Thursday, April 09, 2020

Nallar i fönster, Fåfänga, Stenar, Distansfika, Insta-live och Påsk.






Godmorgon torsdag!



*   Nallar i fönster.



I coronas tecken följer faktiskt en hel del ganska fina saker. Folk visar sig ofta (absolut inte alltid) från sin bästa sida. Man hjälper varandra, folk är vänliga och kreativiten vet inga gränser.
Man håller kontakt med vänner och älskad familj via facetime och zoom.
En del sjunger i kör online. Man sänder kärlek och hopp över stängda gränser.
FINT!!

OCH sen kommer alla dessa andra småsaker. Vi har en app här som heter Nextdoor. Det är en lokal app där folk kan skriva om vad som händer i grannskapet, man kan ställa frågor där och det finns mycket information att hämta. I vanliga fall finns otroligt mycket GNÄLL och klagande på den appen också, men i dessa tider finns även en massa fina inlägg. Folk vill verkligen hjälpa varandra nu.  Dock, tro mig, gnäll finns nu också ... men kanske i något mindre omfång än förr ...

En rolig grej, som jag faktiskt först hörde talas om via en finlandssvensk tidning, är att man uppmanas ställa fram nallar och gosedjur i sina fönster. Det så att skollediga barn kan gå på upptäcksfärd och leta fönsternallar.
NU har det kommit hit likaså, och på Nextdoor skrev en person om det och uppmuntrade oss alla att leta fram nallar och sätta dem i fönstren. SÅ det har jag gjort! Såklart.
Jag har två pingviner i fönsterna vid ytterdörren, och i köksfönstret sitter två nallar. Jag tror att barn har sett dem. Sådant här ställer jag gärna upp på.

En annan rolig sak som sker varje kväll klockan 20 är att folk går ut och ylar på sina deck! HAHA, vet inte varifrån DET kommer. Men det dök upp som uppmaning på Nextdoor likaså.
Och jo, folk applåderar sjukvårdspersonal här också.




Screenshots från min mobil från min väldigt lokala Nextdoor-app.





Som sagt, gillar hur sådant här utvecklas under kriser. En guldkant är det, trots allt.



OCH den här pingvinen sitter i mitt ena hallfönster.  Det är en blinking till Karolina också eftersom hennes favoritdjur är just pingvin.



*   Ytlighet

Jomenvisst …
Jag får väl erkänna att jag är lite fåfäng, visst?
Det anade ni kanske redan också. Fast, jag är absolut inte fåfäng till överdrift, om jag får säga det själv.
MEN, den 22 april hade jag tid för klipp och sling. Glöm det, det kommer inte att ske. De allra flesta frisörer har bommat igen.
Mitt hår blir allt gråare och fastän jag skulle vilja vågar jag mig absolut inte på att göra egna slingor. Det är bara att inse, nästa gång jag går till frisören kommer håret att vara långt och ha en väldig utväxt.
Gillar det INTE!!

En annan sak jag unnar mig med jämna mellanrum är att gå och få manikyr och pedikyr på salong. GLÖM DET  I DESSA TIDER!!
De salongerna är samtliga stängda.
Jag beställde ett gelset--där rubbet ingick (överlack, underlack, filar, gellack och UV-lampa) --på Amazon. FAAAAAST,   det blir ett ganska taskigt resultat då jag gör det själv.
Men jag får göra så här nu fram tills att min nagelsalong öppnar igen.
USCH vad jag SAKNAR det.

Kläder, det blir samma kläder numera tre dagar i rad. TYP!! WHAT’S the point? Jag kan ju iallafall inte ta mig någonstans.

OCH att sminka sig? Det går dagar mellan sminkningarna nu. Försöker att alltid lägga make-up på fredagen och lördagen. Men resten av tiden? Pfffft … orka …

Jaja, det var dagens ytlighet det …

HUR har du det med din fåfänga i dessa tider???  DO TELL!!



*   Gulliga stenar

Något annat om dykt upp utomhus är målande stenar!
När jag är ute och går hittar jag flera sådana längs min väg.
Små, små detaljer i tillvaron som lyser upp.
Återigen, folk som visar välvilja.
TACK!






*   Distansfika


Det är tur att jag har goda grannar. Grannarna är de enda jag träffar förutom min käre make. Igår satt jag och Ingrid ute och fikade i solen i ett par timmar.
Ja, på över två meters avstånd, såklart.
Givetvis.
Men vad gott och fint det är att ändå ha grannar, och vänner, som hon i dessa tider.
Uppkattar det så mycket. JUST att verkligen kunna prata med någon utan att det är via FaceTime eller Zoom.
GILLAR.


*   Varje dag på Instagram.


Jag har fått en ny hållpunkt under dagen som jag stengillar! Varje dag klockan 14:00-14:30* bänkar jag mig med min mobil framför instagram.
Prick klockan 14 sänder författaren Louise Boije af Gennäs live där hon läser ur sin bok “Stjärnor utan svindel”. En halvtimme varje dag lägger hon på detta, och det är så himla roligt att lyssna på henne då hon läser ur sin UNDERBARA bok.
En bok jag för övrigt läst säkert 15 gånger, kanske mer.
Jag äskar den boken! Men nu blir det en extra krydda att höra författaren själv läsa ur den varje dag.
Se där, ytterligare en guldkant denna hemska vår.

