Friday, March 03, 2023

Dags att sticka ...




Fredag!

Igen!

Mina vänner, det här blir det sista inlägget jag skriver i mars månad. 
PÅ tisdag styr Peter och jag kosan mot Sverige. För Peter blir det en snabbtripp, för mig blir det en längre vistelse. Jag kommer att vara i Stockholm i tre veckor.
Karolina möter upp likaså från Los Angeles. Hennes vistelse blir en äkta blixtvisit. Hon kommer på torsdagkväll och åker igen på söndag … Japp, så blir det. Hon skulle gärna ha stannat ett tag till, men det går inte för jobbets skull.


Det är alltså dags nu för min fina pappas minnesstund.
Den sker uppkommande fredag på Hässelby Slott. För oss i familjen känns det så bra att vi kommer att vara just där. Hässelby Slott betyder så mycket för oss alla. Det var där min pappa jobbade som trädgårdsmästare och det var där vi bodde i en tjänstebostad i den östra flygeln när jag föddes. Vi lämnade slottsbostaden när jag var sju år, men min pappa jobbade kvar på slottet fram till sin pension. Nu kommer cirkeln att slutas.


 


Jag ser att det ska bli snö och kallt då vi kommer.
Det gör inte mig något. Det kan ju vara trevligt att få se lite vitt denna vinter iallafall.


Det ska bli intressant att se hur det känns att kliva in i lägenhet utan att min pappa sitter där och väntar på mig. Jag kan inte ens sia om hur det kommer att bli. Bävar lite.
Tror det blir en resa som bjuder på hela skalan av känslor …


Bloggen kommer nu att vila fram till i början av april.
Jag kommer istället att vara aktiv på mitt resekonto på instagram, @nesw_travels, det är ett privat spontankonto där jag skriver ganska långa texter och lägger ut oredigerade bilder från hela vistelsen. Det är ett resekonto, helt enkelt. 
Följ mig gärna där.
@skandigirl kommer ju att rulla på som vanligt också, men det kontot är ju lite mer tillrättalagt.


När jag kommer hem (till US, jag har ju två "hemma") igen tror jag att den vackraste våren  är över. 
Men jag ser fram emot att uppleva en, förhoppningsvis, fin tidig vår i Stockholm. Jag kommer säkert att få syn på blåsippor och tussilago. Ljuset kommer att vara magiskt. OCH, jag kommer att äta semlor och dammsugare. Hallå, bara en sån sak 😃




Gårdagens hårfix.  OCH notera mina blåa naglar, de är blå eftersom min pappa ÄLSKADE den färgen. Den ljusblåa färgen är för att hans ögon var alldeles ljusblå 💙


Ha det så gott medan jag är borta.

Stay Classy. 

Yours truly. Out!

34 comments:

Elisabeth said...

Även om din resa är orsakad av sorliga anledningar hoppas jag att du får det bra i Stockholm! Kommer naturligtvis att följa dig på båda dina Instagram-konton. :-)

Yvonne said...

Så nu är det dags för minnesstunden, så fint att ni har den på Hässelby Slott som betytt så mycket för er alla.

Kommer säkert att kännas konstigt och tomt att inte din pappa är i lägenheten när du kommer, men allt har ju sin tid och den tiden tar slut för alla en dag. Han sitter säkert på ett moln och tittar ner på er och är lycklig för att ser er alla.

Karolina hinner väl knappt på jetlag på en så kort resa och det kan väl vara skönt när hon ska jobba. Har hört många som rest över på sådana snabba tripper att de inte känt något av jetlag.

Du lär nog både möta vinter och vår i Stockholm, hoppas du får en jättefin tid hemma. Ät så många semlor och dammsugare som du bara kan.

Klart jag följer på Insta, underbart att få se dina bilder.

Ha det så bra som det bara går att ha, även om det säkert kommer vara sorligt också, men så är ju livet och din pappa verkar ju haft ett fint och innehållsrikt liv och allt tar ju slut för alla en dag.

