Thursday, September 10, 2020

Äntligen september, Tro mig det blir tidigt, Här och Nu, Blogger bakom scenen , OMG! SKA man köpa? Fredagsbloggen kommer tillbaka!





Godmorgon torsdag!


Vi hoppar på punkterna utan krusiduller.




* Äntligen september!



Jamen så blev det äntligen höst.
Eller ja, hos mig är det väl i allra högsta grad sommarlikt ännu. Fast ja, de finns ett stråk i luften som inte är somrigt. Det känns att det är en annan årstid. Fast ännu kan flera värmeböljor drabba oss, det ska man ha i åtanke. Dock, nätterna är svalare, det är inte lika hett och fuktigt längre.
Vi har gått runt hörnet och in i nästa årstid.

INTE mig emot, jag välkomnar hösten med öppna armar. Som jag sagt tidigare, tiden får gärna gå fort.
Vill stöka över det här vidriga året och bita tag i nästa.
Vilket år!!! Vi borde få det tillbaka. Faktum är att vi har blivit rånade på det. KAN vi få det i retur, tack!
Nej, som jag sagt förr, jag är inte den som ständigt vill in nästa årstid. TVÄRTOM.


Upprepar, detta är ett unikt år.
Tror att vi är många, många som kommer att sparka ut året med största vällust och jubla vid nyår. VAD som än händer med 2021.
Nej, det står ingen fe vid tolvslaget och trollar bort “det onda”, det vet vi. Det är högst SYMBOLISKT.

Vi kan låta hösten gå i nerförsbacke nu, men samtidigt göra det bästa av situationen. SÅNT tror jag på, och det lever jag efter.

Hösten här hos mig är ju faktiskt min favorit bland årstider likaså.
Klara soliga dagar, otroligt vackra färger, vingårdar, vandringar och att “få göra höst”.
Bring it ON!!




* DET kommer att bli tidigt i år.




Tror det blir klart och tydligt detta onådens år, ALLA storhelger kommer att tidigareläggas vad gäller pynt och fix.
Starbucks började med sina höstkaffesorter MYCKET tidigare i år än vad som är brukligt.
Halloween stöts och blöts redan nu.
Hur ska man fira?
Kommer barn att komma ut på “trick or treat” rundor?
Hur ska man lösa det bästa sätt?
OCH, folk kommer att pynta inför Halloween mer än någonsin, tror jag.
Tidigare än brukligt också.

Jag är hyfsat säker på att julen kommer att “börja” i princip när Halloween är överstökad. Något säger MIG att även JAG kommer att hoppa på det tåget i år …
Det känns som om att vi söker trygghet och mys där trygghet och mys finns att få.
Samtidigt är det ju något vi verkligen HAR kontroll över.

Jag tror att exakt detsamma kommer att ske i Sverige. Det har jag redan nu märkt på bloggar och instagramkonton.
Fine, återigen, det är ett UNIKT år och vi kan alla få unna oss att börja med högtiderna tidigare än normalt. Så det så.






Nu är det snart dags, plåtade detta utanför Safeway igår då jag gick förbi.




* Här och Nu.




Som sagt, naturen är fortsatt mer somrig än höstig. OCH det kommer den att förbli ett bra tag till här där jag bor.

Jag verkar leva kvar i troskapen att det fortfarande är svinhett. Med det menar jag att jag fortfarande tar min PW före klockan 6:30. Alltså, att jag lämnar huset senast 6:30.
Nej, det är inte brännhet och fuktigt längre. Jag skulle mycket väl kunna gå ut klockan 7:15 som jag brukade göra innan sommarhettan var som värst.

NU är det nästan mörkt då jag lämnar huset. Ja, speciellt om det är en mulen morgon, vilket det var igår.
Nej, jag har ingen lust och inget driv över att gå i mörker eller halvdager. Jag går GÄRNA ut då solen håller på att gå upp, 6:45 nu, men att gå i skumrask ser jag inget positivt med alls.
Så, det blir att börja vänja om sig igen.