* 20-20:30 svensk tid.

*  Påsk


OCH det är påsk. Den blir så annorlunda för nästan samtliga detta konstiga år. Inga familjesammankomster och påskresor. Inget sånt.
Påsk är det dock likafullt.
Som alltid ligger jag superlågt med påsken. Som ni kanske vet är påsken löjligt kort här i US, den varar bara en enda dag—påskdagen.
Jag har påskpynt, men jag har inte brytt mig om att ta fram det. Påsken i USA betyder noll och inget för mig.
I vanliga fall hade vi ätit middag hos Peters pappa på söndag, påsken alltså. MEN det går inte. Istället har vi zoom-möte med Peters familj på söndag.
Så min påsk blir ett ingenting. Och vet ni vad, det är helt och hållet totalt okej. För er i norden är påsken en helt annan grej. Min syster Sara brukar jämföra påsken med en amerikansk Thanksgiving, lika lång och lika familjeorienterad. Lika innerlig och matgod som Thanksgiving är den nordiska påsken.
Det är ju sorgligt att dessa dagar blir annorlunda detta år för er därhemma i den höga nord.



Jag återkommer imorgon med ännu ett inlägg innan min helg tar vid.
Med detta inlägg önskar jag alla en riktigt fin skärtorsdag.

29 comments:

Eva i Dalarna said...

Jag måste erkänna att jag är inte särskilt fåfäng. Håret börjar bli grått ja, det ser nästan ut som slingor..Ägnar inte särskilt mycket tid åt naglarna, dessutom skulle det vara en väldigt onödig utgift att betala nån för att måla dem,eftersom nagellack ändå måste av när jag ska jobba. Kanske sen, när jag blir pensionär...fast då har jag väl inte råd.
I påsk ska vi ha ett påskfika utomhus med en gravid dotter som bor nära och hennes familj. Det blir lite annorlunda förstås. Men annars blir min påsk som den varit de senaste ungefär 10 åren: jobba på nätterna och sova på dagarna. Skärtorsdagen idag, häller jag upp en skål med pappersinslaget godis i hallen till alla påskkärringar. Men det blir nog som vanligt det med, vi bor så långt in på en väg så kärringarna orkar inte gå hit och i år har de ju blivit uppmanade av regeringen att ställa kvasten hemma. Så som vanligt; min man och son äter godiset.
Men påskpynt har jag, inallafall något, och gula tulpaner. Man får göra det bästa av situationen. Det handlar inte om hur man har det - utan om hur man tar det!
Glad påsk!

Anonymous said...

Ja, man blir glad när man läser om att folk hjälper till på olika sätt och kommer närmare varandra (fast på avstånd då'rå)
Alla företag som ställt om till att tillverka handsprit och sy skyddskläder t.ex Bra där!
Har aldrig varit med om att så många människor hälsar när man är ute och går som nu. Gemenskap i ensamheten. Alltid något.
Nallarna var ju gulligt. Säkert jättekul för barnen att leta efter.
Jag hade ett akut behov av frisören redan för två veckor sedan. Både långt och med en väldigt tydlig utväxt. Längden får vara men maken fick hemmafärga och det blev riktigt bra. Känns lite roligare i alla fall.
Nej, tvättmaskinen får numera vila allt som oftast. Eftersom vi båda är hemma så blir det inte så noga här heller. Mjukisar och en skön tröja i flera dagar är vad som gäller.
Påsken blir inte alls som vanligt. Vi kände inte för att ha vårt goa buffébord när det bara är vi två så det blir annan mat den här påsken istället.
Får väl gräva fram lite påskpynt från gömmorna, men roligt är det inte....
Ha en riktigt fin helg Annika.
Kram från Anette!

Anonymous said...

Yvonne said….
Jag är verkligen i stort behov av en frisör, men det får vänta. Jag har ju inte klippt mig och gjort slingor i Sverige på säkert 15 år så jag har ingen här hemma som jag vet är bra, dessutom känns det inte kul att gå till en frisör som ska hålla på i ens hår och eftersom viruset kan "fastna" där så avstår jag. Har kommit på hur ofta man pillrar i ansiktet, så då är det ju inte så bra om man skulle fått det genom håret/frisören. Nojigt, ja det är nog det, men väntar på bättre tider. Fotvård är jag också i behov av, men samma där, det får vänta. Jag hade både ock inbokat i Spanien men pg av karantänen där så blev det inget av det.

Jag ser att jag är segare på morgonen med att duscha och klä på mig, ingen som ringer på dörren så då kan man strosa lugnt här hemma.

Gulligt med gosedjur i fönstret, vi har gjort oss av med de flesta, men en nalle har vi kvar iaf. Barnbarnen tog med sig hem de som lockade mest, resten skänkte vi bort till en Loppis.

Påskmat? Ja, jag har köpt en burk sill och ska göra lite köttbullar, steka prinskorv och ägghalvor med nåt på, mer än så blir det inte. Vi ska äta Facetime påsklunch med goda vänner på påskafton. Pynt har jag inget här hemma då vi inte varit hemma en påsk sedan 1998, alltid i Spanien, så där har jag pynkt så det räcker och blir över.

Så fint med de målade stenarna, allt sånt gör ju livet lite mer positivt dessa dagar under svarta paraplyet. Men yla som en varg, tja alla saker är bra utom de dåliga, så why not?

