Thursday, January 17, 2019

Punkttorsdag med tema VINTER!





Hej torsdag!



*   Snö, snö, snö! OCH IS!

Vintern fortsätter. Det är så vackert att titta ut på denna snö som faktiskt har fått ligga kvar. Visst, det är plusgrader under dagarna, men det fryser på hårt under natten igen.
Idag sägs det ska bli snöbyar framåt eftermiddagen. Vi får se …
Till helgen regn, och sen iskyla.


De här bilderna kommer från vår sena kvällspromenad i söndags.  Det snöade då.  Verkligen härligt och vackert!




Sen eftermiddag på golfbanan.  Det är en hel del som åker längdskidor på golfbanan.  Det ser så härligt ut.


En bra upplogad, men icke saltad, parkväg.


*   Allt är relativt …


Ja, de snackar “arctic air” på söndag och måndag.
Hur kallt är då det, kan man fråga sig? Enligt min app ska det bli -9 under dagen, och -15 på natten.
Inget en nordbo skulle höja på ögonbrynen åt. Men här höll min favoritmeteorolog, Doug Kammerer, på att gå upp limningen då han berättade om helgens kommande kyla på nyheterna igår.
Ja, skrattade jag faktiskt . RÅTT!
Ska vi slå vad om att skolan är stängd på måndag? OCH inte på grund av SNÖ, utan på grund av KYLA.
Ja, i det här fallet kan jag faktiskt säga, Don't get me started …
De gånger skolan stängt på grund av sträng kyla har jag bara garvat. Tuffa på er lite! KLÄ på er! Var inte så rädda!
Jaja, vi får se. Vi får låta det vara osagt fram tills att det är dags.

Jag minns några vintrar i slutet på 80-talet i Stockholm då det var SVINKALLT, jag kommer ihåg att det gick ner mot -25.
Det var så kallt, men ändå på något sätt märkligt härligt.
Tunnelbanan gick som den skulle, för jag hade inga problem att ta mig till jobbet de där dagarna.

Här är det kallaste jag upplevt -17, tror jag. I den kylan var jag ute och gick, för det var sol och det var snöfritt. På den promenaden mötte jag inte en enda människa.
OCH jo, det var just då skolan var stängd på grund av KYLA. Det var 2014, året då vi kuskade runt i vintern till olika universitet, från North Carolina, Virginia, Pennsylvania, New York och Connecticut. Just det, auditionvintern.
Det var också då jag upplevde den hemskaste, råaste och smärtsamma kyla jag någonsin känt, det var i New York City då vi var där i fem dagar. Alltså den KYLAN. Den råheten. Har aldrig någonsin upplevt dess like.
Hur kallt var det? Runt -10, skulle jag tro. Med pinande, hårda vindar som grädde på moset.
USCH!

Just DET, det var vintern 2014 vår vattenledning frös, och orsakade översvämning i källaren. DET var verkligen en KALL och snörik vinter här. Det var då hörde uttrycket Polar Vortex första gången.



När det är isande kallt träder snökristallerna fram i solen.  Jag fångade denna på bild i tisdags.


Is på Lake Audubon i soluppgången.  


I skogen.


På golfbanan igår.  Ljuvlig morgon.


*   STOLLIGT!


Något man ofta ser här vintertid är folk som inte kan klä sig. Med det menar jag inte att man kanske har en för tunn vinterjacka eller saknar mössa.
NEJ, här kan man se (framförallt killar och vuxna män) iklädda short och lågskor fast det är snö och åtskilliga köldgrader. Det ser så in i bänken SJUKT och fel UT!
Jag fattar inte hur de står ut! Jag fryser bara jag ser dem. Faktum är att shorts ser galet fel ut under vintern oavsett temperatur. Men så är det här. Classic.

En annan klassiker vad gäller vinterklädsel, och en väldigt sorgligt sådan, är att se framförallt små flickor illa rustade för kylan. Man ser små tjejer i klänning, tunna strumpbyxor och lackskor. Flickan har kanske en tunn jacka och oftast inga vantar. Mamman är oftast påpälsad. En konstig syn.
Vet inte om mammorna resonerar som så att i skolan går de inte ur på rasten om det är snö (för det gör inte barnen här under snöiga vinterdagar … jag vet, jag vet …). Eftersom de inte går ut under dagen kanske man resonerar att vinterkläder är onödigt … vad vet jag?
OBSERVERA att detta inte är en jättevanlig klädsel, men man ser det titt som tätt.



