Wednesday, October 05, 2022

Första resebrevet från Rodanthe-Salvo.




Godmorgon onsdag!


Idag blir det resebrev här på min blogg. 
Vi ska åka ner till Rodanthe-Salvo som ligger på Hatteras Island The Outer Banks! Vi ska långt ut på sandbankarna, så långt österut det går att komma.
När man färdas så långt ut som till det ställe där vi vistas åker man över flera broar och otaliga sandbankar. Över dessa bankar, och öar, går det en enda väg—highway 12. Sanningen är ju den, Outer Banks består egentligen bara av sandbankar och karg natur (vilket jag älskar).



 
Pea Island och highway 12, 
äntligen på OBX!  Sandbankar på bägge sidan vägen, öppet hav i alla vädersträck. 



Ingen av oss hade förväntat sig att det skulle vara så mycket folk där i slutet av september. Alltså semesterfirare. Enfaldigt trodde vi att det skulle vara ganska tomt i alla de hus som hyrs ut. Nej, så var det icke. Vi hade grannar i samtliga hus som omgav oss.




 

I väntan på pizzan första kvällen beställde vi in öl.  Smakade såååå bra!




För ja, i dessa delar av OBX finns inga hotell, man hyr sitt hus på en vecka (eller mer för den som kan det). 
Hyr gör man via förmedlingar av olika slag, det finns många sådana att välja på. Men, det går också att hitta ett eget boende via AirBnb och VRBO.
Samtliga hus på the OBX är privatägda. Dock, de flesta som köper stora sommarhus därute gör det mest i investeringssyfte, för att hyra ut. Ja, du har ju absolut fri tillgång till ditt sommarhus, men de flesta vill hyra ut under högsäsong då de kan dra in flera tusen dollar i veckan i hyra på sitt hus. 
Uthyrningarna sker således oftast via förmedlingar, som Surf or Sound, Sun Realty, Outer Beaches med flera.
Äger du hus tar förmedlingen sin beskärda del av hyran likaså, men å andra sidan är det förmedlingen som sköter allt det praktiska, hyr ut och sköter allt administrativt, städar mellan gästerna, rycker ut om något inte funkar i huset och så vidare. 


Ofta i dessa hus finns det förråd, garderober och skåp som är låsta för gästerna som hyr. I de låsta utrymmena förvarar ägarna sina privata saker.
Jag undrar egentligen hur det känns att hela tiden ha sitt sommarhus uthyrt?
Jag äger ju själv en sommarstuga och tanken på att hyra ut det huset finns inte …
Men, det är helt klart ett annat tänk då man köper hus på en plats som till exempel OBX. Givetvis blir det också ett annat resonemang eftersom semestrarna här är mycket kortare än i exempelvis Sverige.  På så sätt blir det så mycket mer självklart ATT man hyr ut sitt hus eftersom man själv inte kan vistas där veckovis eller månadsvis.



Huset vi hyrde denna gång låg precis i det som kallas Ocean Front, det vill säga att inga andra hus skymde utsikten mot havet. 
DET var helt underbart att bo så.
Huset hade även en privat pool och bubbelpool. Ja, det är en lyx som med åren känns allt mer nödvändig för oss. 
I övrigt var huset egentligen inte speciellt alls. Gammalt, ganska nerslitet och det hade den där typiska unkna sommarstugelukten. Köket var funktionellt och de hade skåpen fyllda med allt man behöver för matlagning. Jag lagar alltid middag, varje kväll. Jag tycker om att göra det och det är mycket godare än att beställa hem mat eller att gå ut och äta. Keith eller Peter tar alltid hand om disken, så det slipper jag totalt.

Denna gång hade ägarna stängt hela det nedre planet för gästerna. Det funkade bra, nedre planet bestod iallafall bara av ett stort förråd.
På mellanplanet fanns också två badrum, tvättmaskin och torktumlare. Övervåningen bestod bara av ett enda stort sällskapsrum och en WC. Köket låg i ett hörn av övervåningen. 
Ett stort matbord fanns i andra hörnet. Övrig yta var vardagsrum. Utanför denna våning låg husets enda däck!
DET är ovanligt att dessa hus endast har ett däck. Däcket var stort och gick i vinkel. MEN som sagt, det vanligaste är att dessa hus har flera däck på olika plan och i alla vädersträck.

