Friday, May 13, 2022

Ugglor i mossen ... Ehhh ... menar ju täppan.




Så bidde det fredag igen!


OCH, som lök på laxen är det fredag den trettonde. Är du skrockfull? Jag är inte speciellt vidskeplig, måste jag säga.
MEN jag lägger inga nycklar på bordet, går inte under stegar och jag spottar tre gånger när en katt springer över vägen, haha.
Fast just fredagen den trettonde berör mig direkt … Det FÅR vi hoppas gäller idag också.
Hur är det med dig?  Kommer du att vara extra försiktig idag?



Alltså, att vara medelålders … umm … Ja till och med i övre medelåldern om vi ska vara krassa… DET är inte så jättekul alltid.
Ja, det är okej också på många sätt, men det finns mycket som irriterar likaså. Bara det faktum att jag måste ha läsglasögon så fort jag ska skriva här. Försöker jag att skriva utan dem blir det bara jobbigt och ansträngande för ögonen. BLÄ … 
Jag har läsglasögonen utspridda över hela huset, men likförbannat kunde jag inte hitta ett par då jag slog mig ner för att skriva det här inlägget.
NU har jag hittat dem, tur för mig …
Mina favoriter är ett par svarta som har lite kattögonmodellstuk. Egentligen borde jag ge mig ut på jakt efter ett par uggleformade läsglasögon, haha.
Det är nog bäst att jag inte har sådana, trots allt. Phew …



Men ugglor utomhus har jag.
Inomhus också i massor, men jag tror jag vi gått på ugglesafari förr här på min blogg. 
Nu när trädgården är fit for fight så kan vi oss en liten titt där. 
Trädgård och trädgård förresten, det är en liten täppa jag har. Inte stor alls.
Å andra sidan är det lätt att hålla efter den då. Att göra den extremt mysig är min grej. Decket likaså.
Mys to the MAX!!!



Låt oss ta en titt.






Lev efter dessa regler på decket!



Med detta önskar jag dig en finfin helg!

20 comments:

Anonymous said...

Haha känner igen mig! Minns hur jag tyckte att min pappa var virrig som letade efter sina glasögon och så satt de på huvet! Nu ÄR jag själv där!! Haha inte kul alltid! Om fyra dagar blir jag ett år äldre! Det är jag tacksam över. Visst är jag lite skrockfull! Men jag var värre när jag var yngre.

Dina ugglor är så fina! Min mamma tyckte också om ugglor och hade ett litet gäng. Men inte lika många som du. Minns att jag och Sahra skickade dig ett förkläde med en Uggla! Minst tio år sedan.

KRAMAR Anna

Yvonne said...

Så fint du har det på dina uteplatser och ugglorna är ju för söta.

Glasögon har jag alltid på mig så dem behöver jag inte leta, däremot letar vi efter det ena och andra här hos barnbarnen som de förlagt. Nu på förmiddagen ska vi leta reda på en nackkudde som fick fötter igår (som ska användas på den långa bussresan), för de ska iväg på judotävling i Trollhättan hela helgen och vi ska flyga hem ikväll.

Ha en toppenfin helg säger jag och skickar en stor kram

Äventyret framtiden said...

Äh, det är ju bara charmigt att inte veta var man lägger sina saker. Jag har nog alltid varit lite sån, lite disträ, tänkt på så mycket annat istället och plötsligt vaknat upp och undrat vad jag håller på med. Men visst förändras man med åren, givetvis. Det hör till och på något sätt är det befriande trots allt. Vi är ju så många om det eller hur och då är du väldigt ung ännu Annika. Vänta bara, haha...Sen finns en klar fördel med det också. Man kan utnyttja det på bästa sätt, skylla på demensen när man har glömt något, även om man inte har demens. Alla räknar med att man kan vara lite virrig. Det utnyttjar jag så gott jag kan. ;)

Du har så trevligt på ert deck och i din lilla täppa. Vackra blommor, fina sittplatser och så ugglorna förstås. De är härliga. Jag tänker på dig varje gång jag ser en uggla i något skyltfönster. Kanske jag måste köpa någon åt mig själv rentav. Ugglor är mysiga och här finns det levande sådana också. Grannarna klagar över en spökfågel som har ett märkligt ljud på kvällarna när det skymmer :). Vi har en uggla här någonstans. Måste sitta ute i mörkret någon kväll och se om vi får höra den ;).
Trevlig helg och många kramar!

Mamma C said...