Längdåkning på golfbanan igår.  Nej, det är inte jag.  Jag har inga skidor.




Gårdagsbild.  Som ni ser är snön ännu vacker.



*   Hur många snödagar har Karolina haft genom åren?


Jo, jag gick faktiskt igenom mina dagböcker för att kolla det.
Det är inte svårt, för jag har skrivit med stora bokstäver de dagar vi har haft sådana under Karolinas skolgång. SNÖDAG står det på sidans ena hörn, tydligt som bara den, hihi!

2002: 2 snödagar
2003: 9 snödagar
2004: 3 snödagar
2005: 4 snödagar
2006: 1 snödag
2007: 4 snödagar
2008: 1 snödag
2009: 1 snödag
2010: 7 snödagar
2011: 4 snödagar
2012: ingen snödag
2013: 3 snödagar
2014: 8 snödagar

Sen är det åskilliga “Two hour delay” dagar, då skolan öppnat senare än vanligt. En och annan “early closing” också, när det börjat snöa under dagen och skolan stänger tidigare. Det är dock ganska ovanligt med tidig stängning eftersom logistiken då blir knepig för skoldistrikten.

Alltså 47 snödagar på 13 år …
Det låter rätt mycket faktiskt när jag tänker på det …



Utanför mitt hus på golfbanan.  




Peter fotar.





Bilderna i dagens inlägg är samtliga tagna denna vecka.
Det har varit ljuvligt vackra morgnar och eftermiddagar.
Dessa bilder illustrerar dagens evangelium.

Med detta önskar jag samtliga en bra och FIN torsdag








16 comments:

Anonymous said...

Så vackra bilder och jag älskar den med blåisen, så vackert, men förrädiskt. Hoppas man ser att den inte håller för att gå på. Blir spännande att se vad som väntar oss när vi kommer hem på lördag kväll, vad jag förstår så snöade det rejält igår.

Skidåkningen på golfbanan såg ju jättehärligt ut, nästan så man blir sugen.

Ha en fin torsdag, själva ska vi ut och luncha med goda vänner idag, 3 rätters lunch på en jättefin (svensk ägare) restaurang för ca 120 Sek, inkl dryck också.

Kram Yvonne

Äventyret framtiden said...

Vinter är fint! Jag tycker om vinter och snö lika mycket som du gör Annika. Även om det medför en hel del extra påklädande, snöröjning osv men visst ska det vara lite vitt också nu och då under året. På vintern. Vackra bilder, allesammans. Jag sitter här och tittar på en sparvhökshona som har tagit en koltrast. Nu väntar jag på att hon har ätit färdigt, sen ska jag ut i snösvängen och röja...daglig motion just nu, men skön. Det får ta den tid det ska ta, jag har inte bråttom.
Ha en fin dag du med i ditt vinterland!

Erica said...

Vilka härliga bilder!
Det ser verkligen ut som att det är perfekt mängd snö hos er nu. Lagom mycket för att få ett "winter wonderland", men inte FÖR mycket (sådär så det bara blir jobbigt i vardagen).
Jag får lite Narnia-känslor över första bilden! :-D


Jepp, håller med om att jag kan inte hjälpa att det drar lite i ena mungipan av att temperaturer på 9-15 grader ses som extremt kallt.
MEN det är ju samtidigt som du säger; allt är relativt.
Vi här uppe är ju trots allt VANA vid kyla, förmodligen "byggda" bättre för den plus att en ändå har vetskapen om att kyla känns olika beroende på var på jordklotet det är :-)
Är ju därför som det alltid står på väderprognoserna... "-- grader, känns som --".
Här hos mig var det för några dagar sedan t.ex. "10 grader, känns som 21".

I skrivande stund är de cirkus -22 grader här hos mig (mitt i stan).

