Friday, May 06, 2022

EFIT!




Hej fredag!


Nu var det ett tag sedan jag körde en klassisk EFIT, alltå Ett Foto I Timmen.
Här är vad som verkligen hände  i min lilla bubbla igår.



 



Kl 5:30.



Jag vaknar efter en dålig natt. Igen. Bland det första jag gör är att öppna Dagens Nyheter på telefonen och läser den. Jag ligger i sängen i ungefär en timme och läser efter att jag har vaknat.





Kl 6:30 


 Det är torsdag och svennefrulle. Om det inte varit svennefrulle hade jag gjort mig iordning för min dagliga promenad. MEN nu blir det lite sminkande istället i arla morgonstund.





Ca 7:30


Jag och min syster har en stående FaceTime-date varje torsdag. Dags att sätta på sig Airpodsen inför samtalet.





Ca 8:30 

 Dags att vattnat blommorna i täppan.






Ca 9:30

Svennefrulle hos Lotta denna torsdag. Gott och trevligt som alltid.




Ca 10:30


Japp, vi är kvar och nu har vi kommit till den goda kanelkakan.


 


Ca 11:30

Jodå, vi är kvar ännu.






Ca 12:30 


 På hemväg. Torsdagen var ganska grå, som ni ser. Det är helt okej det också.




Ca 13:30 


 Middagsmaten är preppad och ska nu koka i många timmar i min slow cooker. Tikka misala är det som det ska bli av detta.



 



Ca 14:30 


 Ibland måste man tömma sin diskmaskin. Det här är min kära ugglemugg som jag haft i mååååånga år, och jag märker att det syns på den här bilden. DEN är sliten ...


 


Ca 15:30

 Nu ska jag äntligen läsa dagens tidning ...




Ca 16:30


 Ett äpple om dagen ... Jag sitter vid min laptop och jobbar med bland annat det här inlägget. Lägger ut bild för bild varje timme. Jag svarar även på kommentarer och läser lite online.


Ca 17:30

 Det är en mörk eftermiddag eftersom det är så grått ute. Jag märker att jag måste byta batterier i några av mina ljusslingor. Jo, jag har ljusslingor året om, vita.



Ca 18:30

Nu är det dags att äta den chicken tikka misala som kokat i slow cookern halva dagen. GOTT!





Ca 19:30 


 Kvällsdruvorna! Alltid.


Ca 20-21:15

Peter och jag håller på att beta av en säsong av MasterChef på Hulu. Vi missade denna säsong då den gick på TV så nu ser vi den i efterhand.  Älskar MasterChef!  Vi såg två avsnitt på raken.  Finalen sparar vi till i helgen.




Ca 21:30


 Kollar in lite YouTube och våra favoriter där. Här tittar vi på Sailing La Vagbonde, jag upptäckte det seglande paret när de seglade Greta Thunberg och hennes pappa över Atlanten.
 Peter och jag håller nu på att kolla in alla avsnitt de gjort i kronologisk ordning. De är SÅ bra!! Det liv de lever alltså ...





Ca 22:15 


 Isäng. Dags att skriva dagbok och läsa lite innan vi släcker ner för natten.


*** 


Det var den dagen det.
Idag är det fredag och det sägs ska regna hela helgen. Men, det får gå det med. Tack för den här veckan, säger jag.
Vi syns på tisdag igen för den som vill! Trevlig helg!!

18 comments:

Äventyret framtiden said...

Man får dagarna att gå på så många olika sätt. Din torsdag var trevlig, med svennefrukost, samtal med din syster, bloggande och matlagning och så en hel del nyheter och tv, samt avslut tillsammans med dagboken. Härligt! Ska kanske göra en EFIT jag också någon dag. Man tänker inte ens på vad man gör alla dagar, de bara flyter på. Och bra är det.
Trevlig helg önskas!
Kram

Mamma C said...

Vilken mysig torsdag du haft med svennefrukost, blogg, matlagning och pratat med syster.
Få se om jag kan få till en sådan EFIT också någon gång.
Ha en skön helg nu även om det ska regna.
Här har det vänt och solen lyser så underbart.
Kram Carin

bettan said...

Kul att få hänga med på din torsdag. Kommer inte ihåg, men har ni svennefrullen varje vecka? En himla mysig tradition i allafall.
Samma med din syster, så mysigt och betydelsefullt.