Ha en trevlig helg säger jag och skickar en stor kram från Åkersberga

Äventyret framtiden said...

Det är i nöden som vännen prövas heter det visst och också här ser man mycket välvilja blomma upp. När vi satt i karantän hade min grannfru lagt en bunt med Feminatidningar åt mig att läsa (något jag faktiskt aldrig gör men tack vare omtanken så har jag nu plöjt mig igen om halva bunten) När jag har läst dem ville hon inte ha dem tillbaka så nu ska jag i min tur försöka lista ut vem som ska få dem av mig, någon som behöver lite extra förströelse i karantäntider.
Gosedjurstanken är fin. Här finns inte barn alls i byn denna påsk, alla är bakom stängda gränser i Sverige. Därmed inte sagt att jag inte lägger fram något gosedjur i alla fall. Man vet ju aldrig.
Jag får fåfängan att blekna och nästan dö sotdöden. Hopplöst fall, har inte ens nagellack i skåpet, bara schampo, mousse och fuktbevarande krämer. Thats it.
Min frissa ska få besök på tisdag är det tänkt :) Jag har bokat men inte fått bekräftelse ännu så...har inte klippt mig sedan i november så den här damen får även trollen att dö sotdöden. Skulle klippa mig när jag kom hem men då blev det corontäntid.

Ha en skön skärtorsdag Annika! I år blir det inget Blåkullafarande. Om man far dit så får man ändå sitta i karantän, så det är liksom ingen vits ;)

bettan said...

Jo jag är fåfäng. Klippning var femte vecka, naglar fixar jag själv. Har korta men målar dem i alla fall.
Går inte gärna iväg till affär och så utan "vardags-makeup". Älskar ljusa läppstift.

Men om jag är ledig och bara ska vara hemmavid då är jag inte ett dugg fåfäng. Då går jag omkring i vad som, och struntar i behå.

Här i Lund går allt sin gilla gång. Handskar har jag när jag vecko-handlar. Håller rejäla avstånd till andra. Men det gör jag även i vanliga fall så gott det går.

Fint med alla omtankar som visas på olika vis.

Min stora vanmakt är att jag inte kan hälsa på min Mor. Hon fick hastigt flytta till äldreboende i mitten av mars, direkt från sjukhus. Vi pratar i telefon varje dag men jag hör att hon är ledsen över hur snabbt hennes livssituation har förändrats. Saknar hennes humor och livsgnista. Skulle så oändligt gärna vilja hälsa på henne, ta henne ut på årets "vitsippe-utflykt" på vackra Österlen.
Jag vet det är lika för oss alla och besöksförbuden på äldreboenden har jag full förståelse inför. Men det gör ont i hjärtat i alla fall.

KRAMAR!!

Annika said...

Eva:
Fattar, fullständigt. Det skulle inte funka för dig, du skulle typ få ta bort det var och varannan dag.
Helt klart.
Eva, tycker det låter som en BRA påsk hos dig. OCH att ni faktiskt kan fira tillsammans eftersom ni är utomhus.
HOPPAS att det blir lugna nätter för dig nu när du ska jobba. Att ni kan har lite mysigt på jobbet, trots allt. Att ingen ska bli sjuk.
Påskkärringar, just det, trevligt!!
Precis, man får ta det för vad det är och göra det bästa av allt!
GLAD PÅSK!!!

Elisabeth said...

Rolig grej med nallarna, och komiskt att folk går ut och ylar! Ylandet är mycket mer i min smak än att applådera vårdpersonalen från balkongen. (Måste för övrigt vara en storstadsgrej, ingen jag känner här har märkt något av det.) Jag är nog lite för logisk/konkret för att uppskatta den typen av gester. Däremot är det en helt annan sak när organisationer och andra skänker material till vården. Det har de ju liksom nytta av på riktigt. Samma med nallarna eller din pingvin - det är en KONKRET nytta med.

Jag jobbar ju fortfarande som vanligt (nåja, nästan som vanligt i alla fall), så på vardagar har jag jobbkläder, precis som annars. Vi har dock skämtat om att man bara behöver ha snygga kläder från midjan och uppåt, resten syns ju ändå inte i datorn. ;-) Om man inte skriver på tavlan förstås, vilket en del gör. Förstår att du inte vågar göra egna slingor, men kan du inte lägga i en toning? Lite effekt gör det trots allt.

Det ÄR absolut annorlunda att prata med folk i verkligheten än på Zoom eller andra liknande tjänster. Hur bra det än fungerar blir det inte samma känsla. Jag kan dessutom tycka att det blir lite jobbigt att "göra mig hörd", så att säga. Pratar man med bara en person är det ju inga problem, men i en grupp har jag en tendens att låta de andra ta över. Det är ju dock mitt eget fel, och något jag borde jobba bort. Nåväl, att fika tillsammans i verkligheten är som sagt bättre än internetfika.

Visst är det härligt att lyssna när författare läser ur sina böcker! Så rogivande på något sätt. Mitt problem är att det blir så rogivande att jag somnar, haha. Enda lösningen är att göra något samtidigt, diska eller så.

Annika said...

