Wednesday, April 10, 2013

This is my now...

Vi har gått från 0-180.
Vädermässigt.
För drygt två veckor sedan hade vi snöstorm.
I förra veckan var 7 grader maxtemp under flera dagar. Det blåste dessutom så det kändes ÄNNU kallare.
Vi frös.
På lördagen var det 20 grader, och sen slog det till och blev 27 grader och igår var det 30 grader varmt.
SAMMA idag.
Vi skippade våren och gick pang på rödbetan istället.
Det blev sommar.  Junivarmt.
Vi hade vår i två dagar, typ.

Nu undrar vi om vi ska slå på A/C:n i huset?
Det är så varmt inomhus, även nattetid.
Men, alas, nej, vi slår inte på A/C:n ännu.  Vi måste rida ut denna fösta värmebölja utan luftkonditionering.
Är det så att sjumånaderssommaren har börjat?
Ah, det vet man aldrig så noga...

Naturen är kal ännu så länge.
Men den kalheten kommer inte att bestå länge till.
Inne i DC STÅR verkligen körsbärsträden i sin allra vackraste prakt nu.
Här i Reston har körsbärsträden börjat blomma. Om några dagar är de totalt utslagna.
Snart kommer Dogwood (kornell), Eastern redbud och Crab Apple (paradisäpple) att blomma i all sin prakt.
Hjälp, jag hinner inte med!!

Men så här såg det ut igår. Bilderna är tagna mellan klockan 7:30-8:45.
Tempen var 18 grader klockan 7 igårmorse.
Jomen så att...

Häng med!!!



Min grannes körsbärsträd börjar slå ut nu.  Ljuvligt.



Körsbärsblom, närapå utslagen, mot tidig morgonhimmel.
Längs med promenadvägen återfinns dessa hägglika träd.  Vet inte vad det är för sort, men jag tycker den är vacker.





Grönskan är skir, och underbar.


Ännu ett vacker mysterieträd som kan vara någon slags körsbär.  



Lake Thoreau i Reston

Vid samma sjö, samma morgon.


Påsk och pingstliljor prunkar nu!


Litet, skört körsbärsträd längs promenadstråket.






Spring has sprung.

En praktmagnolia som nästan är helt utslagen.  







Golfbanan.  Älskar den!

Forsythian blommar som vackrast nu.  I fjol var den UTblommad i början av mars.  I år är våren över 6 veckor senare än i fjol.  SÅ kan det vara.  Forsythian är väl bara vacker då den blommar dessa korta veckor.  Resten av året är det en trist buske, eller hur Taina ;-)!?  En annan buske som bara är vacker några korta veckor är azalean.  DEN slår ut senare, om några veckor.

SÅ ser det ut här nu.
Eller, SÅ såg det igår. Idag är det säkert ännu mer utslaget.
Det går, som sagt, fort nu.


Jag drar till Barnes and Noble i Fairfax. Det var länge sen sist.
Känner att jag behöver en frulle i ensamhet med ett gäng tidningar.

Ha en fin onsdag!



31 comments:

Äventyret framtiden said...

Njut av din självvalda ensamma frukost. Ibland är det så skönt att bara vara med sig själv.
Jahapp, med den fart som våren tog hos er, ja, genast blev försommar så hinner ni säkert få höst när vi får försommar;). Tur att det tar lite längre tid här...men de har lovat värme till helgen och då händer säkert allt på en och samma gång också här. Bara att ta det, fastän man gärna ville lägga ett finger med i spelet.

Kramar
Karin

Saltistjejen said...

Så vackert Annika! Här slog värmen också till igår med 27 grader vid 18-tiden på kvällen. Dock ingen fukt så vi njöt! MEN jag har inget emot att temperaturen ska sjunka lite nu efter idag. Vi ska få regnoväder med åska idag och efter det ska det bli runt 14-15 grader här. Vilket jag tycker är ganska skönt haha! För även här har vi haft så VARMT inne! Jag körde faktiskt vår AC lite igårkväll i sovrummet innan vi la oss. Bara för att liksom få ner temperaturen lite.
Kram Kram!!

Erica said...

Åh, vad vackert!! Förstår att det känns lite konstigt i början när temperaturen slår om "över en natt", från kallt till Varmt!
Jag älskar den tiden när naturen exploderar.
Vi har ju också så... Våren kommer i och för sig inte förrän i Maj, men när den väl kommer så slår ALLT ut på typ en vecka (max)!!
Det är så underbart att just den veckan vill jag alltid stanna tiden.

