Thursday, December 07, 2017

Julgranshår, Julmust i mitt hus, Julpyntade bilar, Här NU och NYC




Godmorgon sjunde december!




* Julgranshår!


Ett äkta nytt amerikanskt julfenomen har seglat upp vid horisonten.
VAD sägs om JULGRANSHÅR!!
Jag vet, jag trodde inte det var sant när jag hörde det nämnas på radion häromdagen. Ytterst komiskt faktiskt. YTTERST komiskt!!
Den som kan tuperar upp sitt eget långa hår, kanske färgar man håret grönt och sen sätter man fast en massa tingeling i det.
Här, här snackar vi Christmas on the next level.
Vad säger ni? Ska vi köra så här i jul?
HAHA.
Den som inte har långt hår kan köpa löshår och tvinna upp det.
Vi kan alla vara levande julgranar i jul.
YAY!!! Eller så avstår vi ...


bild från elite daily.


bild från Pinterest.


* Julmust! Funnen!

PUST, årets julmust är inhandlad. Det blev inte IKEAs blask. Nej, det blev Grandpa Lundquist’s Christmas soda som ju ÄR så god!!
Jag och Lotta for iväg till The German Gourmet igår som är en tysk delikatessaffär här i Northern Virginia. Denna butik säljer även mycket skandinaviskt. Det som köptes igår, förutom musten, var ABBA sill, Grebbestads ansjovis, rödkål, rödbetor och godis. MUMS!!
Känns bra att ha köpt detta.


Bild från Amazon



* Julpyntade bilar

Ja, nu börjar man se bilar som är pyntade inför jul. Trevligt tycker jag!
Många fäster en krans i grillen och åker omkring med den hela december.
Andra sätter en röd nos på grillen, och mjuka “renhorn”  i fönstren vid förarplatsen och passagerarplatsen. Japp, Rudolph-bilar.
En del bilar fäster tomteluvor på grillarna.
Tis the season to go CRAZY!!!



Samtliga bilbilder från Pinterest.



* Naturen här och nu!!


NU är nästan alla träd kala, gräsmattorna börjar bli bruna. Det märks att det är vinter i naturen. Eller att det börjar bli.
Vinterfärgerna är bruna, beiga och grå. Ingen direkt vacker färgskala kanske, men vilsam ändå. Förlåtande på något sätt.
De flesta dagar är vädret gyllene vackert.
Ibland dyker en gråmulen dag upp. Gråmulna dagar stör mig inte det minsta. Tvärtom.
Så här ser det ut hos mig här och nu!



En sådan där helt underbart vacker morgon som jag älskar så mycket.


Den här bilden är 10 dagar gammal nu, ser jag.  Det ser inte längre ut så här på platsen där denna bild är tagen.


Det var inte länge sen träden här var gula.





Att gå ut tidigt på morgonen är så himla härligt!





Frostig kall måndagsmorgon.



Soluppgången i måndags.

* NYC

Imorgon bitti tar Peter och jag Amtrak (tåget) till New York.
Precis, en weekend i NYC is coming up. Det ska bli jättekul. Planerar in stadsvandringar en masse, goda luncher och bara allmänt “att vara”. NYC är alltid en kul stad att besöka, och den är verkligen fin i juletid.
Det blir därför inget inlägg imorgon här på min blogg.


Nu önskar jag er alla en fin andra adventshelg. Njut av december och ha det så gott tills vi hörs igen!

23 comments:

Eva i Dalarna said...

Jag undrar: pyntar du er bil?
Komiskt det där med håret!
Ha en mysig helg!
Jag åker till Bohuslän för att träffa barnbarn och fira ett av dem som fyller 8 år...

Steel City Anna said...

Åh, älskar julgranshåret :) kul med bilarna också så länge det inte blir trafikfaror.

Underbara naturbilder!

Ha det så roligt i New York! Måste vara fantastiskt att se julen där. Får kanske vara med på ett hörn om du tar bilder :)

Annika said...

Eva:
NEJ, det gör jag inte :-). ÄN!
Det kanske händer endera året, man vet aldrig.
Ha en fin helg i Bohuslän!

Annika said...

