Wednesday, October 24, 2018

Häxa eller sexig?




Godmorgon!


Halloween närmar sig med stormsteg.
Ja, om en vecka exakt är det dagen H.
Faktiskt, jag tycker att den här hösten går fortfare än en höst någonsin gått förr. Det kan givetvis bero på att jag var kvar i Sverige till i mitten av september.   Sen blev vi sjuka, jag och Peter, i Stockholmsinfluensan. På så sätt förkortades hösten ytterligare.
Det känns som om vi inte vandrat på månader (vilket vi inte heller har gjort) och det känns som om jag verkligen inte riktigt hinner med.
Delvis beror det också på att den höst vi har haft har varit så varm. Höstfärgerna håller sig borta. Jag tror nästan att löven bara kommer att falla av träden, gröna.


Iallafall, Halloween …
En gång var jag den verkliga Queen of Halloween! Jag predikade Halloweens vara och icke vara på den här på bloggen, hur den ska firas OCH hur den inte ska …
Bla, bla, bla …
DET har jag slutat med. Men de gamla inläggen håller än. OM man vill veta hur Halloween ska firas kan man gå tillbaka till mina gamla texter. Heck, länkar till ett gammalt inlägg HÄR.

The Queen har abdikerat. Det gjorde hon när Karolina började college för fyra år sen.
I och med det så dalade intresset, och jag kände att jag absolut inte orkade gå ALL in och ALL out längre.
BEEN THERE, DONE THAT liksom ….
Det var dessutom väldigt SKÖNT att inte ha så mycket pynt att packa ihop den 1 november.
SÅ jag är numera nedtonad.
Dock, jag älskar Halloween lika mycket som jag alltid gjort. Det är en jätterolig högtid för alla, stora och små.



The Queen of Halloween då det begav sig ... haha.
Nej, men här är jag uppklädd för halloweenparty.  tror bilden är 4-5 år gammal.

På lördag ska jag på Halloweenparty. Det är min svägerskas party, ett party där folk verkligen klär UT sig.
Det brukar alltid vara trevligt och kul där.

Jag satt och tittade på kostymer online. Visst, jag har en en låda med Halloweenkostymer i källaren (och förmodligen kommer jag att köra operation återvinning vad gäller min kostym). Men, jag satt iallafall och kollade kostymer online på en av de stora, stora återförsäljarna som har hundratals kostymer att välja på.
VAD ska jag klä ut mig till?? Hjälp …



The Queen ett annat år :-)

Man har två val som tjej, häxa eller sexig på något sätt. Alternativt kan man dra ett vitt lakan över huvudet och vara spöke.
Men de allra flesta kostymer för oss vuxna kvinnor är sexiga. Eller, häxiga. Visserligen kan man lätt köpa en kostym för herrar också.
Just det,  min egen dotter--då hon var liten-- brydde sig aldrig om tjejkostymerna, bara om killarnas. Varför? JO, för att killarnas var LÄSKIGA och coola. Ville hon köra skräck och läbbigt (vilket hon ALLTID ville) hade hon bara "killval" att tillgå. Tjejkostymerna bestod av söta häxor, brudar, änglar, glitter och sådant. På killsidan var det monster, demoner och zombies.
Klart roligare, tyckte Karolina.
Frågan är, varför kunde/KAN inte monster, spök och zombiekostymer vara UNISEX? Måste de delas upp och anses bara vara för killar!?
Hoppas att det där ändrar sig.
OCH varför finns det inte brudgumskostymer för små pojkar när det finns brudkostymer för flickor?
Funderar också på varför vi vuxna kvinnor har så få val, var sexig eller var en ful häxa.
Say what?
Är man dessutom väldigt medelålders blir det ännu svårare …
Jag har nog alltid haft en dragning åt att vara något lite läskigare. Har aldrig haft lust att klä ut mig till French Maid eller Sexig Vampyr, haha.
Nope.
Så fram för mindre uppdelning bland kostymer tjejer och killar emellan.



Karolina och grannflickan Abby 2004.  Karolina 8 år, och Abby (som Lizzie Borden) är 11.

