Friday, December 02, 2016

Jul i mitt hus ...

Godmorgon fredag!

Den andra december idag.
Julmånaden är påbörjad.
Nu får den inte gå för fort. Ankra tiden? Önskar att man kunde göra det.




I mitt hus råder jul i kvadrat, och det känns Så bra.
Precis så här vill JAG ha det. Det fina är ju att alla gör som de vill.
Man pyntar upp så lite, eller så mycket, som möjligt. Eller, så befinner man sig någonstans i mitten.



Del av mitt kök.  Maxa jul.  Love it!





Det är helg igen.
Jag hoppas att vi kan ha det vilsamt, jag och Peter.
Det behövs.



Ju fler ljus desto härligare är det.




Jag och mina svennetjejer var på affären The German Gourmet igår.
Där fick vi tag på det mesta av det vi sökte. Inte allt, men en hel del. DE hade julmust, och det är UNDERBART!!
Jag köpte även Grebbestads ansjovis (nu blir det GOD Janssons), sill (måste ha mer dock) och lite annat smått och gott.
Mysigt var det att vara ute på vift med gruppen. Att lämna bubblan en stund.


Den lilla granen i köket



Vardagsrummet

Ha nu en riktigt fin helg!!!












28 comments:

FREEDOMtravel said...

Åh vilken julstämning! Mysigt! Vi är dåliga på det där själva, men jag tycker att det är supermysigt när jag kommer hem till andra :)

Anne said...

Jag tänkte preciiis skriva en kommentar till gårdagens inlägg och samtidigt fråga efter julbilder från ditt mysiga hem nu när det äntligen är december, och så kommer här en laddning. Ljuvligt är bara förnamnet!!!
Det är alltid så mysigt/roligt/intressant/lärorikt/underhållande/tankeväckande/tips (det går att fylla i varierat ord beroende på det för dagen aktuella blogginlägget). Extra mysigt är det att kika in hos dig i december för du brassar verkligen på och bjuder på riktiga julbomber hela tiden. I LOVE IT!!!!! Alltså det är ju lätt ösa på med superlativen och till slut få det att låta som nåt man säger men inte menar, men jag GILLAR verkligen din blogg Annika. Den blir faktiskt bara bättre och bättre med åren. Som ett fint årgångsvin. Det är nästan löjligt hur beroende jag är av den :) Tycker din blogg blivit ännu bättre efter jag fått höra (och i viss mån se dig) i radioetern också. som dina bra radioinlägg gett din blogg en annan dimension också.
Ditt hem är så himla mysigt!!!! Snacka om julstämning, varmt, vackert och personligt. Mysfaktor a´la max. Förresten, snygga golv ni har, de där trägolvsrutorna är coola. Det ser ut som en riktig julstuga hos dig, vackert och så mysigt. Du har lyckats i år igen och så roligt ta del av. Vad roligt för K som har en mamma (och pappa) som går all in för pynt, så roligt få komma hem på jullov och in i den här julstämningen (mina päron slutade helt med att pynta och bry sig om att fixa stämningsfullt inför julen då jag flyttade hemifrån och har inte haft nåt juligt på årtionden nu - hur trist!!!).
Netflix ja, bäst bäst. Som du säger, speciellt deras egna serier. Jag började kolla på the Crown i söndags, såg de två första avsnitten och blev fast direkt. förutom att det är bra, massa nytt jag lärt mig också. Jag älskar ju serier och tv men Gilmore Girls har jag aldrig kollat på. Har tänkt många gånger, bland annat efter att ha läst hyllningarna hos dig, att jag borde kolla för jag skulle säkert gilla serien. NU måste jag börja titta känner jag, varför jag kanske drar mig är att jag vet jag antagloigen kommer att bli fast och när man blir det måste man ju bara konsumera avsnitt efter avsnitt och får inget annat gjort :)
Kram Annika och ha en riktigt fin helg!!