Märker du av ståhejet med vad som sker i Fairfax County? Rättegången Depp/Amber Heard? De få filmsnuttar jag sett av rättegången får mig att må illa. Om det inte vore så tragiskt skulle man kunna tro de är skådespelare på ett filmjobb.

Öndkar dig en fin helg.
KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
Så är det.
Det är ganska kul att köra EFIT. Just detta att man ställer klockan och sen fotar.
Lite roligt att se vad som verkligen skedde.
En bra torsdag, och jag gillar torsdagar.
Trevliga dagar.
Trevlig helg till dig min fina Karin!!

Annika said...

Carin:
Tack!
ja en mycket trevlig torsdagar. Gillar torsdag så mycket, det är som att helgen börjar då.
JAAA!! Kör en EFIT du med, så roligt!
Kramar och ha en finfin helg!!

Annika said...

Bettan;
ÅÅÅÅ kul att du är här idag också, BettanBomb!! YAY!
Ja, svennefrulle varje torsdag blir det.
Vi turas alltid om att vara värdinnor.
Bra flyt där.

ÄLSKAR att ha min stående date med Sara varje torsdag.

Ja, haha, ja.
De sitter ca 20 min med bil från mitt hus, i downtown Fairfax. Jag hör talas om det nästan dagligen
Visst, absolut en snackis.
JAA! Viken soppa. OCH vem har rätt och vem har fel.
Så sjukt allting.
OCH att det sker här. HAR hört att det beror på att Washington Post trycks i NoVA och därmed blev det här. OCH WP var ju den kanal som Amber använde.
ACK JA:
Vad knäppt det är.

Kramar!!

Channal said...

Hej Annika! Inte så kul start på morgonen och se och läsa om allt elände i världen! Men du fick ju en skön dag med en trevlig frukost! Så fint hon har det Lotta, vackra koppar. Har du sett Sveriges Mästerkock? Vilken final! Riktigt duktiga båda två men våran favorit från början var Adam och han tog hem det. Har hans kokbok här hemma i köket!

Trevlig Helg och KRAMAR Anna

BP said...

Jättekul med er svennefrulle som har blivit till en tradition. Ja, det verkar som om du snart behöver köpa en ny mugg med en uggla på. Du är som jag och min man - det går inte att slänga favo muggar, då måste dom vara i bitar först...
Tikka Masala - nytt för mig att man kan servera rätten med kikärtor. Älskar kikärtor:-) Bra idé!
Master Chef har vi också här - tror jag i alla fall. Har dock aldrig sett programmet.
Önskar dig en toppen helg med lika fint väder som vi hade idag:-)

Yvonne said...

Vilken härlig och innehållsrik dag du hade. Kul att fotografera varje timme och veta vad man gjort under en hel dag.

Så skojigt att ha svennefrulle som tradition varje torsdag, förstår ni gillar det.

Muggen är så fin så det är ju synd att göra sig av med den, har ju fått patina nu så det är bara att fortsätta njuta av kaffet i den.

En stor kram kommer från mig i Skåne och önskar er en trevlig helg

Humlan said...

Nu har jag läst ikapp, vet inte vart denna vecka tog vägen, men läsa bloggar har jag inte gjort.

Mest har jag torsdagsinlägget i huvudet, så tråkigt att Chorizo ska flytta, det är inte bara du, utan också vi här som läser, som kommer att sakna de finurliga kommentarerna på aktuella ämnen eller tidpunkter. Såg i kommentarerna att det hade kommit upp ett sista inlägg.

Jag har varit så upprörd över allt det där med aborträtten i USA att jag dröjde med att lyssna på USA-podden till i går, ville inte göra det sent på kvällen eller innan jag skulle träffa människor, för jag visste hur arg jag blir av att bara tänka på det. Jag är inte bara arg, jag är rädd också, för det är alltför många strömningar som vill inskränka människors rätt att själva bestämma över sitt liv och sin kropp. Värst är det för kvinnor, men även män kan drabbas. Så mycket ondska sker i det "godas" namn.
Citatet från RBG som du hade bild på, säger det som behöver sägas om abort, hon var en klok kvinna!

