Friday, April 28, 2017

Tillbaka till New York!




Hej och godmorgon!



Vad säger ni?
Ska vi ta en liten tur till New York igen?
Ja, det tycker jag!



Nedre Manhattan sett från Brooklyn Bridge.  Man har en helt grym utsikt över Manhattan från bron!

Den höga byggnaden till vänster är ett lägenhetshus.  ÅH, vad jag skulle vilja åka högst upp i den byggnaden och kolla in lägenheter och utsikt!  Skyskrapan med spiran är Freedom Tower nere vid World Trade Center.  Den står vid Ground Zero och byggdes upp efter 9/11.  Den lär vara västvärldens högsta skyskrapa, och nästa gång jag är i NYC hoppas jag att vi kan åka upp i den.  Den här gången blev det inget besök vid Ground Zero för mig och Peter.  Sara och Håkan var däremot där efter att vi åkt tillbaka till DC igen.

New York, liksom de flesta storstäder, är gåvänlig. Man kan bara gå, gå, gå och hela tiden upptäcka nya saker.
Det är det som är så härligt.
En av dagarna, den varmaste dagen i NYC (29 grader), gick vi över The Brooklyn Bridge. Det är så extremt härligt att göra det. OCH ska ni till NYC så tycker jag verkligen att ni ska gå över den bron.
Därifrån har man en enorm utsikt över Manhattan. Det är så snyggt att man knappt tror det är på riktigt.
Själva bron är en skönhet i sig.
Önskedrömmen skulle vara att ha den för sig själv, eller dela den med bara några personer. Perspektiven och vinklarna på den bron är rena rama drömmen för den fotointresserade. Kort sagt, det är maffig bro, och den ska både SES och den ska GÅS på.



Sara och Håkan på väg över Brooklyn Bridge.



Utsikt över mid-town och East Village.  Den höga skyskrapan med spiran är Empire State Building.

Gångbanan ligger i mitten av bron, man har trafiken på sidorna om sig. Under sig. Så man behöver egentligen inte SE bilarna. Det är ett plus i sig.
Lättast är att ta tunnelbanan till bron, som i sin tur ligger nära City Hall. Du kommer att vilja fota sönder din kamera. SÅ se till att batteriet är väl laddat innan du ger dig av.



Det är en sådan otroligt cool och häftig bro, och en dröm för en fotograf.


Dags att vända tillbaka från Brooklyn igen.


Vi besökte också Chinatown och Little Italy den här dagen.
Ja, jag vet inte vad jag ska säga om det hela egentligen. Frågan är om de två stadsdelarna är något att spilla krut på?
Jag har inte fallit för dem någon gång jag varit där.
De känns mest som turistfällor, men visst kan man ta en liten tur igenom dem när man är i häradet.
Stadsdelarna ligger precis bredvid varandra.



Chinatown.






Ett ställe jag däremot tycker ska besökas är The Press Lounge. Det är en skybar som ligger  på The West Side i Hell’s Kitchen.
Besök den baren när solen går ner. Du kommer att se Manhattans skyskrapor färgas till guld i den nedgående solen. Helt sjukt vackert!
Drinkarna är givetvis inte billiga (inget är egentligen billigt i NYC. Ja, förutom att åka taxi)



The Press Lounge i kvällssolen.  Sara till höger i bilden. Sis and the City!


SOM ni ser så är det helt otroligt läckert i solnedgången.  De här bilderna är inte redigerade alls.



Men, som vanligt ska jag låta bilderna och bildtexterna tala.


Solen på väg att sjunka bakom horisonten.  Det går snabbt ...


... STAD i GULD!!  OCH någon minut senare var magin borta!  Solen hade gått ner.  MEN Manhattans coola skyline består.





Önskar er en fin och bra helg. Här ska det bli jättevarmt. Jag ska ut till en vingård imorgon med grannfruar. Det blir trevligt, hoppas jag.



