Wednesday, May 08, 2024

Resebrev nummer tre från Los Angeles.




Godmorgon onsdag!


Vi går rätt på’t!
Alltså BOOM, det tredje resebrevet från Los Angeles.


  ***


Karolina var helt ledig denna fredag.
Jätteskönt för henne, och för oss. Vi inledde dagen med en promenad till Alfred Coffee, som ligger en bit bort i Koreatown. Det var skönt att komma ut på en promenad i staden. Solen sken lagom varmt och det var alltså väldigt behagligt.


 

HAHA!


Jag skrev lite om problemet med hemlösa i Los Angeles i fredagens inlägg.
Denna fredagsmorgon gick vi förbi en större kyrka. Och jag lovar er, utanför den kyrkan slingrade sig en kö som var flera hundra meter lång. I den kön stod folk och väntade på att få en matkasse med sig hem. Samtliga hade små vagnar som de drog efter sig. Denna kö slingrade sig runt kvarteret.
Den var enormt lång. Nej, jag ville inte titta så mycket, och absolut inte fotografera den.
Men Karolina berättade att varje fredag delar volontärer ut matkassar med olika förnödenheter till den som behöver.
Inga frågor alls ställs, alla som står i kön får en kasse med sig hem (detta med att inget ifrågasätts vet jag eftersom en god vän här i Reston berättat det för mig).
Denna goda vän volonterar på samma sätt. Hon packar kassar med mat, bindor, toapapper, tvättmedel och annat varje onsdag.   På torsdagar delas påsarna ut. Detta genom en organisation som inte har med kyrkan att göra, men organisationen får använda lokalerna i en kyrka då de packar varorna. Varorna delas sedan ut på den high school där Karolina gick. Som jag tidigare skrev, utan kyrkor, förmedlingar, organisationer, food banks och volontärer skulle detta land inte klara det.


När vi kom tillbaka från Alfred Coffee var kön borta. SÅ fort går det alltså.


Och sedan var det dags för oss fyra att hoppa in till Mikes bil för att köra till Pasadena.
Pasadena är en underbart vacker, lummig förort till LA. I Pasadena finns en fantastiskt vacker botanisk trädgård som heter Huntington Gardens.
Karolina och Mike har skaffat årskort dit. Ibland åker de bägge dit och jobbar därifrån. Nu var det dags för Peter och mig att få se denna ljuvliga plats.


 



Efter en god lunch började vi vår vandring bland blomstren.
 
OCH ja, så FINT det är där. Jag blev kollrig, som alltid då jag kommer till platser som denna.



 



Rosorna i södra Kalifornien har jag förundrats över många gånger förr.
De är så VACKRA där, Klimatet måste vara idealiskt för rosenträdgårdar där.
Huntington är inget undantag. Jag kunde ha gått omkring och snusat, och FOTAT, på rosorna hur länge som helst.


 




ÅÅÅÅÅ



Rosor och wisteria.



Det var ju såklart inte bara rosor i denna botaniska trädgård, utan sååå väldigt mycket mer.
Olika trädgårdar avlöste varandra.
Vi njöt av både japanska och kinesiska. Det fanns även djungelväxter och växter från öknen.
Jag skulle säga att i Huntington Gardens kan man lätt tillbringa en hel dag. Dessutom är det JÄTTESTORT. Tror inte vi såg ens hälften av allt de har där.


 





Det var även i Huntington som jag för första gången kom till en apelsinlund.
Ja mina vänner, det var en upplevelse. Somliga apelsiner växte redan på träden, medan vissa ännu stod i blom. Det första jag slogs av var DOFTEN!! Den var som den finaste parfym. Jag har ju sett citrusträd förr, men aldrig varit där då de blommar. Ljuvligt är bara förnamnet.
Hos mig på östkusten är det inte klimat för dessa lundar. Jo, såklart i Florida, men de har ju ett helt annat klimat än längre norrut. Så det känns ju så exotiskt och underbart att se citrusträd, och att se dess blomning och känna doften.
Ja ni som vet, ni vet …



Doften av apelsinblommor, wawa-wooooom!



