Tuesday, October 16, 2018

Weekend update




Good morning Tuesday people!!

I hope y’all had a good weekend.
I did!
And, I was right (not too hard to figure out, tho, hehe) FALL did arrive.
From one day to the next it turned from summer like temps to true fall.
Me complaining?
HAHA, NOT much!
The only thing I can possibly “complain” about is HOW cold my house gets in NO time at all.
From AC and fans to an ice cold, chilly house.
Caving in and turn on the heat in the house??
We have not done so. Yet. BUT, it’ll happen. Believe me. This week at some point! Maybe even today.
IT is cold IN here. COLD!!



Friday pics.  The roses are blooming ...


And, the acorns are falling. People, there are such huge amounts of acorns!!  You'll have to watch out while out walking so you won't get one, or five, bouncing off your head,

So from 80 F (26C) to 52 (12C) F in no time at all.
And, it will stay that way. Well, in the 50’s and 60’s, at least (10-18C).  I think it is fantastic!
SO ready for this!  Sweater weather!!

I’ve seen such beautiful fall pictures via instagram this weekend from the Nordic region. Oh boy, do you guys have the most beautiful fall colors right now.
Stunning.
Here it is still so GREEN!! I cannot remember a greener fall.
I guess it is due to all the rain they’ve had here over the summer?
Or really, I have no explanation for this. Maybe it can be due to the warm, warm fall temps we’ve been having up to now?
However, it should turn to yellow and gold here soon.
YASS, looking forward to it.


Green.  Is it summer? Or, is it actually October?





The weekend, yes …
SO nice. As always. And, why does it always go so fast?
I made a taco pie on Friday night. Yes, almost like a true taco Friday in Sweden, haha.
Saturday it was sunny, windy and coolish. Peter and I took a long walk here in Reston. We were out and about for over two hours and got many steps under our belt. It felt so good.
In the evening we grilled steaks. On the deck in the dark. But hey, people do grill outside all thru the year. So nothing strange there.
However, maybe this was the last time for the season (I am not such a huge bbq-freak anyway). We ate inside, of course.
This meal was totally great. The steaks turned out perfect (New York strip.  Swedish: ryggbiff), my herbed potato wedges turned out so good and crispy, I also made an herb sauce that kicked ass.
Peter and I said, if we had to choose one absolute favorite meal in the world it would probably be steaks, potatoes (gratin or wedges), a really good sauce and a salad.
Sure, then we hunkered down in front of the TV and watched Bravo’s Below Deck. I know, I know … SAY no more, but it is so entertaining.
I am “in between shows” now. So, it is kind of good to watch a bit of Bravo or TLC when one ponders over what quality series to binge watch next??  haha ...



I love evenings at home.



Sunday!
We went to see A Star is Born!
Oh boy, what an excellent movie! Lady Gaga!! Her voice! Her acting. Nothing short of fantastic. I can see Oscar nominations for both Gaga and Bradley Cooper. Bradley Copper will probably get a nod for directing as well.
SUCH an awesome movie, you guys! Sad, too.
GO and see it!

That was my weekend.
I hope y’all did a lot of fun things as well!!

19 comments:

Steel City Anna said...

Älskar din acornsbild :) så fin.

A star is born vill jag gärna se! Hört musiken.

Ser himla mysigt ut hos dej!

Eva i Dalarna said...

Åh jag ska iväg och se A star is born ikväll. Ska bli intressant att se Lady Gaga agera.
Ja det är så vackert här nu med alla färgglada löv, björkarna gula är min favorit. Men nu har de börjat falla så snart väntar den mörka tiden, innan snön kommer. Och kylan är visst på väg hit också.
Nä jag gillar inte läget med kala träd och kyla, men jag accepterar det - what is there to do liksom. Bara att brassa på med levande ljus!

Äventyret framtiden said...

