tag:blogger.com,1999:blog-27947982.post82584821926751623..comments2024-03-28T04:46:34.174-04:00Comments on Life in the suburb!: De sämre delarna i en amerikansk storstad.Annikahttp://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comBlogger32125tag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-73614212657760653512017-03-30T07:44:33.386-04:002017-03-30T07:44:33.386-04:00AM:
Ja, jag vet, I områden i NJ är det allt annat ...AM:<br />Ja, jag vet, I områden i NJ är det allt annat än kul,<br />MAN blir allt lite rädd. Jag vet.<br />P och jag körde fel en ggn i DC för länge sen, och kom till utkanterna till e områdena man inte ska vara i. Jag har aldrig sett P så sammanbiten förr. <br />Det var inte kul.<br />Sant, U Penn, och delar av Philly är verkligen en upplevelse. OCH vattentäta skott mellan de bra, och mindre bra, stadsdelarna. K sökte in på en skola i Philly, och jag minns det SÅÅÅÅ väl.<br />Yale ligger väl också lite risigt till, vll jag minnas? Fast New Haven är ju ingen storstad direkt. Men jag minns att vi åkte igenom mindre roliga områden då vi (av nyfikenhet) kollade in Yale för tre år sen.<br />NYC ja, snacka om uppresning. Man behöver verkligen inte vara räd där längre.<br />Minns att man på 80-talet sa, och 70, att man inte skulle gå ut efter 18 på kvällen. Idag, nemas probs.<br />Tror den uppresningen skett i många städer, inklusive Baltimore. Fast då förstås inte i de delar som man ser från tåget ...Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-11167510688118241262017-03-30T07:39:08.119-04:002017-03-30T07:39:08.119-04:00Ruth:
Verkligen, det är via tågen man får se det s...Ruth:<br />Verkligen, det är via tågen man får se det som är smutsigt, fattigt, utarmat och ruinerat. Det verkliges USA för många.<br />Kan tänka mig att du fick se en hel del under den resan, Ruth.<br />Något av en kulturchock för den unga svenskan, kan jag tro.<br />Vet precis vilka områden i Herndon du snackar om. OCH det finns även områden i Reston jag undviker. <br />Nej Anacostia ska man nog akta sig för. NOGA.<br />Så dit åker vi inte, Ruth.<br />Du var cool du, Ruth!! Vilka upplevelser du haft!<br />Du borde skriva en bok.<br /><br />Ha en bra dag...SÅ trött på dessa mulna morgnar!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-26022119382809380552017-03-29T21:30:43.957-04:002017-03-29T21:30:43.957-04:00Oj oj! Jag har kört fel nån gång vid Newark Airpor...Oj oj! Jag har kört fel nån gång vid Newark Airport, inte bra... känns alltför spännande... Och när vi besökte University of Pennsylvania - som ju är en Ivy! - åkte vi genom mycket intressanta områden...<br /><br />Och ja New York City har ändrats så mycket. Var här på 80-talet och i slutet av 90-talet, Alphabet-city var verkligen farligt. Vi var på nån restaurang på Avenue A och jag var livrädd.. inget bra ställe. Men nu, inget problem alls.<br /><br />eastcoastmomhttps://www.blogger.com/profile/13322866070308767536noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-33049052651046734892017-03-29T18:15:14.841-04:002017-03-29T18:15:14.841-04:00Ja, att åka tåg ger en en inblick på baksidan av U...Ja, att åka tåg ger en en inblick på baksidan av USA.