Tuesday, April 19, 2022

Springy!




Spring!



It really is spring now, of the most beautiful kind!
Everything is in bloom, the trees are getting greener and greener by the minute.
The pollen IS everywhere.



It is—simply—gorgeous outside. 
One better enjoy it, because pretty soon it’ll be over. Then the light green leaves will give way to dark green hues and it is summer (more or less). I have yet to change my wardrobe from winter to summer, but I think I might do so next week. 


Yesterday was a bit on the chilly side, rainy and the temp stayed at 48F (8 C) all day long.
Damp and grey was the true tone of the day. Yes, there were even sights of snow and in Shenandoah (two hours west of Reston) it was a down right blizzard.
Does the cold and rainy weather matter? Not one bit, I kind of like it.
At the end of this week it’ll be closer to 85 F (29 C).
The nights are still on the cooler side (frost warnings remain for a couple of nights or so going forward). I still wear my fleece jacket most mornings when I am out and about, I wear mittens as well. But I know that that’ll change very soon, then I can bag my thicker outerwear until the fall. 


The pollen, yes the pollen, everything is covered underneath a thick yellow layer.
Back in the day I used to get allergies galore. I do not get those anymore, what gives?
Everything took a turn for the better after my 40th birthday and now my hay fever and (sometimes) seasonal asthma and runny eye are long gone.
I am very happy about this fact, of course. Thankful, really.


Well, let’s take another look at the beautiful spring that is surrounding the DC-area right now. Pretty soon these blooming posts of mine will be a thing of the past (until next year, that is).



And, that your Tuesday is going good!

18 comments:

Mamma C said...

Så skönt att du blivit av med din allergi. För det är inte kul att ha ögon som rinner och kliar.
Vilka fantastiskt vackra bilder du tagit.
Kram Carin

Yvonne said...

Verkligen bra att din allergi försvunnit, rinnande ögon och kliar låter inte som någon hit. Har själv aldrig haft någon känning utan mest irriterad över det gula täcket som blir på fönster o dyl.

Fantastiskt vackert du har ute hos dig, förstår du njuter varje morgon att ge dig ut och se och upptäcka nya saker som blommar. Sååå vackert!

Blir så spännande att komma hem och se hur långt våren kommit, här i Spanien är det ju alltid något som blommar året runt så det blir liksom inte samma sak.

Ha en fin tisdag säger jag och skickar en stor kram

Elisabeth said...

Blomningen hos dig är verkligen helt fantastisk! Skönt att du blev av med din allergi, för jag kan tänka mig att det var jobbigt.

Här i min del av Sverige har vädret ÄNTLIGEN blivit lite varmt och skönt, ja, för att vara Sverige alltså. Igår hade vi 15 grader, vilket var underbart och kändes som en smärre sensation denna kalla vår.

Anonymous said...

Hoppas du pyltar på dej ordenligt för din tidiga
promenad. Nu, kl.5:30, är det bara 3 plusgrder hos
mej; antagligen samma hos dej.
Tjusiga blommande träd.
Ruth i Virginia

Äventyret framtiden said...

Tack för din ljuvligt vackra saga du lever i Annika! Och grattis till att du har blivit av med din hösnuva! Toppen! Ett under har skett kanske? Har förstått att det är oerhört jobbigt att vara pollenallergiker. Har bara varit det akut ett par gånger, då körsbärsblommen har bjudit till i Kungsträdgården. Då har det blivit för mycket för Karin men hon har stått där och nysit i alla fall med rinnande ögon bara för att njuta av skönheten.
Det är lite lustigt, jag läser ditt tisdagsinlägg på svenska även om det är på engelska. Men den inställning jag har på min dator är att allt blir översatt till svenska om jag inte vill läsa allas bloggar på portugisiska förstås. Och det kanske blir för mycket i dagsläget.
Ha en finfin tisdag!
Karinkram!

Annika said...

Carin:
Kan nästan se det lite som ett mirakel. Allt bara blev bättre så fort jag fyllt 40.
Numera har jag inga besvär längre. Somligt, blir ibland, bättre med åren!
OCH tack!! Det gäller verkligen att passa på att fota medan det ljuvliga varar.
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
Ja, det är verkligen så härligt.
Skulle jag råka klia mina ögon med pollen på fingrarna är det KÖRT!
Då blir det reaktion. Men om jag inte gör det så kan jag klara en hel vår utan att medicinera. Otroligt.
Numera är jag som du, blir bara irriterad på det tjocka gula lagret på ytor utomhus.

ÅÅÅ tack!!
Ja, det är så HIMLA fint här nu. Det gäller att passa på att fota nu innan allt (snart) är över.