Anette:
DET är faktiskt väldigt trevligt!
Gillar att ngt trevligt dyker upp i dessa tider. För det gör det, där man minst anar.
JAA!! Men visst, alla som sitter och gör skyddsmasker etc nu! SÅ bra.
Jomen folk försöker verkligen göra vad de kan. Både smått och stort.
Gemenskap i ensamheten, ja så är det verkligen.
AHA!! Så M fick färga, men perfekt. TROR inte jag skulle våga ha P göra slingor på mig, hahahaha!!
Nej, jag får vänta. NU kanske man borde ta det där steget att bli gråhårig. haha!!!
Precis, samma kläder flera dagar i rad. FNISS!
Så funkar det numera.
Nej, jag fattar Anette. Påsken är konstig iår. Jättekonstig.
KRAMAR!!

jennievivi said...

Jag blir väldigt glad av alla fina saker du beskriver. Nallar i fönstret, barn på nallejakt, ylande på farstun och grannfika på avstånd. Jag måste säga att jag känner inte igen NÅGONTING från mina trakter! Visserligen verkar inte viruset spridigt sig söderut så mycket - ännu! Och vi lever ju inte i karantän som ni gör. MEN, jag har en känsla av att ni i USA, och säkert många andra länder, är bättre på sånt där än vad vi i Sverige är. Dvs samverkan, omtanke om främlingar. Här bryr vi oss om oss själva, vår familj och nära vänner. Vad är det man brukar säga; här kan man bo tjugo år bredvid samma grannar utan att känna igen dem! Det blir kanske ändring på det när monstret besöker oss också. Det är kanske vår "läxa" och lärdom som kan komma ur denna kris!

Om inte jag ska ut och träffa folk har jag väldigt svårt att motivera mig till att lägga nån tid på att fixa till mig. Säkert pga att jag inte är särskilt intresserad av smink eller hår. Kläder däremot är roligt, men väldigt svårt att lämna myskläderna när man är hemma.

Ja, påsken i år blir konstig. Om man ska försöka se positivt på det hela, varför inte, så är det att detta faktiskt blir första gången i våra liv som sambon och jag lagar en påskmiddag själva! Det har vi aldrig gjort trots att vi är närmre medelåldern än trettio om man säger så...
Vi har aldrig haft tid att ordna egen påskmiddag för vi är vanligtvis alltid bortbjudna till släktingar nästan varje dag hela påsken. Nu får vi festa till det själva och det ska nog gå bra.
Ha en fin påsk, hoppas på fint väder och kanske lite goda nyheter nångång!

Anonymous said...

Såklart man är lite fåfäng, ha ha. Jo säkert kommer man vara gråhårig efter allt detta :/ Det kan vara fint med långt hår. Tänkte just på detta att man kan se det som en chans att spara ut sitt hår.

Anonymous said...

egentligen mest glad om man lever och förblir frisk såklart.

Annika said...

Yvonne:
Jag hör dig. Inte 17 vill man gå i dagsläget heller. FASTÄN man verkligen skulle BEHÖVA!!
Bäst att vänta tills de släpper lite på restriktioner och rekommendationer.
NU kommer alla att få visa sina sanna hårfärger snart, haha.
Lite komiskt.

Precis, nu är det bara att sega på för den som vill.
HIHI. Gå i pyjamas halva dagen för den som vill det.

Vi har kvar så mkt av Karolinas gamla gosedjur, så det fick bli några såna.
Tycker också ideen är kul.

Det blir en annorlunda påsk för alla, tror jag. Men vi får göra det bästa. Tycker det låter trevligt med att ni träffar och äter med vänner via FT.

Ja, haha, ylandet är komiskt. Men allt funkar denna konstiga vår.
KRAMAR!!

Annika said...

Karin.
Så är det, och nu får folk visa sina rätta jag.
Ni har fått ta emot så mkt fint av granner etc sedan ni kom hem. DET är så fint!!
Vad härligt med tidningsbunten. Nu har du löst, och nu kan du skicka vänligheten vidare till nästa person som alla gånger kommer att bli GLAD!!

Ja, du kan inte träffa de dina heller :-( De kommer inte in på Åland. ÅÅÅ just det är ju såååå sorgligt. Tänker på sommaren ibland, men orkar inte riktigt tänka tankarna ut ...
MEN åååå, ni får prata via Facetime eller ngt annat verktyg.
Du kan sätta nallar i fönstren och sen skicka bilder till dem och säga att det är för dem! OCH sen om det kommer andra barn så får de ju också se det.
Gör det. Bara tanken är fin, och sen ser det gulligt ut!!

HAHA, Karin... så får det bli sotdöden! :-D
Du kanske kommer iväg på tisdag. Förstår att du är redo :-D

Nä, vi skippar Blåkulla iår. ORKAR inte med att sitta instängd i karantän sen vid hemkomsten, haha.

KRAMAR!!


Annika said...

Bettan.
NICE!!
På senare tid har jag gått till affären i mina träningskläder. Ja, direkt före eller efter en PW. HAHA. ALLT bara rasar ihop.
Fniss.
SÅ jag förstår dig till fullo, i den vanliga världen vill jag också ha lite smink etc på när jag handlar. OCH inte vill jag handla i träningskläder heller, hehe.

Det är bra att alla håller avstånden. Jag är inte så hispig utomhus, det är värre på affären. Men visst, jag är supernoga ändå att hålla avstånd då jag är ute.


