Friday, May 10, 2024

Det femte resebrevet från Los Angeles (BILDBOMB!)




Hej fredag!


Klämdag deluxe för många av er. Helt vanligt fredag hos mig, men inte desto sämre för det.
Laddar inför Eurovision Song Contest imorgon. Det ska bli kul att se det. Tittar via SVTPlay som jag har på min Apple TV. Perfekt. Hoppas på kul chatt med min syster under tiden, det hör till. Extra kul att det i år sker i Good Old Sweden!
Femtio år sedan ABBA vann. ABBA, min barndoms största idoler. När de vann var jag 8 år och de gick rätt in i mitt hjärta!


På söndag är det Mors Dag här i US också, alltid trevligt :-)
Vi får se vad som händer då, hihi.

All right, detta om DETTA!!


NU ska vi tillbaka till Kalifornien igen. Det är dags för det femte resebrevet.



***


Detta var dagen vi skulle lämna Los Angeles och bege oss ut på landet. BÄSTA DAGEN!!
Jag brukar ju säga, det bästa med LA är att åka därifrån. 
Fast visst, stan växer ju litegrann för var gång jag är där. MEN att bo där? Eller vistas där ett längre tag?  HELL to the NO!
Det är inte min plats på jorden, den stan. Jag kan vara där ett antal dagar, men sen kräver hela min själ en helt annan miljö.


Kalifornien är en vansinnigt vacker stat. Staten har ALLT.
Underbara stränder, höga bergskedjor, ökenlandskap, gulliga småstäder, vingårdar i världsklass, storslagen natur av rang.
Sol, strand, berg, snö, ren ödemark, stora städer, mat som är grym.
DU väljer. ALLT finns.
Klimatet så olika från syd till nord, öst till väst.
Kort sagt, jag fattar till 100% att Kalifornien drar folk från jordens alla hörn.


Men denna lördagsmorgon vaknade Peter och jag tidigt, som alltid. 
De unga tu sov sent, som alltid.
Peter och jag packade varsin ryggsäck inför helgens utflykt.
Om Peter och jag fått råda, enligt vår livstil, så hade vi dragit vår kos-- the hell out of town-- före klockan 7 på morgonen. Men vi fick ju kompromissa med det yngre paret.
Vid 10 bänkade vi oss således i Mikes bil och körde ut ur stan, aaahhhh


Färden gick mot sydost.
Mot Joshua Tree och Coachella Valley. Det var härligt att se LA tunnas ut ju längre bort vi kom.
In-N-Out Burger blev vår lunch. In-N-Out finns bara i västra USA och det är en ganska hajpad hamburgerkedja.
Asch, jag tycker inte det är något märkvärdigt med den alls. Micky D’s (Donken alltså) är godare, hehe. På riktigt tycker jag det.
Men In-N-Out is Cali-land för oss som besöker från andra platser. 


 

Mike var klok, han valde en sallad från en annan kedja istället för burgare till lunch. Just därför är det bara tre burgare på bilden :-D



Efter lunchen fortsatte färden ut i öknen.
Men tro inte att det bara är öken heller, ökendalen är omgiven av berg, somliga snötäckta. Så fint.



 



Sen kom vi då till Joshua Tree National Park, som jag hört mycket om.
Och ja, jag föll väl som en fura.
GUD vilken speciell nationalpark det ÄR!!! SÅ unik och annorlunda med sina speciella Joshua-träd. Träden är som en blandning av succolent, kaktus och palm. De är så fina, och de finns i sådana mängder. Innan vi kom till JTNP trodde vi alla att Joshua Tree skulle vara ETT speciellt träd i parken.
HA, så fel vi hade. FEL, FEL, FEL!!!!
Nej, de träden fanns överallt. Precis överallt. Det var så fascinerande att se. Parken är stor också, vi såg inte ens halva.
SÅ ja, jag bara MÅSTE tillbaka! Jag älskade denna plats.
Det är sånt här jag vill uppleva när jag reser.








Snötäckta bergstoppar i fjärran.



Ja, parken har gott om vandringsleder såklart.
MEN ska du vandra här måste du göra det med försiktighet. Det bir hett, hett, hett under solen på nolltid. Det finns egentligen ingenstans att söka skugga. Under sommaren kan det bli så sjukt hett att dödsfall sker.
Du måste ha med vatten i massor, skydda huvudet mot solen, smörja in dig med solskydd och verkligen undvika att vandra när det är som hetast dagtid.
Dessutom, se upp för skallerormar, skorpioner och de små ödlorna som tydligen kan bita sig fast på en, gulp.