Kan förstå att det känns lite fjantigt när skolorna stänger för kyla.
Fungerar värmeledningarna inomhus känns det ju inte direkt som det finns någon anledning att stänga.
Som du skriver; Det är ju faktiskt bara att KLÄ SIG EFTER VÄDER!
Eller "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder", som min mellanstadielärare sa. En mening som jag för övrigt HATADE när jag gick i skolan! då den alltid uttrycktes i samband med Lilla Vasaloppet på min skola (jag har aldrig gillat skidor).

Jag har aldrig varit med om att skolor i Sverige stängt varken på grund av snö eller kyla (men igen; vi är ju trots allt rustade på ett annat sätt).
Eller... en dag förra vintern, när det verkligen var en SNÖSTORM sällan skådat, vet jag att skolorna här meddelade föräldrarna att de som kunde gärna skulle hämta sina barn tidigare (tror det var runt mitt på dagen).
Skolorna stängde dock inte, eftersom alla föräldrar inte har möjlighet att hämta tidigare.
Men det är den enda vintern jag vet då snön påverkat skolorna.

Det kallaste jag varit med om är -42 grader.
Det var när jag gick i 7:an.
Jag hade två minuters gångväg till skolan (låg i princip granne med oss), jag var påpälsad så det enda som "stack ut" var ögon och näsa. Och jag förfrös näsan under den korta promenaden.
Skolorna stängde inte den dagen, men eftersom inga bussar klarade av att gå i den kylan så fick ingen som stannade hemma ogiltig frånvaro.


* Ja, människor som inte kan "klä sig efter väder" finns det nog alltid och överallt.
Tycker också det låter väldigt fel med shorts på vintern...
När jag tänker efter har jag sett någon enstaka gång då och då någon person (killar) som bara haft shorts på sig mitt i vintern. Det händer typ 0-2 gånger per vinter.

Och What´s wrong med föräldrar som klär sina barn bara i tunna finkläder men pälsar på sig själva!?!
DET kan jag dock inte relatera till här. ALLA barn här är sannerligen ordentligt påpälsade. Och jag tycker det ser så gulligt ut med småbarn (typ 1-3 år) som ser ut typ som michelingubbar! Med kläder, underställ, tjocka overaller, tjocka mössor och tjocka handskar tultar de runt med armarna utåt och ser ut att ha nästan svårt att röra sig ;-) Här uppe tycker jag typ 90% av alla småttingar dessutom har Kuoma vinterskor. PERFEKTA vinterskor till barn! Ordentligt varma, håller värmen OCH de är otroligt lätta (alltså blir inte klumpiga att gå i.

Som du skriver; de kanske tänker att barnen ändå ska vara inomhus hela dagen.
Men å andra sidan säger ju oddsen att föräldern OCKSÅ ska det, och bara vara ute under "resan" mellan ställen... Som om de tror att barn inte kan frysa, eller nåt...?

En kanske skulle föreslå amerikanska skolor att införa den svenska "15 gradersregeln"; alltså att alla elever måste vara ute på rasterna om det är varmare än -15 grader, som vi hade ;-) Hehe ;-D
Jag vet att skämt är svårt att få fram i text; så det sista var skämtsamt. :-D



Hoppas du får en fin torsdag!
Njut av snön! :-D

Kramar /Erica

Annika said...

Yvonne.
TACK snälla fina du!!
Blåisen är så cool. Det mynnar ut en vattendrag precis där, så att gå ut på den isen skulle vara jättefarligt. Tycker inte det är ofta man ser folk ute på isen här. vet att det är förbjudet också.

Du kommer säkert hem till full vinter, Yvonne.
Ganska mysiga konstraster, från värmen i Spanien till vintern i Sverige. Gillar!


JA, de som åker skidor på golfbanan ser ut att ha det så härligt. Önskar jag hade ett par skidor, men jag skulle förmodligen vara skitdålig på det, haha.

ÅH vad härligt med lunchen. OCH PRISET!!
Själv är jag värdinna för svennefrullen den här morgonen.

KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
Härligt!!!
Jag vet att du är en vintertjej. Ja, det finns ju sånt som jag inte gillar med den heller, som halkan. Isfäckar etc.
Skottning gillar jag, om det är i måttliga mängder sas.
OCH på Pettas har du alla djur att titta på, även de grymmare mattillfällena.
Ja, att skotta är bra träning.
Ha det så fint idag, fina Karin!!

