Pågens, med smak av pepparkaka. Goda.
Lite samma grej där kanske, helt klart. Ser släktskapet.
Ja, jag minns de där skumtomtarna med pepparkakssmak. På ngt sätt fick jag tag på dem. Gillade inte.
Igår köpte jag däremot äkta skumtomtar fr Cloetta på IKEA. GUD vad jag älskar dem.

JA!
Gud vad jag skrattade när jag såg mackan på insta. SÅÅÅ KUL.

Trevligt helg fina Humlan!!
Kramar

Annika said...

Anna:
DET tror jag också, även om den nog har blivit större även hemma. Men såklart natt och dag mot hur det är här och i England.
Ja, Sbux hemma har Pumpkin spice latte, och har så haft nu i många år, tror jag.
klart du ska fira Halloween lite. Jättekul ju!!
Trevlig helg till dig!!!

Anne said...

Förresten, hur var jylpyntet på Ikea? Jag tänkte ta mig dit endera dagen och är nyfiken på sortimentet. Kollade online men det är mer trovärdigt med omdömen från nån som sett det "live" :)

Annika said...

Anne:
JA!
What the heck har hänt. Det liksom bara exploderar mer och mer för varje år!! Visst var det inte så här förr? Inte innan Sbux kom med sin psl.
Ja, jag gillar psl. det gör jag. MEN att ha pumpasmakl på allt? NEJ tack. INTE!!!
Nej, jag köper inget sånt. Men blir ändå glad av det på ngt sätt. Lite som jag blir glad när folk och affärer brassar julen in absurdum. Blir gald även om jag i det här fallet inte köper. Ljus däremot? Jodå där tar jag med gärna pumpa och höstlukten.
TJs, jag har inte varit där på ett tag, men ska gå dit snart. Var på Harris Teeter idag för försgta gången på länge. MASSOR så in i bänken där med.

ÄR inte Queen of Halloween längre, men har en del pynt. Men inte alls som jag brukade. Jag har verkligen slimmat ner allt sådant.
Men lite till kanske jag gräver upp innan den 31. Man kan väl kalla mig abdikerad drottning numera, men fortfarande med en del pondus. HAHA.
Lovar att visa lite bilder framöver.

SÅ trist att de inte pyntar upp hos er. Undrar varför? Hur är det i juletid??? Lika snålt då?
Här hos mig är det som det brukar, de som brukar pynta gör det, de som inte gör det gör det inte. Jag vet på ett ungefär vilka de är.
Men vissa hus ÄR bra.
Ska försöka visa lite mer sen!

HA! Intressant det där med pumpakryddorna och skillnaderna. Mkt intressant. Det går liksom stick i stäv med det du berättar.

Anne, min fina, ha en riktigt fin helg!!

Annika said...

Anne:
JA, det var BRA!! Bästa jag sett på länge faktiskt. ÅK dit!
OCH du, de hade POLLY!!!! OCH skumtomtar!! Så stick dit!!!
KRAMAR!!!!

Monica said...

Haha, lite kul ändå med detta utbud:-), är ju rent otroligt så mycket det finns. Skulle nog köpa kaffet, tror det är gott att fixa till själv, här finns också "pumpa"kaffe både på Starbucks och Espresso House.

Det som kommer som en storm i veckan, det är Lidl med sitt utbud, har en hel tidning med allt från spökchips till tårtor som hade Halloweenstuk istället för prinsess-stuk:-), liknar den tårtan annars. Vampyrtänder som skumgodis och Halloweenpasta med mycket tomatsås, haha, ljus och ljusslingor och kläder för både stora och små, funderar på en klänning till mig och kostym till maken;-). Lite kul är det men något som äcklar hemskt är de runda chokladbollarna som föreställer ögon, ja pappret runt om, fy säger jag.

Fick du tag på VinterPolly, hjälp så goda, bara sett dem på ett ställe och köpte en familjepåse, var julkola, apelsin och pepparkaka, hela påsen slank ned av sig självt, det var då jag gick NED ett kilo, faktiskt sant och ska försöka få tag på en till och kanske spara till jul:-)

Ha en riktigt fin helg nu Annika!

Anne-Marie said...

Eftersom jag har svårt för dofter är detta absolut inget för mig. ;)
Har inte känt doften direkt i de få affärer jag har varit inne i. Det finns givetvis men inget som har tagit överhanden.
De kryddkombinationer som utgör pumpkin spice är litet för mycket för mig. Tur att man inte blir tvingad att köpa.
Kanske detta fenomen inte är lika vanligt där jag bor, vad vet jag.
Lever fortfarande med frågan kring bloggen men jag skrev i alla fall en summering av sommaren för några dagar sedan.
Ha en fortsatt fin helg Annika!
Stor kram!!

Channal said...

Hahaha! Blää vilken macka! Finns business i allt! Ser spännande o gott ut... påminner lite om julsmaker. Eller?

Ha en skön söndag! KRAM Anna

Annika said...

Monica:
Otroligt utbud är det. OCH lite kul. Kaffet har jag själv köpt, och tycker om det. Men annars? Njeaee... haha. Kan lätt avstå.
Precis, pumpakaffet finns hemma också, det vet jag.
Så Lidl kör hårt med Halloween. Ja, alltså i matväg finns det så otroligt mkt som har med Halloween att göra, OCH samma med pynt. En uppsjö. Tror det är den mest "pyntiga" högtiden efter julen.
Kul.
Det finns en del man kan äckla sig åt också. Min svägerska hade gjort guacamole som en pumpa "kräktes" ut. Jag kunde knappt förmå mig att ta av den guacen. HAHA.
BARA vanlig Polly, Monica. Var glad för den jag. Skulle ÄLSKA att smaka vinter-Polly. KAN tro att den är GOOOOD!!!
HAHA. rena bantningskuren för dig med vinterpolly. KOMISKT!!!
Hoppas din helg var toppen!!

Annika said...

AM:
Länge sen jag såg dig här. Välkommen tillbaka. SÅ roligt att ha dig tillbaka.
Ja,doften tycker jag är rätt god av detta. Men smaken? Tveksamt. Den passar i vissa rätter, men absolut inte i ALLT de vräker ut. Det är ju liksom helt galet.
Anne skrev ovan att det lär vara ännu vanligare med pumpkin spice etc på er kust. Men kanske inte just i Weed.
Jaja, ett äkta amerikanskt fenomen är det likafullt.
Ska komma och läsa!
Kramar!

Annika said...

Anna:
Pumpkin spice är julsmaker, ja. Mer eller mindre.
STOR business på hösten här i US.
Mackan, kul va ;-)
Kram!