Tuesday, May 07, 2024

Back to The Mothership




Good morning Tuesday!


I hope your weekend has treated you good.


Here in Restonland, it has been a gray one, mostly rain.
Kind of damp. Kind of boring weather, if you will.


But we did have a very nice Friday evening enjoying dinner on the deck.
Peter grilled hamburgers and it feels good that the deck season is back in session again.
The rain does not bother me that much. May can be a very tricky month around here. Some years it gets so hot, other years it is cooler with lots of rain. So far it seems like a fairly gray month. Well, we’ll see going forward …


 



Peter and I took off for IKEA on Saturday.
Peter’s office is located upstairs, but at times during the summer it gets so hot where he sits. The bedroom he uses as an office is sort of “open to the elements”. With that I mean that the entire floor space does not have a room underneath it. The floor space is the roof over our front stoop.
So, it gets super hot in Peter’s office during the summers. The AC is not that effective in that room. In the winter time it is the opposite, it gets ICY cold in there. But with the use of an effective heat fan, it is bearable.


So, we got Peter a desk, an office chair and some other things at The Mothership on Saturday. The new desk is good, it looks more like a table than a desk. In the wintertime, we can stove it away in another corner in the rec room (the basement room/den/ family room. Whatever you call that room …. ).
It will be perfect for Peter to sit there and work while it is excruciatingly hot outside. It’ll be a life saver.
He can go back and forth between his real office upstairs and the “summer office” as he sees fit. The room in the basement is always cold. Every summer, during cruel heat waves, Peter and I sleep there as well. We have two pull out couches there, and they do come in handy at times. It is good that the basement room will get some use going forward. Truth to be told, we never, ever use that room otherwise.


Oh yes, of course one has got to have lunch at IKEA while one’s there. That is the law, haha.
And of course, it HAS to be meatballs … I like IKEA’ meatballs, I really do—YUM.


 

IKEA meatballs, YUMMY!!


On Sunday, and yes this is nuts, we went back to IKEA again. But not the one in Woodbridge, VA where we where on Saturday.   No, we went to the one in College Park in Maryland. The reason for that is  a print that we like, and they did not have said print in stock at IKEA Woodbridge so we had to head to the other one to pick up the print we wanted. 
IKEA two days in a row … I tell you what, haha!! No we did not have meatballs on Sunday again. We had a late breakfast at a fantastic (and unassuming) little diner near The Mothership. The food there was awesome. I picked to have an omelette. OOO it was so tasty.


 

This omelette was awesome!!


The rest of the weekend we ran some more errands, and we hung out here at home.


Tomorrow, I will take you back to California again, it is time for the third travelogue from our trip out to the west coast. 


Have a good Tuesday!!!

16 comments:

Yvonne said...

Vilken härlig helg ni hade. Här hade vi ju jättefint väder, rena sommarvärmen i söndags då vi var på Brunch på Lidingö. Nu betydligt svalare men solen lyser iaf, alltid nåt.

Kul att åka på IKEA, alltid hittar man något merän det man tänkt och får för sig att man behöver, hi hi. Jag och en kompis ska in till stan nästa vecka och då ska jag slinka in på IKEA i Gallerian, behöver en ny stekpanna och det vet jag de har där. Skönt att slippa åka till Barkarby för en enda sak.

Här i Sverige tycker jag maten på IKEA blivit mycket sämre än tidigare, har alltid ätit panerad fisk med en god sås till, nu senaste gångerna var det mest panering och torr, tråkig grå fisk.

Den omeletten såg verkligen god ut, mums!

Ha en fin tisdag, själv ska jag och min bästa kompis åka till Uppsala och ha en heldag där med besök på Himlas Outlet, god lunch inne i stan, strosa runt i affärer och på slutet fika på någon av de många fina, anrika ställena där innan vi åker hemåt.

Stor kram och spännande att följa med till LA med omnejd.

Dr Jo said...

Hej svejs!

Så inbjudande och härligt ert deck ser ut. Härligt för P att kunna arbeta hemifrån.
Kunde han det innan Corona? Försöker få en känsla för hur vanlig det är med remote work.

Blev nyfiken på hur det fungerade med K´s lägenhetskomplex. Hyr man? Vad kostar hyran isf?
Har för mig att du kanske skrivit förut men glömt isf. Det var väldigt fint där iaf och härligt med egen pool.

