Wednesday, December 07, 2022

Julkalendrar för vuxna




Hej onsdag!


December tickar på …
Vi hänger med.
Nedräkning.


PÅ tal om nedräkning, jösses vilken business det numera är med julkalendrar för oss vuxna. Trenden har varit stark i flera år vid det här laget.
OCH ja, den är lika stark här som i Sverige. Det här med adventskalendrar för vuxna har säkerligen kommit för att stanna. Förresten, kommer på mig själv med att använda ordet julkalender närapå oftare än jag säger adventskalender. Tror julkalender ligger mig närmare. Kanske var det det ordet jag avhände mest under uppväxten? Vet inte. Nåväl, spelar roll … det är samma sak, och jag kommer hädanefter att blanda och ge i min text … HAHA.


Det finns adventskalendrar för allt i princip.
Chokladkalender är en sann klassiker, men numera är det ju god choklad i dem om hittar de bättre sorterna! Inte den där gamla dammiga chokladen vi minns från förr.
Peter har fått en Godiva-kalender av mig i år. Ett år köpte jag en kalender med Mozartkulor till min svägerska, den kalendern var både vacker och GOD.


Givetvis har jag såklart införskaffat mig en kalender även det här året.
Jaja, kalla mig barnslig, men det är ju KUL JU!! Försök inte övertyga mig om något annat, haha. 
Tror jag haft köpt mig en julkalender varje advent i säkert 10 års tid vid det här laget. Det började lite smått med tekalendrar i olika format. Den finaste av dem var en från Davids Tea som jag köpte för några år sedan, teer i lösvikt i fina glasburkar innehöll den.
I fjol köpte jag en jättefin kalender från Rituals, ni vet märket med de bland annat underbart doftande duschkrämerna. Den kalendern var verkligen fin.
I år köpte jag en Yankee Candle-kalender. Just det, doftljus. Ironiskt nog— kan man säga— eftersom jag har snuva sedan covid och därmed nedsatt luktsinne. Jag kan ana mig till doften, men inte så mkt mer. TRIST!! Jaja, så är det. Dessutom har jag en tekalender från Mumin. SÅ söt.


 

Min Muminkalender.



Hemma i Sverige har min syster detta år en kalender från Rituals, min svåger har en rom-kalender. Just kalendrar med whiskey, vin, rom, öl etc är verkliga storsäljare.
Sedan finns det ju sminkkalendrar, men det är ju lite svajigt eftersom man i min ålder verkligen vet vad som passar, och inte passar, en. För en ung tjej är det säkert jätteroligt med en sådan kalender.
Men inte för Annika, 56.


Man märker tidigt under hösten när annonser för dessa kalendrar börjar dyka upp hur stor denna business är. Själv tycker jag det är roligt att klicka hem en fin julkalender och att sedan öppna en lucka varje morgon + en lucka till på eftermiddagen då det gäller tekalendern.


När jag var barn hade vi TV/radio-kalendern samt sådana kalendrar som matvaruaffärerna delade ut till sin kunder.
Någon gång kanske man fick en riktigt fin kalender med glitter på, det var det finaste fina.
I min familj förekom det inga chokladkalendrar. Lika bra det, jag hade säkert käkat upp min innan jul iallafall, fniss.


När jag var i tonåren brukade jag och en kompis rita kalendrar till varandra. DET var jättekul!! Faktum är att jag ritade kalendrar till Karolina också då hon var liten, jag skrev alltid något i luckan och ritade såklart en bild, eller klistrade in ett foto. Mysigt.

Har du någon vuxenkalender?
Eller tycker du att det är något vi vuxna kan ge tusan i?
HA, jag kan redan gissa vad somliga av er kommer att skriva 😅


Nä, nu ska jag öppna lucka nummer sju och se vad det gömmer sig för doftljus där (som jag ändå inte kan känna någon doft av, OH the irony) idag …


Så här ser den Yankee Candle-kalender ut som jag köpte.  SYND bara synd att jag inte känner doften av ljusen 😂




En fin och bra onsdag önskar jag dig!!!

27 comments:

Elisabeth said...

Den här tråkmånsen tycker att julkalendrar är för barn och inget annat. Kalendrar för vuxna ser jag mest som ett sätt för ännu mer konsumtion och som ett smart sätt för företag att tjäna ännu mer pengar än de redan gör. Nej tack, jag avstår!