PÅ kvällen var det dags för ännu ett besök på en av de unga tus favoritrestauranger.
Denna gång på Merois Rooftop Restaurant i West Hollywood.
Ännu en gång kom vi upp högt över Hollywood och kunde njuta av fin utsikt. Den här krogen var nog den “tjusigaste” vi var på under denna resa.
OCH ja, det var jättebra och jättegott allting. Men av alla ställen vi gick på skulle jag säga att Bacari (i förra inlägget) var mysigast och godare än Merois.


 

VÄLDIGT goda fried rice cubes.


Det var på Marois som min käre make höll på att beställa in en flaska vin för över 5000 dollar!!! ETT rent misstag, mind you! Men phew!!
Det var så pass nära att somaliern hade varit nere i vinkällaren för att hämta den … UMMM … som tur var hann vi stoppa upp eländet innan det var för sent. TACK och LOV!!!
Orkar inte ens tänka på fortsättningen om inte om … hehe.
Servitrisen vi hade var inte den bästa heller. Tänk barsk mattant, haha!!
Maten var absolut god här, och vi beställde in en drös av olika rätter som vi delade på. Det är ett koncept jag gillar.
OCH visst är Marois värt ett besök, Karolina och Mike gillar stället massor, men jag tycker nog att det var resans sämsta ställe ändå. ABSOLUT inte dåligt, kom detta ihåg, men man äter lika bra på andra ställen i stan.
Lite för hajpat (och för dyrt) ställe för min smak, kanske.


 





Som alltid åt vi sent och vi kom hem
och ramlade isäng, haha.
Classic på denna tripp. Peter och jag hade “inte tid” att lida av någon jetlag. Tur det ju!
Det unga paret såg till att vi hade saker att göra, och krogar att besöka, hela tiden.


Återkommer med nästa resebrev från LA senare denna vecka.


***


Tack för att du läser mina resebrev.


 Jag önskar dig en riktigt fin onsdag!!

20 comments:

Yvonne said...

Vilken tur att det finns frivilliga krafter som hjälper de hemlösa och fattiga, borde vara en självklarhet att alla har tak över huvudet och mat på bordet varje dag, men tyvärr är det inte så i vår värld.

Vilken fantastisk trädgård, förstår man kan spendera där en hel dag och bara njuta av allt det vackra. Doften från apelsinträd är inte mycket som slår, den är helt ljuvlig. Vilka rosor och så många sorter och färger, helt underbart.

Hu, hemska tanke om ni inte hade hunnit stoppa felbeställningen, helt galet vad en flaska kan kosta och jag undrar verkligen om ett sånt vin ens är gott, tänker mig mer att det är ett samlarvin och inget man dricker upp. Himla tur att de inte hann öppna den, över 5000 dollar för en flaska vin, hemska, hemska tanke.

Det är så tråkigt när man får en sur och grinig servitris/servitör och hos er där man förväntas ge så mycket i dricks även om man inte får bra betjäning blir det ju ännu värre, för jag antar man inte kan lämna stället utan dricks fast man är missnöjd.

Skönt att slippa jetlag, bra med full rulle hela dagarna mao.

Jättekul att fått hänga med till LA med omnejd och njuta av dina fina bilder.

Stor kram från ett regnigt Åkersberga

Cari said...

Vilken trädgård/park. Så vackert.
Och alla rosor, fantastiskt.
Tänk så många platser det finns.

Tack för dina fina foton.

Restauranger som är dyra ”kräver” verkligen att allt är gott och personalen perfekt/trevlig.

Anna i Portugal said...

Vilken magisk park / trädgård! Jag blir alltmer sugen på att plantera rosor här. Behöver bara läsa på först, jag har så dålig erfarenhet av dem. Men nu gav du mig en spark i baken att researcha! Tack! Kramar

Dr Jo said...