<br />Med mitt första jobb här, live-in-maid och chaufför, reste<br />tanten och jag från Providence, Rhode Island till Tampa, Florida;<br />en lång övernattsresa. Detta var 1952. Som du skrev, Baltimore<br />var bedrövligt. Vaknade nere i sydstaterna; där var det än värre.<br />Åkte genom områden där det inte fanns en kåk med raka vinklar och<br />många utan glas i fönstren. Inget gräs på gårdarna där höns och<br />ungar sprang omkring.<br /><br />T.o.m. mitt lilla Herndon har ett område jag inte skulle ge mej in i på kvällen. Vissa parkeringsplatser är också lite "iffiga". Har aldrig varit in i Anacostia.<br /><br />1952 när jag levererade begagnade bilar från Chicago till Salt Lake<br />City och Las Vegas, hade jag sytt fickor i min BH för pengarna. Fanns<br />varken resecheckar eller kreditkort på den tiden. Det gick bra, s.a.s. :)<br /><br />Ruth i VirginiaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-36739801305323824762017-03-29T17:58:36.923-04:002017-03-29T17:58:36.923-04:00Monica:
Ja verkligen, superintressant. OCH på ngt ...Monica:<br />Ja verkligen, superintressant. OCH på ngt sätt så förståeligt också. Tänk vad FINA de lgh måste ha varit då de kom. Miljonprogrammet så nytt.<br />Precis, Palme m familj flyttade till det berömda radhuset i Vällingby! Inget miljonprogram, nej, men en ny stadsdel. Hans vision var ju lite så också.<br />Ja, det är verkligen intressant med stadsdelar och hur folk ser dem. Jag hade också en kompis som bodde i stan i en liten etta med dusch i källaren!! Inte på Östermalm, men i Vasastan. De lgh finns väl inte kvar längre, antar jag.<br />Ja, Monica, jag blir lite beklämd över det nya hemma sas.<br />Absolut.Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-15973890456414091582017-03-29T17:54:40.177-04:002017-03-29T17:54:40.177-04:00Tysta C.
Ja, det är smart att fråga. Better safe ...Tysta C.<br />Ja, det är smart att fråga. Better safe than sorry, verkligen.<br />Ah, och du har sett det sämsta av Baltimore. Då vet du. Ja, det är chockerande. Som svensk i USA ser man oftast de välmående områdena, helt sant. <br />Det välmående och det rysligt fattiga existerar i samma städer. Överallt.<br />Som parallella universum.<br />USCH, din stackars mamma. Det är ju SÅ himla lätt att man börjar skrika. OCH ibland är ju det BRA, tex om man blir indragen i en bil etc.<br />Men just vid rån är det nog ingen större ide. Precis, man vet aldrig om de bär vapen av ngt slag. De flesta gör nog det, det får man utgå ifrån i ngn form.<br />Nej, misären hemma är ju absolut inte som den är tex här. Man kan inte jämföra. Men visst, det har ju kommit in en hel del nya de senaste åren, och tiggarna är en ny bild i samhället.<br />Men visst, får man en lgh hemma idag så ÄR den ju i ngtlunda bra skick. Jag hoppas också att det ska förbli så. Jag hoppas aldrig att vi ska behöva se det hemma som vi ser här i städernas ghetton. För det ÄR misär.<br />jag är inte heller speciellt vänster hemma i mitt tyck och tänk längre, åren i US har färgat mig. MEN här anses jag nog nästan som radikalsocialist, haha.<br />Jätteintressant med Katarina J. OCH på ngt sätt kan man förstå tänket. Det var ju SÅ nytt då, miljonprogrammet. OCH man kan bara tänka sig hur fina de måste ha tyckt att lgh var då.<br />Tusen tack för din kommentar!!!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-45408960757242054502017-03-29T17:42:00.840-04:002017-03-29T17:42:00.840-04:00Anna:
Inte?