Tyvärr, är det bara att gilla läget med glasögon.
Min gubbe tvärvägrade först när det var dags för progressiva glasögon för honom. Han envisades med att ha ett par av varje ett tag. Upp och ner i fickan med dem när han skulle se på något. Tills han fattade att det var glasögon förjämnan som gällde.
Vad många fina ugglor du hade i din trädgård.
Ha en fortsatt fin fredag.
Kram Carin

UppsalaJo said...

Roligt att vissa fastnar för olika djur eller keramik teman. Det ser ju kul ut när man får gå på safari på det sättet. Själv är jag dåligt på inredning. Jag strävar alltid efter mysfaktorn, absolut. Men jag har så svårt för att se vad som passar bra ihop. Och så är jag lite allergisk för saker som bara har ett prydnadsvärde, helst ska det vara funtionellt också. Men det kanske det blir om det är för att höja mysfaktorn. :)
Kul att ser lite blommor, här hemma i Sverige så väntar jag ivrigt på att få sätta ut mina dahliaknölar. Blev biten av det förra året så iår hoppas jag på en mängd med blommor.
Hoppas du får en härlig helg!
Vh Johanna

Eva i Dalarna said...

Ja du gillar verkligen ugglor du! Kul att spana in dem. Har du sett nån levande nån gång?
Grattis till den långa bloggtiden, jag läser alltid din blogg med glädje, men har haft så mkt jobb på slutet att jag inte riktigt hunnit med. Men nu har jag en ledig vecka.
Har du hört Sveriges bidrag i Eurovision då? Det är en fin låt tycker jag, även om jag inte är så förtjust i sångerskan.
Serbien hade ett roligt scenframträdande med sångerskan som tvättade händerna ideligen. Mycket passande i pandemitider...

Brysselkakan said...

När jag ser hur du fixat fint får jag lite dåligt samvete för jag har inte ens fått hem blommor till mina utekrukor. Skulle gjort det idag men åkte hem från stan utan att komma ihåg...
Det får bli nästa vecka men i helgen ska utemöblerna fram och ska be T hjälpa mig att baxa krukorna på plats.

Synen är nog det första som påverkas när man börjar bli gammal... har progressiva sedan många år plus även läsglasögon för ska jag läsa längre stunder, vilket jag ju gör hela tiden, är de bättre.
Det är banne mig varken lätt eller kul att bli gammal.

Annika said...

ANNA!!

Det är så konstigt att inte se Channal!! Men idiotiskt att det ska vara så svårt att kommentera under sitt googlekonto via mobilen. TRÖTTSAMT!!
MEN så kul att hitta dig här trots det.
Ugglor, love them!
OCh din mamam gjorde det också. Ha du de ugglorna nu?
DET gjorde ni, det förklädet har jag kvar. SÅÅÅÅÅÅ gulligt av er.

Kramar och trevlig helg!!!

Annika said...

Yvonne.
TACK Yvonne, ja jag trivs så bra på dem. Så härligt md uteplatser.


HAHA, ja saker och ting får verkligen ben ibland. Det känns som om man alltid letar efter något. Min mormor sa alltid att jg hittar allt, men med åren är det verkligen sämre med den saken, haha.

HA en bra resa hem nu efter de fina dagarna i Skåne och trevlig helg!!

KRAMAR!!

bettan said...

Dina uteplatser/deck är så mysiga. Älskar det röda parasollet. Du har så trivsamt och inbjudande både ute och inne.

Jag var nog tidigt ute(för min ålder) med progressiva glasögon. Tror jag var 48-49 år gammal när jag skaffade mitt första par.
På min badrumsskåpshylla ligger ett par (läs)-sminkglasögon i styrka + 4.0. Ovärderliga för att se hur bryn, fransar mm tar sig ut.
Nuförtiden har jag samma styrka i mina progressiva solglasögon som de vanliga.
Så glad att jag under mitt vuxna liv använt solglasögon året runt (utomhus). Ja inte under de grå dagarna. Enligt min optiker mår min "gula fläck" därför mycket bra. Inga förändringar hitintills. Tydligen är gula fläcken extra känslig för solljus och påskyndar förändringar i den.
Mycket tröttsamt när man inte ser ordentligt.

Önskar dig en skön helg.
KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
Haha, ja kanske det.
HIHI. Just glasögon är knäppt eftersom jag har SÅ många. MEN favoriter är favoriter!
Vill helst ha de svarta kattiga, hihi.
Min mormor sa alltid att "Annika hittar allt", jag är bra på leta men ibland är det jobbigt.
Ack ja, Karin ... jag vet ... ibland undrar jag hur det ska vara om tjugo år? Tänker väl främst på mina artroser då som ju inte blir bättre.
Tänker på släktingar jg hört om som var söndervärkta vid 70, men det var förstås länge sen. Nu finns det bättre mediciner och så.
Men ändå ...
Fast, det finns många fördelar med åldern också.
Just det, tt skylla på SENIOR MOMENTS är bra! HAHA!


