Monday, February 11, 2013

När vi får tunnelbana...

I december iår kommer tunnelbanan till Reston.
Äntligen.
Det ska bli härligt att kunna ta tunnelbanan in till DC att  kunna slippa ta bilen varje gång.
En viss frihet kommer tunnelbanan att föra med sig.

Från vårt hus tar det 20 minuter att gå till stationen.
Stationen i Reston, vid Wiehle Avenue, är så länge är slutstation.
Tanken är att tunnelbanenätet ska dras ut till Dulles Airport, och senare längre ut i Loudon County.
Men, i december får alltså VI tunnelbana.

Jag är ju van vid att åka tunnelbana. Under alla mina år i Stockholm var det tunnelbanan som gällde i vått och torrt.
Den, eller cykeln.
När jag bodde i Sverige hade jag inte körkort.
Körkortet tog jag efter att jag flyttat till USA.


Vägen mot tunnelbanan går förbi golfbanan.




Station in spe...


Snart rullar tågen in mot DC.


Ännu är det en sann byggarbetsplats, men här ska snart ett köpcentrum stå klart. Under marken ligger p-huset som lär vara på nio våningar. Ovan jord ska det bli restauranger och butiker. Det ska bli härligt, tycker jag. I bakgrunden ser man Reston Town Center där Yours Truly ses ofta.


Det nya "centrumet" kommer att heta Civic Plaza och jag är nog ganska säker på att jag kommer att tillbringa en hel del tid där.




Det tar alltså 20 minuter att gå upp till tunnelbanan från vårt hus.
Det är OK. Redan nu planerar jag att ta tunnelbanan in till DC någon gång i veckan och ta en PW där, runt The National Mall, och sen åka hem igen.
Faktum är jag verkligen ser fram emot det.

Igår var det skönt väder, 4 grader varmt, strålande sol och som gjort för en långis.
Peter och jag fortsatte att promenixa efter att vi kollat in tunnelbanan.


Så här ser en äkta vinterskog ut i Northern Virginia.




En alldeles solig, blå vinterdag...Typisk vinter där jag bor. Nothing more, nothing less...



På kvällen gick Karolina och jag för att se kompisen Sasha dansa balett. Det var kul, och Sasha är duktig.
På bilden kompisarna Sophie, Sasha, Karolina och Kendall (Sophie och Kendall är systrar).


OCH idag är det återigen måndag.
Önskar er alla en mycket trevlig sådan!


24 comments:

Miss Marie said...

Vad härligt med tunnelbana, då går det ju mkt smidigare att ta sig in till DC för dig. Kan tänka mig att det kommer bli skönt att slippa ta bilen jämt!

Erica said...

Vad härligt att ni får tunnelbana ut till er! Vilken frihet att slippa ta bilen överallt :D
Jag har, till och från, hela livet nästan önskat att jag bott i Stockholm. Där man skulle klarat sig utan körkort länge, då det går både tunnelbana och bussar typ jämt!

Här uppe måste vi i princip ha körkort (och helst bil) då bussarna går ungefär en gång i timmen. Och det är lokaltrafiken.
Länstrafiken, alltså bussarna som går ut till byarna gå betydligt mer sällan än så.
Till vissa byar går det typ en buss på morgonen och sedan går nästa på eftermiddagen...

Trots att jag VET att det blir ett annat tempo i storstäder har jag så svårt att ta in när t.ex. Stockholmare klagar på kommunikationerna ;P

I USA, är det ("mellan tummen och pekfingret") dyrt eller billigt att åka tunnelbana?

Hoppas du får en riktigt bra början på veckan!
MVH /Erica :D

Annika said...

Marie:
SANT!
Det ska bli grymt härligt.
Det är bökigt att ta bilen in till stan. Bökigt med p-hus, lite läskigt att köra där också.
Så jag välkomnar verkligen t-banan!!
YAY!!


Erica:
Faktiskt väldigt skönt att slippa ta bilen.
Jag hoppas, och tror, att jag kommer att utnyttja t-banan.
I Sthlm klarar man sig verkligen bra utan bil. Där är bilen mest jobbig att ha, om man bor i innerstan.
Samma här, utan bil står man sig slätt.
Jag skulle inte klara mig länge utan min bli, kan jag säga. OCH det kommer att gälla efter t-banan också. Bilen ÄR ett måste.
I DC tycker jag nog att tbanan är ganska dyr. Åker den så sällan så jag vet inte vad den kostar. När jag var aupair åkte jag tbana jämt i DC, alltid, hela tiden.
Men eftersom vi inte har ngn härute ÄN där jag bor får man nu ta bilen till närmsta station, och det tar 20 minuter att köra dit. Så det blir inte ofta vi tar tricken.
Ha en fin dag!!!

