Friday, May 27, 2022

Långhelg, Små fåglarna, Mer om prärieklänningar samt Här&Nu!




Hej fredag!



* Långhelg!

Långhelg för er, och långhelg för oss. Ni är mitt i kristi himmelsfärdshelgen. Den uppmärksammas inte här. Men däremot är det ledigt för många, inklusive Peter, på måndag.

Måndag är Memorial Day här i USA. Det är verkligen då sommaren startar här hos oss. Det är en stor resehelg, framför allt mot stränderna.

Peter och jag har inga stora planer. Ikväll ska vi på en liten grannfest och imorgon hoppas vi kunna vandra en sväng.
En äkta vandring längs The Appalachian Trail. Hoppas det blir av.
Imorgonkväll ska vi inviga vår nya grill likaså.

Skönt med långhelg oavsett. Jag kommer att ta bloggledigt på tisdag just därför att måndagen är helgdag.




* De små fåglarna …


Minns ni att jag skrev om kardinalfågeln som häckade utanför mitt köksfönster?
Det var så sött och gulligt att följa dem på daglig basis. Peter och jag kikade på dem ofta.
Deras bo så synligt från mitt ena fönster.


Ungarna föddes och var så söta och små. Vi kunde se hur föräldrarna matade dem hela tiden. Ibland låg mamman och värmde de små. Så gulligt allting.


I onsdags dök kråkorna upp, speciellt en. 
Den kråkan cirklade över boet och både Peter och jag rusade ut och skrämde bort den. Peter läste att kråkor kan bli skrämda av att se döda kråkor så jag kom på att jag ju HAR en stor kråka i en Halloweenlåda i källaren.
Sagt och gjort,  jag letade upp den konstgjorda kråkan och vi la den på gräsmattan. Vi trodde först vi hade lyckats, men sen kom kråkan tillbaka.
Kråkor lär ju vara väldigt intelligenta fåglar, så inte lät den sig luras så lätt.


På eftermiddagen då jag kommit hem efter att ha varit ute en stund tittade jag till boet. Helt tomt. Alla fågelungarna borta. Kråkan vann och fick sig ett gott mål mat, gissar jag.
Den stackars kardinalhonan låg i boet på eftermiddag och pep, pappan satt i trädet bredvid. SÅ sorgligt. Nu är boet ödsligt övergivet och tomt.

Naturens gång, gissar jag. Fast, så sorgligt ändå.




* De där klänningarna …


… Alltså prärieklänningarna jag skrev om i mitt onsdagsinlägg, de har ju för tusan till viss del kommit tillbaka!! 
De är delvis trendiga igen!
OCH folk driver med fenomenet likaså. Fast trendigt verkar det vara … Say WHAT?

Bild från Upworty

Så här står det (hela texten syns inte här)
"Target had decided if we're gonna suffer a pandemic, we might as well look like we just lost the farm after locusts ate our crops".



Nej, jag kan inte påstå att jag tycker det är snyggt heller. Visserligen gillar jag  romantiska plagg, men det finns en gräns. Det här är inte snyggt.



 

Bild från hip2save.com 


MEN, vem vet … I höst kanske Yours Truly går omkring i en prärieklänning.
MAN ska aldrig säga aldrig, det har jag lärt mig. Klänningar är ändå mitt älsklingplagg, men just prärieklänningar är väl inte de roligaste man dra på sig, haha.

 

Bild från Airingmylaundry.  Jag har förstått att man driver hårt med prärieklänningar, och det finns till och med utmaningar på sociala medier vad gäller dem.  Komiskt.



 


* Här och nu!





Nu önskar jag DIG en fortsatt trevlig helg!
Vi hörs på onsdag igen för den som vill det!

27 comments:

Äventyret framtiden said...

Det är klart att vi hörs på onsdag igen Annika!
Här firar man inte någon Kristihimmelsfärdsdag heller. Det gjorde vi inte på Åland heller, den drog iväg till lördagen istället för torsdagen. Praktiskt och bra, haha. Tror att det är unikt att ha den kvar som man har den i Sverige.
Ha en skön långhelg med vandringar och grillkvällar, njut av livet rakt av.

Så synd om de små kardinalfågelungarna. Kråkor är väldigt intelligenta och svåra att skrämma bort. Vi hade samma problem då vi bodde på Åland. Det gäller att få tag på flockledaren i kråksläkten. Får man bort den fågeln så slipper man dem. Men givetvis så fungerar det inte så enkelt när man bor i en förort som ni gör. Ute på bondlandet är det lite annorlunda. Där tar man geväret och smäller av.
Men de stora fåglarna är ett bekymmer när det finns fågelungar i närheten. Grym är verkligheten.