BETTAN! DET är inte kul, det du berättar om din pigga mamma som du inte får besöka!!
HOPPAS att ni kan tala via FaceTime etc, men hon kanske inte har mobil eller dator?
USCH vad tungt för ALLA detta är. USCH. USCH. Kan du åka dit och prata med henne nedanför fönstret?
Vilka himla tider.
MÅ det gå över NU!!

Kramar i massor till dig!

Annika said...

Elisabeth;
VISST är YLNADET kul. Antar at det är för att folk måste bli av med lite uppbyggd frustration och då ylar de ikapp. HAHA.
Det är lite kul.
Ja, jag vet att man applåderar personalen kl 19 varje kväll i lgh runt Reston Hospital. Här ute kan jag inte säga att jag hört ngt.
MEN ylandet ja, haha!!
Jag har sett barn gå förbi och peka, så det gör mig GLAD!!

Just det, du får klä upp dig, inte dumt. Skönt kan jag tycka. Verkligen!!
Det blir lite roligare då.
OCH ja, du kan fuska. Haha. P brukar göra det ibland vid större videomöten, typ skjorta och slips på överkroppen, mjukisbyxor nertill. HAHA. Komiskt.

AMEN SYSTER! AMEN!
Känner precis som du!!
Fyra personer är max vad jag tycker är OK vid zoom, facetime etc. Med fler blir det jobbigt, man avbryts kanske. OCH vill man säga ngt mitt i samtal går det inte riktigt.
På Zoom sitter jag bara och kollar på den gröna rektangeln runt den som pratar då, och det stressar mig lite.
SÅ nej, det är inte alla som att ses IRL. Just därför är jag så glad att jag har Ingrid mfl. Henne kan jag prata med, och se och verkligen ha samtal med.
Gillar att facetima min syster, föräldrar, moster och vänner. Men bara en i taget.
Som du säger, det är så lätt att saker och ting försvinner.

Älskar att höra författare läsa ur sina böcker. Så härligt. Jag sätter mig med en tekopp och tittar på henne och läser de kommentarer som poppar upp. Lite kul.

Kerstin said...

Vad gulligt med att folk sätter ut nallar i sina fönster så barnen har något att göra iallafall. Jag bor inte så att någon kan se om jag sätter ut en nalle i fönstret. Ylandet gillar jag! Stackars maken fick höra lite ylande från mig då jag läste din blogg i sängen i går kväll. Hehe , det gillade han inte. Jag skulle nog kunna gå ut på min balkong och yla, utan att någon skulle reagera tror jag. Vi har så mycket prärievargar som ylat från och till. Man får ut mycket frustration då man ylar, vilket är bra.
Så fint att folk lägger ut målade stenar här och där. Förstår att du blir glad att se det.

Jag säger som Knyttet i boken Vem ska trösta knyttet. Då hon säger vad är det för mening med en fin snäcka då jag inte kan visa det för någon?
Precis så känner jag då jag tittar in i min garderob idag. Har aldrig haft den känslan förrut. Ja, jag gillar kläder och att köpa något nytt ibland. Men idag tänker jag på alla kläder i min garderob och undrar när jag kommer få användning för kläderna igen.. Lite konstig känsla.
Jag färgade mitt hår förra veckan. Jag är som min mamma som antagligen aldrig kommer bli gråhårig. Min mamma har inte ett grått hårstrå även fast hon är 85 år.Hon har nästan svart hår också.
Jag tonar det lite för att jag inte gillar min råttfärgade utväxt. Jag har inga problem alls att färga mitt hår. att Du kan köpa slingfärgning eller vad det nu kallas för. Du får med en liten borste i paketet som du använder till att göra slingor.
Naglarna fixar jag väldigt sällan. Är mer för pedikyr. Är i stallet mycket och då är det liksom ingen ide. Men jag saknar min fotmassage , som jag inte kan gå till nu.
Påsken, ja det blir som sagt utan barnen. De hade bokat flygbiljetter och att vi alla skulle ses. Men så blir det ju inte denna Påsk.
Men vi gravar lax och har lite matjessill och vanlig sill. Så det kommer bli ett litet Påskbord hos oss iallafall. Vi firar våran Bröllopsdag imorgon, vi fårse hur den blir.
Zoom och Facetime gillar jag inte alls så mycket. Tycker det blir lite jobbigt då man liksom måste prata.Vi har haft lite Happy Hour tillsammans med några vänner. Men som tur är, gillar maken att prata.
Glad Påsk!

Annika said...

Jennievivi:
VISST är det gulligt och fint!
Gillar nallarna. Gillar ylandet också, för det är så himla UDDA!!
Nej, jag kan tänka mig att det kanske inte är ngt man gör på platser som inte direkt är drabbade. OCH att man gör det mer i länder som har restriktioner som vi har.
Alltså, jag bara spekulerar.
Det stämmer att man är bra att på att förena sig här vid kriser.
Vi har ju haft en del sådana. Efter 9/11 märktes det SÅ tydligt. Folk går ihop, och man sluter upp.
Vet inte om det har med historien och krig och sådant att göra?
MEN, man är bra på det här. OCH man är bra på att ta hand om varandra. Tror det delvis beror på att det är så ont om sociala skyddsnät. Du vet, som ni har så bra i Sverige.
Kan mkt väl bli en läxa, och lärdom hemma, att lära känna grannar och andra.
Vem vet?

