Friday, April 19, 2024

Blommande sköna dalar (en blomsterbomb)




Godmorgon denna aprilfredag!


Just nu, i skrivande stund, är det som allra vackrast i min del av världen.
Det är nu, eller i oktober, man ska resa hit som turist. Vädret är stabilare i oktober, soligare och med skön värme. I april vet man inte hur det blir. Det kan råda värmeböljor på trettio grader eller så är det åtta grader och regn. 
April is like a box of chocolates, you never know what you’re gonna get


Men en sak har april oavsett väder och det är SKÖNHET!!
Nu är det svårt att hålla bilen på vägen när jag är ute och kör, jag vill bara titta på alla ljuvliga träd.


Faktum är, det har varit så varmt att våren fått fnatt. Nu börjar det bli lite smått bedagat bland många av de blommande träden. MEN det var det inte då jag plåtade somliga av dessa foton tidigare i veckan.


Och jo, decket är invigt. Igår satt jag med mina svenska vänner därute och åt svennefrulle. Mycket mysigt och behagligt.


Jag ska visa er bilder från de senaste två veckorna.
Tänk att jag faktiskt hann se den allra sista sucken av körsbärsblommorna inne vid Tidal Basin i DC! Otroligt!!


Häng med på en bomb bland blommande träd och annat ljuvligt!!












WOW, nu har ni hängt med hela tiden till slutet i denna BOMB.  Det tackar jag alldeles extra för.



Jag önskar dig en riktigt fin och bra helg!!
Vi hörs på tisdag igen för den som vill det.

28 comments:

Yvonne said...

Sagolikt vackert! Måste vara helt ljuvligt att promenera i dessa omgivningar och bara njuta av allt vackert. Tänk så många olika sorter det finns på både träd, buskar och blommor och alla är vackra på sitt sätt.

Liljekonvaljer brukar jag och en kompis plocka hemma till Mors Dag och hos dig står de redan i full blom. Azalea tycker jag också är en väldigt vacker blomma. Skulle nog ha alla växter som mina favoriter om jag bodde där du bor. Fantastiskt att så mycket blommar samtidigt och jag antar det blir en kort period om det är för varmt väder.

Tack för en underbart vacker promenad i din del av världen, helt fantastiskt

Stor kram och ha en härlig helg

Sara i Barcelona said...

Åh Annika! Vilken skönhet och blomsterprakt <3 En del av träden känner jag igen även här, tex Eastern Redbud, och precis som du säger är den svårfotad :D Men oerhört vacker <3 Jag blir så imponerad att du kan alla namnen, jag har dålig koll där, bara njuter helt enkelt ;)
Löjtnatshjärta är nostalgi för mig, minns att vi hade den i vår trädgård och jag tyckte den var så fin och namnet så tjusigt :D Samma med Lejongap, som växer vilt här, den hade vi också hemma i trädgården när jag var barn <3
Otroligt fina bilder att få njuta av! Tack <3 och kram!

Pernilla said...

Åh så fint med alla blommande träd och den skira grönskan!
Just nu känns våren långt bort här i Gbg, mulet, kallt o blåsigt idag.
Önskar dig en fin helg!

Malin said...

Så vackert! Eastern redbud såg riktigt coola och vackra ut. Blir lite avundsjuk på värmen och våren ni har. Att kunna sitta ute på decket och bara ha det skönt. Här tittar jag ut genom fönstret och det snöar. Igår kom det en decimeter, som visserligen nästan smälte bort. Men idag snöar det igen här i Östergötland. Är så otroligt less på den här våren som aldrig sätter fart ordentligt. I påskas när det var varmt och soligt tog alla vårblommor fart och började komma upp men nu tror jag inte det blir nåt av dem tyvärr, med minusgrader flera nätter. Men man får väl stå ut, nån gång blir det väl vår på riktigt här med.

Hoppas du får en skön helg!

Mamma C said...

Jag säger bara WOW vilka fina bilder på en sådan vacker blomsterprakt som du har hos dig nu.
Ha en fin och skön helg nu.
Kram Carin

Dr Jo said...