Skolorna började i tisdags!  Det både märks, och inte märks.  Skolorna här läser ju på distans nu under krisen, till en början gäller det hela första kvartalet.  Det betyder till november.  Sen ska de eventuellt tillbaka till skolorna igen.   Tror i och för sig att skolorna kommer att ha stängt hela denna termin.
Hittade detta urgulliga pynt utanför en radhusdörr då jag gick förbi.  Personen som bor här dekorerar allt efter säsong.  Nu är det skolstarten som är på tapeten. Jag lovar att visa er vad hen hittar på härnäst.  Jag blir glad då jag går förbi det här huset.






OCH målade stenar hittas ännu på väntade, och oväntade, platser.  Jag gillar!!!






UNDERBAR måndagsmorgon. Japp, jag var ute innan solen gick upp.   OM det är klara morgnar är det inga problem att gå ut innan soluppgången.  










Faktum är att jag tror att somliga träd börjat skifta lite.  MEN det är också ljuset som spelar en ett spratt.  Den uppgående solen färgar kronorna gyllene.














* Blogger bakom scenen.


Fasiken alltså … Blogger har gjort om bakom scenen. De har ändrat på typ allt.
FATTAR inte att de måste hålla PÅ. DO not fix what ain't broken!!!
Nu får jag klura vad gäller bilder, och även text.
TRIST!
Blir så TRÖTT på dem.
Jag brukade trixa med mina foton i html, men nu ser det så märkligt ut där att jag inte kan klura ut det.
OCH typsnittet ändrar sig själv då jag skriver, morr!

Jaja, jag kommer säkert att lyckas luska ut det, men det är så jobbigt att ens behöva försöka.





* Herregud, SKA man köpa??


PÅ tal om jul! Nu börjar annonser för julsaker och julprydnader dyka upp. Som sagt, ALLT kommer att tidigareläggas detta år, därav de många tidiga annonserna också.

ETT unikt år, som sagt. OCH unika kan man ju även kalla dessa julprydnader, eller vad säger ni?



HAHAHAHA!!  Jamen kom igen, det ÄR ganska roligt trots ALLT!!  SÅ fult att det blir kul.  Tror nog ändå att jag måste ....





GAAAHHHH!!




Först då jag såg dem blev jag så TRÖTT!
   Sen bytte jag snabbt tankebana och tänkte att jag måste köpa något sånt här. DET kan ju faktiskt bli samlarvärde på dessa knäppa 2020-prydnader, mohohahaha!!  OM inte så kommer vi ju alltid att MINNAS det här året.
Nej, jag tycker faktiskt det är mer komiskt än tröttande.
MER sånt här lär dyka upp ju närmare jul vi kommer.
Som sagt, rätt kul trots allt.



* Återupptar fredagsbloggen.



Eftersom det inte längre är sommar kommer jag att återuppta mina fredagstexter.
Med start imorgon.
DÅ ska vi återvända till ett av mina allra bästa ställen i världen.
Gissa vilket,
JUST det, OBX!!



***



Ha en fin och bra septembertorsdag!!!

22 comments:

Elisabeth said...

*Här märks det också att det är september, även om det är lika varmt som i juli. Vilket väl säger mer om juli än om september, men ändå. ;-) Själv är jag inte förtjust i hösten, men det är ju inget att göra åt att september är här, så jag fokuserar på det positiva med den. Dessutom kändes det faktiskt som att sommaren tog slut för en månad sedan, när min semester slutade. Inte vädermässigt (då var det varmare än det varit på hela sommaren), utan mentalt. Hur som helst förstår jag att du ser fram emot hösten hos dig, så att du slipper bastuvärmen.

*För egen del tror jag inte att jag kommer börja pynta tidigare i år än andra år, men det kan säkert vara så att folk i allmänhet gör så. Ärligt talat känns julen fortfarande väldigt avlägsen för min del, precis som den gör andra år också vid den här tiden.

Skriv förresten gärna mer om planer/idéer kring Halloween-firande i år! Trick or treat är en knepig nöt att knäcka, men jag är faktiskt helt övertygad om att barnen, på något sätt, kommer att kunna gå sina rundor.

*Skönt att det blivit svalare hos dig. Inte heller här är naturen direkt höstig, utan det märks mest på ljuset att det inte är sommar längre. Sedan syns det förstås på vilka blommor som blommar också, att det är mer sensommar-/höstblommor nu.

