Tuesday, December 06, 2016

The BEST Christmas movies!

Good morning Tuesday!

I hope all is good with you all!
Have you guys watched any Christmas movies yet?
It is THAT time of the year, ya know!
Time to hunker down on the couch, light candles, drink a cup of tea (or something else), crank up THAT Christmas spirit with good, old Christmas movies.

Here are my favorite Christmas movies.

Ranked from 10-1.


10. Arthur’s Perfect Christmas

I don’t know how familiar you Scandinavians are with the little aardvark Arthur? Arthur is a cartoon character that I have loved since Karolina was little. We used to kick back with a couple of Arthur episodes every day when Karolina got home from school.  This is when she was in the lower grades in Elementary School. Every afternoon I made chocolate milk for Karolina, and we had some “gold fish” (crackers) while watching Arthur. Arthur’s Perfect Christmas is a wonderful little movie to watch. We love it. We watch it every December.
Enjoy this if you have never seen it before (I think you can find the movie on YouTube if nothing else).




9. Elf


Such a cute, and funny movie. And, you gotta love Will Farrell. A true classic!!




8. Santa Clause


Another classic with Tim Allen. VERY entertaining and VERY Christmassy!!





7. Fanny and Alexander

By Ingmar Bergman.  Need I say more? The Christmas scenes in the movie are classic and over the top. I try to watch this movie every year. Some years I fail to do so. But, I do think it is one of the best movies ever made!





6. Falling in Love

Wonderful, wonderful movie with Meryl Streep and Robert de Niro! Manhattan at Christmas time.  Love hits two married commuters on the train to, and from, New York to the outer suburbs.  Beautifully acted, and a fantastic love story. If you have never this movie you just HAVE to!!!



5. A Christmas Carol.


Yes, and especially the version where Patrick Stewart plays Ebenezer Scrooge. I love this movie so much.





4. Home Alone


Classic, classic Christmas movie. Makes me happy. We watched this one on Thanksgiving night together with Peter's sister and all the kids (teenagers+a 20 year old). We all loved it.





3. Love Actually


A MUST see at Christmas. I remember when I saw this movie for the first time, in the theater. I knew that I would buy it as soon as it would be released on DVD. And, I did! What a fantastic movie. Lovely, funny, beautiful and sad at the same time.




2. The Holiday


Love this movie so MUCH!! Beautiful and great. Yes, I think I’ll watch it this weekend!






1.  Christmas Vacation

Yes, yes YES, this is my favorite Christmas movie of all times. I just LOVE it so much!!
Chevy Chase as the Christmas crazy family man Clark Griswold. I think this movie has it ALL! Also full of classic one-liners and quotes! The ultimate Christmas movie all categories!






So, there you have it, people.

What Christmas movies do you like the most?
Which one is your number one favorite?
Do you have a movie that you HAVE to watch every December?


Have a great Tuesday!!

23 comments:

Eva i Dalarna said...

A christmas carol gillar jag och Fanny och Alexander. Men min favorit är nog Tomten är far till alla barnen.
Ha en bra dag!

Åsa said...

Ja! Chevy Chase! Och Love Actually är ju underbar!

Åsa said...

PS. Den här är också rolig! Såg den i helgen..
https://www.youtube.com/watch?v=P8nzbUR9dgI

Christina said...

Många underbara julfilmer. I vår familj ser vi Christmas Vacation varje år på kvällen den 23. Det har vi gjort sedan barnen var riktigt små och jag tror alla kan hela filmen utantill nu. Underbar och ingen jul utan Chevy Chase!!!
På torsdag flyger jag till Sverige för att träffa vårt senaste lilla tillskott till familjen. Lilla Selma! Hon kom nästan två veckor för tidigt och jag känner mig allt lite lurad på konfekten, jag skulle ju varit där och hjälpt till med storasyster! Nåja, nu löste det sig ändå och allt har gått bra. Jag längtar efter dem alla och ser fram emot en jul i Sverige. Ha en fin vecka!!!
Stor kram!

Annika said...

Eva:
A Christmas Carol är SÅ bra.
Tomten är far har jag sett en gång, gillade den sådär. men borde nog se om den!
And, a good one to you :-)

Annika said...

Åsa_
Så bra!!
Ska kolla länken :-)

Annika said...

Christona:
PERFEKT film att se den 23!! Perfekt!!
Så härlig och så julig!
Tror också ni kan hela filmen utantill :-D JAG med!! Citerar ett och annat ur den med jämna mellanrum!
Stina, alltså gud, det är såååå fint!! Grattis igen!!!
Underbart!
Förstår din lycka. SÅ fin bild på insta. Stannar du kvar i Sve över jul och nyår?
Stora, bamsiga och varma kramar från mig!!!

Keith said...

I like some of the same films - Christmas Vacation, Elf, Love Actually, and The Holiday. I also like A Christmas Story and Scrooged. Other versions of A Christmas Carol I like have George C. Scott and Albert Finney in the role of Scrooge.

Annika said...

Keith:
Scrooged is a pretty good one, yes. A christmas story seems so annoying. Don¨t know if I could take it, haha.
Keith, you've seen Arthur's Perfect ... here right?

Annika said...

Haha. National Lampoons är kul. Såg en instagram där de hade dekorerat med en "Cousin Eddie"-docka där han tömmer RVns dass i gatubrunnen ;) . Jag gillar också Love Actually - supermysig. Sen älskar jag ju "A Nightmare Before Christmas" - den funkar lika bra till jul som till Halloween om du frågar mig. Och så har jag faktiskt en supersamling av alla Astrid Lindgren-filmerna inklusive julspecialerna så . . . Bullerbybarnens julfirande t.ex. Eller Pippi firar jul och bakar pepparkakor på golvet.....
Kram

Monica said...

