Tuesday, November 15, 2022

Summer in November plus Something a lot more serious ...




Good morning Tuesday!


So it is fall, right?
At least “on paper”. In all honesty it HAS felt like fall since Sunday, and I am here for it.
Rumor has it that our current weather will be with us for the time being, THANKFUL!
I am not the gal who’s praising a downright warm November. We all know that something is so WRONG with that.
Climate change much? Indeed, there is no denial in that. Pure fact.


It is what it is, is a saying I tend to use a lot.
This is a true case of it, it is what it is. Since it is what it is, one has to just go with the flow and sorta use it to ones advantage.


Saturday here in the DC-area turned out to be like a summer day. Peter and I headed for Arlington Cemetery to place some flowers on my mother-in-law’s grave. It is always beautiful at said cemetery, all seasons.


It ended up being an outdoor lunch due to the weather. And, there is something so odd to sit outside in November when it feels like a perfect summer day. 
Peter and I headed for Barca on the river for our lunch and it was so good sitting there munching away on tapas while looking out over the Potomac River and Old Town. 


All the outdoor cafes were full. A good day, a good day indeed.



 















Peter's checking out some boats in the harbor.



As I stated above, the colder weather returned on Sunday and now it seems be coolish going forward, between 40-50 degrees (4-10 C) and with nights when the temperature will dip way below 32F (0C). Fine.


  ***



In other, more somber, news there has been YET another school shooting.
This time at the very prestigious University of Virginia in Charlottesville. Charlottesville is located two hours south of DC. 
Another misunderstood young man has killed three people and shocked a whole community and he has destroyed more lives than he can probably ever imagine.
As I write this the young man is still on the run …
My good friends daughter is a current student at UVA, and she is on lockdown as I write this. UVA is a school where so many students from this area end up going to college. It is also a very, very selective school and if you are accepted there you are in for a public ivy league education. It is simply, one of the best public universities in this entire country. But,  no school is safe, not a single one.


This will not be the last school shooting. Many, many more will follow, we all know that. And nothing, absolutely nothing will change the weapon laws in this country. Nothing. The weapon lobby is all too strong and powerful for that.
A school shooting was always my biggest fear when Karolina went to school. On all levels, from elementary school all the way until she had finished college.
Now it has happened again. It is a never ending, hopeless and tragic story … A hopeless loop of agony and sadness beyond our wildest imagination.
The politicians will mutter the same old karma, thoughts and prayers, on and on and on again …


I cannot even imagine being the parents, and families, of the victims. It is beyond my imagination, something so awful … This has shattered so many dreams on so very many levels.
I’ll leave this subject now. But you all know where I stand on this matter.

19 comments:

Yvonne said...

Pampig kyrkogård, satt just och undrade hur många som ligger där och så såg jag du skrivit det, helt ofattbart stort. Hur hittar man rätt grav om man ska dit första gången?

Knepigt novemberväder ni har, iofs skönt med värmen, men men... Man ser på dina fina bilder att folk är lite olika klädda, vissa väldigt somrigt, andra lite mer påpälsade som att man inte riktigt kan ta in värmen. Kanske mest turister som inte tror att +25 är riktigt i november, ha, ha.

Usch för dessa skolskjutningar, föräldrar måste ju vara väldigt rädda varje dag barnen går till skolan, galningar finns ju överallt och kan slå till när som helst. Ryser vid blotta tanken.

Tack för fint inlägg med fina bilder.

Stor kram från mig

Mamma C said...

Verkligen en stor kyrkogård. Det är väl den man ser ibland amerikanska filmer när de handlar om krig. Med alla dessa stenar på rad.
Vädret är verkligen lite märkligt nu. Och det är oroväckande.
Förstår rädslan att skicka iväg sina barn till skolan varje dag i USA.
Ha en ny bra vecka.
Kram Carin

Snart Dr Jo said...