*NEJ tack, säger den här tråkmånsen ;-) till Corona-inspirerade julprydnader. Dels är de som sagt fula, dels kommer jag inte behöva pynt för att minnas att 2020 var ett Corona-år.

*Så vackra foton i inlägget! Ser nu fram emot morgondagens inlägg om OBX. :-)

Äventyret framtiden said...

Vi har fått höst väldigt snabbt, ungefär som när man knäpper med fingrarna och så försvann sommaren och hösten var här. Så där bara. Vattnet är klarare, vinden kallare osv. men det är bara att hänga med och göra det bästa av det mesta. Inhöstningen i trädgården är i full gång men tar säkert ända fram till november allra minst.
Jag kommer inte att påbörja någon pyntning tidigare än jag brukar, försöker istället hålla året kvar så länge som det är möjligt, det går bara för fort just nu. Jag hinner inte med :)
Jag skrattar gott åt julprydnaden med toapappret. Det blir ju ett minne för livet hur det var år 2020, då alla samlade på sig toapapper. Kunde gott ha den och hänga här på någon julgransgren, minnas och skratta åt människosläktet.
Som vanligt fina foton, Annika, och visa gärna vad som pyntas med utanför huset där skolgrejerna finns just nu. En rolig idé, minst sagt.
Ha en fin torsdag!
Kramar!

Humlan said...

Nu har jag läst gårdagens inlägg och njutit av dina underbara bilder! Jag förstår verkligen att du älskar det stället och det låter väl som en bra idé att försöka vara där en längre tid om Peter kan jobba därifrån. Då får ni gott om tid att bara vara innan ni börjar nedräkningen inför hemfärden. Men jag såg i någon kommentar att du skrev om orkanrisken den här årstiden, det låter som det kan vara svårt att bestämma när man ska vara där.

Så skönt att ni gillar Mike, att ni alla trivs tillsammans och det du skrev om att Karolina är sig själv, är ju så viktigt! Hoppas det klickade lika bra med Mikes föräldrar!

Jag förstår att du inte kunde sova utan gick upp varje morgon och mötte soluppgången, den synen, det ljuset, ger verkligen en bra start på dagen! Jag tänker ju så ofta att jag ska göra som du och ge mig ut, men jag känner också att jag behöver sova när jag kan, så jag drar på det. Men det är olika, i går vaknade jag klockan 5, i dag 8.30, så att gå ut när jag sticker upp kan bli väldigt olika promenadtider om jag inte börjar ställa klockan! :-)

Visst märks det att det börjar gå mot höst, i går såg jag träd som har börjat skifta i rött, men framför allt känns det på temperaturen. Nu är nätterna betydligt svalare och huset har börjat bli kallt så jag tar på mig en kofta när jag sitter still, men samtidigt så värmer solen och i ett litet vindskyddat hörn ute är det varmare och där behövs varken strumpor eller långärmat. Precis som du så gillar jag hösten och jag njuter faktiskt av den tid som är nu.

Jag tänkte faktiskt i dag, när jag började med att läsa gårdagens inlägg och sedan detta, att nu har det väl ändrats igen, bokstäverna, som jag har förstorat, har ju krympt! Men nu vet jag att det är Blogger som bråkar, så jag låter bli att fixa med mina inställningar ett tag. På tal om det så var jag hos ögonläkaren i går och nu är det bokat ett första besök inför gråstarrsoperation! Jag och en ögontekniker som försökte få mig att se någorlunda tydligt inför en undersökning i går (om jag vrider på huvudet och lyfter på hakan så kan jag gissa bokstäverna ...) var helt överens om att vi skyller ALLT på gråstarren och att operation kommer att fixa det! :-) Så kanske, kanske kommer det något bra ut av denna höst!

De där julprydnaderna var ju roliga, bara detta år ... Men jag vet inte om jag skulle vilja ha dem hängandes i granen som ett bevis på att jag också var med. Men som en minnessak kanske?

Ha en riktigt bra torsdag, du också!

Stora kramar!

Annika said...