En trevlig Valborg, ska jag SÅKLART önska er också!!! DET är ingen dag som firas på den här sidan pölen.



Min favoritbyggnad i NYC, The Chrysler Building. Chrysler forever for me!! Jag är så kär i denna skrapa!!

22 comments:

P i X E L I E - Erica Pettersson said...

Åh, New York-bilder igen! Love it :-D
Utan att överdriva får jag nästan ont i magen över hur mycket jag verkligen vill dit!
Jag vill åka dit med typ 35456254125 GB i minneskort och femtioelva laddade batterier...!
Jag hoppas så innerligt att min ekonomi en dag är så bra att jag kan gå in på närmaste resebyrå och boka en resa till mitt älskade drömland!!

Jag har aldrig varit någon sol -och badmänniska, utan mer av en storstadssemestermänniska, så dina NYC-bilder gör samma sak för mig som tropiska sandbilder gör för så många andra...

Bron har jag alltid tyckt verkar så cool, och det skulle vara en upplevelse att få gå över den.
Dock skulle det för mig även bli att verkligen konfrontera en rädsla om jag skulle göra det. Vet inte varför egentligen, men jag har alltid varit rädd för att vistas på broar.
Måste jag köra/gå över en sådan vill jag alltid skynda på, för att så snabbt som möjligt komma över på andra sidan.
Jag tycker till och med det är läskigt att åka över Höga kusten-bron, och till och med Pitsundsbron här i Piteå. Den senare är i och för sig inte särskilt lång, men den är hög och smal, så det kanske är det ;-P
Och jag skulle ju inte vilja jäkta över om jag en dag får chansen att gå över Brooklyn Bridge... :-)

Hoppas du får en trevlig fredag och en riktigt fin helg!
Här är det ju, som du skriver, Valborgs på söndag. Vilket betyder att det är LÅNGHELG med 1:a maj på måndag! Yay!
Och undertecknad åker upp till Ikea i Happis imorgon, tillsammans med två arbetskompisar :-)

MVH /Erica

Äventyret framtiden said...

Jag vill sjunga New York, New York som i musikalen....
Mycket vackra bilder, med ljuvlig naturlig belysning.
Visst är storstäder vackra de också.
Tack för titten igen Annika! Jag ska bläddra upp och ner några gånger till. Varje gång upptäcker jag någonting nytt.

Ha en fin helg du med! Jag höjer mjödglaset för dig och säger Glada Vappen!

Monica said...

Så roligt att du tar oss med! Jättefina foton och så vackra vyer! Roligt att få se stan så här. Och visst är det härligt att promenera i storstad, vet i London blir det lätt några mil som för dig här, och man ser ju och upplever så mycket av att gå och vara nära och på marken, helt andra upplevelser än att åka omkring. Roligt att det är så promenadvänligt. Och spännande med alla dessa höga hus men skulle nog inte vilja bo så högt men vilken fantastisk utsikt det måste vara. Eiffeltornet är nog mitt högsta och det är otroligt vackert att se en hel stad så och tänk att bo så jämt. Men det måste ta lite tid att komma ut och hem från dessa hus. Hoppas du får göra ett besök nästa gång.

Önskar dig en fin Valborg med även om den inte firas hos er men här ska sjungas in våren:-)

Ha det så bra Annika!

Evas blogg said...

Vilka fantastiska bilder! Den bron vill jag gå på, gissa om jag skulle ta många foton!

Annika said...

Erica:
Ja, nu blev det en bunt igen!
:-)
ÅH Erica, du skulle älska det!!
SÅ mkt att fota, hela tiden. SÅ mkt att SE!!!
Önskar att du kunde få dig en tur till US, och så hoppas jag att dina förväntningar då inte ska vara för höga ...
Bron är sjukt cool, ingen överdrift. Den är en dröm att gå över. Lovar, det är inget farligt med denna bro. Du har bilarna på sidan, under dig. Jag har också lite broångest, men jag känner inget av den på the BB.
Nej, man ska inte jäkta över den bron. Inte alls.
Höga Kusten bron ÄR läskig. Inte för att jag åkt över den, men den ÄR ju så hög! Jag skulle inte klara av att köra över den själv, på egen hand. NU fick jag ett uppslag till inlägg. TACK ERICA!!!!!
Trevlig helg och Valborg och god tur till IKEA!!!

