tag:blogger.com,1999:blog-27947982.post1634101911915509437..comments2024-03-28T04:46:34.174-04:00Comments on Life in the suburb!: Life in the SNOburb...Annikahttp://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comBlogger40125tag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-8379907803082684442010-03-19T08:02:10.338-04:002010-03-19T08:02:10.338-04:00Anna:
Ja, du vet ju att jag ofta har prisat skolan...Anna:<br />Ja, du vet ju att jag ofta har prisat skolan här för respekten, inlärningen och att alla förväntas prestera.<br />Betygen är bra, också det att man får betyg i ordning och uppförande. Sen i HS är det så mkt annat som räknas också, inte bara om man är en straight A student. Då räknas allt man gör efter skolan också. Hur många aktiviteter man har, hur mkt volonternade man gör etc.<br />Tycker bara det är för trist att vägledarna talar om the college of Mcdonalds om man tar ett standard diploma. Det borde de inte få säga...<br />Men visst är det bra att alla får en viss press på sig. man förväntas prestera.<br />Ja, inte lätt det där, och linjen är svår att dra.Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-90780323967943034222010-03-19T06:24:08.831-04:002010-03-19T06:24:08.831-04:00Intressant. Ibland kan jag också glömma att Sverig...Intressant. Ibland kan jag också glömma att Sverige också har kris eftersom den inte märks så mycket av i Stockholms innerstad och eftersom Peter och jag lever relativt bra. Men samtidigt eftersom jag jobbar med policy och även har ett stort eget samhälls-/politiskt intresse så vet jag ju att det inte är sanningen. <br /><br />Jag tycker att det är bra att man har höga FÖRVÄNTNINGAR på barn i skolan. Tror det är det som Sverige misslyckats med på sistone. Jag är helt för att man ska ha förståelse för de olika faktorer som påverkar ett barns skolgång, allt från hemmasituationen till området de bor i osv., men det betyder inte att man ska liksom ge upp. "Nä, där i Skärholmen är det okej att alla bara blir godkända." Det är inte okej! Man ska ha höga förväntningar för barn tenderar att leva upp till dem. Sedan måste man hitta balansen. Gränsen mellan positiv uppmuntran/förväntningar och negativ stress är ju ganska liten.Anna, Fair and Truehttps://www.blogger.com/profile/04363598308633248200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-49068467380498964662010-03-15T07:38:19.506-04:002010-03-15T07:38:19.506-04:00Ingela.
Lika men så olika.
Tror nog att era skolor...Ingela.<br />Lika men så olika.<br />Tror nog att era skolor är bättre, i mångt och mkt. Men våra här i våpr kommun är bra. riktigt bra. Tycker K fått fin utbildning sp far.<br />Men visst liknar nog liven både här och där. Alla är nog mer eller mindra drabbade av snoburbs.<br />Tycker du jag är produktiv? Nä, int mer än vanligt. Fast nu bloggar jag ju på helgerna ibland också :-)<br />KRAMAR!!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-60242654619415940422010-03-13T10:43:13.624-05:002010-03-13T10:43:13.624-05:00vilket intressant inlägg. önskar jag hade tid att ...vilket intressant inlägg. önskar jag hade tid att läsa alla kommentarer och dina svar, men tyvärr.<br />livet där är så lika vårt, men ändå så annorlunda på många sätt!<br />i övningsskolan i vasa kan man förresten också gå på ib-linje och få den examen. våra grabbar var inte intresserade även om jag försökte föreslå det ett tag.<br />nu vidare till nästa inlägg. du är väldigt produktiv, vännen ;)alegnihttps://www.blogger.com/profile/05280403030235430465noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-71388915940339980992010-03-12T08:07:55.710-05:002010-03-12T08:07:55.710-05:00LENA!!!!
Du trillade bort där!!
