Friday, October 07, 2022

Resebrev nummer två från OBX. Det handlar om HUS (OBS! Detta är en bildbomb!)




Godmorgon fredag!



Det är dags för mig att skriva ännu ett resebrev från The Outer Banks. 
Att skriva dessa resebrev blir för mig ett sätt att återigen få uppleva den resa jag just kommit hem från. Det är också så roligt att så många av er verkar uppskatta det jag skriver om från dessa öar.


En sak är så lustig, jag skrev i mitt första resebrev om hur vanligt det är här att köpa strandhus— och fritidshus överlag—för att sedan hyra ut dem och på så sätt verkligen dra in pengar.
Alltså att köpa ett fritidshus i rent investeringssyfte.
Malin och Elisabeth skrev i kommentarsfältet att det händer i Sverige också, i fjällen och på andra ställen. Jag fick lära mig något nytt och det är det som är SÅ underbart med Bloglandia!!
FÖR jag visste verkligen inte att detta förekommer även i Sverige. Dessutom, samma dag som jag lagt ut mitt första resebrev läste jag hos en svensk storbloggerska att hon varit i en väns fjällstuga över helgen. Bloggerskan hade varit där med sin vän och ett gäng andra tjejer. Hon skrev att huset har nitton sovplatser, och jag tänkte direkt att det låter som de stora husen vid havet här. OCH ja, mycket riktigt, detta fjällhus går att hyra också.
Så på en och samma dag var det tre personer som skrev om just detta, att hyra ut sitt sommarhus/fjällstuga till främlingar. Som sagt, det är bara att stengilla bloggvärlden!!



Det huset vi bodde i tillhör storleksmässigt ändå de lite mindre till medelstora husen.
På OBX finns det hus som är så stora att flera familjer kan hyra dem samtidigt utan att trängas. Alltså, tänk familjesemester med syskon, föräldrar, kusiner … 



Förr om åren for vi ju till norra OBX (Corolla och Duck mestadels), och då hyrde mina svärföräldrar hus med sju sovrum, varav fyra av de sovrummen var stora master-suites och de tre övriga rummen var för barnen. De rummen har ofta våningssängar. DÅ var ändå DE husen svärföräldrarna hyrde inte de största. I övrigt har dessa hus en massa sällskapsrum likaså och massor med däck på olika plan.
Såklart finns det även små hus—så kallade salt and sand boxes—på ett plan som hyrs ut. De husen har oftast ingen pool, och de är äldre men väldigt charmiga ändå.
Så vad jag vill säga med detta är att det finns hus, och så finns det hus



Eftersom vi redan nu är inne på ämnet HUS ska dagens resebrev handla om just detta,  husen därute.



Jag tog mina promenader när solen gick upp de dagar jag kunde göra så. I mitten till slutet av veckan fick vi dramatiskt väder som hette duga, mer om det ska jag skriva i ett separat inlägg i nästa vecka.
Men, i början av veckan var jag ute när solen gick upp.
Det märktes ju TYDLIGT att det inte var sommar längre och jag kan ÄRLIGT redan NU säga att det VAR för SENT på året för en beach-semester. Det var, helt enkelt, redan för mycket höst.
Så jag skriver nu att vi aldrig mer kommer att åka till OBX så sent som vi gjorde detta år.



Jag brukar påbörja mina rundor på stranden. Att se soluppgången över Atlanten är underbart. När jag gått längs stranden länge brukar jag vika upp mot byn igen och då kan man verkligen husspana. DET är ju så kul att kolla in dessa hus.



En morgon, då vädret redan hade försämrats radikalt, tog Peter och jag bilen och for upp till Rodanthe. Den bilturen tar inte mer än tio minuter.
I Rodanthe ligger husen precis vid vattnet, det finns inga sandhedar mellan strand och hus, vilket det ju gör i Waves och Salvo.
Vi hyr alltid i Salvo. Jag ska också tala om att dessa tre byar helt går in i varandra och räknas som en, Rodanthe längst i norr, Waves i mitten och Salvo längst söderut. Men, man åker igenom de tre byarna med bil på nolltid. 
Men, i Rodanthe ligger de absolut mest fantastieggande husen.



