Thursday, August 01, 2013

Torsdagspunktande

Hej på er alla!

Nu var det länge sedan jag punktade en torsdag.
Vi kan köra ett sådant inlägg dagen till ära.

Here goes!

* 1 augusti.
Ja, nu skriver vi första augusti. Den första dagen i den månad som är den hetaste och mest fuktiga månad på året där jag bor. Jodå, så är det.
Augusti är nog den månad då de flesta amrisar åker till beachen.
Lycka till om du vill hyra ett hus på en amerikansk strand nu. Det är så gott som omöjligt.
Jag kommer nog inte till The OBX iår, men jag kommer verkligen till Cape Cod!  DET ska bli underbart!
Jag tänker njuta av denna månad fullt ut.


* Bloggledigt.
Som sagt, man märker verkligen hur lugnt det är i bloglandia.
Både på egen blogg, andras bloggar, i kommentarsfält och i statistik.
Men, det är sommar och semester. Det är som det ska vara, tycker jag.
Jag kommer också att ta bloggledigt.
Nästa torsdag åker Peter och jag till NYC igen, och sedan åker vi på en hel lång collegeturne i upstate NY och till Boston.
Jag kommer inte ens att ta datorn med mig. Det blir då tyst här i över en vecka. Så nu vet ni det. Detta kan bli den sista torsdagspunkten på länge ;-)
Men, jag kommer att låta instagram koka, så där kan ni följa mig (skandigirl).   Antagligen kommer jag att var mer aktiv på Facebook också.


* Orange is the new black.
Prisa Netflix alltså!!
GUD vad jag gillar Netflix på Apple TV. Det är som en enda guldgruva.
Netflix konkurrerar stort med de stora film och TV kanalerna som HBO, Showtime och AMC mfl.
Netflix har sina originalprogram, och de är verkligen top-of-the-effing-line!!!
Peter och jag har på mindre än en vecka betat av hela första säsongen (säsong 2 kommer 2014) av Netflix serien “Orange is the new black”. SÅ otroligt bra TV.
Det handlar om ett kvinnofänglese (low to medium security) i upstate New York.
Dit kommer Piper, som en ENDA gång då hon var mycket ung smugglade narkotika. Piper har sedan dess aldrig ägnat sig åt något kriminellt, och numera hon lever ett riktigt yuppie och WASP i NYC.
Men, hon måste avtjäna sitt fängelsestraff på 15 månader. OCH hon vill tjäna av det innan hon gifter sig med sin Larry.
Detta straff avtjänas alltså flera år efter att brotten begåtts för Pipers del.
Alltså, in i kvinnofängelsets värld.
OCH vilken värld sen, och vilka rollfigurer vi möter.
Att fängelser hjälper kriminella att komma på rätt fot kan vi avskriva direkt. Maken till plitar har man sällan skådat. OCH då är detta ändå bara ett low-to-medium security prison.
Vi träffar de andra fångarna. Vi lär känna dem även genom tillbakablickar.
Allt är så intressant, och skådespelelarna SÅ bra!
Man häpnar över kriminalvården.
Serien är verklighetsbaserad och skapad av Piper Kerman som själv avtjänade ett 13 månaders långt straff. Hon skrev en bok om året i fängelset som heter, Orange is the new black: My year in a women’s prison.
Kära ni!! SE denna serie! SE den!! LÄS boken!
Det är bland det bästa jag sett på MYCKET länge.

AHA, och NU vet jag ---tack vare min kompis Monika--- ATT "Orange is the new black" finns på svenska Netflix också. Monika och hennes man avslutade serien iförrgår, precis som Peter och jag. Alltså, jag lovar, man kan inte sluta titta



SE denna trailer!!!





* Mer Netflix. House of Cards!
Här har vi Washington DC och den politiska världen.
Kevin Spacey spelar kongressmannen som snuvas på utrikesministerposten.
Det är rävspel. Det är DC på hög nivå.
Peter och jag kommer att beta av serien snabbt. De första avsnitten gav mersmak.




* Nattens ljud
Tror ni nätterna här är tysta? Tysta sommarnätter...
Nej, tysta kan man inte kalla dem. Det är en kakafoni av ljud. Grodor och paddor kväker nätterna igenom.
Gräshoppar spelar. HÖGT!
Sommarnattens ljud där jag bor är så påtagliga att jag borde försöka spela in dem så att ni får höra.
Jag älskar dem. Så fort mörkret faller börjar konsterten, och den fortsätter hela natten.
Nätterna här är möööörka, heta och de innebär en hel konsert i mörkret.