Vilken kyrkogård !, väldigt ljus och fin. Kan tänka mig att det känns lite mäktigt och sorgsest att vara där på plats.

Ja dessa skolskjutningar, det är något som jag fasar för när det gäller mina egna barn. Om vi nu skulle hamna i USA så vet jag inte alls hur man skulle hantera ens att ha en övning för en potentiell skolskjutning. Tänk att behöver gå igenom bara en övning med sina barn. Och försöka förklara att någon vill ta ut sitt mående på dom. Helt fruktansvärt. Förstår inte hur inte fler kan reagera så att en ändring kommer på plats. Det borde vara självklart!

Usch och blä. Dock fina bilder som vanligt.
Kramar

bettan said...

Älskar att du tar mig med till Arlington och Alexandria. Jag läser, njuter och kollar in varje foto mycket omsorgsfullt. Det är som en underbar utflykt🙏
Aldrig ska jag glömma när jag tog Washington DC på tio poäng, "På spåret" och dessutom hade full pott på alla frågor om staden. Vem förtjänst? Jo din, kära Annika😍

Skjutningar som eskalerar är mer än fasansfulla. Skolskjutningar där barn och ungdomar besinningslöst mejas ner. Finns inte ord.
I våras två lärare i Malmö blev mördade på sin arbetsplats.
Alla dessa, ofta ensamma unga mäns, besinningslösa våld. Oftast noggrannt planerade under lång tid.
Har under senare del av mitt yrkesliv tyvärr behövt försöka ta reda på och lära mig om Incels-och Cancelkultur.
En skrämmande och mycket tragisk värld. Utanförskap, psykisk ohälsa och en omvärld som som oftast anat oråd.
Bristande kunskaper, bristande resurser och en polarisering och hotfull värld med en kränkthetskultur som breder ut sig.
Det görs en del men de flesta av oss är totalt handfallna och vi värjer oss från denna ofattbara ondska och bristande empati som dessa förövare uppvisar.

Oj vad jag går igång och det kan kanske kallas engagemang.
Min dotter skulle kalla det yrkesskada😉

Har nyss på nära håll behövt ta del av en 13-åring, som valt att ta sitt liv. Detta bl a med anledning av mobbning, utfrysning och förföljelse på sociala medier.

Det är en tuff och stundtals skoningslös värld, både den i den lilla och stora.

Jag älskar alldeles vanliga vardagar som bara är okomplicerade.

Stora varma KRAMAR!!

Annika said...

Yvonne:
Den är verkligen pampig. Stilren och så vacker.
Många vilar där, JFK och Jackie bland många andra.
Du måste gå in på ett register om du ska hitta ngns grav där, där står det vilken sektion de ligger i, och hur man tar sig dit. Om du inte vet kan du inte hitta. Omöjligt.

Exakt, tänkte detsamma när jag såg folket ute i lördags. Man såg allt från shorts till täckjackor.
Fattade det knappt själv heller.
Hade med en kofta, men den behövdes inte. HAHA.
Nej , men det ÄR konstigt och onormalt.

Jadu, dessa skolskjutningar och masskjutningar som aldrig kommer att upphöra ...
Faktum är att man inte är säker någonstans.
USCH.
Ja och alla skjutningar ger såna ringar på vattnet, det drabbar så otroligt många.

TACK Yvonne för dina ORD.
KRAMAR!!

Annika said...

Carin:
Den är jättestor, helt enorm.
Exakt, denna kyrkogård har synts i många filmer. Första gången jag såg den i en film var i Hair, på slutet. När alla står och sjunger let the sunshine in vid Bergers grav på Arlington. DET var första ngn jag kom i kontakt med den, då var jag väl tyo 12. Sen såg jag den i andra filmer och program och hörde talas om den mer.
KOM till USA och bodde granne med den! DET var speciellt. Jag kunde bara gå om hörnet så var jag på kyrkogården och jag gillade det verkligen. I ett år bodde jag så.
Sen begrovs min svärmor där och min svärfar ska vila där. Det är han som var i The Air Force i många år.
Märkligt väder, idag frost.
Ja alla dessa skjutningar, både i skolor och övrigt. Aldrig tar det slut.
Kramar!