Annika said...

Erica.
Det var inte igår jag såg dig här!!
Välkommen tillbaka!
Roligt att ha dig här igen.

TACK, Erica.
Det har varit jättefin snö som fallit. OCH det är fortfarande fint och vackert. Så jag hoppas vi får behålla det ännu ett tag till.
Narnia ja, det blir lätt den känslan vid snö. Älskar det.

Ja, jag vet, även jag drar jag på munnen när de börjar varna för temperaturer på runt -10. Det blir komiskt i våra ögon. Även i mina.
Men som du säger, i norrland och i norden övh, är man ju mkt bättre rustad vad gäller allt som har med vinter att göra. Även husen, ooooh ja!!!

Det finns inget dåligt väder ...
DET är en av de värsta klyschorna jag vet. Ryser när ngn säger det. Det finns visst dåligt väder, riktigt vidrigt hemskt väder finns det.
Så nej, det säger aldrig jag.
HAHA.
OCH ja, att ha en hurtig gympalärare som säger det då man är 10 ... haha, nej TACK!!!

Jodå, skolor i Sverige stänger ibland också. Sundsvall i fjol tex. MEN det är ju högst ovanligt.
Det skulle inte funka i vardagen om skolan stängde så fort 10 cm snö föll i Sverige, haha.
OCH det där med att hämta tidigare vid annalkande snöstormar hemma är smart. Det är bra att skolorna gör så även där.

OJ, jäklar -42!!!!!! tror det kallaste jag känt är närmare -32 (hos mina morföräldrar). Men inte ytterligare 10 minusgrader.. Alltså vilken temperatur. Skulle faktiskt gärna vilja känna sådan.
Det lustiga är ju att det känns kallare ibland ju närmare nollan man kommer. Det är väl fukten som spelar in där, förstås.
Men -42 .... det är kallt det. Riktigt svinkallt så in i bomben.


SAAANT!! Samma gäller ju absolut fldrarna också. DE ska minsann också bara gå mellan bil och kontor. OCH ändå är det påpälsade medan det stackars barnet inte är det.
Visst är det sjukt.
Jag blir förbannad när jag ser det.

Folk i Sverige skulle aldrig klä sig som folk gör här under kalla dagar. Hemma VET man hur man ska klä sig.
Ingen skulle komma på att gå ut i shorts eller t-shirt och skotta snö. SOM man ser här. Igår var min granne ute och saltade gångvägen i shorts. Alltså ...
Ibland hör man ngn säga om ngn som är klädd i shorts : He must be from Alaska or Canada.
Eeeh ... nej, där vet de nog också exakt hur man ska klä sig vid hård kyla.
Ingen skulle komma på ideen att gå ut i shorts.

HAHA, när jag gick i skolan fick vi vara inne om det var under -10. INTE annars. NI är ett segare släkte i norr, det är då säkert.

Ha en finfin dag!!
Kram från mig

Brysselkakan said...

Vi fick 15 cm snö igår, besvärligt väglag och sedan övergick det till regn. Från -4 till +2 på någon timme men i morse -4 igen så idag är det blankis ute... fick jobba ett bra tag innan jag fick vindrutan på bilen isfri och då hade motor- och kupéfläck gått ett tag plus avisningsspray på rutan. Kände flera gånger på mig väg genom stan hur jäkla halt det är och då körde jag i max 40! Lär förbli isigt ett tag för det ska bli kallare nu och då töar ingen is direkt.

Evas blogg said...

Stängd för kyla var aldrig skolan när jag var liten. Det var bara att klä på sig och gå, oavsett väder (vi hade ingen bil). Det kunde vara upp till minus 40 grader. Då smorde mamma in mig med försvarets hudsalva, lindade in mitt ansikte i en stickig yllehalsduk. Den övriga kroppen var påpälsad med flera lager kläder. Sen bar det ut i den friska luften (lite väl frisk ibland).
Jag börjar mer och mer gilla vintern men då ska det vara minusgrader och snö. Under julen var det plusgrader och ishalka, det är det värsta vinterväder vi kan ha. Hoppas ni får njuta av vintern ett tag till.

Monica said...

