Wednesday, October 10, 2018

Perfekt höstaktivitet!





Hej onsdagsmänniskor!


Vi har osedvanligt varmt hos mig. Sommarvarmt och sommarfuktigt.
AC och fläktar får fortfarande jobba hårt.
Jag är väldigt less på alltihopa efter den LÅNGA heta sommaren både här och i Norden.
Jag är redo att kasta in handduken vad gäller sommaren 2018 NU!
Tror dock att vi ska få svalare väder från och med fredag. DET ser jag fram emot.
Det skulle inte förvåna mig om vi kommer att gå direkt från AC till värme. TYP. Utan någon som helst mellanperiod då man slipper använda någondera.


En av de trevligare aspekterna med att bo i Northern Virginia är alla vingårdar som omger oss. Truly Virginia Wine country.
Som jag sagt förr, vinet är oftast inget att hänga i julgranen. MEN mysfaktorn!! MYSFAKTORN!!
Den slår allt.
För ja, det är väldigt härligt att sitta och smutta på vin, äta något gott och se ut över en aktiv vingård.


Landsväg i Northern Virginia.  I Catoctin närmare bestämt.  Jo, faktiskt, detta är metro-DC.  Underbart att ha riktig landsbygd runt hörnet.


Det var HÄR vi var!



I söndags for vi tre ut till en vingård som ligger ungefär en halvtimmes bilväg härifrån. I Catoctin, Virginia.
En ny bekantskap för oss, denna vingård.
Jag har bestämt att vi ska besöka många “nya” vingårdar denna höst. Alltså, inte åka till dem vi vanligtvis besöker. ÄVEN om det är svårt att låta bli, för vi åker ju till dem av en anledning.




Det är det här som är så EXTREMT mysigt.  Sitta utomhus, smutta på vin och äta lite gott.


Ibland ter sig hösten SÅ avlägsen ...



I runda tal finns det över 100 vingårdar bara här i Norra Virginia! Så ja, det är inte så att vi råder brist på sådana här i min del av världen. I hela Virginia finns över 250 stycken. Men det är en stark koncentration på NoVA.
Inte mig emot. Tack, tack och tack!


Även denna vingård ägs av en familj som bor och verkar på gården.  TREVLIGT!


Det var vanvettigt hett i söndagseftermiddag, 32 grader varmt och mycket hög luftfuktighet.



Som jag sagt förr så är klimatet alls inte idealiskt för vinodling. Det är för hett, både natt och dag under sommaren. Vinrankor vill ha varma, torra dagar och svala nätter för att vinet ska bli bra. Så är det inte här.
Just därför kan det heller inte bli några TOP-of-the-LINE viner som det blir i Kalifornien, Oregon och Washington State.
Men, faktum ÄR att vinerna här HAR blivit bättre. Eller så är det bara som man inbillar sig eftersom miljön är så galet trevlig.








JO, det är en himla TUR att dessa stora solskydd finns.  Utan dem hade det inte gått att sitta ute.


Min höst består av de två V:na, vandring och vingårdar. Loving it!



Den här byggnaden finns också på gården.  En "Speakeasy".  Mycket trevligt.




Det kanske blir höst någon gång, trots allt?

Ha nu en riktigt fin oktoberonsdag, ni som tittar in här!

10 comments:

dianasdrömmar said...

Vilka härliga bilder, jag saknar värmen..:)

Äventyret framtiden said...

Ja, nog har ni haft sommar nu så det förslår. Jag förstår att du längtar efter hösten och lite svalare väder. Allt har sin gräns.

Så bra ni bor lägesmässigt. Med landsbygden runt knuten och alla vingårdar som ett pärlband. Bara att välja och vraka nu i skördetider.

Solskydden/vingarna/seglen är fina att titta på också, som installationer på något sätt, praktiska sådana.