Anonymous said...

Så du kommer få gångavstånd till ett köpcenter? Låter ju toppen! Nu vet jag att det inte är så vanligt att man går till saker i US men som svensk så tycker jag det låter som att du ska få det toppen framöver!

Desiree said...

Härligt med tunnelbanan som ni snart snart får! Att kunna välja på flera olika sätt att ta sig in till DC ger ju mer frihet och sådant är ju alltid toppen. 20 min till stationen blir en rätt nice promenad så länge det inte är allt för hett. Kommer de att bygga någon parkering vid tunnelbanestationen så att man också kan välja om man vill ta bilen dit och ställa sig och sedan ta tuben in till stan? Sådant här är ju verkligen guld värt i USA att man kan slippa ta bilen alltid alltid.
Nog syns det att Sophie och Kendall är systrar . Kul med ballet för K.

Blir lite avis på dina strålande vackra vinterdagar. Ganska mycket grått vinter väder här. Men emellanåt kikar solen fram och då blir jag superglad. Jag hoppas att denna vecka bjuder på lite bättre väder jämfört med förra.
Kram och ha en fin start på veckan.

Vform said...

Oj va kul men nya shoppingcentra ... det borde vi också få i 'Niesby', men där står fler och fler butiker tomma, tyvärr!
Vi är väl för usla kunder ...
Ser härligt ut i naturen hos dig ... här är det visserligen också fint! Vinterväder, några minusgrader och lätt snöfall!
Flickorna är SÅ FINA!!
Och trevligt med dejt i förra inlägget ;O)
Ha de så gott!
♥KRAMAR!!

Susanne said...

Härligt med t-bana! Man kan tycka lite si och så om detta fortskaffningsmedel ibland, särskilt i rusningstrafik, MEN den är ändå smidig. Ett snabbt och förhållandevis billigt sätt att transportera sig. Fina bilder som vanligt!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, precis. DET blir soft. Visserligen har jag det nu också, men det är inte så spännande. Jag kan gå till min mataffär om jag vill (men det gör jag aldrig), jag kan gå till Starbucks etc. Allt det ligger i South Lakes, men det här blir mer av ett tjusigt center sas.
Reston är ganska unikt. Vi har gångvägar och promenadvägar nästan överallt.
Älskar det.
DET är inte helt vanligt i USA.

Desiree:
JA, verkligen.
I dagsläget har vi 20 minuter med bil till närmsta t-banestation. SÅ du fattar vi vilken lyx att bara få 20 min sen på gångavstånd.
Inte dumt!
Ja, under detta köpcenter finns det nio våningar p-hus.
Så man vet ju att många, många kommer att åka bil till t-banan o parkera där.
OCH jag vet att det blir lite svårt i trafiken. Men det verkar de inte ha tänkt på. Många är bekymrade över trafikvolymen.
Ja, soltimmar här råder vi aldrig brist på.
Det är skönt,
Idag är det dock grått och regnigt.
Visst syns det att Sophie och Kendall är systrar!
Kramar!!


Vivan:
Ja, det ska bli roligt. Det är inte så att vi precis råder brist på dem, men...
Ja, Niesby borde få en liten uppryckning, det tycker jag också.
Det skulle gynna många!
JA; VIVAN!! NI har verkligen en fin natur som jag längtar efter lite hela tiden.
Njut!!
Kramar!!

Annika said...

Susanne:
Ja, tbanan kan ju strula också, som vi vet :-)
Men bra att den finns.
Nu har vi 20 minuter med bil till närmsta t-banestation. Snart bara 20 min till fots.
härligt!!
Kram!

Anne said...

