Thursday, November 21, 2019

Lite mer om dimma, Årets Julklapp, Chips i tiden, Obegripligt YouTube fenomen och SUCK.





Godmorgon på torsdagen!!






*   Dimma igen


Det var trevligt att läsa era kommentarer om dimma igår.
Karin berättade en alldeles särdeles otrevlig historia om en dimma på Åland som var så tät att man inte ens kunnat se handen framför sig.
DET är ju så kusligt. Sådan dimma vill jag inte vara med om.


Minns också tydligt ett avsnitt av The Crown då det handlade om när London drabbades av sådan dimma som Karin beskrev i sin kommentar igår.
The London Fog of 1952 var en annan ren och skär skräckdimma. Jag visste inget om den dimman heller innan jag såg The Crown.
Ytterst otäckt, och så många som 4000 personer miste sina liv i den dimman som drabbade London det året i december. Winston Churchill själv var ute och gick i den, han besökte sjukhusen också.
Den gången var det verklig smog, en blandning av föroreningar från fabriker och den giftiga röken som singlade mot skyn från alla koluppvärmda hus. Det var även isande kallt, vinstilla och fuktigt väder. Denna cocktail av gifter och väder skapade denna mardrömsdimma det året. Dimman varade i fem dagar och lyfte sedan direkt då vädret blev bättre och det började blåsa. Som sagt minst FYRATUSEN miste sina liv i den, och därtill blev ännu fler jättesjuka av den.
Sådan dimma vill vi inte vara med om. Inte under några omständigheter.






Bild från the guardian



Men vi tar gärna lite lagom dimma till husbehov ibland.


Förresten, snacka om att jag LÄR mig nutidshistoria via att se The Crown. Tror att avsnitten som handlar om The London fog of 1952 ligger på säsong ett.






*   Årets julkapp



Jahapp, igår när jag läste DN—vilket jag gör varje morgon— fick jag läsa om årets julkapp i Sverige.
I år är det MOBILLÅDAN som är klappen för julen.
Alltså ja … meningen är att man ska LÄGGA ifrån sig sin mobil i denna låda. I lådan ska även andra familjemedlemmar och gästande gäster kunna förvara sina mobiler.

Årets julklapp???
Kan det bli mer icke kreativt och tråkigt? Give me a BREAK. Hoppas inte denna låda säljs alls.
Är det verkligen SÅ att vi måste ha en speciell LÅDA att lägga våra mobiler i för att på så sätt tvingas använda dem mindre?
Jag köper inte det.

LÄGG bort mobilen ÄNDÅ!! Det behövs ingen dum speciallåd för det.
Eller ta en gammal låda, ask, burk, skokartong ... vad som helst ... och lägg mobilerna däri.
Och har man gäster? Jamen då är det väl för tusan självklart att man inte sitter och glor ner i en mobil.

Detta kan vara den dummaste julklappen någonsin.




På riktigt, jag orkar inte ...  Bild från newsner.com




*   KALKONCHIPS!



HAHA, kolla vad jag hittade på affären sist jag var där
Chips med kalkonsmak, någon?
Själv avstår jag. SÅ GÄRNA!
Men om någon vill åt kalkonsmaken så här i Thanksgivingtider--och inte vill tillaga en hel kalkon--ska inte jag vara den som är den …

Jag säger bara, ALLT hittar de på!!
Det gäller MOBILLÅDAN likaså, ALLT HITTAR DE PÅ!!










*   Muckbangsfenomen


Ett annat sjukt fenomen, iallafall i min bok, är det så kallade MUCKBANG.
Say what? What the hell is this shit?
Jag har hört om fenomenet tidigare, men i veckan hörde jag återigen talas om det i ett radioprogram.

Muckbang är då man, på YouTube, tittar på medan en muckbangare ÄTER en hel måltid. Japp, du sitter och ser på medan en person stoppar i sig mat.
KUL VA?
Eller inte …
I radioprogrammet jag lyssnade på pratade man om en engelsk tjej som gjort sig till ett stort namn på YouTube enbart genom att ÄTA. Tjejens grej är att äta 10.000 kalorier i en enda sittning. När hon kör sina så kallade muckbangs har hon tusentals tittare. Hon lär ska kunna försörja sig enbart på detta inom snar framtid.


I min värld är detta så konstigt. Alltså, jag fattar inte vad grejen med hela muckbangätandet ÄR!
Jag fattar inte den som gör sådana filmer och lägger ut, och jag fattar inte  heller vem som har lust att sitta och SE på när någon annan äter.


Förmodligen är det bara jag som är för gammal för att fatta. För mossig.
Förklara för en okunnig!

I am too old for this SHIT!!