Annika said...

Snart dr Jo:
Den är så vacker.
JFK vilar där, Jackie likaså. RFK har också sin grav där, liksom många andra.
Det är en enorm stor kyrkogård och väldigt vacker.

Johanna, ja du har rätt ... man över lockdowns från KG och hela vägen upp till HS.
Så är det, tyvärr.
OCH det var verkligen min eviga skräck, skulle en skjutning äga rum?
K vr under lockdown en gång, i HS. Då jagade polisen bankrånare som synts runt skolan. DÅ körde de lockdown och alla elever fick krypa under bönkar och skolans alla dörrar låstes.
Det var enda gången, K messade mig rån sin plats. Jag hade ju hört alla utryckningsfordon innan och helikoptrar och allt. SEN kom messet, trodde jag skulle svimma ...
Men det gick bra.
Dock, alla elever över detta alla stater. Om och om igen.

Nej du, inget kommer ändras. Aldrig. Efter Sandy Hook förlorade jag allt hopp.
Vapenlobbyn alltför stark.

TACK för att du gillar mina bilder.

Kram till dig!

Annika said...

Bettan:
OCH jag säger TACK tack och TACK för din fina kommentar.
Den gör mig SÅ glad!
Jag tycker det är så roligt att du hängde med både till Arlington och Old Town! Jättekul!!


HAHA och jag FULLKOMLIGT älskar att jag var den som gjorde att du tog TIAN i PÅ Spåret när platsen var Washington DC. PRICELESS!!!

Ja, skolskjutningar är och förblir det värsta man kan tänka sig.
Allas ultimata mardröm. Alla ringar på vattnet som en sådan ger. OCH inget händer. Absolut ingenting.
Jag minns de där lärarna i Malmö som blev nermejade, jag var i Sverige då.
ALLTID missförstådda unga män som ligger bakom masskjutningar. ELLER äldre män om det är på andra platser än skolor. Men alltid män. Alltid.
Ofta vita män, iaf i USA.Gårdagens ett undantag, och lågstadieskolan i Texas var också ett undantag i det fallet. men annars ...
Det är ju som du säger en brist på psykisk vård dom ligger bakom. Tecknen har nog synts tidigt. Men ingen har gjort ngt.
Sen hittar de sina gelikar på the dark web och börjar där tillsammans väva konstiga världar. Så hemskt det är allting när det kommer till detta.
Det enda som var utanför normen denna gång är at gärningsmannen inte tog livet av sig, eller sköts ihjäl av polisen. NU ska ha stå för det han har gjort.
Bettan, ja helt rätt, kränkningskulturen ... HUR farlig är inte den???
Cancelkulturen också, det ska gudarna veta.
nej gå igång du, det är verkligen klokt att tända på detta.

Sociala medier är fan livsfarliga. På riktigt. Speciellt för de väldigt unga. Det du skriver är skrämmande och ofattbart. MEN så mkt mobbing pågår dit inga vuxna kommer, på nätet. På insta, snap etc etc.
Knäckande. Hur kan man få skutan att vändas? Hur kan nätet bli en snällare plats?

Kloka du, det är en tuff värld i stort och i smått. OCH vi vet så väldigt lite om dem vi har omkring oss.

Bettan, vardagar är ändå bäst. Lugnet och lunken.

DE största kramar till DIG!!!

Äventyret framtiden said...

