Friday, January 18, 2019

Årets andra halva.




God morgon denna fredag!


Idag tänkte jag att vi skulle ta oss en titt på året som gått igen.
Denna gång ska vi bita tag i det andra halvåret.
Bilder, och lite text, får tala även denna gång.




JULI!






Nationaldagen firas stort stort här i USA.  Självständighetsdagen!  Stars and Stripes Forever!  This land is your land, this land is my land! 
Jag gillar verkligen att fira dagen här i USA.  För mig har den seglat upp som en av favoriter bland  helger under året.  
Det är alltid hett och fuktigt den Fjärde Juli, detta år var inget undantag. Tårtan har min svägerska Melinda bakat.
Vi hade lite fest här hemma hos oss.  Det var grillat och däckhäng som gällde denna sommardag!






Karolina hade fullt upp hela sommaren.  Hon jonglerade tre olika jobb.  Det mest krävande jobbet var Science Tellers där hon uppträdde med experiment och agerande framför barn i alla åldrar i DC, Virginia och Maryland.  Det här fotot är taget i underbart gulliga lilla Strasbourg i Shenandoah Valley här i Virginia. Jag hängde med Karolina dit då hon hade ett gig på biblioteket där.
Karolina jobbade också på J Crew, som säljer kläder, och på American Tap Room som servitris.  Jobbet på ATR hänger med än idag.  MEN Science Tellers och J Crew är det slut med nu.




Den 16 juli styrde jag kosan mot den Höga Nord.  Jag landade på ett Arlanda där det var 34 grader varmt.  Jag hade nästan 12 timmar att slå ihjäl på flygplatsen innan planet mot Vasa skulle avgå.  EN viss orange president var i Finland samtidigt, och därmed stängdes luftrummet över Finland av.  SÅ istället för en fem timmar lång lay-over i Stockholm blev det en 12 timmar lång sådan.  Jag löste problemet med att hyra en sovhytt på Rest and Fly i Sky City på Arlanda.  DET bästa beslutet EVER!!!  Jag kan varmt rekommendera det till er som har många timmar att ta död på ifall ni befinner er på Arlanda.  Rest and Fly, min verkliga räddare i nöden!
Jag åt två räkmackor på Arlanda.  En till frukost och en till middag.  GIVET!!!






Sommaren 2018 ... Sommaren som gick till historien.
Jag har aldrig någonsin upplevt dess like.  Det var helt overkligt, och nästan lite kusligt, med den enorma hettan.
Dagen efter att jag kommit till Närpes i Finland var det 35 grader varmt.  Den hettan, som i snitt låg runt 30 grader konstant i veckor, var både underbar och väldigt prövande.  Prövande speciellt nattetid.  ALLA önskade sig AC!  Många skaffade aggregat för AC sommaren 2018.  Vi hankade oss fram med en fläkt, haha.
MEN vi tog nattdopp innan vi gick och la oss varje kväll.  Jag tog morgondopp likaså.  Varje dag.
OCH så flera bad däremellan.  SÅ mycket som jag badade i somras har jag inte badat på år och dag.
Jag hade så roligt med min familj, som alltid.  Minnen som är som dun!



EN bror på taket!!!


AUGUSTI!





Augusti, samma visa som i juli, lika varmt! Nej, lika HETT!
En eftermiddag kom jag ut på trappan till gäststugan vid vår sommarstuga,  jag hade vilat därinne.   Då jag steg ut på trappan slog hettan emot mig som vore det i Reston.  Jag kommer aldrig att glömma den känslan.
HELT och hållet overkligt.
Jag vet inte vad jag ska säga om sommaren faktiskt.  Vill vi ha en repris av den?
Jag är inte säker på det ...

Mina syskon med familjer for på andra håll, men jag var kvar i stugan vid Ledörsundet med mina föräldrar och vi hade det SÅ mysigt och så bra.





Den 23 augusti befann vi oss i Stockholm!  Det var härligt att vara tillbaka där igen för mig.  Jag njöt då jag gick omkring på gator och torg i min fina och rejäla stad.
Varmt var det fortsättningsvis också.




