Thursday, September 24, 2020

Sista torsdagen i, Chorizo, MÅSTE DE ÄNDRA, Viruset och Ljudeffekter




Hej torsdag!!



* Sista torsdagen i …

… september. Otroligt det också.
Snart är det här året slut. SKÖNT!
Ja, även om pandemin INTE är det så ska det bli förbaskat skönt att kicka ut 2020.
MEN, den visan har ni hört här förr.

Jag har skrivit de här torsdagspunkterna i åratal nu. Än idag tycker jag att det är väldigt bra sätt att säga lite om mycket. Det känns nästan främmande om jag skulle sluta med dem, så det har jag inga som helst planer på att göra.




  * Chorizo


Kommer ni ihåg den lilla grisen som jag upptäckte utanför en trappentre vid ett radhus/bostadsrätt nära mig?
DÅ var den lilla grisen klädd för skolåret som just börjat.
KOLLA nu var Chorizo har på sig! En homage till Ruth Bader Ginsburg. GILLAR!!
Kan tänka mig att nästa gång Chorizo får nya kläder och nytt fix blir det med Halloweentema. Jag gillar verkligen hur personen som äger denna lilla gris klär ut den.
Mer sånt här åt folket!!


Jag kommer att fortsätta att visa er Chorizo så fort hen byter skepnad under året.  Som ni ser har hen ett eget konto på insta också, haha.




* Måste de ändra?


Alltså Blogger … 
Som jag skrivit om tidigare ändrade Blogger bakom scenen för ett tag sedan.
Alltså där jag skriver och kreerar de inlägg jag publicerar här på min blogg.
Innan de ändrade var allt lätt och snabbt. NU är det bökigt och långsamt.
ALLA ni andra som har Blogger som plattform vet PRECIS vad jag talar om.


Nu klumpar texten fullkomligt ihop sig trots att man delat in i stycken och radbrytningar.
För tillfället får jag göra ALLT två gånger och det är så frustrerande. GAAH!!
Antagligen lär jag mig med tiden, eller så är det någon bugg i Bloggers program som gör det svårt för oss som skriver här just nu.
Det här inlägget tog det DUBBELT så lång tid att lägga ut än vad det annars gör eftersom jag var tvungen att dela in allt i stycken igen.  SÅ frustrerande att man blir tokig!

Dessutom verkar inte blogger lägga två strån i kors vad gäller att underlätta för kommentatorer som vill kommentera via sina mobiler.
Det är omöjligt att kommentera via mobil då allt bara försvinner ut i cybern när man ska publicera det man vill säga. Märkligt.
Från min dator har jag inga problem att kommentera. DOCK, kan inte kommentera de Blogger bloggar som har inbakade kommentarsfält. OMÖJLIGT. Trist.
Har man däremot pop-up ruta—som jag har—går det utmärkt bra.
Blogger liksom, suck …




  * Viruset



Jag vet, ett så stönigt och tråkigt ämne. Nu börjar infektionerna öka igen, både hos er i Europa och här. I och för sig, här lugnade det sig aldrig. Känns som det är på ständig framfart. Nu har 200.000+ dött här i USA.
Frågan är, hur många fler blir det som ska sätta livet till innan detta är över? Hemskt och förfärligt allting. 

Jag har iallafall bestämt mig för att inte åka hem i höst.
HUR lockande det än är. Sanningen är att jag inte törs med tanke på viruset.  Det känns iallafall ganska skönt att jag nu helt bestämt mig. Leker lite med tanken på att åka senare i vinter. Men, bäst att inte planera något alls. Bara se tiden an och hoppas på det bästa.


En vän till mig for hem till Sverige nyligen.
Ombord på det stora SAS-planet var de bara 50 passagerare.  Flygplatsen i den stad hon lämnade i US var som en spökstad, sa hon.
OCH hon märker (nu på svensk mark) vilken skillnad det är i säkerhetstänk och social distansering mot vad hon är van vid härifrån US. Personen är i Stockholm. Men, hon ska utvärdera lite mer de närmaste dagarna och återkomma.
Nej, gott folk, det är nog lika bra att ligga mycket lågt nu. Att leva ungefär som i våras.
Make it STOP.
JUST, make it STOP!!



