Thursday, April 24, 2014

Punkter

Hej och godmorgon torsdag!

Veckan springer sin kos!
Jag harvar mig in i gamla bloggvanor igen. Det är allt bra med rutiner, märker jag.


*  Sömnlös i Reston
Natten som gick låg jag så gott som sömnlös.
Jag vet inte varför. Jag var helt enkelt inte trött.
Det är verkligen avskyvärt att inte kunna sova. Att timme ut, och timme in, liksom en korv på Seven-Elevens grill ligga och snurra. HATA! Det får allt bli en liten tuppis idag.






*  Hur tänkte han här?
Alltså, när vi var vid stranden bodde det många från upstate New York i vårt lilla lägenhetskomplex.
Bland annat den här killen.
Snyggve värre!! Jag undrar i mitt stilla sinne hur han tänkte då han bestämde sig för denna tatuering?
Grabben, hallå!!??? Give me a break!!





*  Att lära sig namnen på blommor och växter.
Med ett visst trädgårds, och växtintresse, lär jag mig namnen på de träd, blommor och buskar som finns här.
Jag kollar nätet, frågar folk jag känner och köper böcker om växtligheten i The Mid-Atlantic States. Det är på så sätt jag har lärt mig vad våra vanligaste blommande sorter heter.
Redan som liten fick jag lära mig namn på de svenska träden, blommorna och växterna.
TACK mina föräldrar och min moster för DET!! När vi var ute och gick så brukade de vuxna fråga oss barn vad det var för träd vi passerade, och vad det var för blommor vi såg. Ibland fick vi lära oss de latinska namnen också.
Ja, det betalar sig att ha en pappa som är trädgårdsmästare. Idag är jag glad, och tacksam, över den kunskap jag fått redan som liten.
Det som vi barn ofta tyckte var tjatigt att HÖRA då prisar jag HÖGT idag. TACK till er som lärde mig så mycket, allt från namnen på träd till sångtexter.
Nu håller min gamla hjärna som bäst på att lära sig namnen på de lövträd som växer här. Många kan jag, men absolut inte alla.
Älskar namen på många av träden här:
Sycamore,
Gumdrop tree,
Empress tree,
Weeping Willow,
Hemlock,
Hickory,
Sassafras.






*  Äppelaffären
SUCK, idag ska jag skaffa mig en ny iPhone. Det  FASTÄN jag inte vill. Jag vill så gärna vänta på iPhone 6. Men det går inte. Det är så att min 4s strular alltmer. Nu kan jag inte längre använda hörlurar till den luren. OCH, ja, det är ju “livsnödvändigt” för en sådan som jag som alltid lyssnar på olika radioprogram när jag är ute och går. Fasiken.
Så idag ska jag införskaffa en 5s.
Samtidigt ska jag se över min MacBook Pro, den dator som jag skriver på hela tiden. Alltså den laptop som är “min högra hand”.
Tycker även att denna dator börjat strula lite för ofta. När jag bytte från PC till Mac för snart tre år sedan hoppades jag att det skulle bli bättre, mindre stul. Framförallt hoppas jag ÄN att livslängden ska vara längre än hos en PC.
OCH det räknar jag FAN med också. Jag hoppas att dessa “Mac krashar” ska vara lättfixade.
Macen krashade tre gånger igår: två gånger då jag var inne på iPhoto, och den tredje gången då vi såg “Welcome to Sweden” via TV4 Play.
Irriterande till MAX!!
Jag älskar den här MacBooken. OCH jag vet att jag inte vill byta tillbaka till PC igen. Det enda jag hoppas är att det här “krashproblemet” ska lösas.


*  Vädret
Vädret är perfekt just nu.
Framförallt är det INTE för varmt. DET gillar JAG!!
Dagstemperaturerna nu ligger på 18-22 grader. Utmärkt.
I april behöver det inte bli varmare. Hoppas det håller i sig så här länge.
Naturen går inte över i sommar så fort då heller. Uppskattas!!


*  Garderobsbyte.
Igår lade jag undan mina vinterkläder.
NU är det sommarkläder som gäller. Inga mer tjocktröjor, tjocka strumpbyxor---vik hädan.
Bort med vinterboots!
In med ljusa färger.
Skönt.
I september kommer jag att vara spyless på sommarpaltorna, men nu känns det bra.


Åll rajtas potajtas, nu ska jag ta tag i det jag ska göra idag.
Jag önskar er alla en fin fredag.
Imorgon ska vi tala om ett NYTT amerikanskt fenomen!!  Åtminstone är det en nyhet för mig...