Alltså dina bilder är helt underbara!! Det kan vara svårt att få till en bra representation ibland av just blommor och träd men ahh så fina dom är! Blir sååå avis, tråkigt iom att det går över så fort när det är så varmt.
Här har vi åkt på en kalldipp och våren känns igen avlägsen, som idag med sina 2 grader och isvind. Jaa jag har kommit ur rutinen att kommentera på samma sätt som på mitt gamla jobb. Men jag läser alltid, dock inte det första jag gör på morgonen som innan. Oavsett så är det så kul att få följa med. Supermysigt att decket är preppat och klart. DDe är vår balkong och uteplats med när väl solen och värmen behagar att komma tillbaka.
Hoppas det blir en superhärlig helg, här ska vi ha 4-årskalas, ett litet sådant. Phew.
Kramar från ett kallt Uppsala, Johanna

Channal said...

Underbart, UNDERBART Annika! Älskar't! Längtar till maj! Då ser det ut så även hos oss får jag hoppas. Igår hade vi vinter. Men ifall ingen snö men ingen värme direkt. En kall vår. Minns att våren låg i fas med er i USA förra året. Jag minns när det snöade på Valborgsmässoafton. Njuter av dina fina bilder, ljuvligt! TACK!!

Fin helg till dig! KRAM Anna

Brysselkakan said...

Snacka om vårexplosion! Gillade eastern redbuds!
Vi åker till USA om en månad, och även om både Maine och den delen av New York som sonens ska bo i, ligger betydlig längre norr ut så lär jag missa våren tror jag.

bettan said...

Inlägget med all denna prakt är en ren njutning. Svårt att se sig mätt. Kwanzan är svårslagen. Men omöjligt att välja en favorit.
Här i Lund är det kallt. +5°C idag. Men här är grönt och körsbärsträden på min gård blommar.
Låter så mysigt med svennefrulle på ert fina trivsamma deck.

Önskar dig en fin helg.
KRAMAR!!

Äventyret framtiden said...

April is like a box of chocolates, you never know what you’re gonna get. Oj, så vackert sagt om april, att jämföra månaden med en chokladask...underbart och förstås Annika! Jag har ju väntat på den här bomben! Många många tack för allt det ljuvliga du bombar världen med!

En bombad Karin önskar dig en fin helg och så ses vi på tisdag igen!

Kramar, kramar!

BP said...

Du är verkligen en oerhört duktig fotograf! Helt underbara bilder, dessutom med min favo bakgrund - en blå himmel. Jag bara njuter och dreglar, för grått och en plusgrad är ingenting att bli glad för här.
Ha en riktigt skön helg!

Marie Karlsson said...

Ohh så mycket vacker vår som kommit fram hos er, förstår att det är finaste tiden på året nu då

Anna i Portugal said...

Fantastiska blomningar verkligen! Gillar hur mörka blommorna är på plommonträden, våra plommonblommor är vita. Förstår verkligen att du njuter för fullt nu och jag njuter med av dina bilder! Happy hour snart gissar jag, njut på! KRam

Susjos said...

Alltså, man blir mållös inför dina foton, vilket fantastiskt rosa fluff! Me like! Vilken ljuvlig tid det är nu. Längtar efter mera värme här hemma och rosa fluff! Idag kom det t.o.m lite snöflingor, kallt är det! Men men, det ska väl bli varmare här hemma också!
Ha en underbar helg!
Kram

Annika said...

Yvonne:
TACK!!
Det är verkligen som en dröm!! Eller så här, nu börjar det gå över. Men det VAR en dröm. Kwanzan är nästan överblommad nu.
Men fler blommor kommer ju, men det allra finaste är nog över nu.
Jag har verkligen njutit av det.

Liljekonvaljer blommar sååååå tidigt här. SÅÅ tidigt.
Det gör syrenerna också.
Jag förknippar dem också med maj månad, och syrener med juni.
Älskar dem.
Så fint att ni plockade konvaljer åt era mammor. Kna tänka mig att det fanns gott om dem där du kommer ifrån. I Sthlm var de fridlysta då jag växte upp. TROR inte de är det längre, men kan ha fel.

TACK Yvonne för att du hängde med på denna blomstervandring.

Ha en fin måndag!!!!
KRAMAR!!

Annika said...

Sara:
TUSEN tack, så glad att du gillade och hängde med.
Eastern redbuds är ju så speciella. Tycker sååå kt om dem,. Just att de liksom blommar direkt på grenarna.
HAHA, jag är intresserad av växter, så jag lär mig namnen på dem. Men det finns fortfarande träd här som jag inte vet vad det är.
Brukar ta hjälpa av google.
Som sju säger, det går ju lika bra att njuta av dem också utan att veta vad de heter.
Älskar också löjtnantshjärtan. det är en sommarblomma för mig.
Lejongap, sååå fina!!
Kramar och ha en jättefin start på veckan!!