* Inlagda ljudeffekter. 



TV-sporterna har dragit igång igen.
Baseball, amerikansk fotboll, NHL och basket. Allt rullar.
Men, nästan alla matcher utan publik.  Det måste kännas SÅ TRIST för spelarna, alltså så märkligt för dem att spela inför tomma arenor.    I en del städer där NFL håller matcher (amerikansk fotboll) tillåts kanske 10-20.000 personer som publik på jättestora fotbollsarenor som kanske annars kan ta in 90.000 åskådare.
I andra städer tillåts ingen publik alls.

MEN, det fåniga i kråksången ÄR att de lägger in ljudfiler på matcherna med publikljud och jubel från läktarna.
Så töntigt.
USCH vad det känns fånigt, och vad ska det vara bra för?
DE inlagda filerna gör allt ännu mer ledsamt. Nä, låt det vara tyst istället och visa hur det verkligen ÄR. Själv tycker jag det känns mer än patetiskt med de pålagda ljuden.


Satt och slötittade på Dancing with the Stars (den amerikanska motsvarigheten till Let’s Dance) häromkvällen.
De kör på trots viruset. MEN helt och hållet utan publik.
Dock, även där ÄR jubel och applåder inlagda.  Orkar inte, så fjantigt.  Läktarna helt tomma, men det låter “som vanligt”. Alltså, nej …


PÅ en baseballmatch  som jag råkade slänga ett öga på hade de satt upp PAPPERSFIGURER på läktarna!!
Så att det skulle se ut som om folk satt där. ÄNNU töntigare. Tro mig, jag garvade rått. PUST och stön som det har blivit.


  *** 





Nä, bäst jag slutar nu. Känner att det blev ganska gnälliga punkter, hehe ...

Jag återkommer imorgon igen och önskar er alla en fin och bra torsdag!!

19 comments:

Äventyret framtiden said...

Chorizos matte är kul och kul är att hon låter grisen berätta vad hon känner och tänker. Verkligen kreativt.

Det är nog precis som du skriver Annika, det är bäst att ligga lågt och ungefär likadant som när viruset tog fart i våras. Det här är långtifrån över men jag förstår din längtan till Sverige. Jag längtar jag också och har bara Ålands hav att ta mig över men men...Nu får vi bita ihop och se tiden an.

Torsdagspunkter är ett inlägg hos dig som jag alltid ser framemot.
Ha en fin torsdag du med!
Kram!

Anonymous said...

Yvonne said....
Chorizo, roligt namn och vilken rolig grej att göra, klä sina tankar och känslor i grisen - fyndigt!

Förstår att du både vill resa men även att ligga lågt. Så skönt när man tagit beslutet och kan lägga de tankarna lite längre bak. Vi hade också ev tänkt åka till Spanien nu på söndag, bara för en vecka att se till huset, men så fort jag bokat med SAS så fick jag ångest och sa till min man att vi åker inte än så vi avbokade allt och då var det en härlig känsla. Nu har vi nästa inbokade resa den 20 oktober så få se om den blir av eller inte. Nyår har vi med goda vänner vi brukar träffa (i Spanien) på nyårsafton, bestämt att vi firar här i Sverige istället så nu letar vi lämpligt ställe halvvägs mellan Stockholm och Malmö. Bara tanken på att fira i Spanien då vår goda vän som alltid var med och styrde upp allt inte finns bland oss längre gjorde att just i år kändes det tungt.

Att kommentera på telefon är stört omöjligt, allt bara försvinner om man kommer så långt som till att skicka iväg det. Plötsligt är allt man skrivit bara borta.

Ha en fin torsdag och fortsätt vara försiktig så då måste vi ju fixa detta elände till slut. Just nu känns det ju som en "never ending story", men någon gång MÅSTE det vara slut och man kan återgå till lite mer normala förhållanden.

