Tuesday, May 17, 2022

Weekend thoughts.





Good morning Tuesday people!!



So, I guess it is summer now. For reals.
Why do I say that? Well, because my hubster and I did turn on our AC over the weekend.
So, therefore it must be summer.



Actually, it is the humidity that is the biggest problem. The humid air seeps in to the house and with that your best bet to fight it is to run the AC.
SO, summer it is.
It’s been a rainy weekend for the most part.
In the late afternoon on Friday, Peter and I moved back and forth between the deck and our new Nestled Nook (indoors) as we enjoyed our happy hour. One minute it was raining, the next the sun peeked thru.




One minute we had cosmos in the heat on the deck ...





... The next we were moving inside (and switched to red wine).













Did you guys watch the European Song Contest?
WE did!
It is so much fun with the whole ESC hype (both Peter and I think so). I am so glad Peter appreciates it as well.
During the show, I was seriously chatting with my sister in Stockholm. It was SO fun to discuss every single song, and the show as a whole, with her as we both watched it live. LOVED it!!
I thought the songs were better than usual this time around!
I got quite a few favorites.
Ukraine won, as everybody predicted, and I actually like that song a lot. Sweden delivered as well! Cornelia Jakobs did a fantastic job, and I really DO like her song. I fell for Lithuania as well.
And as I said, many other songs were great. I love the whole ESC-extravaganza! It is SO much fun!
For us here on the American east coast, ESC started at 3PM and it ended a little bit after 7PM. Nice for us!





My thoughts went back to the American Song Contest yet again …
There are many reasons that this contest did not take off in the way the producers were hoping for. First and foremost, it all takes place within ONE country, we all speak the same language and the culture between the states are somewhat (and most times very, very) similar.
Of course, you have the west coast sound, country, blues, bluegrass and what not. BUT those sounds are still SO VERY established among us all.
In Europe, every country is different (and very much so at times), different languages, different cultures and the music differs throughout eastern Europe, southern Europe and Western Europe.
Some songs are downright weird in our ears, but it is still so fun!
I do not think it is strange at all that the ASC did not work out, you cannot throw a contest like that within the same country (no matter how big it is).
You CAN, of course, but then you will have to call it something else and make it a bit different. As I stated before, you sort of have to have—the craziness surrounding this kind of show— in your blood in order to appreciate it.


Sunday afternoon was beautiful, sunny and warm.
We took a long walk around Peter’s old university, George Mason in Fairfax, that was a lot of fun. We also walked in our own "back yard" once we got home.


 





đŸŽ”Why do you build me up (build me up) Buttercup baby just to let me downđŸŽ”




With this I wish you a very good Tuesday!

18 comments:

Äventyret framtiden said...

TÀnk att det blev som jag trodde, bÄde regnigt och soligt! Tror att jag skrev och önskade er det! KÀnner mig som Ida i hennes sommarvisa.
HÀr Àr vi ocksÄ vana med hög luftfuktighet.

SÄ roligt att fÄ komma med och se pÄ Peters universitet. Ni gjorde en riktig nostalgivandring dÀr och liksom du blev jag sÄld pÄ de smÄ matleverantörerna. NÀstan sagolika pÄ nÄgot sÀtt. "Hej hÀr kommer jag med mat!" sÀger den bulliga och gulliga lilla varelsen. :)

Ja, vi sÄg pÄ schlagerfestivalen. Jag skulle gÀrna ha lagt min röst pÄ UK som egentligen var den som vann pÄ riktigt om man ser krasst pÄ det hela. Men det har smugit sig in politik i de hÀr sammanhangen ocksÄ sÄ det blev som alla förvÀntade sig. Ukraina vann. Och bra sÄ förstÄs, de behöver lyftas upp i alla sammanhang för tillfÀllet.
DÀremot Àr jag inte sÀrskilt "frÀlst" vad gÀller den hÀr musiktÀvlingen lÀngre, det finns vissa saker som jag inte gillar alls. Bara det dÀr att juryröstningen blir totalt omvÀnd i och med att en och var bland folket fÄr rösta 20 ggr var. NÀÀÀ, gillar det inte. En röst var skulle vara mera juste. SÄ dÀr ja, nu fick du lite klagan frÄn mitt hÄll. Spanien kom högt pÄ grund av bra show och vackra rumpor, haha...

Joo, höll pÄ att glömma att jag gillar hÀngmatteliggande statyn. SÄ snitsig!

Ha en fin tisdag Annika!

Kramar!

Yvonne said...