Det blev många möten med vänner!  SÅ himla MYSIGT!  Alla gamla, fina  kompisar som jag har kvar sedan grundskolan. OCH förstås andra vänner som jag träffat senare i livet i Sverige.  ALLA är kära och jag är så glad att jag har dem i mitt liv!  GULD!
Det var dessutom så fint att ha så lång tid i Stockholm, jag brukar inte ha det.  Denna sommar/förhöst hade jag nästan en månad!






Min mammas goda kanelbullar!



Äpplen fanns i parti och minut!  SÅ. MYCKET. ÄPPLEN!  Härligt.  Det var en sällsynt fin förhöst.



SEPTEMBER!





Jajamen, Stockholm för hela slanten i mer än hälften av september månad.  Jag fick vara med om valet därhemma likaså.  DET var ju intressant, och fortfarande har det inte trasslats ut.  MEN, det verkar ju gå ändå ...



SÅ otroligt fina förhöstdagar som mer var som sommardagar.  Stockholm levererade stort dessa veckor.  Jag tillbringade mycket tid i trakterna runt Odenplan dit min syster och svåger flyttat.  De har en jättefin gammal lägenhet därinne. Vi traskade runt i stan så fort vi hade chansen.  Här sitter syster Sara och svåger Håkan på en brygga vid Beckholmen.  




Jag och syster Sara vid ICA Vanadis.  Ja, de har en bar på den ICA-butiken.  SORTA KINDA NICE!


Den sjätte september anlände Peter och Karolina!  Det blev mycket vandrande, shoppande och kollande runt stan dessa dagar.
Vädret var fortsatt fint, om än med en aning av höst i luften. Som sig bör.  Vi for alla tre tillbaka till DC tillsammans den 16 september.



Tillbaka i Reston igen.  Jag sitter nere vid Lake Audubon den andra kvällen hemma.  VARMT och sommarlikt.  Fuktigt givetvis.  
Peter och jag blev sedan jättesjuka.  Vi hade dragit på oss något slags virus, eller influensa, då vi var i Stockholm.  Vi döpte den till Stockholmsinfluensan.  JÖSSES vad sjuka vi var. Jag har inte varit så sjuk på länge.  Peter gick till läkaren, inte jag.  Det tog oss över två veckor att tillfriskna.  Hostan var ett helvete.  Så man kan säga att de första höstveckorna här bara försvann i ett töcken.




Jag hamstrade doftljus inför hösten! SÅ mysigt.  Mysårstiden nummer ett hade tagit sin början.




OKTOBER!







Oktober, en jättefin månad på året.  Kanske den allra finaste?  Peter reste mycket i jobbet denna månad.  Karolina och jag höll ställningarna hemma.  Underbart att ha Karolina hemmavid.  Jag pyntade upp inför Halloween och inför hösten i stort.





Den årliga kräftskivan hemma hos Lotta och Magnus är alltid en höjdpunkt på hösten!  SÅ gott och så trevligt.





OCH mina morgonpromenader levererade stort.  Just i oktober ser man ofta ångande sjöar.  Jag älskar det.
Oktober i min del av världen är ofta lagom varm och mycket solig.  Höstfärgerna börjar smyga sig fram likaså.
Men, det är också under den månaden värmen i huset slås på igen, och det är även då jag packar undan mina sommarkläder.









NOVEMBER!






November, den kanske allra finaste höstmånaden om man ser till färgerna.  Iallafall dess första hälft.
Här är Peter och jag på väg till Shenandoah National Park för att vandra.  Den 3 november var det.
Det var isande kallt i bergen, och blåsigt.  MEN härligt!

Det var förresten en underlig höst.  Den ville aldrig riktigt komma igång i oktober.  Det var inte förrän i slutet av oktober färgerna började skifta.
Redan i andra halvan av november var träden kala.




JAG, en glad och kall vandrare.