I Rodanthe ligger även det hus som är absolut mest känt på HELA OBX, The Inn at Rodanthe. DET är det huset man använde sig av då filmen “Nights in Rodanthe” med Diane Lane och Richard Gere spelades in. Ja, även det huset är privatägt och den som vill kan hyra det. När filmen spelades in låg huset i vattenbrynet. MEN man har flyttat det längre upp på stranden eftersom det faktiskt höll på slukas av havet. Faktum är att under en stor storm i våras FLÖT två hus i Rodanthe ut till havs ... 


Men nu ska jag sluta skriva och börja visa!


TACK för att ni hänger med mig via mina resebrev! DET betyder väldigt mycket för mig.



 







Hus på rad ...




TACK för att ni hängt med hela vägen till slutet! PHEW! 
Som sagt, bilbomb galore.


Önskar er ett riktigt fint veckoslut!

25 comments:

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Rodanthe för tankarna till författaren Nicholas Sparksvars böcker utspelar sig i dessa miljöer.

Så vackra bilder. Själv skulle jag vara helt nöjd men en av de där sandboxes.

Ha det gott!

Varm kram,

Anneli

Yvonne said...

De är så häftiga husen på OBX, men skulle nog varken vilja hyra eller äga något av dem som står i vattnet. Ruttnar inte pålarna, de ser ju ut som de är gjorda av trä och då kan de ju inte hålla i evighet tänker jag? Så kul att se olika sorters, storlekar och lägen på husen där. Förstår det är härligt att tillbringa en vecka där.

Om man har ett hus med sju eller fler sovrum måste ju tanken vara att hyra ut det, för så stora familjer hör väl inte till vanligheterna i dagens läge. Kul med variation, bara att välja med andra ord.

Huset med fågelskocken flygandes ser liiiiite skrämmande ut, som taget ur en skräckfilm, ha, ha, ha. Kan tänka mig hur det dundrar när blåsten ligger på och vågorna slår mot pålarna, huuu

Tack för vi fick följa med på promenaden bland stora och små hus, jättekul!

Ha en trevlig helg hälsar jag från ett soligt Spanien, igår spöregn och idag sol

Johanna said...

Hejsan,

Va kul det är att få följa med på resan. Husen var verkligen fashinerande men jag hade nog inte velat bo där permanent själv.

Det blir mer höstigt här hemma och jag var väldigt avis på dina luktljus och tvålar. Alla smaker lät väldigt inbjudande. Får slå till med något jag med. Äntligen helg snart, dock kommer jag jobba på kvällarna då min avhandling ska på tryck på måndag. Håll en tumme för att allt går som det ska!

Allt gott, Johanna

Yvonne Löfvall said...


Så fina bilder, helt magiska och man bara vill åka dit.

Mamma C said...

Vilka hus och hur många olika varianter och former som helst på dem med.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

Annika said...

Anneli:
Japp, och du har ju det mest kända huset på bild i mitt inlägg också, det från Nights in Rodanthe. Nästan alla böcker Nicholas Sparks skrivit utspelar sig längs kusten i NC.

TACK! Visst är det gulligt med de små salt and sandbox-husen, håller helt med!

Kramar och trevlig helg!!

Annika said...

Yvonne:
Visst är de coola.
Jo, till slut måste ju de där pålarna inte palla längre. Men de står år ut och år in och klarar sig genom orkaner och stormar. VET inte hur djupt i jorden/sanden de är gjutna.
Men nej, jag vill faktiskt inte heller hyra ett sånt hus. Däremot skulle jag gärna gå in i ett och gärna under en storm, bara för att få känna på hur det känns.

Exakt, när man köper ett så stort hus så har man nog bara tanke på att hyra ut det. Det blir i rent investeringssyfte, för det är ju inga billiga saker heller precis.
Man förlitar sig helt på att de hyrs ut till stora grupper, familjer eller en massa vänner som åker ner tillsammans. Och de hyrs ut också, under högsäsong är allt uthyrt.

Den morgonen vi var i Rodanthe var det dagen före Ians ankomst. Så det kändes i luften. Jag tycker många hus har lite kusliga och spännande vibbar är. MEN just huset med fåglarna blev väldigt extra tack vare just fåglarna. Glad att jag lyckades fånga det hela på bild.

