Friday, January 14, 2022

Fredag med uppdateringar och bilder!





Hej fredagsmänniskor!



Har ni plockat bort er jul nu?
Tjugondagknut som det var igår och allt. Här är julen ett minne blott sedan snart två veckor tillbaka i tiden.



Fredag igen!
Min första bloggvecka anno 2022 är all.


Ska genast delge er sjukrapporten från den västra kusten av detta stora rike. 
Karolina mår ungefär som hon gjorde igår. Men natten var god och inga andningssvårigheter uppstod. Tack och lov för det. 
Alla grabbar hade ätit med god aptit av den mat Karolina lagat åt dem, Karolina åt också och tyckte det var gott.
Karolina säger att det känns som en ordentlig förkylning. Influensan hon hade för tio år sedan kändes tydligen mycket värre. Så, oförändrat tillstånd alltså.
Hon jobbar så mycket hon orkar, ser på tv, dricker mycket te och försöker sova ibland. Typiskt nog äger ingen av de här fyra ungdomarna en febertermometer. Karolina säger att hon känner att hon har feber, men det hade varit intressant att få veta hur hög den är. 
På tisdag då jag skriver här igen hoppas jag kunna rapportera lite ljusare från LA.
Men, so far so … 

Förresten, kan också nämna att Karolina fick sin booster (Pfizer) i september så vi tror inte att den sprutan längre har någon verkan.


Jag ska även berätta för er hur det stod till i mataffären igår. 
Jag besökte Harris Teeter här i Reston igårmorse för att handla inför helgen.
Hur står det då till med utbud och tomma hyllor?
Märktes det nämnbart att det lär ska råda varubrist? 
Det stod till BRA! Jag märkte ingen stor skillnad. Allt fanns. Det rådde ingen brist vad jag kunde se. Det enda jag inte kunde hitta var den cream cheese jag ville ha. 
OCH just cream cheese vet jag folk har sagt att det är svårt att få tag på. Konstigt va? Philadelphaosten, ni vet. Märkligt.
Men alla basvaror fanns det massor av. Skönt att se. Hoppas att det forsätter så.


Som jag berättade för er fick vi underbart vacker snö i förra veckan. Nu säger ryktet att mer är på inkommande denna helg?
VI får se, jag tror det då jag ser det.



MEN förra tisdagen rådde en sällsynt vacker soluppgång över snö och is. 
Jag tog med mig min iPhone och travade ut. Mitt batteri i min Canon hade laddat UR!! Jag vet, så dumt. Dock, iPhone 12 pro tar onekligen bra bilder så det var den jag använde då jag fotade bilderna ni ser nedan. 
En helt underbart vacker vintermorgon var det, som ni ser. Annika-morgon galore! 


Någon (en amris) sa till mig, är du inte rädd för kylan när den slår till? 
Nej, inte ett dugg. Tvärtom. Jag njuter av den till 100%. Jag tar på mig ordentligt med kläder och går ut med nöje. 
En riktigt kall (allt är relativt, här är “riktigt kallt” -5C) morgon möter jag nästan ingen. Det passar mitt introverta jag som hand i handske, haha. En och annan hundägare huttrar förbi kanske, men de går snabbt in igen. 
Ibland (då jag går på golfbanan) kan jag stöta ihop med en och annan skidåkare. Det finns några stycken sådana som bor vid golfbanan och de tar fram sina skidor då det är väder. Härligt för dem! Men mest är jag ensam, med några få undantag, och det är härligt!!
Det kallaste någonsin jag varit med om här är -17 grader (för kanske 7 år sen). DÅ var jag helt ensam på min runda. Det var ingen snö, solen sken och det var kavlugnt. Skolorna stängde den dagen, på grund av kylan. DET tycker jag än idag var ett ytterst töntigt drag.
Jag har all förståelse i världen numera över att man stänger skolor för snö.
Här är det ingen som har vinterdäck och det blir för jävligt att köra på snöiga och isiga vägar med sommardäck. Skolbussarna får stora problem. 
Snö och stängning? No problems.
Iskyla, barmark och stängning? Fjantigt.


Nåväl, här kommer bilder från denna strålande fina vintermorgon i förra veckan.










Trevlig helg önskar jag er alla!!

20 comments:

Yvonne said...

Har fått rapport att julen är bortplockad hemma, iaf alla stjärnor och ljusstakar är borta, resten får vi ta när vi kommer hem, huvudsaken är att det inte syns utifrån att julen är kvar, ha, ha, ha.

Så skönt att Karolina och även killarna inte blir värre sjuka, nu kommer det nog att vända när de når toppen av infektionen, att man kan äta är ju positivt och att absolut ingen andnöd infinner sig. Hu, vilken fasa om det blev så! Ingen febertermometer, en perfekt födelsedagspresent att ge mao.