Stor kram från ett dimmigt Åkersberga, där solen ska börja värma oss vid 12.00 om SMHI får rätt idag.

Humlan said...

Ja, tiden går fort och man önskar att pandemin gick fort över också, men det kommer det tyvärr inte att göra. Men jag är glad att du fortsätter med dina torsdagspunkter, det är roligt med dina små inslag av saker du sett eller hört, saker man funderar över och annat som kanske inte blir ett helt inlägg hos dig. Som den söta lilla grisen som nu har bytt klädsel. Det är ett roligt och trevligt sätt att markera (års)tiderna och händelser, en liten personlig kommentar till de som passerar förbi.

Ja här i Stockholm så har de ju talat om att eventuellt sätta hela familjen i karantän ifall någon insjuknar, klokt och rätt tycker jag! Jag rör mig inte mycket bland folk och jag åker bara in till stan om jag måste. I går var jag hos doktorn och tänkte på hur olika människor uppträder. Affärer och annat man besöker har markeringar om att hålla avstånd och är ommöblerade, och i kollektivtrafiken har folk varit bra på att hålla avstånd (jag har inte åkt i värsta rusningstrafiken). Många försöker verkligen följa anvisningar om avstånd och allt annat, men andra verkar fullständigt strunta i det, de går/står i stora klungor, är nära, kramas och rör vid varandra. (Eller som en bekant som gick bakom ett gäng killar där den ena klagade på att hade så ont i halsen och mådde dåligt ... varför var han inte hemma??)
Det är tyvärr alltför många som tycker att de måste få göra som de vill bara för att de inte ORKAR vara hemma, inte vill låta bli saker och visa hänsyn! Vi har tur, ren tur, om vi klarar oss från en andra stor våg, för det är alltför många som inte "känner för" att ta hänsyn till andra. Det är alltför många som beter sig som om allt är över, ingen har blåst faran över än! De senaste dagarna har jag läst fler och fler varningar om detta, jag hoppas innerligt att folk börjar lyssna snart.
Så frågar du mig så tycker jag inte att du, eller någon annan, bör besöka Stockholm om man inte måste, oavsett om det är från utlandet eller resande inom landet. Det är en risk som är onödig att ta!

Önskar dig en bra dag!
Kramar!

Annika said...

Karin:
GILLAR verkligen Chorizos matte (tror det är en tjej jag med. OCH jag tror tom jag vet VEM det är, haha. En ytlig bekant till mig. inte säker, men ganska ... ) ja, hon är mkt kreativ. Ska bli kul att följa C framöver. Jag går förbi hennes trappa ett par gånger i veckan minst.

Hörde att Finland stänger gränserna igen. Ja, lika bra det kanske ...
Som det har blivit. Allting.
Karin, vi får leva som i våras och hoppas på det bästa. Ingen ide att planera alls.
Jag förstår att du SAKNAR!! ÅÅÅ!

TACK gulliga Karin.

Stora, stora kramar från mig!!

Annika said...

Yvonne:
Jag vet, gillar verkligen Chorizo. SÅ kul!!
TROR jag vet vem ägaren är, en ytlig bekant till mig jag känner från Ks skoltid. MEN jag är absolut inte säker ...
Men fyndigt är det!!

DET är faktiskt jätteskönt att ha kommit fram till beslutet att inte åka. Jag bestämde mig för det då fallen började gå upp igen, ingen ide att chansa. OCH tänk, tänk TÄNK om man skulle SMITTA ngn, allra helst mina föräldrar. Jag skulle inte kunna leva med mig själv ...
Så lika bra att se tiden an. OCH lika bra att leva på precis som i våras.
Ingen ide att börja sväva ut sas.
LIKA bra att ni också väntar med Spaninen, Yvonne. Det känns ju faktiskt som en andra våg är på ingång nu.
ja, skjut resan på framtiden så får ni se hur det känns. Avboka efter hand om det inte känns OK. EN dag kommer ni dit igen.

Kommentarer från mobil, totalt KÖRT.
Jag vet.

