Friday, December 15, 2017

Årets långa jullista




Godmorgon fredag!


Idag är det dags för den årliga långa jullistan.
Den här listan har blivit något av en klassiker här på min blogg.

OM någon av er vill göra den så är det ju toppen.
Jag kommer och läser direkt.


Helgen står för dörren.
Imorgon ska vi till Arlington Cemetery och volontera. Flera tusen julkransar skall då placeras ut på gravarna.
ALLA gravar på Arlington får en krans. Det krävs många volontärer för detta eftersom kyrkogården är stor.
På de judiska gravarna lägger man speciella stenar.
Annars är det identiska kransar på varenda grav.
Jag hoppas att det här kan bli en ny tradition för oss.



NU till listan!!



* Firar du jul hemma eller hos någon annan?

PÅ julaftonen är vi tre hemma hos min kompis Susanna och hennes familj. Vi äter julmiddag där. En trevligt tradition som har många år på nacken vid det här laget.
På juldagen är vi hos Peters pappa.
Jag har det bästa av två världar, svensk jul på julafton. Amerikansk jul på juldagen.






* Levande gran eller plastgran?

Levande gran i vardagsrummet. Alltid. Vill inte ha det på annat sätt.
Men, jag har en fuskgran i källaren. Jag har en liten fuskgran i köket. Karolina har en liten fuskis på sitt rum och vi har en fuskgran på decket (och den tycker jag alldeles särdeles mycket om).



*  Favoritjulgodis?

Mina chokladgodisar som jag gör på smält mjölkchoklad (typ Lindt), rice crispies och marshamallows. SÅ goda. Jag gillar förstår marsipangodis också. Skumtomtar älskar jag likaså. Julgodis är gott.
OCH så Lottas grisrumpor som hon alltid gör.  Jag ska visa er dem i nästa vecka ... mmmm....




*  Favoritmat i jul?

Mmmmm … det svenska julbordet. Sillen, köttbullarna och olika sorters kål.
Egentligen hela julbordet.
Sen förstås, Janssons Frestelse, men inte på julbordet utan som en alldeles egen middag i juletid.




*  Den finaste julmusiken?

DET FINNS SÅ mycket vacker julmusik i världen. Alla svenska julklassiker och modernare Alla amerikanska och engelska klassiker.
Lyssnar på julmusik hela december. Rattar gärna in Bjällerklang via Sveriges Radio. En bra tjänst.







*  Den godaste juldrycken?

JULMUST!!! Totally in LOVE!!! Glöggmartinis och vanlig varm glögg!!



*  Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?

ALKO!!!!




* Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?

Som ni vet så blandar jag mellan det svenska och amerikanska. Gillar det verkligen.
Så i mitt fall är det en skön blandning.






* Berätta om dina traditioner på julafton?

En god julfrukost intas. Jag tänder samtliga ljus jag har på hela mellanplanet. OCH det är MÅNGA det.
Vi tar en julpromenad.
PÅ eftermiddagen ser vi på Karl-Bertil Jonssons Julafton (vi älskar den alla tre).
Vi åker till Susanna och äter julmiddag (som vi alla tar med diverse maträtter till).
DÅ vi kommit hem på kvällen öppnar vi ett par julklappar. Ofta spelar vi kort, eller något spel, innan vi rasar isäng.




*  Juldagen?

Vi öppnar våra julstrumpor tillsammans i vår säng.  Frukost följer på det, en extra god julfrukost igen. Då frukosten är klar öppnar vi resten av klapparna under granen.
PÅ eftermiddagen åker vi till Peters pappa. Där är det också julklappsutdelning och sedan julmiddag.



* Annandagen?

Är en skön och lugn dag. Riktig skön och vilsam. På kvällen brukar jag göra svenskt julbord.







* Pynt som är bannlyst hemma hos dig?

Blått, rosa, lila, orange, turkost och gult pynt. Gillar inte heller så kallade blow ups som man kan se i vissa trädgårdar. Jag kan tycka att blow ups är ganska kul, men jag vill INTE har några sådana själv.
SEN gillar jag INTE blinkande belysning. Inget får blinka. Nej, det ska lysa med ett stadigt sken.
Gillar absolut inte plastjulgranar som är rosa eller ljusblå. IAAAÄÄÄCK.
Gillar inte plastprylar till jul alls när allt kommer omkring.





* Favoritpynt?

Ljusstakar i alla möjliga former.






*  Julkort, per mail eller med posten?

FY tusan vad jag har försämrats då det kommer till julkort. Iår har jag inte skickat några. Det verkar gå efter vartannatårsprincipen för mig. Märker också att folk skickar allt färre julkort.
Kanske håller julkorten på att försvinna?




* Vilka färger har ditt pynt?


Traditionella färger, rött, grönt, silver, vitt och grått. Lite svart också på stakar och annat.




* Glitter?

Har inget glitter i mina granar.




*  Favoritfrukter i juletid?

Citrusfrukterna, lätt. Clementiner och apelsiner.