KUL att du gillade...LENA!!!!<br />Du trillade bort där!!<br />KUL att du gillade dagens och gårdagens inlägg!!<br />Ja, jag har sett att detär lite lugnt på bloggfronten hos dig.<br />KRAMAR!!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-4295914197598489202010-03-12T08:06:37.469-05:002010-03-12T08:06:37.469-05:00Annika:
TACK för din kommentar!
Ja, jag kan tro at...Annika:<br />TACK för din kommentar!<br />Ja, jag kan tro att du känt dig udda. Swea är fö en värld för sig, tycker jag. Jagvar med där för många år sen, men slutade. Detär en värld att tjusiga äldre damer som alla har det extremt välbeställt.<br />Man kan må illa för mindre. Så jag förstår dig fullt ut.<br /><br />Kan tro att ni lever rätt soft i en liten univeristetsstad. Det låter som ett rätt skönt liv. Universitet borgar ju alltid för att staden har kultur och liv och input.<br />DÄR slog du huvudet på spiken när du berättar om "era" studenter so mhar helt annan bakgrund än kiddsen i SNOburbia.<br />Studievägledarna hade ju sagt till K o hennes kompisar att även om man hade A's all over the line, bit no extra curriclum activites så skulle de bättre skolorna inte ens TITTA på dem.<br />Så visst har eleverna här press både i skolan och efter skolan.<br />Och ja, alla Ivy-legue uni lockar på östkusten. men, hur många kommer egentligen in där? De flesta går fortfande in state då de börjarcollege. <br />Men då är det UVA och William and Mary och anant som står högst på listan.<br />Tycker att collegekiddsen hos dig ska ha all CRED i världen!! Det är commitment på ett helt annat sätt än den som "min" värld ger. Härär det liksom en BIRTH right, det är det inte hos dig.<br />Så mer "cred" till dina kidds!!<br />Här tar nästan alla kidds Pre-SAT klasser uner lång tid inna de riktiga SAT proven börjar. Morsan och farsan pröjsar. Säger inget om det, jag kommer säkert göra samma sak...<br />Men visst, skillnaderna är milsvida i detta land.<br />Ja, vi får se vad det blir för K, på den skolan hon VILL TILL, den stora i NYC, räknas inte ens SAT, utan det är bara talang. Men den skolan tar in endast 7% av alla sökande, so what are the chances???<br />Men, det finns ju flera andra dramaskolor.<br />Visst ska man ha disrtans, till allt. Hela tiden.<br />Tror de flesta v oss svennar är bra på det. Fins ju undantag, men de flesta är ändå ganska grounded.<br />TACK för din kommentar!!<br /><br />Musikanta:<br />Det är nog jämförbart med en hel del föroret hemma också, ja.<br />men vi har invandrare, en stor del. Vilket jag tycker är bra och skönt.<br />De kommunla skolorna är grais upp till 12 klass, men sen kostar universitetsutbildningen, ochden är INTE billig. Döärflr börjar de flesta i SNOburbia spara i collegefonder redan när babyn är nyfödd. Det har vi gjort också.<br />Mkt SUVAR här också, och massor med minivans.<br />men visst är det segregerat, inget snack om saken...<br />OCH visst är det det även hemma...<br />KRAM!!!<br /><br />Bettankax:<br />TACK!!!<br />KRAMIS!!!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-44445006121684088892010-03-12T07:32:29.817-05:002010-03-12T07:32:29.817-05:00Cornelia:
DU var aupair i det VERKLIGA SNOBURBIA. ...Cornelia:<br />DU var aupair i det VERKLIGA SNOBURBIA. I det största av alla Washingtons SNOBBIGASTE förorter.<br />Det går inte att jämföra Reston med GF. GF är i en klass för sig...<br />Delar av McLean också, liksom delar av Oakton.<br />Ja, det är en bubbla. Förstår att du gapade medan du var här.<br />jag var aupair i Rosslyn i Arlington, det är ju också snoburbs, men absolut inte som GF.<br />Skulle vara kul att höra mer om dit liv där (jag vet vilken familj du jobbade hos tack vare Lotta. Vet att de var ärkekonservativa)<br />Kommer inte in på din blogg...<br />Min dator fryser varenda ggn jag kickar mig in på ditt namn. Skriv gärna din länk i en kommentar.<br />TACK för din input.<br />Snoburbia finns hemma också, for sure!!! Du bor i en sådan :-)<br />Kram!!<br /><br />Suz:<br />Du ser vilken LOSER jag är som inte har garage...FÅR parkera på gatan, for GODS SAKE ;-)))))<br />Nej, men det är en speciell värld och det ÄR lätt att bli sarkastisk!!<br />KRAM!!!<br /><br />Humlan:<br />helt rätt!!<br />Det är så dubbelt!<br />För, man vill ju bo på en bra plats, med bra skolor och låg kriminalitet etc.<br />Då får man ta lite snobberi också, gissar jag.<br />men det är bäst att stå med fötterna stadigt i myllan.<br />Ja, att vägledarna stressar barnen gillar jag inte.<br />Men både vi och andra vi känner som redan går i HS är bra ankare. Riktigt så illa som vägledarna vill påskina är det ju inte.<br />Kram!!!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-24847780651099760492010-03-12T07:24:22.300-05:002010-03-12T07:24:22.300-05:00Desiree:
Tack, kul att du gillade inlägget.
Ja, de...Desiree:<br />Tack, kul att du gillade inlägget.<br />Ja, det är intressant hur det funkar här.<br />Det är som du säger; på en sidan gatan kan det vara slum och på andra sidan välbärgat. Sen är det vattentäta skott emellan.<br />Otroligt.<br />Nog diffar detta land i så mkt, hela tiden, stat till stat, men <br />även inom samma kommun.<br />Kan tro att ert gamla område var just snoburbia. Det såg det verkligen ut att vara, och inget fel med det. Absolut inte, men det är bra att man kan hålla balans (men det kan vi ju).<br />Jag har fyra jättestora malls inom 20 minuters avstånd, lägg därtill en massa andra shoppingställen varac reston TC är ett. Trader Joes, Whole Foods, Harris Teeter, Safewa, giant och international foodmarket bara i den förort jag bor.<br />Visst är det lätt att tro att "så är det överallt", men ja, vi vet ju bättre...<br />Förresten, Desiree...jag tror att du fortfarande bor i SNOburbia, helt klart.<br />KRAMAR!!<br /><br /><br />Anette:<br />Manassas är ju lite annorlunda, men charmigt just för att det är lite "run down" och inte så perfekt.<br />Min svåger kommer därifrån och det var rikigt småstadsaktigt då han växte upp.<br />JA, jag gillar verkligen detta med NoVA att det är så DIVERSE!! Det hjälpr ju oss alla som inte är från USA. Riktigt skönt är det, och det blir en skön mix.<br />Ja, precis som du gillar jag att folk är välutbildade, ofta liberala. i NoVa vann Obama stort, det gjorde han inte i resten av VA.<br />Ja, Bristow o Gainesville är absolut snoburbia, inget snack om saken :-)<br />Kram!!!<br /><br />Elisabeth:<br />KUL att du gillade detta.<br />Ja, IB finns lite överallt i sverige också. Det verkar vara et bra program. K kom in på det programmet så det ska hon läsa nu i fyra år om allt går som det ska med betyg och annat.<br />Standard diploma har färre "credits" än AD, och du behöver inte läsa främmande språk (det måste man inom AD och IB), matten kan väljas bort efter två år i HS. Det kan man inte göra på IB eller AD.<br />Så visst, rent krasst är det svårare att komma in på college med ett SD. Men å andra sidan finns det college av alla slag, och ngt finns för samtliga.Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-78343490477625595682010-03-12T05:57:38.102-05:002010-03-12T05:57:38.102-05:00GRATTISKRAMAR O HURRAAAAA på födelsedagen!GRATTISKRAMAR O HURRAAAAA på födelsedagen!bettankaxnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-89816138173901108522010-03-12T05:36:49.736-05:002010-03-12T05:36:49.736-05:00Som alltid är det väldigt intressant att läsa när ...Som alltid är det väldigt intressant att läsa när du berättar om hur det är där du bor! Även ditt förra inlägg om svenska o Karolina! <br />Har inte orkat läsa några bloggar alls på ett tag. <br /><br />KramarLena Hhttp://blogg.aftonbladet.se/lenahoglundnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-67210850748775334692010-03-12T04:36:18.947-05:002010-03-12T04:36:18.947-05:00Sällar mig till de andra kommentatorerna om att in...Sällar mig till de andra kommentatorerna om att inlägget är väldigt intressant!<br /><br />Jag tycker det påminner lite om Mälarhöjden, där Mirren bor, fast i mindre skala förstås. Jag tror t.ex. att det bor ca 2% invandrare i området. Mälarhöjdens skola är rankad som den bästa i Stockholm näst Adolf Fredrik! <br /><br />Föräldrarna har båda höginkomstjobb - skillnad mot er där det fortfarande finns hemmafruar. Här är bara den av föräldrarna som är barnledig hemma.<br /><br />Nästan alla vuxna som bor där har akademisk utbildning eller liknande. Inget hus kostar under fem miljoner...<br /><br />MEN - en stor skillnad mot er är att skolan är gratis. Bilarna (ingen har mer än två) är heller inte av den digniteten som hos er. Här är det mest stadsjeepar som gäller p.g.a. att ALLA föräldrar har barnstolar i bilarna. Har man två barn eller fler är det nödvändigt om mormor och morfar ska få åka med någon gång. Men några rostiga bilar har jag inte sett här någonstans :-)<br /><br />Och visst är boendet segregerat även hos oss. Det märker man om inte annat när man åker tunnelbanan som går vidare söderut på vilka som stiger av vid Mälarhöjdens hållplats och på vilka som åker vidare...<br /><br />Jag rekommenderar Liza Mundys biografi om Michelle Obama, där hon berättar mycket om segregationen i boendet i USA.<br />Många kramar!!!Musikantahttps://www.blogger.com/profile/12749093260886048656noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-85415791889121322652010-03-12T00:22:47.184-05:002010-03-12T00:22:47.184-05:00Vad gäller trycket på eleverna att börja göra väl ...Vad gäller trycket på eleverna att börja göra väl ifrån sig i high school så tror jag att det har två orsaker - den ena är att hamnar man "fel" i high school så är man oftast automatiskt borträknad från dom 30-40 högst rankade universiteten. Och det är väl antagligen där dom där studievägledarna vill ha in sina elever. Typ Carleton, Davidson, Bates, Brown, etc. Och än värre är det ju om man måste få stipendium för att kunna bekosta kalaset - tution för mitt college som jag gick på för längesen är 45,000 per år nu. Inget som de studerande här i trakten (dvs. med en medelinkomst för hela familjen på 23,000 om året) någonsin kan bekosta.<br /><br />Men jag tror ärligt talat att Karolina har mindre att oroa sig för i det sammanhanget för iom att hon har talang på teater och är tvåspråkig och har varit så mycket utomlands så hamnar hon i en egen kategori. Betygen och SATs måste fortfarande upp naturligtvis om hon ska komma in på bra universitet men det blir liksom inte samma tryck när man har något som sätter en i en unik kategori på det sättet (det var på så sätt jag kunde komma in på mycket bättre utbildningar än om jag varit amerikan - mina SATs, GREs och betyg var inte så perfekta som dom hade behövt vara om jag var amerikan).