Friday, October 26, 2018

Drömmiga morgnar!




Godmorgon fredag!!


Jaha, så har ännu en vecka rusat iväg. Ännu en helg väntar.
Egentligen är det spöklikt hur snabbt tiden rusar, eller vad säger ni?
Veckan består bara av måndagar och fredagar. Ja, det känns nästan så.

Halloweenfesternas helg på ingång.
NEJ, jag vet fortfarande inte hur jag ska klä mig imorgon på Halloweenfesten jag ska gå på. Ingen aning faktiskt … Dock, det ordnar sig.
Ni får se resultatet på tisdag. Lovar det.
Karolina ska festa två kvällar i rad. Japp, allt med Halloweentema.
Imorrn ska de ut i DC, där firas Halloween stort på barerna.
Karolina, hon kör sin mammas gamla idoler på sin kostym. ABBA! Just det. Eller, rättare sagt, hon och hennes vänner ska gå som Donna and the Dynamos, ni vet från filmerna Mamma Mia.
Det är ju så att min dotter och hennes vänner ÄR helt galna i de filmerna.
Karolinas kostym har så sakteliga anlänt från Amazon under veckan. Ett paket där, och ett här …
Lite så.
Ja, jag lovar att visa bilder även på henne i tisdagsinlägget.

Bilderna i dagens inlägg är samtliga tagna förra fredagen och i måndags. Då hade vi våra allra första frostnätter och världen var så förunderligt vacker. Friskt och kallt då jag gick ut.



Frost i gräset.  Höstens allra första drabbning ...


OCH ångan över sjöarna låg tjock.  Detta är Lake Audubon.


Ljuset, det är ljuset som ÄR så vackert då man kliver ut på trappan lite efter 7.
Det är halvdager då, solen har inte gått upp.  Den går upp runt 7:25 nu.  Men jag beger mig ut tidigare än så.  MED lite tur befinner jag mig då vi någon av sjöarna när solen går upp.
I am totally in LOVE with this!!





Ångan, eller sjöröken, låg mycket tyngre än på bilderna.  Det är svårt att fånga dimslöjor på bild.  De vill helt inte fastna på linsen.  Lite som älvor kanske ...


OCH så stiger solen!


Vi hade frost igårmorse igen. Gyllene, underbart, vackert och bara så fantastiskt att vandra medan solen går upp.
Jag, en podd i öronen och så Camera+ appen på mobilen.
ALL set.







Nu, idag och imorgon, ska det regna och blåsa ordentligt här. Det gör inget, jag gillar sådant väder också. Fast, det är klart, ska jag välja väder att gå i så är det ju absolut gyllene morgnar som är det ultimata.





Frostnupen ros vid Lake Thoreau.


Soluppgång över Lake Thoreau.


Ni i Europa byter tid i helgen. INTE vi, vi gör det först nästa helg.
I ert fall därhemma kanske det blir sista gången ni måste byta tid. Starka krafter vill ju införa normaltid året om. MEN så KLOKT!!
DET säger jag JA till och tycker det är det bästa förslaget på LÄNGE.
Önskar man gjorde samma här. Normaltid hela året! SKIPPA sommartider i all evighets evighet.





Gyllene morgon!!  ÅÅÅÅH vad jag älskar dig!




ANYHOOO, kära ni, ha en bra och fin helg!!!



Så här ser det ut nu.  Träden skiftar så smått, så smått ...


Lake Thoreau i måndags.  



32 comments:

Anonymous said...

Hej ! Magiska bilder ! Tack !! / Marika

Sara said...

Sis, vilka otroligt vackra bilder!! Vi hade också frost här i morse, solen gick upp när jag var på väg till jobbet. Promenerade via Vasaparken och upp på Observatorielunden och kände hur jag bara tankade lycka och energi. Så härligt! Älskar att se solen gå upp, hur himlen skiftar färg och molnen blir rosa/lila, hur höstlöven lyser i solens strålar. Bedårande, härliga höst!!
Och på dina bilder; sjöröken, det är så makalöst vackert! Typ det som jag verkligen kan sakna från vår förra lägenhet, att få se sjörök på morgonen. Ha en underbar fredag, sis! Älskar:)

Humlan said...