Något som man ofta inte vet i Sverige är att Halloween inte bara behöver ske på skräcktema. Nej, man klä ut sig till precis VAD man vill. ALLA är inte döda gastar, ruskiga spöken och seriemördare på Halloween, nej det finns ALLT och lite till representerat.
DET gillar jag, och det önskar jag att man tar till sig i Sverige också. OM du vill vara en potatisplanta  (haha)  KAN du vara det.
Eller om du vill vara en bogserbåt, sure it is ALL game!
Fantasin sätter inga gränser och du kan vara precis den/det du vill!

Lördagen innan Halloween är Halloweenfesternas stora dag. Det är så det smäller. Det är då du kan sitta i din bil och se en mumie köra upp jämte dig.
Lördagen EFTER Halloween äger INGA fester rum. Halloween är OVER AND OUT så fort den 1 november gryr.
Stensäkert.

En vecka kvar alltså …
OCH på lördag festernas stora dag.
Nåväl, ni får se vad jag väljer till slut.
Jag vet det inte ens själv ännu.

Ha en bra och fin dag nu!!

20 comments:

Anne-Marie said...

Tänk att ni blev så sjuka. Har Stockholm alltså haft en influensa redan? Verkar väldigt tidigt. Skönt att du är pigg igen i alla fall.
Ja, Halloween är ju din specialitet. ;) Jag har egentligen aldrig firat Halloween här i USA. Säkert mycket pga att jag inte har barn. Och Halloween fanns inte i Sverige när jag bodde där.
Jag ligger nog lågt som vanligt vilket går bra det också. Halloweenpyntet har minskat dramatiskt tycker jag här i Weed. Fanns mycket mer för ett antal år sedan jämfört med nu.
Du får berätta hur det blev med kläderna. :)
Kramar!!

Äventyret framtiden said...

Hösten såg ut så här hos oss också, den gick snabbt, för snart är det november och då är det så mycket höst att det nästan är vinter :).
Vi var bortresta, kom hem och var förkylda och så vidare, så det du beskriver känner jag verkligen igen, detta år.
Hos oss blir det inget Halloweenfirande alls i år. Vi brukar inte fira själva ,men när barnbarnen fanns i närheten föll det sig naturligt att åtminstone mormor var med i spökeriet och i dekorerandet. Pumpor brukar jag ha men i år har de redan exploderat av övermogenhet, så av dem blev det intet. Men hur som helst så blir det ändå lite festligt när två vänner kommer på middag.
Ha en fin dag och lycka till med valet av halloweenutstyrsel. Du får kombinera och bli en sexig häxa. Kanske?

Eva i Dalarna said...

Men skulle du inte pynta och greja lite mera i år, nu när Karolina är hemma till Halloween? Tyckte jag läste det tidigare i höstas. Men jag kan ha missuppfattat, eller så minns jag fel.
Jag har varit på en del halliweenfester, en gång klädde jag ut mig till en isbit, inspirerad av Elsa i filmen Frozen. Inte häxaktigt - inte sexigt, och jag gjorde utstyrseln själv.
Till mitt hus kommer sällan nån på halloween, det är en bit att gå till mitt hus så det är väl inget monster som orkar gå...

Annika said...

AM:
OOH vi blev SÅÅÅÅ sjuka. Vet inte om det var flunsan, faktiskt. Men det var en väldigt svår förkylning vi åkte på. Vi blev totalt däckade. FY 17, har inte varit så sjuk på år och dag.
Många var förkylda i Sthlm medan vi var där, så vi blev absolut smittade där.
Inte kul.
ALLS.
Halloween gillar jag, men jag är mkt, mkt, mkt mer nedtonad nu än vad jag var en gång. Rätt skönt det också.
Men en kul dag är det.
Lovar att berätta vad det blir för kostym. You bet. På tisdag får du se!
Kramar!!!!

Annika said...

