Thursday, October 11, 2018

DUMföljare på Insta, Vad jag köpte med mig (som Muminmuggar och annat), och tv-tips från mig till er!






Hej och godmorgon!!


NU tycker jag det är hög tid att sätta igång med torsdagspunkterna igen.
Hoppas att ni som läser här också tycker det!



*   DUMföljare på Insta!


Har ni som är aktiva på instagram märkt hur otroligt många dumföljare det dykt upp på sista tiden?
Konton börjar följa en, utan att för den delens skull lajka en enda bild. Dessutom är det underliga profiler, massor med cigarrkonton, ensamma män (som utger sig för att vara generaler, kirurger och så vidare.  SPAM!), konstiga vandringskonton och märkliga trädgårdskonton.  Jag antar att dessa spamkonton riktar in sig på de intressen man har, och vilka konton man följer.  Ja, förutom cigarrer och generaler då, för de bara dyker upp och ser DUMMA ut, gaaah!!!

ALLA, i princip, kör med understreck, till exempel, _följ_mig_ochmina_cigarrer.  Fast oftast är det på engelska.
Jag kan säga så här, jag börjar inte följa en enda om de inte lajkat något enda foto jag tagit. OCH även om de har lajkat och de har ett konto—som ser ut som det ovan, med understreck och rubbet—så blir det absolut inget följande tillbaka.
Men dessa skumma konton dyker upp jämt. Jag tar bort dem direkt.
En del anmäler jag, andra inte.
Ibland "får" något av dessa konto "följa" mig, bara för att jag är nyfiken på om de kommer att visa intresse. MEN ofta ser man att dessa konton tas bort av instagram efter ett tag.  Deleted User. Märkligt fenomen.
Just nu är det cigarrkonton som dyker upp mest av alla. Men SUCK!!!!
Berätta gärna om ni också har drabbas av dumföljare på daglig basis!






*   Vad jag köpte med mig …


Vill ni se det jag köpte under min semester i somras?
Nästan allt är från Finland, och nästan rubbet är Muminrelaterat. Ja, jag är så svag för ALLT som har med mumin att göra. Men jag köper inte alla muminmuggar som kommer ut. Jag gillar inte när de är för grälla i färgerna och för IN-YOUR-FACE. Alltså gick flera av årets muggar  fetbort för mig.  Ni vet, trollkarlsmuggarna, GILLAR inte dem.
Bäst gillar jag mumins serie “True to its origins”. SÅ fina, fina!
Är så svag för dem!
Det mesta köper jag på Halpa Halli—även kallad Hallpin—i Närpes. En toppenaffär! Jag tror att ALLA älskar Hallpin, alla!
De har så mycket fint kvalitetsporslin där, och till BRA priser!



Allt fick plats i resväskan och inget gick sönder!!  Mumin, Kastehelmi-ljusstakar, Airam-termos och lite till!

OCH vet ni, jag fick ju faktiskt tag på den där SPECIELLA muminmuggen som BARA fanns att få tag på en ENDA dag!
EN enda dag alltså! Den 9 augusti. Dagen som kallas Mumindagen.   Tove Janssons födelsedag.
Denna mugg fanns alltså endast att köpa under ett enda dygn.   Enbart på Iittalas butiker. Folk började köa redan tidigt på kvällen den 8 augusti, långt före midnatt alltså.
Jag var vid Ledörsundet då. Ingen Iittala-butik finnes i Närpes. Skulle jag verkligen åka hela vägen till Vasa i en bil utan AC och köa en halv kväll tills klockan slog midnatt? 
Skulle jag? Skulle jag INTE?
Nej, det blev så här! Min fina systerson, Erik, gick till en pop-up Iittala butik vid Odenplan den morgonen. OCH HAN fick tag i två muggar, en till mig och en till min syster!
GISSA om Sara och jag blev lyckliga! Sara befann sig i Småland då, även hon långt från en Iittala-butik.
Ni som är intresserade av Mumin minns säkert den enorma HAJPEN runt denna mugg i somras.