Här måste man tänka på det. Men visst...Anna:<br />Inte?<br />Här måste man tänka på det. Men visst, det är nog lättare då man är yngre att vara modigare.<br />En blir allt oroligare med åren, helt sant.<br />Hoppas att du inte jobbar i de sämsta delarna av staden idag. Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-77236072991865590772017-03-29T17:36:38.922-04:002017-03-29T17:36:38.922-04:00Intressant att läsa vad Tysta C skriver och om bl ...Intressant att läsa vad Tysta C skriver och om bl a Katarina, har hört fler säga samma sak och även Olof Palme flyttade ju från Östermalm till Vällingby även om inte det var något miljonprogram-område men nybyggt och modernt ville de ha:-)<br />Hörde Lena Endre berätta, hon fick hyra en lägenhet på Östermalm utan både toalett och dusch på 70-talet, det kändes ofattbart för mig men fanns ju fortfarande kvar så omoderna i City då. Medan Dogge, rapparen m m berättade att hans mamma tyckte att hon kommit till himmelriket i Alby, bodde på en höjd i en toppmodern lägenhet i miljonprogrammet:-)<br /><br />Och även om vi inte har den värsta misären som i många andra länder har vi många idag som har det väldigt tragiskt och hemskt, fler hemlösa, både våra "egna" och från andra länder i Europa och papperslösa tyvärr. Och ingen borde ha det så i vårt land. Jag såg "Gatans kör" som gick i TV och förstod mer bara där.Monicahttps://www.blogger.com/profile/18326052574894625730noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-34563901010015366272017-03-29T16:17:12.686-04:002017-03-29T16:17:12.686-04:00När jag reste i tidigare jobb så frågade jag allti...När jag reste i tidigare jobb så frågade jag alltid på hotellet vilka områden man skulle undvika, de vill ju gärna att kunderna ska komma tillbaka. Det var bara i Förenade Arabemiraten som jag inte frågade. De har ju sin sorts brottslighet, men det fanns ingen risk att gå runt i stan som ensam kvinna om kvällarna där.<br /><br />Och jag har sett vyerna du pratar om när jag för ett par år sedan var i Baltimore, kom dit med tåg från NY. Innan dess hade jag bilden av att Östkust och Västkust var ganska välmående delar av USA, men det finns enorma variationer.<br /><br />Min mamma var med om en väskryckning i en storstad i USA, hon hade tur trots att hon gjorde generalfelet att hålla kvar i väskan. Hon skrek samtidigt så det kom folk till undsättning, men det var först när polisen frågade om tjuvarna hade varit beväpnade som hon begrep hur illa ute hon var, de kunde ju ha skjutit henne.<br /><br />Misären i Sverige är inte på samma fysiska nivå som i många andra länder, såvida man inte räknar de olika varianterna av uteliggare både inhemska, europeiska och de papperslösa. Men de som har någon form av bostad har ändå en hyfsad nivå, jag hoppas att det fortsätter så, jag tror det är en styrka att ett land inte har allt för fattiga fattiga, och inte heller har allt för rika rikingar. Även om jag i Sverige inte räknas åt vänster så skulle jag nog ses som väldigt vänster i USA, för jag tycker gratis utbildning, billig sjukvård (och gratis sjukvård för barn) är bra grejer och att det finns hyfsade bostäder åt folk. Läste något tror det var av Katarina Janousch och hur hennes föräldrar när de kom till Sverige hade valt en modern lägenhet i ett miljonprogram framför en gammal lägenhet på Östermalm, de var trötta på gamla lägenheter, de ville ha bra badrum och ordentligt kök.<br />/Tysta CAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-72815087273655875082017-03-29T15:03:22.668-04:002017-03-29T15:03:22.668-04:00Sant har tanker jag inte sa mycket pa. Jobbade for...Sant har tanker jag inte sa mycket pa. Jobbade forr i de 'varsta' delarna mycket. Tog inga onodiga risker men var heller inte sa radd. Nu ar jag mer orolig tror jag. Men slar bort det.Steel City Annahttps://www.blogger.com/profile/13755397145676210102noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-37630147226674975182017-03-29T13:23:03.526-04:002017-03-29T13:23:03.526-04:00Anneli:
Japp, det är ett riktigt dåligt område i D...Anneli:<br />Japp, det är ett riktigt dåligt område i DC. Riktigt illa.<br />Tror däremot att stora delar av Prince Georges county är riktigt uppstädade idag. Visst, det finns nog lite skumma delar i den kommunen också. Men på det stora hela är det nog rätt OK där. Det lär vara den mest välmående kommunen med flest svarta invånare.<br />Så där hade det nog faktiskt varit rätt lugnt, iaf idag. Kanske inte då du pluggade.<br />Anacostia och SE däremot ---- eeehhhhh ... NOT so much. Tror inte heller pizzabud etc åker in där.<br />Kramar!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-29679987921045278862017-03-29T13:18:36.277-04:002017-03-29T13:18:36.277-04:00Karin:
ÅH varsågod. Trevligt att du gillar det.