Äventyret framtiden said...

Hej du bästa julfreak! :)
Hur går det med ditt knä? Du verkar ha det lite bättre för tillfället eftersom du orkar stå på och fixa och dona som du gör. Är glad för din skull.
Julstämning i kubik, många gånger om finns i familjen Bohns hus, helt säkert. Här lyser fortfarande bara ett par adventsstjärnor och ljusstakar, sakta mak blir det lite till men inte så mycket. I år ska köksfönstret gå i glasgröna toner, mot julrött i fjol.

Ha en fin fredag och helg! Ta det lugnt och njut av julen i ditt hem!

Vform said...

Håhhå ... DU är minsann drottningen av JUL eller julpynt!!
Häftigt! Visst har jag sett allt förut, men ändå är det som nytt! Några år har jag ju följt din blogg och det är jag SÅÅÅ glad för! Du vet ... :)
Kan säga att så där julpyntat har inte jag, men njuter av andras!
Kanske vi får ha kvar den lilla snön nu som ligger på marken, den förhöjer stämningen enormt!
Nu tar jag ett gympass i f.d. skolan och sedan tillbaka till målarpenseln!
Två marknader kvar, en på Fagerö på söndag och den andra i Vasa 6.12, den traditionella Kvinnomässan på självständighetsdagen!
Ha en skön helg där långt borta och njut i ditt vackra hem!
KRAMAR ♥

Eva i Dalarna said...

Härliga bilder! Har inte kommit så långt än i mitt julpyntande, det blir lite pö om pö så att säga. Råkade dessutom ut för en förkylning med halsont från helvetet. Men i nästa vecka går jag loss!
Ha en mysig andra advent!

Steel City Anna said...

Åh vad mysigt! Sånna tomtar med långa dinglande ben har jag sett många i affärerna iår. Inte köpt för jag har ingen plats för dem, men om jag nån gång bor i ett större hus, då minsann skulle jag ha tomtar överallt :) jag tycker att de är så söta. Finns också massa par med möss och kaniner i jultröjor med sånna långa ben :) jag skulle kunna fylla ett helt rum med dem!

Kolla vad söta! http://www.tkmaxx.com/search?q=christmas+decorations

Vilken härlig maffig rund och fin gran ni har. En sån ska jag också ha en dag! Nu är jag tvungen att ha en sån där hög och smal slimmad sak :) men det blir mysigt ändå.

Annika said...

Helena:
TACK!!!!
Roligt att du tycker det.
Blir glad.
Trevlig helg!!

Annika said...

Anne:
Min vän!
TACK!
Mail är påbörjat, men jag har så mkt "spring" i dessa dagar att jag inte har så mkt tid vid datorn som jag brukar. Men svar kommer på ditt underbara mail!!
Sen, dina ord VÄRMER!! DE värmer. Jag blir så himla GLAD och varm över att läsa det du skriver!!
Din kommentar idag alltså....
Awww...
JAG vet inte vad JAG ska säga mer än TACK! OCH att jag verkligen hoppas att du och jag ska träffas IRL en enda ggn.
DET måste bli av.
Ja, jular gör jag, i sinne. HAHA!
men jag älskar det!!
OCH jag är såklart glad att du gillar det.
Vet du, golven ska bytas ut ngn ggn i början av nästa år. SÅ trött på dessa golv, står knappt ut. Men roligt att DU tycker de är fina. Jag har blivit så hemmablind och less att jag inte ens ser det längre sas.
Ja, jag tror K uppskattar detta, och det ska bli kul att se vad hon kommer att göra när hon får barn. Pynt i max? Eller mer modest? Vem vet, hon kanske blivit asless, fniss.
Netflix ja, vilken kanal. Min stora favorit bland tjänster.
SÅ mkt bra där.
The Crown blev vi totalt besatta av. Den är fantastisk.
GG, ja, jag tycker du ska ge den en chans. Men den fastnar inte förrän i avsnitt 5-7 eller ngt sånt. Men sen, sen är man fast.
TACK för din UNDERBARA kommentar! Jag bär den med mig hela dagen och till det jag ska göra om en stund.
KRAMAR i massor, massor, massor och trevlig helg!!