Yvonne, ha en fin och bra torsdag.

Kramar från ett grått, men varmt, Reston!!!

Annika said...

Humlan:
Nej, ingen ände syns. Lika bra att vi fortsätter som vi gjort.
SÅ hopplöst det ÄR.

Ja, punkterna är bra. Så himla bra sätt att säga lite om mkt.
Gillar att skriva i punkt också.

Chorizo är KUL!!
Hen gör mig gott humör och det är kul att se hen i nya skepnader.

Läste det i DN att man ev ska sätta hela familjen i karantän om ngn blir sjuk.
KLOKT!!!
HOPPAS det blir så. KÄNNS som om det slarvas enormt både här och där. Så givet ska familjemedlemmar i karantän också om ngn blir sjuk. HELT rätt.

Det jag märker mest här är att unga inte bryr sig, och det är ju de som sprider smittan nu. DET vet vi. De ungås i stora sällskap.
Ungefär som om allt vore som vanligt.
OCH visst är det olika hur folk är! Här tycker jag de flesta är bra på avstånd etc. OCH mask, det måste vi ha på affärer etc. Vi kommer inte in utan. Men det märks ändå stor skillnad på hur avstånd hålls etc.

SÅ sant, många säger ju att de gör som de vill! OCH här är det ju politiskt tom. Natt och dag över hur folk ser på saken.
FATTAR inte hur ett virus har blivit politk men det ÄR det!!

OCH att man går ut bland folk när man inte mår bra är obegripligt. Helt galet.
Nej, det känns helt rätt att jag beslutade mig för detta.
Helt och hållet!!

Kramar till dig!!

Erica said...

* Känns sjukt att september snart är slut. När jag gick i skolan kändes september som den längsta månaden på hela läsåret... Ungefär vecka 35-45 var "evighetsveckorna", kändes det som, i grundskolan ;-)

Håller med om blogginlägg i punktform; ett perfekt sätt att blogga på. Sluta inte med det! :-D

* Chorizo, hahaha! Vilket roligt namn ändå :-D Lite som att döpa den till Bacon ;-P
Kul att ägaren uppdaterar den årstidsmässigt och nutidshändelsemässigt. Sådant livar upp vardagen lite :-)

* Usch vad tråkigt med Blogger.
Det låter nästan som det är som hos blogg.se och Wattpad (författarsida). Där är det så att om man skriver en text någon annanstans (typ Word), kopierar och klistrar in på Nytt inlägg/Ny berättelse så ser det i rutan ut som om det är dubbla styckesindelningar mellan varje rad, men när man publicerar sitter allting ihop i ett enda stycke. Inga radbrytningar och inga stycken. Man måste sitta och göra om allt manuellt igen för att få det som man vill. Hoppas du förstod min rant.
Så störande! Så om det är något sådant det blivit hos Blogger förstår jag VERKLIGEN din frustration!

* Jepp, siffrorna för Covid stiger igen på flertalet ställen. Usch. Kan det inte bara försvinna! Liksom sådär hux flux från en dag till nästa ;-)
Jag hörde dagens pressträff från Regeringen. Restriktionerna kommer ligga kvar; typ tillställningar med max 50 pers. osv.
De tog också upp att det är många som börjat slarva med att hålla på rekommendationerna, och hur viktigt det är att "hålla ut".
Gaah! TÄNK om viruset faktiskt KUNDE försvinna så fort klockan slår 1 januari 2021...

Piteå fyller 400 år under 2021, och USCH vad jobbigt det vore om vi inte kunde hålla allt som är planerat under året.
12 maj är tydligen själva "födelsedagen". Tänk om det fortfarande inte går anordna något stort då. Nej, vill inte tänka på det. Är ju liksom hundra år till nästa sådant firande...

* Håller med; det låter otroligt fånigt att lägga på publikljud på sportevenemangen. Måste ju nästan kännas lite creepy att se tomma läktare på skärmen samtidigt som det hörs skrik och jubel...
Och ja, stackars spelare egentligen. Kan tänka mig att stödet från läktarna är otroligt viktigt när man spelar match, så att spela utan publik måste ju nästan kännas som en träning.
Och pappersfigurer?! Oh no! Det låter...hm...udda. Kan tänka mig att det då till och med varit bättre att lämna det tomt.



