Wednesday, July 04, 2018

Independence Day! Fjärde Juli!





Fjärde juli!!

Självständighetsdagen!
Nationaldagen!
Independence Day!
The Fourth!
The Fourth of July!

Idag är dagen inne. Dagen då amerikanerna verkligen kan frossa i patroism!
En dag att fira. En dag SOM firas!

Imorse var jag med i Vaken i P3 och P4, och vi pratar givetvis om ...  just det … Fjärde Juli. Jag lägger ut länken här så fort jag kan lägga vantarna på den.




Amerikanerna firar verkligen sin självständighetsdag! Den 4 juli 1776 är ett MAGISKT datum i USAs historia, dagen då de blev självständiga från det brittiska imperiet.
Dagen idag är en ledig dag, som UPPMÄRKSAMMAS givetvis. I storstäder, småstäder, samhällen och byar ordnas parader idag.
Man klär sig i rött, vitt och blått. Viftar med flaggor och fanor, givetvis!
Ikväll kommer fyrverkerierna att spraka över städerna.
En dag då man går ALL in och ALL out!!



Det är ALLTID hett och fuktigt den fjärde juli. Ofelbart. OM det inte regnar småspik, för det har jag också varit med om.
MEN för det mesta är det mördande hett och dallrande fuktigt. Just nu befinner vi oss under en enorm vämebölja. Det är plågsamt hett, så hett att jag faktiskt inte vet om vi kan vara ute i eftermiddag.
Vi har runt 34-36 grader. Häromdagen var det 38 grader. Lägg därtill fukten så känns det som 43 grader.
Det luktar som en gammal unken sommarstuga i naturen, ja ni vet …
Dävet.
HAHA!


Inne i Washington DC firas det bautastort idag.
Det är kanske där rikets allra största parader och festligheter sker, skulle nästan tro det. Där äger också de största fyrverkerierna rum ikväll.  OCH, såklart The Independence Day Concert med olika artister.
Ett par gånger har jag varit inne i stan den fjärde juli.
Dock, efter att ha varit inne i regn, åska och rusk med syster och hennes familj--då de var här 2004-- fick jag nog av Washington den fjärde juli. Gav mig själv ett löfte då att inte fira inne i stan igen. Den gången regnade det så mycket att paraden blev inställd, fyrverkerierna försvann i regnmolnen. Våra barn var så små, 5, 7 och 8 år. De fick gå och gå i regnet. Minns inte att de gnällde, men det måste de ha gjort.
Vi gick, gick, gick den dagen. Försökte intala oss att vädret skulle bli bättre. Men det blev BARA sämre. Till sist hade vi gått över Memorial Bridge till Arlington för att ta oss hem via kyrkogården. Det var så sent, och vi var så trötta.
Middagen den kvällen blev en burgare på MacDonalds i Reston vid midnatt. HAHA.
Bedrövligt. Men en fjärde jag aldrig glömmer …



Faktum är att oftast har jag varit i Norden den fjärde juli, de allra flesta år faktiskt. Det är bara de senare åren jag varit i USA den fjärde.
Numera firar Peter och jag  hemmavid, med grannar och några vänner.
Trevligast och bäst så. Jag fixar huset, fixar mat och dryck, laddar bra spellistor, dekorerar med flaggor. Sen kör vi burgare på grillen. Detta är grillens stora dag!  Gissa om grillukten kommer ligga tät över grannskapet framåt eftermiddagen!
Ikväll blir det säkert lite lokala fyrverkerier vid sjöarna här. Kanske går vi dit.
Classic fourth of July blir det oavsett!




Även om DU inte firar Fjärde Juli idag så hojtar jag ändå, Happy Fourth of July!!!

16 comments:

Humlan said...

Vilken hetta! Jag är glad att jag slipper den. En vanlig, skruttig svensk sommar med 20-25 grader, regnskurar och svalkande vind passar mig bäst numera.
Dina bilder är, som vanligt, en njutning och jag blev väldigt sugen på apelsin när jag såg drinkarna.

Happy Fourth of July till er alla
Hoppas ni har en härlig dag och kväll
Kramar!

Annika said...

Humlan;
JA hett är det MINSANN!!! SÅ brännande hett!!!
Idag lite drägligare faktiskt. TUR det!! Det som räddar mig i denna värmeböljan är AC. Tro mig.
Både i bil, hus, affärer ... ja överallt.
tack och lov.
TACK, det är en trevlig dag detta.
KRAMAR!!

Anonymous said...

Oj, så hett ni har det, vill verkligen inte byta :-) . Tycker det är varmt här, men det är ju inget mot för er temperatur och fuktighet.

Ha en trevlig 4th of July och fira ordentligt.

Kram Yvonne i Torrevieja

Annika said...

Yvonne:
Ja, vi har det HETT. Men lite drägligare idag. Nej, det är luftfuktigheten som gör det tufft här Verkligen.
TACK, ska ha det kul idag!
Kramar!

Steel City Anna said...

Vilken härlig outfit :) ska lyssna på Vaken sen. Hoppas ni har trevligt!

Annika said...

Anna.
TACK!!
Gör det. Jobbar för fullt nu innan partajet :-)

Anne-Marie said...