Tack för underbara rosbilder, av fina vyer. Ni bor verkligen vackert!

Helgkramar!

Erica said...

* Ja, så underbart med långhelg!
Och klämdag. Det är en alldeles särskild känsla att vara ledig torsdag, sedan jobba en (1) dag för att sedan gå på helg :-D
Vi har dessutom väldigt lite barn idag (max 15 st) så det är mer än lugnt.
Härligt att ni också har långhelg nu :-D

* Nää, vad tråkigt med de små fåglarna!
Naturens kretslopp, som du skriver. Men så tråkigt ändå.

* Haha! Lite lustigt att de kommit tillbaka, de där klänningarna.
De tre som hänger där på butiksbilden ser lite grann ut som utklädningskläder.. ;-)
Dock, är de bekväma hade jag säkert kunnat köpa någon. Utseendet kommer ofta rätt långt ner när jag köper kläder.
Ställer mig frågan "Känns det som om jag har kläder på mig när jag bär plagget?"
Är svaret "Nej" köper jag det, haha ;-)


Så fina bilder (som vanligt) också från ditt närområde. Ni har verkligen sommar nu!
Och så lyxigt ändå att bo på gaveln när man bor i radhus :-D Man får fönster på en extra sida och då mycket mer ljusinsläpp :-D

Hoppas du får en riktigt fin långhelg!
Vi hörs nästa vecka!
Kramar /Erica

Mamma C said...

Här är det inget firande heller i Spanien.
Så tråkigt med fågelungarna, men tyvärr så är det ju så i djurvärlden.
Ha en skön och bra långhelg nu.
Kram Carin

Yvonne said...

Nu har vi långhelg och förkortade veckor för de flesta som jobbar. Själv tänker jag inte så mycket på det eftersom vi har "långhelg" året om, hi, hi.

De där klänningarna tycker jag ser ut lite som de skulle passa Amishfolket bättre än oss andra, ha, ha. Inte speciellt snygga klänningar.

Fantastiska rosor du har fångat på bild. Jättefint med husen vid vattnet, men skulle inte heller vilja bo där själv, men gärna promenera förbi då och då.

En av våra vänner hade i sitt förra hus i Sollentuna 66 sorters olika rosor, gissa om det var vackert, nu får de nya ägarna njuta av dem.

Så vacker tid du har nu med allt som blommar för fullt. Här verkar det liite försenat men vi är på god väg.

Ha en toppenfin långhelg säger jag och skickar en stor kram

Elisabeth said...

Trevligt att ni också har långhelg, även om det är en annan långhelg! Tycker om just Kristi himmelsfärd, eftersom den inte flyttar runt sig och ibland hamnar på en söndag. ;-D (Helgdag en söndag = missad helgdag, så att säga.) Måste bara kommentera det någon skrev angående Kristi himmelsfärd som helgdag: Det är INTE unikt att ha kvar torsdagen som helgdag! Dels vet jag av egen erfarenhet att den är helgdag i såväl Tyskland som Österrike, dels googlade jag och enligt sidan jag hittade (https://www.feiertagskalender.ch/feiertag.php?geo=0&ft_id=31) är Kristi himmelfärd t.ex helgdag i 14 europeiska länder. (Ber om ursäkt för att jag låter som en besserwisser, skyller på läraren i mig. ;-))

Så tråkigt med fågelungarna. Stackars mamma och pappa kardinalfågel; de måste sakna sina ungar. Undra om de får en kull till?

Prärieklänningar - nej, inte min stil. Jag passar dessutom dåligt i långa klänningar, ser liksom ut som om jag klätt ut mig till tant, eller något i den stilen, haha.

Det är fortfarande vackert hos dig, med vackra rosor och korneller. Just den varianten du visar på bild fanns/finns i Botaniska i Göteborg, fast endast i liten version.

Nilla Tankebubblor said...

Fantastiskt fin soluppgång!

Susjos said...

Vilka ljuvliga foton, tack för att du delar med dig!
Kram

Susjos said...

...åh..missade att läsa hela ditt inlägg, så trist med de små fågelungarna!
Å klänningarna, nja...inte min smak heller, men man ska aldrig säga aldrig!
Ha en trevlig helg!
KRAM igen!