Hoppas i alla fall att du snart kan känna doften av doftljusen! Tänder du ett varje dag eller sparar du dem?

Från Glam till Damm said...

Men underbart med en Yankee Candle kalender! En sådan skulle jag absolut kunna tänka mig. Jag köpte alltid Yankee Candles med dess juldofter till Thanksgiving och jul när jag bodde i den amerikanska världen. Ett tag kunde jag hitta Yankee Candles här på orten men de försvann ganska snabbt. Tror de var lite för dyra för svenskarna som inte riktigt förstod vitsen.

Ha en riktigt fin dag!

Varm kram,

Anneli

p.s.
Tack för meddelandet om att det inte längre blir något störande pop-up fönster i min blogg. Det är så tråkigt och frustrerande varje gång det händer. Tack!

Yvonne said...

Lite kul med kalender för vuxna är det, har en från ICA, en från Bingolotto, eller rättare sagt tre som vårt yngsta barnbarn sålt till oss. Den ena kalendern öppnade jag alla luckor på och där fanns en vinst på 500 kr, kul. Förra året hade jag en kaffekalender men jag tycker bara om Latte Macchiato, så det var bara en dags kaffepluttar jag tyckte om, ha, ha.

Till yngsta barnbarnet har jag köpt små saker i 24 paket, de äldre killarna (13 och snart 17 år) får samma summa i Swish som vad paketen gick på, brukar hålla 500 kr som gräns.

Såg på ICA stora berg av osålda kalendrar som reades ut för 5 kr/st. Tror det mest är TV-kalendern som säljer bäst, inte många chokladkalendrar som har god choklad i sig. Min man köpte en kalender till dotterns mycket kräsna katt, men ta mig tusan så älskar han innehållet och står och jamar och vill nog öppna alla luckorna med en gång. Innehåller kattgodis, så även den kräsna katten tyckte om innehållet, ha, ha.

Muminkalendern är jättefin, hoppas tesorterna är goda.

Ha en fin onsdag säger jag och skickar en stor kram från ett kallt Åkersberga där termometern visar -5 idag igen, brrr.

Johanna said...

Tycker julkalendrar är en rolig grej, men shit va dyrt det har blivit. Har tvyärr inte riktigt prioriterat något sådant än, just när det gäller jul så blir det så mycket utgifter redan. Men nästa år kanske.

Nu när jag har lite mer tid över så signade jag upp mig på Storytel. Har plöjt 4 böcker på 3 dagar. :D Hade tydligen ett stort sug att läsa skönlitteratur. Innan jag fick barn var det mest mord och crime som gällde i genreväg. Men nu har jag skiftat väldigt mycket till mer romantik och drama. Lustigt det dära.
Läst några bra böcker på sistonde? Kan behöva lite tips.

Hoppas du har en härlig onsdag!
Kramar

Malin said...

Jag tycker det är kul med julkalendrar både för barn och vuxna. Jag brukar oftast ha någon med godis. Förra året fick jag Haribos kalender av min mamma (kul att få kalender av mamma fast man är 42, haha) och så köpte jag Sephoras kalender med smink och hudvård. Den var kul. Men i år har jag faktiskt ingen kalender alls. Barnen har såklart, den ena dottern har Schleich med hästar och tillbehör och den andra dottern har en med smink. Och så har dom fått varsin sån där billig chokladkalender.
Sen har vi nissedörr, med nisse som hittar på bus och ibland ger dem små presenter så det är ju lite som en adventskalender det med.

Brysselkakan said...

Du får spara dina doftljus tills du känner doft igen! De får ge dig glädje i januari istället.
Jag har Ikeas-kalender. Det är choklad i den och i två luckor presentkort. Den kostar 89 kr och man får presentkort på 100 kr. Nog mest därför jag har den!
Minns att vi hade tv-kalendern och radions. De köptes ihop om jag minns rätt. Tror också att vi fick chokladkalender, troligtvis från mormor och morfar! Minns någon glitterkalender, men den öppnade jag aldrig för den var för fin för det! Misstänker att den finns sparad bland mina bokmärken etc. Barnen har haft chokladkalendrar när de var små.
Idag är det närt intill hysteri med paketkalendrar till barn... tänk att ha tre barn och så ska du fixa 3x24 paket... och det är högst troligtvis den redan julstressade mamma som ska göra detta. Uppe på det är det den när Nissen som ska hitta på bus varje dag... Finns nog många mammor som kollapsar innan jul.
Ibland var faktiskt saker bättre förr! I alla fall enklare.

