Friday, November 10, 2017

Lokalt vackert!




Hej fredag!


Det känns gott att skriva fredag igen.
Verkligen.

Förra lördagen var Peter och jag ute på en lokal vandring, en kortare sådan. Vi gick ungefär 9 kilometer och vi for bara ner till den stora Potomacfloden som vi har runt hörnet.
Nere vid Potomac tycker jag alltid det känns som om tiden stått stilla.
Det såg nog inte så värst annorlunda ut då indianerna hade denna flod, och dess bankar, som sin stora näringskälla och kommunikationsled.
Jag tycker det är så lätt att sätta sig in i vad de såg, och vad de gjorde.
Romantisk tanke?
Ja, såklart det är.
Men, jag gillar den.  Tanken.



Klar, tydlig och icke-stenig STIG!!






Återigen, jag är så glad över alla vandringsleder vi har där jag bor.
Denna gång blev det en vandring längs Potomac Heritage Trail.
Faktiskt är denna vandring ganska kuperad också. Okej, såklart inte som att vandra i Appalacherna, men just där jag bor, det så kallade Piedmont-området, gör att naturen ÄR väldigt kuperad. DET uppskattar jag.






Som alltid gav vi oss iväg tidigt.
Vi gillar ju det.
Ingen av oss är morgontrött så vi kan lätt rulla ur sängen redan vid 7 på helgerna.



Nere vid Potomac.  Denna del kallas Seneca.  Många små öar i floden, och vattendragen däremellan, skapar en slags "skärgård".





Det var skönt friskt ute också, runt 7 grader kanske.
OCH det var HÄRLIGT att gå!
SÅ RÄTT.
Svettigt likaså.





Hösten är vacker och ljuvlig. Redan nu, en vecka senare, ser naturen annorlunda ut än vad den gjorde i lördags.
Snart är alla träd kala.



Kuperat ÄR det!



Winter is coming …




Önskar er alla en fin och bra helg!!

18 comments:

Eva i Dalarna said...

Härliga bilder! Visst kan hösten vara vacker. Men här har det regnat ett par dagar nu och blåst kallt, inte så mysigt.
Önskar dig också en trevlig helg! För min del blir det en vandring på hårda golv i totalt 20 timmar - 2 nätters jobbande alltså!

Anonymous said...

Det är ljuvligt där vid Potomac.
Dina foton med lövtäckta stigar bland höga träd
är så inbjudande. Älskar foto av dej och Peter !!!
Tänk vad roligt man kan ha, utan att det kostar NÅNting!

Ska bli frysväder snart. Mina hängade ormbunkar kommer
nog att stryka med; är ömtåliga på det viset, och jag vill
inte ha dom inomhus.

Trevlig veckända önska Ruth i Virginia

Annika said...

Eva;
Hösten är vacker. Jag älskar den.
Regn har vi haft hela veckan, och grått. MEN jag älskar det!!!
Ha en bra helg på jobbet.
OCH en trevlig helg fö!

Annika said...

Ruth:
JA! Det ÄR det!!
Älskar den floden!!
precis, Ruth, vi ska vara så himla glada att vi har alla state parks, nationalparker, county parks etc. Vilken underbar lycka.
Som jag sagt, jag saknar aldrig allemansrätten. Naturen är SÅ tillgänglig iallafall. Hela tiden.
Ja, nu lär det ska bli kallt!
Inget jag har ngt emot, hehe.
Jag ska på Kennedy Center imorrn och se Book of Mormons. Ska bli kul!!
Ruth, ha det sååååå bra!!
Stay warm!!

eastcoastmom said...

Vilket perfekt strövområde! Och jag tror att du har rätt, det är nog ingen jätteskillnad hur det såg ut för många hundra år sen. En svindlande tanke.

Annika said...

AM:
Underbart därnere vid floden.
Precis, älskar tanken på att tiden stått still. Håller med om att den svindlar!!

Steel City Anna said...

Underbara höstbilder :) ha en mysig helg :)

Annika said...

Anna:
Du med ;-)
OCH tack!!

Anonymous said...

Ni har så mycket löv kvar!
Här har det mesta fallit av i veckan, kalt ute med andra ord.
Ha en fin helg!

Annika said...

Brysselkakan:
Snart är våra borta också. Det går snabbt nu. OCH dessa bilder är nästan en vecka gamla.
Ha en fin o bra helg!

Anne said...