Annika said...

Pernilla:
TACK!!
jag vet ju vilken taskig vår ni har. Inte KLOKT!!
Nu får det faktiskt ta och bli lite varmt snart hos er.
Ha en finfin start på veckan!!

Annika said...

Malin;
Tusen tack!!
Så glad att du hängde på. Eastern redbuds är riktigt coola. de blommor direkt på grenarna och är så fina. Men så svårfotade!!!
Decket är underbart nu.

Tycker det är sååå tråkigt med er vår som aldrig kommer.
Den blir ju så kort sen eftersom det lär bli en explosion av allt.
VILL att ni ska få fint nu. Vet ju hur DEPP det var i mars med vädret.

Kramar och ha en fin start på veckan!

Annika said...

Carin:
Tack Carin!!!
Njuter av rubbet medan det varar.
Så glad att du hängde med.
Jag önskar dig en riktigt fin start på veckan.
Kramar!!

Annika said...

Dr Jo:
TACK!!!
Så glad jag blir över att du gillar denna bomb av foton.
Ja i värmen går det snabbt med blomningen. Nu har det svalnat av igen, tacksam för det.
Ni har verkligen en tråååååkig och kall vår. Inte klokt. NU får det bättre sig snarast.
OCH nya rutiner på jibbet för dig.
Kommentera när du kan! Jag blir glad varje gång.
Hoppas att ni hade ett jättefint kalas i helgen.
Kramar och ha en fin start på veckan.

Annika said...

Channal.
TACK!!
Ja det är en enda blomsterdröm här nu, men kwanznan har blommat över nu. Det går så snabbt för det trädet.
Men mkt annat ljuvligt är kvar.
Ja vår april är som er maj, så är det. April är vår finaste månad, maj är din. Jag älskade också maj i Sverige. Den är så vacker.
Tack igen, fina Anna.
Kramar och ha en bra start på veckan!

Annika said...

Brysselkakan:
Våren är här!! Nästan försommar är det ju mer eller mindre.
Eastern redbuds är cool. Men svårfotad.
Jadu, det kan nog vara så att även i Maine är det sommar då ni kommer.

Annika said...

Bettan.
TUSEN tack Bettan!!
Kwanzaan är svårslagen, det tycker jag nog. Inget är så praktfullt som den nu. Men dogwoods och eastern redbuds ligger hack i häl. Nu har kwanzan blommat över för i år. Marken är täckt av kronbladen från dem, helt rosa!!
OCH du kna njuta av dina körsbärsträd. UNDERBART!
Stora kramar till dig!!!

Annika said...

Karin:
Haha, KAN inte ta åt mig av det ändå!!
Talesätter kommer från filmen Forest Gump. Men Forest sa, Life is like a box of chocolates, your never know what you're gonna get. Så det är hans bevingade citat. Jag bytte bara ut Life mot april ;-)
OCH tack för dina fina ord!!
De värmer.
SÅ glad att du hängde med ut bland mina blomster. Roligt att få visa sådana en gång för en spm bor på en blomstrande ö i havet.
KRAMAR i massor!!

Annika said...

BP:
TACK för fina ord, blir så glad.
Ja jag vet hur bedrövligt och tråkigt vädret är hos er.
Inte klokt.
NU får det faktiskt bättra sig.

Ha en fin start på veckan!!

Annika said...

Marie:
Tusen tack för snälla ord. Det är verkligen som finast nu.
MÅ våren snart komma till er också!!!

Annika said...

Anna:
TACK Anna!!!
Så roligt att du gillar bilderna, det betyder mkt när du säger det!
Plommonträden är för härliga, håller med. SÅ mörka!!
HH hade vi, ja. På decket.
HOPPAS din helg var jättefin.
KRAMAR!!!

Annika said...

Susjos:
TACK!! Ja det är en så fin tid nu.
Allt i blom. Men flutet börjat avta då kwanzan blommat över.
Men fint ändå med en massa annat ljuvligt.

OCH som jag önskar er lite fint väder nu. Det är verkligen dags för VÅR!!!

Kramar!!