Vi höres!!

21 comments:

Äventyret framtiden said...

Och här är vi ambivalenta vad gäller klädseln. Fortfarande är det kallt trots solskenet. I natt har det var minusgrader...men å andra sidan så har vi fortfarande april.
Men en del av vintergarderoben får gå vidare nu:) Skönt!
Att ligga vaken på nätterna är allt annat än roligt. Inget kan vara så långt som nattens timmar när man inte får sova. Jag brukar gå upp efter en timmes sömnlöshet och göra någonting istället, läsa, datorisera, städa en låda...och det brukar hjälpa. Snart sitter jag där och gäspar käken ur led.
Ha en fin dag idag Annika!
Kramar
från Karin med seeeeg dator

Anne-Marie said...

Ibland brukar jag ha svårt att sova om jag oroar mig för något. Men för det allra mesta slocknar jag snabbt efter en lång arbetsdag.
Vad duktig du är som kan namnen på växter och träd. Jag är verkligen dålig på vad de heter här i USA. Jag var ingen "expert" i Sverige men kunde fler där.
Vad trist att din dator inte är som den skall. Den Lenovolaptop som jag köpte för några år sedan (tror det var 3 år sedan nu - tiden går fort) har hittills (peppar, peppar) varit riktigt bra. Jag hade en Lenovo även tidigare men den blev för långsam pga för litet minne och att något hände med uppdateringar osv vilket gjorde att den inte fungerade riktigt som den skulle.
Hann aldrig kommentera dina vackra strand- och vårbilder. Härligt med strandsemester även om det verkade litet kylslaget. Och så vackert ni har nu med alla blommor och träd.
Kramar!!

Jane said...

Hoppas det löser sig mit Mac:en. Min är från 2008 (!) och funkar fortfarande bra - förmodligen bättre än Dell:en från 2011. Tror att iPhone generellt sett inte varar länge nu för tiden. Min strular typ jämt.
Kram

Miss Marie said...

Haha, snyggaste tatueringen! ;) Läste några föräldraråd från Obamas nånstans, och de har sagt till sina döttrar att om dom skaffar några tatueringar så kommer Barack och Michelle också skaffa exakt likadana och så kan de ta ett familjefoto! ;)

Hoppas kraschande datorn löser sig!

alegni said...

Väntar med spänning på morgondagen!!
Sannerligen låter namnen på träden du räknade upp mycket mer romantiska än namnen på våra träd. Förutom Grahn då (det namn jag föddes med). ;)
Jobbigt med sömnlösa nätter. Jag har genomlidit många, många sådana, faktiskt ända sedan tonåren. För närvarande sover jag litet bättre, men det skiter väl sig nu när jag "sagt det högt".
Lycka till med teknikproblemen du drabbats av!
KRAM

Desiree said...

Usch det där med att ligga sömnlös är verkligen inte kul. Det händer mig då och då. HOpplöst när det sker. Jag har dock slutat att stressa upp mig allt för mycket över det hela då det sker. Tänker att ja ja då får jag förhoppningsvis sova dessto bättre nästa natt då jag är tröttare. Blir man stressade blir det bara ännu svårare att somna.

Det där med namn på blommor och träd tycker jag också är intressant och kul. Finns många vackra namn.

Verkar som vi har liknande temperaturer hos er och här hos mig. Idag ska det bli 21 grader, nice :-)

Ha en skön torsdag och hoppas du får bukt med äppelstrulet både vad gäller telefon och dator.
Kram!

Anna, Fair and True said...

Han kanske sysslar med military tattoo kan man ju hoppas... http://en.wikipedia.org/wiki/Military_tattoo

Anonymous said...

Haha! Ja, hur tänkte han när han bestämde sig för den tatueringen?!
Vår mellanson, V, är ju rejält tatuerad numera och i eftermiddag ska mer fixas. Egentligen inget nytt utan bara småfix och göra klart för man orkar inte sitta hur många timmar som helst så därför delas det upp. Alla hans har en väl genomtänkt tanke och mycket handlar om vänskap, familj och kärlek.
Hoppas det löser sig med telefonstrul, du vet ju vad jag tycker om det ;-)

Channal said...

Hej Annika!

• Att inte få sova är vidrigt! Ta en tupplur efter lunchen. Förr sov alla middag och det var klokt!