Karin:
Mycket märkligt alltså. Var ute precis och slogs än en gång över grönskan. Så konstigt.
Men det är vad det är.
November får jag förlita mig på, det är nästan den vackraste månaden vi har på hösten. Du ser, helt tvärtom mot hur det är hemma :-)
Men jag vet ju hur november är på din sida jorden.
Nej, vill inte vara så sexig, haha. Vi får se vad det blir.
Snygg kan jag vara, fniss. MEN inte utstuderat sexig. Det är en konstig grej det där med damkostymerna ...
OH well.
Förstår så väl att du tonar ner Halloween också. Den är klart roligast när barn finns med i bilden.
MEN en middag med goda vänner den kvällen låter toppen!!
Ha en fin och bra dag, Karin!!!!

Annika said...

Eva:
LIITE mer, men absolut inte på det sätter jag gjorde en gång. Jag har rätt mkt pynt redan, iaf inne. OCH lite mer blir det väl kanske ute också den 31.
Du får gå tillbaka i min blogg till tidigt 10-tal så får du se pynt. SÅ ser det inte ut här längre. Nope.
Nej, det är lite svårt på landet med trick or treatande eftersom det är långt mellan hus och gårdar, så är det här också.
Absolut kan man fixa egen kostym. Det är kreativt.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Förstår att det blir mera sparsamt med just Halloweenpynt när ens barn vuxit upp.
Ganska skönt ändå, på ett sätt, kan jag tänka mig.
Kan tänka mig att det blir lite "var sak har sin tid"...
Du får plocka det roligaste med "högtiden" nu istället; halloweenfesterna :-)

Här i Sverige gillar jag hur begreppen runt Halloween börjar reda ut sig mer och mer. Jag upplever det som att fler och fler inser vilken dag som verkligen är Halloween.
Dock upplever jag det också som att det är väldigt low-key fortfarande. Inte sååå många som firar högtiden här ändå. Men å andra sidan vet jag ju inte hur det ser ut i större städer...
Men här där jag bor känns det mest som om någon eventuellt kan ha någon typ av festlighet eller middag "med halloweentema", men inte mer än så.
Kan dock inte säga att jag direkt saknar något sådant, men det är säkert för att jag helt enkelt inte har någon direkt relation till Halloween.

-------------------

Åh! JA! Det är så störande med de där (icke)utklädningsvalen för tjejer.
Av vilken jädra anledning måste ordet "sexig" placeras före varenda kostym för tjejer..?!!?
Det är PATRIARKATET som, som vanligt, visar sitt oerhört fula tryne!
"Kvinnor finns till för att behaga män"... Spyr!

Jag FATTAR INTE heller varför det måste envisas med att sättas orden "flick-" och "pojk-" framför ALLTING som görs för barn!
TÄNK om världen kunde sluta köna SAKER så jädra hysteriskt!
Tänk om en flicka skulle kunna få gå och köpa en Supermankostym till Halloween, UTAN att samtidigt behöva känna känslan att hon "är på fel avdelning".
För, ofta tycker jag det blir lite åt det hållet... "Självklart får du ha på dig vaaad du vill. Bara du faktiskt är medveten om att det egentligen är en POJKkostym" (eller tvärtom, om det är en pojke)...
Eller det andra alternativet... för att en flicka ska kunna ha en Supermandräkt så måste det tydligen vara en version av originalet; en "Supergirl"-dräkt. Typ modifierad så att den innehåller någon typ av kjol istället för byxor. Tycker det låter väldigt opraktiskt att "fight crime" i kjol, om jag får säga min mening... ;-P

Så är 200% med på tåget; fram för att krossa könsuppdelningen på kostymer, kläder, leksaker, färger o.s.v.!
Låt barn få vara barn, helt enkelt! Utan att de blir intråcklade i en snäv könsroll så fort de tittar ut ur fiffi!

Jag avslutar här. Som du vet vid det här laget går min hjärna igång på alla cylindrar när det kommer till just detta ämne. Kan inte hjälpa det ;-P



Ha en trevlig fortsatt dag!
Kramar /Erica

marianne.dahl3 said...