Oj, kan ni få en snösväng till? Ja, man glömmer att det är januari fortfarande och det är väl vintermånad hos er också.

Skönt att inget fattas i affärerna, borde ju bara vara importerade varor som har fastnat på vägen som fattas, därför som typ IKEA har stora problem att få fram varor.

Vilka fantastiska vinterbilder och vilket ljus, man ser att det är rejält kallt på bilderna. Skidspåren tycker jag ser väl breda ut, kanske en nybörjare, hihi

Nu ska jag börja baka morotsfrallor, så vi slipper äta knäckebröd till frukost imorgon. Ikväll ska vi möta upp Isländska vänner och äta middag med dem på någon restaurang nära där de bor.

Ha en fin fredag och en härlig helg önskar jag dig/er och skickar en stor kram

Humlan said...

Skönt att det inte har blivit sämre borta på västra kusten! Jag har själv varit utan febertermometer i flera år, men efter att andra har tjatat på mig så skaffade jag äntligen en, de kan ju vara bra att ha! ;-)
Det är ju ingen som vet hur länge vaccinerna har någon verkan, men de har ju sagt att omikron går förbi vaccinerna men ger en lättare sjukdom med mildare symptom, så det är ju svårt att veta hur sjuk hon hade varit om hon inte hade tagit tredje vaccinet. Hoppas att det blir en bättring tills tisdagsrapporten!

Så vackert ni hade det när du var ute och fotade! Så fina bilder och vilka färger! Jag håller med dig; det är svårt att vara inomhus när det ser ut sådär utanför fönstret.

Ha en riktigt trevlig helg!
Kramar!

Monica said...

Skönt att du kan följa läget hos K och killarna. Nu är väl hon matLagningsfri tre dagar också när de lagar maten. Men K kanske ser det som en avkoppling med, kan vara skönt att göra något annat men hon får tänka på att ta pauser och vila. Finns det ingen som kan köpa fyra termometrar och lägga på trappan? Eller beställa hem dem. Bra ändå att kunna kolla.

Hoppas det blir bättre och bättre för dem och att viruset försvinner långt bort i rymden.

Här inatt forsade regnet ned, det blåste mycket så vi vaknade. Konstigt väder och sen kom blåljusen, de vet inte riktigt var de kan köra in i vår park så åkte runt och det var ambulans till någon. Stackars människa tänkte jag.

Fina vinterbilder du visar. Härligt med skidspår, får genast minnen av så härligt det är med skidåkning. Igår eftermiddag var det en fantastisk solnedgång jag inte sett på länge men det blev ju konstigt väder sen. Lite blåsigt nu med men bra för vindkraftverken:-), elpriset går ned säger man.

Önskar dig och er en bra helg, skönt att du har handlat och har klart med det, vi har vårt kvar, måste ha lite god choklad då tänkte jag och fräsch frukt till allt det andra.

Annika said...

Yvonne:
Låster bra. De snälla grannarna alltså.
Toppengrannar.
SANT, huvudsaken är att ingen ser julgrejer utifrån, mohohahaha!!!

Precis, nu är nog K och killarna i mitten av sjukdomen. Jag hoppas att hon har lite goda nyheter idag när vi talas vid.
Att andnöd inte infann sig igen är verkligen a och o.
Tror nog det är på bättringsvägen.
Gott tecken att de vill äta mat.
JA, typsikt unga, ingen termometer. HAHA.
Precis, en sån kan jag ge till Mike. Han fyller år imorgon, haha!!

Ja, precis, vi kan få snö ända in i mars.
Så nu ska en ny drabbning in, men tror det blir en blöt och slaskig affär, YUK!!

Ja, jag tycker det är så lurigt att just Philadelphia cream cheese är en bristvara. FATTAR det inte. Jag förstår också det som importas, men den osten ...

HAHA, ja det kan nog vara en nybörjare med de spåren, fniss.
Morgonen var som en saga.
SÅÅÅ vacker och KALL. Det var verkligen KALLT.
Det är ngt med kylan här som är grymt, den äter sig in i en på konstigt sätt. Lite lik kylan i Sthlm, du vet. RÅ!!
Men ännu värre.
TACK, ja det var dock en morgon som var som en dröm för en fotograf.

MUMS, allt gott du bakar.
Härligt.
Ni har så fint liv, Yvonne.

Stora kramar till dig!! OCH trevlig helg!!

Annika said...

Humlan:
Verkligen skönt.
Idag hoppas jag på lite ljusare toner igen.
Tror nog de natt toppen av skiten nu.
Haha, DUUUU också alltså?!! Utan termometer!! MEN bra att du har en NU!!
Är absolut bra att ha.
Bra där, Humlan.
Tror inte hennes tredje dos har ngn verkan längre. MEN säkert kan doserna ihop göra att hon inte blev så sjuk, så kan det absolut vara.
Som du siger, omicron bryter sig in ändå.
Jag fick min dos i november, undrar hur mkt krut det är i den längre?