BÄde regn och sol lÄter ju ok, men hög luftfuktighet Àr inte kul alls tycker jag. SÄ det Àr dags för AC nu i nÄgra mÄnader, skönt att det finns att tillgÄ.

SĂ„ fina glas, Iittala glas ni har, har ocksĂ„ sĂ„dana bĂ„de rödvins- och vitvinsglas och Ă€ven för champagne. Älskar glas och koppar som Ă€r tunna, tunna. Ljusstakar frĂ„n Paradisverkstan ser det ocksĂ„ ut som, hi hi, jĂ€ttesnygga de med

Kul at gÄ runt pÄ Uni-omrÄdet kan jag tÀnka mig, sÄ mÄnga minnen som mÄste poppa upp för Peter nÀr han gÄr dÀr. SÄ mÄnga vackra statyer det finns dÀr, gillade den i hÀngmattan allra mest.

Mellon, sÄg jag inte sÄ mycket av, slumrade till dÄ och dÄ sÄ den enda lÄt jag minns Àr den svenska, sen kollade jag pÄ telefonen vem som vann. Tycker det Àr ett alldeles för lÄÄÄÄngt program att sitta still och se, dÄ somnar jag.

Tror inte heller mellon Àr gjord för USA, passar nog bÀst hÀr i Europa.

Robot som kommer med mat, vore inte helt fel - ibland iaf

Bilderna pÄ slutet Àr ju heeelt magiska, sÄ vackra sÄ man nÀstan tappar andan.

Stor kram skickar jag frĂ„n ett just nu halvmulet Åkersberga

Humlan said...

SÄ nu har ni riktig sommar igen. Jag förstÄr verkligen att ni vill slippa den fuktiga vÀrmen och sÀtter pÄ ACn och det kan ju vara rejÀlt varmt Àven nÀr det Àr mest mulet och regn.
Vi skrev ju om vÄra uteplatser i fredags, liksom ni sÄ har jag öster- och vÀsterlÀge och tycker det Àr perfekt eftersom det alltid finns nÄgonstans att sitta oavsett om man vill ha sol och vÀrme, eller skugga och lite svalare. Jag anvÀnder ofta min uteplats i österlÀge under vÀrmeböljor, dÀr Àr det lite öppnare sÄ att luften rör sig mer samtidigt som det Àr skugga.
Det sÄg ut som en trevlig och god inledning pÄ helgen, bÄde utomhus och inne. Sedan fick ni ju hÀrliga vandringar, bl.a. en minnesvandring för Peter, under helgen. Det Àr alltid roligt nÀr man ibland kan gÄ pÄ andra stÀllen Àn de vanliga.
De dÀr matrobotarna gillar jag! TÀnk sÄ praktiskt att kunna bestÀlla mat nÀr man kan eller vill laga sjÀlv. Jag fick just hemleverans frÄn mataffÀren, men det Àr ju i betydligt större kvantiteter. Att kunna handla mat med hemkörning Àr sÄ praktiskt nÀr man bor lite för lÄngt frÄn affÀren och inte har bil. Sedan föredrar jag ju att gÄ och vÀlja ffa frukt och grönsaker sjÀlv, men nÀr man inte kan Äka ivÀg sÄ Àr det sÄ skönt att kunna bestÀlla matvaror med hemkörning.

Jag hade egentligen andra planer för lördagen, men jag var tyvÀrr för dÄlig för att Äka ivÀg, sÄ jag fick roa mig med att titta pÄ ESC pÄ tv. Jag hÄller med dig, det var flera lÄtar som jag gillade och bÄde Sverige och England var bland dem. Ukraina hade en glad och medryckande lÄt som jag inte tyckte var bÀst, men jag förstÄr absolut att tittarna röstade pÄ dem för att visa sitt stöd till landet Ukraina i dessa tider.

Önskar dig en bra dag!
Kramar!

Annika said...

Karin,
HAHA, ja exakt sÄ!!
Lite av allt!
Luftfuktigheten Àr det vÀrsta med somamaren hÀr- Du kanske hÄller med mig om det?


JÀttekul att ta en liten vandring runt Peters gamla uni. Det var roligare Àn jag trodde faktiskt.
Har ju Äkt förbi sÄ ofta, men det Àr sÀllan vi verkligen travar omkring dÀr.
JAA! Jag tyckte det var sÄ kul med de smÄ vagnarna som for omkring med mat, haha.
SÅG sĂ„ gulligt ut!