Jag tycker också att hösten bara svepit förbi i år. Snart 1 november, fattar inget! Men vi har också haft en fin och förhållandevis varm höst här i Göteborg, beror nog på det.
Kan du inte pyssla ihop en dräkt till dej från de dräkter du har, en nygammal så att säga?!
Mycket halloweenpyssel här i Sverige nu, för bara några år sen fanns det inte.
Men så kort som halloween är kan det väl vara skönt slippa ta fram allt!
Men du Annica, glöm inte Söt! Vi bloggläsare förväntar oss han/hon/hen varje
år!!
Jag får hit mina barn och barnbarn från Stockholm, det är höstlov nästa vecka, så här blir halloween också, vi ska ha halloweenkalas har barnbarnen bestämt.

Kram, Marianne D.

Annika said...

Erica:
Ja, det blir så, rent automatiskt. Man växlar ner, ganska skönt det också.
Jag hoppas att Halloween blir mer klar och tydlig hemma också. Tycker också det verkar som om den blir det.
Sen är det ju inte bara skräck heller, utan man gör det man vill av dagen.
En kul dag, men den tog form för mig först då jag flyttat hit. Innan dess var den mkt mer abstrakt.

Jo, det är störigt med kostymerna. Visst är det det. Du kan ta dig en titt på sidorna om du vill.
Tycker också de kan ha ett epitet, halloweenkostymer rätt och slätt.
Lätt.

Haha, gå igång du,Erica :-)
Jag håller väl med om det mesta du skriver iaf. Det mesta, inte allt ;)
men skriv du! Det är alltid kul att läsa dina tankar om detta.
Uppfriskande.

ha en fin kväll nu!

Annika said...

Marianne:
Det är verkligen konstigt. Så här snabbt har väl en höst aldrig passerat förr?
Märkligt.
Snart är det jul och nyår.
Japp.
Jodå, jag kommer att göra så, återvinna mina gamla kostymer. Så får det bli. Har ingen lust att köpa ngt nytt iaf.
Absolut, det är skönt att ha taggat ner Halloween. På riktigt. Det finns fortfarande grejer därute, men jag har liksom förlorat känslan lite.
Det är inte lika kul längre med fixet och pyntet vad gäller denna dag. men jag visar sen vad jag har :-) Det blir kul.Tycker det är mysigare att göra mysigt inne med ljus, dukar, ljusslingor och lite pynt.

SÖT, han har nog varit ute på bild denna höst. HAHA!
men han kommer igen.
JAPP, det är en HAN, fniss!!!
SÖT kommer att komma igen innan nästa onsdag. LOVAR!!

ÅÅÅ vad trevligt med Halloweenkalas och barnbarn. Förstår att du gläder dig. HA riktigt KUL!!!
KRAMAR!!!

Anne said...

Amen till det, precis så är det för damer och kostymer. Häxa eller sexig. Jag kollade också härondagen på kostymer, jag ska inte på nåt Halloweenparty men kollade lite på vad ha på mig på Halloweenkvällen och om jag behöver köpa nåt. Kommer inte gå all in med utklädsel bara för Halloweenkvällen men lite utklädd vill jag vara. Skulle jag gå på ett riktigt party där alla klär ut sig så skulle jag köra läskiga varianten alla gånger. Så mycket coolare :)
Stella är som din tjej var, det sockersöta och gulliga lockar inte alls. Inte nödvändigtvis det läskiga heller men absolut inte det prinsessiga och söta så att säga. I år ska hon vara astronaut och har fullt kit med hjälm och allt redo. Hon visste redan i augusti vad hon ville ha och har laddat sen dess...
Du har verkligen coola bilder från årens lopp och hur du klätt ut dig, du är bra på att få till det riktigt bra vad gäller smink och kostym. Nyfiken vad det blir för nåt på årets party...
Halloween verkar för övrigt ha exploderat nåt enormt hemma, kanske de till och med börjar få koll på rätt dag, hehe. PAppa på Åland berättade att i fjol hade de mer ruljans på Halloween än någonsin och jag tror till och med de haft mer då än på påsk. 50-70 barn tycker jag han nämnde att han trodde det varit, det är mycket för det lilla kvarter han bor i. Han hade faktiskt mer dörrknackare där än vad vi hade i USA. Lite pinsamt nästan. Av det jag hört verkar Halloween helt ta över som den stora utklädardagen-knacka-dörr-godis-eller-bus. När jag var liten visste jag inte ens vad Halloween var, annat än från amerikanska filmer. Inte ens när jag flyttade för 12 år sedan fanns HAlloween på kartan att fira i Sverige. Men sedan dess har nåt bam bom hänt alltså.
Hoppas ni får bra Halloween-väder. Vi ser ut att ha en klar, regnfri Halloweenkväll med runt 8 grader på kvällen så kyligt men samtidigt perfekt Halloweenväder med klar himmel. Minns ett år då det ösregnade, fullkomligt vräkte ner precis de där timmarna på kvällen då det var prime time för trick or treat...
Kram!!