Jag började preppa inför julen ganska tidigt i november.  Inget som syntes, direkt.  MEN lite smyg, smyg, smyg ... Det bara för att jag har så mycket.
Annars njöt jag till fullo av hösten, som jag älskar så mycket.






I mitten av november upptäckte jag denna ring runt solen under en morgonpromenad.  OCH jag förstod ju givetvis att det skulle bli oväder.  Jag har sett solringar förr, och det har alltid betytt oväder av något slag ... 
SÅ också denna gång.  Men det var fascinerade vackert att se ringen.


Sure thang, nästa dag snöade det! OCH det var isande kallt.  Jag tyckte givetvis det var mysigt.  Mycket mycket ovanligt för oss med snö redan i november månad.




Sen blev det Thanksgiving och Black Friday ... och det bidde jul ... Detta är den UBER-maffiga granen i Reston Town Center!


DECEMBER!





Full jul rådde i mitt hus redan den 24 november.  Jag älskar det.  Nej, jag är inte less på julen då jag kastar ut den på nyårsdagen.  INTE alls!
December var en fin och härlig månad, som alltid.


Min julbänk tar tid att slinga och sno.  Den riggade vi redan i mitten av november.  Men vi tände den inte förrän efter Thanksgiving.



Peter och jag tog oss till Lucketts i Virginia och hittade världens coolaste loppis/vintage/designeraffär.  Bara så galet allting.  SÅ dit ska jag tillbaka!  Kanske till Valentine's ... Jag har hört att de går ALL in då!





Arlington Kyrkogård fick ett besök av oss också.


Peter och jag var inne i DC i mellandagarna och gick omkring.  Denna staty känner ni som ser House of Cards igen!


OCH så blev det nyårsafton och dansparty!! Peter och Keith öppnar alltid dansen.  Japp, de är Blues Brothers! SÅ kul!!
En rolig och fin nyårsafton med grannarna blev det som vanligt.  Uppskattar den traditionen så otroligt mycket!




JAPP!
DET var 2018 det!
Ett år som gick försvinnande fort, och ett år som var ett ganska bra år för mig och min familj.

Med detta önskar jag er alla en fin och bra helg!

18 comments:

Anne-Marie said...

Vackra snöbilder i ditt förra inlägg!
Det är intressant att ni tycks ha mer snö och mer vinteraktigt numera jämfört med vad vi har. Fram till 2013 hade vi alltid vintrar med snö och ibland väldigt mycket snö.
Roligt med en “genomgång” av ditt andra halvår.
Tänk att det var så otroligt varmt i Norden den gångna sommaren. Man undrar om det kommer att bli det nya “normala”. Vet inte hur det är med grundvattnet nu men visst var det väl lågt grundvatten i stora delar av Sverige?
Min sommar var ett enda töcken känns det som med tre månader med nästan konstant brandrök. Din sommar verkar ha varit trevligare. :)
Kramar!

Äventyret framtiden said...

Ja du Annika, tänk så mycket som hinner hända under sex månader när det kommer till kritan. Det är bra med tillbakablickar emellanåt. Då ser man att tiden inte bara flyger iväg och bort man hinner med mycket också. Som vanligt levererar du oerhört fina, stämningsfulla bilder, mycket njutbara för min del. Det var en sommar som gick till historien, helt säkert, precis som vintern också tycks göra nu.
Torkan som sommaren bjöd på har förändrat livet för många, många...också vi märker av den fortfarande på olika sätt. Innan jul köpte vi lammkött för nästa sommarsäsong, mycket tidigare än vad som är brukligt men eftersom fårägare och djurägare överlag inte har foder att mata sina djur med under vintern så blev det nödslakt för många. På det sättet ser allt också annorlunda ut.
Ser här på Anne-Maries sommar också, ett enda brandrökstöcken.
Hoppeligen så blir den inkommande sommaren förstås varm och solig men med inslag av regn nu och då. Det behöver vi alla.
Tack för ditt år som du har visat så förtjänstfullt!
En fin helg önskar jag dig och Peter!

Anonymous said...