TACK för att DU hängde med på färden!!!
Kram tillbaka från ett soligt Reston

Annika said...

Johanna:
VISST är husen fascinerande. DET tycker jag med. Somliga är lite kusliga. Karolina är övertygad om att det spökar i många av dem. DET tror jag med, haha.

Ja, höst är det minsann. Härligt, både hos dig och hos mig. Ni har väl riktigt finhöst nu, inte dumt.
ALL lycka till med din avhandling. SÅ spännande!!!

En trevlig helg önskar jag dig, hoppas du inte behöver sitta böjd över datorn hela helgen.

Annika said...

Yvonne:
TUSEN tack!!
Ja, det är en lockande plats.
Ha en fin och trevlig helg!

Annika said...

Carin:
Så är det, de är alla så olika. Det gör det hela så roligt.
Kramar och trevlig helg!

Humlan said...

Dessa hus är verkligen speciella och jag skulle också gärna gå in i ett när det blåser, bara för att få uppleva hur det känns, men jag vet i attan om jag hade velat bo i dem, man har ju aldrig några garantier för att det inte blir dåligt väder även om de värsta stormarna/orkanerna verkar vara väl övervakade och man varnar för dem i tid. Men fantasieggande och speciella är de absolut.

Jag har mest suttit i telefon kö eller väntat på att bli uppringd i dag, men det är en bra dag för sådant då det blåser och är mulet här. Det är inte kallt, men helt klart höstväder nu och Brittsommaren har blåst bort.

Trevlig helg!
Kramar!

Äventyret framtiden said...

Husen på stranden, växelvis i havet, är lite grann spökliga. Där skulle det
väl vara fint att fira Halloween? ;) Man brukar säga att man inte ska bygga sitt hus på lösan sand men det är knappast någonting som man har tagit notis om i Rodanthe :) . Helt otroligt är det egentligen att ha ett hus så nära havet...neeej, jag vill inte ha det så och jag måste ju inte heller. Salvo ser säkrare ut! :)
Tack för ditt bildbombande, Annika, jag ser framemot mera från er semester därute bland vågorna och sanddynerna! :)
Kramar!

BP said...

Ja, där finns det hus och så finns det hus. Salt and sand boxes - tycker nästan synd om de (fattiga) ägarna;-)
Sedan vet jag inte riktigt om jag skulle vilja bo så nära vatten respektive i vattnet i en kåk modell XXXL uppsatt på pålar. Underhållskostnaderna måste ju vara enorma. Tänker på slitage av "salt", sand och vatten.
Men det är ju ingenting du behöver bekymra dig om...

Det där mystiska huset i gråsvart påminner mig om en tarantula, en fågelspindel alltså:-)

Channal said...

Så är det! Att skriva och lägga in bilder på bloggen det är verkligen ett sätt att återigen få uppleva resa! Jag känner precis samma sak när jag gör det. Och så fick ju jag hänga med här med dig. Kul! Väldigt unikt ställe med alla dessa läckra strandhus på pålar. Tänker på stormen Ian, tur han inte kom upp dit! Det skulle ha blivit plockepinn i havet. Läskigt med husen som försvann i havet. En tjusig plast på stranden vid havet.

KRAM Anna

Anonymous said...

Jag ryser vid blotta tanken på att bo i ett hus som
har fötterna i havet. Husen ser hemska ut för det
mesta - trappor direkt från vattnet. Förresten, var
parkerar man bilar? - Undrar hur mycket försäkringar
kostar? Till slut, det finns inga träd i närheten.
Hur kan man semestra utan träd? :)
Det finns underbart vackra sjöar, om man vill bo vid
vatten. En höstresa norrut till New England näst,
föreslår jag. - Tack för en fantastisk architekt-
tur av OXB. Ruth i Virginia

Susjos said...

Oj så många spännande hus det finns! Tack för bildbomben !! Coola hus, helt klart!
Ha en fin söndag!
Kram

Elisabeth said...