KUL att du gillar mina uteplatser, tack!
Tycker det är så gulligt att du tänker på mig när du ser ugglor. ÄLSKAR dem!!
Men jag har inte sett en levande uggla någonsin i mitt liv. OM jag skulle få syn på en skulle jag nog bli rörd, tror jag. Jag vet ju att de finns här, jag har hört dem på natten. OCH flera bekanta har fotat ugglor i Reston med den äran. Men jag har aldrig fått se en enda en. OCH jag VILL så gärna se en!! Inte har jag sett ngn i Sverige eller på skären heller. SUCK.
Ja, Karin köp en söt uggla att ha hemma!!

HAHA, så era grannar klagar över en spökfågel, en uggla alltså. DÅ finns de nära dig.
HOPPAS att du ser den.
Hör också konstiga fågelläten på kvällen nu, men jag tror faktiskt det kan vara grodor .. ljudet kommer från en bäck på golfbanan.

Ugglor äger!!

KRAMAR till dig min fina Karin!!

Annika said...

Carin.
SÅ är det.
TÄNK om de inte funnits? Alltså glasögon. Då skulle man inte kunna göra mkt i vardagen. Tänkte på de gamla förr, usch.Ja alltså innan glasögon kom. Då satt de nog med förstoringglas, men innan DESS då?
Inte kul.
HAHA, din gubbe alltså!!
Hur gillar han sina progressiva nu? Har hört att det kan vara knepigt at vänja sig.
TACK Carin!!! Älskar mina ugglor.
HA en riktigt fin helg.
KRAMAR!!

Annika said...

Johanna:
HAHA, ja ...
Så är det. Jag fastnade för ugglor för länge sen. Plötsligt kände jag att jag bara ville ha en, och sen blev e fler och fler!
NU är min mål att få se levande uggla. MEN det har ännu inte skett ...
Jag är en sådan som blandar och ger rätt duktigt vad gäller inredning. Många tycker nog att jag har för mkt grejer hemma. För mkt knickknacks och smågrejer. Mysfaktorn ja ... den finns ju i alla möjliga hem och inredningar.
Mysfaktor, tack du ger mig ett uppslag till ett kommande blogginlägg. YAY Johanna!! Tack för det.

Blommor ja, snart snart.
Jag har satt dahlior i en stor trätunna jar hag i täppan. I fjol gillade verkligen dahliorna att bo här. NU ska vi se om jag lyckats i år. Har satt många.
All lycka till dig också.
OCH ha en trevlig helg!!!

Annika said...

Eva:
TACK!
ÄLSKAR ugglor så mkt. MEN nej, jag har aldrig fått se en levande uggla och gissa om jag VILL!! Jag vet att de finns här i ganska stor mängd, har flera bekanta i Reston som fångar dem på bild på det finaste sätt, men jag har aldrig aldrig sett en uggla i levande livet.
Jag har hört dem. precis utanför mitt hus, men aldrig har jag fått se ngn. ÅÅÅÅ vad jag VILL!!
Eva, antar att du sett dem??

Ja, jag var hemma i Sverige i mars och såg finalen på mello! KUL, så jag har hört Cornelias låt. Har n syster som älskar mello och ESC sp hon spelade den för mig flera gånger. Ganska bra ja, kanske inte jättebra. MEN A OK.
HAHA ser fram emot finalen. Serbien, passande är det ju onekligen-

OCH tack Eva!!
Du har läst här länge och det uppskattar jag verkligen!!!

Trevlig helg!!

Annika said...

Brysselkakan:
Inte då! DU hinner!
Tänk på att vi ligger före er om våren.
Jag var sen själv i år med min täppa. Jättesen. OCH ännu senare är jag med att byta vinter mot sommarkläder. HAR inte gjort det än. Det hr inte varit sådär jättefint ändå. Men idag, när jag är klar med att svara på era kommentarer ska det ske. Vinterkläder går inte att ha längre, det varken passar sig eller är rätt för värmen vi ändå har (runt 22 grader varje dag). NU ska det ske!
DU kommer att hinna.
OCH det är verkligen mysigt sen när ni fått alla möbler på plats etc.
En fin uteplats har ni ju dessutom.