Vetebullar är min svaghet, lyckan att hitta sådana spontant. Najs!
Åh jag känner likadant inför havet. Är uppvuxen nära havet och det känns lite konstigt att inte bo nära på sommaren.
Jag blev nyfiken på denna SoHo House. Är det en nattklubb eller?

Jo jag kan tänka mig att kontrasterna blir rätt starka i LA när det gäller rika och fattiga. När jag var i Seattle för en sommarkurs så var det väldigt många hemlösa unga som hängde runt campus. Det var något nytt för mig då jag oftast upplevt andra hemlösa som äldre. Även då det är svårt att se ålder ibland. Men här var dom i min ålder och det var rätt uppenbart mycket mentala problem utöver. Väldigt tufft.

Ännu en onsdag och snart en helgdag som jag inte firar speciellt men kul att veckan blir lite kortare. Vi vann inte på DV lottery denna gången heller. Men vem vet kanske nångång :)

Kramar Johanna

Cari said...

Visst är det bra med IKEA.

Då vi besökte äldsta dottern, som bor i England, åkte vi till IKEA för att köpa möbler. Man vet ju vad de har. Så det blir rätt enkelt att handla.
Och så kul nu då allt har svenska namn. Och personalen har tröjor med ”Hej” på ryggen. Nästan så jag glömmer var jag är och pratar svenska med dem 😀😮😂

Så bra att Peter kan ha ett kontorsrum til.

Mamma C said...

IKEA är toppen men det var väldigt länge sedan jag var där själv nu.
Så bra att Peter slipper att sitta i en bastu nu när sommaren kommer.
Ha en fin och bra dag.
Kram Carin

Anna i Portugal said...

Fint ordnat för Peter, visste inte han jobbade hemifrån. IKEA är toppen, vi handlar där ibland också och äter gärna lunch när vi är där. Jag tar gärna den gravade laxen som variation till deras vegobullar. JAg hoppas regnet nu ersätts av sol! Kram

Brysselkakan said...

Låter som en bra lösning för Peter när värmen slår till!
Och Ikea två dagar i rad! Haha! Kunde varit jag det! Blir lite avis på att du har två så nära, skulle gärna ha ett när där sonen ska bo från slutet av maj men icke...

Min kommentar på fredagens inlägg försvann visst... I alla fall såg bullarna underbara ut!

Annika said...

Yvonne:
Helt OK, vi fick iaf lite gjort och det är bra.
Jag vet att ni hade underbart väder och det ÄR fantastiskt. Äntligen!!! YAY!!

Tycker IKEA i Gallerian är så smart. Så bra att man kan köpa på sig lite där direkt från marketplace. TROR att i vi ev har en sådan också. Men det kan också vara så att det bara går att planera kök etc där. Vette 17, måste kolla in det.
Men jag gillar verkligen den i Gallerian. OCH de har ju restaurang också.

Ah men så ÄR det ju, tror att köttbullar väl i princip är det enda de säljer här (och några tror mackor och wraps). Förr hade de goda räkmackor och annat. Numera tror jag det är köttbullar för hela slanten, i vegoform etc.
Men bara köttbullar.
Förr hade de mkt mer även här.
The Swede Shop, där man förr kunde handla bra grejer, är ju HELT värdelös. De har bara sitt eget tråkiga märke.
Men jag gillar fortfarande deras köttbullar, men det är väl också allt.

Den omeletten var SÅÅÅÅ god.

KUL med Uppsala, låter toppen på alla sätt. Inkl fikat.
Hoppas ni hade mysigt.

Kramar!

Annika said...

Dr Jo:
Min käre make har jobbat hemifrån sedan 2010. SÅ vi snackar LÄÄÄÄÄNGE.
Långt innan coronan kom in på scenen. Men förr reste han en hel del i jobbet och det har ändrats nu. Inga fler resor.
Det är vanligt numera att jobba hemifrån. Många kör ju hybrid (inkl Karolina), 2 dagar på kontor och resten hemma.
SÅ många företag märkte hur bra folk jobbade hemifrån under pandemin och många kör vidare så. Men också i hyrbridform.