De stora husen är i sanning imponerande! Jag hade nog nästan hellre valt att bo i en sandbox, tycker att de ser så söta ut. Men är man många som åker tillsammans (som ni) är det såklart annorlunda, då är det perfekt med flera rum och mer utrymme.

Annika said...

Humlan;
JAG med!!
Skulle så gärna besökt ett av dessa hus i strankanten under en storm.
SÅ intressant DET hade varit.
Nej, tror inte jag heller skulle vilja bo där i en vecka även då vädret är som finast.
Skulle ständigt liksom tänka, tänk om huset rasar ...
Telefonkö, inte KUL.
OCH lite brittsommar skulle jag önska dig massor.
Kramar på måndagen!!

Annika said...

Karin:
VISST är de!!
De kittlar fantasin väldeliga. Spöklika tycker jag många av dem är ..
HUA!!
OCH tänk då under en storm, GULP!!!
SÅÅÅ nyfiken på hur de är byggda. Men de står sig (de flesta iaf) orkan in och orkan ut.
Visst är det märkligt?
Salvo är säkrare, känns säkrare.
HAHA. VILTIGT!!
TACK snälla Karin, fler brev kommer.
KRAMAR!!!

Annika said...

BP:
Så är det, haha, det finns hus och det finns HUS!!
Salt och sandboxarna är gulliga. Lättare att sköta om också. Ett tag lekte vi med tanken på att köpa ett hus därute. GISSA vad vi hade köpt? JUST det, en box.
:-)
Nä, de ägarna har det ng rätt bra och drar in bra med stålar de också!

Jag vet, de stora husen i havet ... nej nej skulle aldrig köpa ett sånt. VET att vissa inte ens GÅR att försäkra .. SÅ snacka om blåst när det händer ngt ... HA, no pun intended ...

HÅLLER helt med om tarantellaliknelsen, ABSOLUT!!!

Annika said...

Channal.
men eller hur!!
DET blir lite som att återuppleva det igen. SÅ det gör det extra roligt när man knåpar ihop sådana här inlägg. Roligt sen också om de uppskattas, förstås.
TACK för att du hängde med.
OOO, Anna, Ian KOM! Men som tropisk storm. Ska skriva om det i veckan. DET var intressant nog.
Nej, OBX skulle inte klara av den kategori 4 eller 5. De säger de bofasta där också. Men orkaner har de ju haft, både 1, 2 och3. Men inga 4 eller femmor .... ÄNNU. Vädret är ju en allt mer nyckig del av vårt klimat.
Så vem vet ...
USCH.
Stor kram!!

Annika said...

Ruth;
Men det är ju det som är SÅÅÅÅ härligt, vidderna, ljuset och det eviga havet i alla vädersträck. Öarna ligger så långt ut att de blir karga. De träd som finns växer låga och mitt på bankarna.
HAHA, min mamma säger precis som du, men det finns ju inga träd!!! MEN visst är de där husen kusliga, de håller jag med om. De lockar fram mkt ur min fantasi!
Du vet, öarna är så smala, så bilen parkeras bakom sas. Men psrkering finnes, och inte långt från husen :-)
Absolut en sjö också, eller lummigare platser (som min sommarstuga vid havet), men detta vill jag inte vara utan för aldrig det. Måste få min OBX-fix av hav och det ljus som uppstår där sand, sol och hav möts. Lite som på Gotland på vissa ställen.
NE, ja tack... skulle GÄRNA ta en höstresa dit. Men ingen sådan inplanerad.
Får njuta av hösten här istället :-D
Mer från bankarna kommer i veckan, tack för att du läser och hänger med på färden!
Ha en finfin måndag!!

Annika said...

Susjos:
TACK för att du hängde med mig i bildbomben!!
Kramar!

Annika said...

Elisabeth;
Visst är det söta. Håller med.
Vi hade nog absolut kunnat hyra en box också, men de har så sällan pool (jag vet, bortskämda).
Men nu när K och M kom var det skönt att ha ett ställe med fler rum!

Bettan said...

Förstår att du tycker om den här platsen, den är verkligen speciell. Några av bilderna fick mig att tänka på "Fåglarna" filmen av Hitchcock - fråga mig inte varför, haha!
Tack för bilbomben, älskar dem!
Kram