Den är SÅ fin, den ger mig riktiga skärikänslor och jag tycker att den är så vacker.
Om jag dricker ur den?
NEJ, det gör jag inte. Men jag har den på en hylla så jag ser den hela tiden när jag är i köket!



Den mycket speciella Muminmuggen 2018.  Den som såldes en enda dag.  OCH som jag fick tag på via min systerson, Erik!




*   The Marvelous Mrs. Maisel


NU ska ni få ett riktigt härligt tv-tips från mig!
Vill ni se feel-good? Gillar ni Amy Sherman-Palladino lika mycket som jag gör (ni vet, hon som gjorde Gilmore Girls)?
Gillar ni vintage och 50-tal? OCH gillar ni stora produktioner.
SE då The Marvelous Mrs. Maisel!
Underbar, underbar och åter UNDERBAR!! Ni kommer att bli på gott humör av serien. Här i USA streamar jag den via Amazon Prime. Under Emmy-galan i september tog serien storslam!  Den vann alla stora priser.
OCH jag förstår varför,  vi snackar top of the LINE här! Kvalitet in i allra minsta detalj.




En snabb googling visar att serien även stremas i Sverige på Amazon Prime.
Mina vänner, ge er själva en stortjänst och SE denna pärla!!



Nu önskar jag er alla en fin och bra torsdag!
Vi hörs imorgon igen!

18 comments:

Steel City Anna said...

Cigarrkonton, det var det underligaste! Får många vänförfrågningar från just generaler på fb men inte sett till nån cigarr.

Så fina mumingrejer! Den speciella muminmiggen har lite samma aura som ert sommarhus :)

Äventyret framtiden said...

Jag har förstått på vänner som använder Instagram att de får liknande följare som du beskriver. Själv är jag inte på Instagram. Ännu får jag väl försiktighetens skull säga. :)
Grattis till fina Erik säger jag, som förstod att ta vara på tillfället med muggen när han visste att du och din syster ville ha varsin.
Det blir ju så när man samlar på något, man vill ha!
Här hos oss finns inte en enda mumimmugg däremot men hos dottern dricker de te varje dag ur dem..ja, det finns tallrikar också.

Ha en fin torsdag Annika, här ser det mulet ut just nu, men varmt har vi ännu, brittsommarvarmt.

Sara said...

Och snart kommer det mer Mumin till dig sis, den fina höstserien. Fast du får det ju till nästa sommar såklart. När vi ses igen:). Jag skickar bilder när de kommer, för de är på väg.

Så komiskt med Erik när han köpte muggarna, han upplevde ingen kö alls och säkert gick han från andra hållet eller nåt, förbi hela kön. Jaja, jag är glad att han fick tag på dem. Och nej, jag har inte heller druckit ur min, men är ju ingen fan av muggarna heller direkt, det finns muggar som är mer drickvänliga.

Älskar torsdagspunkterna btw, du får jättegärna fortsätta med dem! Älskar!

Annika said...

Anna:
Just nu verkar cigarrkonton hitta mig. Varje dag. Bort, bort och BORT. Blir så trött. På FB får jag sällan förfrågningar, bara på insta.
OCH ja, dessa generaler är ju intressanta också, haha!!!

TACK!!
Jag vet, Anna, jag tänker på vårt sommarhus direkt med specialmuggen. Jag föll som en fura då jag såg de första bilderna av den och tänkte att jag MÅSTE ha den.
De började hajpa denna mugg i april-maj tror jag. Otroligt!!

Annika said...

Karin:
Mkt märkligt det där, tror det mesta är rena spamkonton. Men just detta med cigarrer är ju högst intressant. Blir så less.
HAHA, insta är ett trevligt medium. Mkt trevligt tom. Men spökföljare och spam kommer i dess kölvatten.
Utan Erik hade vi stått oss slätt. Evigt tacksam.
Jag har en gedigen samling mumin.
Men jag köper inte allt, bara det jag tycker är fint. Grälla färger etc och så vill jag inte ha. Ja, såvida det inte är extremt fint.
MEN muggarna är mkt, mkt goddruckna :-)
Samma här, varmt och mulet och fuktigt.
Indiansommar säger vi nog här. Men hos er brittsommar absolut rätt!
Njut av er värme!
Men vårt väder ska vika hädan imorrn och sen blir det sådär 15 grader ett bra tag framöver. SÅ härligt!!!