Ne...Karin:<br />ÅH varsågod. Trevligt att du gillar det.<br />Nej, nej, Mariehamn och en amerikansk storstad kan man inte jämföra på samma dag, och det är tur det :-)<br />Ja, det är verkligen så att man känner av direkt när man kommit in i fel delar av stan. Man bara vet. OCH det är rätt känsla. Så ska en bara gå-<br />Gå därifrån.<br />Precis, det kan hända att man blir rånad varsomhelst och närsomhelst. Så är det.<br />Men känner man av dåliga vibbar, då är det bara att vända på klacken.<br />Härligt med solen. Vi har fint också, och idag ska jag rengöra decket!!<br />Ha det då gott!!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-79069180342563971032017-03-29T12:20:44.807-04:002017-03-29T12:20:44.807-04:00Hej!
Jag tänker genast Anacostia! När vi bodde i...Hej! <br /><br />Jag tänker genast Anacostia! När vi bodde i Laurel, MD brukade vi åka in till DC via Washington-Baltimore Pkwy och sedan in över Anacostiabron. Jag läste någonstans att till och med pizza bud vägrar att leverera i delar av Anacostia, och det säger ju enormt mycket. Vidare kommer jag ihåg att när jag studerade på University of Maryland så fick man som lärarstudent gratis tuition om man efter avslutad utbildning undervisade i Prince George County i ett år. Vilket klipp tänkte jag...tills min man förbjöd mig. Tydligen fanns det en orsak bakom detta för mig till synes lukrativa arrangemang :-) Naiv svenska var jag då. <br /><br />Kram och ha en toppen dag! <br /><br />Anneli Från Glam till Dammhttps://www.blogger.com/profile/16130274432725867425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-73242419965793200072017-03-29T11:56:37.514-04:002017-03-29T11:56:37.514-04:00Tack för ett intressant inlägg Annika!
Jag försöke...Tack för ett intressant inlägg Annika!<br />Jag försöker tänka efter hur det är i lilla Mariehamn, men kan inte tänka mig någon plats som är farlig i den bemärkelsen som man känner av farlighet i större städer. <br />Precis som du skriver så känner man genast när man har gått över gränsen. Man känner sig utsatt och märker att man är iakttagen på ett annorlunda sätt än annars. Betraktad som ett villebråd av något slag. Det har hänt mig i Köpenhamn och i Rom. Man drar in ändan, vänder lite lojt om och försvinner så fort man kan. Ungefär. <br />Men som sagt saker kan hända var som helst om det vill sig. <br /><br />Ha en fin onsdagskväll! Här skiner kvällssolen så vackert. Äventyret framtidenhttps://www.blogger.com/profile/09167352420370525154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-21014552670016521202017-03-29T10:11:46.603-04:002017-03-29T10:11:46.603-04:00Brysselkakan:
Ja, jag kan tänka mig det.
Det gälle...Brysselkakan:<br />Ja, jag kan tänka mig det.<br />Det gäller ju i en hel del europeiska städer också.Just det, delar man inte ens vill vistas i under dagtid. ELLER ens bör vistas i utkanterna av.<br />Precis, åker man tåg åker man igenom den verkliga baksidan. Det är intressant och det är skämmande.<br />Tror jag minns när ngn hade försökt bryta sig in er lgh, och det där att du hört ngn på taket. OTÄCKT!!<br />Precis, shit happens, och det kan hända dig varsomhelst. Närsomhelst. I alla möjliga och omöjliga stadsdelar.<br />MEN vissa av de där stadsdelarna åker man bara inte till om livet är en kärt.<br />Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-51135600033547366312017-03-29T09:53:25.483-04:002017-03-29T09:53:25.483-04:00Känner igen det där från tiden i Bryssel! Områden ...Känner igen det där från tiden i Bryssel! Områden man inte ens ville vara i dagtid och de man inte var i nattetid... Minns första gången jag åkte pendeltåg till en ändstation, dagtid, och helt klart kände att här vill jag inte vara om det är mörkt. Åker man tåg i Bryssel är det precis som du skriver; man får bokstavligen se baksidan av alla hus och det är inte vackert alls. Många lever på en betydligt lägre standard än vi är vana vid.<br />Vi bodde ju de sista 2,5 åren på gränsen till den muslimska delen av Bryssel och många varnade oss; där kan ni inte bo, det är farligt, det är för nära en stor tågstation och där är det inte säkert på natten. Nåja, vi hade ju inte direkt för avsikt att vara vid stationen mitt i natten och om så skulle ske tog vi taxi. Vi trivdes och området var helt OK. Men visst vi hade ett inbrottsförsök en natt, när jag sov och vaknade av att någon gick på taket fem våningar upp, men enligt poliserna som kom så sker det fler inbrott i Bryssel i de fina områdena för där finns saker att sno.<br />Man kan råka ut var man än är eller bor, och precis som du skriver, så använder man sitt sunda förnuft så kan man inte göra mer.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-88074248164651242032017-03-29T09:51:02.783-04:002017-03-29T09:51:02.783-04:00Annika:
tack
Ja, det tycker jag.