Bild från YouTube





*   Suck …



Igår kontaktade banken mig.
Någon har köpt saker på mitt kort. Tack och lov att banken är så uppmärksam på detta, de kontaktar en direkt då de ser att något “udda” beställts.
Jag satt med dem ganska länge på telefon och redde ut det, men det var aldrig några problem egentligen.
I dagarna får jag ett nytt kort, med ny kod (jag som haft min gamla kod i ÅRATAL).
Kan inte bara folk låta andra människors ägodelar vara i fred?

Jag vet att kortsvindlerier händer dagligen, överallt. Det är för sorgligt.
Jag vet inte varifrån personen som använt mitt kort fått uppgifterna. Fast å andra sidan köper jag ju en del online … SÅ …


OH well …




Men gud vilka KLAGPUNKTER idag!
Jösses så gnälligt från mig denna  nådens torsdag!
OCH då har jag inte ens berättat om två USLA julfilmer jag sett på Netflix i veckan, haha.
Jag ska inte göra det heller.
Men håll e r  långt   b o r t a från Christmas in the Heartland och Let it Snow.
SÅ nu var det sagt också.  Dessa bägge filmer är USLA.

OK, gnäll OVER and OUT!!


Imorgon ska vi kolla JULPYNT igen!!

Ha en fin torsdag hälsar klagomuren i Reston.

34 comments:

Sara said...

Otäckt med kortet, sis! Skönt att banken är så uppmärksamma på avvikelser.
Gick igenom ditt diminlägg nu också, såå vackra bilder. Och visst är dimma härligt! I lagom mängd och rätt situation såklart, som du skrev om ovan.
Fattar verkligen inte grejen med att se andra äta?!? Har aldrig gjort det iofs men har svårt att att det kan vara intressant. För mig iaf.
Chipsen, hmmm. Umamismak kanske?
Lovar att hålla mig undan filmerna! PoK, älskar!

Anonymous said...

Yvonne said….
Men så läskigt med kortet, tur att banken är så uppmärksam. Säkert något internetköp som någon kommit åt dina uppgifter, usch !

Ja du, mycket märkliga ting kan man se och följa på Youtube som är av 0 och inget intresse, egentligen inte för någon människa mer än den som gjort videon. Mycket kan man tjäna pengar på, såg att Bianca Ingrosso Wahlgren kunde fakturera 400 000 kr/mån, för vad? Ja, influencer, med i TV osv.

Chipsen skulle jag nog inte vilja smaka, gillar kalkon men inte i chipsform. Filmerna ska vi hålla oss borta ifrån.

Ha en fin torsdag och ser framemot julpyntsinlägget imorgon.

Stor kram kommer mellan hostattackerna. Ska iaf försöka ta mig till en tjejkväll på en superfin blomsteraffär som en svensk tjej driver här i vår del av Spanien. Alla hennes snittblommor står minst 10 dagar och är såååå vackra, så det blir kul. Kanske köpa något juligt också, hon har mycket fint pynt där såg jag när jag gick förbi.

Äventyret framtiden said...

Hej Klagomuren i Reston!
Haha, jag upplever det inte så Annika, ibland måste man ju säga vad man tycker också. Åsiktsmuren kanske skulle passa bättre?

Nå, hur som helst, lagom mycket dimma ska det vara, jag håller med dig om det. För dimma kan vara hur fint som helst om det är så där lagom mycket. Jag minns att de kallade vår hemska dimma till Londonfog då den var här på besök.

Jag fattar inte heller det här enorma ätandet framför publik. Det är groteskt på många sätt. Dels att frossa som man gör, dels att göra det mot pengar, dels när man tänker på hur ohälsosamt det är men i all synnerhet med tanke på hur många barn som svälter ihjäl varje dag. En liten gnutta av allt en enda människa frossar i sig skulle kunna rädda liv. Osmakligt är det på alla sätt och vis. Där är jag benhård i min åsikt.

Uffe blev också uppringd av bankens Nets för ett par månader sedan där de undrade om han hade varit i Berlin och köpt två tågbiljetter, vilket han inte hade varit. Han fick pengarna tillbaka för ett par veckor sedan, men otäckt är det. Nytt kort blev det förstås genast.
Han hade handlat på Internet och troligen är det där det har hänt. Fint är att " storebror" ser en på det här sättet. Numera när det kommer något så sänder de allting som ska dras från bankkontot för kontroll innan. Bra så. Jäkla skurkar, de som stjäl av andra, säger jag. De skulle ha en smutsig disktrasa rakt i ansiktet med hård kraft. Banne mig...allra minst.

Oh, ja, det ligger nog något i planeterna idag Annika, jag blev också en klagomur, haha. Men skönt är det att få ventilera vissa saker.