Ja, abolut var UK de riktiga vinnarna.
OCH en BRA lÄt, hörde den igÄr nÀr jag lyssnade pÄ ett svenskt program pÄ radio. DEN Àr jÀttebra!!
Visst har det gÄtt politik i ESC. Mins för mogna Är sen dÄ Ukraina ocksÄ vann rent politiskt, kan ha varit 2014? MÄste kolla upp.
Ett gigantiskt stöd till Ukraina frÄn Europa denna gÄng. FINT att se.
Men visst, UK fÄr se sig vinnare delvis. Kanske Äker de pÄ att vara vÀrdar nÀsta gÄng?
Jamen jag kan hÄlla med dig om röstningen. Egentligen borde det vara juryn som bestÀmmer totalt, som förr. OCH ja, en röst kan rÀcka, inte 20-
Spanien ja, de enda som verkligen gick fullt ut med att vara sexxxxiga till max, det sĂ€ljer. ÄN. LĂ„ten OK, men UK bĂ€ttre.

Gillar ocksÄ statyn!!

Kramar!!!

Annika said...

Yvonne:
Hög luftfuktighet Àr inte kul. DEN Àr verkligen tryckande och dÄ finns bara en enda sak att göra, pÄ med AC!
SÄ nu Àr det sÄ.
TACK och lov för den!


HĂ„ller med dig, det ska vara tunna glas. Verkligen!!!
Vill ha nya martiniglas för de jag har Àr gamla, och tjocka. FÄr allt svÄrare för tjocka drinkglas.
Men nÀr jag ska göra en aperol spritz (vilket kommer sek i helgen ör dÄ ska det bli ashett) Àr det bra med lite tjockare. Men inte annars.
HIHI, ja Paradisverkstan ocksÄ, ja!!
Gillar dem sÄ mkt!!

KUL var det att varandra omkring pÄ gammal klassiks mark för Peter o för mig.
Vi bor ju sÄ nÀra GMU men det Àr sÀllan vi gÄr omkring dÀr ÀndÄ. Det var extra kul att göra det i söndags just dÀrför.
HÀngmattan Àr kul!!

ÅÅÅÅ nog kan jg fatta att du somnade. Det gĂ„r ju sĂ„ sent hos er.
Varför kan de inte bör 2000. SÅÅÅ mĂ€rkligt.
Det Àr lÄngt, för lÄngt. Fyra timmar PLUS Àr lite vÀl mycket.

Matrobotorna var sÄ söta, haha. har aldrig sett sÄdana förr.

OCH tack för dina vackra ord om mina bilder. Blir sÄ glad.

KRAMAR!!

Annika said...

Humlan:
Jo, nu fĂ„r man nog sĂ€ga att vi har sommar. PÅ riktigt.
VÄren fÄr anses vara över.
Fukten har ÄtervÀnt, och i helgen ska det bli 35 grader. PUST!!!
SÄ sant, Àven dagar som "ser svala" ut Àr det inte. De Àr sÄ heta och fuktiga ocksÄ.
SÄ nu Àr det nog sÄ att AC kommer att surra fram till i början av oktober, natt och dag.
Exakt, Humlan. DET Àr sÄ bra att kunna vÀlja var man ska sitta och pÄ sÄ sÀtt komma undan vÀrme, eller söka den nÀr man vill det.
Just öster-vÀster tycker jag Àr bra. NÀr solen stÄr i söderlÀge Àr det ganska mörkt hÀrinne (radhus som det Àr), men pÄ em kliver den runt knuten och ligger pÄ resten av kvÀllen.
Jag förstÄr sÄ vÀl att du anvÀnder din uteplats i österlÀge under vÀrmeböljor, sÄ blir man ju tokig av att sitta i solen.

Jag vet, de dÀr smÄ robotarna som for omkring pÄ campus var det kul att se.
Tycker ocksĂ„ det Ă€r bra att man kan bestĂ€lla mat frĂ„n mataffĂ€rer, men dĂ„ blir det ju i större omfĂ„ng. SÅÅÅÅÅ mĂ„nga som gjorde det under pandemin. Jag skulle vilja göra det ibland, men litar inte pĂ„ att de kollar frukt och grönt som jag gör. Precis som du resonerar alltsĂ„. Tycker det Ă€r trist att handla mat, men jag gör det nog helst sjĂ€lv, trots allt.

Nej men vad TRÅKIGT att du inte mĂ„dde bra i lördags. Hade hoppats att du inte hade sett ESC, men nu blev det sĂ„.
Ja, fint med Europas enorma stöd till UK, Den var inte bÀst, men den var bra. UK har jag hört mer nu i efterhand, den Àr bra!!
Det kanske blir de som fÄr ta pÄ sig uppdraget som vÀrdar nÀsta Är?