Hejsan,

Va härligt att kunna jobba ifrån en botaniskt trädgård. Verkligen fina blommor. Kan tänkte mig att apelsinlunden doftade härligt. Och nu när du säger det inser jag att jag har frågat om distansjobb förut, skyller på att jag börjar bli gammal :)

Joo dyr hajpad mat levererar inte alltid. Roligare att bli positivt överraskad än besviken.
Min bror jobbar som fine dining chef och jag har märkt att det inte finns något tak på priser när det gäller fina viner. Helt otroligt. Man är ju nyfiken om vinet verkligen smakar 5000 dollar eller om det inte är så stor skillnad. Men det klart man kanske måste vara finsmakare för att uppskatta det.


Nej klart du inte behöver svara på det gällande hyran, tänkte mig inte för riktigt. Följde någon artikeln om boendekostnader i Florida därav intresset. Vet ju att det kostar skjortan i LA redan som det är. Tänkte nog mer i banorna att det är vanligare att man hyr än köper lägenheterna där. Men kan tänka mig att det inte riktigt fungerar likadant med lägenheter där som här ( alltså om man prioriterar att investera i en lägenhet) Speciellt om man har doorman etc. Men kul att dom trivs iaf. Ämnen som husmarknaden överlag är intressant att jämföra speciellt då det verkar som många hyr hus i USA.

Kramar Johanna

Mamma C said...

Det är verkligen tur att det finns volontärer som försöker att hjälpa så gott det går de hemlösa.
Vilken park ni var i. Hur vackert som helst det du visar på dina bilder. Där skulle man kunna vistas lätt en hel dag tror jag.
Tänk om vinet hade hunnit korkats upp 😬🙈.
Flashigt och dyrt behöver inte alltid vara bäst.
Ha en bra dag.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne:
Absolut borde det vara en självklarhet.
Tack och lov för alla som ställer upp och för alla som hela tiden skänker.

Doften av apelsinträd golvade mig. DET är inget jag är van vid precis. Men wow vad härligt det var.
OCH blommorna, jag kan bara tänka mig hur underbart det måste vara när hela lunden står i blom.
Fantastiskt. Vill vara med om det igen.
Och alla blommor i den trädgården var så ljuvligt fina.

HAHA, nej men det hade varit förfärligt och vidrigt om den där flaskan hade hunnit korkats upp. Orkar inte ens tänka å det. Inget vin i hela världen kan vara värt de pengarna. Fy fan ... TUR att det hann stoppas.
Hade gråtit om det blivit på annat sätt.
Sådan TUR att det hann stoppas. Efter det blev servitrisen ännu barskare, hahahaha. Otroligt alltså.
Hon hade nog räknat med en dricks där som hette dugga. OCH to mig, det var dyrt ändå i slutändan. Men inte ens i närheten av 5000 dollar såklart.
USCH, blir matt av tanken.
Jo P gav henne 20%, men det vette fan om hennes sätt förtjänade det. Inte alls.
Blä.

TACK kära Yvonne, så roligt att du gillar dessa inlägg!! Blir glad.

Kramar från ett varmt Reston.

Annika said...

Cari:
Tack, åker ni till LA ngn ngn (på ett par dagar eller så, sen kan ni dra utanför stan, haha) ska ni absolut åka till Huntington Gardens. SÅÅÅ fint!!!

Jomen visst är det så, går man på ett erkänt tjusigt ställe ska servitören vara smidig också. Det var inte denna, hon var verkligen en barsk mattant och såg ut som en också.
Jag är bara så tacksam över att den sär flaskan aldrig hann korkas upp.
Bara tanken ...

TACK Cari för att du läser och kommenterar!!

Annika said...

Anna:
KAN lova att de skulle passa hos dig. Du har ju, i princip, samma klimat som SoCal. De gillar det där torra, tror jag.
De vackraste rosor jag sett har varit just där.
Så ja, försök!!!
Kramar!

Annika said...

Dr Jo:
Eller hur, de tar med sig sina laptops och sitter där. Parken har wifi, så det är bra.
Ja en mkt mysig miljö att sitta i.
Det var en fantastiskt fin trädgård.

HAHA, det är då inte lätt att komma ihåg allt. Fråga du så mkt du vill ;-) Det är bara kul.