Ha en finfin torsdag!

Taina said...

Ja du Annika, n u har du fått mig fast. The Crown!!! Men OJ så jag saknar Claire Foy!. Gillar inte Olivia Colman...buuuu. Och jag håller med dig, guuuud så man lär sig. Minns också avsnittet med dimman som jag inte hade en aning om. Den var läskig och får gärna vara där den är, dvs back in the days.

Muckbang, hahahahahaha! Liisa tittar faktiskt på det ibland. Fattar inget jag heller. Men däremot kan jag ibland lyssna på ASMR. Speciellt när någon bläddrar i en tidning eller bok. Inte då de viskar!

Årets julklapp? Tror jag dööööör av tristess och avsaknad av fantasi. Ska man behöva betala för sånt? Däremot så läste jag någonstans att man kan ha en hållare på väggen till sovrummet så att telefonen inte följer med i sovrummet. Det kan jag tänka mig. Men kanske jag kan smacka på en stor jävla tejpbit på väggen och trycka in mobilen där, hahahahaha!

Kram kram

bettan said...

Underbara bilder i föregående inlägg. Dimma är kan vara fantastiskt och hemskt. Bil och båt vill jag inte vistas i när det är dimma.

Instämmer i varenda en av dina klagopunkter denna torsdag. Hur mycket konstigt ska man behöva vara med om? :)))

(för kännedom så har jag satt upp el-ljusstakar ;))
KRAMAR!!

Annika said...

Sara;
Ja, det är inte kul. Det är lite otäckt när man först får ett mail från dem, och sen känner lite panik. Fick sitta länge i telefonkö, men sen då jag väl kom fram gick det ändå rätt fort.
Nytt kort kommer.
Men det är för himla trist, och webbsidan de varit inne på kände jag inte till. Så mysko allting.
Men förhoppningvis händer det inte igen.

Dimma i lagom mängd är bara ljuvligt och vackert.

Att se andra äta är ett mysterium. Även att ens vilja lägga ut det. Allså ja ...
Vet inte vad jag ska säga.

HÅLL dig undan filmrna, haha.

Kramar och älskar!!

Annika said...

Yvonne.
DET tror jag med, att ngn kommit åt mina uppgifter då jag köpt ngt online. Går mest via Amazon iofs, men även där kan det ju såklart hända.
Otäckt är det.

Nej, aldrig att jag skulle se på när ngn människa äter sig igenom en hel måltid på YT.
Det är så himla konstigt.
Ja, hela influenservärlden är så underlig.
Det lilla jag sett av BI är att hon verkar vara en särdeles otrevlig person. Fattar noll ...

KRYA på dig NU!!!
Låter som n bra plan för dagen, härligt med blommor och fint pynt.

Kramar från mig!!

Annika said...

Karin:
Haha, det är bra. Nej, jg gnäller väl iofs inte ofta- Mn ibland blir det så, som dig tydligen.
Helt otroligt mkt det finns att reta sig på ibland, haha.

Alltså, jag fattar att den dimma ni hade det året måste ha liknat den som drabbade London 1952. SÅ otäckt, otäckt.
Vi vill inte ha sådan någonsin.

Nej, men jag håller med. Det är groteskt detta med ätandet på YT. Det är det .
Fullkomligt obegripligt, och du har så rätt i det du skriver, det är sjukt att köra sådana orgier i mat när folk svälter ihjäl. Blir förbannad.


DET är otäckt med kort som börjar användas utan att man har en aning. TACK och lov att bankerna är uppmärksamma, för det är de verkligen.
Så surt och trist med nytt kort, ny kod etc.
I mitt fall hade inte personen köpt för mer än 50 dollar, men de hade säkert mer på g om inte banken blockat transaktionen.
Mkt otäckt.

HAHA, jamen det är bra att inte bara visa det fina och "lulliga" hela tiden.
en dag för klag kan behövas ibland.

Ha en riktigt fin dag!!

Annika said...

Taina:
Det är den bästa av serier.
Vet du, jag tyckte OC föll så rätt in. Hon är såååå otroligt bra i sin roll. Men jag saknade också CF under avsnitt ett.
NU är jag klar med säsong tre och SAKNAR den enormt. Längtar redan till fjärde.
ja det är top of the line tv, kan inte bli mkt bättre än detta!
KUL att du också gillar.

Mbang, ett mysterium.
Det är väl säkert ffa yngre som kollar. Kan liksom inte föreställa sig ngn i vår ålder som går igång på det där.

We're too old for this shit, haha!!

Årets julklapp är nog den tristaste någonsin alla kategorier.
Fy satan vad trist den är.
har knappt ord.

