Wednesday, January 11, 2023

Om bloggandet ...




Hallå onsdagsmänniskor!


Det är nytt år och jag är inne på mitt 17 jordevarv som bloggare. 
Sjuttonårsdagen sker i maj.
En del nya läsare har jag fått den senaste tiden medan andra har försvunnit sin kos. Så är det. Det finns bloggar som jag slutat läsa också av olika anledningar.
Dock det är alltid roligt när någon ny hittar till ens blogg och då man själv hittar en ny fin blogg att följa.


Jag vill lyfta fram bloggandet som sådant.
Det kan passa bra så här i början av ett nytt år. Tänk vilket underbart medium bloggvärlden ändå är.
Min blogg, och andras bloggar, har berikat mitt liv så mycket. Jag har lärt känna så många genom min blogg.
Många av er har jag träffat på olika bloggträffar och sedan har vi blivit vänner även privat. Det är verkligen så att man kan klicka, på mer än ett sätt, i bloglandia. Fantastiskt.
I mitt tycke finns det inget annat socialt medium som kan jämföras med en blogg. Bloggar äger!
Det är underbart att lära känna folk, och få läsa vad har för åsikter i olika ämnen, att titta på bilder, få kika in i någons vardag och att verkligen få en inblick i personens liv!
Man kan skriva så mycket, eller lite, man vill i sitt inlägg. Grejen är att du har full frihet. Du kan välja hur personlig du vill vara i dina texter.
Personlig, men inte privat, brukar jag tänka.
Ibland blir det ju dock lite mer av det senare, när en älskad person dör exemplevis. Det är omöjligt att inte öppna dörren till den privata sfären då.


Bild från access development



Instagram i all ära, det är kul där också. Dock, det kan aldrig jämföras med en blogg.
Att bli YouTubare är ju bamsestort också, men ack och OOOOOO vilket jobb det skulle vara.
Blir matt bara av tanken.  Fast jag kan också erkänna att jag älskar att följa de resekonton på YouTube vilka jag fastnat för, Kara and Nate, Eamon and Bec, Sailing La Vagabonde och Downie Live.
Men att jag själv skulle börja med YouTube känns DAMN avlägset. För gammal, för oteknisk och vad sjutton skulle man visa där, haha. Content saknas liksom.
Dessutom måste man ha en alldeles speciell personlighet för att lyckas inom YT, det är då säkert.


Poddar finns ju också, men för att få till en bra podd måste man också ha något att säga, att tala om.
Visst, det gäller ju det skrivna ordet likaså, men det är liksom lättare där. Att få till en bra podd kräver flyt i språket, att ha något att berätta plus att man nästan måste ha en sidekick annars går det inte.


 

Bild från LA Times



Därför är bloggar absolut bäst.
DU kan skriva det du tänker, du har tid att läsa igenom din text om och om igen innan du publicerar den. Det är lätt att lägga ut bilder, och bilder är ju onekligen viktiga i en blogg.


På tal om det, när jag skulle lägga ut bilder i gårdagens inlägg märkte jag att iCloud, min iPhone och min MacBook inte samarbetade längre. GAAAHHH!! The HORROR!! 
I vanliga fall droppar de bilder jag tar med min iPhone troget ner i mitt bildflöde på min MacBook via iCloud. Jag märkte igår att det inte kommit in några bilder alls på min dator sedan nyårsafton. NEEEJJ!!! Som tur var behövde jag bara göra en lätt uppdatering, phew … SÅ nu funkar det som det ska igen.
DO not mess with a blogger!!! She needs her pictures for content!



Bild från Peter Wright.