Så mäktigt det är att se Arlington med alla gravar. Otroligt mäktigt!
Jag undrade förstås jag också hur man hittar rätt grav men läste ditt svar här ovan, vilket jag nog hade gissat mig till men man vill ju veta.
Det här är en tradition hos dig och Peter eller hur? Efter Arlington så väntar Alexandria? Känner igen mig. :)
Ni hade ett sagolikt fint novemberväder, bara njut fullt ut så länge det varar och det varar ju inte länge till. Sen kommer kylan, vintern och allt som hör till.
Skolskjutningarna finns det inte ord för. Hur mår de som tar till detta drastiska dödande? Det ändrar inte så länge vapenlagarna är som de är, trots fagra löften om annat. För mycket annan makt med i det fula spelet.
Men tar någon tag i alla dem, de ungdomar, som tar livet av så många? De mår ju skit och ännu mera skit än så. Det är fullständigt galet detta. Inte bara i USA, det finns ju andra ställen i världen som det sker på också.

Nu till något trevligare. Dina ljuvliga fotografier, tack för dem!

Vink, vink från Madeira med kramar!

BP said...

Helt underbara somriga bilder. Inte skulle man tro att det är november. Otroligt, men självklart är det väldigt onormalt. Men det är som det är, precis som du säger.
Arlingtons kyrkogård är ju vida känt över hela världen. Trodde att det var en "militär kyrkogård". Och det är den kanske. Din svärmor var kanske militär...

Dessa skolskjutningar blir bara fler och fler. Inte bara i USA. Men så länge det är en baggis att komma över vapen så lär de inte upphöra heller. I USA är det ju bara gå in i en affär och "bli" med skjutvapen. Här är det bara att ställa sig vid vissa platser och betala en hyfsad stor summa för att bli med "firearm". Så oerhört sorgligt...

Brysselkakan said...

Vilken fin lördag ni fick! Här var det +17 och jag räfsade i T-shirt. Och på söndagen vaknade vi upp till tjock dimma som aldrig gav sig och +3... Så lite samma som hos er!

Läste om den där skolskjutningen och tänkte att det är rätt nära dig.
Såg att någon skrev i kommentarerna om mordet på två lärare i Malmö. Den ena var en nära vän till min syster och den kvinnans son är vän med min systers dotter. Syrran var helt förtvivlad när det blev bekräftat... en snäll och generös kvinna som huggs ihjäl... Syrran hade varit på Friskis & Svettis med henne bara några dagar innan. Livet är grymt ibland.

Keith said...

The weather certainly didn't feel fall-like on Saturday. Definitely has the past few days. At least you got out to enjoy after your visit to Arlington. Old Town Alexandria is a great place to hang out!

You're so right. The shooting at UVA won't be the last at a school. It's maddening and saddening that school shootings continue to happen.

Elisabeth said...

Fina bilder från er utflykt! Här har ju vädret också varit varmt, om än inte lika varmt som hos dig. Nu ska det dock bli kallare även här.

Dessa skolskjutningar är verkligen förskräckliga. Synd att vapenlobbyn ska vara så stark hos dig... Den värsta kommentaren är den där om att vapen inte dödar människor, utan att människor dödar människor (eller något liknande). Förvisso sant, men det blir ju mycket lättare om det är lätt att få tag på vapen lagligt. Förstår helt klart att du var rädd för detta under Karolinas skoltid!

Channal said...

Så vackert i Gamla stan med sina hus och kvarter, restaurangen vid vattnet och +25°, Lovely! Det är ingen ordning på vädret! Vi börjar få det lite kyligare nu. Vi är faktiskt redan i mitten av november, konstigt om det inte blir kallt snart! Fruktansvärt med dessa skolskjutningar! Igår pratade vi och informerades om inrymning på skolan. Alla vuxna har röda rastvästar med en visselpipa. Dem ska vi blås i vid inrymning och sedan låsa in oss i klassrummen. Vi har även tittat på skyddsrummet under idrottshallen. Nödvändigt med hemskt!

KRAMAR Anna

Annika said...