KRAMAR i massor till dig. Jag hoppas att du mÄr bÀttre nu!!

Keith said...

It's about to be hot up in this place! Well, you know what to expect. 5+ months of AC weather. Quite a storm we had yesterday, though. Fun to watch ESC! Of course, lots of people rooting for Ukraine. Nice to see what GMU looks like these days.

Mamma C said...

Tittade faktiskt pÄ ESC men orkade inte vÀnta tills röstningen var klar. Det dras ju alltid ut pÄ tiden med detta.
HÀr har det varit kvalmigt idag men ingen AC Àr igÄng för det.
Ha en fortsatt fin tisdag.
Kram Carin

Annika said...

Keith:
YES, we're about to get hit BIG time this weekend.
HOTTER than hell!!
Not looking forward to it.
Glad you got to see part of ESC! More next year.
Yeah, GMU for the win right?
:-D

Annika said...

Carin:
JA, det börjar försent och hÄller pÄ för lÀnge. De borde verkligen göra ngt Ät det.
Fattar totalt att du inte orkade hÄlla dig vaken.
Ha en jÀttefin tisdag!
Kramar!

Elisabeth said...

Jag tittade kanske 30 minuter pÄ ESC, sedan tog jag med mig en bok till sÀngen istÀllet. Tycker att det borde börja 20:00, haha, sÄ att Tant Elisabeth skulle orka se mer av det. ;-D

Har i alla fall hört nÄgra av lÄtarna och Àr vÀl inte jÀtteförtjust i Ukrainas. Dessutom tycker jag - om jag nu vÄgar skriva det ;-) - att det var trÄkigt att det i Är sÄ uppenbart inte handlade om musiken/framtrÀdande/artisten, utan om landet Ukraina. SjÀlvklart Àr det förskrÀckligt med kriget, men jag tycker ÀndÄ att ESC bör handla musiken/framtrÀdandet/artisten.

Trevligt att ni besökte Peters gamla universitet! Jag kan tÀnka mig att det vÀckte en del minnen till liv. Vad roligt det mÄste vara för Ärets avgÄngsstudenter att (antar jag!) fÄ ha en riktig "graduation", istÀllet för de varianter som varit de senaste tvÄ Ären.

Fina bilder frÄn ditt nÀromrÄde och frÄn din lilla trÀdgÄrd i förra inlÀgget. Den Àr verkligen trevlig, trots att den inte Àr sÄ stor.

Annika said...

Elisabeth:
DET tycker jag med. FATTAR inte att de inte börjar 2000 istÀllet. Ofattbart. I östeuropa blir det ju tom 2200 innan de drar igÄng.
Visst blir det politik av det hela, sÄ har det varit förr ocksÄ. Men just denna gÄng kÀndes det helt rÀtt md vÀggen av stöd till Ukraina. Fast visst hÄller jag med dig ocksÄ, det SKA ju handla om musiken.

JÄTTEKUL för de avgĂ„ende studenterna att fĂ„ en tvĂ€ttĂ€kta graduation!! SÅ roligt, jag Ă€r glad för deras skull.

TACK Elisabeth, jag gillar bÄde deck och tÀppa. Trivs bra dÀr och Àr sÄ glad att jag har de bÀgge platserna.

Susjos said...

Underbart att du gillar ESC sÄ mycket, du kan ju ana vilken hÀftig vecka jag har haft i Turin, vilken underbar show de bjöd pÄ, och jag Àlskar denna show med all musik ifrÄn olika lÀnder! Lite synd att politik Àr inblandat, men det Àr bara att gilla lÀget, Ukrainas lÄt var inte sÄ dum som vann ,men kanske inte den bÀsta- Cornelia var ju sÄÄÄ bra, lite synd att hon inte kom bland de topp 3, men inte dumt med en 4de plats heller! Jag gillade Norges lÄt, faktiskt,haha med de gula vargarna! UK var inte dum den heller, liksom Spaniens, men varför visade hon sÄ mycket av rumpan ,suck!

Är det sĂ„ att ASC Ă€r en flopp? Men jag förstĂ„r vad du menar, för det Ă€r ju inte som i Europa med alla olika kulturer och musikgenrer.

Underbart att ni har sommar nu, hÀrliga foton som vanligt. Nu mÄste jag ta min hostmedicin och krypa till sÀngs...mÄste bli frisk till helgen hoppas jag!
KRAM!

BP said...