Humlan said...

De där klänningarna är inget för mig, tycker mest att de ser ut som utklädningskläder. Trots att jag är sådan som alltid har trivts väldigt bra i långa, vida kjolar, även om det var länge sedan jag använde de som jag har i garderoben (nu var det iofs länge sedan jag använde några kjolar, raka eller långa-vida).

Så tråkigt med fågelungarna även om det är så det går till i naturen. Här har vi mycket skator, jag vet inte om de tar andra fågelungar, men jag har däremot sett räven komma förbi med en skatunge i mun (och skatorna satt i träden runt och skrek).

Så fint det är med all blomning och grönska! Mina pioner har precis samma färg som de på din bild, men här har de knappt fått knopp nu.

Önskar er också en trevlig långhelg!
Kramar!

Anonymous said...

Så vackert allt du visar. Gavelradhuset tilltalar mig. Jättefint.
Så bra idé med din döda fågel men som sagt, kråkor är smarta. Sorgligt med fågelungar men det är djungelns lag som gäller.

Hoppas ni kommer ut på hike och f ö får en fin långhelg.

Jag har flytt mitt hem med anledning av badrumsrenoveringen(ingen toa). Bor nu hos Linda och det är jag glad över.
KRAM!!

Steel City Anna said...

Njuter stort av långhelgen! Jag skulle absolut kunna ha på mig en prärieklänning :) Ganska gulliga ändå. Det ser ut som sommar hos dig!

BP said...

Som vanligt helt fantastiska bilder.
Så himla tråkigt och sorgligt med fågelungarna. Hur var det nu igen med Darwins fras "The survival of the fittest". Det stämmer nog, men är ändå så trist, speciellt om man som ni hade ett "personligt band" med det fina fåglarna.
Prärieklänningarna är rätt roliga faktiskt. Visste dock inte hade de hette just det. Lite 1800- och 1900-tal över klänningarna. Jag äger varken klänningar eller kjolar, men kan tänka mig att plaggen är snygga om de bärs av rätt typ av person.

Channal said...

Hoppas allt är bra med dig och att du har njutit av långhelgen. Låter trevligt med grannfest och vandring. Åh rosorna har slagit ut hos er... så fint! Kan tycka att Odd Molly har lite touche av Lilla Huset på prärien. Fint på rätt person. KRAMAR Anna

Unknown said...

Som vanligt fantastiska foton! Tack för att du fotar och delar. Och gällande klänningarna, det är ju snyggt med hög krage men hela paketet blir lite mycket.

Gällande långhelg är det superhärligt dock är det så mycket som ska göras innan semestern så här börjar det kännas lite småstressigt. Nu är dock naturen i vår "mode" och det blommar eller är knoppar överallt, så härligt.

Så tråkigt med småfåglarna, naturen är grym ibland. :(
Snart Sveriges natinaldag, men det känns lite konstigt fortfarande. För mig är midsommar den dagen som gäller.

/ Johanna :)

Annika said...

Karin;
Tomorrow it is!
Jag undrar hur många länder det är som har kvar KRHF övh?
Här finns den inte kvar. Såklart.
Här där kyrka och stat ska vara skilda åt. HA! What a joke ...

Fåglarna ja.
Kråkor så smarta.
Känns så tråkigt att se det tomma nästet.

TACK Karin, så tacksam att bo just här.

KRAMAR!!

Annika said...

Erica:
Långhelg for the WIN!!
Nu vanlig vecka igen, men jag hoppas att din helg var fin,
Kan tänka mig att det var få barn på skolan under klämdagen.

HAHA, klänningarna ja .. Spanade lite då jag var på Target i förra veckan, men hittade inga. De måste ha varit en del av vårkollektionen. Komiskt.
HIHI, vet att du har bekvämlighet före allt.
De är säkert ganska bekväma, men det finns nog skönare, fniss, isåfall.

TACK Erica, älskar att bo här.
Alltid tacksam för att jag hamnade just i Reston.

Kramar!!

Annika said...

Carin:
Hoppas din helg var riktigt fin!
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
SÅÅÅ härligt, just att ni bägge har ledigt hela tiden.
Längtar tills P går i pension.
Långhelger är härliga.

Spot on, Amishfolket är det verkligen.
Jag skulle nog se töntig ut som fan i en sådan. Visserligen gillar jag romantiska kläder, till en gräns. MEN detta är bara för mkt.