Annika said...

Karin:
TACK!!
Jag har kallat mig Freak ofta i dessa dagar av olika anledningar, haha. Julen är en. FNISS!
Älskar det.
Nästa vecka är det op, en vecka kvar. Oj oj...
Men jag håller på med lite pre-op undersökningar och sånt nu, och det är lite jobbigt och tar tid. Men bra att de görs, såklart.
Mitt knä ÄR inte så värkande. Kortisonet gjorde susen, men långa promenader är inte att tänka på, och min kropp är så snedbelastad nu att jag blir trött.
Ska bli skönt att fixa detta. Att få sitt liv tillbaka.
Men att pynta upp inför jul orkar jag, och att fixa en hel del annat också. Men långa PWs och vandringar finns icke på kartan, och det är tråkigt. SÅ tråkigt.
Jag behöver ta det lugnt, och hoppas att helgen ska bjuda på just LUGN.
Tusen tack, Karin!
Ha en mycket fin helg på Åland!!

Annika said...

Vivan:
TACK!!!
HAHA, ja du vet, jag lever efter devisen MORE is MORE!!
Det gäller mkt fö ;-)
Blir glad att du gillar det, men förstår också att detta inte är för alla. Tycker det är kul att komma hem till folk i juletid och se hur det pyntas. Brukar gilla det allra mesta. Uppskatta, fastän det kanske inte är som jag skulle ha gjort, fniss.
OCH tack för dina varma fina ord om min blogg. JAG är så glad att du hittat hit, och att jag hittade till dig.
Jätteroligt.
Ibland är google-sökningar mkt BRA!!
Vivan, vad fint att ni har snö! Som du säger, det förhöjer stämningen enormt.
Låter som en bra dag, gym och målning. Jag ska göra en ganska jobbig undersökning, men det är bra, jag är glad att en blir gjord.
Massor av kramar och trevlig helg!!!

Annika said...

Eva:
Tackar.
Du får ta det i din takt. Då blir det bäst.
Krya på dig nu och ha en fin helg!!

Annika said...

Anna:
TACK Anna!!
Blir så glad!!
Nu ska det mysas fullt ut!!
Ja, de där tomtenissarna ja. Kan inte motstå dem!
HAR sett kaninerna också.
KOMISKT, ser att den affär som här heter TJ Maxx heter TK Maxx hos dig, haha! Jadu, lika som sagt, endast en bokstav som skiljer. Undrar varför de inte kan heta lika i båda länderna?
Iaf, det är en kul affär att besöka, ofta bra deals.
Granen ser ut som mårran tycker jag när jag ser den på bild, haha. Lite stor och bullig. Nej, men det är såna granar vi brukar ha. Jag tycker de långa, smala är jättefina också. Och mysigt hos dig ÄR det ju!!!
Ha nu en fin och bra helg!!

Anonymous said...

Du går verkligen all-in. Som vanligt!
Kul tycker jag men skulle inte stå ut med så mycket pynt själv, tur att jag kan kika på ditt!
Trevlig helg!

Annika said...

Brysselkakan:
Absolut!! Alltid :)
Haha, ja jag tror många tycker som du! Att det är för juligt o mkt. Trevlig helg!!

Monica said...

Åh så härligt julehus du har Annika! Jättefint och åh vad jag gillar dina små Mumin-muggar, visst är det glöggmuggarna? Härligt att du fick tag på must och härligt att du kan göra Janssons med ansjovis från Grebbestad, vi bryr oss inte så mycket om sill här längre utan tycker just Janssons flera gånger är så gott att göra. Är verkligen gott tycker jag. Såg när Ernst gjorde den att han blandade ihop allt en bunke och la sen bara ett litet lager fint med potatis överst, ja så gör jag nu, var så noga förut att varva fint:-) men löken ska gyllenstekas lätt först, det blir skillnad.
Ska titta mer på dina julsaker, blir glad av dem och all färg! Och jättefin gran har du!
En toppenhelg önskas dig Annika och er alla i 2 i advent som man säger här:-)

Annika said...