Bamsekramar till dig!!
JAPP, kleta lite gammal häftmassa på väggen utanför sovrummet och förvara mobilen där. HAHA!
Kalla det sen för årets klapp.
DÖÖÖR!!

Annika said...

Bettan:
BRA att du instämmer.
HAHA.
Då är vi fler gnällspikar.

OCH tack för bildberöm!!

BRA att du dragit igång. Jag har också smugit upp lite saker här och där, och mer blir det senare idag.

KRAMAR!!!

Elisabeth said...

Förstår mig inte heller på att denna mobillåda blivit utsedd till årets julklapp. Prata om onödig konsumtion liksom, att köpa en låda att lägga mobilen i! Precis som du skriver går det alldeles utmärkt att lägga bort mobilen ändå. Dessutom är mobillådor knappast något speciellt nytt - i skolorna har det funnits mobilparkeringar, mobildagis och andra liknande varianter länge!

(Jag har för övrigt noll problem med att lägga ifrån mig mobilen, och tillhör INTE dem som tittar på mobilen det första jag gör på morgonen till exempel. Har inte ens väckarklockan på den, utan använder en gammal traditionell väckarklocka. Nåväl, det var en parentes.)

Muckbang har jag faktiskt inte hört talas om, men det verkar ärligt talat totalt meningslöst. HUR kan folk tjäna pengar på det?! Begriper det inte! Förstår mig inte heller på Youtube-fenomen i stil med "följ X en vanlig morgon" eller "se när X storstädar sitt rum". Överlag förstår jag mig ganska lite på Youtube... använder det mest för att lyssna på musik och se tv-program som ligger där. Youtubers och liknande intresserar mig föga.

Hm, chips med kalkonsmak låter en smula udda. Påminner mig lite om när jag var i England på språkresa, och fick "packed lunch" varje dag. Den bestod bland annat av en påse chips, ibland med biffsmak!

Vilken tur ändå att banken uppmärksammade kortköpen. Men OERHÖRT trist att det ska behöva vara så!

Anne said...

Kul punkter, Annika! Jag tror du håller med mig, men det är nåt underhållande och fnissigt med gnäll-och klagopunkter också. Du vet vad jag menar, jag tror vi människor mår bra av det, får ut nåt av det. Jag log stort när jag läste allting idag.
Muckbangs, WTF!!!?!?!?! Pardon my French men vad ska det vara bra för. Fattar INTE. Men samtidigt så upphör jag aldrig förvånas över alla galna saker som blir stora och folk går igång på, så jag antar att detta med muckbangs makes sense på det sättet.... Alla de här tävlingar "äta så mycket hot dogs på 10 minuter" och allt vad det kan vara, medan en publik hejar på. Jag tycker det är vidrigt, äckligt och har aldrig förstått underhållningsvärdet i det heller. Muckbang verkar lite på det temat, bara på Youtube då och med publik som gör de tjänar så mycket pengar de kan försörja sig på det här. Annika, vad är det för värld vi lever i. "Vad jobbar du med då?" "Jag gör muckbangs, äter 10.000 kalorier i en sittning medan mina Youtube följare tittar på". Hehe, hade nån sagt det här till oss för 20 år sedan, att inom en snar framtid så kommer en massa nya yrken och jobb att finnas, nämnt alla GALNA grejer man numera kan tjäna pengar på och jobba med så hade vi vägrat tro det är sant.

Nämen, är det vad de spår ska bli årets julklapp. Det komiska är att jag såg massor av den här sortens "fina" lådor i Uppsala i somras då jag gick runt i affärer. Tänkte på det då. Men det har nog slagit än mer under hösten, om det nu spås bli årets julklapp. Tummen ner, eller hur.

Hahahahahah, turkey chips!!!! Så komiskt. Jag såg faktiskt det i affären häromdagen och himlade med ögonen men du skriver det på ett så roligt sätt. Som du säger, är det nån som vill skippa turkeyn, plocka fram turkey chipsen som substitut istället. Ska vi hoppas att det är blev en flopp som inte säljer och nästa år syns den inte på hyllorna.

Dimman i London och The Crown, det var första gången för mig också som jag lärde mig/hörde om det (då jag såg The Crown). Minns det avsnitt tydligt. Håller med det du skrev i ett tidigare inlägg, om att lära sig massor från just den här serien och hur man sitter och googlar. Har inte börjat se senaste säsongen men gjort så de tidigare. Lite tveksam till hur det blir att se de nya skådisarna men du skrev övergången känns smidig och de är top notch. Apropå kungligheter, du har väl hört hur äcklig prins Andrew är och alla skelett han verkar ha i garderoben (kompis med Epstein).