• Jag varken reflekterar eller reagerar på en tatuering idag! Det är så vanligt bland alla unga o medelålders här i Sverige.

• Jag har Sveriges flora i ett herbarium som jag samlade ihop när jag gick på Lärarhögskolan. Kan nog de flesta svenska växterna.

• Trivs med min iPhone5! Vill ha en Mac istället för min pc! Hoppas du får bukt med strulet!

• Vädret är lika fantastisk här men något svalare än hos dig.

• Bra idé!! Måste röja i min garderob!

Fin torsdag till dig! KRAM Anna

eastcoastmom said...

Ja det är ju en del som man hörde sina föräldrar säga som man då tyckte var onödligt, men nu har nytta av! För min del är det all tid i kyrka och söndagsskola, faktiskt ser jag det nu som allmänbildnng.
Vågar knappt skriva det, men mina macar har funkat helbra i genomsnitt fem år! Sen har de liksom blivit seeega. hade nån krasch för flera år sen, när den här var ny som de löste i butiken. Håller tummarna för dig! (min nästa blir en MacBook Air, som både sonen och maken har) Peppar peppar, förresten...

Annika said...

Karin:
Ja, att ni ligger efter oss vädermässigt är nog som det ska. Så jag förstår ju att dina vinterkläder får åka in och ut ett tag till.
Här blir det nog inte kyligt "på riktigt" mer nu.
Så det känns helt rätt att stuva undan vinterkläderna nu.
Att ligga sömnlös är vidrigt. Jag brukar inte gå upp, då känns det ännu mer definitivt. Även om jag förstår att du går upp, och det ÄR vettigt.
Glädjande nog sov jag som en stock inatt.
Skönt.
Ha nu en fin och bra dag på Åland!!!
Kramar!!!



AM:
Kan inte säga att jag oroade mig för ngt. det bara gick inte att sova.
Iband undrar jag om jag dricker för mkt kaffe under dagen?
Peter var också en korv igårnatt. Vi låg bägge och vred och vände oss.
USCH!!
Ja, jag bill ju kunna de växter som finns här. OCH jag har lång väg kvar innan jag kan dem. Men det är lite kul att veta.
Macen har varit bra, det är nu den börjat strula. Inte roligt.
Idag hoppas jag kunna få svar.
Tack, ja det är underbart här nu. Den perfekta tiden.
Beachen var fin, men lite för kall.
Kramar!!!

Annika said...

Jane:
Låter bra med din mac! Min är från 2011, så jag hoppas kunna mjölka den i många år till. Det var vad jag räknade med då jag gick in på mac-banan. Vill INTE besviken. De kostar ju, trots allt, ganska mkt mer än en PC:
iPhone ja…tror inte heller man kan förvänta sig så lång livstid av dem. Min är drygt två år gammal.



Marie:
Jadu, vad säger man om den tatueringen??
MAJJ GADD! Trodde knappt det var sant.
KUL med Obamas!!
Gillar.
Å datorn funkar, men det är ibland den krashar på olämpligt sätt. Hoppas jag får svar idag. Jag räknar med att kunna använda dennna juvel i många år till :-)

Annika said...

Ingela.
Precis som hos dig har min sömn alltid strulat.
Jobbigt är det.
Fy sjutton.
Ja, visst är namnen på träden vackra!! SÅ fina.
Grahn, det är ett fint efternamn!! Men trädet kan vara lite dystert ibland :-)
Det ka nog gå bra med datorn. De brukar vara så hjälpsamma.
Kramar!!


Desiree:
Ja, det där med sömnen är visa hos mig.
Stressar inte heller upp mig längre, direkt. det är vad det är. Men det är så jobbigt medan det pågår.
Sov som en stock natten till idag. Skönt.
Visst är det intressant med träd och växter. jag vill så gärna kunna namnen.
Tack, jag hoppas att det ska gå bra idag med datorn. Luren blir en ny, det vet jag redan…
Vi har nog mkt lika temps nu!
Kramar!!

Annika said...

Anna FT:
Vem tusan vet? Skulle ha frågat, höhö! Tycker mest det är bland det töntigaste jag sett, haha!!


Brysselkakan.
Haha, eller HUR???
ja, hur komma på tanken??
JA; vi skriver T'ATTOO med jättebokstäver på ryggen. SNYGGT!!
Tycker tatueringar kan vara fint. Låter som din V har fina och genomtänkta.
JO, jag vet att du minsann vet vad det vil säga när telefoner strular. På ett sätt hoppas jag kunna får en utbytes fram tills att nästa kommer. Vi får se vad de säger…






L said...