* Karolinas schema.
Några av er frågade om Karolinas schema.
Hon har fullt upp varje dag. OCH hon älskar det. Jag vet redan nu att det kommer att bli tårar och sorg då vi hämtar henne vid NYU nästa lördag.
Här kan ni se schemat. Sedan har hon då oftast seminarier på kvällarna, eller föreställningar att se på Broadway, eller off-Broadway.
The time of her life


En vanlig dag ser ut så här:

10:00 Yoga

10:35-11:35 Speech

11:40-13 Singing for the Actor

LUNCH 13:00-14:30

14:30-15:55 Physical Acting/Stage combat

16:05-17:30 Acting




Nu får ni ha det så bra så hörs vi igen imorgon!

23 comments:

Nettan said...

Åh vad jag gillar dina torsdagar med punkter, serierna du nämner ligger på min lista i netflix, ska bara vänta in lite mer höst först.

Härligt med resa till Cape Cod och upstate NY och Boston, vi har vår släkt i Maine, men de bodde tidigare utanför Boston, Boston är för mig en underbar universitetsstad, mysigt. Vi har en läkare på jobb som bott och arbetat där på stipendie under ca 2 år, och han talar så gott om staden och skolorna där.

Ha en alldeles underbar torsdag.

Kramar
Nettan

Erica said...

Ja... att det REDAN är 1:a augusti! Som tur är (för min del) räknas ju även det som en sommarmånad ;)
Vad härligt det låter att åka till stranden :)

Och bloggledigt låter som en bra idé. Vi ska passa på att njuta av den här årstiden när vi kan istället för att sitta inne med datorerna :D
Ska hålla utkik efter dina inlägg på Instagram ;D
Hoppas ni får en mycket trevlig tid på er collegetour!

Netflix har jag inte skaffat (än), så kan inte säga så mycket om det. Men jag har förstått att de som har det är positiva :)

Fulltecknat schema :) Men jag kan tänka mig att det inte känns fullt lika "jobbigt" när man får göra något man verkligen tycker om.

Hoppas du får en riktigt fin torsdag!
MVH /Erica

Suzesan said...

Netflix här är inte så utbyggt. Men annars så ser jag nästan aldrig på TV på sommaren. Om så blir nån film sent sent. Har inte haft TV:n på nu på hela sommaren. Nästan.

Punktform är fint det.

Ha ha vad härligt att grodor och andra sjunger för dig på nätterna. Gratis konsert. Lugnande och sövande kanske. Gå i ro.


Kram
/Susanne

eastcoastmom said...

Bloggsemester var det ja. Jag har det i princip, gör bara små uppdateringar via mobilen. Min iPhone har fått spel och allt som funkar är email, telefon och FB utan bilder... sen lånar jag svärmors uppkoppling vissa dagar, det är allt. Så nu är det semester från nätet.

Ha så kul!

Sahra said...

Love punktformen. Du behärskar det till fulländning.
Det är typ bara Molly som kollar netflix. Har kollat någon film men ej serier. Men jag litar på ditt omdöme så ikväll kryper jag ned med datan och netflix i sängen
Kram

Annika said...

Nettan:
OOH vas roligt!!
TACK!!!
Jag har bara varit i Boston en enda gång. SÅ gissa om det ska bli KUL att komma tillbaka dit!
Jag vet att det är en urmysig stad med många fina skolor. Vi ska kolla in Boston U och Northeastern och säkert ngt till.
Sen tar vi och kollar in harvard bara för att det är så intressant, och MIT.
Förstår att läkaren på ditt jobb trivdes i Boston.
Maine...OOO vad jag skulle vilja se Maine...Måste vara en av USAs vackraste stater.
ha det BÄST!!
KRAM!!


Erica:
Augusti är en sommarmånad, big time!!!
OCh ofta så varm!
Ja, här är den het.
Bloggledigt är inte dumt det.
Men jag finns ju på FB och Insta. Allt sånt som jag lätt sköter via ajfånen. VILL inte skriva blogginlägg via ajfånen, för litet.
Karolina älskar verkligen sitt schema. Här får hon göra precis det hon VILL syssla med.
Ha en finfin 1 aug!!


Suz:
Nej jag vet att svenska Netflix ligger ljusår från det amerikanska utbudet.
MEn både Orange och House of Cards ligger där, även på svenska.
Annars, som jag sa till Monika, får man skaffa en anonym IP-adress, precis som jag har då jag kollar svensk TV.
På så sätt tar man sig in på det amerkanska netflix som är såååååååå utbyggt och har så mkt att välja bland. INTE minst bland dokumentärer.
Love it, just LOVE it!!
Nätternas ljud är härligt!!
Kram!

Annika said...

Eastcoastmom:
HELT rätt, tycker jag. Helt rätt!!
Trist att din iPhone bråkar...
WTF? HATAR när sådant strular.
NJUT av din nätsemester!!!
Kram!!