I vanliga fall ska det ta 5.5-6 timmar att köra bil dit ner från DC med omnejd. Denna gång fastnade vi i stora bilköer i Hampton-Norfolk. Vi satt fast i över två timmar. DET trots att vi kollat både Waze och Google Maps. Inte roligt alls.
Men, vi kom ner och kunde installera oss i skymningen. OCH varmt var det, lite fuktigt likaså. Det blev pizza från Lisas Pizza, det är sen gammalt  (jag lagar aldrig mat första och sista kvällen), en sann tradition. Maten vi ska äta i veckan inhandlas alltid dag två, men mer om det--och annat-- i nästa resebrev!


Jag öskar dig en riktigt bra onsdag!

20 comments:

Yvonne said...

Vilken annorlunda väg det är dit, sandbankar och broar och sen komma fram till den karga naturen och havet och dessa fantastiska hus av alla det slag. Tro hur det blir på de vägarna om det blåser storm, då måste ju sanden yra rätt friskt och sikten bli mindre bra, lite som att köra i en öken.

Förstår de kan dra in rejält med pengar med att hyra ut, men samtidigt slits det ju mer. Personligen skulle jag aldrig hyra ut/låna ut till någon annan är våra barn och barnbarn. Men med tanke på hur korta semestrar ni har i USA så kanske det är en annan sak, då är det väl bättre att huset inte står tomt.

Vilket läge ni hade med fri sikt mot havet, det är något speciellt med att se havet. Vi har havsutsikt från övervåningen och det är värt mycket, på nederplan har vi en stor grön naturpark mellan oss och havet.

Skönt att ha egen pool och framför allt när det började blåsa på i havet, kan jag tänka mig.

Verkar ju vara välutrustat hus även om det kanske är det myckna trädetaljerna gjorde att det blev unken luft och kanske för att det står tomt när det inte är högsäsong.

Måste vara helt fantastiskt att tillbringa en vecka där varje år. Helst med bra väder såklart, men en tropisk storm kan ju vara lite kul att få uppleva också.

Tack för intressant inlägg och fina bilder säger jag och skickar en stor kram

Malin said...

Roligt att läsa dina resebrev, även fast jag följer dig på insta också. Verkar vara så häftig natur där och husen är så speciella och häftiga tycker jag.
Får däremot lite fjällstugekänsla över inomhusbilderna, det är säkert allt trä som gör det.
På tal om det så är det ju vanligt att fjällstugor i Sverige är privatägda men hyrs ut genom skidanläggningarna när ägarna inte har dem. Har kompisar som gjort just så, och dom räknade på att dom skulle hyra ut sin stuga ett visst antal år för att sen ha den i stort sett betald. Då räknar dom även med att behöva renovera en del efter uthyrningsåren. Inget som skulle passa mig då jag vill känna att mitt är mitt. En helt annan sak att hyra ut/låna ut till vänner och familj i så fall.

Äventyret framtiden said...

Så fint att få bli delaktig av att vara med er på sandbankarna igen. Härligt. Jag gillar fotot med gungstolen på däcket och dina kläder på linan utanför särskilt mycket av alla dina fina foton. Jättetjusigt, perfekt!
Kan tänka mig att vattnet kan stå högt där emellanåt och att bo på lite högre plan än det lägsta är nödvändigt.
Tack för det här resebrevet, ser framemot nästa redan!

Kramar!

Mamma C said...

Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att hyra ut mitt sommarställe om jag nu hade haft något. Men som du skriver är det ju lite skillnad hos dig på semestern än mot i Sverige.
Det ser verkligen fint och en vacker natur är det med.
Kram Carin

Humlan said...

Det är verkligen ett speciellt ställe och en fantastisk natur, även om jag kan tänka mig att det skulle kunna kännas lite oroligt när det stormar och man vet att det bara finns en väg ut och om den blir förstörd ...
Men som jag har skrivit tidigare, naturen och ljuset ropar verkligen på mig, jag förstår att ni åker tillbaka dit varje år!

Ha en bra dag!
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
Ja, när man ska så långt ut som vi så blir det att köra över sanddyner. På de norra delarna av OBX, Corolla, Duck, Nags Head etc är det bredare och lummigare. Men på Hatteras Island och Pea Island är det bara sandbankar och mkt karg natur.
Jag gillar det mycket.
Ja, hwy 12 blåser igen vid orkan. OCH översvämingsriken är alltid stor. Då vi for hem plogades sanden bort. Tror plogbilarna där får kämpa lika hårt där under en storm som plogbilarna hos oss vid snö.
Ska visa bilder sen från hemresan ...
Är det riktigt illa kommer man inte dit landvägen. Vet att de ibland sätter in färjor. Men det har aldrig drabbat oss. däremot en kompis till mig, de fick ta färjan ut efter en orkan.