HAHA ,läste att myskläder nu är det enda raka!! SÅ du ligger helt rätt i tiden nu!!
:-)

JAG tror att NI två får en jättefin påsk!
Det låter mysigt, om än annolrunda och inte vad nu planerade. MEN jag är säker på att ni får det bra. Ni kommer att få det gott och mysigt!

GLAD PÅSK!! OCH ja, må vi lite ljus snart!!

Annika said...

Ano:
SÅ sant som det är sagt.
ALLT du säger :-)

Anne said...

Nallarna är en så fin gest och idé! Jag vet inte var jag såg det först, det kan ha varit Bryssel-Petchies Insta där hon skrev om hur de gick på teddy bear walks. Oavsett var det var, det var inget jag sett här men nu så. Den senaste veckan så har jag här sett mer och mer nallar i fönstren. Blir så glad! Både små och stora gillar det här. Vad gulligt med just pingvinerna och hinten till att K, hennes favoritdjur. Vi har också några nallar i fönstret :)
Stenarna som dykt upp, jaaa! Ser dem här också. HAr du sett bilder eller skrivna meddelande med krita på trottoarer/asfalt/gångbanor också? Jag har sett en del sånt på "trailen" jag går på. En annan fin grej.
Nextdoor, hehe du har så rätt. Det kan vara rätt hätskt därinne. Rätt underhållande faktiskt....även när folk går igång. Men som du säger, mycket positivt där just nu som spris. Gillar det också. Men såg faktiskt några ilskna trådar där nyligen också, nån som skrev arga meddelanden hur två damer som definitivt inte såg ut att bo i samma hushåll utan som måste varit väninnor var ute och gick tillsammans.... Det blir ju lite polis-varning på det, kontrollerande stämning. Nån annan skrev att det sätt misstänkt ut när en man suttit på en parkbänk, men herregud... Tydligen så hade den här mannen råkat läsa inlägget och skrev, kan det ha varit mig du menade. Jag tog en promenad nyligen och satt på en bänk för att ta igen mig en kortis, vad är det för misstänkt med det, får vi inte vila en stund på en bänk utan att bli rapporterade. Det är inslag som jag tycker illa om. Men det här med att uppmuntra till ylande, nallar och annat är så fint.

Men du, skriver under på det fåfänga. Så känner jag också. Grejen är den att precis före det här exploderade, då det låg i luften att snart stänger nog skolorna och allt det där som startade i mars, så hade jag en inbokad tid hos frissan. Det hade ingenting med detta att göra, inte att jag anade det skulle stängas ner utan var ett rutinbesök så att säga, det var tid fixa håret helt enkelt. Sedan stängdes ju allting ner, så du kan tro att jag var rätt nöjd, hehe :) Men jag hade gått här och vantrivts, det är ju nåt med håret som gör man känner sig ofräsch i hela kroppen, så förstår till fullo hur du känner och vad du menar. Jag är fåfäng på det sättet också. Ser du förresten mer och mer reklam i t.ex. din insta-feed över färga-håret-hemma-produkter? Jag ser mycket sånt nu. Vår dagstidning hade en live streaming session på Youtube med en frissa som gav tips hur färga och greja håret hemma nu när ingen kan gå till frissan. Om det här håller i sig tills det är dags för mig igen, och i nuläget känns det ju tyvärr som det kan göra det, så tror jag att jag ska våga mig på att färga själv. Om du vågar och provar nåt, berätta gärna.

Anne said...

Stella ska ha sitt första Zoom med klassen idag. Förra veckan hade de hela klassen men det fungerade inte särskilt bra, det var för många. Så för den här veckan har fröken delat in dem i grupper istället, 6 stycken per session. Det ska förhoppningsvis fungera bättre. Såg du skrev här ovan också att det blir jobbigt om man är för många, det låter helt rimligt att då blir det bara stressigt och inte så givande. Jag har inte provat grupp-zoom alls utan bara vanliga Skype en och en, så vet inte men verkar rimligt att det blir sisådär om man blir för många.

Apropå fåfäng, en grej till. Jag känner igen mig! Sminkar mig inte heller till dagligdags mer, klär mig som en slashas också. Klär mig varje morgon och sätter igång dagen "på riktigt" men det är mest typ leggings, träningsbyxor och såna myskläder. Till helgen är det mer försök till anständighet...försök ;)

Blir det veckohandling för er imorgon?
Här är det dags. Nu har tydligen nästan alla mataffärer infört begränsning, så man måste köa utanför innan man släpps in om det är för många. Det blir ännu mer projekt handla mat nu...lär ta sin tid. Lite märkligt dock för jag tycker inte det varit trängsel inne i affären tidigare heller men de säger det varit för många ändå. Men är det bättre ha folk stå i en kö utomhus och köa, då står man ju även rätt nära. Oh well, konstiga tider vi lever i men det är ju inget nytt mer...

Kramar!

Channal said...

Smart app för grannar och kul idé med nallar i fönstret. Söt pingvin också!

Jo, visst är jag lite fåfäng. Ska till frissan den 20:e. Inga gelnaglar nu inte! Det är svårt att få rent under dem. Läskigt!