TACK, ja jag vet. DET var en helt underbar morgon då allting stämde. Soluppgång, ljus, snö. ALLT.
Jag kan inte vara inne när det är så där otroligt fint ute.
Det går inte.
Men kallt var det, såååå kallt.

Du med Humlan, önskar dig en riktigt fin och trevlig helg.
KRAMAR!!

Annika said...

Monica:
Ja, nu ska vi se vad rapporten idag blir.
K gillar matlagning rätt så bra numera. Hon lagar ur den kokbok hon fick av mig och P i julkapp.
Annars tror jag de beställer mkt mat, färdiglagad.
Men avkoppling är det för henne, absolut.
Jag sa till K att de borde beställa hem en termoeter. de beställer ju hem allt annat, sp varför inte en sån.
Imorgon fyller Mike år, jag borde beställa en åt honom då, fniss!!!

TRÅKIGT väder hos er.
Alltså vilka konstiga vintrar det är numera. Överallt.
Så himla tråkigt.
Usch vd jobbat med ambulansen som virrae omkring. OCH stackars den som väntade på den.
Panik!!

Tack, det var en helt otroligt vacker vinterdag. OCH visst är det härligt med skidande. Älskar att se när de skidar förbi.


Ja, jag vet at era elpriser är vidriga. Min bror hade en chockerande hög räkning.
Fram för vinskraft, ja!!


En riktigt fin helg till dig Monica!!

bettan said...

Makalöst vackra foton. Och KALLA! Fy så kallt det ser ut. Men jag tackar dig för du trotsar kylan och tar så vackra bilder. Det ser verkligen ut som en sagovärld.

Så skönt att Karolina inte är sämre. Bra att hon har aptit. Håller med dig att det vore intressant att veta hur mycket feber hon/de har. (jag vågar inte berätta att jag har en mycket pålitlig kvicksilvertermometer)

Där ser man hur rykten sprids gällande tomma hyllor. Av notisen i Sydsvenskan fick jag uppfattningen att det var mer alarmerande.

Idag har vi en solig och blåsig dag i Lund. Ska ta en eftermiddagsrunda, helst i medvind både bort och hem.

Önskar dig goda nyheter från väster och en fin helg.

KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
ÅÅÅÅ tack!!
ja, mprgonen var som en saga. Jag var ju bara tvungen att gå ut i den. KALLT var det, tro mig!!
Även om köldgraderna var runt -7 var det sååå rått.
Men härligt.
TACK snälla rara Bettan för dina ord.

Nej, de unga därute är inte sämre. Men inte så mkt bättre heller.
DOCK inte sämre och det är det viktigaste. Ingen andnöd, vilket är a och o.
Aptiten är också så viktig, de verkar alla fyra ha. Ingen har förlorat smak eller lukt.
DE gamla kvicksilvertermometerna minns jag mkt väl. OCH jag vet att de är bra. Mkt bättre än de digitala. Jag får alltid fundera på hur mkt man ska lägga på när man tar dem. en halv grad i celsius tror jag? En hel grad i Fahrenheit, tror jag. GAAH.
Sånt behöver man inte funderar över med de gamla som höll till de .... inte höll, haha.


TROR att de tog sin info i Sydsvenskan från WP. Den artikeln jag läste i WP skrämde mig så. Men så illa är det verkligen inte, iaf inte här.
DET kan hända, och var säkert så, att det såg ut så i ngn butik i DC.
Såg att ngn här lagt ut en bild på en app för oss som bor här hur det såg ut i en butik i Reston, men jag undrar över sanningshalten i den bilden också. Ska fråga min kompis som handlar i just den affären.
Jag fick allt jag ville ha, såg ingen brist alls.
Just bara vid Philadelphiaosten, vilket jag tycker är märkligt.

Bettan, njut av din prommis i medvind. Motviden måste också tacklas, men då är det desto skönare att komma hem sen.

Den bästa av helger önskar jag dig med stora kramar!!

BP said...

Helt fantastiskt fina bilder. Jag älskar att titta på vinterlandskap inifrån en varm lägenhet. Ni har fått betydligt mera snö än vi hittills den här vintern- Plusgraderna idag och igår har dessutom gjort att all snö är borta. Lika bra det, för här i nollåttaland är snön aldrig så fint och vit som hos dig.

Det går nog åt rätt håll för Karolina. Håller tummarna för henne och att du kan berätta goda nyheter på tisdag.

Ha en riktigt skön helg med eller utan cream cheese;-)

Anonymous said...