ÅÅÅÅ tänk de som köpte era vänners hus. Att få alla de rosorna på köpet. HOPPAS de tog väl hand om dem rosenträdgården sedan.

Tack för att du gillar mina bilder!!
KRAMAR!!!

Annika said...

Susjos:
Jag vet, fågelungarna som blev kråkmat. SORGLIGT.
Klänniingarna, haha.
Men som sagt, aldrig säga aldrig.
:-D
Kram!

Annika said...

Elisabeth:

Underbart att krhf ligger där den ligger, en grundmurad torsdag. HIHI.
Som Thanksgiving här.
Då vet man vad man får sas, haha.
AHA, tack för den upplysningen. Dagen firas onekligen i flera länder.
BRA det.
Det borgar för att den får vara kvar ett tag till i Sverige också.

Läste nånstans att kardinaler kan få två kullar med ungar per år. SÅ vi får hoppas att de ska lyckas bättre nästan gång.
Kråkorna får hitta annan mat. SUCK, kråkor ...

Klänningarna är ju inte fina, jag kan inte tycka det heller. Gillar visserligen klänning som plagg, men tycker att jag också ser knäpp ut i långa klänningar. Gillar klänningar som slutar ovanför knäna.
Köpte en klänning nyligen som var lång, men tror jag ska skicka tillbaka den, eller ge den till min syster.
KAN bli så lockad av bilder, men sen borde jag ju fatta att det INTE passar mig.

Jo, egentligen är det ngt som blommar hela sommaren även om det inte r lika maffigt som i april. Men något vackert blommande finns det nog alltid under sommaren, bra det.
Just den här konrnellen är mindre flashig än den tidiga, men den här är fin likaså.
Kul att den fanns på Botaniska.

Annika said...

Nilla:
TACK! Det var magi!!

Annika said...

Humlan;
Inte för mig heller.
Tycker inte jag passar in långa klänningar faktiskt. Snyggt på andra, men inte på mig.
OCH just dessa jag visar är ju mest bara töntiga, inte konstigt att man gör narr av dem, haha.

Naturen kan vara så grym, men det är ju också naturligt det som sker även om det suger.
Som de stackars skatorna med räven.
Vet inte heller om skator tar fågelungar. Visste inte att kråkor gör det heller förrän jag såg de svarta fåglarna störtdyka mot boet.

Nu har poionrna blommat över här. DU har ditt fina kvar. Färknippar pioner i Sthlm med skolavslutning, så jag förstår att dina inte kommit ännu.
LJUVLIGA!!
Som tur är finns det ngt som blommar hela sommaren igenom.

Hoppas din helg var fin!
Kramar!

Annika said...

Bettan:
VISST är det mysigt det där gavelradhuset. Älskar alla dess blomster.
Tilltalar mig mkt.
Naturen kan vara så grym!
OCH ja, vi kom iväg, men inte till the AT som du vet.
HIHI:
Hoppas att det går bra att bo hos Linda, men det tror jag att det gör!
KRAMAR!!

Annika said...

Anna:
Förstår att du njöt storligen av helgen.
OCH snart sommarlov.
HIHI, du gillar klänningarna ! KUL!!
OCH ja, det är absolut sommar här. ingen tvekan.

Annika said...

BP:
TACK för dina fina ord om mina foton!!
Precis, naturens lagar därute och det är väl så det "ska vara" även om det är sorgligt.
Absolut, gammaldags klänningar det är. Egentligen gillar jag stilen, men till en gräns.
Jag kan tänka mig att du inte är ngn kjol och klänningstjej.
HIHI!!

Annika said...

Channal:
Hoppas du också hade en finfin helg.
Vår var bra.
Ja, lite Odd Molly kanske , men det blir lätt lite för mkt av det goda.
Stora kramar!!

Annika said...

Johanna:
STORT tack för dina fina ord!!
Blir så glad.
Ja, klänningarna är lite väl mkt, det tycker jag med. Inte konstigt att man driver med dem, hehe.

Härligt med långhelg och snart semester.
Jag hoppas att du fick en trevlig sådan trots viss stress.

Naurens lagar är grymma. De stora tar de små.
Så ska det väl vara, men det är ändå sorgligt.


JA, jag håller med, det finns inget som är mer nationaldagslikt än midsommar i Sverige, tveklöst.
Sjätte juni har jag egentligen inget som helst förhållande till. Den blev helgdag sen jag flyttat hit.