Vilket händelserikt år du haft och upplevt så mycket. Nej, den där värmen tror jag inte många vill ha, ja inte så lång tid i alla fall. Vi var som tur var här i Spanien och där har vi 3 AC så då tänker man inte så mycket på att det är varmt. Har man svalt på natten när man ska sova så fixar sig dagarna utan problem.

Fina bilder du som vanligt har levererat, du borde verkligen ställa ut så fler får se dem.

Ha en fin helg. Kramar från Yvonne som väntar på städfirman som ska "städa ut" oss och imorgon bär det av mot Stockholm igen. 6 veckor blir vi hemma denna gång men är sedan här i 2 månader. Åker hem igen i början av maj och den 15-21 maj väntar NY, så härligt att ha det att se fram emot.

Brysselkakan said...

Har absolut inte med din årskrönika att göra men hur mår den brännskadade armen nu för tiden?

Annika said...

AM:
TACK!!
Ja, det är fint nu. Inatt föll mer sol och la sig så vackert över den snö som redan finns.
Men det är plusgrader.
Grejen är att vi egentligen inte haft snö på två år. jodå, snö har vi haft, men inte mkt. KALLT har det varit likaså i perioder.
MEN 2018 är det regnigaste året här sen man började mäta. Otroligt mkt regn har det varit.
Ja, det lär inte regna lika mkt som det "ska" i Sverige längre, det är konstigt det också. I somras var det ju riktigt illa med grundvattnet. VET faktiskt inte hur det står till med den saken idag? MEN det vet säkert ngn annan.
Alltså, jag hoppas nog inte att den enorma sommarhettan är det nya normala. Man märkte att natur och fauna for illa av det. Norden är inte gjord för de extrema temperaturerna.
AM, din sommar var inte rolig med alla bränder. KAN inte ens föreställa mig. USCH och fy!
Stor fredagskram till dig!!

Annika said...

Karin:
Eller hur!
Så sant! OCH en gång om året tycker jag man kan summera sitt år :-) Det är kul, och det är ofta mkt man lyckas glömma bort.
TACK för dina vänliga och fina ord. BLIR så glad att höra det. Bilderna är ju så viktiga för mig.
Jadu, sommaren 2018 ... jag säger då det alltså. VET ärligt talat inte om jag vill att det ska bli en sådan sommaren hemma igen. Men, vi får se...
Ja, en extrem vinter med extremväder har ni nu också. Underligt.
TORKAN ja, TORKAN! SÅ hemsk. OCh vilken sommar för bönderna.
Nej, Karin, vi ska hoppas på en fin sommar, men med regn ibland. OCH det behöver inte bli 35 grader heller.
Tack för att du hängt med under tillbakablickarna.
Ha en fin helg.
Kram till dig, fina Karin!

Annika said...

Yvonne:
Det är lustigt, innan man ser tillbaka på året känns det inte som det hänt så mkt. Sen går jag tillbaka via mina bilder, både Canon och iPhone, och ser då att det ju hänt mkt.
Det är bra att gå tillbaka till det hela och sammanfatta en gång om året.
Värmen ja ... det var ngt alldeles extra.
Ska det fortsätta så här om sommaren måste det bli som här, att man bygger hus och hem med central-AC i hemmen. För ingen orkar ju leva vecka ut och vecka in med sådan tryckande värme.
Eller som hos er i Spanien, man måste kunna FLY värmen.
Yvonne, du lever ett så bra liv. Sådan livskvalitet att kunna leva som ni. Att ta det bästa av länderna. Underbart.
Och så NYC sen i maj, vad trevligt!!
Stora kramar från mig!!

Annika said...

Brysselkakan:
Har faktiskt tänkt vika ett helt inlägg åt det väldigt snart. Stay tuned.

Monica said...