Elisabeth:
JA, ni hade ju en svinkall juli, det vet jag. Medan vi hade en rekordhet.
Säger nog mer än juli än september ja.
Precis, det är bara att göra det bästa av situationen, även om man inte gillar direkt. Tror det är många som inte tycker om hösten.
Men, att göra det bästa av det är bra nog.
Förstår så väl att du tycker att sommaren tar slut när jobbet börjar.
Höstterminen är höst. Verkligen att vända blad. Så tyckte jag också alltid att det kändes då jag gick i skolan och då K gick i skolan.

Ja, du får hålla utkik när folk börjar. Det fina är ju att detta är ngt vi verkligen har kontroll över. OCH där vi helt och hållet kan bestämma.
Bra det i en annars svajig värld.

Kommer absolut att skriva mer om Halloween. Övertygad om att det kommer att lösas på ngt sätt.
Det ligger verkligen som högst aktuellt på siter som Nextdoor (app för orten man bor på), så folk funderar verkligen. Kanske ffa de som har barn i de aktuella åldrarna.

LJUSET är verkligen stor skillnad nu.
Men naturen ligger liksom i träda. Det är sommar men sommarens själ har gått vidare. Ja, lite som det kan kännas i aug i Sverige.

HAHA, jag vet ... nu när jag tittar på dem känner jag också STOR ambivalens. VILL jag ens ha dem i granen??
Eller ska jag köpa bara för att köpa o ha i obruten förpackning?
Time WILL tell!!

Tack Elisabeth, så roligt att du gillar bilarna.
NU ska jag strax bita tag i morgondagens inlägg :-)

Annika said...

Karin:
Så snabbt alltså!
Vad tycker du om det?
Antar att det fortfarande kan bli lite indiansommar hos er, och sen brittsommar i oktober.
Jag pratar ju med mina fldrar varje dag, och de tycker det är skönt att den där augustihettan som kom har släppt.
Jag förstår dem.
Precis, det är bara att göra det bästa av situationen, som alltid.
DET är vi bägge bra på, du och jag :-)
VISST går tiden FORT!! DET håller jag verkligen med OM.
Fastän jag varit här hela sommaren tycker jag att den försvann snabbt. DET fastän det var vardag i princip varje dag.
Läskigt.
Ja, det fina är ju att vi har kontroll över det där med hösta och jula. Bara vi bestämmer när vi börjar. Kontroll i en annars svajig tillvaro. PÅ många sätt.
jAG VET!! DE är ju för komiska de där prydnaderna.
Speciellt den första, haha. Ja, vi får se om jag köper. OM jag IDS hänga upp den? ELLER om jag låter den bo i obruten förpackning. Känner mig lite vankelmodig där. Får snygga är de fasiken inte, hahaha!!
TACK Karin, visst är det KUL med hon (ganska säker på att det är en tjej som bor där) som pyntar efter säsong. Tror att hon döpt grisen till Chirazo, och det är den hon pyntar omkring. Antar att hon kör Halloweentema snart.
OCH tack för att du gillar mina foton!!
KRAMAR!!

Annika said...

Humlan;
TACK!!
Du gör mig glad.
JA, vi älskar OBX så högt och så rent.
Två veckor vore underbart att kunna stanna. HOPPAS att vi kan göra det nästa år.
Orkaner är ett stort hot under sensommar och höst. DET är en stor risk egentligen att hyra hus då. Mindre risk i juni.
Men får man så fint som vi fick det så är nog sensommaren eller förhösten det allra bästa. Inbillar jag mig.

Mike, han är verkligen one of kind. Just att kunna tycka så mkt om ngn direkt. DET händer inte varje dag.
Jag ser fram emot att tala med K nu när hon är tillbaka i LA, vill såklart höra allt om NJ.
Men efter vad hon skrivit till mig så var det mkt bra däruppe.
M kommer från en mkt större familj än K. De är fyra bröder.

Soluppgången ja. JAG tyckte det var skönt att den gick upp senare nu, haha. Är van att gå upp vid 5:20 eller så i juni. NU konde jag rulla ur sängen en timme senare.
MEN det beror också på att jag inte KAN sova på morgonen. DÅ kan jag lika gärna gå ut och gå än att ligga och vrida mig som en korv på 7-11.
Humlan, förstår att du prioriterar din sömn!!