Underbara bilder! Jag tänker så ofta att jag måste släpa mig upp och ut tidigt, med kameran i hand, för att fånga mornarna. Skulle jag lyckas ta någon riktigt bra bild så skulle jag kunna tänka mig att ha den på väggen istället för de tråk-tavlor som jag har nu och som jag inte tycker speciellt mycket om. Får se om jag lyckas någon gång.

Sommartiden spelar faktiskt inte mig så stor roll. Däremot tycker jag att det är bra om EU lyckas enas så att alla gör lika. Det blir bara rörigt om en del fortsätter byta, medan vissa alltid har sommartid och andra normaltid.

Jag ser fram emot bilder på dig och K, ni brukar ju verkligen lyckas när det gäller halloweenkostymer.

Önskar dig en bra fredag och en riktigt rolig helg!
Kramar!

Humlan said...

p.s.
Läste nu ditt svar i går och idén med ett lakan i trädet är ju genial! Synd att de kasserade som jag tänkt använda till trasor är färgade, men jag har säkert något gammalt vitt också (eller en linnehandduk, får bli minispöke). Det här jag jag fundera på.

Smart av K att välja försörjning som gör att hon har dagarna lediga! Jag hade inte en tanke på det, tänkte bara att det behövs mycket personal i de branscherna, men det är så självklart när du skriver det.
Och visst är hennes yrkesval osäkert, men inget yrke är ju säkert egentligen och man måste ju få försöka följa sin dröm. Jag känner flera som ångrar att de inte följde sina drömmar som unga utan lyssnade på vuxna (ofta föräldrar) som tyckte att de skulle välja en "säker" utbildning. Det är så tråkigt att höra hur de ångrar sig nu när pensionen närmar sig.

Nu tror jag att jag har skrivit klart för i dag ... men man vet aldrig! ;-)
Kram

Eva i Dalarna said...

Ja det blir intressant att se vilken tid det blir, om de nu bestämmer att vi ska sluta med att ändra tiden två gånger om året. Såg på tv igår att det diskuteras vilken tid som är bäst, vinter ,vilket ju är normaltid eller sommar. För min del spelar det ingen roll, men jag är glad att jag är ledig denna i år, nu när vi går över till vintertiden. Jobbar ju mått och det är inte särskilt kul den natt när de 10 timmarna blir 11. En timme till kan låta lite men den tar på krafterna ska du veta. Roligare då på våren när 10 blir 9!
Nu väntar jag med spänning på dina foton med era halloweendräkter!
Ha en trevlig helg! För min del blir det barnbarnsmys.

Annika said...

Marika:
TUSEN tack och varmt välkommen hit!
Blir glad

Annika said...

Sara:
HEJ SIS!
KAN tro att det var lika vackert där. Just när det är lugnt, soluppgång och frost. DET är så totalt underbart!!!
DET är ju det, man får sådan enorm energi av sådana morgnar. OFTA tänker jag att jag ska sätta mig ner och bara njuta av dem. MEN jag gör aldrig det, jag bara går. Vilket iofs är huvudsyftet, men ändå ...
Ngn ggn ska jag sätta mig ner och bara SE och ta IN utan att bara fota och gå vidare.
Exakt. UNDERBARA höst!
Sjörök efter en frostnatt på sjöar DET är ren MAGI!!!
ÄLSKAR SIS!! OCH grattis till nya bilen! Så fin!!

Annika said...

Humlan:
TACK FINA DU!!
Ja, det är underbart.
OCH jag bannar mig för att jag inte tog med Canon. Men, det är väl också så att jag bemästrar camera+ allt mer, och det är ju jobbigt att släpa på en stor system. MEN med den hade jag kunnat ta ännu finare bilder.
Det är så fint att gå ut då solen stiger.
MEN jag är en morgonmänniska, och det underlättar stort. Om jag vore morgontrött skulle jag aldrig kunna släpa mig upp som jag gör idag.
Så det underlättar.
Humlan, hoppas du kan ta dig ut en morgon. Fördelen är ju att solen stiger alltsenare varje dag som går. Fast iom bytet för er blir det tidigare en tid, förstås. Samma för mig i nästnästa vecka ...