Det är tråkigt med de bloggar jag en gång älskade som nu lagts ner. Ja, jag tittar på er, Anne, Saltis, Desiree och en hel drös andra tjejer i USA, England och Sverige som jag läste troget.
Dessa tjejer finns visserligen på instagram numera, men det är då inte samma sak där. Somliga skriver långa texter på sin insta, men det är iaf inte som en blogg var. På en blogg läser man verkligen, och man tänker på det som skribenten har som ämne. På Insta är det bara ett snabbt scrollande. PLUS att det ju är så, så mycket lättare att kommentera från en dator än från en mobil.
Nej, hörni, bloggar äger! De är bäst och jag är så glad över er som skriver era bloggar idag. Ni berikar mina dagar och jag lär mig alltid något!

Kommentarer för en bloggare? De är bara livsviktiga för en bloggs existens. Punkt.


En fin onsdag önskar jag dig som läser här!

38 comments:

Cari said...

Vill bara tacka dig för din fina och intressanta blogg.
Förstår att det är mycket jobb.
Har läst dig länge men kommenterar inte så ofta. Men uppskattar verkligen dina inlägg.

Anonymous said...

Tack för att du fortsätter blogga när andra slutat! Din blogg är en ju en del av mina rutiner och som ger tid för reflektion, glädje och igenkänning. Om du slutade blogga skulle jag verkligen sakna dej!
Kram Anna N

Yvonne said...

Säger också tack för att du fortsätter blogga, din blogg är alltid spännande att läsa och man lär sig alltid något nytt och sen alla dina fantastiska bilder, magiska. I din blogg märks det att den är genomarbetad varje gång, inte bara hoprafsad för att ha några rader, finns många sådana också.

Hoppas du fortsätter som du gör med ditt bloggande.

Stor kram skickar jag, nu ska vi iväg på äventyr

Bloggblad said...

Jag började tydligen ett år före dig, för min fyller 18 i sommar. Jag har faktiskt börjat om lite att blogga, men tycker också det är trist att så många slutat. Instagram tycker jag är fruktansvärt rörigt och plottrigt, facebook passar mig bättre. Nackdelen där är att jag har så många ”vänner” genom körer, skrivandet och föreningar att jag inte vill vara så privat. Det är lättare på bloggen dit inte många kommer och läser. Men - konstigt nog - ser jag att besökarna där har ökat trots att någon ytterst sällan kommenterar.

Det är så roligt att följa dig - vi lever så olika, men ändå så lika.

bettan said...

Så glad att du fortsätter med din blogg. Läser alltid och har stor behållning och glädje av dina inlägg.
Tycker ju att vi känner varandra.
Jag kommenterar inte varje inlägg. Inte för jag inte vill, men ibland upplever jag att mina ord är slut och formuleringsförmågan tryter. Tycker jag upprepar mig och ibland saknas tid och ork.

Häromnatten drömde jag om dig. Roligt och galet. Jag och mitt barnbarn Hugo var tydligen på resa och hamnade hos dig. Minns att jag kommenterade din "framsida" och sa, "så roligt att få se på riktigt var du dricker din kopp kaffe efter din PW". Förstå känslan när jag vaknade och mindes...😯😊
Hjärnan är i sanning ett spännande organ.

Ha det bra min bästa Annika.
KRAMAR!!

Hannas krypin said...

Min blogg (hannafialotta) fyller 16 år i mars. Men i mars förra året bytte jag till egen domän. Min blogg är som min lilla bebis som jag aldrig vill sluta med. Jag använder instagram men det är inte alls samma sak. Youtube och Tiktok, nej tack. Med andra ord så håller jag med dig fullständigt.

Annika said...

Cari:
OCH jag vill tacka DIG för att du läser!!
Det betyder så mkt för mig!
Du är verkligen gammal och trogen i gården :-)

Annika said...

Anna N:
SÅ himla gulligt sagt, TACK för det. Jag har alls inga planer på att sluta. Så länge jag har trogna läsare fortsätter jag. Än är det roligt, men det är ni som ger inspirationen.
Kramar! Och tack!!

Annika said...