Som avslutning på torsdagsinlägget så måste jag kommentera de vackra blommorna, liljekonvaljer har alltid varit en favoritblomma, tyvärr har jag inte sett dem växa häromkring. Azaleor är så vackra, det är nästan synd att de inte har enstaka, glesa blommor, för man missar nästan hur vacker varje blomma är, när de finns i sådant överflöd.

Roligt med EFIT! Din torsdag startade verkligen bra; först prat med din syster och sedan svennefrulle.
Slitet porslin har jag också. En tekanna som jag använder till mitt gröna Darjeeling har sprickor, de flesta är nog bara i glasyren, men en tror jag är i keramiken också. Jag har flera kannor men naturligtvis tycker jag inte att de är lika bra. :-)
Middagen såg god ut och kvällen trevlig!

Nu hoppas jag att du har en trevlig helg. Här regnade vår "städdag" i radhusområdet bort, så jag har hunnit med lite hushållsarbete och att läsa bloggar!

Kramar!

Steel City Anna said...

Jösses vilken tidig morgon! 😳 Mysigt att starta dagen med att läsa tidningen.

Elisabeth said...

Roligt med EFIT! Mina EFIT-dagar skulle bli så tjatiga, i alla fall om jag var med en vardag; mest bara jobb med flertalet överhoppade timmar eftersom jag inte har med mig mobilen på lektioner. Föga underhållande. ;-D

Kanelkakan såg för övrigt fantastisk god ut! Fick lust att baka en sådan när jag såg bilden.

Annika said...

Channal:
Tack, ja det kan ju behövas en motvikt, eller två, ibland för allt jämna ut alla vidriga nyheter.
Väldigt bra torsdag blev det.
KAN tyvärr inte se Sveriges Mästerkock. DET brukade gå, men TV4 är rätt bra på att "se igenom" VPN, så jag har inte sett Sveriges Mästerkock på några år nu. MEN jag äskade det då det gick att se.
Gillar den amerikanska mkt också. Kul program, helt enkelt,
Min syster var också mkt nöjd med årets vinnare i Sverige.
KRAMAR!!

Annika said...

BOP:
Ja verkligen, en gammal tradition. Mkt trevligt.
HAHA, ja det är egentligen först när jag ser bilden som jag inser hur sliten den kära muggen är. MEN jag gillar den, och den får hänga med tills den krackelerar. Har letat efter nya ugglemuggar, men de är inte lika fina som denna.
SÅ den här får vara kvar!
Kul att ni är likadana!
Tikka Misala med kikärtor är så gott!!
Masterchet finns i Sverige också, absolut!!

Annika said...

Yvonne:
Tack, ja en bra torsdag.
Exakt, EFIT är lite kul att syssla med. Gillar det.Den är liksom JAG.
HIHI:

Kramar i massor till dig!

Annika said...

Humlan:
Men nu är du här, och det är trevligt!

Träffade Chorizos matte igår, berättar mer på torsdag i en punkt om det.
Men det är jättetråkigt ja.
Du får följa hen på instagram, Humlan.
Tror nog C fortsätter med tiden på sin nya adress.
Men det lär nog dröja ett tag ändå.
Tror halva södra Reston sörjer, haha.

Ja vad ska man säga om HD och dess galna ide att riva upp Roe v Wade?
Obegripligt.
Fullkomligt skrämmande och vidrigt.
Det är som att radera 50 års självklarhet.
Man blir mållös.
RBG vänder sig om i sin grav nu. Hon var ju en av de som drog igenom detta 1973.
Män, alltid dessa maktgalna män.
Att konservativa kvinnor rapar med är nästan ännu värre.
USCH!!

En bra torsdag.
Älskar de stående FT-samtalten md min syster. Svennfrullarna är sen gammalt och det är bra.
Ja, jag gillar min gamla ugglemugg, en julklapp från K för länge sen, det syns, haha!!
En bra dag var det.

Jag vet, azaleorna är som drömmar. Men nu blommar de över och sen är de egentligen ganska trista resten av året.

Helgen var regnig här också.

Kramar till dig o kul att ha dig här igen!

Annika said...

Anna:
Alltid, Anna, alltid :-D

Annika said...

Elisabeth:
Det skulle vara kul om du gjorde en :-D
Kanelkakan var så jättegod!!!
Gör den!!