Annika said...

Sara:
OCH jag säger tack, tack och TACK för det!
Älskar de där fina blå höstmuggarna som du nu köpt! TACK älskade sis!!

Erik for the WIN!!!
Ja, han missade nog kön tror jag. SÅ KOMISKT!!
Tur för oss, Sis!!!
Verkligen!!
Så tacksam för det, och för att han gick för vår skull.
Min står på hyllan och ser fin ut.

Thanks sis!!
Ska absolut fortsätta med punkterna.

KRAM och ÄLSKAR!!

Minna said...

Det var verkligen hype runt den muggen nu i sommar.
Vilken fin Erik som fixade den till er båda.

Jag tycker att instagram flödar över med spökföljare och konstiga konton.
Brukar blocka och anmäla.

Ha en bra dag!

Annika said...

Minna:
Hej och välkommen hit.

JA, himmel, hajpen var enorm!! Helt otroligt alltså.

Yass, du har rätt .... insta flödar över av knotiga konton och spöken överlag, haha.
Blockar och anmäler då och då jag också.

Ha det så gott.
välkommen tillbaka

Humlan said...

Cigarrkonton har jag inte råkat ut för, men militärer, slaviska lättklädda flickor och en del okända som är helt utan inlägg, dessa brukar jag ta bort med en gång. Sedan har jag fått en del blom-/trädgårdskonton, men de kan ju följa mig pga mina blombilder precis som jag följer okända människors konton pga deras fina bilder eller roliga, tänkvärda inlägg.

Jag har inga Muminmuggar, men jag håller med om att den speciella mumindagsmuggen är väldigt fin, en stämningsfull bild. Däremot har jag mycket Iittala saker och jag gillar verkligen Kastehelmiserien. Jag har bl a ljuslykta och assietter, och är väldigt frestad att köpa glas och små skålar ... men jag har ju egentligen alldeles tillräckligt med glas och skålar.

Roligt med torsdagspunkterna igen, att du plockar ihop lite smått och gott som inte riktigt är ett ämne för ett långt inlägg, men ändå roligt att läsa.

Ha en bra torsdag!
Kramar!

Brysselkakan said...

Nä, inga sådana följare hos mig men jag har ju ett låst konto. Men visst även där kommer förfrågningar ibland men väldigt sällan.
Och jösses att du fick hem allt det porslinet helt! Men packar man bra funkar det oftast. Vi lyckades ju få med massor av ömtåliga saker förra sommaren när sonen flyttade och inget gick sönder. Och så snällt av systersonen att fixa muggar åt er! Omtänksamt!

eastcoastmom said...

Jag får också en del konstiga följ-förfrågingar på Insta. Nekar alla såna. Har stängt konto men inte hemligt.

Den där tv-serien har jag på min lista, vill absolut se den! Huvudrollen spelas av Kate Spades systerdotter, har jag för mig.

Och nu måste jag bekänna att jag inte har en endaste muminmugg... men min finlandssvenska väninna här hon har många!

Annika said...

Humlan:
Mkt skumt på insta.
Verkligen. Lättklädda tjejer ja. Anmäler jämt.
De här trädgårskontona känns så tillrättalagda, eller vad jag ska säga. Som att man vet redan då man klickar upp dem att de liksom är fake, eller vad jag ska säga.
Trist.
VISST är den där muminmuggen ljuvlig. SÅ ljuvlig.
OCH det är verkligen stämning i den. SÅ glad att jag har den. Kasthelmiserien älskar jag. Men samma här, har så mkt redan att jag knappt får plats med det jag har.

TACK. så kul att du gillar torsdagspunkerna. Det är roligt att skriva det också!
Kramar!

Annika said...

Brysselkakan:
Nej, sant, absolut blir det mindre på privata konton. Jag får skumma följare varje dag. Många tar jag bort direkt.
Jag har hittills lyckats med allt jag tagit hit från Sverige, och tvärtom. Inget har gått sönder. Packar det bra, ja.
Specialmuggen tog jag i handbagaget. Ville inte riskera ngt där alls.
Absolut, så tacksam för att Erik gjorde detta för oss!!