Steel City Anna said...

Härligt att din dotter gick sin egen väg :) Jag är inte mkt för det läskiga. Jag tänkte klä ut mej till snäll häxa på jobbet :)

Monica said...

Spöke är inte så kul:-) men jag tycker ni är fina och intressanta, ser att Karolina går all in där som 8-åring men mest tycker jag att hon är söt:-). Tänkte en stund vad det finns för alternativ till spöke och det andra, men svårt, tror förstås att du hittar på något kul. Ja här ska firas tydligen på onsdag på en del arbetsplatser och en som jag hör talas om här hemma:-). Ja lite kul. Och sen är det Alla helgons dag lördag den 3 november, det är så vackert med ljusen då, det är speciellt och samtidigt sorgligt, men rätt tid med ljus i mörkret, förresten sägs det att det ska snöa i Stockholm och Uppsala nu på lördag, vi får se om det stämmer.

Hösten har gått så fort här, det har ju varit ett hektiskt år på alla sätt och jag hinner inte med riktigt heller. November redan? Oj och tiden forsar fram tycker jag. Vi har också gemensamt den där Stockholmsinfluensan, hemsk, och en otrolig skillnad i mående när den äntligen var över. Vi får hoppas vi haft vår för säsongen verkligen. Ha det fortsatt fint Annika och kul att se sen vad det blev för tema:-)

Annika said...

Anne:
Men VISST!
Störigt. Frågan är, varför?
Häxa eller sexig. Liksom de är valen man har. Knäppt.
SÅÅÅ knäppt.
KUL att Stella är som Karolina. Verkligen alltså, urroligt. Astronaut, bra val!! Ja, jag älskar då de laddar och är taggade, så var Karolina också. Då blir man själv taggad och glad.
Jag brukar också klä ut mig på Halloweenkvällen då barnen kommer. I fjol köpte jag en klänning (halloweentema) på Target, sen hade jag en madhatter hatt på diadem. Sminkade mig extra hårt och överdrivet. Allt var bra. I år blir det nog den klänningen igen på Halloween, den är SKÖN att ha på sig också. I velour. Vet inte om Target säljer dem iår? Ska kanske använda den ngn ggn innan Halloween också .. vi får se.
Tack, det är kul att sminka upp sig och klä ut sig. Aldrig annars får man ju teatersminka sig med lösögonfransar, höjda ögonbryn, skuggor etc. LOVE IT!!
I år, faktiskt ingen aning. Jag ska gå igenom utklädningslådan imorrn och se vad de kan tänkas bli ...
Men återvinning blir det.
HA!! Men där er man!! Åland alltså!! KUL att de verkar ha fattat. Tror det blir allt större hemma också. Bara de går rätt dag är allt gott och väl, haha.
Nej, samma här. Innan jag kom till USA var Halloween ngt som var abstrakt. Halloweenparty var jag på en gång i mitten av 80-talet. SOM döden. HAHA!! Inte ens då drog jag i sexiga kitten kortet, haha. Men jag är helt säker på att tjejen som var värdinna körde på Allhelgona. Fel alltså. Men då visste vi nog inte bättre. Inte alls.
Det var i US jag fick verklig kläm på dagen, och firandet. KUL!! oCH ffa sen jag själv fick barn.
Alltså vädret på Halloween , lemme check ... Ska bli 13 grader och sol, så då blir det väl runt fem på kvällen. Minns många småkyliga Halloweenkvällar då vi trick or treatade med K. Nästan alltid klara och kalla. Inget regn, snacka om surt då det händer. Som hos er den gången. INTE kul. På lördag däremot blir det en SOAKER, och då är det party. Vi brukar hänga på systerns deck då, men denna ggn lär det inte funka...suck.
Kramar!!!