Absolut, alla ska ha samma tidzoner (öst och västeurotid) i Europa. tycker jag. Vissa länder kan inte ha, medan andra har. Det blir rörigt.

TACK snälla Humlan. Ha en riktigt fin och bra helg!!
Kramar!

Annika said...

Humlan igen!
Skapa minispöken av det du kan. SÅ lätt, och det blir effekt.
OCH ser kul ut.

Precis, det är det som är så bra för en skådis, att jobba kvällar. Att ha dagarna lediga för att kunna gå på audutions och castings etc.
Så det är inte för inte så många skådisar jobbar inom restaurangbranschen.
Det är tufft. OCH ja, jag är orolig, men vet att K är så driven att jag kan lita på hennes beslut etc.
Absolut, att följa sin högsta dröm är givet. Nu har kunskapen och en gedigen sådan i ryggen. NU ska hon "bara" ut och försöka.
OH well. Det blir bra hur det än går.

Skriv mer om du vill :-). Love it.

KRAMAR!!

Annika said...

Eva:
Ja, om det strider de lärde ...
För mig är det självklart med normaltid. Det är ju den tiden det "alltid" är sas, även om man flyttar den.
Så jag hoppas verkligen att det blir beslutet.
Tisdag kommer halloweenbilderna :-))))
Ha så mysigt med barnbarnen!!!
Trevlig helg!!

bettan said...

UNDERBARA bilder som är svåra att se sig mätt på.
Läst ikapp och gillar som vanligt det jag läser.
Kul att höra om Karolina och så perfekt att ha en bartender i huset.

Här är det långtråkigt och ONT.

Önskar er en fin helg och ett kul party :)
KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
TACK!! TACK! Blir så glad.
Bäst är ändock att se dig här bland kommentarerna igen, Bettan!!!!
Fan för det onda. Skit är vad det är.
KRAMAR i massor till dig. OCH så hoppas jag att du får en bra helg, Bettan!! SÅ bra den kan bli!!

Monica said...

Så vackert det är med ljuset dessa tidiga morgnar, just när det kommer där i dimman, så vackra foton från dina promenader!

När det gäller tiden ja, jag är helt övertygad om att klockorna avskyr att flyttas så där fram och tillbaka:-) och jag med avskyr det. Så skönt det vore med samma tid året om och inte detta krångel hit och dit. Hoppas på ändring!

Önskar dig och er en jättefin och rolig helg! Spännande att se vad du kommer att hitta på i klädsel:-)

Annika said...

Monica:
TACK snälla Monica!!
Ja, det är ju det!!! Ljuset, lugnet, soluppgången, frosten. får inte NOG!!
TROR också klockorna hatar att flyttas fram och tillbaka, de vill bara ha en enda tid hela året. Precis som jag :-)
Tack Monica, har bestämt mig nu angående klädsel.
:D
Ha en fin och BRA helg!!!

Anne said...

Men lägg av, så fantastiskt vackert. Vilka bilder alltså!!! Ångan över sjöarna..... Helt makalöst, trolskt och så så vackert. Vilken bra start på morgonen du får.
Kul med Halloweenfirande för Karolina och party hela helgen. Så ska det vara!!
Önskar också vi kunde ha samma tid hela året, men då skulle jag nog vilja att det valdes behålla sommartiden och köra den året runt. Så man fick mer ljus under vintern. Om man skulle köra samma tid hela året, skulle du föredra att då välja sommar eller vintertiden som året runt tid?
Förresten, en till grej om det här med Halloween och Norden. Hehe, vi har ju pratat mycket om det i veckan... Skypade nyss med pappsen och han sade att det rådde viss förvirring när kidsen kommer att komma i år. Han hade varit ute på några svenska forum också samt hört om det på nyheterna (?), där de uttryckt förvirring hur det blir i år, vilken dag det händer. Summan av kardemumman verkade vara att barnen skjuter på det till helgen då 31 är en onsdag i år. Men folk rekommenderas ha dubbelt upp, godis laddat för onsdag och lördag då det kan komma båda dagar. Hehe, det är svårt det här. Fortfarande tydligen, med vilken dag det blir. Firas där gör det, med besked som jag berättade tidigare, men med total förvirring när göra det på rätt dag så ibland blir det dubbeldos då, rätt dag och på helgen före eller efter.
Han frågade igen om det är så här också, jag sade NEEEEEJ, det är ju alltid 31 oktober. Oavsett veckodag. Hur svårt kan det vara liksom...
Så de verkar fortfarande ha en del att lära för att få det rätt och mindre förvirring...
Ha en riktigt fin helg, kram!!