September i Sverige är en underbart fin höstmånad, tycker jag. Just det där att det känns friskare i luften.
Så jag förstår att dy njuter i ditt solbo.
Jag ser fram emot svalare temps jag med. OCH att ta på mig en kofta. Men det är inte aktuellt ännu.
Iadg grått och fuktigt och duggregn. VARMT.

Ja, jag vet ...
DET syns även i gårdagens att ngt skett på blogger, jag håller med. OCH du ska veta vad jag svor. FY!!
MEN, jag har gått tillbaka till det GAMLA för man KAN fortfarande använda det. Tänker hålla kvar det gamla så mkt det går. Ska maila Blogger också och säga att de inte ska göra OM.

OOOH vad bra att du ska operares. Min mamma och moster sa att det var som en ny värld öppnat sig då det var klart.
Mamma sa att hon blev lite chockad då hon såg spisen hemma. Den var fläckig, och de fläckarna hade hon inte sett innan.
HAHA-
Humlan, det kommer nigt mkt BRA ur denna höst för dig!
SÅ DET SÅ!!

HAHA, JA DE ÄR faktist rätt komiska de där prydnaderna . FULA, men komiska. Ju mer jag tänker på det kommer jag inte att ha dem i granen.
Men köpa och spara i obruten förpackning. EN prydnad. BARA en. Den första är bäst.

Humlan, ha en toppentorsdag!!
KRAMAR!!

Anonymous said...

Yvonne said...

Här känns också som höst, blåser friska (kalla) vindar och löven börjar yra runt. Tycker också det är skönt, vill bara att detta år 2020 ska ta slut så man kan hoppas på ett mera normalt 2021 - tänk vilken befrielse även om det nog aldrig blir som vi haft det. En väckarklocka är det iaf att vi haft det alldeles för bra kanske.

Kul med installationen för skolstarten. Här har ju barnen gått några veckor redan. Frågade grannens pojke som går 2:a året på Gymnasiet och han sa att de för gå en vecka halvklass, sen veckan efter går andra halvan och självstudier hemma varannan vecka mao. Han tyckte det gick bra, de började ju så redan i våras så lite van är de ju.

Åh, vilka fina julpynt, älskar den där med handspriten och toapappersrullen så typisk för detta år. Blir säkert samlarvärde på dem så köp på dig lite så blir du säkert stenrik om några år.

Gå ut i mörker eller skymning eller ens gryning skulle jag inte gilla. Dock ska vi åka till Malmö imorgon redan kl 06 för att slippa köer genom Stockholm och det är tidigt, alldeles för tidigt enligt mig :-) . Men jag vill inte köa ut genom Stockholm heller så då får man ta det denna gång.

Kul att du skriver imorgon, fredag också. Är så trevligt att läsa det du skriver, se alla fantastiska bilder och drömma sig iväg till USA.

Stor kram från ett soligt men blåsigt Åkersberga

Annika said...

Yvonne:
Men visst.
I vanliga fall hade man ju gärna ankrat tiden lite. Men i år, äsch, låt det bara GÅ!!!
Inte för att vi på ngt sätt tror att det ska bli bättre som genom ett trollslag, men det är SYMBOLIKEN som blir tydlig.
Bara låt tiden rinna nu.
Jag kunde inte bry mig mindre.
Men vi ska göra det bästa av allt, som vi alltid gör.

Tycker det låter bra med hybridundervisning. SÅ skulle det ju varit här också, men de ändrade ju det. Så nu är allt online.
Hårt.
Tror det gått rätt bra dock enligt vad lärarna säger.
Har inte pratat med ngn elev. Känner knappt ngn i den åldern längre.

HAHA, köper nog den där första. Fniss.
Men tror fasiken inte jag vill ha den i granen.
Många lär väl köpa så samlarvärdet blir väl sådär. MEN vi kanske kan skratta åt det om några år.

Smart att ni åker söderut tidigt.
BRA beslut. Slippa hamna i trafik på E4, inte kul.
Ni lär få såååå mysigt i Malmö.

tack gulliga, gulliga Yvonne,
Du gör mig så glad.

Kramar från ett duggigt, fuktigt och varmt och kladdigt Reston!

Brysselkakan said...

Så även du har ny redigerare för din blogg, alltså inte bara Wordpress som bytt upp sig. Man lär sig efter hand och snart tycker vi det är busenkelt!