Annika said...

Karin:
Tusen tack för din GULLIGA kommentar!!
Vandra upp och ner du :-)
OCH jag önskar dig en jättefin helg på alla de sätt och vis!!!

Annika said...

Monica:
TACK!!!
Så roligt att visa och berätta!!
OCH så roligt att du hänger med på färden!
SÅ lätt att bara gå i storstäder!! DET älskar jag! Inte i LA, LA var ingen höjdare till stad i min bok. USCH. Men annars? Älskar det!!
Undrar också hur det är att bo högt upp i en jätteskrapa? Hur känns det?
Det svajar när det blåser. Hur är det i långa loppet? Men ack och o vad jag skulle vilja se de där lgh.
Men vet inte heller om jag skull vilja bo så.
Jag skulle gärna göra ett besök hemma hos ngn som bodde i en skrapa i NYC. Brukade hälsa på Saltis, hon bodde högt upp. Men nu känner jag ingen som bor i NYC längre. Tyvärr.
Ha en jättefin Valborg, Monica. En fin dag att fira!!!

Annika said...

Eva:
TACK!!
Du skulle GO NUTS med kameran!!!
Trevlig helg!!

Anonymous said...

Kul att se skyskrapan på första bilden! Den, om jag tror det är samma, byggdes då vi var där sist!
Och måste erkänna, har varit i NYC fem gånger och aldrig gått på Brooklyn Bridge... Får bli nästa gång!
Tack för fina bilder!

Annika said...

Brysselkakan:
Du menar Freedom Tower? Den är så fin! Ser fram emot att åka upp i den. Nästa gång måste du gå över BB!!! Så himla fint! Tusen tack, snälla du! Ha en jättefin helg!!

Anonymous said...

Nej! Det andra, det med bostäder i!

Annika said...

Brysselkakan:
OK, det huset. SÅ läckert!! Skulle gärna kolla in de lgh!!

Steel City Anna said...

Sa coola bilder! Sa fint fangat. Fantastiskt ljus.

Annika said...

Anna:
Tusen tack snälla Anna!!

Madeleine i USA said...

Guud vad mysigt och vad fint ni har haft det! Du tar jättefina bilder!!
NY står på vår att-besöka lista.
Ha en fin helg.
Kram!

Anne-Marie said...

Det är något visst med NYC.
Alla dessa höga byggnader som har sin egen stil.
Att kunna komma högt upp och se ut över hustopparna är häftigt.
Vilken utsikt ni hade där i kvällssolen.
Och Brooklyn bridge måste vara fint att både fota och gå på.
Inget av det du visar idag minns jag att min pappa och jag besökte.
Vi var där bara några dagar och hade en massa besök också inbokade med olika miljörörelser. Bland hos FN.
Kramar!!

Sven-Olof Carlsson said...

Härliga bilder från NY!

Cari said...

Vilka bilder - längtar dit.
Och just nu lyssnar jag på dig på radion.
Så roligt Lotta Brome' är duktig och ni är intressanta att lyssna på.

Annika said...

Madeleine:
TACK!!!
Du gör mig glad. Ja NYC måste du se.
Kramar!!!

Annika said...

AM:
Det är verkligen det, ngt visst.
Det är en sådan speciell stad.
Nästa ggn du kommer till NYC måste du gå över BB. Du skulle älska det!!!
Kramar!

Annika said...

Sven-Olof:
Tack!!

Annika said...

Cari:
TACK!!
KUL att du lyssnade på oss.
Lotta B är toppen. OCH det var s¨roligt att vara med!
Ha en bra tisdag