Hoppas du har en fin torsdag!
Kramar /Erica

Elisabeth said...

*Gillar dina torsdagpunkter, bra att du fortsätter med dem!

*Jättegulligt med Chorizo, och så kreativt. Självklart har varje modern gris ett Insta-konto. ;-)

*Jag fattar inte heller varför saker ska ändras så mycket HELA TIDEN. Som Google Classroom - där var det också nytt när terminen började. Inte jättemycket, men ändå till viss del annorlunda. Detta med kommentarerna är ju också störande, det borde vara självklart att det fungerar att kommentera från mobiler, och att man ska kunna kommentera oavsett om bloggen har inbakade kommentarer eller pop-up-ruta. Märkligt att det inte ska gå att lösa.

*Trist att du inte åker hem i höst, men samtidigt är det väl ganska skönt att ha tagit det beslutet? På tal om avstånd har jag läst en del kommentarer från svenskar som varit utomlands (både övriga Skandinavien och resten av Europa), och många tycker att folk i dessa länder är dåliga på att hålla avstånd. I Norge till exempel var det 1 meters avstånd som gällde, i Sverige är det ju 1,5-2 meter. Jag tror dock att folk här varken är bättre eller sämre än andra på att hålla avstånd, utan att man reflekterar mer över sådant när man inte är på hemmaplan. (Dålig jämförelse, men jag själv tänker betydligt mer på folkmängden om jag är på Willys (vilket jag sällan är, just p.g.a. folkmängden) än när jag är på jobbet.) Det stora problemet här är i alla fall helt klart ungdomar/unga vuxna, som håller avstånd alldeles för dåligt även när det faktiskt GÅR.

*Dessa pålagda ljudeffekter, SÅ fånigt, jag håller med! Tittade på friidrott från Tjeckien för några veckor sedan, och där måste det också ha varit pålagda ljudeffekter. Visserligen var det en del publik, men den lilla publiken kan omöjligen ha låtit så mycket som det lät. Pappersfigurer ja, ÄNNU värre. Priset tar när pappersfigurerna dessutom RÖR SIG! Varför liksom?! På tal om publik läste jag för någon vecka sedan att tyska lag i Bundesliga vill ha (mer) publik på sina matcher. De vill fylla läktarna till 25 %, och visst, det går bra att hålla avstånd inne på läktaren, men hur ska det gå när folk ska åka till/från arenan?!

Brysselkakan said...

Ja, varför ska de hålla på och ändra på våra blogg-portaler? Även Wordpress har ändrat och det är meckigt att få ihop allt men jag lär mig väl.

Förstår att det känns skönt nu när du bestämt dig att inte åka hit, nästa sommar istället!

Annika said...

Erica:
Men VISST!!
När man var yngre, i skolan, släpade sig hösten fram.
Inte klokt vad långt det var till jul.
Du vet
Idag är det en enda rutchkana. LÄSKIGT!!

HAHA, behåller punkterna, det är ett kul sätt. OCH effektivt.

Chorizo ja, kul. Kommer att fortsätta visa hen här.
:-)

EXAKT så är det, Erica. Jag skriver mina inlägg utanför Blogger sas. Sen klistrar jag in det. ETT smärre helsike.
ALLT tar dubbelt så lång tid. ALLT ser bra ut i htlm.mode men sen när jag går till create så är det en KLUMP med text.
STÖÖÖÖÖÖRIGT!! Och helt nytt. Så var det inte förr.
Alltså har deras sk förbättringar bara lett till försämringar. GAAH!

Hörde om det, Erica + läste om det. Att man dragit till rekommendationerna eftersom folk slarvar. FFA unga tror jag.
USCH.
JA kan det inte bara försvinna nu. DET räcker, tack!!
Piteås dag ligger förmodligen i riskzonen om inget drastiskt händer.
SÅÅÅÅ mkt inställt här också framöver och in på nästa år.
Som sagt, det RÄCKER nu!!