<br /><br />Det andra är naturligtvis statusen och tävlingsmentaliteten, att man MÅSTE lyckas. Rätt förskola till rätt skola till rätt high school till rätt universitet. Samma som att ha rätt bilar, rätt kläder, rätt hus. Då tror jag det är bra att vara svensk och kunna ställa sig mer kritisk till det där ekorrhjulet av tvångsmässig framgångsrikhet. <br /><br />Hursomhelst, hoppas hon får det roligt i high school trots att hon känner sig en smula stressad just nu! <br /><br />Och bra att du har distans till hela drömvärlden av suburbia.Annikahttps://www.blogger.com/profile/15241331781715640833noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-29272538434341711242010-03-12T00:05:22.629-05:002010-03-12T00:05:22.629-05:00Ja, det har jag alltid kännt när jag ska försöka u...Ja, det har jag alltid kännt när jag ska försöka umgås med andra utlandssvenskar. För jag hade ju aldrig dom resurserna och bodde i mer sunkiga lägenheter i studentområdena under större delen av min tid i USA. Så det var svårt för mig att relatera till svenskarna från dom rika förorterna och deras dagliga rutiner (minns att en av dom vände sig till mig när jag var på ett SWEA-möte och sa att du MÅSTE besöka den och den lilla designeraffären, dom har helt UNDERBARA kläder. Jaså, sa jag som då tjänade ca. 1000 dollar per månad, ja den här kjolen har jag köpt på fleamarket. Sen tog den konversationen liksom slut). <br /><br />Numera bor vi i en av dom "finare förorterna" i vår småstad i norra delen av staten - det är bara det att medelinkomsten i den här stan för TVÅ personer ligger på ca. 23,000 per året så det säger liksom inte så mycket att höra till dom välbärgade här.<br /><br />Å andra sidan så trots att vi aldrig hört till förortsvärlden så är ju ändå klasskillnaderna oerhörda mellan oss (dvs. nyblivna akademiker med ganska risiga löner) och studenterna jag undervisar. De flesta av dom håller två jobb för att kunna gå på det här universitetet som INTE är ett av USAs bästa. Många av dom är även föräldrar. De allra flesta har aldrig ens varit utanför den här delstaten och att resa till ett annat land är för dom helt otänkbart. Om man jämför det med undergraduates som dom som kommer från Karolinas skolsystem (samma ålder, samma program på B.A. nivå) så inser man vilka oerhörda skillnader det handlar om. När universiteten och stipendierna priviligierar de studerande som har många fritidsintressen eller som har studerat flera språk eller som har rest mycket så går våra studeranden omedelbart bort för dom har helt enkelt aldrig haft varken tid eller möjlighet att göra något sånt.Annikahttps://www.blogger.com/profile/15241331781715640833noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-80289511467141486992010-03-11T18:15:43.201-05:002010-03-11T18:15:43.201-05:00Jag tycker också att detta var mycket intressant a...Jag tycker också att detta var mycket intressant att läsa om. Det märks att du fortfarande kan se hur det är omkring dig och har distans till allt. Men samtidigt förstår man att många vill bo tryggt och lugn. Och med bra skolor om man har barn! <br /> <br />Men skolor som ställer sådana krav på barnen och stressar upp dom med att bara de bästa duger, det är dåligt och skrämmande! Tur att ni kan vara en lugnande motvikt åt K. <br /><br />KRAM!Humlanhttps://www.blogger.com/profile/11979309721563443505noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-14627954041359749512010-03-11T16:44:31.511-05:002010-03-11T16:44:31.511-05:00Så kul att läsa. Jisses. men Annika inget garage. ...Så kul att läsa. Jisses. men Annika inget garage. Men det har ju tillochmedjag:)Med bara en merceders inuti*fniss*<br /><br />Men bra skrivet och mycket intressant att läsa.<br /><br />Haha sarkasmen lyser som grönt gult och rött.<br /><br />Kram<br />/SusanneSuzesanhttps://www.blogger.com/profile/06246560610610067184noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-65282347929427083252010-03-11T15:33:06.755-05:002010-03-11T15:33:06.755-05:00Jätteintressant inlägg!