Tror vi alla vill lämna 2020 bakom oss så fort det bara går men att 2021 lär bli en utmaning det också... Hade en deppig dag igår och arg för att det är så många drömmar som slås i spillror pga ett jäkla virus. Så blir man inte sjuk av det så händer annat pg av det.
Får ta och rycka upp mig snart!

Fina bilder och älskar när vatten ligger så där spegelblankt! Mälaren var det på midsommarafton (och säkert andra dagar också), så magiskt att åka båt då!

Vi får försöka hitta ljusglimtar så vi alla orkar med hösten och mörkret som snart är här.

Elisabeth said...

På tal om att hitta det positiva i hösten, så satt jag idag och planerade lektioner, när jag kom på en positiv grej med september: Man kan ha färgade strumpbyxor igen! Jag tycker visserligen att det är jätteskönt att gå barbent, men man (jag) känner sig (mig) mycket mera "klädd" och professionell med färgade strumpbyxor. (Haha, var bara tvungen att skriva detta. ;-))

BP said...

Som vanligt helt underbara bilder! Bortsett från julprydnaderna som jag verkligen inte vill se ännu. Det borde vara lag på att man inte få sälja julpynt och spela julsånger före 1:a advent. Enligt mig alltså;-)
Humour doesn't travel säger man ju i England, men jultomten med ansiktsmask samt tomtarna med mask och toapapper tycker jag dock är riktigt roliga, snacka om galghumor;-)

Gamla blogger fungerar fortfarande. Bara kolla i vänstra spalten och trycka på "gamla blogger". Det gjorde jag och fick upp ett snorkigt meddelande med "förtäckt hot" att den gamla versionen kommer att avaktiveras inom de närmaste månaderna. I believe it when I see it;-)

Annika said...

Brysselkakan:
HOPPAS det. De har den gamla mallen som default. Så jag kör på den tills det inte går längre. Blir så trött på dem, även om man ju absolut kommer att vänja sig med tiden.
Precis, att lämna 2020 blir symboliskt.
OCH mkt skönt.
Sen tacklar vi 2021 som säkert inte heller blir ngt kul år. OH well ...
Men tiden får rusa, bryr mig inte alls om det.
JAG vet. det är så mkt som är värre än viruset som får så stora konsekvenser och som även får mig att undra ...
Drömmar, planer, jobb, ekonomi, familjer som inte törs ses ... allt. Är det värt det?

JA. visst är det ljuvligt med spegelblankt vatten. Det finaste fina!!

Vi får göra det bästa av hösten. Jag vet ju att många inte alls tycker om den :-(

Annika said...

BP:
TUSEN tack!!
Roligt att du tycker det.
HAHA, i år ska du nog undvika min blogg från Halloween till nyår. Det kommer att drypa jul. Är hyfsat säker på att jag kommer att dra igång tidigt detta konstiga år.
MEN jag hoppas att du står ut, och kommer hit och läser ändå ;-)

HAHA, jag VEEET!! Det är galghumor. Jag gillar det. Först blev jag bara så trött, sen tycket jag det var enormt komiskt. Speciellt den första.

Jag vet. skriver på den gamla mallen nu. OCH ska även skriva till blogger och tala om vad jag tycker. ÄNDRA inte. Jag kommer att fortsätta skriva på det gamla tills det fullkomligt inte går längre. HOPPAS de aldrig byter helt :-)

Annika said...

Elisabeth:
Du och jag är HELT lika där!!
En för mig sker det i mitten av okt. Längtar redan!!
Längtar efter att lägga undan sommarkläderna och ta fram vinterkläder. OCH som du vet älskar vi bägge två färgade strumpbyxor, och svarta med, för den delen. YAY! Bring it ON!!!!
Jag känner mig övh mkt snyggare och mer klädd i vinter och höstkläder.
Tycker de kläderna ÄR snyggare än sommarkläder.

Nilla Tankebubblor said...

:-) Det julpyntet! Skrattar fortfarande :-)
2020 alltså. Vilket år vi har!

Ha en fin helg!

Erica said...