Nu när jag legat nerbäddad har jag inte sett så kul ut. Annars tycker jag om att fixa till mig. Blir piggare då. Men det blir lite mer vardagliga myskläder o utan smink om jag bara ska vara hemma. En gång gick jag osminkad till Ica. Mina söta elever (två grabbar) bara stirrade på mig. De fattade inte att det var jag. Haha glömmer det aldrig. Efter det tar jag alltid lite rouge på kinderna o kammar håret. Vill inte göra dem besvikna. Fast nu jobbar jag ju inne i stan. Så det är grönt att handla osminkad🤪😂😂

Glad Påsk och KRAM💛 Anna

Annika said...

Anne:
TYCKER det är så trevligt!
En så fin gest. Tror jag läste om det i typ Syd-Österbotten första gången jag såg det. Sen dök det upp på Nextdoor och nu är det en grej!
SÅ kul!!!
OCH roligt för barn och vuxna. PLUS att det är gulligt.
Stenar är säkert också ngt movement. GILLAR det!
KUL att det sker överallt.
Har sett massor, massor med meddelanden skrivna med kritor på asfalt och parkvägar. Trevligt.
Jag gillar att folk gör sådant här.


Next-door, det är nog bland det gnälligaste man kan läsa. GUD vad konstiga folk blir därinne, haha. GNÄLLIGT och surt.
OCH KLAG!! KLAG!! KLAG!
PÅ tal om nallar i fönstren, det kom en sur kommentar från ngn där på Nextdoor "WE do not want that kind of foot traffic outside our house" Men VA!!! Inte ens DET går bra för somliga. SUCK!!!
Ja, jag vet, folk skriver de konstiga saker. Precis som du säger. Sånt har jag läst här också. Värst var iaf paret som hade stannat och tittat på några blommor i en rabatt mitt på dagen. Husets ägare hade ngn kamera som hade fångat det här paret på bild. OCH vad hon gick igång. OCH vad hon fick folk emot sig. Paret på bilden hojtade också till, att de vara var intresserade av hennes rabatt. I slutändan tog hon ner sitt inlägg. Galning.
OCH stackars man i ert område som satt sig för att VILA!! Herregud, sen blev han ett inlägg på Nextdoor. Jag dör. FOLK alltså!!

ÅÅÅ vad skönt att höra att du också är fåfäng. Sådär lite vardagsfåfäng som man måste få vara.
Visst gör håret något för hela ens välbefinnande. Är man risig i håret känner man sig inte snygg heller. MSSSOR med annonser om färgning av håret hemma på insta och FB. OCH såklart, sen jag skrev om gellack så får jag sånt också. Hur sjukt är inte det???
GUD så kollade vi är.
Jag tror inte jag kommer att slinga mitt hår. TÖRS inte. Jag får nog vackert vänta tills de öppnar, och då kommer min utväxt att vara enorm. USCH och FY!!!

Byter ruta :-D

Annika said...

Anne igen:
AHA, så de kör Zoom på skolan.
Jag tycker själv det är knepigt med zoom. Jättejobbigt om man är många. Så det var klokt att Stellas fröken delade upp klassen.
Nej, jag tycker inte man kan vara fler än fyra på en videochatt. tycker inte det funkar.
Det blir bara jobbigt, och man vet inte om man kan sticka in ett ord här och där. Nej, det är absolut inte som att ses IRL. Inte alls.


DU har helt rätt kläder nu. Lyssnade på USA-podden imorse. Kajsa Boglind (SRs korre som bor i DC) hade glammat upp sig lite i lördags då hon var ute och gick. HON fick sneda blickar och folk undrade vad hon höll på med. haha. NEJ, gängse klädsel nu är myskläder och sånt. SÅ du har rätt kläder. HAHA.
Jag sminkar mig på fredagar och lördagar nu. OCH kanske mitt i veckan om jag känner för det. Men jösses, man sparar in pengar på smink etc i dessa dagar.

Ska inte handla förrän söndag. OCH jag såg imorse då jag gick förbi min närmsta affär att de börjat md kössystem!
SUCK!
Det blir bara värre och värre allting. Tycker inte heller det varit trängsel ngn ngn. VAD trött jag blir. USCH.
EN anställd på vårt Trader Joes blev postivt testad för covid idag. TACK för det liksom. Nu är den affären stängd till iaf måndag.
Jag har inte handlat där på länge. Men det är inte konstigt ALLS om kassörer och anställda får corona. USCH!
Har ingen lust att börja online heller. HAR ju hört att det är ett jädra projekt i sig och att det är nästan omöjligt på tex Whole Foods. VAD trött jag blir på allt.
MÅ vi fan snart få gå och handla som vi vill. Det är här med kösystemet däckade mig lite idag. ÄNNU ett minus.

Kramar till dig, vännen!!!

Annika said...

Kerstin.
VISST är det kul med nallarna. GILLAR det.
Ylandet är rätt kul, det är väl mest för att göra en kul grej och få ur sig lite frustration. Samtidigt lär det vara ett yl till sjukvårdsanställda också, haha!!
Ylade du till min blogg igår? HAHAHA!!
Låter skönt att yla tillsammans med prärievargarna!!
GÖR det!!

HAHA, ja ... bra liknelse där med Knyttet! SÅ är det. Onekligen!
Man har snygga kläder som hänger, men ingen ser dem.
När jag är ute bland folk numera är det i träningskläder. Jag är ute och går, och sen handlar jag. Eller så handlar jag innan jag går.
Så det är min outfit ute bland folk.
Så nog är det som Knyttet och hans snäcka alltid, haha.