Stor kram

Äventyret framtiden said...

Du finns i mina tankar Annika!

Ta allt du får vara med om in i ditt hjärta, lagra det där och minns allt det goda. I sorgen finns också en glädje, en styrka som bär människan vidare.
Jag önskar allt gott till dig och din familj, till din mamma och dina syskon med familjer.
Så fint att ni nu får samlas tillsammans för att sörja och minnas din fina pappa. Jag gissar att det kommer att bli exakt så som han ville att det skulle bli. Hans kärlek bär er alla!

Många varma kramar! <3

Dr Jo said...

Hoppas resan blir på bästa möjliga sätt.
Värdefullt att ni alla kan samlas även om det bara är för några dagar. Det betyder mycket i stunder som dessa.

En hel månads uppehåll, tur att jag följer dig på Insta också. :)

Nog för att det sista hejdået är jobbigt så är det en del av livet. Hoppas det blir en fin stund tillsammans, även om det är sorgligt.

Kramar Johanna

Cari said...

Önskar dig en bra resa. Och att minnesstunden blir fin.

Brysselkakan said...

Önskar er en bra resa till Sverige. Och att det inte blir alltför tungt att återse platser du förknippar med din pappa och att minnestunden blir så fin det bara går.

Annika said...

Elisabeth;
Det blir säkert hela skalan. Sorg och glädje.
OCH mkt underligt också, antar jag. Men det känns ju väldigt bra att få åka nu och så tror jag det blir en fin liten minnesstund för honom.
Tack för att du hänger med via kontona :-)
Ha det så jättebra tills vi hörs igen!

Annika said...

Yvonne:
Ja, det där att vi kan ha det på Hässelby Slott var helt efter hans önskan dessutom. Jag är sååå glad att vi ska vara just där.
Ja just det där att kliva in i lgh är jag lite nervös för, hur ska det kännas???
Men ja, han var så redo att dö den dagen han dog att han alla gånger sitter på ett moln och ler mot oss. DET är jag säker på.
Sant, tror inte heller K kommer att ha ngn jetlag när det är en sådan blixtvisit.
Bara en så jobbig och lång resa för henne, pust. Men hon är ung!!
Ja, jag ser fram emot tidig vår och det vackra ljuset.
Semlor och dammsugare och god mat. Allt sånt.
TACK för att du följer på insta!!

Tack Yvonne, du har så rätt.
Kramar i massor från mig!!!

Annika said...

Karin.
Tusen tack fina Karin. Det betyder mkt. Tänk på mig på fredag...

vilka kloka ord du skickar med mig, som vanligt.
TACK för din vishet, Karin.
Dina ord är så väldigt sanna!

Det här blir verkligen exakt som han ville ha det. Sen ska vi efterlevande leverera också. Han sa att vi inte skulle gråta, bara skratta och ha kul med gamla minnen. Minnas alla skämt han drog och dumheter han sagt. Sånt..
Lätt för honom att säga. haha.

Största kramarna till dig!!!

Annika said...

Dr Jo:
Så sant.
Det är värt alla blixtvisiter i världen. Just att få vara tillsammans, att minnas och att få fina stunder ihop.
Och ja, det är ju inte en begravning per se, utan mer ett firande av hans liv. DET underlättar också.
Men det blir såklart jobbigt.
Jam nu kommer det att dröja en månad till nästa inlägg här, men jag är glad att du hänger med via insta!!
Kramar!!

Annika said...

Cari:
Tusen tack!!!
Jag hoppas också det.

Annika said...

Brysselkakan:
DET kommer att bli hela skalan, tror jag. MEN då får det bli så.
Tror lgh blir värst, men det måste jag komma över eftersom jag ska bo där. Kanske det i sig blir ett lugn för själen?
Ha det så jättegott och vi hörs ju under tiden via insta.