Speciellt som jag spendera...Jätteintressant inlägg!<br />Speciellt som jag spenderat mycket tid i just Great Falls, one of the REAL SNOburbias :) Such a bubble! Och klart man påverkas av att bo i ett sånt privligerat samhälle. Som tur var hade jag många vänner utanför GF, det behövdes. Annars hade nog kulturkrocken blivit jobbigare när jag flyttade hem till Sverige. När jag sedan har varit tillbaka uppskattar jag Great Falls, McLean och Reston jättemycket, samtidigt som jag ser vilket speciellt område det verkligen är. Och nu i Sverige bor jag i Näsby Park, Täby, en annan slags SNOburbia :)Unknownhttps://www.blogger.com/profile/13660507907681282146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-29131365550334958022010-03-11T13:41:21.051-05:002010-03-11T13:41:21.051-05:00Verkligen intressant inlägg! Jag visste inte ens a...Verkligen intressant inlägg! Jag visste inte ens att det fanns olika examensformer på High School. Eller IB visste jag om, det finns lite varstans i Sverige numera. Jag kom faktiskt in på ett sådant gymnasieprogram, men tackade nej och gick ett vanligt NV-program istället. Hur skiljer sig förresten Standard diploma och Advanced diploma åt?Elisabethhttps://www.blogger.com/profile/02482870395183094345noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-55640855298553178732010-03-11T13:25:19.839-05:002010-03-11T13:25:19.839-05:00Intressant inlägg! Vi bor ju lite utanför snoburbi...Intressant inlägg! Vi bor ju lite utanför snoburbia, Manassas är ju lite mer som en "small town", men de nybyggda områderna runtomkring (Bristow, Gainesville)känns mer som Snoburbia, helt klart. Stora, fina hus, bilar och lite finare restauranter och affärer än vd vi har... (här går vi på Red Lobster när vi ska slå på stort, hi hi)<br />Vårt område är väldigt diverse, vilket jag gillar eftersom vi själva är en mixad familj. Det är långtifrån nån lyx här, mer arbetarklass, om man kan kalla det så, med lite halvskruttiga bilar! <br />Och fast vi bor så nära dessa snoburbias så känns det som en helt annan värld för mig. <br />Det jag gillar med NoVA är ändå att det finns väldigt många välutbildade och beresta människor, och som dessutom röstade på Obama!! <br />Tycker det är ett bra ställe att bo på,för det mesta.<br />High School pressen låter jobbig... det måste vara tufft! Inte klokt att de säger att man inte kommer längre än McD med ett vanligt diplom! Hjälp!<br />IB programmet finns tydligen på Emilys blivande middle school. Vet inte så mycket om det, men vi har ju några år kvar...Anettehttps://www.blogger.com/profile/14158843337821585184noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-70882321051374461752010-03-11T11:42:06.153-05:002010-03-11T11:42:06.153-05:00Det är verkligen tvära kast och stora skillnader d...Det är verkligen tvära kast och stora skillnader dels mellan olika stater men också lokalt bland olika kommuner och områden. Alabama är fattigare på många sätt än vad Reston är men visst finns det också områden här som Mountainbrook som är väldigt rikt och bland de rikaste i hela landet om man tittar på liten yta. USA är verkligen landet där det det kan ske enorma kast på relativt korta avstånd mellan rika och fattiga. Vissa kvarter i samma stad kan gå från finfina till fattiga och med hög kriminalitet. Sedan tror jag också att ni i Reston förutom att det är väldigt välbärgat också har mer shoppningmalls och sådant för att ni är en större stad/större förort till en storstad som Washington. Här har vi bara 2 stora shoppingmalls utanför Birmingham. Vi har ett Whole Foods men inget Traders Joe. Vi har Saks Fifth Ave men inte något Nordstrom. <br />Jag tycker att skillnaderna är mycket interessanta. Det finns fler skillnader mellan de olika delstaterna än vad jag förväntade mig innan jag flyttade hit. <br />Det villaområde vi bodde i innan skulle absolut räknas som ett SNOburb. Där rådde minnsan ingen recenssion bland våra grannar. Även där vi bor nu även om det är en lägnehet så ligger det ju fortfarande i ett rikt och välbärgat område inte alls långt från vårat tidigare villområde.Desireehttps://www.blogger.com/profile/09597312913386722575noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-20390622041711909702010-03-11T10:38:29.862-05:002010-03-11T10:38:29.862-05:00Veronika:
Jo, jag kan tro det att du också är i sn...Veronika:<br />Jo, jag kan tro det att du också är i snoburbia. Det är få svennar som inte bor där, om man säger så...<br />BMW glömde jag...DUMT!! Klart folk rattar den bilen här också :-)<br />Ja, just det...bor du liksom i burbs till SF elelr Sacramento?<br />Absolut tror jag att det är mkt som är mer avslappnat på er kust. Rätt skönt.<br />Här är det så många högpresterande som sätter press op kidds o anra att man blir mörkrädd. Tur att man kan garva åt det...<br />OCH att man är grounded, trots allt.<br />Stor kram!!!<br /><br />Marianne:<br />Tack!<br />ja, jag tror att de gäller de flesta av oss svennar i utlandet, att vi bpr ngtlunda fint.<br />Jag bor långt ifrån det snobbigastge snobbiga, TRO MIG!!! mer medel här med variationer på alla hålla och kanter. Och som sagt; det är "diverse".<br />Skönt.<br /><br />Ja, det här med vägledarna på HS var ju smptt skrämmande, måste jag säga...<br />Press och press...<br /><br />KRAM!!!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-58530156649318031322010-03-11T10:31:07.902-05:002010-03-11T10:31:07.902-05:00Så intressant! Och det stämmer nog till stor del a...Så intressant! Och det stämmer nog till stor del att ALLA svenskar i utlandet bor i de fina områdena. Sedan finns vissa undantag, jag träffade en svenska i Sofia som bodde i ett riktigt kommunist-förortsgettho tillsammans med sin man och sin svärmor i en liten tvåa. Det måste ha varit äkta kärlek, det.<br /><br />Själva bor vi i ett fint område, men långt ifrån ett av de finaste. De ligger på andra sidan stan i New Cairo och ett område som heter Katameya. Där är det i princip bara stora villor med egna pooler. Sedan finns utlänningsgetthot Maadi också. Men fint är det här där vi bor också. Våra grannar kör Hummer, Porsche, BMW, Porsche ... och flera av barnen har egna golfbilar som de kör runt med här inne på området. Själva har vi en Passat. Vi känner oss som de fattiga kusinerna från landet : D<br /><br />Trist när det blir sån stress i skolan. Det kan ju få varenda unge att tappa modet i stället för att kämpa på, särskilt de som ligger lite efter. Men jag är övertygad om att det kommer att gå bra för Karolina!<br /><br />KRAMAR!Mariannehttps://www.blogger.com/profile/10644541964044709376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-22316538301092526612010-03-11T10:29:55.936-05:002010-03-11T10:29:55.936-05:00Intressant! Jo, jag kan verkligen tänka mig att de...Intressant! Jo, jag kan verkligen tänka mig att det är så runt Washington DC. Så det är sådan press på barnen i skolan? wow.<br />Själv bor jag också i ett såkallat snoburbia, medelinkomsten är HÖG, skolorna rankas som dom bästa i Kalifornien, men det är inget hets med olika HS diploma. Men så är Kalifornien mer relaxed än din sida av usa.:)<br />Ändå bor vi inte nära någon riktigt stor stad, man kan nästan säag att vi är en snoburbia till The bay area och San Fransisco. HIt kommer många därifrån, de vill ha utsikt som du kan får på alla dessa kullar här. Mer hus och tomt än där nere för pengarna. Fattar förresten inte hur den del kvinnor orkar fixa till sig så mycket bara för att lämna barnet vid skolan.puh. Allt ska vara på sin rätta plats, solbrillor, färgningen på håret, mm mm.<br />Men du Annika, du glömde Bmw, eller kör dom inte det märket hos er? :)veronikanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-18628778917763788522010-03-11T10:15:30.602-05:002010-03-11T10:15:30.602-05:00Susanna:
Jag känner inte en enda som blivit av med...Susanna:<br />Jag känner inte en enda som blivit av med jobbet, faktiskt inte. men visst finns det, även här. men arbetslösheten i DC är mkt, mkt låg jämfört med landet i övrigt, kolla in artikeln i Forbes.<br />Under hela krisen har jag hela tiden tänkt att "den märks inte". Folk shoppar, folk äter ute, folk tar semester, folk köper bilar...<br />Visst slår vissa butiker igen i alla köpcenter, men lika snabbt kommer en ny i dess ställe.<br />Visst går man ta avstånd, och själv tycker jag att jag nog står med fötterna på jorden.<br />Men, vi bor i snoburbia hur mkt vi än vrider och vänder på kakan...<br />Jadu, swagger waggers finns det ju en del av ;-) Hihi!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-29377460592826915922010-03-11T10:11:40.779-05:002010-03-11T10:11:40.779-05:00Marie:
Bra att du tycker det. Visst är det skilln...Marie:<br />Bra att du tycker det. Visst är det skillnader. Landet är megastort, och det diffar från stad till stad och stat till stat och område till område.<br />Och mitt i allt detta bor jag :-)<br /><br />Jenny:<br />Det tror jag säkert att du gör, bor nära eller mitt Snoburbia...det gör det flesta av oss, tror jag.<br />Men, du vet ju också vilka förorter som är the golden snob i VA. Jämte Great Falls, Mclean och delar av Oakton står det mesta sig slätt...<br />Fast, det är fortfarande snoburbs.<br />Japp, så sant dom du säger om skolan. Då K gick på ES var jag också där ofta och volonterade, mindre sällan nu på MS.<br />Skönt att den tiden är över.<br />Hihi!<br />Men, som SAGT: klart man vill bo där skolorna är BRA och där områdena är säkra. Absolut.<br />man får ta allt med en nypa salt och gräva ner fötterna ännu längre i myllan.<br />KRAM!!<br /><br />Petra H:<br />DU bor absolut i en Snoburb eller i en snobpart of town.<br />att du gör!<br />Precis, kommer ihåg alla jaggar i ert garage.<br />tror man måste hålla allt på avstånd lite, och oftast går det. ja, även fast jag också är en slingande och shoppande housewife...<br />men, man är ändå groundeed, både Peter och jag och ala våra vänner. Frx co är så blandat också, och det hjälper till.<br />Svensakr som flyttar hem brukar säga att de aldrig mer igen kommer att bo så lyxigt som de gjorde här, och det är nog sant. Men, sen ska vi inte helelr förglömma kvaliteten på husen...ja, du vet.<br />Det ska bli jätteintressant att se var ni hamnar i Bryssel. <br />Intressant att man på PR ser public shools som ngt för arbetarklassen, så är det inte här, och det är skönt. men istället gäller det att bo i rätt omprdem rätt kommun, där de bra skolorna finns.<br />Nämen, har ni inte HGTV---That sucks!!<br />Usch vad tråkigt för dig.<br />stor kram!!Annikahttps://www.blogger.com/profile/01167225462089870755noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27947982.post-69562198690097341672010-03-11T09:52:31.326-05:002010-03-11T09:52:31.326-05:00Jag vet inte om jag håller med om att man inte mär...Jag vet inte om jag håller med om att man inte märker av den ekonomiska krisen. Vet flera som har blivit arbetslösa här och har gått i månader utan att hitta jobb. Bostadspriserna har sjunkit och vissa affärer stänger. Men visst, oftast öppnas nya ganska snabbt. Min svärmor jobbar för försäkringskassan och hon aldrig haft så många sökande efter arbetslöshetsbidrag. Så nog märks krisen av tycker jag. Men det är klart, restaurangerna i Reston Town Center och i Tysons Corner är knökfull på helgerna. Det är sant. Jag tycker att man får ta lite avstånd och själv är jag en stolt ägare av min "swagger wagon"...en 9år gammal minivan. Ve och fasa!<br /><br />SBAnonymousnoreply@blogger.com