Annika said...

Elisabeth:
Ha, du var en av dem jag gissade rätt på!! :DDD HOPPAS det är OK att jag gjorde det ;-)
Redan igår då jag skrev gjorde jag upp en liten lista i mitt huvud hur jag trodde att mina trognaste och käraste läsare, som du tex, skulle svara ... HIHI!!!
Visst är det ännu ett sätt att tjäna pengar, men so be it :-). Det är så mkt som är det ändå hela året i allt vi gör. MEN, that being said, fattar :-D

Just nu är det värda med doftljus för mig. Sparar dem. Är ju fortfarande täppt, de ljusen får vänta.

Annika said...

Anneli:
Jag vet!! SÅ tänkte ju jag med, men så försvann lukten för mig eftersom jag är så täppt. Nu får de där ljusen bara stå och vänta ...
Kan känna lite, lite doft ... men det är marginellt.
YC är dyra att köpa. Vet du vilka som har ÄNNU bättre doftljus än YC, Bath and Body Works. De är tamejtusan världsbäst på doftljus. Fast just nu är det ju kört för mig oavsett vad gäller samtliga dofter, ha!!
KRAMAR!!

Annika said...

Yvonne:
Tänkte att du nog skulle gilla det, haha.
YAY!!
Men du, grattis till attt du vann 500 i fjolårets Binglottokalender. Klart att Bingolotto har en!!! HIHI!!
Och ja, kaffekalendrar är ju tacksamma också!
JUST det, du gör ju kalendrar åt dina barnbarn. VILKEN LYX!!!
DET är ju så mysigt för dem.

Aha, ja kalendern för fem spänn. De rear den säkert redan den 2 dec. Vad kostar den numera?? Visst har den alltid varit lite dyr? Eller så minns jag helt fel.
Egentlgien borde alla vänta till den 2 och köpa dem då, haha.

HAAA, JAAAA klart att katterna ska ha kalender också. Som sagt, allt hittar de på!!! OCH en lyckad dessutom. Måste vara världens godast i den.

Muminteerna är helt OK. Men kalendern såå söt.

ÅÅÅ vilken härlig temp ni har, här ska det bli 16 och det regnar. Alltså ganska äckligt väder ...

Kramar!!!

Annika said...

Johanna:
DET är roligt, men visst är det dyrt för vuxna. DET är det onekligen.
De vet vad de gör då säljer dem.
Jamen ja, nog förstår jag att du som tidigare fattig student måste prioritera, och det är ju verkligen bara en liten rolig grej att ha, inget annat. Inte alls.

Storytel, vd härligt. Den funkar inte här, buhu,
Men jag har önskat mig en annan platta i julklapp som ska funka.

JA, jag har tips. LÄS Räkna hjärtslag! Det är en av de bästa böcker jag läst detta halvår.

Kramar!

Annika said...

Malin:
KUL! Håller med, det är roligt!!
YES, gillar att din mamma ännu ger dig en kalender!! GULLIGT!! Haribo, gott!!!
Sephoras, också roligt!!!
Nissedörrarna ja!!! DET tycker jag är GULLIGT!! Sådana fanns inte då K var liten, om de hade funnits hade jag haft SÅ roligt med den.
Fina kalendrar för dina töser, kan tänka mig att de gillar dem mkt!!!
Alltså det finns ju verkligen en kalender för alla idag.

Annika said...

Brysselkakan:
Absolut, sparar dem. Ibland är det annat i luckan, en liten ljusstake eller konstig mojäng, som den jag fick idag ... Ska visa imorgon i en punkt. Nu är det bara vörda att bränna de där doftljusen.
ÅÅÅ så IKEA har en också, kul. Gillar det. En bra kalender dessutom .
Precis, förr fick man två kalendrar då mn köpte SVTs, SRs kom också med. Det var så sällan vi lyssnade på radiokalendern, så den kalendern blev bara en extra att öppna. Det ver ju roligt det också.