Yvonne:
Du är en sådan himla fin och trogen läsare och det TACKAR jag för ur djupet av mitt hjärta. SÅ härligt att ha dig här varje morgon när jag loggar på.
Jo, det är sant, jag jobbar med den text jag skriver. Det är bra att det märks. Vill absolut inte lägga ut slarvtexter.
Foton, tack för att du gillar dem. Jag blev förfärad i måndags då jag märkte att inga kommit in sedan nyår. DET går ju bra inte!!
Jag fortsätter, Yvonne!! Så länge som du och andra finns kvar skriver jag med glädje!
Kram och ha ett jättefint äventyr!!!

Annika said...

Bloggblad:
Men vad kul, Marianne!!! MÅSTE nog börja fatta att DU är en bloggande kvinna igen!! HAHA. Jag tror ju mest att du är en av dem som slutat. MEN desto roligare att du kör!!
YAY!!
Jag är precis tvärtom, tycker inte om FB. Lägger nästan aldrig ut ngt där. Ja förutom när ngt riktigt stort händer, som min pappas död.
Men inte annars. Gillar inte FB.
Men har numera bara en massa mysgrupper jag följer där, vill absolut inte gå in och bråka i stora kommentarsfält, orkar inte med somliga grupper även om de är nischade. Jag vet inte, jag bara inte gillar.
Tycker mkt bättre om Insta. MEN, ja ... jag fattar att det säkert inte är för alla. Det är ju smått och det går fort. Orkar inte ta till mig långa texter där, och orkar inte kommentera långt heller.
Marianne, nu ska du återigen tillhöra min dagliga bloggrunda.
Så det så :-*

Annika said...

Bettan;
DET tackar jag för och jag håller med att det är som om vi känner varandra. DET är ju fantastiskt.
Älskar då du kommenterar, men det är ju inget måste och det VET du. Absolut ingen press!!

HAHA, mysig dröm!!!!
TÄNK om du verkligen kommer hit en dag!!! DET är ju inte omöjligt alls!!!
Kramar till dig min fina Bettan!!

Annika said...

Hanna:
Yes, bloggar är bara sååå bäst.
Tiktok ... bara tanken svindlar, haha.
Skulle inte stå ut, haha. Snacka om att man måste ha content, phew!!
Insta är kul, men det kan aldrig aldrig mäta sig med en blogg!!

Anonymous said...

Du får aldrig sluta blogga Annika! Du delar med dig av så många tankar och intressanta upplevelser, för alla att kommentera och för mig att ”smygläsa” ;)
Kramar!
StrandMamman

Mamma C said...

Jag är glad att jag hittade till dig.
Jag själv började att blogga 2008 och tänker inte sluta än i alla fall.
Precis som du har jag många bloggar som jag följe som bara är på insta istället nu.
Jag själv var väldigt sen på instagram och vvf:are (våga vägra Facebook) är jag med.
Kram Carin

Katrin said...

Annika, du är ju så ypperlig skribent. Jag som just hittat dig läser ifatt nu, alla inlägg tar jag. Ett efter ett.
Du har gåvan. Gåvan att skriva och gåvan med kameran.
Sluta INTE att blogga. Du har en sådan fin balans och verkar som en mycket klok person.
Tack Annika. Det hälsar Katrin från Stockholm

Annika said...

Strandmamman;
TACK!!!!
Så gullig du är. Dina ord värmer!!!
Varma kramar till dig!!

Annika said...

Carin:
Du har också hållit på länge. kul!!!
Exakt, så länge ngn läser och hör av sig är det ju superkul att skriva!!
Så vi harvar på ett tag til :-D
Saknar alla dem som nu bara är på insta. Inte samma sak.
Håller med om FB, är visserligen där, men lägger väl i princip aldrig ut ngt.
Kramar!!

Annika said...

Katrin:
Aww, men TACK!!! Så glad du gör mig!!
Lovar att inte sluta så länge det finns feedback. Tusen tack för dina fina ord, så glad att du läser här.
Så trevligt att ha dig här!