Karolinas lgh är ett hyrskomplex. Nej, vill inte skriva hyran här ... faktiskt inte. den är mkt dyr, kan jag säga.

SoHo house finns lite överallt i världen. I Sthlm finns det en Det är som en country club fast i stan.
De är ganska exklusiva de däringa soho:arna.

De hemlösas situation är så svår.
Komplicerat till max och så tragiskt.
Som du säger, folk i alla åldrar är hemlösa. Och här i de stora amerikanska städerna har det ju varit så läääänge. Men nu slår det nog rekord, tror jag.
Så hemskt.

Ha en finfin dag.
KRAMAR!!

Annika said...

Cari:
Jaaa, abolut- Så glad att jag har två stycken inom räckhåll. Uppskattar det verkligen.

Precis så, alla produkter på svenska, haha. OCH ska man fråga efter ngn av dem är det lika bra att engelskfiera dem i uttalet, haha.
Just det, Hej! på ryggen.
Så är det :-)

Exakt, så bra för Peter att kunna gå fram och tillbaka. Ännu har han inte alls behövt använda källarrummet.

Ha en fin dag!!

Annika said...

Carin:
Ja det är härligt att ha två av de varuhusen i samma stad. Uppskattar.
Jättebra för den käre maken att gå fram och tillbaka. Bastun däruppe sommartid är grym.

Kramar och ha en fin dag!

Annika said...

Anna;
han har jobbat hemifrån sen 2010.
Och först i år kom vi på detta med källaren. HAHA. När jag inte är här brukar han sitta i köket på sommaren . Men det skulle jag inte vilja på daglig basis, nej aldrig ---haha!!
I lördags tog jag en liten tallrik med gravad lax som P och jag delade på innan köttbullarna. Riktigt gott det med.
Så jag förstår att du tar det som omväxling. Har hört att deras vegobullar är goda.
Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
Det blir toppen. Ännu har han inte behövt nytta rummet, men snart så ...
Jo, två IKEA i samma stad. Jag vet, jag uppskattar det MYCKET!!!
Nej, jag kan tro att J har en bit till närmsta ställe. L, ett ställe ni skulle kunna nyttja är Wayfair, men det är online totalt. Har köpt en del där genom åren. Gillar dem.
Sen, om Homegoods finns nära sonen är det en toppenaffär. Såklart Target också.

Men störigt, alltså detta med kommentarer som går upp i rök ... USCH! Tröttsamt. leker ibland med tanken på att byta portal ...

Ha en fin tisdag!!

Channal said...

Hej Annika! Det var längesedan jag var på IKEA! Haha kul att ni fick svenska flaggan på köttbullarna. Få alla det? Eller var det för att du är svensk? Så Peter jobbar hemifrån. Då äter ni lunch tillsammans. Har han alltid gjort det eller blev det så efter pandemin? Vad jobbar han med, NYFIKEN i en strut!

Oj vad du reser och far! Kul med Kalifornien igen! Njut av din tripp och ha det underbart. Själv ska maken och jag till Vadstena under Kristi himmelsfärdshelgen. Ska bli mysigt.

Må gott och KRAM Anna

Annika said...

Anna:
Tacksam över att ha två varuhus ganska nära.
ALLA får en svensk flagga om de beställer köttbullar :-))

P och jag äter bara lunch tillsammans på fredgar. han äter tidigare än jag i vanliga fall.
Peter är ekonomichef för ett företag som har sitt HK i Nebraska. Han har jobbat hemifrån i 14 år!!!
Men efter pandemin upphörde hans tjänsteresor, numera kör de allt via zoom.

Nej, nej... jag ska inte tillbaka till Cali förrän i höst, haha. Jag menar bara att resebrev nummer 3 kommer på min blogg imorgon :-*

Kramar!

BP said...

Två IKEA-besök på lika många dagar - ja, då har ni fyllt er kvot för minst två år framöver - hahaha:-)
Är inte förtjust i köttbullar, men den där omeletten hade jag inte tackat nej till - yummie, yummie.

Bra att ni hittade allt ni behövde till Peter och en "print" på det. Bra jobbat:-)

Annika said...

BP:
Det var ngt det va!?
HAHA.
Omeletten såååå god.
Idag ska den käre maken inviga sitt sommarkontor eftersom det blir över 30 grader här.