* Ja, jag kan tänka mig att du välkomnar hösten, speciellt när ni haft en sådan varm sommar.
Vad jag tycker om hösten däremot... Ja, du vet ju, haha ;-P
Jag känner mig, fortfarande, inte klar med sommaren. Temperaturmässigt har vi ju som sagt haft "höst" sedan i början av juli.
Snuvad på sommaren liksom.
Augusti var bättre, men:
1. Då hade jag ju ändå börjat om att jobba, och
2. Det var lite varmare dagar, men ändå ingen supervärme att direkt prata om. Steg siffran över 20 var det en mycket bra dag.

Tror en annan anledning till att jag inte gillar hösten är att den känns så lååång.
Det finns liksom inte en enda "milstolpe" längst vägen till jul.
Avundas er som har både Halloween och Thanksgiving "på vägen".
Här är det ENDA annorlunda under hösten Höstlovet, och det är ju inget som man har den minsta glädje av efter att man slutat skolan.

Men jag håller med om att det börjar vara dags att få avrunda detta skitår nu!
Jag har sett så många videos på Tiktok där folk har skapat en scen om Nyårsafton 2020.
Det är nedräkningen till tolvslaget, och alla ropar "3...2...1..."
Och precis när det ska skrikas "Happy new year" så hörs det istället en sådan mörk domedagsröst som säger "Round Two".
Klockrent haha :-D

* Jag tror också höstens och vinters högtider kommer starta tidigare än vanligt i år.
Precis som du skriver så behöver vi det, allihopa. Något mysigt och välbekant. Något tryggt och säkert.
Jag trodde att butikerna skulle börja betydligt tidigare med att få upp lite julsaker, men hittills har jag haft fel.
Dollarstore och ÖB brukar börja typ först, ungefär i september. Men när jag var in på Dollar igår så hade de knappt fått upp några julsaker. Lite grann, men långt ifrån allt de brukar.
ÖB hade inte ens börjat.
Så vi får väl se hur det utvecklar sig :-)

Hörde att min region, alltså Norrbotten, har noll fall av Covid just nu, och har haft det ett tag.
Dock har ju "den snuviga säsongen" startat, och tillsammans med att "håll dig hemma vid minsta symptom" fortfarande gäller så är det otroligt lite barn på förskolorna. Till och med på min, där vi hade fullt hus hela vårterminen.

* Usch vad trist när bloggportalen ändrar sådär utan vidare.
Det sägs ju alltid att det ska ändras till något bättre/lättare, men tycker då aldrig att det blir så. Bara mer avancerat och med fler buggar.
Som du skriver: "If it ain´t broke..."

* Nja, säger jag nog till julpyntet. De var ganska söta, men ingenting jag skulle köpa. Vi kommer förmodligen minnas 2020 utan materiella minnesmärken ;-P
Dock kan det ju kanske bli en källa till sagoberättande i framtiden ;-P
När barnbarnen frågar "Farmor, varför är det toapapper på julpyntet?" kan man sätta sig ner och berätta Sagan om 2020, året då vi hamstrade toapapper och handspriten kostade nästan hundra spänn HAHA :-D :-D


Hoppas du får en mycket fin helg!
Kramar /Erica

Annika said...

Erica:
DET gör jag. Hösten är mer än välkommen.
Dessutom vill jag nog mest att det här året ska ta slut faktiskt.
Men jag ska njuta av min favorttid på året, det ska jag.
Jag vet vad du tycker om hösten,
OCH jag förstår efter den taskiga sommar ni hade. SÅ tråkigt.
Som du säger, du har också en mot längre höst. Både vädermässigt och annars. Vi har Halloween och Thanksgiving. DE delar liksom upp rubbet. OCH gör att det går fort. FÖR fort brukar jag tycka. MEN jag vet att det är annorlunda hos dig.

EXAKT, även om inget kommer att ändra sig genom ett trollslag på nyårsafton blir SYMBOLIKEN talande!!! Folk kommer att JUBLA.
Med rätta!!
Round two, haha. MEN den ska bli lite mildare. HOPPAS vi ;-)
KUL.
Har ännu inte svalt tik-tok betet. Men kollade lite på Karolinas app. JAG kan fatta att man fastnar.