Vet, det där med att hyra ut finns inte i våra svenska tankebanor. Inte alls.
Men här är det verkligen ett helt annat tänk, mest tror jag att ägarna ser det som ett rent investeringsobjekt. jag undrar hur många veckor "en vanlig ägare" eg nyttjar sitt hus? Det skulle vara intressant att veta ...
Som du säger, slitaget blir enormt.

Havet ja, att se det utan att ha några hus framför sig är verkligen speciellt.
Härligt att ni ser det!!!
DET är ju GULD!!!

Ja, den där unkna lukten där ... Tittade på uthyrningen nu efter att vi åkt. Det ser ut som om att det inte hyrs ut mer nu fram till i maj. Att det kommer att stå tomt. ja såvida inte ägarna är där, men det tvivlar jag på.
Är ganska säker på att du har rätt, det står tomt för länge under året och det är så mkt trä där att det då blir unket.

Ja, det är kul att åka dit varje år och att bo i olika hus, bara det är roligt, HAHA.
Det här kommer vi nog inte att bo i igen.

TACK för att du gillade inlägget, blir GLAD!!

Bamsekram från mig!

Annika said...

Malin:
TACK och tack för att du läser både här och följer mitt resekonto.
Jätteroligt.
Ska visa fler hus snart! DE är verkligen mkt speciella.
Du har rätt, det blir mer sportstuga/fjäll då det är så mkt trä. Heller med. Inte direkt "beachigt"

AHAAAAA, men tack för att du berättar för mig om att privathus även hyrs ut i Sverige, i fjällen. VISSTE inte det, så stort TACK för den upplysningen.
DET är ju egentligen väldigt vettigt att göra det, att hyra ut. Få sig en hacka och sköta det via förmedling. KAN också tro att det blir vanligare nu när AirBnb etc blir allt mer poppis.

Malin, tack för denna info!!! GULD!!!

Nej, jag skulle inte vilja hyra ut heller, inte alls. MEN tacksam över alla dem som gör det!!!

Annika said...

Karin:
OCH jag är så glad att du hänger med på färden!!
TACK för det!!
Dåligt väder blev det minsann, men mer om det senare.
Ja, det var en så härlig morgon då jag tog bilden på gungstolen och min baddräkt på klädlinan.
TACK för att du gillar den bilden, det gör jag också.

Kramar från ett regnigt och mkt grått Reston!!

Annika said...

Carin:
Inte jag heller, aldrig i livet.
Det skulle kännas sååå konstigt och fel.
Men ja, det är ju ett annat tänk här och jag tror att många enbart köper för at investera.
TACK, ja jag gillar naturen mycket.
Kramar!

Annika said...

Humlan:
Ja, det är utsatta ställen vid orkan, och bara en enda väg därifrån.
LITE läskigt, och öarna är så smala ute vid Cape Hatteras.
Vi fick ju dåligt väder och stod i valet och kvalet om att dra därifrån. Glad att vi inte gjorde det, men några av våra grannar tog sitt pick och pack och stack i förtid.
Skriver mer om det sen!
MEN visst är det en utsatt plats, utan tvekan.
Ljuset och naturen därute är det såååå underbart och det är det jag älskar så mkt!!
Roligt att det tilltalar dig också.

Stor kram till dig!!

Susjos said...

Wow vilken resa, galet med de där bilköerna. Ett underbart hus ni hade, och så fina bilder därifrån. Ska bli kul att se lite mer därifrån!
Ha det gott!
Kram

Annika said...

Susjos:
Usch ja, det var en bilolycka i en tunnel som ställde till det. Så det fick vi känna av.
Ja, det var ett bra hus, absolut.
KUL att du läser och gillar.
Stor kram!!

BP said...

Kan inte låta bli att le en aning här. Alltså allt är ju XXXL i USA jämfört med till exempel Sverige. Att hyra en sådan "stuga" i Sverige skulle nog vara svårt. Å 90 procent av stugorna här har absolut ingen swimmingpool heller.
Sedan var inredningen lite lustig den också. Typ kanadensisk "mountain lodge" blandat med heltäckningsmatta:-) Men läget var helt perfekt :-)

Anonymous said...