Annika said...

AM:
Visst är det skumt ...
Mkt skumt. Kom på att jag har en del vapenivrare också, blir SÅ trött. De åker fetbort.
Får s¨mkt just nu att jag börjar tro att det är en trend.

SE Mrs Maisel!!! Den är så bra. SÅÅÅÅ bra!!! Jaha, jasså, Kates Spades systerdotter. HON är fantastisk, hon som spelar huvudrollen. HELT outstanding!!

Ja, mumin är stort bland oss som har finska rötter, tror jag. OCG ffa om man är finlandssvensk!!
Kan tro att din väninna har mkt.

Anne said...

Åh,vad mycket du köpte. Allt ser såå fint ut. Kasthelmiserien är min absoluta favorit, har bara två ljuslyktor därifrån men mer ska det bli på sikt, hehe.
Jag minns du nämnde det på insta i somras hur Erik fixade muggar åt er. Helt otroligt han fick tag på några. Den är verkligen jättefin, som en tavla. Gillar hur du har din framme och synlig. Den ska inte gömmas undan i nåt skåp.
Generaler och skumma konton har jag inte sett, kan det vara för att jag har låst? När jag hade öppet tycker jag det kom mer mystiska förfrågningar, men kanske jag minns fel nu. Däremot tycker jag det blir mer och mer reklam och det är läskigt hur det popplar upp en massa reklam om saker på insta bara för att jag kanske gjort en google-sökning på nåt eller beställt nåt från Amazon eller vad det kan vara. Reklamen tycker jag ökat men vet inte om det faktiskt är så eller bara känns så. Apropå insta, nåt jag funderat på ett tag. Visst är det så att man inte kan gilla/klicka på hjärta eller skriva kommentarer på insta stories? Jag har fattat det som att det kan man inte, vill man säga nåt får man i så fall skriva ett meddelande eller vad det nu står. Lite synd tycker jag, för mycket på insta stories är fint och sånt jag gärna skulle klicka hjärtat på, för att visa jag gillar och sett men verkar inte funka så. Om jag fattat det rätt.
Den där serien har jag varit lite sugen på, så den är bra alltså. Ja, Amazon och Netflix (och alla de här andra, Hulu med flera) gör så himla bra produktioner. Vi började faktiskt kolla på House of Cards, såg de första säsongerna men sedan blev det paus, sedan kom debaclet med Kevin Spacey och osäkert om serien ens skulle få en avslutningssäsong så då tappade jag lusten titta, så det är nog de senaste 2 säsongerna vi missat. Men nu nyligen började vi kolla på det vi inte hunnit se. Sista säsongen släpps ju i november. På nåt sätt känns det intressantare att se serien nu än då för flera år sedan, nu när jag ser den tänker jag att precis sådär är det säkert på riktigt....
Vi plöjde nyligen Jack Ryan på Amazon, det är också en högkvalitativ produktion av Amazon. Jag tyckte den var jättebra och det var en serie vi båda gillade här (inte alltid så är fallet).Vet inte om spioner och den sortens drama/action är din grej, jag tyckte serien var jättebra och känns så tidsenlig också. Inte bara meningslös action utan väldigt bra drama och psykologi också. Smaken är ju alltid som baken vad man gillar och dras till förstås. Jag är nog rätt bred, gillar mycket olika genres, förutom allt super heroes går fetbort för det kan jag bara inte med och sci-fi måste vara "rätt" annars gillar jag det inte. Såg Ready Player Go filmen förra helgen och nä, inte min grej alls... Däremot gillade jag The Martian med Matt Damon. Mycket kinkig vad gäller sci-fi men är det "rätt" så ja, om inte så somnar jag. The Affair har jag sett alla säsonger också, det är nåt med den serien som jag gillar. Mannen tycker inte alls om den, varför är du intresserad av en otrohetsserie tycker han, haha. Men det är så mycket mer. Babbel, babbel. KUL med tordagspunkter, jag är en stor fan av det formatet!
Kram!