Åh vad skönt att du kan färga ditt hår själv. Jag skulle göra det om det bara var en färg, men jag törs inte med slingorna. Tror det är tre olika nyanser på dem.
Nej, jag väntar. Alt så gör jag slag i saken och låter allt växa ut och iom det blir det salt and pepper. INTE så kul tycker jag. Önskar jag vore vithårig då. DÅ hade jag lätt struntat i sling.
Du har inte mkt grått att brås på då. Skönt.

Saknar min nageltjej. Hon är så bra och gullig. OCH jag uppskattar min pedikyr så mkt.
Men snart hoppas jag tiderna ska bli lite lättare.
Försår att du inte tycker mani lönar sig, även om powder och gel sitter lääääänge.

Låter bra med skön påsk för er på tu man hand-
Den högtiden blir konstig för alla iår.

OCH grattis på er bröllopsdag!! ROLIGT!!

Håller med om zoom, det blir för stort.
Facetime är absolut bäst på tu man hand.
IRL är bäst.

Kramar till dig!!

Annika said...

Anna:
ja, det är en smart app. KAN vara mkt jobbig också. för folk gnäller ngt sanslöst där. Men ibland är den bra.
Som nu!

Ingen frissa här inte. DET går inte.
men gel är ju inte så svårt, tycker du det? det är ju bara som vanligt lack fastän det sitter bättre.
Puder däremot, som jag gör ibland, det sitter som berget och där kan det bli lite svårt. Speciellt om man stöter tips på yttre nageln. Det blir skitsnyggt, men visst samlas det skit där i skarven under nageln.
Men gel, nej det tycker jag är precis som vanligt lack.

HAHA, kul med eleverna som såg dig osminkad och inte fattade att det var du, komiskt.
Ja, haha, numera handlar jag jämt i träningskläder och utan smink. FOLK liksom bryr sig inte, haha. Ganska skönt på många sätt.

GLAD PÅSK!!
Kramar från mig!!

Bloggblad said...

Roligt att läsa om hur du har det!
Kul idé med nallarna. Här går dolk ut och applåderar på balkongerna kl 8 för vårdpersonal, men husen här ligger inte så nära och grannarna skulle inte höra mig. Men jag tänker på de krakar som sliter hårt.

Per och jag varvar långa vandringar med att åka till stugan eller röja i trädgården/tvätta fönster o.dyl. De dagar vi går långt blir jag inte uttråkad, då läser jag eller ser på tv när jag kommer hem. Men om vi inte hittar på nåt, då blir jag otålig! Städar och rensar och gnäller.

Jag saknar friheten att sticka iväg och handla om jag behöver nåt (online nu) träffa mina körkompisar och sjunga, gå till kyrkan. Frissan ... jag har alltid buffen om huvudet nu när jag går utanför dörren, ser ut som ett rufsigt troll. Smink? Vad är det... ? Hasarkläder eller vandrard:o, behöver inte slita på vårstassen...

Men - vi är friska och får gå ut!

Annika said...

Bloggblad:
KUL att du tycker det :-)
Nallarna är lite kul, det tycker jag med :-)
Ja, det är så otroligt attt tänka på vårdepersonal nu. Vilket lass de drar.

Visst hjälper det att gå ut i naturen. DET tycker jag också.
Det är så konstiga tider nu, inte konstigt alls att det blir konstigt och gnälligt.

Saknar också friheten att göra vad jag vill, när jag vill. Längtar tills man slipper oroa sig för att handla, oroa sig för att inte hitta hushålls el toapapper.
Längtar efter att kunna slinka in i valfri affär, gå ut och äta och ff att träffa vänner som vi brukade.

ATT vara frisk och att vi får gå ut när vi vill är bäst ändå!!

Brysselkakan said...

Nalle-promenader har nog inte nått hit, eller? I alla fall inte där jag bor men så är det inte som ett vanligt bostadsområde så kanske därför.
Men gillar din pingvin! Vår yngste son gillar också pingviner. Och giraffer och valar!
Du har så rätt ang kläder och smink! Vi har så lite tvätt vanligtvis men nu när T inte jobbar och mest går runt i mjukisbyxor eller arbetskläder när han är i båten och grejar, ja då blir det ännu mindre.
Här kan man fortfarande gå till frissan så jag ska dit nästa vecka, lite tidigare än normalt men vill gynna henne så hon inte måste slå igen. Färgar gör jag ju själv.
Ha nu en fin helg! Njut av de små sakerna som ändå finns att glädjas över.

Annika said...

Brysselkakan:
JOOO men jag tror det. Läste om det i DN i helgen. Tror det var i Skåne? DÄR hade folk börjat med nallar också.
Pingviner är så söta, och Karolinas "spirit animal". Trevligt att din yngste son också gillar dem.
HAHA, ja jösses alla såsar omkring u mjukiskläder över hel världen. MEN varför inte ? HAHA.
ÅÅÅÅÅ vad jag längtar till frissan. När vi får gå dit igen lär det bli strid på kniven om tider etc, fniss.
Exakt, vi gläder oss över de små, fina sakerna som finns överallt.
Hoppas att din påsk var fin!