Mkt man kanske in...Annika:<br />tack<br />Ja, det tycker jag.<br />Mkt man kanske inte tänker på.<br /><br />Sant, på landet i vissa delar finns stor fattigdom. Den ser man då man är ute och kör, och ffa om man börjar köra in i West Virginia, eller om man kör bland bergen i södra VA.<br />Ja, inte lätt det där inte. har en god vän som jobbar med husprojekt i landsortsstäder.<br />Ja, visst är det otroligt hur man känner av hur stadsdelar förändras, från en gata till en annan. Otroligt,<br />OCH ja, jag tycker nog man helt ska gå på sin magkänsla och lyssna på den.<br />Kram!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-45899137741179309712017-03-29T09:45:48.526-04:002017-03-29T09:45:48.526-04:00Monica:
Har för mig att han var finlandssvensk ock...Monica:<br />Har för mig att han var finlandssvensk också. Ja, han fick verkligen skolan att vända. Fler rektorer som han borde finnas i skolorna hemma.<br />Nej, han var en verkligen eldsjäl, och som du säger så är det nog få som har den orken.<br />OCH om han brände ut sig, ja det förstår jag isf.<br />Måste ta och googla lite på den mannen.Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-67524342176465676362017-03-29T09:43:03.145-04:002017-03-29T09:43:03.145-04:00Nilla:
Jag tackar dig som tycker det är intressant...Nilla:<br />Jag tackar dig som tycker det är intressant att läsa om!<br />Blir glad för det.<br />ja ficktjuvar verkar vara som trollkarlar nästan. Jobbar snabbt och man märker inte vad de gör innan det är försent.<br />USCH!<br />Det var säkert den kvinnan med cykeln som stal det du hade. FY, det är så hemskt, och man blir verkligen chockad. ÄNNU mer när man är i främmande land och därifrån ska börja deala med banker etc. USCH.<br />SÅ jobbigt och så chockerande.<br />Tycker också det är hemskt att Sverige gått in på en lite annan väg än den vi är vana med. Tror dom du att Malmö är värst just pga läget.<br />Det måste göras ngt åt det som sker där, och i andra städer. Nej, det är inte som hos oss ännu med rena ghetton, och jag hoppas att det aldrig ska bli så heller.<br />Håller med dig till 100 i det du skriver, nya regler och lagar behövs. Sverige måste börjar titta på andra länder. <br />Ja, det var till stor del Rudy Gulliano som städade upp NYC, även om det börjat lite innan han tillrädde. Men visst, RG gjorde mkt gott för NYC.Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-10399038945974804682017-03-29T09:25:39.106-04:002017-03-29T09:25:39.106-04:00Bra tips för turister.