Synen ja, har haft läsisar sen jag var 45- nej det är inte lätt md åldern. Mest grubblar jag över värk och artroser och sånt. Hur ska det bli om 20 år? Tänker på gamla släktingar som var söndervärkta vid 70 typ. DET var länge sen iofs, kanske på tidigt 70-tal. MEN ändå ... herregud det är inte kul med den där stelheten och varken som alltid finns där.
OCH den lär inte bli bättre och der oroar mig.

Men, B! ÖNSKAR dig en fin helg!!

Annika said...

Bettan:
TACK Bettan, så gulligt sagt av dig. Ja, det röda därute är jag så glad över. DET passar in med grönskan och även den färg vi måste ha på vårt deck.
Gillar båda mina uteplatser. har en tredje också som aldrig används. men tanken är att vi ska bygga ett trädäck där en gång. DOCK eftersom det ligger på källarplanet vet jag inte hur ofta den uteplatsen faktiskt kommer att användas. Nu är det bara ett ställe där vi har våra soptunnor, gräsklippare och sånt. OCH allt det står under decket, sen fortsätter den uteplatsen en bra bit till, nu är det stenlagt där, men näää ...
Du har sett den på bild på min insta på kvällen då jag brukar fota den, har ett gammalt slitet träbord där. OCH det är via den uteplatsen vi går ut på golfbanan. BORDE satsa på den mer.

Progressiva ... har hört att det är svårt att vänja sig vid dem?
Tycker du att det stämmer? Nu är du så van förstås. Men det är nog där jag hamnar också såklart. Alla gör väl det.
HAHA, starka glajjer vid sminket. DET behövs så att man kan se. Jag har en segel som förstorar på groteskt sätt, haha.

GULP ja, det är bra att du har solglasögon. DET har jag också för det mesta. Men inte då jag är ute och går eller vandrar. VET inte varför. Peter har det alltid, men jag vet inte varför jag inte har det.
Så det påverkar alltså gula fläcken, solljuset? BRA att du haft dina, Bettan!!!
SÅ bra!


Kramar till dig och trevlig helg!!

Humlan said...

Ja det där med glasögonen har verkligen blivit besvärligt med åren. Jag har progressiva (fotokromatiska när jag är ute), men när jag ska läsa längre eller handarbetar med tunna garner och små maskor så byter jag till läsglasögon. När jag sitter vid datorn så bör jag byta till datorglasögonen (terminalglasögon kallar visst många dem fortfarande) även om jag kan läsa korta stunder med de vanliga glasögonen. Det gäller att alla glasögon ligger på rätt ställe för att man ska hitta dem. Jag har dessutom funderat på att ha ett par enkelslipade glasögon för långt håll, tycker att det är mer och mer irriterande att jag inte ser vad som ligger på golvet/marken när jag tittar ner. Det är irriterande att inte se klart, men samtidigt blir man trött på att byta glasögon hela tiden.

Åh vad jag gillar dina ugglor! Jag förstår att du har dem överallt och att de bara blir fler och fler.
Att ha en trädgård som är stor nog för att vistas i och njuta av är väl perfekt. Det låter som din förmiddagsplats (på framsidan tror jag) och decket på baksidan verkligen används och uppskattas under sommarhalvåret.
Trivsamt ser det ut på båda ställena!

Ha en riktigt skön helg!
Kramar!

BP said...

Älskar din samling av ugglor. Alla är olika och väldigt attraktiva allihopa. Även resterande utsmyckningar gillas skarpt. Det är ju ett stort utrymme du kan smycka med allehanda roliga accessoarer. Snyggt!

PS. Jag har haft glasögon sedan jag fyllt 30, och då hade jag inte läsglasögon från början. De kom till ungefär 10 år senare. Nu har till och med ålderssynen kommit ikapp närsyntheten, så nu har jag bara läsögonen kvar:-) DS.

Annika said...

Humlan:
Ja det har ju det.
Och var man än lägger dem försvinner de.
Skumt.
MÅNGA glasögon blir det för dig, förstår verkligen att du måste ha bra läsglasögon när du stickar.
FATTAR att du är trött på att bara glasögon hela tiden.
Verkligen.

TACK Humlan!!
Så glad över att du gillar min ugglor. Du har rätt, de blir bara fler och fler.
TACK, ja just det, den lilla täppan ligger i österläge och baksidan i väster.
Bägge är bra att ha, ibland är det för hett på baksidan på kvällen trots dubbla parasoller, då kan man sitta på framsidan istället.
Jag är glad över mina bägge lägen.

Stora kramar till dig!!

Annika said...

BP:
TACK!!
KUL att du gillar.
Blir glad över att du gilla det jag har på mina uteplatser. More is more, du vet.
HIHI:

HA! Där ser man, nu har du alltså bara läsglasögon. Bra det!!