Vilka stÀmningsfulla och mysiga bilder frÄn ditt fina hem:-)
Vad gĂ€ller ESC - what can I say?! Klart var ju redan innan att Ukraina skulle vinna. Den segern kan de tacka en viss rysk president för. HĂ„ller helt med dig om Litauen. Den tjejen var helt underbar. Älskade hennes frisyr (peruk?) och hennes enkla men vackra klĂ€nning. Serbiens sĂ„ngare hade ju exakt samma "stuk", fast hon hade lĂ„ngt hĂ„r. Men luggen - exakt identisk.
Å sĂ„ naturen har exploderat hos dig. Riktigt grönt Ă€r det. HĂ€r Ă€r det fortfarande lite "ljusgrönt", men vackert:-)

bettan said...

SÄ roligt att lÀsa om ert besök pÄ universitetsomrÄdet. Alltid lika trevligt att fÄ hÀnga med er.
Älskar ert mys nĂ€r ni kom hem. Ser inbjudande och trivsamt ut Ă€ven om ni fick springa fram och tillbaka mellan skurarna.
Jag kollade pÄ ESC. PÄ tok för lÄngt. Min behÄllning Àr kommentatorn Edward af Sillén. Jag tycker om hans humor. Cornelia Jakobs ger mig gÄshud. Tycker mycket om hennes röst och lÄten. Hon sÀnde live under omröstningen sÄ jag hade lite koll pÄ henne och gÀnget i greenroom. Allt för att hÄlla mig vaken. Jag blev irriterad pÄ programledarna, som jag tyckte babblade för mycket och drog ut pÄ allt i evigheters evighet. Lustigt att jag ÀndÄ fortsatte att titta, jag kunde gÄtt till sÀngs.
Englands bidrag var bra. Fint med stödet till Ukraina men ibland blir jag less pÄ all politik i alla sammanhang.

KRAMAR!!

Annika said...

SusJos:
JAAAA din vecka dÀr alltsÄ!!
SÄ coolt det mÄste ha varit allting. SÄg ju din blogg frÄn de dagarna + din insta. UPPLEVELSE!!
Det som gör det sÄ roligt Àr just alla olika lÄtarm framtrÀdanden, sprÄk och att somliga Àr sÄ galna. Att somliga Àr sÄ bra.
Precis, det gick poltik i det förstÄs. Men det var fint ÀndÄ att se vilken vÀgg av stöd som gick till Ukraina ÀndÄ.
Gillade ocksÄ UK, och Spaniens Àr helt OK. Som sagt, sex sÀljer gissar jag ...
SUCK.
Annars har ESC verkligen tonat ner den biten. BRA!!!
Cornelia var SÅ bra och det ar synd att hon inte kom tvĂ„a eller trea.

ASC floppade. Men jag tror hela landet Àr för likt kulturmÀssigt och sprÄkmÀssigt.
Synd om Settman-Björkman mfl.
MEN ett gott försök.

KRYA KRYA NU!!!
Inte konstigt at du drog pÄ dig Covid dÀrnere i Turin.

KRAMAR!!!!

Annika said...

BP:
TACK för dina vÀnliga ord om mitt hem.
ESC ja, gjuten vinnare dÀr med Ukraina. Japp, det Àr Ryssland det som sÄg till att det blev sÄ.
KÀndes underbart med stödet frÄn hela Europa till Ukraina.
Men vad KUL att u ocksĂ„ gillad Litauen!! ÅÅÅÅ vad ROLIGT!!
Hon vr min favvis tror jag. Gillade det lite mer gammaldags över henne.
OCH har laddat ner den sköna lÄten pÄ en lista pÄ Spotify.
NJUT av er ljusgröna vÄr, hÀr Àr det mÀttat nu och vÄren Àr nog över.

Annika said...

Bettan:
TACK Bettan!!
en bra helg blev det trots skurar och dÄlig vÀder för det mesta, men helt OK.
Ja herregud sĂ„Ă„Ă„Ă„ lĂ„ng ESC Ă€r, och att de börjar SÅ SENT!!!
Varför inte 2000 istÀllet ?
Fattar det inte.
Gillar ocksÄ att höra Edward a S.
Älskar att jag bara kan se det via SVT Play pĂ„ min TV. UNDERBART!!
Cornelia har en jÀttefin röst och hon gjorde sitt framtrÀdande sÄÄÄ bra!!
JAAAA, jösses vad programledarna drog ut pÄ det. TILL slut satt jg nÀstan och skrek Ät dem, haha.
DET Àr lÄngt som det Àr ÀndÄ.
Ja, politiken hör inte hemma dÀr, men det var fint med det enorma stödet frÄn alla till Ukraina.

KRAMAR i massor till dig!