L, du HAR så rätt ... precis, dessa paketkalendrar, Nissen som ska busa och allt annat ... fattar inte heller hur mammorna hinner. För det är ju de som fixar i 9 fall av 10.
Helt klart var det lättare förr, och säkert även bättre på många sätt.

Så väldigt sant ...

Susjos said...

Faktiskt så har jag i några år köpt en Triss Adventskalender, men jag har inte vunnit något ännu på dem, men kanske i år då? Krya på dig!

Svar: Du har alldeles rätt, det finns många vandringsleder på Gran Canaria! Min man har bekymmer med ett knä, så tyvärr blev det inget vandrande för oss..

Ha det fint och krya på dig!
Kram

Mamma C said...

Jag gjorde paketkalendrar till våra barn när de var små. Sedan blev det till barnbarnen. Men det slutade vi med när vi flyttade till Spanien. Och det blev väldigt dyrt till slut med dessa kalendrar med.
Jag vet också att jag och gubben köpte trisskalendrar några jular.
Kram Carin

bettan said...

Jag och mina bröder hade precis som du de adventskalendrar man fick gratis på ICA och Konsum.
Linda hade paketkalender och TV-kalender.
Barnbarnen får var sin chokladkalender.
Själv hoppar jag över men tycker det är kul med kalender även för vuxna.
Förra året var jag sugen just på Rituals. Men jag är ganska kräsen när det gäller dofter. Avskyr när doften "impregnerar" min näs-och-munhåleslemhinna och jag inte blir av med doften(smaken).
Jag har en typ av ljuslykta med värmeljus där man lägger hel kanel och nejlika som doftar jul.

Håller med dig om just smink-kalender. Inget för mig av samma anledning som du anger.

KRAMAR!!


Äventyret framtiden said...

Haa, här har jag varit tidigare idag och läst ditt inlägg och så ser jag att jag inte har kommenterat alls. Virrhönan Karin har varit på farten men tack och lov att hon kan komma tillbaka till utgångspunkten :).
Vi har en gammaldags julkalender som vi fick som julkort men även om vi uppskattade julkortet så känns julkalendern lite förlegad. För ett litet barn ja men för det här stora barnet känns det väldigt tråkigt. Funderar på att öppna alla luckor imorgon så har jag öppnat allt, haha...skulle bra mycket hellre ha en tekalender, en vinkalender etc. Något som man kan äta upp-kalender helt enkelt.
Sminkkalender passar inte mig men annars så....
Förr om åren hemma på Åland så köpte vi ofta lotterikalendrar där man per automatik var med i dragningar dag för dag. Vi vann aldrig men man kunde vinna riktigt bra grejer. Priset man betalade för kalendrarna gick till välgörenhet på något sätt, idrottsklubbar, olika föreningar.

Kramar !

BP said...

Nuförtiden är julkalendrar absolut inte gjorda för barn i första hand utan helt klart för vuxna. Jag minns adventskalendrar med teckningar bakom luckorna. Sen kom de med choklad. Men att det skulle bli en sådan business för vuxna kunde man inte ana då.
Nej, jag har ingen vuxenkalender. Var inne på en från Rituals men tänkte att jag aldrig skulle kunna använda 24 olika produkter så att de någonsin skulle ta slut;-)
Som jag sa - jul- eller adventskalendrar är till för vuxna nuförtiden.

Channal said...

Hej Annika! Minns när Bodyshop kom med sin adventskalender... tror de var först! Nu finns de i alla sorter och de säljer som smör. Din Muminkalender med te och Yankee Candle-kalendern är riktigt fina! Skulle inte tacka nej till en sådan. Här har vi SVT&SR-adventskalender. Det här till! Trist att inte känna doften på ljusen. Du får spara dem till luktsinnet har kommit tillbaks. Jag har ett stort doftljus som sparkar... juligt rött som doftar cinnamon chai från Wood Wick.

KRAMAR Anna

Humlan said...

Visst är det kul med adventskalendrar (jag blandar också och säger julkalendrar ibland), men jag har ingen i år. Den där shoppingturen till stan i november försvann i förkylning och sedan snökaos, så jag blev utan både kalender och julpynt. Men några år har jag haft Fazers chokladkalender, riktigt god choklad och rätt bra att det verkligen bara blir EN bit till kaffet. Jag har funderat på tekalender, men eftersom jag verkligen inte gillar vissa sorter eller smaker, så har jag insett att det skulle bli för mycket som jag inte vill ha. Så det är nog choklad- och kanske lakriskalender (om det finns) som passar mig bäst. Visst är det en stor skillnad nu jämfört med när vi var små och chokladen i kalendrarna aldrig var riktigt god!