Ni har snabba ryck i väderleken, minsann. Men nu trivs du förstås, hösten är där (och här)
Mysiga bilder av ert kök med ljus och så vidare. Det är det fina med hösten, att man med gott samvete boar in sig.
Allt gott!

Annika said...

Anna:
Det är så mkt ekollon att det är helt galet. Man får se upp då man är ute och går, verkligen.
TACK för att du gillar.
GÅ och se A Star is Born, sååååååå bra!!!
Tack, mysfaktorn kan jag få till, precis som du och din din mamma!!
Ha en finfin dag!

Annika said...

Eva:
Härligt. SÅ bra film. Lady Gaga, hon kan hon!
Precis, man får skalla dagen, som Mia Skäringer säger. Göra det bästa av det även om man inte gillar det fullt ut, som du och kylan.
Göra det så bra man kan.
Ha det så bra.

Annika said...

Karin:
Efter en seg värme dök det, 17 grader idag. Inte direkt kallt.
HAHA.
Men helt OK.
JAG trivs med kyligare väder, du känner ju mig. HIHI!
Precis, älskar det där med hösten, att man just kan boa in sig så in i ...
Ha det så gott!!

Brysselkakan said...

Haha! Ja, personligen får gärna värmen stanna en stund till men det verkar som igår var sista dagen och idag mer normal temperatur ute igen.
Men hösten är sen i år och det är grönare än normalt vilket jag inte trodde efter den torra sommaren.

Keith said...

The green is certainly hanging on here. What's up with the rose blooming in October? Such a cozy setting in your house with the candles!

Humlan said...

Ja, vi är verkligen i den vackraste höstperioden just nu och även om det är svalare, så är det skönt att vara ute.
Jag var på husmässa i helgen, behöver ju göra en hel del här i radhuset så jag ville få lite idéer och kunskap. Mässan var väl inte helt som jag trodde, men jag har köksbordet fullt med informationsmaterial och jag fick en hel del att tänka på. Tyvärr verkar jag ha fått med mig halsont också, det ingick inte i planen!

I dag har jag varit i lägenheten och frostat av och dragit fram vitvaror så att städföretaget kan göra ett ordentligt jobb nästa vecka. Jag vet att jag gör rätt men det är inte lätt att släppa lägenheten, jag kommer att sakna den.

Kramar!

Annika said...

Brysselkakan:
ja, en konstig höst kan jag tycka. Både här och där.
Ska bli intressant att se hur vintern blir?
Själv är jag bara glad över svalare temperaturer.

Annika said...

Keith:
it sure is!
Very green. Roses in October is probably not that unusual. Everything seems to linger on this year.
Yes, you know my house :-)

Annika said...

Humlan:
SÅÅÅ fina bilder jag sett i helgen från Sverige. Helt galet snyggt allting.
Trevligt att inspireras av mässa. MINDRE kul med halsont. Inte roligt alls.
Såg ju på Insta vad du gör. Förstår att det är svårt.
Men du vet att det är rätt.
Stor kram!!

Channal said...

Hösten är fantastisk... snart kommer mörka november. Suger in allt underbart just nu! Fina bilder som alltid hos dig!

KRAM Anna

Annika said...

Channal:
Visst är den!!
Håller verkligen med. Ja november hemma kan allt vara lite mörk.
TACK snälla Anna!
Kramar!

Monica said...

Så mysigt du har det:-) och maten låter toppengod! Fina ekollon, är de större än här, måste fråga:-). Jag plockat med mig några som jag brukar ha till advent och jul, som dekoration i blomgrupp och ljusstake, kanske sätter en liten tomte i en sån där "mössa", så är intresserad att hitta nån lite större:-)

Filmen om Lady Gaga har jag hört mycket om, så kul att gå på bio ibland, gillar det. En film vi tänkte se men den försvann snabbt, tror den hette: Sista sommaren", släkt med Kennedys och intressanta människor men mycket tragik tydligen i en totalt ovårdad herrgård men inte som de tänkt livet en gång förstås. Har du sett den?