Nu ska jag iväg på "hemmaparty", du vet sån här Tupperware-grej. Dock inte Tupperware utan smink och skönhetsprodukter men den sortens "event".
Ha en fortsatt fin torsdag och kram!!

Erica said...

Ibland måste man få klaga lite. Jag tycker att få skriva av sig negativa känslor då och då känns så otroligt befriande.


* Usch! Vad otrevligt med kortkapningen! Tycker det är sjukt läskigt hur vanligt det blivit med identitetskapningar!
Vilken BRA service på banken i alla fall; att de håller koll så pass ordentligt och hör av sig vid ovanlig aktivitet.
Som du skriver är ju internet en stor bidragande orsak till denna ökning, men ändå... Fattar inte heller varför inte ALLA människor bara kan hålla tassarna borta från andras saker!!

* Kalkonchips... Nej, tror jag avstår jag också :-)

* Mobillådor har trots allt funnits i flera år, men jag kan tänka mig att de kommer upp till ytan nu eftersom det blir vanligare och vanligare att problemet med mobilberoende tas upp.
Lådan på bilden i ditt inlägg ser ut som en typisk grej man skulle kunna hitta i prylbutiker. Här i Piteå har vi en butik som heter Presenten. De har allt möjligt; allt från inredningsdetaljer till skojpresenter till... ja, lite av varje.
Tror faktiskt de haft (har?) ganska exakt en sådan låda. Tror till och med texten är samma ;-)

Det är ingenting jag skulle lägga mina pengar på (mest för att jag bor ensam och aldrig har så mycket gäster åt gången), men däremot tror jag tyvärr att det är många som skulle behöva en. Sådana personer som verkligen blivit beroende av sin telefon, och aldrig skulle lägga ifrån sig den om inte någon uppmanade dem att göra det.
Patetiskt, men tror tyvärr det är sant...

* Mukbang ja :-) Lite speciellt fenomen.
Ett etablerat och vida spritt Youtubefenomen.
Kommer ursprungligen från Asien, och tror att grundtanken med det är att personen äter stora mängder mat utan att egentligen säga något. Man sitter alltså och kollar på när personen äter, kort och gott.

Mukbang är vanligt förekommande även på svenska Youtube, men här görs det lite annorlunda. Det behöver inte alltid vara mycket mat, utan kan vara en vanlig måltid. Och personen sitter samtidigt och pratar; antingen om ett speciellt ämne eller om lite allt möjligt. Lite som att ha matsällskap.
Till och med undertecknad har gjort en Mukbang-video för några år sedan. Tror jag gjorde en Tacofredag-mukbang. ;-)

Tror det var Therese Lindgren som var en av de första (om inte den första?) som tog Mukbang till det svenska Youtube-communityt, och efter det tror jag i princip varenda svensk Youtuber har ett par sådana videos på sina kanaler :-)
Som en parentes, apropå Therese Lindgren, så kan jag inte låta bli att tycka det är ganska coolt att hon nådde milstolpen 1 miljon(!) prenumeranter på sin YT-kanal förra veckan.
Globalt sett är det ju inte extremt mycket, men med tanke på att hennes kanal är helt svenskspråkig så är det ju bara svenskar (svenskspråkiga) som följer henne. Detta betyder att en tiondel av Sveriges befolkning följer den kanalen.
Lite halv-off topic, men som sagt apropå Youtube och att jag tycker det känns väldigt häftigt att tänka på.
:-)
Jepp, jag nördar Youtube, som du säkert märker ;-P



Hoppas du får en fin fortsatt torsdag!
Kramar /Erica

Brysselkakan said...

Ja du... det finns så mycket konstigt på Youtube. Fattar inte heller varför man vill se på någon som äter mat, helknäppt.

Och mobillådan... Ja, du vet ju vad jag tycker om den! Men det är kanske tur att inredningsbutikerna nu blir av med alla dessa som står och dammar på deras hyllor!

Vi har rätt ofta dimma här, tror det beror på temperaturskillnaderna mellan Mälaren och luften. Dimman ligger oftast över sjön så vi som bor på ön inte ens ser den enorma domkyrkan i stan. I Bryssel hade vi ofta också dimma under vintern och jag tror att där kan det vara som som med London; vädret och luftföroreningar. Vi bodde nära ett många våningar högt hus som bokstavligen kunde försvinna i dimman för att vara där några timmar senare.
https://brysselkakan.wordpress.com/2010/11/16/vart-tog-varlden-vagen/
https://brysselkakan.wordpress.com/2010/11/16/its-back/

Erica said...