Sahra:
TACK bästa Sahra!!
KUL att du tycker det!! Blir glad!
Ikväll ska du ta dig an Oragne is the new Black. Du kommer att bli tagen och indragen :-)
Love it!!
Vet att svenska Netflix ligger ljusår fr det amerikanska. men Orange finns, och House of Cards också.
Sen blir det bäl mer utbyggt vad tiden går.
Krmar!!

Taina said...

Ja nog är det tyst alltid! Jag har ju knipit käft i drygt en månad!!!

Åh vad jag avundas Karolina. Tänk om man var yngre och fick uppleva något som hon gör nu! Helt fantastiskt! Vilken upplevelse. Vilka minnen. Vilken erfarenhet. Aaah, säger jag bara.

Hm, Netflix. Har inte fallit dit än. Det jag följer mest på TV är nyheter, Nancy Grace och så Voice när det väl börjar igen. SÅ tråkig är jag. Väldigt lite TV blir det här hemma.

Men du, nu när ni ändå kör förbi, skulle ni inte kunna titta förbi hos oss, om än så bara en natt så kan vi käka middag ihop. Vore himmelens kul!!!

Kramar!!!

Esther på semester said...

Du kan detta med punkt som ingen annan. Du skriver så bra.
Det har jag sagt förr också.
nej svenska netflix är inte utbyggt.
Fast jag och min man såg Orange is...
på två dagar. En helg.
Som du säger, det är verkligen TV när den är som allra bäst.
Tänker fortfarande på Piper och Crazy Eyes och alla de andra.
Ha en fin dag!

Annika said...

Taina:
Det är kugnt och det är TYSSSST!
Men det är OK. Så ska det få vara på sommaren, tycker jag.
Sen får man hoppas det brakar till igen :-)
HAHA!!
Ja, detta Karolina gör nu blir en oförglömlig upplevelse för henne. OCH som hon LÄR sig!!
Underbart.
Säger som du, tänk om man varit ung, och om man fått chansen...
Vårt schema är så inrutat, vi har dag för dag planerad. In i detalj.
Lite trist, men så är det. Vi har bokar visningar och turer på de olika skolorna.
Men OM det skulle GÅ skulle det vara UNDERBART att ses!!!
Kramar!!!

Esther:
TACK snälla DU!!
Punkt är tacksamt att skriva i.
KUL, KUL att ni också betade av Orange så snabbt.
Min grannes dotter och hennes sambo gjorde precis som du och din man, de såg hela serien över en helg.
ja, jag vet...man kan inte låta bli att tänka på rollfigurerna. ALLA så BRA.
Crazy Eyes Suzanne gillade jag också.
Ha det bäst!!

Lisa said...

Älskar torsdagar & älskar punktform!
Helt rätt att ta bloggsemester Annika. Kan fortfarande inte tro att det redan är augusti...och att ni ska hämta K om en dryg vecka??? Where did all the time go??? Tack för att du postade K's schema. Mkt interessant. Inte helt fel att börja dagen med yoga ;-)
Cape Cod later underbart. Man förknippar ju vissa saker med det stället. Ska bli spännande att höra vad ni tycker + att läsa om alla College!
Älskar serier!!! Speciellt om de är välgjorda. Har just betat av "Person of Interest" säsong 1. Vissa avsnitt är bättre än andra men jag tycker serien är heeeeeelt OK! "House of Cards" har jag hört mycket om, men "Orange is the new black" känner jag inte till...
Det var den hetaste juli pa 200 ar i Österrike men augusti är lika het den hittills + det ska bli ännu varmare...usch!
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa:
TACK jag blir ju så glad!
Nu är det augusti och jag säger som du, vart har tiden tagit vägen???
Helt sjukt.
Yogan tycker de tydligen inte om...Hmm...typiskt va? HAHA.
Ja, TV-serier som är välgjorda är en enda fröjd att se!! Person of Interest måste jag kolla in!
House of Cards är så bra.
Orange is the new black släpptes den 11 juli. Hela säsongen i ett enda svep, a la netflix.
OJ vad hett ni har det. USCH.
Här har vi en svalare sommar än normalt, mkt tacksam för det.
Kramar!!

Charlie sa ... said...

Ja, din punktform, älskar det! Så bra, kul att läsa. Alltid.

Netflix: totally addicted. Ser "Orange..." och har två avsnitt kvar (YAY, vill inte att den ska ta slut)
House of Card - super.

Mer sånt här. Gillar att man kan gå all in och se hur ofta man vill.

Å, jag. Vill också gå på NYC :-)

KRAM!!! Happy Thursday

Annika said...