Mysigt! Verkligen fullt drag som du säger. Påminner om de där Christmas shops som finns på typ Outer Banks eller andra turiststälen - man blir alltid glad av att gå in i dem, oavsett vilken tid på året det är.
Ha en fin helg mitt i julstämningen!
Kram

Annika said...

Monica:
TACK!!
Gud vad jag blir glad.
Nej, de där muminmuggarna är pyttesmå. Säkert tänkta att hänga i granen, men de får stå på min bricka fram tills att jag vet var jag ska ha dem.
Must fann!! HURRA!
Slipper den där vidriga IKEA-musten som inte smakar must alls. Denna är jättegod.
VISST är Janssons så otroligt GOTT! Bland det godaste man kan äta. MUMS!!!
Ser fram emot att göra Jansson i jul. OCH innan jul. Tycker man kan äta den som en egen måltid också.
Ernst, han kan han!! Gillar honom verkligen. Ska kolla in hans recept. Låter bra, och smart.
Tack för din fina kommentar, blir SÅ jätteglad.
Ha en toppenfin helg!!

Annika said...

Annika:
TACK!!
Ja, detta gör att jag mår bra. Vill ha det så här. Trivs som fisken...
Jag vet, det får gärna se ut som en Christmas shop hos mig :-)
Tusen tack, jag behöver en lugn helg.
OCH du med.
Massor med kramar!!

Bloggblad said...

Du har så himla fint, även om jag väntar ett par veckor till.

Annika said...

Bloggblad:
Tack fina Marianne!! Vänta du om du vill det!!!

Channal said...

Å så varmt mysigt och ombonat det är hemma hos dig! Jättefint!

KRAMAR Anna

Anonymous said...

Underbart! Du har helt rätt, alla ska göra som de vill ha det. Hur många ljus har du?? Själv har jag bara fixat adventsljus och några ljusslingor so far medan jag försöker bestämma mig för om jag ska köpa en riktig eller en plastgran. Men jag har iaf köpt julmust och pepparkakor och P4 Bjällerklang står på mest hela tiden.

Anonymous said...

Haha, jag tror att du är den av mina vänner som definitivt vinner "julpynta-mest-tävlingen"!
Det ser jättemysigt ut!
Hoppas du fick en lugn skön o avkopplande helg.
M o jag skulle sett "Allied" i fredags men vi låg i soffan o snorade i kapp istället. Gick till grannen på middag igårkväll men kroknade rätt fort.....Kramar från Anette!

Annika said...

Channal:
TACK!! Dina ord värmer!!
Kramar!

Annika said...

Karin;
Visst är det så, alla måste göra som de vill. Tur att det inte finns regler. Det är bara efter jul jag stör mig, i januari, på folk som inte plockar ner sitt pynt :-/
HAHA.
Ingen aning om hur många ljus jag har. Otaliga. Kan räkna och berätta på torsdag, eller ngt sånt.
Det finns verkligen fina fejkgranar numera.
Har också köpt must, och Bjällerklang är en riktigt bra kanal!!
Kram!

Annika said...

Anette:
TACK!!
DET tror jag MED!!
Jag känner ingen annan som jag! Heller ;-)
Helgen har varit bra, men inte direkt lugn, på flera plan. PUST!!
:-)
Att sova på soffan är så skönt.
Kramar!!

Musikanta said...

Så fantastiskt fint du har gjort!
Kram från Ingrid

Annika said...

Ingrid:
TACK!! Vet att detta inte är din grej.
Kramar!