Ja mina vänner, det hela var så fint att jag nästan ville fälla en tår.


ÅK dit!!
Ni som ska till LA och San Diego, åk dit!! Nationalparken ligger mellan dessa städer. Naturen är så unik. Platsen magisk.
Innan vi for dit hade vi hört att folk samlas där för att ta droger. EHH, en myt skulle jag säga … såg inget sånt ALLS. Kanske förekommer det på campingar inne i parken, men det är absolut inget vi märkte något av.

Ett supermysig ställe. Vi spelade kubb hela sju gånger där. Jodå, Karolina och Mike har alltid ett kubbspel liggandes i bilen, de spelar ofta i olika parker i LA. Kul va!
Jag var med i det vinnande laget alla sju gånger. Helt sjukt faktiskt, jag som inte ens gillar det spelet. HAHA!!
Sedan spelade vi brädspel och till sist satte vi oss i bubbelpoolen, men då var det redan mörkt och kväll. OCH stjärnklart.



Det är väldigt lite som förtar himlen i öknen. Det är vidöppet, himmel åt alla håll och mörkt. OCH så underbart stjärnklart.
Vi satt i bubbelpoolen och spanade på himlen, såg flera stjärnfall. Fantastiskt fint allting.


 

Husets trädgård. ja det är väl mest öken förstås.  SOM sig bör i det klimatet.


Det var den lördagen det, en alldeles särskilt bra lördag.
En lördag helt i min smak.
VILL tillbaka till den platsen. VILL!!!!


Återkommer med det sjätte resebrevet i nästa vecka. TACK för att DU läser!!


***


Nu önskar jag er ett jättefint veckoslut.

24 comments:

Yvonne said...

Tack för att du tar med oss till sådana platser, riktigt, riktigt häftigt. Skulle nog vara livrädd för ormar och andra kryp och ha typ gummistövlar upp till knäna, ha, ha.

Vilken natur och tänk att något kan växa i det torra klimatet, otroligt! Gillar alla stenformationer också, så stort och mäktigt.

Så många olika typer av natur det finns i världen, helt fantastiskt.

Kul att spela kubb utanför huset, ett spel jag aldrig riktigt har lärt mig att gilla fullt ut, ha, ha.

Fanns det många hus i närheten, eller var var det långt till nästa?

Kolsvarta nätter och stjärnklart låter ju merän häftigt. Vilken upplevelse att vara med om.

Tusen tack för att jag fick följa med och inte behövde jag oroa mig för vare sig ormar eller skorpioner eller annat läskigt, hi, hi.

Ha en jättefin helg säger jag och skickar en stor kram från, hör och häpna, ett soligt Åkersberga där termomentern visar +10 redan, tjoho, det bådar gott.

Cari said...

Visst är det häftigt med öknar. Gillar dem verkligen. Kaktusarna finns i så många varianter. Och när det blommar. Underbart.

Vilket fint hus ni hyrde. Och att kunna se stjärnhimlen är fantastiskt.

Så tack för ytterligare ett fint blogginlägg.

Channal said...

God morgon Annika! Wow vad ni får se och uppleva. Joshua Tree är för mig en av de bästa Lp-skivorna med U2. Känner igen omslaget från dina bilder. Häftiga träd... känns som vildavästern! Snart kommer cowboys och indianer fram.

Vad tyckte du om semifinal 2, allt runt omkring är så proffsigt med allsång, Malin och Petra. Bästa värdarna är vi! Sen har jag nog blivit lite gammal för musiken och det känns som en stor pridefestival och det är ju bara positivt. Förstår inte hur Israel kan var med som bombar sönder Gaza. Man ska inte blanda in politik i musik säger de. Varför gäller inte det Ryssland? Förstår inte... osmakligt i mina ögon.

Ha en fin fredag! Må gott och KRAM! Anna

Dr Jo said...


Hejsan,

Vilken härlig national park. Har det någongång varit vatten där stenbumlingarna är?
Tänkte på alla stenbumlingar som är kvar här i skogarna efter istiden. Väldigt kul och se alla bilder, Aussie vibes for sure. Hehe fnissade till lite när jag såg skylten "Do not die today". Det är lite roligt att jämföra kulturer sådär för jag skulle kunna se samma skylt i Australien men tror nog aldrig vi skulle se samma skylt i Sverige. Men det är ju verkligen viktigt och då gäller det att få folks uppmärksamhet.
Är det ni som tagit med er Kubb från Sverige eller finns det i USA också? Supermysigt AirBnb iaf! Kan tänkte mig att det var en underbar stjärnhimmel!