Ja, folk kommer börja tidigare. Jag med, hehe.
Har faktiskt inte själv varit inne i ngn affär och kollat in ännu. Men ska. Halloween ligger uppe nu, men det är inte konstigt.
Ja, vi får se Erica. Men tidigare blir det alla gånger. OCH varför inte? Det blir tryggt och mysigt. OCH vi har kontroll över det. BARA en sån sak :-)


Härligt, NOLL FALL!!
OOO!!
Vilken utopi. För oss. Men vi har inte jättemånga fall i Fairfax heller, men betydligt fler än noll, det är så säkert. MEN inga dödsfall det senaste dygnet. Bra där iaf.
Ja nu börjar snuvorna. Tycker du föräldrar är mer noga nu?? Att hålla barnen hemma??

HAHA, jag vet ... de där pyntet ja.. KOMISKT!!
Får se om jag köper. Kommer inte att ha det i granen. Men den fösta bilden är för kul, det tycker jag nog.

Kramar och ha en fin och trevlig helg!!

Annika said...

Nilla:
HAHA, jag vet--- SÅ komiskt.
2020, värsta tänkbara av år.
KRAM!!

Erica said...

Svar: Ja, jag tycker absolut att föräldrar är bättre på att hålla sina barn hemma vid minsta symptom nu.
Innan Covid var det ju ett generellt problem förskolor hade (runt om i landet) att föräldrar lämnade sina snoriga och halvförkylda barn. Kanske till och med om de haft på gränsen till feber på morgonen, och så fick pedagogerna ringa hem barnen under dagen.
Eller ännu värre; att de kräkts på kvällen, blivit lämnade på förskolan morgonen efter (trots 48-timmarsregeln) och pedagogerna varit tvungna ringa hem barnen pga magsjuka... Och som sagt; ingen förskola specifikt, utan generellt.

Men sedan Corona började och restriktionerna "Stanna hemma vid minsta lilla" kom så är verkligen alla hemma, och de håller sina barn hemma.
De barn som är på förskolorna nu ÄR verkligen 110% friska. Inte ens en snorig näsa.
Därför märks det tydligt att det är förkylningstider nu...
Idag hade vi 29 barn totalt på min förskola, vilken är en 4-avdelningsförskola med ungefär 65-70 inskrivna barn.

Annika said...

Erica,
Tänkte nog det också. Jag hörde att ngn sagt att magsjukor och snuvor inte alls funnits i samma utsträckning som ett vanligt år.
Att folk är friskare överlag.
Ja, magsjuka och snuviga barn lämnades även på den tid jag jobbade på fsk. Ngn i personalen fick i princip ringa en förälder på daglig basis. Klassiskt.

ASBRA att man tar detta på ALLVAR!!
DET är på tiden,
DET är kanske ngt positivt som kommer i koronans fotspår. DESSUTOM tror jag att allas handhygien förbättrats enormt.
Ibland undrar jag hur snuskiga folk var innan corona ...

hehe.

Erica said...

Håller verkligen med gällande sista meningen.
Vill egentligen inte tänka på hur många människor (som faktiskt har den möjligheten aka västvärldsländer) som t.ex. inte tvättade händerna efter typ toalettbesök.
Eller som bara blaskar lite vatten över händerna, eller på sin höjd gnider lite tvål i handflatorna.

En liten tanke: Om vi alla faktiskt fortsätter följa dessa - faktiskt väldigt enkla - restriktioner även efter Corona (stanna hemma vid sjukdom och tvätta händerna) kanske vi faktiskt blir en friskare befolkning överlag. Vi kanske kan typ halvera Vabruari...


Såg en så rolig meme för ett par månader sedan:

1950: "På tvåtusentalet kommer vi ha flygande bilar."
2020: "Såhär tvättar du händerna."...
Haha! :-D

/Erica (sista kommentaren jag lovar ;-))

Annika said...

Erica.
Kommentera så mkt du vill :-D DET är bara kul!!

Ja, det är märkligt det där med handhygienen före krisen.
TROR absolut att vi kan eliminera vabruari nu :-D
Ja, om folk fortsätter vara lika noga som hittills. VILKET jag tror på.
Det här kan vara en av de få bra grejerna som kommer i coronas fotspår.

HAHA, KUL Meme!!
Så sant.
Den du skickade om nyårsafton och ROUND 2 var också himla kul!!

Kramar