Mamma C said...

Ha nu en bra vistelses i Sverige. Som precis som du skriver kommer att innehålla hela skalan av allt förmodar jag.
Så fint att ha minnesstunden på Hässelby slott där ni alla har så många minnen ifrån.
Kram Carin

Annika said...

Carin:
TACK Carin!!
Det kommer att bli hela skalan av känslor. Från högt till lågt. Är helt beredd på det.
Ja jag är så glad att vi kommer att vara på slottet. KÄNNS så rätt!
Stor kram från mig!!

Anonymous said...

Åh, Annika! Så var det då dags att ta adjö av pappa. Så många känslor det kommer att vara, så jobbigt, fint, känslosamt o tufft. Ha så bra du bara kan❤️❤️

Tove said...

Annika; jag har länge sett dina kommentarer hos Karin äventyret framtiden, men nu blev det av att kika in här.
Jag önskar dig en fin resa till det avsked du nu ska ta och att avskedet blir en god tröst att ha med sig. Det vi lever med och i tar vi med oss vidare när livet förändra också och vi blir utan någon kär.
Allt gott!
Jag ska läsa lite kring här och säger på återseende.

BP said...

Även om det inte direkt blir en nöjestripp för dig önskar jag dig en trevlig resa och en fin och lättsam minnesstund med hela familjen samlad. Take care!

PS. Himla snygg ny frisyr. En lyckad selfie:-) DS.

Humlan said...

Det blir en speciell resa men också en viktig resa för er alla, tror jag. Att få ta farväl och på något sätt förstå att en person är borta, har varit viktigt för mig när jag har mist mina nära och kära. En begravning eller en minnesstund har betytt väldigt mycket för mig när någon har gått bort.

Jag hoppas att resorna går bra för er alla och att ni alla får det ni behöver från denna väldigt speciella resa. Att få ha minnesstunden på Hässelby Slott låter verkligen rätt med tanke på er familjs och framför allt din fars anknytning dit.

Så snygg du är i håret och naglarna var ju perfekta för denna resa!

Jag hoppas att ni alla får en bra vistelse i Stockholm och att du får en bra tid med din familj och dina vänner.

Stora Kramar!

Anonymous said...

Glömde skriva att det var från mej här över med två röda hjärtan. Kram från Anette

Bloggblad said...

Vilket fint foto på dig! En vacker kvinna i sina bästa år som strålar av livsglädje!
Att träffas och minnas - gråta och skratta … det är viktigt.

bettan said...

Tänker som du själv skrev att det kommer bli ett besök av blandade känslor. Fint att det nu är dags att samlas för minnesstund av en älskad pappa, morfar/farfar, make och svärfar.
Att ta avsked är högtidligt och viktigt berörande.
För min egen del är sorgen en övergående känsla, när det gäller åldrande föräldrar med ohälsa och som har levt ett långt liv.
Däremot är saknaden ständigt närvarande. Mer eller mindre.
Min mor dog 2020, 86 år fyllda, och jag känner en stillsam saknad överhenne dagligen. Så får det vara och jag är djupt tacksam att haft henne i mitt liv så lång tid(det skilde nitton år mellan oss).

Önskar dig en fin och "vårig" vistelse hos dina nära och kära. Även jag är svårt förtjust i semlor och dammsugare.
Glad du håller igång "rese-Ig".

Varma KRAMAR!!

Channal said...

Hej Annika! Tänker på dig... ni kommer få en fin minnesstund! Hoppas bara våren och värmen kommer snart!

KRAMAR Anna Channal

Åke said...

Vad kul med Svedala, hoppas du får uppleva blåsippor och tussilago. Semlor och dammsugare finn givetvis :)

Annika said...

Anette:
Tack!!!
Vi hörs via mess. Visst funkade WhatsApp för oss?
KRAMAR!!!

Annika said...