ÅÅÅÅ kul med din bror, och gott för DIG att smaka hans mat. WOW, blir nyfiken nu.
Jag skulle vilja veta hur dyrt det vinet är i butiken sas. säkert SVINDYRT, men absolut inte 5000 dollar.
Krogarna lägger ju på så mkt i pris att det är ren skam.
Men nej, jag kan inte tänka mig att ngt vin i hela världen kan vara värt det priset. Det går bara inte.
OM den där flaskan hade hunnit korkats upp så vet jag inte vad vi hade gjort. Gråtit kanske. Vinet hade smakat bara surt då. nej usch, vilken tur att det hann stoppas.
MEN den barska gumman blev ännu barskare efter det. Pfft ....

Du kan googla runt lite på luxury apartment buildings i Ktown så kan du få en liten aning. Du ser säkert Ks där också eftersom du kommer att känna igen huset fr mina bilder.
Tror det ofta är en blandning mellan hyres och bostadsrätter i USA överlag.
Och hyran är så svår att säga hur den är även i en och samma stad. Jag menar, allt finns. ALLT. Från de sjavigaste nedgångna komplexen till de finaste fina.
Jo man kan hyra både hus och bostadsrätt direkt av ägaren här. Men det finns inga rena hyrsvillor sas. Alltså inga områden där det bara finns hyresvillor. Nej, du hyr isf av den privatperson som äger villan.
Personligen känner jag ingen om hyr, alla äger sitt boende. Ja, förutom K och M såklart. Jag vet också att de idag säger att de inte vlll köpa hus i LA, utan de vill köpa på östkusten.
Håller med, det är intresant med hus, ägande, boende och hur OLIKA det är.
Kan säkert skriva mer om ämnet senare.

Stor kram till dig!

Annika said...

Carin:
TACK och lov för alla som ställer upp för dem som har de svår i samhället.
Jag vet, denna trädgård kan man lätt tillbringa hela dagen i. Blommorna där helt otroligt vackra. Så lugn och fin plats också.
ÅÅÅÅ Gud, vinet ja ... tänk om inte om ... orkar knappt tänka på det.
Nej, flashigt är absolut inte bäst- Det var helt OK, men jag skulle inte gå tillbaka. Det är delvis servitrisens fel också.
Kramar!!

Cari said...

Lägger Huntingtons botanical garden på listan. Tack för tipset.

Vi åker till LA i början av oktober (hoppas det fortfarande blommar då).
Vi ska några dagar senare på kryssning som avgår från San Diego. Genom Panamakanalen. (Också en gammal dröm - försöker pricka av dem nu som pensionär)

Annika said...

Cari:
Gör det!! du komme att gilla!

I oktober är det nog lite annat som blommar, men ngt borde ju absolut finnas. FÖ, bra tid att åka på. Vädret ännu varmt och gott, ingen May Gray eller June Gloom.

Ni lever livet, underbart!!!! Härligt!! Om du vill ha tips på krogar så kan jag ge dig en bunt. Kommer ni att hyra bil?

SÅÅÅ kul, den kryssningen skulle jag gärna göra!!!

Fie said...

Älskar dina resebrev, så levande och fina.
Keep em coming

Annika said...

Fie:
DET tackar jag för! Så roligt att du tycker det.

Det kommer ett par till :)

Brysselkakan said...

Förstår att du njöt av alla rosor och andra blommor! Kommer du till Denver igen så kan jag verkligen rekommendera deras botaniska trädgård, ligger mitt i stan!

Tack för tipset om Wayfair, den sidan visste jag inte om. För övrigt finns de flesta stora kedjor och butiker där han ska bo Buffalo-Niagara Falls har ca 1,2 miljoner invånare så ingen brist på utbud och ett bra utbud av butiker nära där han ska bo, toppen med tanke på att han cyklar till allt. Eller går. Så istället för en dyr matbutik har han där alla tänkbara!

BP said...

