Tuesday, December 12, 2017

NYC, or Walking in a Winter Wonderland ...




Good morning!!


Here on the American east coast it has been a snowy winter weekend.
KIND of perfect, if you ask me.

There is something so wonderful--and magical--with snow before Christmas. It just adds to the Christmas decorations and the ambience as a whole .


When we got to New York on Friday morning it was cloudy, cold and damp.  But, beautiful and great, as always.  This is Madison Square Park.


One of my faves in NYC, the Flatiron building.




A day care center is out for a walk in Washington Square Park.


Christmas trees for sale in almost every corner.  Needless to say, I love it!

So, Peter and I have been to New York City.
It was a great trip, as always.
We took the train, as we usually do when traveling to NYC.   I love the train, and the relaxation it gives you. It is kind of a stress free way to travel.  IF all goes as scheduled, I might add.  And this time, it did.



The high rise on the left is an apartment building.  The high rise with the spire is the highest building in the US, Freedom Tower.


We took a long walk down to World Trade Center on Friday.  THIS is the Freedom Tower.  The highest building in the US.  You can line up, and take the elevator all the way to the top.  We did not. Maybe we will one day.  It looks like it goes straight up in the sky, never ending ...


THIS is an interesting building down by the WTC, The Oculus.  It looks like a soaring bird.  It serves as the transit center for the subway and commuter trains.


One Freedom Plaza.


The hubster in front of the Oculus.


Yes, we got lucky. Winter’s first big snow fall hit while we were in NYC.
It snowed like crazy over Washington DC as well. And, it snowed like nuts in NYC.
I. LOVED. IT!!!
Magic!!



Peter and I took a cab up to Columbia University Saturday morning as the snow begun to fall.
We’ve been wanting to see this university for quite some time now, I am glad we got to do it. It is an Ivy League school. Also, it has a beautiful campus, a true campus feel for being an inner city university.


Columbia University in Morningside on the Upper West Side of Manhattan.  The snow had been falling for about an hour or so.


Columbia Campus





This pictures of Harlem.  IF you could even see it in the snow ...  I think we will have to return to Columbia and Morningside.  YOU do have a beautiful view of the city since you're up on a hill.

After the visit to Columbia we decided to walk from Morningside/Harlem thru the entire Central Park.
This is also something we’ve been wanting to do for a long time.
We had no idea that it would be SUCH a snowy walk when we did get this long desired stroll in.
A walk in a winter wonderland!!



Peter's walking and walking ...


Upper Central Park.


The snow kept on falling and falling ...


Jackie O's Reservoir in Central Park.


The joggers were out and about regardless of the snow.  

The snow in NYC started around 8 in the morning on Saturday, and it ended at midnight.
All day long it was snowing like crazy.
Even though the visibility got bad (you could not see any of the famous sky skrapers surrounding Central Park) it was just so TOP of the line for me. I loved every moment. I am so thankful that we happened to be in NYC during the very first snowfall of the season.


I love Central Park.


You can always take a horse and buggy ride while in the city.  OR, you can get your sightseeing in from the comfort of sheltered bike.


No, you could hardly see the skyscrapers.  At all.


A wedding party about to get photographed in the snow in the park.


Classic New York.


Peter and I have been walking like crazy these days.
Because, yes, that is what one does when in NYC.
No shopping at all really.
Because, yes, one can do that here in Washington DC just as well.
So, it’s been a weekend of walking, drinking tea and coffee, buying hot dogs from street vendors, evenings in bars and then dinners.
Also, one is totally exhausted after a long day walking. My feet are beat up now, but that is OK, too.



Rockefeller Center and its famous Christmas tree.


Saint Patricks Cathedral



Well, I’ll let the pictures speak for themselves.
Have a wonderful Tuesday!




On Saturday you could see santas ALL over the city.  Everywhere. Mostly young dudes, rowdy dudes.  The occasion was the annual SantaCon.  That is a bar crawl that lasts ALL day long.  Some bars ban the SantaCon, and I totally understand them.  However, it was a fun sight.

Empire State Building in the snow.

24 comments:

Nettan said...

Åh så vackert med all snö i New York, det står på min önskelista någon gång i framtiden.
Så fint att se alla bilder och få ta del av ert äventyr på håll.
Även i mitt hörn av Skåne blev det lite vinter och jag älskar verkligen när det snöar!

Ha nu en skön tisdag!

Kramar
Nettan

Äventyret framtiden said...