Suck ja, de kan lika gärna ta bort de där filerna med jubel och vrål från "pubik", tycker också det är creepy och töntigt.

Kramar till dig!!!

Annika said...

Elisabeth;
Absolut fortsätter jag, bra och effektivt sätt att få sagt lite om mycket.
KUL att du gillar :-)

Eller hur, hela Chorizo!! SÅ kul. Givet, varje keramikgris har givetvis instakonto, haha.

VET!! VARFÖR ska de in och peta och ändra när allt faktiskt redan funkar skitbra!!
FATTAR det inte.
OM det tekniska funkar så ändra inget. BARA så frustrerande.


ja, det är skönt att ha tagit det sär beslutet att stanna kvar här. Känns klokt nu, men gissa om jag var och är sugen. Dock, har slagit mig till ro nu.
Trist och tråkigt är vad det ÄR!!
Man måste hålla avstånd, fortsätta leva som i våras. Trist men sant. Att min kompis upplever det som mer lättsläppt, eller vad jag ska säga, är ju för att vi här har det tuffare. Så det blir ju det man jämför med. Ska bli kul vad hon säger framöver.
Absolut, det är de unga nu som är bovarna. PRECIS samma här.
Så trött jag blir!!


Ja, de där ljudfilerna ...
Alltså ...
Jag tycker det är sååå fånigt.
ja, sporten vill verkligen har publik. ANTAR också att spelarna spelar så mkt bättre då. Men nu ör det som det är.
Läste J Gardells krönika idag också. JAG förstår honom, men jag tror inte man ska trycka in en massa folk i en teatersalong heller. Men svårt är det. OCH nog förstår jag folks lidande. INTE klokt det här.

Annika said...

Brysselkakan:
AVSKYR det.
Det är bara en massa meck nu. OCH allt tar LÅNG tid.
DO not fix what aint broken.

Ja, det känns som ett klokt beslut att skippa resa nu.
Känner mig lugn i mitt beslut.

BP said...

Chorizo gillar jag skarpt. Vilken rolig idé att klä ut grisen efter olika personer och händelser. Coolt!

Vad gäller Nya Blogger håller jag helt med dig. Det ska vara roligt att blogga, och det är det inte just nu. Som du säger allt tar minst dubbelt så lång tid, ändå blir det inte så bra som jag vill ha det och som det varit förut. Det värsta är bara att man får vad man betalar för, och Blogger ärr ju gratis. Så vad har vi att säga till om egentligen... Suck!!!

Det ska bli intressant att höra vad din kompis som nu befinner sig i Stockholm tycker om våra "restriktioner", eller rättare sagt rekommendationer. Vad är bättre/sämre här jämfört med USA. Även här stiger kurvan, fast sakta. Det räcker. Pandemin är långt ifrån över. Det är bara att konstatera, även om många inte orkar följa rekommendationerna längre. Man glömmer helt enkelt, tyvärr.

Anne said...

Chorizo är bara bäst! Vilken skön person Chorizos matte måste vara. Undrar vad för Halloween-outfit det blir...
Klurigt det där, vad är bäst beslut att fatta vad gäller resandet. Kanske och antagligen det du verkar ha tagit, att inte åka i höst men hålla vintern öppen. Det låter klokt och nog bäst just nu, ta det lite som det kommer och se hur det blir med allting i vinter men skippa hösten. Ärligt talat så vet jag inte vad som är bäst, jag vet ju de som åkt/åker och det fungerat bra. Jag har inte hört om någon negativ upplevelse, däremot många stories om hur konstigt det är, typ det du skriver här om spöklikt på flygplatsen och massor med tomma rader och konstiga saker ombord flyget också som tydligt visar att det här är inte normala tider. För vår del så känns det som möjligeten försvann göra nåt mer det här året i och med skolstarten. Förvisso, den här "skolan" kan man göra var som helst... men ändå, det känns som fönstret stängdes där.
För egen del så kör jag ända in i kaklet nu under 2020 och sätter allt mitt hopp till ett så normalt år som möjligt 2021.