Tillägg: Upptäckte att det lät som om jag tycker speciella mobillådor är en bra idé.
Vill bara förtydliga att jag absolut tycker det går lika bra med vilken förvaring som helst (eller lägga den i väskan eller något vanligt ställe). Menade inte att man måste köpa en töntig speciallåda, som man dessutom ska förvara någonstans.
Min tanke var mest att jag tror att många människor behöver en större knuff än andra för att lägga ifrån sig mobilen :-)

/Erica

marianne.dahl3 said...

Åh, jag som tänkte se Let it snow ikväll haha! Tar vi någon annan istället då!
Mobillåda, nöågot av det dummaste och tråkigaste jag hört!! Nänä, blir ingen sådan här. Men tråkigt nog ser man ofta t ex på cafeer t ex två människor som fikar tillsammans och den ena sitter mest med näsan i mobilen istället, trist!
Ingen respekt!
Mukbang har jag sett någon minut av på Youtube bara för jag var nyfiken vad det gick ut på, gick ut på ????????????????????? Fattade inget alls och vill inte fatta heller.
Kalkonchips - nej tack!
Sådär nu har jag också fått ur mej lite, bra ibland men kan ju inte gilla allt.
Tråkigt med ditt kort att någon handlat på det, men vilken tur ni fick rett ut allt du och banken, förstår inte hur de kommer över uppgifterna.
Online handel kanske, jag handlar också en hel del online, orkar inte springa i affärer ibland. Nu kan man ju t om få det levererat hem utan kostnad, tack!
Kram
Marianne D.

Annika said...

Elisabeth:
SJUKT trist. Om jag skulle få en sådan i julklapp skulle jag bli SUR!
Världens tråkigaste.
Som du säger, man kan så lätt lägga bort luten ändå. Och vilka gäster sitter ens och glor ner i luren med de gästar?


Samma, fattar noll av mbang. Så in i bänken ointressant.
USCH.
fattar inte de som läger ut det. Förstår mig inte på folk som tittar på det.
Nej, just YT-fenoment förstår jag inte. Jag älskar att leta upp musik där, och liknande.
Men att sitta och se då andra äter? NOT so much.

Haha, de där lunchlådorna du skriver om finns här också.
Så trista.

Jag vet, jag blir så sur över det kapade kortet.

Annika said...

Anne:
HAHA, idag var det extremt gnälligt dock. När jag läste igenom det igår tyckte jag det var ena rama gnällkärring över hela inlägget.
Men SO be it då ...
För det mesta gnäller jag jag ju faktiskt inte ;)
OCH jo, jag håller absolut med dig :-*

Jag vet, det är obegripligt med mbangs. helt och håller totalt obegripligt. På ett sätt är jag nyfiken att titta, men har har fasiken ingen lust att ge dem mitt klick.
Så ... jag tänker inte titta.

JAPP, mobillådan är utsedd till Årets klapp. Höjden av tristess, eller hur?
HOPPAS fasiken att folk inte köper det!!!
Helt sjukt ju.

Chipsen ja. sååååååå galet det också.
Undrar om de säljer alls?
HAHA.
Ska kolla nästa ggn jag är på affären om det sjunkit i hyllan.

Jag läste i tidningen idag att googlesökningara skjuter i höjden nu maa The Crown. HAHA. Alltså man måste googla hela tiden, födelseår, dödsår, händelser, tronföljd etc etc.
Anne, de hör skådisarna är totalt OUTSTANDING. Det var en liten övergångsperiod i avsnitt 1, men du kommer att bli förbluffad över hur otroliga dessa skådisar är.
LYCKOST dig som har säsong 3 kvar. jag är klar nu.
Längtar redan efter fyran.

Lycka till på partyt. OOOOO I know, och alltid känner man sig tvungen att köpa. Hoppas det är BRA grejer!!

KRAMAR!!!

Annika said...

Erica:
SANT, haha. Idag var det en sådan dag. Det blir så när så många stolliga grejer dyker upp vid horisonten.

Mkt otrevligt med kortet, ja. verkligen.
Blir så arg.
ja bankerna håller faktiskt väldigt bra koll. Det måste jag säga.
Nu hoppas jg att jag får ha mitt kort i fred framöver.
Folk har inga samveten, så är det.
BLÄ...


Jag vet, årets julklapp ...
Alltså, visst, jag tror också att många behöver en sådan. Men för det ska det inte behövas ngn töntig låda.
Bara lägg bort luren så blir det bra det med.
Tycker det är bedrövligt att man ens ska behöva en sådan för sina gäster. Under all kritik.
Vi får väl se OM det blir en storsäljare till jul eller inte.
Konstig klapp.