Ljuvliga ögonblicksbilder! Brudparet,barnen i parken, tomtarna och så alla byggnader utan snö och i snö. Ser att ni har haft en underbar tid i New York tillsammans. Och du fick snö, riktig Annika-snö!
Här har vi också fått lite vitt. Igår morse vaknade vi till en vit värld, också idag men den snön är våt och tung...och förmodligen snart ett minne blott.
En fin tisdag önskar jag dig!

Steel City Anna said...

Så kul att se! Låter som en jättemysig helg. Antar att era tåg går bra även i snöväder, det gör de inte här.

Santa pub crawl verkar kul :)

Annika said...

Nettan:
Sä härligt alltså att få vara där just under det första stora snöfallet.
Mmmm!!!
Så trevligt för mig att kunna visa upp bilderna här, och så roligt att du gillar dem!
TACK!!
Va fint att även ni fick lite snö. HOPPAS det kommer mer av den varan!
Ha en fortsatt fin tisdag.
Kramar!!

Annika said...

Karin:
Tusen tack!!!
Jag tar till mig dina ord och blir jätteglad.
Äkta Annika-snö, det är SÅ sant. Inte ett klagande ord över mina läppar i den snön. Älskade varenda minut.
Snön är ett minne blott här också nu, tyvärr.
Men jag hoppas att DU får mer snö till jul. Att vi får det tror jag inte alls.
Ha det nu riktigt bra, Karin!!

Annika said...

Anna;
Tack Anna!!!
Ja, det blev ingen sådan där förlamande snö, du vet. Ingen stor snöstorm som ställer till det. FÖR hade det varit det då hade vi fått problem, det kan jag lova.
Men detta var sådan där perfekt snö.
SantaCon är rätt ökänt, tyvärr. Men det ser KUL ut. Jag gillade att se alla unga killar på stan utklädda till tomtar :-)

Keith said...

Winter Wonderland in NYC!! Must have been fun walking in it. Picturesque!!

bettan said...

Älskar varenda en av dina foton. Scrollar och insuper, fantiserar och dagdrömmer.
Än en gång tack för jag får hänga med på era utflykter.
KRAMAR!!

PS nästa liv ska jag bli prima ballerina och bo i NYC.
eller så blir jag stridspilot:)

Annika said...

Keith:
Oh I loved every moment. So wonderful.
More snow NOW, please!!!

Annika said...

Bettan:
TACK fina, fina DU. ÅÅÅ vad glad jag blir!!
Prima ballerina i NYC!! HAHA, ja New York City Ballet eller American Ballet Theatre då. Endast det bästa, såklart!!
Jag med, satsar på det i nästa liv ;-)
Stridpilot? HAHA. Underbart, Bettan!!!
Kramar och TACK!!

Anonymous said...

ÅH! Nu fick du mig att längta till NYC! Har ju fått uppleva den staden i sommarhetta, höstvärme och vinter. Och jo, man går och går och går i den staden! Flera mil blir det lätt.
Och glad att ni hann åka hem innan attacken.
Här har det snöat hela dagen, tung blöt snö, och det är väl vackert men ställer också till.

Annika said...

Brysselkakan:
BRA!
:-)
Jag med, varit där alla årstider. Frusit som jag aldrig förr i mitt liv frusit (veckan vi var där i feb-14 då K gick på auditions) har aldrig förr el senare frusit som jag gjorde då. Polar Vortex vintern. OCH jag har heller aldrig svettats som där, sommaren 13. FY vilka ytterligheter den stan kan bjuda på rent vädermässigt.
Tack, jag blev så glad när du hörde av dig igår. Det värmde mitt hjärta. Vi for hem dagen innan fr Penn.
Ni har snö, och här försvinner den.
Ha en fin dag!!

Humlan said...

Riktigt Annika-väder, jag förstår att du njöt. Själv tänker jag mest på blöta fötter och att frysa. Men vackert är det och magisk stämning i parken.
Här har det snöat mest hela dagen, men det är plusgrader och det bara plaskar om fötterna när man går i sörjan. Har haft gummistövlar de korta sträckor jag har varit ute i dag, så jag slapp blöta fötter. ;)

Hoppas du har en bra dag!
Kram!

Annika said...