Bra att du påminner om alla fina och roliga julfilmer. Vi har en del och ser om och så går det alltid något bra på TV också. Crackers är något jag gillar så oerhört:-), det finns så fina i UK och trevligt att pyssla med men är tveksam att ta dem i bagaget. Folk som har dem i säkerhetskontrollen blir ju nästan arresterade, nu vet nog alla och sånt har jag förstått alltid som tur är men tänkt att man kanske kan ha dem i resväskan men tvekat, för tänk om nån smäller av där med så jag riskerar inget. Här finns i engelska affären men inte så fina, är begränsat utbud.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Tack för alla filmtips!
Jag brukar tänka varje år att jag ska se fler julfilmer, men så kommer jag aldrig på några... ;-P
Plus att jag ju tyvärr är så dålig på att kolla på film allmänt. Blir så fort uttråkad, av någon anledning.

Däremot blir, som du vet, mitt svar samma på alla tre frågorna i slutet ;-)
Tomten är far till alla barnen är den julfilm jag gillar allra bäst, den som är min absoluta favorit och den som jag måste se varje jul/december!
Jag är som sagt alldeles för rastlös för att titta på film, men DEN filmen blir jag aldrig less :-D Kan verkligen se den hur många gånger som helst.

Hoppas du får en fin fortsatt dag!
MVH /Erica

Annika said...

Annika:
Christmas Vacation är one of a KIND!! Kul att dekorera me Cousin Eddie och The Shitter Was Full, hahah!!
Har faktiskt inte sett The Nightmare ...
Men den är ju gillad av många.
Astrid Lindgrens är sååå fina och juliga. Jag borde ha haft dem på min lista. Har ju flera av dvd:erna.
Kramar!

Annika said...

Monica:
Finns många finfina och roliga.
ÅÅ vet du, när jag skrev crackers så menar jag kex :-)
Alltså det som går under benämningen bisquits i england. Bisquits här är mer som scones. Ibland är det inte lätt att veta, skillnader finns verkligen mellan amerikansk engelska och brittisk engelska. MEN ja, christmas crackers finns här också, alltså smällkarameller.Nej, jag tror inte man får flyga med dem. Har sett dem på flera olika affärer. Många är SÅÅÅ fina. Minns när jag gjorde dem som barn med silkespapper. DET var kul!!

Annika said...

Erica:
OOOOHH, you are Welcome!! :-)
Det årliga jultipset.
Ah, den filmen, som jag sett en enda gång och inte riktigt gillade. Får kanske ge den en chans till om jag ser den ngnstans online. många är ni iaf som gillar den.
Ha en bra kväll!!

Anonymous said...

Tack för tipsen, men med på listan måste ju vi ju ha "Trolltyg i Tomteskogen"! "The holiday" och "Tomten är far till alla barnen" är ju också favoriter. Jag kanske ska se om "The holiday" imorgon när jag har ensamkväll? Love actually gillade jag aldrig, fast jag borde älska den, engelsk, romantisk komedi som knyter ihop ett antal historier, det borde blivit en tiopoängare hos mig. Och i år kanske jag ska se "En underbar jävla jul" som jag missade förra året och inte kände för att titta på i februari.

Monica said...

Haha, ja nu ser jag, du har ju skrivit gold fish men jag fastnade på crackers och tänkte att där satt ni och smällde av dem lite då och då:-), ja jag gillar dem så! Skulle önska de fanns i mängder här.

Annika said...

Monica:
HIHI!!!
Men det är inte konstigt om det blir lite missförstånd ibland. Alltså, brittisk och amerikansk engelska ÄR olika ibland.
Guldfiskar, alltså kexen, tycker jag jättemkt om!!
:-)

Annika said...

Ano:
ÅH, den gamla julkalendern?
Ja, varför inte. SÅ länge sen jag såg den, men gillade den då begav sig.
The Holiday ska du se, tycker jag. Perfekt att se en ensamkväll.
Aha, du gillar inte Love Actually, nej alla måste inte gilla den,
Jag gillar INTE Polarexpressen, får klåda bara på tanken av den, hahaha! OCH den "borde" man nog gilla sas.
En underbar jävla jul, ja den ja. Skulle jag också vilja se!!

Anonymous said...

CHARLIE BROWN'S CHRISTMAS
The one and only for me.

Ruth i Virginia

Steel City Anna said...

Vilken dålig koll jag har på julfilmer känner jag nu. Elf gillar jag och har sett ett par gånger. The Holiday också. Polarexpressen, den med Tom Hanks som typ tecknad? Den gillar jag. Och Nightmare before Christmas. Den lilla filmen om Kajsa Kavat är helt underbar. Gamla julkalendrar från SVT, Pelle, Pettsson och Sune speciellt. Och så detta, inte en film men att lyssna på detta är så härligt ... https://svenska.yle.fi/artikel/2013/12/18/tove-jansson-laser-trollvinter-i-sin-helhet

Jag tycker att många julfilmer är för skrikiga liksom. Typ ensam hemma är en sån skrikig film. Och de jag har sett med Tim Allen. Och när julpynt går sönder och så, män som klantar sej, granar som välter, nej jag orkar inte med det :)

Falling in Love blir jag sugen på att se :)

Annika said...

Ruth:
Den är lite söt :)

Annika said...

Anna:
Elf är så gullig! Vet vad du menar om klantiga män. Ligger en del sanning däri om
högljudda karlar. Men jag gillar dem ändå, haha. Ja iaf dem jag listat. Polarexpressen gillar inte jag, men det är många som älskar den.
Anna, tack för tipset om Tove Jansson på yle. Ska lyssna på henne på fredag. Underbart!! Håller fö med dig om gamla julkalendrar. Många är så fina!