Thursday, January 04, 2007

Enkät om bloggande

Panter och Ulrika har utmanat mig att vara med i den här enkäten om bloggande...
Få'se nu då...

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan maj 2006

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
Jag läste en hel del bloggar innan jag själv började skriva. Tyckte om ideen...
Den första blogg jag läste var Linda Skugge, tätt följd av Ebba von Sydow. Två bloggar som jag sällan och aldrig läser idag.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag har nog inte förälskat mig i någon blogg ännu.

4. Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?
Att jag var mycket osäkrare i mitt sätt att skriva då.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
De bloggar jag har på min länklista läser jag varje dag.

6. Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?
Jag läser mest "allmäna" bloggar. Kalla det dagboksbloggar, kanske. Tycker dem är intressantast. Iallafall för mig. Ibland läser jag inredningsbloggar och modebloggar också.

7. Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.
Silverfisken

8. Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
Jacals blogg! Men jag tycker om alla de bloggar jag har listade...

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Peter tycker nog det tar upp lite väl mycket av min tid. Speciellt när jag tog med lap-toppen till NYC och bloggade därifrån...ha, ha...Oh well! Bloggar annars mest på eftermiddgarna.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Vet inte...Vad tycker ni, vänner?? Svår fråga för mig att besvara.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Jag tror det...

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.
Det som är för privat.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Respons är jätteviktigt. Om jag någon gång har noll kommentarer på ett inlägg tänker jag att jag ska "lägga ner"...Fast, det gör jag inte, för det vill jag inte.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Till viss del---Skulle önska att fler av mina vänner bloggade. Min granne, och goda vän Sara, bloggar. Jag tycker faktiskt att jag lärt känna henne ännu bättre genom hennes blogg.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej, men vad roligt (och läskigt) det skulle vara. Ulrika (bor i Pennsylvania) och jag har säkert störst chans att stöta ihop...På endera IKEA Woodbridge eller i Tysons Corner Center.
Vore dock otroligt spännande med en bloggträff...

16. Kan det vara ”skadligt” att blogga?
För egen del, nej.

17. Har du blivit sårad av någonting som skrivits till eller om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Hur har du hanterat detta i så fall?
Det har inte hänt ännu.


18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej

19. Har ditt bloggande några nackdelar?
Skulle vara tiden isåfall...

20. Bloggar du om två år? I så fall: är ditt bloggande annorlunda då?
Det hoppas jag verkligen att jag gör. I viss mån är nog min blogg kanske lite annorlunda då.

21. Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Kan inte svara på det...

22. Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Att jag får utlopp för min skrivlust som alltid finns, och alltid har funnits. Dessutom är det bra för mig som utlandssvensk att få skriva på svenska.

23. Vad har bloggläsandet betytt för dig?
Mycket. Att jag får ta del av andras liv, tankar och tillvaro.

Skickar vidare till:
Ulla!

6 comments:

Linda said...

Jag skulle skicka den här vidare till dig, men sen såg jag att Panter redan skickat den till dig.
Kul att läsa dina svar!

Annika said...

Lindalotta:
Jo, jag har sett att den legat ute på mångas bloggar. Rolig läsning överallt att ta del i vad vi alla tycker...

Anonymous said...

Men nu fattar jag ingenting. Är det två Saror? Heter inte din syster också Sara?

Annika said...

Matilda:
True, true...Två Saror...Både min granne Sara next door, och sen min syster Sara i Sthlm. Finns även en tredje Sara, kompis till mig här i DC. Många Saror blir det...

Lena said...

Kul att ta del av svaren. Det finns ju lite olika infallsvinklar.

Annika said...

Panter:
Kul att fylla i svaren...Och roligt att läsa andras enkäter.