* Risgrinsgröt eller Ris a la Malta?

NEJ, varkendera. Inte min grej.





*  Kalle Anka och hans vänner?

Nej, inte längre. Kanske ser jag små snuttar av det, men programmet som helhet ser jag inte längre. Kan inte säga att jag saknar det nämnvärt.





*  Karl-Bertil Jonsson?

ALLTID!! Har den på DVD, en av julens viktigare traditioner.







*  Kan du vissla Johanna?

Tyvärr, har inget som helst förhållande till det programmet.







*  Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?


Äta först, och klappar sen. Så har det alltid varit i min familj. OCH den traditionen har jag behållit.
MEN numera är allt lite annorlunda, vi öppnar allt färre klappar på julaftonen och sparar det mesta till juldagen.





*   Köper du klappar åt många?

Nej, inte alls. Bara till min egen lilla familj och till den person som jag drar i jullotteriet i Peters familj.







*   Vill du slå in klapparna själv?

Ja, jag slår in mina egna klappar.






*   Färglatt papper eller strikt enfärgat papper på paketen under granen?

ÅÅÅÅ det ska vara så många olika sorters papper det bara är möjligt.




* Less is more och stilrent vad gäller pynt?

HAHA, ja den här frågan behöver jag ju inte ens svara på.




* Vad önskar du dig i år?

Faktiskt inget speciellt, visst är jag tråkig.



* Mellandagarna, trista eller sköna?

UNDERBARA!! Älskar dem. För mig är mellandagarna JUL också. Världens skönaste.



* Mellandagsrea?

Nej, det kan jag nog inte påstå.
Affärerna kan vara helt sjuka efter jul då folk ska lämna tillbaka de klappar de inte vill ha, suck. Det viktigaste är att undvika butiker på annandagen. DEN dagen är sjuk i handeln, just på grund av alla klappar som återlämnas.



Nyårsplaner?

JAPP, grannfest som alltid. Dansparty.
Trevligt.



* När åker julen ut?

PÅ nyårsdagen eller dagen därpå. När nyårsklockorna ringt ut är julen slut i USA.
DÅ vill jag ha bort julen så fort det bara är möjligt.
Bort, bort, bort …


NU önskar jag er alla en fin och innerlig tredje adventshelg!

12 comments:

Anonymous said...

Kul lista! Kanske jag använder den, vi får se!
Ha en fin helg!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Kul att läsa din jullista!
Tror nog att jag lånar den i år också :-D
Jag älskar den här listan, och jag älskar hur det verkligen känns som jul att både läsa och fylla i den :-D


Arbetet med kransarna på kyrkogården låter jättefint!

Hoppas du får en riktigt fin helg!
MVH /Erica

P.S. Blogg.se har varit och fixat med min blogg, så nu ska det förhoppningsvis fungera med kommentarer igen :-)

Äventyret framtiden said...

Din lista har blivit tradition och fastän jag vet hur du vill ha det och har det så är det alltid lika roligt att läsa den igen och igen. Jag som inte är särskilt traditionsbunden för egen del trivs med att andra är det. Balans i livet kanske? ;)
En fin och härlig tredje advent önskar jag dig också!

Annika said...

Brysselkakan:
Gör som du vill :-) Kul är den!
Trevlig helg!!

Annika said...

Erica:
DET tycker jag.
Tar inte så lång tid att fylla i heller.

Ja, att lägga ut kransar på Arlington blir bra. DET tror jag :-)

Erica, önskar dig en FIN helg också.
Hoppas att blogg.se fixat problemet.

:-)

Annika said...

Karin.
TACK!!
Roligt att höra, vissa år tar jag bort en del frågor, lägger till nya.
OCH jag skriver ALLTID nya svar.
Balans i livet är bra, helt klart!!
HA en jättefin tredje adventshelg!!

Steel City Anna said...

Gillar din lista! Och vilka fina muminmuggar du har. Hur många har du?Ska göra listan jag med när jag får en stund över. Trevlig helg!

Steel City Anna said...

Just det, lyssnat på podden Alla kan äta julbord med Lotta och Erik, kanske du skulle gilla den? Jag lärde mej massor!

Annika said...

Anna:
TACK Anna, en klassiker.
TACK tack för poddtips, ska absolut lyssna!!! Låter som min grej.
De där muminmuggarna på bilden är pyttesmå, tänkta att hänga i granen. Julgransprydnader. MEN de är för tunga för det, så jag placerar dem på min ljusbricka. Annars har jag nog 12 muminmuggar i vanlig stl, och fler blir det :-D
Trevlig helg!!!

Monica said...