Helt underbara bilder:-)
USA och många andra länder skulle inte klara sig utan frivilligorganisationer och olika charities. Tror har skrev det igår. Vet faktiskt inte om vi har något liknande "system" här hemma. Vi har viss härbärgen för hemlösa, men tar dom droger får de inte komma in så att säga.
Pasadena har jag faktiskt varit i i samband med VM i fotboll 1994. Där firade det brasilianska landslaget sin VM-titel. Ett minne för livet, men jag ser att jag missade en massa vackert - och apelsinlunden. WOW
Maträtterna är ögongodis, men priserna är absolut "over the top". Åt andra sidan är det kanske utsikten man betalar extra för. Och är en krog hypad så stiger ju priserna automatiskt...
Selfies på dig och Peter och den på Karolina och Mike är såååååååå fina:-)

Annika said...

Brysselkakan:
Älskar Botaniska trädgårdar sååå mkt.
Har varit på den i Denver, men det var länge sen. Så fin den med, det är ngt alldeles speciellt med dessa platser.

BRA det!! För J menar jag. Så fint att han har så mkt omkring sig och som han kan cykla till.
Just det, han kommer ju nära Niagarafallen. OCH det i sig innebär en massa turister och även det i sig innebär utbud. BRA där.
Snart dags för er att åka över igen. Kul.

Annika said...

BP:
TAAACK!! Kul att du gillar dem.

Nej, det är tur att det finns volontärer, jag säger det. OCH folk som skänker både mat. pengar och så mkt annat.
Vet inte heller om det finns liknande hemma, som food banks. MEN frälsas, Stadsmission etc gör ju ett stort jobb där.

Pasadena är underbart, sååå vackert.
TÄNK att du var där under det VM'et. SÅ kul JU!!
Du måste ha älskat det.

Tack för att du gillar de bilderna också.

bettan said...

Älskar dina resebrev och passar på att tacka för rundturen i lägenheten i föregående inlägg. Det är så roligt att hänga med er.
Pasadena låter så exotiskt i mina öron. Vilken makalös blomprakt. Rosor är fantastiska. Och dofterna.
Där hade jag lätt kunnat spendera dagar.

Den där crabomeletten hade jag gärna mumsat på. Men jag håller med dig, hajpade ställen är långtifrån de bästa. Hemma på Österlen är det på vissa matställen helt vansinniga priser. Dessutom är det sällan lokalbefolkning som driver dessa restauranger.

Hemlöshet, fattigdom och segregation är utbrett över hela vår jord. De enorma skillnader som finns är en "never ending story," och blir plågsamt märkbara när de finns i kvarteren bredvid. Det blir svårt att undkomma faktumet.

Näst-sist, gode tid om vinflaskan öppnats🤦
Sist, ni ser ut att bli så väl omhändertagna av K&M, så härligt och vilken lyx att ha så proffsiga guider.

KRAMAR!!


Annika said...

Bettan.
TUSEN tack vad GLAD du gör mig när du skriver så, TACK!!! Det är så sporrande att läsa dina fina ord, Bettan!!

ÅÅÅ jag sa det också när vi for till Pasadena, bara namnet på platsen är ju så vackert!! Pasadena!!
Det var en riktigt riktigt fin förort. Och den botaniska trädgården ska vi inte ens tala om. En dröm!!
Du hade verkligen ÄLSKAT det.

Det stället var för hajpat för min smak. K o M gillar det mkt, men jag tyckte det var lite för mkt överlag.
Som du säger om de ställen som finns på Österlen som är hajpade också. De lever nästan aldrig upp till sitt rykte.

Ja det är för hemskt med de hemlösas situation. Att leva så, somliga av dem jobbar ju också---har lågbetalda jobb som inom fast food eller jobbar på matvaruaffär eller städar etc. Men de har inte råd att bo på annat sätt.
OCH återigen många är psykiskt sjuka, andra knarkar. Här är det mest svarta och vita som är hemlösa,amerikaner de allra flesta.
Tycker det verkar försämras för världen i stort hela tiden.

Om flaskan hade öppnats hade jag gråtit ... fy fan vad det vinet hade smakat surt.
Vilken tur vi hade ändå.
PUST!!

K o M var såååå gullliga och fina och hade varje minut planerad för oss.

KRAMAR!!!