Nio timmars bilfärd då hamnar jag i Danmark, tror jag. Kanske norra Tyskland. En bra bit att bila. Tjusigt boende ni fick! Stort fint hus!

KRAM Anna Channal

Annika said...

BP:
Ha, ja ... en viss skilnad. Annolrunda helt enkelt, som då mkt är.
Kom ihåg dock att många av de här husen hyrs av flera familjer samtidigt. Tänk typ vuxna barn med familjer, mor och farföräldrar, kusiner.
Pool och bubbel ofta, ofta.
Ett annat tänk återigen.
Ja, just det här huset var lite lustigt och mer sportstuga än beach house. Iaf på översta våningen.
Perfekt läge. Outstanding.

Annika said...

Anna:
Det skulle ha tagit högst sex timmar. Brukar tänka på att det är ungefär som Sthlm till Skåne, hihi.
DET tog mkt längre än det skulle pga olyckor och köer.
Huset helt OK och totalt funktionellt.
Kramar!

bettan said...

Älskar dina reseberättelser. OBX väcker blandade känslor i mig. På ett bra vis. Det karga, utsatta, ödesmättade, eller hur jag ska beskriva det? Lockande, tilltalande men kanske lite mystiskt. Kan inte formulera mig bättre.
Jag vet jag hade älskat miljön.
Uppskattar att du så detaljrikt visar och beskriver huset mm.
Ser framemot mera.

Klockan är snart två på natten och jag har svårt att komma till ro. Dels fortfarande inte riktigt i form efter feberpärsen. Dessutom har jag en ständigt närvarande oro och tankar rörande en närstående. Så många scenarion ska ältas nattetid i min skalle. Inne i en sådan period. Inget konstigt men det är frustrerande att inte kunna riktigt "stänga ner" tankeverksamheten.
Men nu mot sängen.
KRAMAR!!

Elisabeth said...

Så roligt att läsa ditt resebrev! Husen är verkligen stora och välutrustade, vilket är bra. Och pool, det är härligt att ha.

Jag vet faktiskt en del som hyr ut sina sommarhus, även i Sverige. Dels har ju inte alla möjlighet att vara där hela sommaren (så lång är dessvärre inte semestern ;-)), dels är det förstås ett sätt att få in pengar. Dock är det nog ovanligt att köpa med uthyrning som huvudsyfte, så där finns helt klart en skillnad.

Annika said...

Bettan:
TACK!!!
BLIR så glad över att höra det.
Men precis så är det, brukar likna det vid vissa ställen på Gotland där jag upplevt samma karghet och ungefär samma ljus. Ja på det sättet det blir när sand och hav ligger så exponerat.
Mystik är det också.
OCH många tragedier som ägt rum i vattnen runt de öarna. Vet inte hur många vrak det är som ligger utanför kusten. Men det kallas Atlantens kyrkogpård, alltså vattnen utanför. Cape Hatteras ligger så utsatt och långt ut, där bildas stora underströmmar som ställer till det för båtar.
Sen är det lite som på Gotska Sandön förr i världen, OBX var ett tillhåll för sjörövare som såg till att båtar gick på grund genom att de red på stranden med lyktor så att det skulle se ut som båtar på ett gungande vatten.
Hemska historier där.
Numera ett semesterparadis.

Förstår Bettan, så mkt som händer. Du har mkt på dina axlar. För mkt.
Kramar i massor och tack för din fina, fina kommentar!!

Annika said...

Elisabeth.
TACK, vad roligt. Blir så glad.
Ja, stora hus är det, och då är detta vi hyrde verkligen inte i den stora ligan, haha.
Pool har vi blivit så bortskämda med. jag vill j u inte bada i det vresiga havet. JAG tycker nämligen alltid att det ÄR vresigt, haha.

SÅÅÅ lustigt, igår var jag på en annan blogg jag läser och där skrev bloggerskan att hon varit i etthus i fjällen, stort som tusan! Hon var där med ägarinnan över helgen. MEN det huset hyrs också ut. Så det jag har verkligen fått lära mig ngt nytt på väldigt kort tid. Både från dig, kommentaren lite högre upp + från en blogg jag läser.
Det är ofta så, först vet man inget alls och sen kommer det massor med info. HIHI!! GILLAR!!!