Oj vad fint! Så härliga vinterfoton och jag blir lite sugen med på att åka längdskidor, ser rätt beskedligt ut där. Så kul om du kunde ta en tur Annika. Jättevackert är det med all snö och visst medför det lite problem, det vet vi. Minus 17 grader var det en vårdagjämning när vi övernattat i sommarstugan, är det inte lite kallt ändå idag minns jag att jag sa och tittade ut på termometern, men faktiskt gick det bra det också, men lite märkligt så sent på året. Och tror vi haft minus 30 här söder om stan och isiga vindar.

Det var UK som tog med sig även det fenomenet när de etablerade USA, här skulle väl folk ringa socialen om barn kom i knästrumpor, liten klänning, lågskor och tunn tröja på vintern, men det förekommer rätt mycket i UK, ser inte klokt ut, smala och bleka ungar och mammor väl påpälsade, första gången tänkte jag att de går bara till bilen, men de gick lika långt som jag och barnen är vana. Och så karlarna då i kortbyxor. Är väl nåt gammalt, de ska härdas och har det med sig från internatskolorna. Jaja, man vande sig lite med det men inte med de tunnklädda små, ville ringa socialen själv faktiskt.

Nu får du njuta av allt det vackra, ser väldigt fint ut och stilla, det blir något speciellt med all snö. Ha det så fint Annika!

Steel City Anna said...

Så fina foton och coolt att du fångade snökristaller! Här är det kallt och halt nåt så vansinnigt. Svårt att ta sig fram nånstans. Hoppas ni fär en fin helg!

Annika said...

Brysselkakan:
Vintern i ett nötskal.
Så lär vi få det på måndag.
Not so fun.

Annika said...

Eva:
Precis. Nej, men det ÄR fånigt att stänga skolor för att kylan är hård. DET kommer jag nog alltid att tycka.
Funkar värmen i skolan är det ju en no-brainer i min bok att ha den öppen.
OM den däremot pajar, ja då är det en annan historia.
ÅÅÅ, jösses, att gå til skolan i -40. Det härdar och stärker. Just det, insmörjning ja, när jag var liten var det NIVEA. Den lär ju inte vara bra längre vid sträng kyla.
Hur långt hade du till skolan?
Håller med, plusgrader på vintern och halka är SÅ otrevligt.
Vill också har minusgrader och snö hela vintern.
Tack, än är det fint ute. Hoppas det fortsätter ett tag till :-)

Annika said...

Monica.
TACK snälla, vad glad jag blir.
Ja, det har varit helt underbara morgnar och eftermiddagar. Älskar detta såååå mkt.
Tycker så mkt om at gå ut på golfbanan och snön. Mysigt och härligt.
Blir på gott humör av det.
Ja, det kan nog ha varit kallare än 25 de där vintrarna också. Men jag tror att -32 är det kallaste jag varit med om.
Det är ändå ngt mkt speciellt med sådan kyla.
-17 en vårdagjämning ÄR kallt.

Typiskt att det är likadant här som i UK. Är inte förvånad.
Men ja, visst är det konstigt att fldrar klär sina barn så dåligt. Ibland har jag haft lust att säga ngt, men jag har aldrig gjort det.
Mammorna så påpälsade, och så kommer en liten flicka sååå tunt klädd. USCH.

Shorts på män .... mitt i vintern. Alltså, det är stolligt. Ibland inbillar jag mig att det är ngn konstig macho-grej. De skulle bara veta hur löjligt det ser ut.
Här härstammar det inte från internat, utan fr ngt annat obegripligt. Gud vet vad, haha. Men det är klassiskt. Mkt vanligt. Fattar inte hur det de står UT!!!

Tack fina Monica. Jag njuter på för fullt och älskar det hela medan det varar.
Njut du också, för jag vet att ni fått snö idag.
:-)

Annika said...

Anna.
TACK!!
Det är en iphonebild tom :-)
Älskar vintern. MEN hatar halka, det är verkligen medaljens baksida. Förstår att ni haft tufft med det idag. HUA!!
Du får ta det lugnt.
ha en fin kväll nu, Anna!

Anne said...