Brysselkakan said...

Så sant! Bloggar är så trevliga att läsa men tyvärr så försvinner de en efter en... Tror jag följde 20-25 bloggar ett tag men det finns max fem kvar av dem. Och jag har tänkt tanken flera gånger de senaste åren.
Men på något sätt så fortsätter jag.
Min blogg fyller år nästa vecka, det blir 14 år om jag räknat rätt.
Så vi kämpar på!

Eva I Dalarna said...

Jag gillar att läsa bloggar, har några som jag kollar ofta, däribland din. Har dock ingen egen och ingen Facebook heller. Men när jag gick i pension blev jag övertalad av en av döttrarna att skaffa mig Instagram, så det gjorde jag. Nu tycker jag det är jätteroligt, så jag kör väl på tills jag tröttnar tänker jag.

Elisabeth said...

Det är så roligt att du fortsätter blogga! Din blogg är precis som en blogg ska vara; en fin blandning av det personliga och det mer samhälleliga, samt med vackra och passande foton. Dessutom är det så trevligt att du alltid svarar på kommentarer. (För övrigt är det därtill även roligt att läsa andras kommentarer här. De berikar inläggen!)

Instagram är också verkligen roligt. Med jämna mellanrum (var 30:e dag) stänger jag av funktionen med föreslagna inlägg eller vad den nu heter, för jag vill bara se inlägg från personer jag följer. Blir så mycket bättre då.

Youtube ja... där lyssnar jag mest på musik och tittar på nostalgiklipp från gamla serier och liknande. Ibland ägnar jag mig åt min "guilty pleasure"; att hitta tyskspråkiga studentbloggare och se vad de har att säga om studier och studentliv i 2020-talets Tyskland/Österrike. När det känns alltför pinsamt att jag tittar på sådant som jag inte alls är målgruppen för brukar jag motivera det med att det är ett sätt att följa med i hur tyska språket utvecklas. ;-)

Poddar är inte riktigt min grej. Eller, jag lyssnar mycket på SR:s poddar, men de poddarna är ju riktiga radioprogram, så att säga. Som USA-podden till exempel. Vanliga privatpersoner som sitter och pratar om ditten och datten, nej, det är inte så intressant.

På tal om Bettans kommentar: Jag drömde också om att jag var hemma hos dig för några nätter sedan. :-D I drömmen var vi på studieresa till Karolinas gamla High School och eftersom skolan inte hade råd att betala hotell (lite realism kom in i drömmen...) skulle vi bo hos dig. Jag tyckte att det var en jättebra idé medan övriga var lite mer tveksamma över att bo hemma hos någon de inte kände.

Pernilla said...

Håller med övriga, så kul att du fortsätter att blogga och det känns som att jag känner dig! Är urusel på att kommentera men följer dig o ser fram emot att läsa dina blogginlägg o se alla dina fina foton du tar.
Har ju en dröm om att någon gång i mitt liv bo i usa, om inte annat får det bli några månader när jag är pensionär o Niels klarar sig själv 😊

Vi är ju jämngamla så superkul när du kör nostalgiinlägg 😊 och inlägg om skillnader usa/Sverige.

Anonymous said...

Håller med till 100%! Bloggen äger! Går inte att jämföra med insta o fb. Sen slipper jag all reklam. Visst är det så, bloggare kommer o går! Saknar också Saltis, Sarhapi, Kakaobönan och Charmiga Charlie. Så glad att du finns kvar! Tänk så många fantastiska kvinnor jag har fått lära känna via min blogg! Jag började blogga augusti 2008. 16 år! Grattis till ditt nya bloggår och jag ser fram mot dina inlägg.

KRAMAR Anna Channal

Annika said...

Brysselkakan:
Ja verkligen, en efter en droppar de av. MEN vi fortsätter!! Så det så!!
Fotsätt, B, fortsätt!!