Tror att mycket av fattig...Bra tips för turister. <br /><br />Tror att mycket av fattigdomen i USA har flyttat ut till landsbygden istället numer. Och en hel del av den är dold. Det är sant att man känner när det området förändras på ett ögonblick. Var nere i centrala San Diego med en kompis häromveckan - vi letade efter ett galleri vi ville besöka - och började gå nedför en gata men stannade omedelbart och tittade på varandra och sa att "det här känns inte bra, vi tar nästa gata istället." Bättre att gå på magkänslan. En annan kväll körde vi runt i Denver och kom in i ett område som inte kändes helt okej - men där var inte en människa ute på gatan, det var det som gjorde att det inte kändes bra, att det var så otroligt tomt och ödsligt. Det konstiga är att det förändras på en handvändning ibland, att gränsen är så skarp utan någon gradvis förändring. <br />KramAnnikahttps://www.blogger.com/profile/15241331781715640833noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-69607277873138943382017-03-29T09:14:33.850-04:002017-03-29T09:14:33.850-04:00Annika, så sant om den rektorn i Rinkeby, helt out...Annika, så sant om den rektorn i Rinkeby, helt outstanding. Han hade extraklasser efter skolans ordinarie tid och många elever ville lära sig mer, tror de blev bäst i flera ämnen i landet när de testades. Och sedan fortsatte han till en söderkommun och arbetade på samma sätt, känner till honom genom lärare och han var också väldigt mån om personalen, hade en öppen dörr och gick ut i klassrummen och kom någon lärarstudent så informerade han särskilt och följde med och stöttade så de eventuellt skulle söka tjänst så småningom. <br /><br />Men, ingen orkar arbeta så, han hann aldrig prata med sin egen familj och till slut blev han utbränd och han blev nog verkligen det. Kan tycka att när någon eldsjäl arbetar så kan resurser sättas in så de blir fler och avlastar det som kan avlastas men det fungerar tyvärr inte så på arbetsplatserna, folk utnyttjas till de stupar, dåligt är det. Då sparas det istället.Monicahttps://www.blogger.com/profile/18326052574894625730noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-37411306593501380142017-03-29T08:40:09.666-04:002017-03-29T08:40:09.666-04:00Tack Annika för att du skrev om detta heta ämne. D...Tack Annika för att du skrev om detta heta ämne. Det är bra att vi blir påminda om att vara försiktiga i vissa områden och ö h när det gäller att vara försiktig var man stoppar sina kontanter och kreditkort. Ficktjuvar finns tydligen överallt. De är så otroligt kvicka, och smarta, man märker ingenting. I mitt fall tror jag det var en dam på cykel som stod nära mig i en folksamling, för nära tyckte jag då, men reflekterade inte vidare på det. Vi var uppe vid en liten medeltida borg för att titta på den vackra utsikten i bergstrakten nära Valdemosa på Mallorca. Hade öppnat väskan tillfälligt och kastat ner en slant i en "Wishing-well". När vi skulle shoppa i staden sedan, upptäckte jag först när jag skulle betala, att plånbok och anteckningsbok var borta-vilken chock! Ändå tyckte jag att jag var extra försiktig med att låsa blixtlåset på tygväskan och hålla handen över, utom vid ett enda tillfälle. Märkte ingenting alls, och båda var puts väck. Hemskt att brott och oprovocerat våld har nått oss även i Sverige, även om vi inte har så många slumområden ännu. Malmö har det nog värst pga att staden ligger så nära gränsen och det nog är svårt att skilja på kriminella och vanliga invandrare/flyktingar. Polis och rättsväsende har inte tillräcklig erfarenhet för att klara upp det allt svårare läget. Fick ju också besvär med rumänska migranter som satte upp stora läger mitt inne i stan och var svåra att flytta på. Vi behöver nya lagar för helt nya problem i Sverige och vi behöver titta på hur andra länder har löst liknande problem. Har för mig att en av NYC borgmästare startade med 0-tolerans och på så sätt rensade upp åtminstone i innerstaden. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01101557208905165195noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-58275549877626627072017-03-29T08:07:46.363-04:002017-03-29T08:07:46.363-04:00Stockholmsbo:
TUSEN tack.
Blir glad.