Kramar Johanna

Mamma C said...

WOW! vilken park du tar med oss till. Helt fantastiskt vackert. Tittade på bilderna med bara stenbumlingarna på. Det är massor av figurer, ansikten och djur man kan se tycker jag. Låter nästan som jag har tagit någon drog.
Huset ni hyrde var ju toppenfint och så mysigt att sitta ute i det becksvarta mörkret och se på stjärnfall.
Ha en fin och bra fredag.
Kram Carin

Sara i Barcelona said...


Annika!
"Do not die today", haha, kunde inte låta bli att skratta åt det. Good vibes only, right... Men ja, vilken fantastisk och speciell natur! Så vackert, och helt unikt kan jag tänka mig. Det är ju så enormt svårt att fånga storheten på såna där ställen med foton, men du har lyckats mycket bra (som vanligt) :)
Ökennatur är speciellt, och häftigt att uppleva, men jag vill helst leva och bo där det är grönt och lummigt dock, sitter i generna ;)
Hoppas att du får en underbar fredag och fin helg <3
Kramar!!!

Annika said...

Yvonne;
TACK själv för at du läser och gillar!! UPPSKATTAR!
Ja det är en mkt speciell plats. Jag älskade den.
Det finns ju en hel del öken i CA, men detta är nog next level. SÅ annorlunda.
Skallerormar lär det finnas ganska gott om, och man ska se upp. Kan tänka mig att det är klimatet för dem. Vi har dem ju på denna kust också, men det är sällan jag funderar över deras existens här. Men i JT tänkte jag på dem hela tiden ...

Eller hur, det finns så många olika sorters natur i världen. Och i Ca inom samma stat. Det känns som om allt finns där.
Mike sa att han inte tycker om öknen, men han gillade verkligen naturen runt JT.

Vi bodde i ett område där det fanns en hel del hus, vi var inte ensamma alls. Nästa gång ska vi nog hyra ett mer avlägset hus. Vi hade galna hundar i huset bredvid. SOM de skällde. oM de hade kommit lösa hade de hoppat på oss. Tursamt nog fanns det ett ordentligt staket. Men det var inte kul då de skällde. De lugnade sig, men iaf ..
så jg skulle säga att detta hus låg på en "vanlig" gata. Det är en liten stad, men de hade ändå en hel del. Säkert för att de sgs bor i JTNP.

GILLAR inte kubb, brukar aldrig delta om jag får bestämma. MEN de ville spela, så jag fick ställa upp. OCH det gick otroligt bra, hahaha.

Yvonne, tack raraste du för din fina kommentar. SÅ glad att du gillar dessa brev.

OCH sol!!! YAY! Här är det lika grått som det varit hela veckan. LESS.

Kramar i massor och trevlig helg!!

Annika said...

Cari:
Öknar ÄR häftiga. Det är de!!
Så annorlunda och så coola att besöka. Tror du ni har tid att ta er till JTNP?
Om inte får det bli en annan gång.

Huset var mkt bra. Gillade det.

TACK kära Cari för att du gillar mina inlägg.

Ha en fin helg!!

Annika said...

Anna:
Men ja, den skivan ja ... Joshua Tree. Den är klassisk och jag tänkte på den flera gånger då vi var där.
Det ÄR verkligen den äkta vilda västern, det är det. Mer äkta blir det inte.
Gud vilket liv de levde då, och hur de måste ha lidit under solen och i det klimatet.

Har inte sett semifinalerna, tyvärr.
Men håller med om Petra M. Hon är verkligen proffs. SÅ bra.
Israel, tänker inte ge mig in i den diskussionen eftersom jag är mkt tveeggad.
Bäst låta bli.
MEN jag tycker inte heller man ska blanda in poltik i det hela, absolut inte.
Och artisterna är ju faktiskt helt utan skuld ändå. Ja svåååååårt är det, och inget är svart eller vitt i denna konflikt
Lämnar det nu.

Ha det såååå bra nu Anna. KUL med ESC imorgon, YAY!!
Kramar och trevlig helg!!

Annika said...

Dr Jo;
Vilken cool park, eller hur?
Verkligen öken.
Tror det är grundvattnet för mkt mkt länge sen som format bumlingarna.
Aussie vibes, det KAN jag verkligen tro.
Skylten ja, den är RAKT PÅ!! HAHA, DÖ inte idag!!
Nej, tror inte heller man skulle se den i Sverige, haha.