Annika said...

Eva:
Följer vi varandra på insta?
Vad heter du där?
Insta är kul. Lätt och snabbt. Men kanske inte så matnyttigt som en blogg.
Men KUL är det!

Annika said...

Elisabeth:
TACK!!
Det är preçis så jag vill att min blogg ska vara, en blanding av allt.
Blir superglad över att du gillar.
Absolut, alltid svar på kommentarer. Alltid. Skulle inte bara kunna låta dem gå "osedda".
Tycker, precis som du, att det är kul att läsa kommentarer (och svar från bloggaren) i andras kommentarsfält.

Insta är så kul!! Jättekul!!!
Gillar det mkt.
OCH så kul att så många ur det gamla gemet är där, som DU!!!

HAHA, tycker det är kul att du kollar in "ungdomarna" på YT!! Ett kul guilty plesure.
YAY!
OCH ja, mkt bra för tyskan!

Sant, SRs podddar (som USA Podden som jag ÄLSKAR) är ju som vanliga program.
Det ska mkt till för att en poddare ska nå ut. Det krävs sååå mkt. inte minst bra utrustning och ett otroligt flyt i snacket + att man ska gilla ämnena.

ÄLSKAR det där med drömmarna. SÅÅÅÅÅ KUL!!!
Jag blir så glad över att höra det, jag har också drömt om bloggare och följare. Urkul ju!!
HAHA, gud tänk om jag skulle härbärgera hela lärarstyrkan, phew ...
FNISS!! Jag hade nog också varit tveksam, hahahaha!!
Älskar att höra sånt här. SÅÅÅ KUL!!!

Annika said...

Pernilla:
TACK!!
Desto roligare att du kommenterar nu, och du var ju också en av de bloggarna som jag följde. Minns så väl när Nils föddes.
OCH ja, nostalgin delar vi alla gånger. hihi!!
SÅ kul att du läser här Pernilla, tack för det!!
Ja, vad kul med USA-drömmen!!
Kramar!

Annika said...

Anna:
KLART bäst, de klår allt annat!!
OCH ja, ingen reklam. BARA en sån sak!!
GULD!!
Jaaa, så många fina som slutat blogga. Lotta ja, henne saknar jag med. MEN hon är en riktigt god vän till mig idag.
Så glad att du håller din blogg kokande, Anna.
KRAMAR!!

BP said...

Håller med dig om allt. Har bloggat sedan februari 2008 och hoppas att jag fortfarande har något att säga;-)
Instagram och Facebook har aldrig intresserat mig, mest för att plattformarna kan "knycka" mina bilder utan tillåtelse. Trodde det skulle bli jättesvårt att blogga efter pensionen, men än så länge har jag inte upplevt någon "riktig" bloggtorka;-)
Poddar - ja om jag vill lyssna på radio, då sätter jag på radio... Tycker poddar är urtråkiga.

Anonymous said...

Som en icke-bloggare har jag väldigt roligt med att följa en del, och också göra nya bekantskaper. Vet inte riktigt, hur jag började, men jag läste "Ama de Casa", en svenska i Spanien, som skrev om en julbock, som hette Bruce. Hon var så otroligt kul och skrev varje dag. Tyvärr dog Ama (Johanne) i höstas - mycket för tidigt.
Iaf - Ama och Anders, maken, skulle komma till USA. Då dom sa, att dom skulle vara i närheten, erbjöd jag dom
BandB hos mej. Har gott om plats. Dom kom, och jag tog dom runt Washington. Hade jättetrevligt. Dom kom faktiskt två ggr till men bara på dagsvisit.
Sista ggn jag var i Sverige tillbringade jag två dagar i Göteborg med bloggaren Veiken (Solveig) och make; båda infödda Göteborgare. Perfekta guider.
Från din blogg, Annika, lär jag mej så mycket om "grannskapet", era vandringar är fantastiskt intressanta. Trots att jag bott här så länge är det många delar jag inte sett, inte ens av Reston, som är så nära.
Jag saknar din blogg, när du slår igen för sommaren.
Keep it up, swetie! Jag läser!
Hoppas Karolina och vänner är OK där i regnet. WOW
Ruth i Virginia

Anonymous said...