VACKRA bilder!!
Jag vet att man inte ska vara avundsjuk, men jag måste erkänna att jag ändå blir så avundsjuk att jag får ont i magen när jag ser dina bilder och läser om blommande körsbärsträd!! ;)
Jag måste nog bli så rik att jag kan köpa en till likadan kamera innan jag kan åka och fota sådana träd, då kameran förmodligen kommer att få jobba tills den blir överhettad när den dagen kommer ;)
Okej, kanske överdriver liiite ;) Men det ÄR en av topp-3 av mina fotodrömmar!

Igen; dina bilder idag är rena ögongodiset :D

Hoppas du får en riktigt fin onsdag!
MVH /Erica

Miss Marie said...

Vilka bilder! Härligt! Känner våren i dina bilder och jag längtar... Åh, så härligt!

Också härligt med en frulle med tidningar, lyxfrulle minsann! Vad brukar du äta där? Kaffe o macka, eller gör de mer exotiska saker?

Annika said...

Karin;
TACK, känner att jag behöver den idag.
Ja, nu har vi juniväder med april-look.
Crazy!!
När ni har försommar har vi högsommar. När ni har sensommar har vi fortf högsommar. När ni får höst har vi sensommar.
OCH i oktober vill jag bara skrika av leda över sommaren. TRO mig!!
Iår lär det bli ännu värre eftersom jag inte ska hem . Jag ska lida mig igenom en het och FUKTIG Washingtonsommar....
Ack ja...
Jaja, det ska nog gå bra det med.
JAG önskar er verkligen värme efter en sådan trist vår som vi alla har haft.
Måtte den komma.
Kram!!


Saltis:
NU är det inte nådigt.
klockan 5:50 då jag klev upp var det redan 19 grader varmt.
OCH det ska bli 31 idag.
Alltså, jag tycker nog det är lite VÄL om jag ska vara ärlig. Ser fram emot att det ska bli runt 20. men värmeböljor av dessa slag är inte ovanliga hos oss, och hos er.
Men det ska bli bättre, som du säger.
Vi har en fläkt i sovrummet, annars skulle det inte gå utan AC.
Förstår att ni slog på er.
Stay cool.
Kram!!


Erica:
TACK!!!
Det är så märkligt med dessa väderomslag som slår om på en femöring.
Det är lite väl hett nu, kan jag säga.
Dock ingen fukt, tacksam för det.
Naturen exploderar.
I Washington DC blommar körsbärsträden i ALL sin prakt i detta NU!!!!
Du måste komma hit, Erica!!
Kom hit och forografera våren ett år!
Du skulle älska det.
En dag kommer det att bli av. det vet jag.
TACK för allt bildberöm. Det betyder mkt för mig att höra det från dig. TACK vännen!!!!
Ha en toppenfin dag idag!!!

Annika said...

Marie:
TACK!!!
ja, nu har vi, i sanning, vår!!!
Eller sommar, ska jag nog säga.
På BN tar jag en skinny vanilla latte och en banan. HAHA, mer spännande än så är det inte.
Jag har gått up rejält i vikt under besöket. Nu jädrar ska den vikten pressas ner igen...
:-)

Charlie sa ... said...

Alla mina favoriter samtidigt!! Ah, så vackert Annika!

Kan inte se mig mätt på körsbär, magnolia och forsythia. Det är vår grande! Älskar när det är skirt och det skyndas långsamt. Skönt att temperaturen går ner idag!

Låter finfint med tidningar o kaffe!!


KRAM

Annika said...

Lotta:
TACK min vän!!!!
Nu är det vår tid, Lotta. Nu kan vi verkligen gå loss med våra kameror. Allt detta förunderligt vackra!!!
Idag ska det bli 31 grader varmt här, sen ska nog tempen gå ner.
Längtar tills det blir lite mer humant :-)
Tack, ja jag behöver denna frullen idag, känner jag. Det ska bli skönt!!!!
Kram och ha en fin dag. Stay cool!!!!

Taina said...

Hahahahaha! Ja den är fin bara en vecka per år, Forsythian. Vår blir inte fin alls i år eftersom den är så hårt tuktad nu.