Annika said...

Anne:
TACK!!
Vad snäll du är. Du gör mig glad!!
Ja, när jag får den här starten på dagen är det bara såååå underbart. Gyllene och makalöst.
Jag skulle vilja ha normaltid året runt. Alltså den tid som det "ska" vara sas. Men jag vet att många vill ha sommartiden. Fast då tycker jag allt blir rubbat på ngt sätt, och fel.
MEN att byta tid två gånger om året är det allra töntigaste.
Vi får se om USA följer Europa vad gäller det här. HOPPAS!!!

Alltså, Anne, jag följer Vårt Västerort på FB, du vet, jag bodde ju i Västerort då jag bodde i Sverige. Idag var det en genomtöntig artikel där som handlade om Halloween. Ngn frågade när man kan gå på rundan, trick or treat. Hon svarade, ngn etnolog mind you, att man kan gå när man vill DAGARNA RUNT DEN 31!!! VA!! Vaddå gå när man VILL!! SÅ sjukt fel.
OCH sen frågade ngn om buset. Ja, svarade etnologen, det ska vara ett snällt bus. Alltså, sanningen är ju den att INGEN busar. För ALLA vet ju att man går till husen där folket signalerar att man är med.
Sen frågade ngn om man kan gå trick or treat på Allhelgona? Vet du vad hon svarade? KLART man kan, skrev hon. Alltså inte konstigt att folk blir förvirrade och inte vet. Fan vad tröttsamt.
OCH jag tycker INTE man ska gå på Allhelgona.
Ibland känner jag att det vore bäst att bara lägga ner hela skiten hemma. Det funkar ju ändå inte. ALLRA minst när tom en expert bara snackar rappakalja och talar i vida termer.
SÅ sjukt. Vi som kan vår sak vet att Halloween är totalt över den 1 november. Done and Done. OM de nu ska gå en fredag så gå fredagen innan Halloween. DET kan jag köpa. Men inte efter.
SUCK!!!!!!!
Tack för att du berättade. Inte förvånad. Allra minst nu efter vad jag läste i lokaltidningen. Fan vad trött jag blir ...

KRAMAR i massor!!
Trevlig helg!!

Brysselkakan said...

Läser just i DN att beslutet att slopa detta med sommar- och vintertid dröjer till 2021.. Jaja...

Äventyret framtiden said...

Ser här uppe på Brysselkakan att det dröjer med slopandet. Det tar tid med byråkratin och större "byråerna" är så längre tid tar det. Nåja, det är väl bara att ändra tills det inte ska ändra längre.
Dina foton idag är så vackra att det inte finns ord för dem!
Man märker att du älskar dina morgonpromenader och jag vet ju sedan tidigare att du gillar kylslagna morgnar och gärna också snö.
Ha en fin Halloweenfest. Jag är säker på att du klär dig toppenkul igen!

Taina said...

Men Annika! Dessa bilder får mig att tappa andan helt. SÅ vackert!

Ja, förbaskade vinter- och sommartider! Och att det inte ens är samordnat i världen. Confusing.

Ha så kul ikväll. Det ska bli spännande att se vad du klär ut dig som.

Kram, kram

Vform said...

Underbara bilder och en fantastisk natur! Du fångar det perfekta på dina vandringar!
Här har vi vaknat söndagmorgon till vintertid, har fått sova en timme längre i natt! MEN vaknade den normala tiden trots allt...
Inget mig emot, skippa ändringarna bara, det tycker jag också!
Ha en fin söndag du med ... väntar på bilder från festen!
KRAMAR!!

Steel City Anna said...