Lotta:
TACK min vän"!!!
Netflix, alltså fan vad bra det ÄR!!!
KUL att ni också är galna i Orange!! SÅ jädra BRA, och läskigt, och roligt, på samma gång.
OCH INTRESSANT!!!
TACK till dig och Saltis för House of Cards tips. TOP of the LINE!!!
Älskar hur Netflix dumpar sina säsonger i en klump. ÄLSKAR det!!
Karolina ja, vilken glädje detta är för henne.

KRAMAR!!!
JAG HAR MAILAT :)))

Anonymous said...

Nattens ljud - Det är nåt alldeles speciellt för det här området. Mina svenska bloggvänner tyckte det var härligt. Och så eldflugorna, förstås!
Ruth i Virginia

Annika said...

Ruth:
Ja, det är verkligen speciellt!
Mkt speciellt.
Älskar det. Exotiskt.
Eldflugor är underbara!!

Anonymous said...

Hej, ja jag har tagit ganska lång semester från att kommentera här...det blir så ibland!

Netflix - jättebra, finns i UK också. Vi tittade på House of Cards för någon månad sedan, fantastiskt bra. Ska kolla efter Orange etc när jag kommer hem.

Ha det så bra!
Kram
Sofia i Aberdeenshire

Annika said...

Sofia:
Absolut!!
Du har väl också varit ledig från bloggar och nätet och firat sommar.
SÅ ska det vara.
Välkommen tillbaka igen!!!
Netflix så bra.
Ja kolla Orange!!
House of Cards, toppen.
KRAMAR!!

Christina said...

Visst är det galet, redan Augusti! Wow vad tiden går fort!
Vilken härlig semester ni har att se fram emot!! Hoppas vi får se bilder sedan, det är en semester jag vill göra, jag vill tillbaka till Boston en gång och sedan bila den kusten.
Orange is the new black längtar jag att få se och House of Cards också! Ser fram emot när vi ska börja titta, väntar in maken tror jag :-)
Härligt att Karolina trivs så bra, men oj vilka intensiva dagar!
Stor kram!!
PS. Älskar dina torsdagspunkter :-D

Channal said...

Vilket schema! Tänk om man var ung o fick plugga i New York! Tänker tillbaks på tv-serien Fame som man satt o tittade på! Den var så bra och nu är det på riktigt för Karolina!!

1000-tack för tipsen om serierna. Har jag aldrig hört talas om! Ska titta på dem i höst! Litar på dig!!

Kvällarna börjar bli mörka här också! Tycker om augustikvällar! Då får jag tända mina lyktor!

Trevlig helg! KRAMAR!! Anna

Anonymous said...

Mmm, låter som om jag, serieälskare av rang, missat några bra!
Här hemma är det verkligen stilje på bra serier på tv nu under sommaren. Så ska det väl i o för sej vara men att se hur man visar Skärgårdsdoktorn för 750:e ggn är inte kul.
Jag vet Annika att du älskade (älskar??) den serien men det var ju ett tag sen.....
Fniss,kommer ihåg när du träffade M o sa att han liknade Samuel Fröhler :-) :-) :-)

Vilket roligt schema Karolina har! Mastigt, men roligt.
Hon får ju i alla fall lite sovmorgon :-)
Kramar från Anette!

Annika said...

Christina:
HELT galet med augusti REDAN!!
What's up with that. liksom?
Boston ska det bli superkul att besöka! Har inte varit där sedan 90, så det är på tiden!!
DU kan lita på att det blir bilder sedan då jag kommer hem, och under tiden på Insta också.
Du har verkligt bra serier att se fram emot!!!
Karolina har INTENSIVA dagar, men det är bra!!
Kramar!!
TACK för att du gillar punkterna. Kör dem idag fredag också :-)


Channal:
Ja, jag vet...
Underbart för henne att få plugga där.
Fame ja...det var en HS for Performing Arts. Undrar var den ligger?
OM du har Netflix måste du se dessa serier. SÅ BRA!!
Nätterna är nattsvarta hela sommaren här. Men ja, svenska augustikvällar är mysiga minsann,
KRAMAR!!


Anette:
JA om ni HAR Netflix så MÅSTE du se dessa.
SÅ otroligt BRA!!
Jodå, jag tycker om Skärgårdsdoktorn, har den på dvd. Men det får ju finnas måtta. Tycker det är uselt att SVT visar det igen. Repris varje sommar, eller?
HAHA, jasså det sa jag om micke!! Ja, men det ligger ngt i det.
Lite sovmorgon får hon. DET är bra, den lilla. Vet att hon lägger sig SENT!!
Kramar!!

Anonymous said...

Jag är helt hooked på Orange is the New Black! Guuuud vilken bra serie! Jag har precis sett alla Walking Dead avsnitt på Netflix. Vilken serie och jag som aldrig har gillat zombies!

Kram
Marie