Det är nåt trösterikt på nåt sätt med den tanken Annika, jag gillar det och förstår vad du menar. Det har funnits många stunder när jag också varit i naturen och tänkte liknande, att det här såg och kändes nog inte så annorlunda mot dem som levde här för hundratals år sedan. Som på dina bilder här, att det på den och den platsen nog inte ser så mycket annorlunda ut än för x antal år sedan. Jag kan lätt föreställa mig hur indianerna korsade floden där i sina kanoter. Så mycket som förändras, skog blir stad och det är ju som det ska också men när/om man tillbringar lite tid i naturen så inser man ju vidden av hur viktigt det är att aldrig helt försaka naturen. Vi människor behöver den. Vi får vara tacksamma för dem i maktställning som under årens lopp insett vidden av att spara naturen. Tror inte Trump skulle dra sig för att t.ex. sälja nationalparker om det krisade och nånting behövdes göras...
Förresten, vet du nämnt fästingar är en stor plåga hos dig och hur du har bekanta som drabbats hårt av borrelia. Ni som är så mycket ute och i naturen, har ni haft problem med fästingar och hittat många att plocka bort? Den här årstiden går ni nog rätt täckta och mindre risk då förstås, ja ni kanske täcker er mer även när det är varmare.
Helgen står för dörren, vi har ledigt idag (skolorna alltså, inte vanliga jobben) pga Veteran´s Day imorgon.
Kramar!

Annika said...

Anne:
Visst är det. Jag tycker om den tanken.
Jag gillar den. Precis, klimatet var ungefär detsamma (trots allt) när indianerna ägde dessa marker. Det är de som döpt floden.
Naturen var sig lik.
Jag gillar verkligen att känna så.
Trump nej, han skulle med glädje sälja både nationalparker och state parks utan att blinka.
Ja, fästingar är vidriga här. Jag har två nära vänner med kronisk borelia, en är sjukare än den andra. Det går som i skov. En av dem äter ständigt mediciner för att orka med tillvaron. SÅ vidrigt.
Vi kollar oss efter hajkarna. MEN man VET aldrig, hua.
Barnen i min kommun går i skolan idag, men annars är ju the federal gov stängt. Barnen här var lediga i måndags och tisdags.
Ha en fin Veterandag och en toppenfin helg!!!
KRAMAR!!

Äventyret framtiden said...

En härlig vandring helt i min stil. Där skulle jag gärna ha varit med på ett hörn. Så vackert överallt dessutom. Det ÄR skönt att vandra långt! Och ni tycks ju verkligen trivas!
Ha en fin söndag, måndag och så ses vi igen!

Musikanta said...

Vackra bilder - roligt att se några från Potomacfloden där jag faktiskt har varit för snart ett halvsekel sen. Men den har väl inte förändrats så mycket, eller. Härligt att du har kommit igång med att promenera igen även i svårare terräng.

Här har nästan alla löv fallit av och idag snöar det för första gången denna höst. Så nu har vintern kommit på allvar.
Önskar dig och Peter en trevlig fortsättning på helgen.
Kram från Ingrid

Anne-Marie said...

Där skulle jag kunna vandra. Ser inte alltför svårt ut. :)
Så vackert med alla lövträd. Och förvånansvärt grönt det var när ni var ute.
Som du skrev troligen annorlunda nu efter en vecka med kallare väder.
Fantastiskt med alla vandringsleder som ni har så nära inpå.
Såg ditt inlägg om comfort food. Tänk, jag tror att jag inte har något faktiskt som jag skulle kalla comfort food som jag äter. Min diet har blivit mycket mera begränsad sedan jag rensade bort allt som inte innehåller en massa konstiga ingredienser och samtidigt är ekologiskt till största delen.
Som sagt, ingen egentlig comfort food men samtidigt god mat.
Kramar!!

Annika said...

Karin:
TACK!
Du hade gillat vandringen massor. Kuperat, men inte galet brant och långa stigningar.
Ha en fin måndag, bästa Karin!!

Annika said...

Ingrid:
Klassisk Washington DC flod.
Nej, haha, den har nog inte ändrat sig ngt alls på vissa ställen. Det är därför jag tänker på indianer och annat då jag är ute och går längs den. Inne i DC är det ju annorlunda, där har det byggts och lagts till vid Potomacs stränder. Men på sina ställen, i naturen, har tiden stått stilla.
Det här var lätt terräng för mig, P och jag har gjort en hel del avancerade vandringar denna höst. Men jag är så glad att knät är starkt och orkar.
Vi har löv kvar, och det är härligt.
Men snart är det kalt här också.
Kramar!

Annika said...

AM:
DET skulle du!!
Ingen avancerad vandring alls. Men kuperad. Underbart skönt!!
Ja, grönt är det nog till viss del än, men inte länge till. Vissa träd blev aldrig gyllene i höst pga torkan i aug och sep. Så de träden bara tappar sina gröna löv...
Snart är det dock kalt, vid Thanksgiving tror jag inte det kommer finnas ngra löv kvar alls.
God mat är det vi vill ha, comfort food or not :-)
Kramar!