Magiska bilder! Och nu är vintertiden här och det gick relativt lugnt till när den kom :)

Annika said...

Brysselkakan:
Såg det sen också ... blä.
Men jaja ...

Annika said...

Karin:
Ja, det är väl så.
Även fast de var rätt säkra för ett tag sen. Vi får väl se om det nånsin sker?

TACK Karin!!
Blir så glad. Morgnarna nu är ren och skär magi, och äntligen börjar träden skifta.
Ja. jag älskar dem.
OCH jag älskar kylan, men det vet du :)

Hoppas helgen var jättefin!!!

Annika said...

Taina:
TACK fina du!
TACK!

jag vet, denna förbannade tidsändring. SÅ töntigt. JA; jag tycker åtminstone att länderna kunde byta samtidigt.
SUCK!!!
men inte då ...

Lägger ut bilder på tisdag.

KRAMAR!!

Annika said...

Vivan:
TACK!!
Det är så fint, så fint så fint här nu!!
Älskar det, ffa morgnarna.
JAPP, nu har ni normaltid. Vi byter kommande helg.
Lovar att visa bilder på tisdag.
KRAMAR!!

Annika said...

Anna:
TACK!!
Så underbart fint just nu.
HAHA, jo jag kan tänka mig att det var lugnt och stillsamt då tiden byttes, hihi!!
Ha en fin måndag!!

Anne-Marie said...

Har ju sett några bilder hos Insta med dimman. Så vackert du har det!
Ser magiskt ut och vilka spegelblanka sjöar.
Förstår att du vill ut tidigt och uppleva detta vackra.
Låter trevligt tycker jag med regn och rusk. De hade utlovat 60% chans för regn igår natt - det bidde ingenting. Litet börjar jag tror att det kanske knappt kommer att regna framöver. Har sett långtidsprognoser med sol och litet moln men ingen nederbörd. Känns minst sagt oroande.
Läste om näsvärmaren! :) Haha. Vem vill ha en sådan. Inte jag i alla fall. Om det av någon anledning skulle bli riktigt kallt drar jag upp halsduken litet över näsan. Tänk vad de hittar på.
Karolina har mycket omkring sig verkar det som. Fint om hon kan ha ett “vanligt” yrke förutom sin skådespelarbana.
Kramar!!

Nettan said...

Hej min vän!
Nu har jag läst ikapp alla dina fina inlägg och ni verkar ha en underbart vacker höst. Så fina bilder i fredagens inlägg!
Hoppas helgens fest var underbar, blev ingen sådan för oss i år då de som skulle ha den blev sjuka.
Läste om K alla jobb, låter som du beskriver min K här hemma som flänger och far över hela landet både som DJ och som musiker.

Hoppas nu att ni får en fin vecka!
Kram

Annika said...

AM:
TACK!!
Några av dessa har varit på insta.
Ja, det är så gyllene och magiskt dessa höstmorgnar. Det lockar ut mig, speciellt de morgnar då det har varit frost. DÅ vet jag att det är extra vackert vid sjöarna!!
ja, jag vet, haha nävärmare!! De hittar verkligen på ALLT.
Vi fick rätt mkt regn i fredags och lördags.
Ni behöver det mkt mer än vad vi gör. MÅ det regna, även om det inte verkar hoppfullt.
Ja, det är en bea grej att vara bartender för en skådis. På så sätt har de dagarna lediga för castings och auditions.
Kramar!!

Annika said...

Nettan:
HEJ och välkommen tillbaka!!
SÅ otroligt roligt att ha DIG tillbaka!!
Hösten har varit sådär, för varm och därmed dröjer alla höstfärger, men nu börjar det nog hända lite saker därute. PÅ tiden!!
Precis, när man har en konstnärlig utbildning får man vara lite kreativ med annat, och sådana jobb som lämnar dagarna lediga. Som DJ och bartender.
Vad tråkigt med inställd Halloweenfest.
KRAMAR i massor och jag är så glad att ha dig här igen.

Anonymous said...

Annika, vilka fantastiska bilder!!! Är sa imponerad!
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa_
Tusen tack säger jag!
Så rart sagt av dig.
KRAM!