Jag ser att det är ganska många som har bytt presenter varje dag i kalendern till verkliga adventspresenter/-överraskningar som man får öppna på första till fjärde advent. Det är ju också en rolig idé för större barn och vuxna.

Hoppas du har haft en bra dag och att du får tillbaka lukt- och smaksinnet ordentligt!
Kramar!

Annika said...

Susjos:
Med en sådan finns det iaf chans att vinna!!
I år blir det kanske av!! YAY!

Tack, jag mår bra nu igen, så skönt. Fast snuva har hag förstås.

Ja, tänk att få vandra i de där bergen och se allt det vackra från ovan.
Skulle älska det.

Kramar!!

Annika said...

Carin,
SÅ dyrt och sååå tidskrävande. Jag fattar inte att den som har flera barn orkar hålla på, men såklart SÅÅÅÅ kul för barnen.
Trisskalenderar verkar väldigt poppis, kul.
Kramar!

Annika said...

Bettan:
Så var det verkligen. Har ICA och Konsum mfl kalendrar nuförtiden??

När K var liten hade hon ett litet adventshus och där jag la in något varje morgon.

Rituals ja, man får ju lite av varje där, somligt bra och somligt mindre bra. Men mkt var bra med den kalendern, det mesta. Några bakslag blev det absolut. DET är det i min ljuskalender också, allt är inte så himla kul.

MMMM... kanel ... äkta jul!!
Idag ska jag drick kanelkaffe.

KRAMAR i massor!!

Annika said...

Karin:
HAHA, tur att man kan komma tillbaka flera gånger. HAHA. Men så kul att du kommenterr nu!
Karin, bejaka ditt inre barn och bara öppna alla luckor på en gång!! Gör det!!!
FATTAR dock att en ätbar kalender hade varit sååå mkt roligare, eller drickbara. För i vår ålder vill man ju faktiskt ha sånt, hehe.
Gillar de där lotterikalendrerna ni hade/har på Åland där mkt går till välgörenhet. BRA!!
KRAMAR!!!

Annika said...

BP:
Så är det, nu är de såååå nischade på oss vuxna. Aldrig aldrig att det var så förr.
Tänk om våra föräldrar hade hållit på att öppna julkalendrar, haha. Tanken svindlar, men då hade man såklart vant sig vid det. HAHA, pappa fick en whiskey och mamma ett nytt kaffe ... typ.
Verkligen vuxenbusiness idag.

Annika said...

Channal:
Just det, Body Shop var tidiga, du kan ha rätt i att de var först.
Tack, ja jag gillar mina kalendrar, hihi. DET är roligt att ha dem.
ÅÅÅÅ så du och L har också SVT/SR-kalendern. Har ännu inte sett den, men fattar att den är bra iår!!!
Älskar Wood Wicks ljus, köper dem ofta. Älskar spraket!!!
Ja jag vet skittrist att jag inte kan känna doften på de ljus jag får, haha.
KRAMAR!!

Annika said...

Humlan:
Jamen det är faktiskt jättekul!! Och det fattar ju de som gör kalendrarna, vuxna vill åsså!!!
Så tråkigt att det inte blev ngn för dig i år.
Men ja, nog förstår jag att du inte kan ge dig ut i snöglopp. Såg att ni ska få mer snö och kallt nu. Blir ju avis såklart, men fattar att det verkligen inte är lätt för alla.
Fazerkalender låter topp.
OCH lakrits. JAJAJA!!!!
Så gott.
Gillar konceptet med ett paket varje adventssöndag bättre än ett varje dag. Då blir det ju rejälare på alla sätt.

KRAMAR!!

Anonymous said...

Det är skillnad på adventskalender o julkalender. Julkalendern är den vanliga o har 24(25) luckor o börjar den 1.12. Adventskalendern börjar alltid den första advent så iår började den 27.11, den följer oftast temat i datumet. Åtminstone de klassiska i papper, Dvs 1 ljus i första luckan, 2 st i 7 luckan lucia på lucia…