Härligt med t-banan, vet att du tidigare skrivit om att den är på gång men hade för mig det låg lite längre fram i tiden men den kör alltså igång redan i december i år. Det är ju snart! Det kommer bli toppen, både med t-banan men även det nya köpcentret låter trevligt. Hur lång kommer själva tågturen in till DC att ta?
Under alla de år ni bott i Reston, har det hänt mycket i form av tillväxt? Känner ni att mycket förändrats, mycket nya områden, kvarter, vägar osv som byggts och gjort området känns mycket förändrat och annorlunda sen ni kom?
Här där vi bor tycker jag en hel del förändrats på bara de åren vi bott här. Det är förstås naturligt städer växer och att förorter kommer närmare stan och att förorter så att säga blir mindre landsbygdslike och att man sträcker sig längre ut. Jag förstår det och så ska det vara, samtidigt kan jag ibland känna en dubbelhet inför detta. Vi bor rätt nära natursköna "mindre" vägar, det är ett område nära som just nu är mer idylliskt med stora grönområden, cykelvägar, fruktodlingar och väldigt charmigt men nu vet jag att de pågår en hel del protestaktioner och diverse grejer för att förhindra att det här ska försvinna. Staden gör en 50 års stadsplanering och i det första utkastet ska det här området förändras från att vara orört naturområde till att bli godkänt som bebyggelseområdet. Lång historia kort, detta har nu skapat enorma reaktioner på många håll. Ja, det påminner säkert en del om det du tidigare nämnt om hotet mot golfbanan.
Den CSA farm jag prenmerar på ligger faktiskt i det här området och jag utnyttjar det ett en hel själv, så personligen känner jag starkt för bevarandet.
Oerhört svårt detta, jag förstår en stad behöver och ska växa och alltid finns det folk som tycker "vårt" område är viktigast. Men samtidigt kan jag känna hur otroligt viktigt det är att inte förstöra, bevara och se till att faktiskt inte ge upp unika grönområden och natur. Att fortfarande ha kvar en känsla av rymd, landsbygd, orördhet, natur inpå knuten till det brusande, stimmiga förortslivet (eller citylivet). Har man en gång "förstört" ett område är det ju för alltid borta, man får aldrig igen det så jag är nog rätt konservativ trots allt. Så jag hoppas att "vårt" närliggande område inte får annan status i stadsplanen för då vet man ju precis hur det går.
Jaja, så konservativ är jag.

Ha en riktigt fin dag!
KRAM

Annika said...

Anne:
OJ, oj oj...du skulle bara VETA!
Speciellt kvarteren runt Reston Town Center.
Det som före 1990 var ängar och åkrar är nu en stad, ett litet mini-Manhattan som Karolina kallar det för.
RTC växer så det knakar.
När jag kom hit som au-pair tyckte jag Reston låg vid världens ände.
Nu är det en närförort till DC.
I själva Reston är det ganska strikt med byggande och annat, men just i RTC märks det sååå tydligt hur snabbt det växer. OCH i förorter väster om mig som inte ens fanns för 20 år sedan.
Jag är glad att zoninglagarna är stränga i Reston. Det är en Planned Community med en sträng master plan.
Mkt tacksam för det.
MEN det hindrar inte att starka krafter vill expandera nu när tbanan öppnas.
Norhwestern Mutual är det som äger golfbanan, och du vet, de är stora och mäktiga de,
Men jag tror inte det blir ngt av med byggandet.
Men ja, ananrs växer det så det knakar runt staden. OCh trafiken vi har är värst i hela USA.
DET är ngt att vara stolt över det, NOOOT!
Jag är lite orolig för tbanans öppnande också. Trafiken lär bli grym, och vägarna här är nog inte riktigt förberedda på det.
Jag är som du, ganska konservativ.
Samtidigt är jag glad över tbanan, och det nya centrumet som komma skall
Men å andra sidan lider jag när jag ser miljonvillor smällas upp långt upp mot bergen till.
Jadu, vi är 30 km från DC, så det lär nog ta en stund in till Smithsonian. Kanske 4o min?
Kram!!

Martina said...

Fina tjejer!

Vilken lyx att kunna ta tunnelbanan in till stan! Skönt att slippa köra bilen och framför allt parkera den!
Vet inte hur det är hos er men hos oss är det alltid bade jobbigt, svart och dyrt att hitta nagonstans att parkera.

Kramar

Tankevågor said...

Skönt att ni kommer att få T-bana. Minns att d skrev om det för en tid sen så jag förstår att det är efterlängtat. Hur lång tid kommer själva resan med tåget ta innan ni är inne i city?

En annan sak....är så sugen på att gå och se någon ballett igen på Operan och nu ges en föreställning av Törnrosa. Har inte sett den tidigare, den verkar fin. Musiken är av Tjajkovskij och är så vacker.

Har du sett den? Är den sevärd?

Kram från Lisbeth

http://www.operan.se/Var-repertoar/201213/Tornrosa/

Musikanta said...

Jag älskar tunnelbana - jag behöver ju inte åka när det är rusningstid för det mesta. Bara att komma så snabbt in till stan från Mälarhöjden är ju härligt. Så grattis till den, blir säkert kul att snabbt kunna komma in till DC och gå på något evenemang eller bara shoppa.

Kram från Ingrid som tar några dagars Time Out från bloggen för att åka och hälsa på Mirrfamiljen i Stockholm.

Anonymous said...