Men helt otroligt vilken värme ni fick då! Bara så där. Vi har haft behaglig värme med 23 grader. Blir lika idag men imorgon ska det visst bli lite "kyligare" igen. Men då drar ju vi. Moahahaha!

Vad fint det är med alla träd som blommar. Jag kan ju NADA om blommor och buskar och träd. Tycker alla blommande träd kallas just för körsbärsträd. Blir det alltså ätbara körsbär på dem då??? Helt borta är jag som du märker.

Enjoy ännu en varm dag!


Kramar!!

Nilla Tankebubblor said...

Ja det går alldeles för fort! Och särskilt hos er i år verkar det som. Just våren vill man njuta av länge! :-)

Anna-Lena McGrath said...

Jag håller med Taina...Kan NADA om blommor, buskar och träd. Tror att alla är körsbärsträd!!!

Jag undrar hur Crape Myrtle, Dogwood, Forsythia, Cherry Trees, Tulip Trees, Magnolia skiljer sig från varandra. I min bok är de alla samma träd! Tragiskt.
Så Cherry Trees har rosa knoppar, men vita blommor, right? Forsythia är en gul buske? Crape Myrtle är en rosa buske? Ha, ha...Jag försökte googla, men hittade inte så mycket. Guiden i D.C. sa att det där rosa trädet du har ett foto på är ett Tulip Tree? Det har jag aldrig hört förut!

Ha, ha...ja, vi tänkte samma igår...Ska vi sätta på luftkonditioneringen...Det var 78 F i vårt sovrum vid 23 tiden..Usch. Men vi väntar. Vi väntar alltid...

Kram,
A-L
Ps. Såg du tråden på Ask Damien om någon som tappat 3 år av bilder p.g.a krash! Jag kände mig lite mindre paranoid när jag läste den! LOL

Annika said...

Taina:
Ja, en enda vecka, sen är deras saga all.
Azalean är också ful då den inte blommar.
Vi har det ruggigt hett, kan jag säga.
Ingen fukt, men varmt så in i...både natt och dag.
Jag vill lära mig mer om buskar och träd jag också.
Nej, allt som blommar är inte körsbär :-)
Speciellt inte under tidig vår.
HIHI!!!
OCh inte sen heller.
Nej, de flesta blommande frukträd är förädlade så de ger ingen frukt.
Alltså inga körsbär.
Trist va. Tänk om man hade kunnat plocka körsbär inne i DC :-)
Ska försöka enjoya, men det är svårt eftersom det är så varmt och vi vägrar AC. HAHA!!
Kramar!!


Nilla:
Nu är det läskigt, nu bara blixtrar det till och så är det sommar.
Nu kommer träden att blomma i ett fram tills att grönskan är mättad.
Stoppa tiden!!

AL:
Det är bra att googla buskar och träd, så har jag lärt mig. Samt via trädgårdsböcker etc.
Tycker det är lite kul, men kan för lite.
Körsbärsträd kan vara vita också de blommar. Det finns sååå många olika sorter.
Praktmagnolia, som jag har på bilden, kallas ibland tulip tree. men jag tror att de flesta bara säger magnolia. Det är den maffigaste sorten av magnolior. Enastående!!!
Nej, våga vägra AC!!!
Men attans det är varmt alltså. Till nästa värmebölja kan vi sätta på AC:n, men inte än....
Kul att ni tänker lika :-)

Usch för krasher och förlorade bilder, I know it all too well...

Kramar!!!

Vform said...

OFATTBART skulle jag kalla detta!!
UNDERBART går också för den delen ;O)
Tack Annika för alla bilder du har levererat ...
Om jag ska lite beröra vårt väder så kan man säga det med ett enda ord : KALLT! ... men soliga dagar har vi haft i flera veckor ... nätterna däremot är kalla, 5-15 minusgrader!
Hoppas vi också får lite värme snart!
Ha det riktigt gott i din ensamhet :O)
KRAM ♥

Annika said...

Vivan:
HAHA, ja ofattbart är det nog på sitt sätt.
OCH underbart, men det går lite för fort och det är lite för varmt.
OCH varsågod, jag är så glad att du gillar bilderna.
Det lär bli många sådana framöver på denna blogg :-)
Våren/försommaren här är underbart vacker.
Jag skickar lite värme till Österbotten och Närpes...
NU kommer den :-)
KRAMAR!!!!!