Jag följer en del folk med barn i samma ålder, folk i Sverige, och det jag ser av deras liv i min FB och Insta-feed är som en helt annan värld. Det vore verkligen intressant att höra mer om din kompis reflektioner när hon hunnit smälta och ta in lite mer. Jag chattade med en på sociala medier som besökt Sverige och hon sade att det kändes tydligt i luften en annan atmosfär, mindre panik och rädsla (och då tycker jag att det minskat även här, men det är klart, vi har nog ändå fortfarande mycket mer av det än de i Sverige). Hur det kändes som natt och dag komma till Sverige.
Jag tror absolut det är så. Jag kan känna det bara när jag kollar och ser bilder och berättelser om folks med skolbarn, hur barnen är i skolan som vanligt (ingen mask så klart), hur jag ser bilder på fritidsaktiviter där kidsen spelar fotboll (utan mask), umgås, leker och har det som vanligt. Helt vanlig skola utan några större (om ens några begränsningar). Det är för mig jättetydligt hur otroligt olika det är.
Det känns nästan som att stå utanför i den kalla vinternatten, utan strumpor och jacka stå utanför ett fönster, hacka tänder och ha det för eländigt medan man står där utanför och storögt och längtansfullt tittar in på den glada församlingen som dansar, skrattar och välmående är där på insidan i ett upplyst fint hem, fyllt av överdåd och hur de gottar sig i en fet julskinka och skrattar tillsammans. Medan jag står utanför och tittar avundsjukt in...
Nog är det märkligt hur olika det är. Jag vet inte, men jag är avundsjuk på den svenska normaliteten och hur livet där levs. Jag vet inte, men nånting känns inte rätt med hur det blivit här...

Från det ena till det andra, men vi satt och pratade igår om vilka permanenta förändringar som kan komma ur det här. Då tänker jag mer på hur folks arbetssätt och skolorns arbetssätt kommer förändras även efteråt, hur man liksom upptäckt hur vissa saker fungerar bättre (och sämre) online och hur det med största säkerhet är vissa saker som helt kommer förändras när allt är som vanligt igen. Din Peter jobbar ju hemifrån och är van vid detta, har ett system och erfaren som tusan. Men jag tror många jobb som nu jobbat hemifrån (min egen make jobbar fortfarande hemifrån och har så gjort sen mars) har upptäckt hur bra vissa saker fungerar och kommer fortsätta så här. Åtminstone är det vad min M säger, att nog många kommer kunna och få fortsätta jobba hemifrån även under normala omständigheter. Han är själv nöjd med hur det fungerar för honom att helt jobba hemifrån. Det kan nog bli förändringar där, på arbetsplatser som traditionellt haft folk "på kontoret" så att säga. Intressant.
Vi som familj har fått andra rutiner i och med att maken jobbar hemifrån hela tiden, det är faktiskt riktigt trevligt. Jag menar, han är ju "gömd" uppe i sitt kontor men ändå trevligt att han liksom är hemma. Det har bara varit fördelar på det sättet.

Anne said...

Ooops, rutan tog slut. Klipper in det sista här. Men du, jaaa så töntigt det är med de här ljudfilerna och försöken att skapa en fake stämning. Maken som kollar sport berättade och visade det för mig, verkligen fånigt och fjantigt. Jag himlade med ögonen då jag såg det... Precis, det gör bara man blir påmind om hur konstigt och deppigt det är med tomma läktare. Bättre ha det tyst än försöka fejka en stämning med publikljud. Och ja, sport med tomma läktare måste vara astråkigt för spelarna, tråkigt för de som är vana att se matcher "live" på arenorna men jag tror också det är trist för de som sitter hemma i sofforna. För även när man är hemma och tittar så smittas man av att se och känna stämningen via rutan, det är liksom festligt och ökar pulsen och tävlingskänslan när det är publik på plats, och det känner man hemma med.