Karin:
Ja det är en riktigt pampig och mäktig kyrkogård.
Precis, vet man inte vart man ska så finns det att slå upp, där står exakt kvarter och sektion där den man söker ligger.
Tror det funkar bra.
HIHI ja, vi brukar nog ofta åka till Alexandria då vi varit på Arlington. De ligger så nära varandra så det passar bra. Ibland har vi åkt in till DC också.
Ja vädret ja .. helt otroligt. Vilken sommardag.
Nu är det motsatsen, regn och tre grader varmt och jag såg tom lite snöblandat också.

Nej så är det, det är sp hemskt att det inte är sant med dessa skolskjutningar. OCH masskjutngar fö. Går inte att ta in.
Det värsta är att inget händer. Jag har förlorat allt hopp.
Inget kommer att ändras. Dt kommer att ske om och om igen. Thougts and prayers. FAN!!!

Oftast tar ju gärningsmannen livet av sig, eller så skjuts han till döds av polisen. Den här gången lever han, han kommer att stå inför rätten och berätta. I värsta fall får han dödsstraff. Jag är helt emot det straffet. Men livstid blir det. Att han tas om hand rent mentalt finns nog inte på kartan.


TACK för ditt bildröm, blir så glad!!

Kramar!!!

Annika said...

BP:
TACK!!
Nej, inte kändes det som november i lördags. Det var overkligt varmt.
Det är som det är, vi kan lika gärna göra det bästa av det vi får.

Arlington är en krigskyrkogård, helt och hållet. nej, min svärmor var inte aktiv i militären, men min svärfar var det.
OCH som äkta make/maka får man ligga på Arlington. Min svärmor fick känna av militärlivet minsann. Svärfar var officer inom flygvapnet och min svärmor var hemma i långa tider utan att träffa sin man, med ständig skräck om ev dödsbud. Han var i Vietnam i två omgångar. De flyttade runt på flygbaser över hela USA och bodde i Tyskland i två omgångar. Ens partner förtjänar verkligen sin plats på Arlington. Sen vek min svärmor åratal åt Officers Wives Club var hon än var. Har skrivit om detta, men borde nog skriva om det igen. Det tål att talas om.

Så är det, vapenlobbyn och NRA alltför starka. Det kommer aldrig att ske ngn förändring där. Aldrig. Jag har gett upp.
Som du säger, det är inte speciellt svårt i Sverige längre heller att komma över autogevär.

Hur fel och vrickat är inte allt detta.

Annika said...

Keith,
The weather is soooo much better now.
Loving this.
But Pretty Boy predicts a very mild winter. SUX.

UVA yes, it will be a bump in the road. Nothing else. And so it goes ...
I hate it.
It is so very hopeless .

Annika said...

Elisabeth;
Det är ngt så fel med dessa temps. Både här hos mig och hos dig.
Ogillar.
Men nu är det bättre, kallare.

Ja, det är förfärligt. OCH just att veta att det kommer att ske igen och igen.
Utan att ngt händer.
Vapenindustrin så vansinnigt stark.
Är detta ngt du tänker på som lärare? Om OM skulle ske?
Finns det ngn som helst plan på skolan för detta?
Måste också fråga, är skolorna låsta under dagen som de får här?

Den kommentaren du skriver här är så klassisk och såååå knäpp och den förekommer alltid vid skjutningar. OK, ja men se till att kolla vilka det är som köper vapnen då. KOLLA dem noga.
OCH sen, varför behöver ngn enda privatperson ett automatgevär?
Orkar inte ...
Ja du vet ...

Annika said...

Channal
DET var en jättefin dag, och får man sådan kort (vare sig man vill eller inte) så får man spela dem så gott man kan.
Och det gjorde vi.
Nu är jag glad över att det är kallare igen, som det ska vara.

Ja, sådär övar barnen här också, från de är små.
Tycker det är bra att ni gör det också, Anna. Man vet ju aldrig och Sverige är inte längre det snälla land det en gång var.
Så det är bra även om det känns konstigt.

Kramar!!