Humlan:
Absolut var det Annika-väder. SÅ härligt alltså!!
Frös inte om fötterna, men väl om händer. Så nya vantar införskaffades, våra medtagna var dyblöta. Var tvungen att köpa en mössa också.
Men fötterna mådde gott.
Ja, snö och mildgrader är trist, det låg runt nollan i NYC så du kan ju tänka dig ...
Nej, nu skulle jag vilja ha en drabbning snö igen, och KALLT!!!
Ha en fin kväll nu!!
Kramar

Anne said...

Wow Annika, vilken helg ni fick. Det ser helt underbart, snacka om att få känna på naturens element och ni är så sköna som bara kör på och gick och gick. Tror många bangat pga vädret, men inte ni. Jag gillar det, är likadan själv. Gillar när det biter i kinderna. Ärligt, hellre en sån helg i sånt väder ni hade nu än hett och för svettigt. SUPERFINA bilder, gillar också alla ögonblicksbilder som brudparet och dagisklassen. Kan tänka mig det blev många mil, dryck och mat smakade nog extra gott varje kväll då ni tog kväll.
Kramar!

Annika said...

Anne:
Ja, vi fick verkligen en FIN helg däruppe.
SÅ mysigt.
ÄLSKAR ju sånt där du vet, att vara ute i elementen. Mmm...min grej.
Älskar då det biter i kinderna och piskar i ansiktet.
Precis, mat och dryck smakar extra gott då man rört på påkarna lite. SÅ sant.
Stora kramar!!!

Anonymous said...

Inte precis "mycup of tea" weatherwise, men dina foton är
FANTASTISKA.
Men, fy, va´ kallt det ser ut. Brrr!!

Ruth i Virginia

Annika said...

Ruth:
TACK snälla Ruth!
Jag njöt, som du förstår. Det var inte så kallt, runt nollan.
MEN rått var det. Och blöta blev vantarna.
NU ska vi få KALLT också.
So stay warm!!!

eastcoastmom said...

Åh älskar snöbilderna! Så ovanliga! Jag har aldrig kollat in Columbia, men ja det är kul att se att också universitet i en storstad kan ha en riktigt campuskänsla. Det har verkligen UChicago också - som är jättefint! Jag har inte varit inne i city på evigheter, det blir inte alls av nu när vi har hund...

Monica said...

Så mycket spännande bilder du visar, så bra fotat! Väldigt intressant att se allt och det verkar varit en toppenhelg, precis som jag trodde:-), så mycket ni hann se och promenera, ser kallt ut på riktigt, sånt där man känner direkt, det där första och man blir lite förvånad så kallt det är men mysigt samtidigt, ja vi har fått en hel del här också med snö och halka men bara nån minusgrad.

Och ni ser ut att vara varmt klädda som tur var och andra med, ungefär som här, faktiskt lite intressant att se likheter men där stannar de nog, för vilka byggnader det finns, jo men barnen i "koppel" är precis som här, jag hajar nästan till när de kommer så och tycker lite synd om dem för de är så otroligt ordentliga och rara fast de är så små så de knappt kan gå, men man måste ju för säkerheten så man vet var man har dem. Men var inte så förr om jag minns rätt.

Tack för resan till New York:-), kul att se allt! Ha det fortsatt fint Annika om ni får vinter nu!

Annika said...

AM:
TACK!!
Det var ju tacksamt att fota i snön. SÅ tacksamt. Hade min Canon, och är glad att den är lite äldre så jg inte behövde vara så rädd om den.
Columbia är jättefint. Har ju varit mkt vid NYU genom åren (Ks sommarskola, auditions etc), men den skolan har ju ingen campuskänsla alls. Columbia har, och är SÅ fin.
U of Chicago ja, vet att det är jättefint och att skolan har ett sant campus fastän det är i innerstaden.
Förstår att det blir långt mellan nYC-resorna nu.
Ha en fin luciadag!!

Annika said...

Monica:
Tack Monica!
Tacksamt att fota i NYC.
Det var kallt, rått. Men jag har varit med om värre i NYC. Mkt värre. Så detta gick att stå ut med, haha!!
Ja, folk var påbyltade. MEN jag såg en och annan coco-skalle i shorts också, suck.
Snön piskade.
Så för oss var det bara att köpa nya vantar och mössa (för mig). Det är hemskt då man börjar frysa...
Ja, de små söta dagsibarnen på prommis. SÅ gulliga och ordentliga.
Jag tror de gick till en av lekparkerna i parken. Bra det.
Tack för fina ord, Monica.

Jenny said...

Vilken härlig tur du tog oss med på!😍

Annika said...

Jenny:
TUSEn tack fina du!!