Kubben har de unga tu köpt på Amazon.

Kramar och ha en trevlig och fin helg!!!

Annika said...

Carin:
Visst är det unik och one of a kind!
Öken deluxe.
jag vet, man kan se allt möjligt i de där stenarna. När jag gick igenom foton för detta inlägg så trodde jag att ngn stod bland stenarna. När jag zoomade in såg jag att det inte var så. Men ja, alla möjliga bilder dyker upp bland de där stenarna.

VI sa det, att verkligen TA droger i där måste vara next level--haha. Att börja se saker och ting på riktigt i bumlingarna. Så det ligger nog lite sanning i att det drogas lite där.
Vi märkte det i vår AirBnB. Det var måååånga som ritat svampar i gästboken, haha!! Så nog kör man lite tripper där alltid, hehe.

TACK Carin!! SÅ mysigt hus,

Stora kramar till dig och trevlig helg!!

Annika said...

Sara:
HAHA, RAKT på SAK!!
DÖ INTE IDAG!!
Men det är nog lika bra att skrika ut det eftersom folk strukit med av värmeslag därute.
Good vibes only, hahahaha!!

TACK Sara, roligt om du tycker att jag fångat det på bild. DET är inte lätt att just fånga känslan på bild.
Den låt jag tänkte på hela tiden var den jag hade på min reel på Insta, Calling you från filmen Baghdad Cafe. Visserligen var det Nevada, men same same ...
Den melankoliska låten gick i mitt huvud.

Nej, jag skulle nog inte fixa att bo i öknen heller, Vill ha det grönare. Men jag älskar att besöka dessa parker och gillar öknen!!!


Du med, Sara, ha de allra bäst!!
KRAMAR!!!!

BP said...

Dregel, dregel!!! Tack för denna bildbomb - WOW! När jag såg de första bilderna tänkte jag spontant - ormar. Och den tanken bekräftade du ju till slut. Skorpioner hade jag inte ens tänkt på - hahaha:-)
Träden är fulsöta och stenlandskapen otroligt maffiga.
Sedan gillade jag er hus som ni hyrt. Annorlunda tapet om man säger så, men så fräckt. Inte minst orange sängkläder - hahaha:-)

Fie said...

HUR coolt är inte det här.
Vill dit. Vill dit jag med.
Nu ska jag ta span på dina foton igen.
Hejar på Kroatien i morgon.
Trevlig helg och tack för att du bloggar.

Anna i Portugal said...

Det där var mycket som liknande vår sommar, vi har ju ökenklimat på sommaren. Du bjussar på en väldigt vacker plats, får mig att tänka på cowboyfilmer.. spelas det in många såna där tro? Ett perfekt airbnb, skönt med pool. De stjärnklara nätterna är magiska när det inte finns något annat störande ljus. Jag går gärna till mars för fler bars :) Tack för bildbomben! Kramar

Elisabeth said...

Nu har jag läst ikapp onsdags-, torsdags- och fredagsinläggen, vilka jag inte läste i veckan, eftersom jag reste på långhelg till mina föräldrar. (Hann inte läsa onsdagsinlägget på morgonen, och sedan åkte jag direkt från jobbet.) Verkligen intressant och roligt med resebreven - så imponerande natur, även om jag säkert skulle noja väldigt mycket för alla otrevliga djur, haha. Håller för övrigt med dig och Peter, jag hade också velat åka innan 7, inte minst med tanke på värmen. Men jag förstår att ni kompromissade om saken.

Beträffande korkarna på flaskor och yoghurt-/fil-/mjölkpaket, som du skrev om i ett annat inlägg: Jag klipper bort dem! Då slipper jag störa mig på dem, och dessutom ser jag det som en liten protest mot (ännu) en dum EU-lag. EU är väldigt bra på att peta i småsaker, medan de är mindre bra på att ta tag i verkliga problem...

bettan said...

Alla dagar man inte dör är bra dagar. Älskar tydlighet och här var det inte några inlindande budskap.
Vilken natur, vilka vyer, jag är helt tagen. Mäktigt och magnifikt.
Vet jag blev så berörd av din reel tidigare från parken.
Huset ni hyrde såg fint och funktionellt ut.
Kubb är inte min favoritsysselsättning. Men självklart har jag "offrat" mig ett antal gånger för barnbarnens önskemål.

Kommer fortsätta upprepa min glädje och tacksamhet över att få följa med på era resor och utflykter.