Ah, detta otroliga fenomen alltså ...Mbang-
ja, jag hörde på radion att det börjat i Japan tror jag?
Och sen spritt sig.
Så meningen är att personen inte ens ska säga ngt om maten?
Erica, har du gjort en sån? Men du pratade under tiden? Skulle du kunna göra en igen? Eller hur känner du inför fenomenet nu?

Jag tror, på största allvar, att jag är för gammal för att fatta det här med YT-kanaler som visar rena vardagen.
Jag fattar att vandrare, äventyrare och sådana har kanaler. Men just denna vardagsgrej fattar jag inte. Typ häng med o handla, eller se när jag bakar ... nej, jag fattar inte.
Men vet ju att det är enormt stort bland yngre.
Det är bara att gratta dem som kan försörja sig på det hela. OCH ja, 1 miljon följare i Sverige är JÄTTEMKT!!!

tack Erica, det var roligt med ngn lite yngre här som har en liten annorlunda syn på det. Tackar för det och skickar stora kramar till Pite och dig!

Annika said...

Brysselkakan:
Jaa, verkligen. Obegripligt med detta på YT- FATTAR det inte.
Vi är för gamla, så är det nog.
Vi fattar det inte. Och jag har ingen lust att fatta det heller ...

Årets klapp så ... nästan lika knäpp.
SANT, haha, kanske butikerna blir av med eländet nu, med mobilådorna som dammat igen under åren.
SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ töntigt.
Skulle bli såååå besvken om jag fick en sån i julklapp. Undrar hur många som kommer att köpa dem??


Dimma ja, jag kan tro att ni kan få ngt likande the lake effect hos er. Just att väderfenomen uppstår hos dig tack vare närheten till en stor sjö.
ÅÅÅ ska kolla in dina gamla länkar. Det uppstår nog gärna dimma i kombination med väder och föroreningar ja. Otäckt.

Annika said...

Erica:
HAHA, jag fattar
:-***

Annika said...

Marianne:
Tänkte du!
HAHA. Ja alltså ... se den om du vill det. Men var beredd på sucka mkt.
;-)
Mobillådan, sämsta nånsin. Ren skit.
Men visst, man ser ju hela tiden hur folk sitter och glor i sina mobiler. SÅÅÅÅÅ tråkigt. Verkligen sååå trist.
Respektlöst är det absolut.
Mbang, såååååå knäppt. Alltså, nej ...
Obegripligt.
Kortet ja. så tråkigt.
Ugh.
Men det ska väl inte hända igen hoppas jag.
Visst är det skönt att handla online.
Kramar!!

Erica said...

Jepp. Jag har provat på att göra en mukbang vid ett tillfälle.
Och ja, jag hade absolut kunnat göra fler. Har faktiskt funderat på det till och från ;-)
Ja, jag tror att grundidén med mukbangs är att man inte pratar, utan fokuset ligger på att man sitter och äter. Kan dock inte säga ifall det är att man ska vara 100% tyst, men tror i så fall att pratandet ska hållas till ett minimum.
Jag pratade under min mukbangvideo.
Det kan vara att man pratar om något specifikt eller bara om allt mellan himmel och jord. Lite som att man har en middagsstund med sina följare.
Vanligt i svenska Youtube är att man använder mukbang för s.k. Frågestunder. Alltså man sitter och äter samtidigt som man svarar på följarnas frågor.

Jag gillar att kolla på vloggar (när man får följa med i personens vardag). Tycker det är väldigt avkopplande. Dock är det ju såklart skillnad i kvalitén på olika människors videor. Dessa människor som försörjer sig på YT har ju såklart bättre kameror, bättre redigeringsprogram och de vet exakt hur de ska göra för att fixa roligt content.
Sedan finns det ju så mycket mer än vloggar också.
Utmaningar. Reagerar på ....-videos. Resevloggar. Speedcleaning (ja, jag älskar att kolla på städvideos, speciellt när de är uppsnabbade. Så satisfying!). Q&A. För att nämna några.
Jag följer även några konton som handlar om minimalism.
På något sätt känner jag mig lugn och avstressad när jag sitter och kollar på Youtubers olika videos.

Vad jag däremot inte klarar av, är gamingkonton. Alltså Youtubekonton där innehavarens content går ut på att man sitter och kollar på när hen spelar onlinespel. Typ... ja, jag vet inte vad alla heter. Minecraft? Andra typ krigs -fantasy -och sådant-spel.
Vet inte om du hört talas om Pewdiepie?
Det är en svensk kille som heter Felix som driver världens största Youtubekonto.
Han har över 100 miljoner(!!!) prenumeranter, och hans kanal är en s.k. Gamingkanal.
(Han kan GARANTERAT fakturera miljoner för samarbeten!)
Den typen av kanaler är dock i mitt tycke så tråkiga att klockorna stannar, och DET är sådana jag aldrig skulle börja följa!