Tror det blir supermysig för er att komma hem till Sverige där våren smyger fram nu!

En jättefin tisdag till dig säger jag och skickar många kramar!

Annika said...

Elisabeth:
En sagodröm i naturen nu. ETT par dagar till innan allt är ett minne blott. Det går alltför fort med våren här. Den maffiga våren.
Att ha blivit av med allergin är ett stort bonus i mitt liv. Det var verkligen så tydligt att den försvann mer och mer efter at jag fyllt 40. Numera finns den inte längre. JO; jag kan känna av pälsdjur då jag hälsar på ngn med hund eller katt. Men inte naturen längre- Tacksam!!


Ja, jag har sett att ni har fint igen nu.
Det var nog så att det var lite för fint, lite för tidigt, medan jag var där, haha.
Men nu ska det väl ordna sig med lite vackra dagar för dig!! Bring on spring!!

Annika said...

Ruth;
Visst, klart jag gör. Vill ju inte frysa.
Och ja, det var 3 grader då jag gick ut 6:30.
Blåst dessutom, mn hey! That is ok.

Tackar, det är ju en fin tid i NoVa nu. Gäller att fånga den.

Annika said...

Karin:
TACK för dina ord, fina Karin!!
De värmer!
Ärligt talat, det dök när jag fyllt 40 ... Plötsligt blev hösnuvan allt bättre år för år. Förr när jag kom till Österbotten var det så illa ibland att jag knappt stod ut med allergierna jag fick. Även här på våren, jag led av ögon som rann och hösnuvan som fanns där.
I Sthlm var jag allergisk mot björkar och gräs.
OCH här då, innan jag fullt 40, mot poolen på våren Hemskt.
Men det la av, som genom ett mirakel. Nu behöver jag inte ens ta mediciner längre. NICE- Vet inte vad som hände, det växte väl bort ...

HAHA, Karin!! JAG vet hur google translate översätter!! Det ser förmodligen helt sjukt ut när du läser detta översatt.
Komiskt.
Har en kompis här som läser min blogg varje dag, men översätter till engelska. Japp, det kan se helt sjukt ut ibland, dessa översättningar. MEN bra att det går, OCH fantastiskt att dt FINNS!
DET är ju otroligt med tekniken!!!

Kramar i massor till dig!

Keith said...

Why can't the trees and the flowers bloom all year long? Oh, well, have to enjoy for now and return to the beauty next year. Such a swing in the temperature from yesterday to this coming weekend!

Annika said...

Keith:
Dude, no!!
I want my fall colors, damn it ;-D
And you know it! HAHA!
BUUUUT, why cannot spring last longer than it does?
Why are the summers here so damn long, haha!

Cari said...

Så fantastiskt vackert det är där du bor.
Tack för att du visar oss.

Channal said...

Finns inget vackrare än våren och ni har verkligen den perfekta tiden med allt ljusgrönt och blommande träd. Snart är vi där, snart! Korneller har jag aldrig sett eller hört talas om. Så VACKRA!! Ser ut som Coco Chanels favorit kamelia på träd. Jag har en bra nässpray som jag har tagit i ett par veckor nu innan pollenexplosionen. Den hjälper verkligen! Nasonex, innehåller kortison. Kul att ha dig här igen! Dina bilder är underbara som alltid!

KRAMAR Anna

Annika said...

Cari:
OCH tack säger jag. SÅ glad jag blir!!!
Det är en dröm just nu, snart över. Det gäller att passa på.

Annika said...

Channal:
SÅÅÅ himla fin tid. OCH tack för dina vackra ord om mina bilder.
Nej, den här sortrens kornell finns inte i Sverige. Det är dessutom Virginias state flower.
De är såååå fina.Kamelior finns också nu, men de ser lite annorlunda ut.
Ska se om jag kan fota en sådan ngn dag.
Slipper som tur är mediciner mot allergier numera. Men det är tur att dt finns bra sorter.
Stora kramar från mig!!

BP said...

Vilka drömbilder - igen! Bilderna som visar körsbärsblomningen respektive speglingarna i vattnet är enastående vacker. Å så skönt att man inte ser den gula geggan som kallas pollen på fotona;-)
Körsbärsblomningen i Kungsträdgården är på G, men inte i närheten av dina träd. Ja, så ligger vi temperaturmässigt mera än 10 grader efter dig också;-) Njut säger jag bara:-)

Annika said...

BP:
TACK!!
Jamen det är som en enda saga här nu. Det är faktiskt det, i några dagar till.
Det går för fort allting.
HA, nej, ingen pollen på bilderna. Men du ska se hur det ser ut på bilar och ytor, och även på vattnet på så sina ställen, YUK.
Sett bilder av Kungsan, inte lika vackert nej.