Varma KRAMAR!!

Annika said...

BP:
ÅÅÅÅ vad kul att du gillar bomben!!
Gillade detta landskap mer än jag trodde jag skulle göra. Alltså verkligen. SÅÅÅ coolt.
YESS, gillade inredningen i vår Airbnb likaså.
Just det, det orangea passar dig perfekt!!
Det var ryndtema i hela det huset, haha. Passande i den miljön likaså.
Ha en fin måndag!

Annika said...

Fie:
TACK så roligt att du gillar.
Jaaa, jag tycker ju att alla ska åka dit, hihi!!
Kroatien, höll på dem med.
TACK för fina ord!!

Annika said...

ANNA:
Tror jag det, att en del liknar. Du känner säkert igen flera växter också.
YESSS, många vilda västern har spelats in där och även rymdfilmer.
Lite kul och speciellt.
Den där girls gp to Mars to get more chocolate bars gillade jag med.
SAKNADE en systemkamera i öknen. ÅÅÅ vad jag saknade.
Mike hade med sin. Stor skillnad ändå på hans och mina bilder.
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
SÅ glad att du läser, tack för det!!
Vet ju att det varit den ena långhelgen efter den andra + nationella prov. Det är så trevligt att ha dig här.
TACK för att du gillar resebreven, uppskattar det så mkt.
Jaaa, det ska vara tidigt man beger sig, men vi var tvungna att ta en kompromiss här.
Haha. Men det kröp i oss innan vi kom iväg, haha.
Naturen är verkligen så speciell.
Så annorlunda,

Korkarna ja, jomen sånt där smått och futtigt sysslar DEU med, men det stora och viktiga .... NOT so much.
STÖRIGT!!!
Smart att du klipper bort dem. De sitter som som berget, märkte jag.

Ha en fortatt fin måndag!!

Annika said...

Bettan:
DET är tydligt till max!!
Skrik ut det så folk fattar!!!

JAAA Bettan, detta var bättre än väntat. Jag hade inga jättestora förväntingar på JT. Me det var fel av mig att inte ha det.
Det överträffade allt och nu vill jag bara tillbaka!!


Ja Bettan, tack för det du skrev om att bli berörd av min reel. Sången jag valde är perfekt till, tycker jag själv --hehe. Den vemodiga från filmen Baghdad Cafe som visserligen handlar om Nevada. Men öken som öken, och samma del av USA är det ju. Tror den sången ökade på den vemodiga känslan.

KUBB, om jag kan avstår jag såååå gärna. Gillar inte. Men de tre som ville spela ville verkligen, så då fick jag vika mig.
Kul att jag vann ändå. Eller var med i den vinnande kombon varje ggn.

Bettan, TACK från djupt av mitt hjärta. TACK!!! Dina ord värmer och sporrar. TACK!!!

Varmaste kramarna från mig!

Susjos said...

Vilket speciellt ställe, kan ana hur varmt det kan bli där! Vilket härligt hus ni hyrde, ljuvligt med en pool, och stjärnklar himmel, wow, så sällan man ser det då det är ljus överallt, häftigt med stjärnfall!

Nu är ESC över för denna gång, och jag har inte riktigt hämtat mig ännu! Har just sett finalen igen på svtplay, man missar ju sååå mycket när man har ståplats, och vi stod ju liksom bakom scenen också. Jag med min dåliga hörsel hörde inte musiken, bara bas-ljuden, lite trist! Det enda jag kände igen var ju Waterloo och Hooked on a feeling!
Men när jag ser det på TV så hör jag musiken tack och lov!
Mina favoriter var nog Tyskland, han sjöng så bra, och Frankrike.
Kroatien var inte dum den heller, och var en given vinnare trodde vi, men jättekul att Nemo från Schweiz vann, det var också en speciell och bra låt!

Idag har jag istället nynnat till Finlands låt, haha...No Rules!!!
Ha det gott!
Kram!

Annika said...

Susjos:
SÅÅÅ speciellt ställe!!
Så annorlunda i allt. Älskade det.
Under sommaren är det nog nätan omöjligt att vistas där, solen steker ner och det är öken. Tufft.
Stjärnhimlen var HELT outstanding.

JA så kul med ESC för dig!!!
Tänkte minsann på dig.
Inga bra platser denne gång, och så trist att du bara hörde basen. USCH.

Finland var ju komisk till max, haha. Glad att Schweiz vann. Bra för hen!!!

Kramar!!!