Tack för att du fortfarande bloggar, Annika. Har ju hängt med länge, men tog en paus under pandemin. Fick en varm och mysig känsla när jag åter igen började läsa dina inlägg. Du har ju liksom blivit lite av en del av min vardag…haha…tycker också det är synd att Saltis och Desiree slutade blogga. Brukade ju göra min runda…minns även Taina och Kalaslotta…
Kramar, Lisa

Annika said...

BP:
Klockrenaste och bästa formen av alla sociala medier.
Man säger så mkt, eller så lite, man vill. Ingen reklam. Bara så rätt, må bloggar leva länge till!
Säger som du, har man ännu ngt att säga (vilket vi ju har, haha ...) och läsare som hör av sig, då är det bara att köra. Det är ju så roligt!!
Gillar insta, men hat väldigt svårt för FB. FB är bra när jag tex skrev om min pappas död (han vägrade dödsannons i DN), jag har bantat ner FB och har bara sånt jag gillar att se där. Gillar inte forumet direkt. SÅ inaktiv där, men det är medvetet.
Poddar kan vara trevliga och mkt proffsiga, men många borde aldrig gett sig ut i den sfären. Så är det verkligen.

Annika said...

Ruth;
Ja, jag vet ...
Brukade ju läsa Ama ibland, och hon hos mig. Hon skrev om dig, berättade att du visat dem runt etc etc och hur nöjd hon var med resan hit, såååå roligt.
OCH jag förstår att det var jättekul för dig att ta emot dem.
VAD trevligt att du var hos en bloggare i GBG också då du var i Sve senast. Bloggvärlden är såååå fin!!

Men så roligt att du lärt dig om grannskapet häromkring via mig. Jätteroligt, Ruth!!
Jag är så glad att du läser här!!!
Tack för det!

Ja jag vet, mina blogguppehåll ... men jag kommer alltid tillbaka.

Karolina ja, hon kunde inte åka till jobbet häromdagen pga just regn och hotande jordskred. Hon fick jobba hemifrån.
TÄNK vilket väder de har därute. Och mer regn kommer. Visserligen behöver CA regnet, men när det kommer så här går det ju knappt ner i jorden utan det blir översvämningar av rang istället. Allt eller inget ...

Tack igen kära Ruth för att du läser och gillar!!

Varm kram till dig denna MÖRKA morgon. Jag ska snart bege mig ut till Ashburn.

Annika said...

Lisa:
Men då säger jag, VÄLKOMMEN tillbaka!! Superkul att ha dig här igen!!
Gillar att du säger så om min blogg, precis så vill jag att den ska vara.
Ja, jag håller med dig, saknar dem alla.
Insta är bra, men inte 17 är det en blogg.
Kramar och kul att du är tillbaka!!

Nilla Tankebubblor said...

Heja bloggarna! Instagram tar så mycket onödig tid med all reklam och alla förslag som dyker upp i flödet. En hel del kul såklart, ...men tidsödande.

Kul att du håller igång bloggen. Ser fram emot ännu ett blogg-år!

Eva I Dalarna said...

Jag heter evaelisabeth60 på Instagram.

Annika said...

Nilla:
Eller hur heja DEM!! BÄSTA!!!!
Instagram är kul, men det är ju bara ett scrollande. Orkar inte läsa långa texter där heller, annat än undantagsvis och då är det på undantag.
Algoritmerna där är hemska, jag missar så många som jag vill se.
Urtrist.

Jajamen, vi bloggar vidare och TACK!!!

Annika said...

Eva:
Ok, jag hoppas att vi redan följer varandra. Ska kolla!!