Det är ju ett...Stockholmsbo:<br />TUSEN tack.<br />Blir glad.<br />Det är ju ett problem, och kommer alltid vara ett problem.<br />Jag vet inte hur det här problemet kan tas om hand. Det är för långt gånget och för "dömt".<br />Nej, det finns inget liknande hemma. ÄNNU.<br />OCH jag hoppas att det aldrig ska gå så långt.<br />Tack för din kommentar.Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-64933994157157797762017-03-29T08:06:10.661-04:002017-03-29T08:06:10.661-04:00Marie:
SÅ sant alltså!
Det var han som städade upp...Marie:<br />SÅ sant alltså!<br />Det var han som städade upp stan, sas. Guilliano. <br />Men det hade nog börjat så smått redan innan.<br />Men jag vet ju att det sas, kanske på 70-talet, att i NYC skulle man inte gå ut efter 18.<br />DET var säkert överdrivet till max, men ändå.<br />Idag är Manhattan sgs en säker plats att vistas på, tom Harlem och East Village.<br />Sen finns det "fickor" där också, men man kan undvika dem.<br />Times Square var en farlig plats i NYC förr, där såldes droger och där fanns den undre världen. Idag är det en turistfälla av rang.<br /><br />ja, du ska se det man ser här när man tar tågen mellan storstäderna, och här på östkusten ligger ju de stora städerna som ett pärlband, från DC upp till Boston. Massor med folk som bor här.<br />OCH kåkstäderna är stora, så utbredda.<br />Men det är inget du märker av downtown sas.<br /><br />Precis, de där sämre delarna ska man inte ens besöka mitt på dagen. De ska undvikas till varje pris.<br /><br />Ja, när barn börjar ge sig ut för att stjäla, som pojken i tunnelbanan i Paris, då är det illa. Verkligt illa.Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-76080307847077285692017-03-29T07:59:58.562-04:002017-03-29T07:59:58.562-04:00Monica:
TACK!
OCH tack för uppslaget!!
När du skre...Monica:<br />TACK!<br />OCH tack för uppslaget!!<br />När du skrev din kommentar igår visste jag genast att, aha detta är intressant, det här ska jag skriva om. FÖR ja, det är ju ngt som FINNS där. OCH kommer att finnas, kan inte se ngt slut på slum och ghetton i amerikanska städer. vet inte hur det skulle gå till.<br />Nej, slum och ghetton som finns här finns INTE hemma.<br />Man kan inte jämföra. Här bor de i urblåsta ruiner i städerna. hemma skulle sådana rivas. Här står de kvar, och folk BOR där.<br />Exakt, så sant, tex Järvafältet är ju SÅ fint.<br />OCH en av Sveriges bäste rektorer finns väl i Rinkeby? Eller fanns där iaf.<br />Men husen de byggde i ffa Tensta är ju så hemska. Fattar inte hur de kunde slänga upp de där betongblocken, men ja, de skulle ju bygga så ...<br />MEN visst, det är helt annorlunda med de sämre områdena hemma. Vet du, här skulle jag inte våga ta mig tilli närheten av de sämre områdena. Nej, jag skulle inte våga.<br />Jag inbillar mig att jag fortfarande skulle kunna åka till tex Tensta.<br />SANT, man ska lita på magkänlan, egentligen hela tiden. Jag kan ibland undvika vissa skogsvägar här, bara för att jag känner att det inte "står rätt till".<br />Kan ju inte veta om jag har rätt, men jag undviker dem.<br />OCH ja, jag ser ju direkt också när jag kör in i sämre områden både här i Reston och i hela min kommun (som är bland de rikaste i hela US). Men armod finns. <br />USCH, jag blir matt över det du skriver, Monica.<br />Det är sådan nedslående bild av Sverige.<br />OCH det måste göras ngt, och jag hoppas att det blir tuffare där också. ATT man även hemma kan göra som man gjort i Spanien och Tyskland och Frankrike. Just ligor är ju så lömska.<br />Tafatt, det är just det jag får upp i huvudet också. <br />Hemskt.<br /><br />ja, du ser vad din kommentar ryggsäckarna gjorde. TACK för den!! Tror inte jag skulle ha kommit på detta annars :-)<br /><br />Ja, det är alltid bäst att lägga ur kort och annat man inte behöver när man ska ut på stan.<br />Dela upp.<br /><br />Ha en riktigt fin dag!!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.com