Så smidigt med tunnelbana! Jag åkte den till Silver Spring och den var ju jättefräsch och smidig. Kände mig helt trygg och fick lite sightseeing på vägen också.=)

Anonymous said...

Så smidigt med tunnelbana! Och 40 min in till city är ju inte så länge. Härligt att kunna åka dit för din PW.

Kram
Sofia i Aberdeenshire

Christina said...

Så gött med tunnelbana! Smidigt! Är mitt ständiga irritationsmoment nu när både jag och maken behöver bilen, kollektivtrafik! Kom igen nu liksom! Hur svårt ska det vara :-)

Vackra vinterbilder, otroligt fint ljus. Och så avslutade du med dessa fina tjejer!
Kram!

Anne-Marie said...

Tunnelbana är smidigt och praktiskt. Roligt att du kan ta den och inte alltid behöver ta bilen framöver.
Kul att du också "blev med körkort" i USA. :) Jag hade ju heller inget körkort när jag bodde i Stockholm. Bussar, tunnelbana och pendeltåg var ju fullt tillräckligt för att komma dit man ville.
Bra att det finns litet striktare bestämmelser för hur det får byggas. Svårt det där med att bevara det som finns och att samtidigt ha förändringar.
Solen har skinit här idag också. Det gick nog upp till runt +10/11. Helt okej för mig. :) Kram!!

Annika said...

Martina:
Absolut ska det bli lyxigt.
Främst att slippa parkera i DC.
Att bara kunna slinka ner i tbanan.
Ser fram emot det.
Tack, ja vsst är flickorna fina!!
Kram!!


Lisbeth;
Det ska bli grymt härligt med tbanan.
Det har ju varit på g så länge, och nu närmar det sig med stormsteg.
Det kommer nog att ta 40 min till stan, kanske längre?
Men däromkring skulle jag tro.
Törnrosa har jag sett många ggr, och som du såg på FB tycker jag absolut att du ska se den!
Kramar!!


Ingrid:
Ja, tbanan ska det bli härligt att få hit!!!
En viss frihet blir det.
Den bästa shoppingen finns härute, tror jag. Men att bara kunna åka in och strosa omkring, äta gott etc ska bli härligt. OCH att slippa parkera!!!
Det bästa av allt!
Ha så roligt i Sthlm!
Kram!!

Annika said...

Penny:
Ja, vad roligt!!
T-banan är jättefin i DC! Ren och säker. Lite mörk kanske? men det verkar ju gå det med.
Kul att du använde dig av den då du var här.
:-)

Sofia:
Jättehärligt.
OCh jag planerar att åka in till stan en ggn i veckan och ta en PW runt the mall.
Hoppas att jag gör det också!!!
Det ska bli jättehärligt att få hit den iaf.

Kram!!

Christina:
Ja, det ska verkligen bli fint som snus att få hit t-banan.
Visst, man kan INTE vara utan bilen, men att få hut tricken blir BRA!!
Gillar tunnelbanor.
TACK för bildberöm, blir glad.
Ja, det är en fin fytklöver med tjejer.
KRAMAR!!

Annika said...

AM:
Ja, det ska verkligen bli härligt.
En viss frihet.
Precis, jag tog mitt körkort här i USA också.
Jag behövde ju inte bil i Sthlm.
JAG är glad att lagarna är stränga i Reston, men inget säger att de kan luckras upp, dessvärre. Pengar talar högt.
Men, jag tror inte att det blir ngt av utbyggnaden av golfbanan.
Det är nog kört. TACK och lov för det!!! (OCH ta i trä, ska jag nog lägga till)
Kramar

Anonymous said...

Ett väldigt upplyftande inlägg: tunnelbana, shopping OCH DC på 20min gångavstånd! Förstår att du ser fram emot detta, det skulle jag med ha gjort! Låter som en otroligt bra PW-plan det där, det kan ju vara skoj att förnya sig lite =). Uppdatera gärna med vad shoppingcentret kommer att innehålla =). Kram Mimmi

Suzesan said...

Så fräscht med ny tunnelbana och så skönt att slippa ta bilen. Fina töser på bilden och jaaaaa alltså tänk att du snart kan tokshoppa i de nya affärerna.

Jag gillar inte tunnelbanor men skulle kanske vänja mig. Tycker inte om att vara instängd under marken.

kram
/Susanne

Annika said...

Suz:
Precis, just Silverlinjen är ny. Och den går in på det redan befintliga t-banenätet.
Ska bli härligt.
En del har svårt för t-banor, jag vet.
OCh jag kan förstå lite varför också även om jag inte räds dem.
Kram!