Här har vi brittsommar. Igår 14 grader varmt och idag ska det bli varmare och soligare. Nu gäller det att ta vara på den sista lilla sommarsvansen innan hösten är här helt och hållet. Fast det är det nog...

Allt gott!

Anonymous said...

Så mysigt att ha så många vingårdar inom räckhåll. En riktigt trevlig sysselsättning på helgen att åka och pröva nya varje helg.

Så galet varmt ni har fortfarande, här hemma känner man verkligen att hösten är här, men sval och härlig luft har vi och sova med fönstret öppet är ljuvligt och jag är glad att slippa AC om natten.

Ha en fin onsdag
Kram Yvonne i Åkersberga

Humlan said...

Vilken härlig miljö att tillbringa en fin höstdag i, men er temperatur låter inte riktigt lika härlig, jag förstår att du längtar efter hösttemperaturer. Härligt ändå att ni faktiskt tar er iväg till vingårdarna, när ni har dem så nära.
Här är en grå höstdag, men termometern är över 15 grader och det är äntligen vindstilla, en prefekt dag för en promenad helt enkelt. Fast jag borde verkligen klippa gräset en gång till, så det blir nog att promenera fram och tillbaka över gräsplätten istället.

Ha en fin onsdag
Kramar!

Annika said...

Dianas drömmar:
Hej och välkommen hit!!
TACK!! OCH jag är så trött på värmen, haha. Så olika kan det vara.
Varmt välkommen tillbaka!!

Annika said...

Karin:
Precis, så ÄR det. Har man haft värme sedan i slutet av april non-stop så blir man less. Iofs är jag alltid less, varje år, då sommaren vägrar att vika sig. HAHA!
Men eftersom den var så enorm hemma också så känns det som att det är breddat och klart nu. Det räcker.

TACK, exakt så, perfekt ställe att bo på. SÅ trevligt med vingårdar och leder. Älskar det.
Solskydden ett måste. Det hade inte gått att sitta ute utan dem. Fina också, ja.

OCH det är 14 grader vi ska få snart!!
Perfekt temp!!
Njut av allt, Karin!!!

Ha en fin och BRA dag!!

Annika said...

Yvonne:
Det är det verkligen.
OK om vinet inte fyller alla krav, men stämningen och trevnaden slår det mesta!!
Loving it!!
NJUT av er temp. Vi ska få 14-15 grader i slutet av veckan. Längtar SÅÅÅ!!
Vill också sova med öppet fönster istf fläkt.
Ha en jättefin dag.
KRAMAR!!

Annika said...

Humlan:
TACK!
NEJ, nuvarande temp är inte kul. SÅ trött PÅ DET!!!
Oh ja, vingårdar på hösten är bland det bästa jag vet. Så jag hoppas att vi kommer att besöka MÅNGA. men hösten tenderar att gå alltför fort, så ...
Lustigt nog är det på hösten jag vill dit, aldrig på vintern, och inte på våren eller sommaren. Knepigt, haha!!
Åh, kanske sista gräsklippningen då?
Låter som en riktigt SKÖN dag!
Kramar!

Anne said...

Jösses vad hett ni fortfarande har det, helt otroligt. Jag hinner inte skriva nåt längre nu men vill ändå alltid säga hej och tack för fint inlägg igen, underbara miljöer era vingårdar ligger i. Förstår ni gillar helgutflykter och att besöka alla dessa (otroligt vad många vingårdar ni har föresten!!) så vackra platser och vingårdar. Vi måste bli bättre på det, gjorde mycket sånt före Stella men inte lika kul ha med en unge på sånt. Men blir sugen på att göra det igen nu. Du inspirerar mig ofta!
Kramar

Annika said...

Anne:
DET har vi, och jag är SÅÅÅ less. SÅ less.
TACK snälla du!
Du har ju så fina vingårdar hos dig + mkt bättre vin än vad vi har. Roligt om jag inspirerar. Blir glad!!!
Kramar!