Martina said...

Magnolia är sa fantastiskt vackert! Älskar de blommorna!

Vädret har verkligen fatt fnatt, ena dagen snö andra 30+, hur är det möjligt?! Typ vinterkläderna hänger fortfarande framme i hallen samtidigt som du maste sla pa A/Cn!

Men det är väl bara att njuta, jag har hellre 30+ än snö. I april i alla fall.
Kramar

Annika said...

Martina: sant, jag har fortf vinterkläder i hallen. Och i de andra garderoberna. Ack ja.
Jag vill ha runt 20-24 grader. Detta är mastigt faktiskt. Ngn mer snö kommer vi iaf inte att få. That is for Damn sure ;-)
Kramar!!!!

Sahra said...

Det är så vackert så jag får tårar i ögonen. Kan inte se mig mätt på blomsterprakten
Kram

Annika said...

Sahra:
Åååååå tack!
Ja det är så ljuvligt att det gör ont nästan.

Lisa said...

Vilka fin fina bilder du bjuder pa Annika!!! Men visst är vädret lite crazy???
Frulle pa B & N later perfekt...ibland behöver man lite ensamtid!
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa:
TACKAR!!
Jag blir glad över att du gillar dem.
Vädret är galet.
Men att det vrider om såhär är inget ovanligt egentligen, inte där jag bor.
Men jobbigt erkänner jag gärna att det är.
Frullen var skön på alla de sätt.
Kram!!

Desiree said...

Helt otroligt att det slagit om mer eller mindre från vinter till sommar direkt. Lite märkligt med grönskan som ännu inte kommit ännu med tanke på hur varmt ni har det men å andra sidan så har värmen kommit pang bom. Det lär nog explodera ute i naturen nu som du säger. Otroligt vackert med allt som blommar nu Forsythoiorna är helt otroligt vackra här också.
Kramar!

Channal said...

UNDERBART!! Vilken PW!! Förstår att kameran går varm! Ljuvliga bilder...

Minns att ni var en månad tidigare förra året också än här i Svedala! LÄNGTAR DIT!!!

KRAMAR!! Anna

Annika said...

AVIS!!!

Anne-Marie said...

Du har det så fint där du bor. Ser så vackert och lummigt ut. Reston är onekligen litet mer välmående än Weed. ;)
De där körsbärsträden är ju bara för vackra. Helt otroligt. Tänk så varmt ni fått det hux flux. Vi har det litet mer vårlikt med dagar kring +15. Det är rätt skönt faktiskt. Kram!!

Anonymous said...

Vi har fått massvis med snö och mer ska komma i natt....bwahahbwhahah...vet inte om jag ska skratta eller gråta just nu!

kram

Marie

Annika said...

Desirée;
Visst är det ett otroligt omslag!
Så varmt. Det är inte klokt.
Nej grönskan har inte kommit, men bara på ett dygn ser jag enorm skillnad.
Och naturen är så vacker med alla blommor!
Kram!


Annika said...

Channal:
Ja nu är det ljuvligt att pw:a!
Naturen exploderar. Grymt varmt är det. Hett!
Vi ligger nog alltid ungefär en månad före er.
Snart har ni ert ljuvliga!!
Kramar!

Annika said...

Annika:
Tro mig! Det är lite väl mastigt så här tidigt på året.

AM:
Tack!
Jo en viss skillnad är det nog ;-)
Vi hade 34 grader igår. Galet!!!
Kram!

Annika said...

Marie:
Nämen fyy!!!
Fattar om du är less! Sjukt sjukt!!
Kram


Suzesan said...

Jaha så det är på det viset. Oj sån förändring. Vackert.

SKULLE inte förvåna mig om NI FÅR snö på detta. Massor. Så dör alltihop. Spooky. Ofattbart. Detta är inte BRA. men såklart vackert. Men sen då??

Kram
/Susanne

Annika said...

Suz:

Detta är inget ovanligt här.
Snö kommer vi INTE att få här mer denna säsong. DET kan jag lova dig.
Här i the Mid-Atlantic states är dessa väderväxlingar inte unika, men alltid lite chockerande.
Dock inget konstigt under senhöst, vinter och tidig vår.
Men ngt spooky med det är det icke. Lovar.
Sen blir det sommar. Hett och fuktigt.
Äkta Washington.
Kram