Annika said...

Anne:
Jag köpte mycket. Har en tekanna där som inte syns på bilden (bara förpackningen) som är UNDERBAR! Också True to its Origin. Ska visa den sen, Anne. Du kommer att älska den!!
Förstår så väl att du älskar Kastehelmi. SÅ ljuvligt vackra. Ska också köpa flera. Jag har fem nu. Men fler ska det bli, hehe!!
ÅH, den unika muminmuggen ÄR ljuvlig. SÅ mkt känsla i den.
Erik ja, han fick tag på den han!! SÅ härligt!!

Absolut, tror att det är för att du har låst konto som du inte får så många underliga följare. Jag får hela tiden. SÅ trist.
Men det går nog över.
JA! Jag vet, så hemskt hur mkt annonser det är nu. OCH precis som du säger, har man googlat ngt kan man ge sig FAN att det kommer upp som annons på insta och fejjan.
Läskigt.
Anne, jag har aldrig lagt ut ngn instastory. Inte ännu. Jag har heller aldrig lämnat ngn kommentar på ngn annans instastory. Men jag håller med om att en like-knapp vore bra.
Jag tror att jag har läst att den som lagt ut där kan SE vilka som tittat på den.

Anne, se Mrs Maisel. Den förtjänar alla de där stora priser som den fått. SÅ BRA!!

Jag är en stor fan av House of Cards. Ser fram emot nya säsongen, som ju blir den sista.

Försökte se senaste säsongen a Orange is häromkvällen. Har sett alla andra säsonger. Men nu känns det hopplöst- Orkade inte ens se ett halvt avsnitt.
Tror den tjänat av sin tid. De borde lägga ner nu.
Helt enkelt inte rolig att se längre.

Amazon kan sin sak. peter ÄLSKADE Jack Ryan serien. Jag har inte sett den. Men Amazon producerar klass. Så jag förstår att du gillade den mkt!!

Har också sett Ready Player One. Peter älskade boken. Jag kom inte igenom den. Tyckte filmen var sådär.
The Martian gillade jag också!

The Affair, borde nog se den. Just nu letar jag efter en ny serie att älska och knarka. Men har inte hittat ngn än.
Kollar Below deck på Bravo nu. Hehe. Reality om besättningen på en privat lustjakt. Ack ja.
Så ja, jag letar en bra serie att se och älska!!

Monica said...

Vad mycket fint du fick med i packningen, vi måste vara proffspackare för känner igen en hel del, haha, jag har ju handlat i UK väldigt mycket och sköra saker och aldrig har något gått sönder. Alltid glad när jag öppnat väskan och ser allt igen:-). Så fin den muggen! Roligt att ni fick tag på varsin.
Jag tittade på muminmuggar häromdagen på Åhléns, det är så fina, har en del men mycket engelskt porslin också så det är nog fullt i skåpen, tror jag ...

Ja dessa förfrågningar, får massor från Storbritannien och hänger väl ihop med när jag kommenterat hos någon jag känner och det syns för andra, lustigt är det att helt obekanta människor vill vara "vän", ja är ju karlar förstås, man undrar hur det står till rätt ofta:-), tar tid att rensa, jag gör det hela tiden på fb. Den har jag bara som en familjegrej, ledsnade totalt att ha det mer aktivt men kan vara bra att bara "ha".

Annika said...

Monica.
Förlåt att jag är så sen här. Det blir lätt så med lite äldre inlägg.
JA, jag är bra på att packa sådant här. Har lärt mig med åren. Inget har gått sönder.
Älskar muminmuggar. MEN precis som för dig har jag fullt i mina skåp. Borde inte köpa mer, men kan inte låta bli.
JA herregud det där med följare är sjukt. Jag har börjat blocka mer och mer. Behöver inga spöken där. De är redan så många som följer utan att kommentera eller lajka.
Men de där männen??? Får det nånsin napp??? Värst då de börjar skriva privata meddelanden. Ofta bara så dumma också.
SUCK!!
HOPPAS du följer mig på insta ;-) Skulle gärna följa dig också!!
:-)