Vad kul att se alla dina foton! Väldigt mycket trevligt hann du med och det är roligt att se alla årstider. Fint att du kunde vara så lång tid på landet och i stan också och hinna med så mycket, tänk vilken sommar! I morse pratade vi om den, lite glömmer man också hur varmt det var och vi sa att bäst var det på landet ändå fast vi kände oss låsta en hel del här hemma i den där galna fasadrenoveringen, ja, försöker glömma allt med den, haha. Och så minns jag Stockholmsinfluensan, brukar glömma sjukdomar fort men usch, den var långvarig och rent hemsk, det var den.

Och sen är det fint hos dig med när du är tillbaka, naturen och färgerna! Och nyårsdansen tycker jag verkar väldigt trevlig:-), ja din mammas kanelbullar tittar jag extra på också:-), inget slår gyllene och hembakta.

Önskar dig en fin helg nu Annika! Ha det så bra på alla sätt!

Annika said...

Monica:
TACK fina du!
Ja, det hände en del under fjolåret. Visst är det härligt med årstider, skulle inte kunna leva utan dem.
Precis, det är mkt drägligare på landet än i stan under värmeböljor. Absolut.
vi får se vad sommaren 19 bjuder på ...
DU fick ju också Stockholmsinfluensan, den var sällsynt vidrig. Rent hemsk.
USCH, har inte varit så sjuk på år och dag.
TACK för dina fina ord!
Monica, ha en fin helg nu!!!

Anne said...

Jag hinner inte skriva nåt långt för barnet måste hämtas men vill bara snabbt skriva att vilken fin del två av din årssammanfattning. Det slår mig igen vad mycket du gjort, upplevt och hur bra du haft det. Ja, hur ska sommaren i Norden bli detta år... Det undrar jag med. Vet du förresten redan nu hur ditt sommarupplägg kommer att bli?
Kram!

bettan said...

Så roligt att följa ditt år Annika. Fantastiska foton och jag är mycket imponerad(som alltid) hur du arbetar och lägger ner jobb på dina inlägg.

Även jag undrar hur din arm mår. Hur ser den ut nu? Förstår det inte var problem med att bada i somras, eller kanske et var det? Behövde du"packa in den"? Förstår det kommer ett inlägg framöver.

KRAMAR!!

Annika said...

Bettan;
TACK fina rara du!
Ja, det tar tid, det har du rätt i. Men det är roligt, och desto roligare då med feedback. TACK Bettan!!!
Berättar om min arm om ett tag. Visar den också då.
Stor kram till dig, Bettan.

Channal said...

Åren springer verkligen iväg! Gillar Halvårskoll! Kul och värdefullt. Tänk så mkt man har gjort och fått uppleva som man annars lätt glömmer. Usch ja, din arm. Vilken mardröm!

KRAMAR Anna

Annika said...

Anna:
Ja, det är trevligt med en årskrönika i början av året. Bra bokslut sas.
Ja, man glömmer mkt, det är sant.
Min arm, det var 2017 det. MEN det kommer snart ett inlägg om den, ett som jag länge tänkt skriva.
Mardröm var det verkligen. hualigen
Stora kramar till dig, Anna!!!

Clipping Path said...

Nice article as well as whole site.Thanks for sharing.

Steel City Anna said...

Ja, herregud vilken sommar! Lite svalare kan nästa få bli :) men jag kommer vara ledig och då kan man ju just bada o bara göra det man mäktar med. Slitigt annars! Sen var det trist med skogen som blev så risig. Lite speciellt att mitt första år i Sverige innehåller både en riktigt het sommar och nu en riktigt kall och snörik vinter! I Sheffield förra året detta datum blommade kamelian idag och marken var täckt av snödroppar.

Superfina bilder!

Annika said...

Anna:
JA! Helt galen!!
Vet inte om jag vill ha en repis på den hemma. Härligt att du är ledig, Anna. Jobbar som lärare numera, visst?
Det finns en del perks med det jobbet, minsann.
Härligt med riktig vinter och sommar det året du kom hem. Kamelian, den minns jag SÅÅÅ väl från Elon. Ngn här har den också, men den blommar ngt senare än i Elon. Där blommande den i januari, precis som hos dig i Sheffield.
TACK för att du gillar mina bilder,