Skriver grattishälsningar här i stället. :)
Stort grattis till dig och Peter!!!
Ja, 25 år är lång tid och då är det ju fantastiskt att få tillbringa den med någon man tycker mycket om.
Ni är verkligen söta tillsammans. :)
Ja, 4 juli är en stor dag här i USA. Och amrisarna kan fira dagen. Precis som norrmännen kan fira sin dag.
Jag har faktiskt haft en helt vanlig dag men nu hör jag fyrverkerier utanför. Det är ju litet annorlunda när 4 juli ligger mitt i veckan men jag har uppskattat en extra ledig dag.
Låter perfekt som ni firar. Tycker heller inte om en massa trängsel och ståhej.
Happy 4th Annika även om du säkert inte ser detta förrän i morgon.
Kramar!!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Så härliga röd-blå-vita bilder :-D
Jag har SÅÅÅÅÅÅÅ länge drömt om att befinna mig i USA den 4:e juli! Men det vet du vid det här laget ;-)
Det verkar så KUL!
En av pedagogerna på min förskola var på semester till USA (Florida) förra året, och de kom dit precis vid Independence day.
Tror de landade på amerikansk mark den 3:e eller kanske rent av 4:e juli.
Bara liiiiite avundsjuk ;-P
Hon berättade i alla fall att det var En Upplevelse!!

Jag älskar verkligen USA´s flagga!
Älskar Sveriges också, för att den "ser ut om en sommardag" ;-)
MEN USA´s flagga HAR varit min favoritflagga sedan jag gick i mellanstadiet!

Hoppas att ni hade en fantastisk Fjärde Juli!
Och hoppas att AC:n kunde rädda er tillräckligt så att ni i alla fall kunde njuta av dagen, trots värmeböljan :-D

MVH /Erica

Annika said...

AM:
TACK snälla du!!
Vad gullig du är. ja, jag kommer att behålla Peter :-)
Så länge jag kan, hihi!!
ÄLSKAR fjärde juli så enormt mkt!!
Tycker bara den är så in bängen mysig och lättsam. Älskar att folk firar den så stort. Igår frågade en av mina gäster om hur vi firar i Sverige, alltså 6 juni. Kunde inte svara rakt av på det... det var ju ingen röd dag då jag bodde hemma. Kunde knappt svara på varför det är den 6 juni. Men vad jag däremot är säker på är att man firar mkt större om det är en självständighetsdag, att ngt stort hänt landet, självständighet, krigsslut etc.. Tror det förenar folk på ett helt annat sätt.
Som i Norge, som här.
Älskar det. Fjärde juli håller på att bli en av mina favoriter bland amerikanska högtider, jämte Thanksgiving.
Älskar den, helt enkelt!!
Kram till dig, AM!! Hos mig blev det så att vi kollade på fyrverkerierna från DC bia PBS. Lite svårt när man har gäster, p och jag ville gå upp till en av sjöarna här, där de smäller av. Men våra gäster ville se från DC, så ...
Så det gjorde vi. Men nästa år ska vi till Lake Thoreau här, givet. Karolina var där och sa att det var helt enormt fint!!
Hoppas du hade jättefint igår!!!

Annika said...

Erica:
TACK!
Tog samtliga i fjol.
Men det såg ungefär likadant ut iår.
det är en jättefin dag. En dag jag bara älskar mer och mer.
Snart har den kvalat upp i samma klass som Thanksgiving. Gillar att man firar stort, men att det samtidigt är så lättsamt.
Low key, grillning, hang out, fyrverkerier etc.
Kul för din arbetskamrat. Vart i USA for hon?
USAs flagga är skitsnygg, håller med!!
Och Sveriges ser mkt riktigt somrig ut :-)
Ha en fin dag!!

Stockholmsbo said...

Annika, din röst och ditt sätt att berätta på är så bra. Sveriges radio borde anställa dig.
tycker jag verkligen.
Grymma du. Skoj och intressant att höra dig.

Fjärde juli, var i NYC en gång den dagen. Mycket roligt.

Annika said...

Stockholmsbo:
TACKAR!!
Trevligt att höra. Absolut, SR hör av er, haha.
Kul med 4 juli i nYC. Jag såg lite på TV från NYC igår, alltså 4 juli firandet.

Anonymous said...

Härligt med patriotism :)Minns att jag var hos dej just denna dag för mycket länge sedan. Är ju med familjen på Malta nu men igår hörde vi ordentligt amerikanskt skrålande utanför vårt hotell.
Kram från Anette!

Annika said...

Anette:
DET var DU!!!!! OCH vi var i DC. Det var SKITVARMT!!
Minns den dagen mkt väl. Mysigt.
ÅÅÅÅ fortsätt att ha det toppen på Malta!
Kramar!!

Channal said...

Ännu mer att fira! Grattis till ditt vackra land, USA! Hipp Hurra!! Så kul med dig i etern!

KRAMAR Anna

Annika said...

Channal;
Ja, roligt med fjärde juli!!!
Alltid. Gillar dagen mer och mer. TACK, vad roligt att du tycker om mig på radion.
Stora kramar!!