Over and out. Kramar!

Annika said...

BP:
Chorizo är jättekul!!
Lovar att visa hen framöver här.

Sant, Blogger SUGER!! Fattar inte varför det måste ändra.
JUST att sitta och styckeindela och radbryta en gång till är sååååå himla tråkigt.
OCH tidskrävande.
Visst, det är gratis, så jag antar att de gör what the heck they want ...
MEN jag har ingen lust att byta portal heller.
Suck it up, buttercup, haha!!


Verkligen!!! Hon är ju van vid i US, och hon bor i en liberal stat lite norr om mig. Så vi har samma restriktioner. Ska bli kul och superintressant att se vad hon säger sedan.
Ja, infektionerna stiger hos er nu, och i hela norden. UÄACK!!
USCH!!

Annika said...

Anne:
Chorizo är bara så BRA!!
SKA bli kul att se vad hen blir för Halloween, för det antar jag att hens matte kör härnäst, haha.

Resande ja.
Jag har lagt hösten på hyllan, och är lugn i det beslutet. KÄNNS bra.
Sen funderar jag på vintern, eller runt mars kanske?
Ingen ide att planera. Bara se tiden an.
Ja, hon sa att flygplatserna var spöklika, bara Sbux öppen + en bar. Allt annat bommat.
Planet var öde, 50 pers på en stor Airbus.
CPH var ödsligt.
Och ARN var tomt. Hon skickade en bild på bagagebandet, bar att fåtal människor stod där.

För en som vi att komma till Sverige, alltså att bo här och vara van vid våra restriktioner, är det nog lite av en chock att komma hem och se "hur normalt" det ändå är jämförelsevis.
Min vän sa att hon ser somliga med mask i Sthlm, men inte som här.
Barnen går i skolan, ja.
OCH du vet vad jag tycker om det här, att de MÅSTE öppna!!! De måste! Tror de kör sig själva i fördärvet om de fortsätter med det här.
NU ska FX CO där jag bor ev öppna i okt (eftersom vi ligger bra till med smittan överlag). MÅTTE det bli SÅ!!
Det här ställer till stor skada för barnen, både akademiskt och socialt. OCH för att inte tala om alla stackars fldrar.
JAAAAA DU om NÅGON vet ju!!

HA, bra liknelse där med den varma stugan. brasan, kylan, längtan.
SÅ är det, så känns det onekligen.
Jag tror inte heller på stängda samhällen, att vi slog igen rubbet i mars tror jag var så fel det kunde bli.
MÅ det inte bli så igen, jag säger bara det.

Absolut, tror att detta varit en game changer vad gäller att jobba hemifrån. Arbetsgivare har fattat att det funkar.
OCH jag kan tänka mig att det är här för att stanna, mer eller mindre. Kanske att man åker in till kontoret et par dagar i veckan, men jobbar hemifrån resten.
DET märks ju så otroligt tydligt i trafiken också. Oj oj!
Så jag får väl säga att just den delen är et plus.
Så visst finns det fördelar. OCH den delen tror jag är och förblir en game changer i framtiden.


Byter också ruta.

Annika said...

Anne:
HAHA, jag himlade med ögonen så de nästan fastnade i bakhuvudet. HAHA!
SÅÅÅÅÅÅÅ töntigt!!
DÖÖR!
EXAKT det gör ju bara allt ÄNNU sorgligare och knäppare. ÄSCH kör som det är.
Eller pappersfigurer på läktaren i baseball. ORKAR inte.
Who the EFF are we kidding here???!!!
Spelarna tror jag presterar sämre utan publik, för den lyfter ju dem.

Kramar i massor!!

Anonymous said...

Bara 50 passagerare på stort plan låter ju jättebra, då kan man verkligen sitta utspritt och inte vara så rädd. Intressant att höra om din väns resa och reflektioner!

Jag tänker också som du att man vågar inte åka nu, men tänk om det inte blir bättre på flera år? Kanske är ännu värre om ett år eller halvår? då kan man ju lika gärna åka nu som senare? Usch, inte lätt.