Haha, den där tatueringen var ju helgalen! Bara snäppet bättre än pojk- flickvänners namn som man säkerligen ångrar djupt efter att man brutit upp.

Ja, sömnlösa nätter är inte kul, det jag brukar intala mig är att man sover desto bättre nästkommande natt när man är utmattad.

Annika said...

Channal:
ja, att vila gjorde jag igår.
Men kunde inte direkt sova då heller.
men natten som gick gick det bättre. hatar att inte få sova, men det händer mig med jämna mellanrum.
På den här tatueringen var det just ordet jag reagerade för. Vem tatuerar in ordet "tatuering" liksom?
HAHA.
Annars hade jag inte reggat heller, men det var valet av ord. FNISS!!
Ja, jag gillar min 4 s också, men hade velat vänta på 6. Nu får vi se…
Macen är bra, men det är alltid jobbigt då de börjar strula.
Japp, dags att byta paltor nu!
Kramar!!


AM:
Visst är det så!
Jag uppskattar verkligen att de lärde oss så mkt. Just om sådant som verkligen är värt att lära sig, ja i mitt tycke då :-)
Ja, jag hoppas att min mac ska hålla i ngra år till, och sen kan den bli seg. Bara den i krashar och dör, som min Vaio gjorde.
De brukar vara dutkiga på apple, så vi får se vad de säger idag.
Jag tror att det är min enorma volym bilder som spökar.
Jst nu funkar datorn perfekt. TACKSAM!!!! Vill nog ha en macbook pro nästa ggn också. Gillar den. Men tills nästa gång hoppas jag att det är låååångt...

Annika said...

Lisa:
Haha, den där tatueringen ÄR helt obegriplig. Hur tänkte han?
JA, jag tatuerar in det ordet stort på ryggen. SNYGGT!!
HAHA.
Exakt, man sover alltid bättre natten efter en sömnlös natt. Jag sov mkt bra natten som gick :-)

Musikanta said...

Jag är också glad över att min pappa lärde mig namn på olika blommor och träd. Vi hade också i läxa under sommaren att pressa ett antal växter som vi skulle visa upp när vi började skolan till hösten. Jag hade ett eget herbarium, så det var inga problem.
Dessutom spelade jag och min bror Blomspelet. Jag kan fortfarande vilka blommor som tillhörde vilka familjer. Ungefär som Svarte Petter fast med blommor.
Kram från Ingrid

Anonymous said...

Fy för datorstrul! För mig blir det snart en Sony Vaio, känner mig för oteknisk för mac.:-)

iPhone 5S tar jättefina foton! Tyvärr verkar det som att de (medvetet?) tillverkar mobiler (alla tillverkare) med kortare hållbarhet, för att hålla igång marknaden?

Toppenväder här oxå! Jag har kört med sommargarderob sen jag kom hem från Texas, lika bra att köra på.

Alltid lika kul att läsa dina punkter!:-)

Annika said...

Ingrid:
Exakt, det är så bra att ha den där kunskapen.
Jag är också glad över allt jag fick lära mig, och som jag kanske inte uppskattade då. Tyckte mest det var tjatigt.
Blomspelet…tror faktiskt att jag hade ngt liknande.
Så smart.
Kramar!!


Penny:
Datorstrul inte kul.
Sony Vaio hade jag två stycken :-( De orkade inte liva länge, ngn av dem.
Men bra var de medan de varade.
Tycker macen är lätt, på ett sätt. men jädrigt svår på andra. HAHA!!
Ja, idag blir det en femma.
Tror också de medvetet för så att lurarna ska sega till efter ett par år. Trist.
Bra, kör på med sommarkläder.
Kul att du gillar punkterna.

Nettan said...

Älskar dina torsdagslistor Annika, och jag vet att det varit tyst från mitt håll men jobbet körde slut på mig häromdagen och jag har i princip varit ifrån dator och bara laddat positiv energi med familjen.
Måste säga att precis som du är jag uppvuxen med att ha lärt mig namn på träd och växter i vår svenska natur, så det måste vara fascinerande att få lära sig alla den nya namnen, fotografera gärna och dela med dig av vad de nya träden och växterna är.

Sommarkläder här inte plockats fram än fortfarande kyliga kvällar, nätter och mornar, men det finns hopp.

Massor med kramar

Nettan