Anna:
Coolt va? HAHA!!
KÖR på det, Anna. OCH så visar du bilder på din blogg.
Just den där bilen med alla ljusslingor? Undrar om den bara ser ut så i parkerat tillstånd. Tvivlar på att man får ge sig ut på gator och vägar sådär ...
MEN de andra två är ju helt klart helt OK!!
OH ja, du kan gissa att kameran kommer att gå varm i NYC!
Trevlig helg till dig, Anna!!!

Anonymous said...

Tycker verkligen du ska ha julgranshår! Nä, kanske inte!
Här i stan brukar det vara EN bil med renhorn och mule, alltid något.
Ha så fint i ett juligt NYC!

Annika said...

Brysselkakan:
HAHA, mitt hår är inte långt nog. Nä, tror jag avstår ;-)
Jamen en bil är en bil :-) Bra det.
TACK, ska bli kul med NYC!
Ha en fin helg!!

Monica said...

Haha, vilka påhitt med håret och väldigt kul! Den lilla röda bilen med tomteluva är så söt, kan tänka mig att ha en sån:-)

Så fint att du har god must, toppen Annika! Och det låter toppen med en weekend i NY, tror det skulle passa mig precis, så kul att du kan "svänga" över bara så där, ha det riktigt underbart i julstaden och så roligt att få se foton sen därifrån. Och du har det vackert hemma också, härliga decemberbilder!

Ha det toppen Annika!

Annika said...

Monica:
HAHA, visst.
Lite knäppt sådär, men kul för dem som gör det.
Visst är tomtebilen SÖT!!!
Ja, jag är så glad att jag hittade den gamla goda musten som jag brukar köpa. SKÖNT!!
Tack, ja jag tar mig lätt till NYC, det är mindre än 40 mil bort.
Gillar det. Storstäderna på östkusten ligger rätt nära varandra, vilket är BRA!!

Tack rara Monica, ha en fin och bra helg nu!!

Anonymous said...

Håhåjaja -

Christmas fatigue is already setting in - MEN -
dina naturbilder fatigar mej aldrig.
Vet att ni kommer att ha en fin NY-visit.

Ruth i Virginia

Anne said...

Vad trevligt ni åker upp till NYC, jag får bilder från diverse filmer som man sett utspelade i New York i december och juletider. Säkert supermysigt den här tiden på året. Hur länge tar det förresten med tåget från DC? Mycket promenader och bara knata runt i stan, låter härligt tycker jag. Ta mycket bilder. Drick mycket goda drinkar också i nån bar med schysst utsikt.
Hahahah, julhåren var nåt nytt. Däremot har jag sett extra mycket fula tröjor i år, alltså på unga män bland annat. Trenden har väl mer och mer stärkts att "alla" gör det här på kul numera, det är liksom nåt som blivit lite kult sådär i yngre generationer att klä sig i de här tröjorna. I kid you not Annika, precis nu när jag skriver det här, sittande på Whole Foods och käkar lunch så ser jag en man i sena 20-åren slå sig ner i bordet bredvid och knäppa upp jackan med en klassisk ugly jultröja därunder. Grandma och grandpa har fått sina traditioner kidnappade av yngre som gör det här på kul medan för grandma och grandpa är det förstås fortfarande fullt allvar och de klär sig i tröjorna för att de tycker det är snyggt och mysigt den här tiden på året.
Pyntade bilar är bara så härliga, tyvärr ser man för lite. Skulle bli superglad om jag såg en sån där bil pyntad med tomteluva och skägg!!!
Kramar och ha en fin i storstan!!!

Annika said...

Ruth:
For sure :-)
men jag blir förstås aldrig trött på det ;-)
OCH så tackar jag dig för bildberöm. Jag hade en lika underbar prommis idag. SÅ vacker morgon.
Tack Ruth, ska bli roligt att åka till NYC!!
Ha en fin helg, kanske tom med snö!!!

Annika said...