De vintrarna minns jag också, den/de där riktigt smällkalla på 80-talet. Minns faktiskt, och det är enda gången jag minns det hände under hela barndomen, att vi vid nåt tillfälle hade en "föreläsning" på gympan om hur bäst ta hand om sig när det blev såna temperaturer som -25 och kallare. Minns också hur vi under den vargavintern inte hade gympa utomhus utan inne under en kortare period. Haha, inte ens vikingarna på Åland lät kidsen ha skidåkning eller skridskoåkning på gympan (vilket var standard de snörika vintrarna, vi hade alltid en massa utegymnastik som framför allt skidåkning då det fanns skog och fint lagda spår på massor av slingor intill skolan) när det blev -25. Där gick liksom gränsen men annars så, kör på :) folk här skulle smälla av för det finns ju många som inte ens låter barnen vara ute när det är 3C grader...
I skolan har de ibland innerast om det blåser för mycket för då blir det för kallt (deras ord, inte mina) vilket det ju inte alls blir här även om det såklart kan vara bistert med vindfaktorn men people, kläder!!! Precis det du skriver om vad är det för fenomen det här med att inte klä på sig och det här med män och shorts eller flickor med tunna kläder. Vet PRECIS vad du menar. Tycker överlag man är rätt dålig på att klä sig efter väder, det räcker ju vara 3C och stark vindfaktor för att göra det riktigt kallt, men då ser man ju till ha kläder på sig efter väderleken. Inte undra på att det gnälls att det är kallt när folk inte klär på sig. Imorse hade vi en sån där dag, pinande vind och några plusgrader. Kallt, javisst om du inte klär på dig ordentligt. Men med rätt kläder så är det faktiskt uppfriskande och jag kände mig så pigg efter promenaden imorse. Vi hade mössa, vinterjacka och vantar - såklart. Men du kan ju gissa vad jag ser på skolgården, barn komma med tunna höstjackor, förstås inga mössor osv osv; inte alls klädda för vädret. De kommer lida på rasten idag... Såg också vuxna med flip flops!!!! Ingen konstig syn, ser det ofta bland vuxna som lämnar sina barn komma med flipflops, alltså inte bara de som kör bil, parkerar och leder ut barnen utan även de som går kortare sträcka för de bor så nära. Sjukt... Många av dessa är dessutom indier, så de måste ju frysa ihjäl sig och inte undra på att de gnäller ibland när jag pratar väder med dem, att det är så kallt här och tufft med vädret. Hehe, nu gick jag igång här :)

Så du gick igenom snödagarna, kul! Ja, när du räknar ihop dem sådär för alla skolår så låter det onkeligen mycket... Men jag VET det är ju så det är, som vi sade igår också. Även om det bara är några få per år men det plussas ju på när man lägger ihop dem under en hel skoltid.
Dina bilder är så fina, speciellt den med isen på sjön och det ljuset. Ååååhhh, det gör nästan lite ont i bröstet att se den för den är så vacker.
Ha det gott, kram!

Annika said...

Anne:
ASKALLA var de. Isande kalla.
Du ser, det påverkade dig i skolan tom. Inte ens ni tuffa öbor åkte skidor och skridskor då. Lika bra det, det hade nog varit direkt farligt. Ni hade ju kunna förfrysa er. Det var svinkalla vintrar. Mycket snö och mkt kallt.
VET!!! Här går det ju knappt ut om det är under tio plus på skolan. Inte under fem iaf. SÅ stönigt. PÅ med kläder för 17!!! Minns att jag tyckte som du i ES, att det var så mkt fjanterier med utegången på vintern för barnen. SÅ tröttsamt.
Folk här kan inte klä sig. FATTAR inte.
Som du säger, med real feel är det ju oftast mkt kallare än vad tempen visar. Otroligt korttänkt.
Shorts och flip flops på vintern är så knäppt. Oavsett temp. Fattar inte hur de står ut vid stark kyla och hårda vindar. Mkt märklo.
OCH ja, visst såg även jag många barn som var alltför tunt klädda under Karolinas skoltid. Otroligt.

ja, 47 dagar på 13 år.
Men, det är väl så, det är nog inte så konstigt. Eller det är inte det.

TACK vad snäll du är. Det är så vackert att ta foton på vintern. Sjöarna blir till magi.

Kramar!!!