Ha det fortsatt fint Annika, gillar denna vackra tid, är glad att hösten är så fin.

Anne said...

Hihi, skalla dagen. Vilket bra uttryck, aldrig hört det förut. Läste en av dina kommentarer. Men åh så mycket gott ni åt, precis så ska helger vara. Jag älskar att börja planera och fundera dagar i förväg på vad vi ska äta och gotta oss med då helgen kommer... Du har så rätt, helgerna går så fort. Å andra sidan, veckorna brukar också rusa fram, känns lite som det är måndag och fredag hela tiden.
Vad härligt hösten äntligen kom till er, men naturen hos er ser verkligen otroligt grön ut fortfarande. Vi är nog den här veckan i kanske 60% grönt och 40% höstskrud. Värmen satte vi på för ett tag sedan, hösten har varit här ett tag redan men känner igen det du säger hur det går blixtsnabbt. Det är faktiskt konstigt men det kan vara AC ena dagen och följande behov för värmepannan.
Det känns som alla pratar om den filmen och det skrivs om den överallt, jag ska också se den vad det lider. Jag har hört många säga den är sååå bra, min M var lite skeptisk då den kom på tal, men jag har hört att folk med helt olika filmsmak, åldrar och män likväl som kvinnor gillat den. Gillade Peter den också?
Kram!!

Monica said...

Ser nu att den heter: "Den sommaren", ja verkar intressant hur livet kan utforma sig på alla möjliga sätt i den familjen.

Annika said...

Monica:
TACK, det betyder mkt då det kommer från en mysdrottning som du!
SÅ härligt med alla tända ljus och trevligheter inomhus nu, tycker jag.
Ekollonen, ja det kanske är ngt större här? DET är möjligt. Det är andra sorters ekar här än hemma, så det är nog en viss skillnad även på ekollonen. Vi har så otroligt mkt ek här.
Absolut, se A star is born!!!
SÅ BRA!!!
Nej, Den sommaren har jag inte sett. Måste googla den engelska titeln. Mkt tragik inom Kennedy-klanen. Verkligen. Har sett många andra bra filmer om den, den senaste "Jackie", tror jag. Älskade den.
TACK snälla Monica. Älskar hösten!!!
Ha en fortsatt fin kväll!!

Annika said...

Anne:
Haha!
Det är Mia Skäringer som säger det. Har du lyssnat på den podden? Hennes och Anna Mannheimers? SÅÅÅÅ BRA!!!
Ett bra utryck ÄR det. Skalla dagen. Visa who's the BOSS!

ÅH ja, visst är det så Anne!! Samma med mig, börjar planera helgens middagar redan på torsdagen. Älskar det!
Tycker det är roligt, och sen ÄR det extra mysigt på helgen att laga mat. Under veckan tycker jag det är rätt tråkigt, men på helgen är det mysigt. Just när man lagar maten tillsammans, lyssnar på musik och dricker vin. Tänder ljus. Ja, det är min grej, det. MEN det visste du. SÅ kul att det är din grej också.
Visst är det så, veckorna går så galet snabbt. Läskigt.
Ni har mkt mer höst än vi, Anne. Kan inte minnas en grönare höst här, tror jag. Men nu är det ju kyligt, så nu borde väl träden snart bli gyllene? HOPPAS jag!
Du ser, samma här som hos dig. Jag skulle mkt väl kunna slå på värmen nu. DET ÄR KALLT INNE. OCH bara 14 ute. Idag kanske det sker.
Visst är det konstigt när det ena dagen är uppe och flirtar runt 30 för att nästa dag sjunka till 13. Otroligt.
Peter gillade A star is born. MEn jag tror att jag gillade den ännu mer. Peter sa däremot att han började gilla country efteråt, haha!!!
DET gör inte jag, men jag vet att DU gör det. Så jag tror att du kommer gilla den massor. GAGA är otrolig, hon är verkligen det.
Tack för din trevliga kommentar, som alltid.
KRAMAR!!!!