Annika said...

Anna:
DET gjorde hon från det att hon kunde bestämma själv, haha.
GÅ som snäll häxa, det blir perfekt, Anna.

Anonymous said...

Ha, jag minns väl alla bilder på läskiga pynt och masker förr om åren.
Vi har varje år halloweenparty på skolan och där kan jag säga att man verkligen ser alla de olika utklädningar. Allt från läskiga monster ( dock utan heltäckande masker som vi säger stopp för) till prinsessor, katter och superhjältar.
Minns en gång när M skulle på halloweenparty, tror hon var 4 eller något sånt, och ville vara fin men ändå läskig. Hon kom själv på att hon skulle vara en läskig sjörövarprinsessa. Hon var så lycklig när hon gick iväg iklädd prinsessklänning, klackskor, ett leksakssvärd i midjan och lite blod i mungipan.... :-)
Kram från Anette!

Annika said...

Monica:
NÄ, lite trist om man säger, haha. OCH för lätt, haha.
Det är knepigt med kostymer, det är det. OCH ännu knepigare för mig som 52 åring. Det mesta är ju liksom gjort för the 20s crowd, känns det som. Men det är bara att bita ihop och vara kreativ. Vet fakitskt inte ens vad K ska vara ? Hon ska ju ut. Men numera är hon inte fullt så läskig längre som hon en gång var. Hoppas jag kan lägga ut ngn bild av henne också.
Tycker om att gå ALL in vad gäller kostymer etc.

Å, ja Allhelgona ja, det är nästkommande helg. Så vackert. Visst har väl det blivit ett allt större firande också? Alltså nästan ngt som folk vallfärdar till? KAN inte minnas att det var så när jag bodde i Sverige. Ja, att de anhöriga tände, men inte att kyrkogårdarna blev ett strövställe den kvällen. Fint dock, om jag vore i Sthlm skulle jag besöka en kyrkogård den kvällen. Norra Begravningsplatsen förmodligen. Så fin. Eller kanske Skogskyrkogården.
Ja, det är en fin kväll att vårda, Monica.
SNÖ!! Ja, tänk om ni får det just den kvällen. Men isf lär den inte ligga kvar.

Hösten, den bara försvinner mitt framför mina ögon. Fattar det inte.
Stockholmsinfluensan var det du som myntade, Monica. SÅÅÅÅ bra namn på den. Den var ju helt vidrig. Hopas att du och jag slipper att bli förkyla mer i vinter nu.
Stockholmsinfluensan var som fem gånger en vanlig förkylning.

Ha en fin och bra kväll, fina Monica!!

Annika said...

Anette:
HAHA, jag förstår det. MÅNGA utklädander har det blivit genom åren. MÅNGA!! Många gamla kostymer har jag i min låda. Ska se vad det blir iår?
BRA Anette, så ska det vara på Halloween!! Man ska kunna välja precis det man vill. Det behöver absolut inte vara på skräck. SÅÅÅÅ bra att din skola fattat det.
Bra där av M!!! Så kan man absolut göra!!
Stora kramar!!!

marie smith said...

Jag var lite sugen på att klä ut mig till en Handmaid, röd cape och vit mössa. Men jag blir nog en häxa som vanligt.

Annika said...

Marie:
Jag såg en sexxxxig sådan kostym. Snacka om att ha missat budskapet, haha.
Häxa är bra. Lutar åt det jag också, men vi får se ...