Tove:
Varmt välkommen hit!! Jag har sett ditt namn också hos Karin, och kanske BP?
Ska titta in hos dig.
Tack, en ganska tung resa. ser fram emot nästa vecka då det blir lite mindre virvelvind i mitt liv. Men stunden för min pappa blir säkert fin.
Kommer tillbaka hit i april igen.
TUSEN tack för ditt besök och välkommen tillbaka!!!

Annika said...

BP.
Inen nöjesresa, nej. Men förhoppningsvis lite trevligheter också.
Känns ganska jobbigt så här innan avfärd.
OCH tack!!!
Nöjd med håret.

Ha det så fint tills vi hörs igen!

Annika said...

Humlan:
Absolut, känns så viktigt att få vara med på avskedet, även om han sedan länge redan är kremerad och har varit död i över tre månader. MEN ett avslut blir det och jag tror det kan bli precis som han ville ha det.
Jag håller med dit, ett avslut är så fint och ett måste. Min mormor som blev 97 fick en så fin begravning och jag är så fantastiskt glad att jag var med (fanns iofs inget annat, men ändå).

Ja vi reser nu i em, snöstorm hos er i Sthlm i skrivande stund. HOPPAS det lugnat sig tills vi landar kl 1135 imorgon. Åker Lufthansa via Munchen denna gång.

Hässelby Slott, helt rätt. Det finns inget annat ställe som kunde vara bättre för detta.

TACK Humlan, ska vara aktiv på mitt resekonto och jag tror att du följer det.

Kramar i massor!!!

Annika said...

Bloggblad:
Vilken fin kommentar. TACK!!
Vad gullig du ÄR!
Ja, sorg och glädje nu. Allt på en gång. Blanda in lite fler känslor så har vi en hel cocktail.
Tusen tack igen!!

Annika said...

Bettan:
Nu blir det ett potpurri av känslor.
Allt. Känner det redan nu. Säkert resfeber också inblandat. Svårt att veta vad som är vad.
Vädret är skit i Sthlm, halvstorm kommer att råda då vi lämnar DC i em, vädret dåligt i Munchen där vi mellanlandar, i Sthlm vrålar en snöstorm idag och imorrn.
SUCK och STTTÖÖÖÖÖN!
Sen väntan på K imorgon och sen då den stora fredagen med avskedet. PUST.

Men så är et ju, min pappa fick bli nästan 90. Han hade prostatacancer i 12 år, sen var det hjärtsvikt som tog hans liv. Märkte ju i somras hur trött han var, och det blev inte bättre under hösten. Covid fick han också. Han var redo att dö, det sa han till mig redan i mars i fjol (då var han pigg, men kunde inte gå ut). Så absolut, han har levt ett bra och rikt liv. Saknar honom mkt, men jag fattar exakt och precis vad du menar.
Sen tror jag iofs inte att jag närapå fattat en, tror att tioöringen kommer att trilla ner när jag kommer till lgh.

Semlor blir härligt. Dammsugare med.

Ja, mitt konto ska vara aktivt. Tycker om att skriva där.

KRAMAR i massor!!!

Annika said...

Anna:
Tusen tack fina du,
Många varmar kramar till dig!!!

Annika said...

Åke;
Både kul och inte kul.
Hela registeret.
MEn ja, absolut semlor och godsaker!!
OCH hoppas på blåsippor och den härliga tidiga våren.
Vi hörs i april!!!

Anonymous said...

Ni finns i mina tankar! Det kommer säkert att bli många blandade känslor. Så fint att hålla minnesstunden på Hässelby Slott.
Skickar många kramar.
Lisa

Anonymous said...

Ville bara tilllägga, vad fin du blev i håret!
Hugs, Lisa

Annika said...

Losa:
TACK!!
Vad gullig du är.
Ja det blir jättefint att vara på slottet.
Och tack för att du gillar mitt hår.
Kramar!