Anne:
Ja, NYC är fint runt jul. Har varit där många ggr runt jul förr. Så mysigt.
Vi får se hur vädret blir, kan bli både regn och snöglopp. Både i NYC och DC.
Men det får bli som det blir.
Det tar ca 3 timmar fr DC m tåg.
Julhåret hörde jag talas om på radion häromdagen. SÅ komiskt. Helt nytt för mig!!
HAHA.
Tröjor ser man mer och mer, de fula. Det är nästan som om de blivit trendiga. OCH de har väl det. Ugly Christmas sweaters liksom, en grej. Minns när det bara var äldre damer som bar dem.
HAHA, kul med killen på WF som du såg. Bara det säger allt, ung kille på WF i ugly. Det är coolt och trendigt nu med fula tröjor.
Jag vet, fram för fler julpyntade bilar. FRAM med dem, älskar dem!!!
Kramar!!

eastcoastmom said...

Låter jättekul med NYC!
Jag blir alltid så glad när jag ser bilar med röd näsa och renhorn!

Annika said...

AM:
Ska bli kUL!!!
Jag med, blir superglad när jag ser sådana bilar!!!

Vform said...

Tack de´samma till er!
Jaa, hur mitt julhår ska se ut undrar jag själv!
Kan tänka mig en tunn grankvist, barrlös och med grå gammal mossa på sina ställen HAHA!
Men det går ju att sätta på en tomtemössa också ....
Ha de gott ♥
KRAMAR!

Äventyret framtiden said...

Haha, ni är för roliga Overthere! Ja, nog blir det säkert till att köpa löshår och bygga en gran på huvudet. Praktiskt att bara gå omkring och förgylla jultiden för sig själv och andra. Säkert uppstår en del kommentarer men snart är blir det nog en trend även här.
Fast jag tror jag börjar med bilpyntandet allra först.
Ljuvliga naturbilder!
Och ha den finaste veckan i New York!

Bettan said...

Hahaha, jag kan se min dotter fixa julhår - så jag tänker inte visa henne bilderna! ;) Kan iofs se henne sätta på tomtekläderna på sin lilla Corsa också, men här i Göteborg hade det nog inte funkat så bra med allt regn och blåst :D

Hoppas ni får en fin helg i NYC

Kram

Anonymous said...

Haha, undrar vad folk skulle säga här hemma om jag skulle komma med julhår OCH pyntad bil :-)
Lite kul är det ju faktiskt...
Hoppas ni haft en riktigt skön helg!
Kramar från Anette!

Anne-Marie said...

Men alltså, vad skall de hitta på härnäst? :)
Julhår! Ler när jag ser bilderna.
Nej tack säger jag men vad gör man inte för att hitta på något speciellt.
Bilarna tror jag pyntas litet olika mycket beroende på var man bor.
Minns att folk på Hawaii - av alla platser - verkade ha mer julpynt på bilarna än vad jag någonsin sett här i “min" del av Kalifornien. Jag kör utan.
Kul med er helg i NYC! Har ju sett dina bilder med snön. Tror att du har trivts eller hur? ;)
Träffade du Lotta där också eller är hon i Sverige nu?
Kramar!!

Annika said...

Karin:
Ja, de hittar ju på allt också, haha.
Exakt, man kan bli en levande gran. Glädjekälla.
Men jag tror jag avstår.
TACK för bildberöm, blir glad.
OCH nu är vi tillbaka efter en finfin helg i NYC.
Ha en bra tisdag

Annika said...

Lisbeth:
JA, vad kul!!
Tycker jag absolut du ska göra. Mer julgranshår åt alla!!
Visst är tomtedräkten för bilen KUL!!
Men visst, absolut, blir säkert skitig efter en dag.
TACK, vi hade en fin helg i NYC!
Kramar!!!

Annika said...

Anette:
De skulle ÄLSKA det!!
Go for it baby!!!
TACK vi hade det så fint i NYC!!
KRAMAR!!

Annika said...

AM:
ALLT hittar de på!! Sånt man aldrig skulle kunna tänka sig, men de hittar på det ändå. SÅ komiskt.
Säkert, de där med pyntade bilar tror jag också har mkt med att göra med var man bor. Hos mig är det mest julkransar på bilarna som syns. OCH Rudolph. Har aldrig sett en tomtebil, och inte heller ngn bil som den längst ner.
MEN kul är det.
Jag har inget pynt på min bil heller, konstigt nog. Nästa år kanske ;-)
Tack, det var en jättefin helg i NYC. Bara Peter o jag , träffade ingen.
Lotta är i Sverige, helt rätt!
SNÖN var UNDERBAR!!
Kramar!!