Så fint med kransar som ni gör, en vacker hälsning till alla!
Och din jullista är så kul att läsa, jag ska läsa igen så jag inget glömmer av allt juligt här:-)

De där minimuggarna frågade jag om förut minns jag, trodde det var glöggmuggar då, nu har jag sett dem här också och nästan så jag köpte, kanske kan ha dem till något annat än julgransprydnader, ska fundera på det:-), kanske lite kryddor i på julbordet? Fast de är ju små:-)

Ha en toppenfin helg Annika, särskilt tänkte jag på julpromenad på julafton, tänk det gjorde vi alltid också och minns så fint när mamma och pappa var med när de ännu fanns med oss och vi tog ofta åk i pulkabacken här, ja inte dom men vi andra, de tittade på och skrattade, så nu bestämde jag att det ska vi ta, en julaftonspromenad:-), kanske åk också:-)

Anonymous said...

Ska försöka mig på listan:
Julen tillbringar vi (de senaste 3 åren) hemma hos oss, dottern med fam och sonen kommer. Förr var vi ca 20-25 pers som vi 3 syskon turades om att "ha jul". Eftersom det nu är uppåt 30 pers med barnbarn, respektive osv så är det en omöjlighet att ordna sängplatser till alla, inte kunna sitta och äta alla i samma rum mm. Alla barn tycker det är tråkigt att inte träffa kusinerna, men, men. Alla kom ju den 23-26 så det blev lite ohanterbart. Allt har sin tid!

Gran har vi en av "papper", ser inte plastig ut alls.

Kola och knäck är favorit julgodis

Sill, Janssons, Gravad lax, Varmrökt lax, köttbullar och prinskorv och lite julskinka

Vad gäller musiken så kör vi det mesta, själv gillar jag vackra psalmer

Julmust tycker vi också om

Glögg ska vara Blossa med alkohol, annars får det vara

Är nog en svensk jul med några julpynt både från Spanien och USA.

Vi brukar äta vid 13.30 ett rejält julbord med allt, sen Kalle Anka på TV kl 15 och efter det kommer tomten och barnbarnen är så förväntansfulla och står i fönstret och tittar när han kommer, rusar sedan till dörren när Tomten knackar på. Vid 21 blir det risgrynsgröt och en macka med skinka el gravlax

På juldagen äter vi Kalkon till middag, med sås och brysselkål och någon god, lätt efterrätt, Ibland åker vi på någon bio medans Kalle Kalkon sköter sig själv i en stekpåse i ugnen. En långpromenad hör nog också till

Annandagen åker vissa på rea, andra inte (jag). Middag blir det resterna av julbordsmaten.

Pynt som inte är i julens färger kommer inte vare sig in eller upp här.

Favoritpyntet är en ca 1 m lång tomte, som ser ut som en människa i kroppen och har en lykta i handen. Fina tomtekläder och raggsockor och riktiga träskor. I love him.

Julkort skickar jag bara 3-4 st till släktingar som inte har FB. Resten får läsa på FB.

Rött är färgen som överväger, lite grönt också Glitter i granen har vi, i år en rad vi köpte i Spanien, olika färger på julgransbelysningen, fast sken.

Citrusfrukter är väl det som går mest och svenska äpplen (som man nu för tiden kan köpa nästan året runt).

Risgrynsgröt alltid på julafton och till lunch dagen efter. Tänkte faktiskt göra Ris a la Malta i år. Kalle Anka ser nästan alla på, Karl Bertil ser vi då och då JUlklappar köper vi bara inom vår lilla krets (8 st).

Jag slår in julklapparna själv i olika sorters julpapper. Pynt har vi gott om, men vissa år mindre så då får några lådor ligga kvar på hyllan. Jag har bara önskat mig några böcker, har allt och lite till om man säger så. Skönt med mellandagarna, men rea går jag inte på. Fyller ju år 27 dec så då brukar vi gå på någon restaurang i närheten och äta. Nyår firar vi i Spanien så den 30 åker vi ner. Julen åker nog inte ut förrän vi kommer hem 20 januari.

Blev ett långt inlägg det här.

God Jul och Gott Nytt År önskar Yvonne i Åkersberga och skickar en kram genom datorn

Annika said...

Yvonne:
VAD trevligt att läsa din lista här. TACK för det!!
OJ så mkt folk ni hade förr. JÖSSES. Låter KUL, men klokt att ni gjort om det lite nu. Som du säger, allt har sin tid. Verkligen.
Ah, intressant med pappersgran, blir nyfiken. Roligt!!!
Blossa är Så god alltså, helt klart den ALLRA bästa!!!
Älskar din julaftonstradition, låter toppen!! OCH vad mysigt med risgrynsgröten framåt kvällen.
Älskar juldagstraditionen också. Kalkon den dagen är klockrent!! MYSIGT!!
ÅÅÅÅ vilken mysig tomte du har, kan tänka mig att du älskar den!! Det gör säkert dina barnbarn också-
Ja, det där svenska juläpplena är ju så goda. Kan verkligen sakna dem.
Visst är det kul när alla klappar är inslagna i så olika papper som möjligt. GILLAR verkligen det. Kul att du också gör det.
TACK Yvonne, såååååå KUL att läsa. TACK för att du tog dig tid.
Stor KRAM!!!