Oj, denna extrakommentaren blev längre än planerat. Men som sagt; jag är en Youtubenörd ;-)

/Erica

Anne said...

Måste bara snabbt tillägga en sak, att du är verkligen ingen gnällig person. Ifall min tidigare kommentar insinuerade nåt sånt då jag skrev jag gillade dina klagopunkter. Du är alltid så glad, med positiv energi, livsglädje och förmågan se och uppskatta de små sakerna. Måste bara förtydliga det. Du vet vad jag menar eller hur, det är liksom skillnad om en person som du själv som är så positiv ibland klagar och gnäller (det känns inte ens som klagande och gnällande heller faktiskt). Annat är det när de energitjuvarna som alltid är neggo, kritiska och mörka i sinnet drar ännu en rad om hur skit allting är. Du kan liksom aldrig bli gnällig "på riktigt" för du är inte en sån person i grunden. Flum, flum....

Annika said...

Erica.
Ja, tack för ytterligare förtydligande. Tror nog ändå att jag är TOO OLD for this shit. För gammal för att haja det roliga och det intressanta.
Men det är jag det.
Det är ju ett fenomen som gäller för många, och som det går att tjäna stålar på.

Ja, YT är ju en stor grej verkligen.
Så nog fattar jag att det går att komma fram där. Många har gjort det.
Gilr YT, men av andra anledning som musik, tutorials och att följa sådana som har samma intressen som jag. Intressant.
Ett kul medium.

Nej, det fattar inte hg heller, att följa ngn som spelar.
Min brorsson har ett stor gäng följare på minecraft.
Men visst är det obegripligt.
Mest förmodligen för att jag är såååååå ointresserad av spel online o dyl.

Kramar och tack för förklaringar igen :-)

Annika said...

Anne:
HAHA, men det fattade jag, vännen!!
Inga problem alls. Jag förstod direkt.
Vd gullig du är.
Ibland blir det gnäll, haha. OCH just denna torsdags fanns det mkt att reta sig på, mohohaha.
STORA kramar och NOLL FLUM :-*

Susanne said...

Håller verkligen med om mobillådan! Det dummaste jag sett på länge. Känns inte 2019 precis...

Freedomtravel said...

Usch, gillar inte alls mobillådan. Skulle inte uppskatta att komma hem till någon som uppmanar mig att lägga ifrån mig mobilen där. Vill faktiskt ha med mig min mobil. Sedan är det ju otrevligt om man surfar hela tiden under en middag, men det kan man ju låta bli ändå, även utan låda.

Channal said...

Hej Annika! Haha mobillådan är helt genialisk! Många beroende, en hjälp på traven. Men det finns snygga skokartonger som kan användas som mobillåda. Tror det handlar mer om att vi ska umgås på julen utan mobilen och konsumera mindre. Lådan gör eleverna på slöjden. På min skola är det mobilfritt! Så skönt! Eleverna leker o har kul på rasterna.

KRAM Anna

Annika said...

Susanne:
SJUKT töntigt.
Håller med, känn otroligt mossigt. Och totalt okreativt.

Annika said...

Helena:
INTE jag heller.
Bland det fånigaste någonsin.
Är man klok vuxen sitter man ju knappt och surfar då man är ihop med andra.
GUD vad besviken jag skulle blir om jag fick en sån i julklapp.

Annika said...

Channal:
Du skojar??
HAHA.
Tycker det är den sämsta och minst kreativa klapp de nånsin haft. Antar att butiker bönat och bett dem så att det ska kunna sälja dessa dammsamlare. Och, tror faktiskt att de kommer att fortsätta att vara dammsamlare eftersom ingen kommer att köpa dem.
BRA med mobilfritt på skolorna.
OCH ja, är min klok vuxen sitter man inte och surfar i sällskap med andra. Sunt förnuft, liksom
Jag skulle bli så besviken om jag fick den där fula lådan i julkapp.
Kram!!

Anonymous said...

ha ha nja men tyvärr så kan det "behövas" typ en uppmaning att inte sitta med mobil på en social tillställning för vissa (inte alla såklart). men vet endel som lugnt skulle kunna sitta bort merparten av en middag surfandes på sina mobiler eller ta selfies och bilder hela tiden om man "fick" det :)

Annika said...

Ano-
Ser dig här in the nick of time :-)
Tycker det är en bedrövlig present. Man ska ju faktiskt kunna låta bli mobilen UTAN att det står en töntig låda framme.
FATTAR inte att vuxna sitter och surfar på en middag. Men visst, jag har ju också sett det.