Vilka foton, så vackra så vackra. Nu trivs du det vet jag, du gillar ju vinter.
Jag gör det jag också även om jag antagligen inte på lång tid framöver kommer att uppleva vintern annat än genom andra. Man kan inte äta kakan och ändå ha den kvar. jag har gjort mitt livsval och trivs bra med det.
Jag förstår att K har covid men är på bättringsvägen, håller tummarna för snabbt tillfrisknande. Alla de våra i Sverige har också haft den i olika grad.Det svarta paraplyet är uppfällt igen.

nu ska jag läsa vidare bakåt här inne hos dig!

Karinkram!

Channal said...

Underbara vinterbilder! Speciellt de vid dammen. Hoppas på mer snö även hos oss. Jag gillar när det är -5 grader sol o snö. Jag fryser mkt mer när det är rått och +5 ute. Skönt att det är ok med Karolina! Hon kommer snart vara ute igen. Jag ska ta min tredje dos nästa helg. Då har det gått fem månader sedan den andra. Känns skönt!

Trevlig helg och Kram! Anna

Nilla Tankebubblor said...

Alltså vilka underbara bilder! Sol och snö i en underbar kombination!

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Men så vackra bilder och så mycket snö ni har! Haha, ja amerikaner kan vara så roliga ibland, trots att det blir kyla och snö varje år står en del av dem lika handlingsförlamade. Kommer ihåg att temperaturen dipade rejält till ca. plus 10-7 grader en gång strax efter jul i Florida när vi bodde där och människor tog på sig tjocka dunjackor, mössor och handskar. Det blev liksom katastrof.

Skönt att det finns allt ni behöver i mataffären. Det var galet där ett tag när folk hamstrade toa-papper. Tänk va!

Så skönt att Karolina mår bättre. Jag hade nog varit en mycket orolig mamma om jag bott på motsatta kusten och min dotter hade haft andningssvårigheter. Skönt att det löser sig...Ja, man vet ju inte så mycket om hur länge skyddet i vaccinen varar. Kan säkert vara olika från person till person. Skulle bara vara så trist om det vore något vi kontinuerligt fick lov att springa och ta.

Ja, här är juen ett minne blott. Endast ett gäng vita amaryllisblommor kvar i en skål på köksbordet. Jag säger som så många andra: Julen är så mysig att få plocka fram men lika skön att få ta bort sedan. New beginnings!

Varm kram och ha det gott!

Anneli

Elisabeth said...

Jag är lite imponerad över att Karolina orkar och framförallt VILL laga mat när hon är sjuk; själv tappar jag matlusten för minsta lilla förkylning, haha.

Skönt att det inte var någon varubrist, ja, förutom på osten då, men det går ändå att klara sig utan. Det är värre när det blir brist på fler produkter, och dessutom blir det en ond cirkel av det. Folk ser att hyllorna börjar bli tomma, då köper de lite extra, det blir mer brist och så går det runt så.

Ni får ta och flytta norrut i USA så att du får lite mer kyla på vintrarna. ;-) Jag har egentligen inga problem med kyla och fryser inte direkt ofta, förutom om ansiktet. (Kanske borde börja promenera med mask?! Skulle visserligen inte se något för imman på glasögonen, men det är en petitess. ;-)) Håller för övrigt med dig om skolstängningar - fjantigt att stänga p.g.a. kyla, inga problem (hos dig alltså) att stänga p.g.a. snö.

Vackra foton! Ja, det tycker jag även om jag inte är någon snöfantast. :-D

Annika said...

BP:
TACK!!
Det var en sagomorgon. Så vackert.
Idag kan jag inte säga detsamma, det är slask som frusit på på värsta sätt.
URK!!
Här i Restonland ligger snön aldrig länge. Aldrig.
OCH jag tycker det är så tråkigt.

TACK, ja Karolina och co är friska nu. TACK och lov!!

Ha en fin måndag!

Annika said...

Karin:
SÅÅÅÅÅ KUL att du tittade in här. Blir så glad över DET!!!
Välkommen tillbaka gulliga du!!
Ja, u vet ju att jag älskar vintern. SÅ mkt.
Men den är för nyckfull för mig, skulle behöva bo i ett kallare klimat, haha.
På riktigt.
SÅ glad över att ni trivs på Madeira och där är nog snön sällsynt, Har det nånsin snöat där??
Kanske på ngn högt belägen bergstopp?
TACK fina du för att du gillar mina bilder. Morgonen var magisk!!

K har haft covid, det har hon, Men nu frisk.
YAY!!
Vad gäller Det Svarta Paraplyet är det verkligen fortfarande uppfällt, ja. Sorgligt.

Karin, så himla kul att ha dig här igen.

KRAMAR till dig!!!

Annika said...

Channal:
TACK!!!
Ja, det är magi runt den där dammen när ljuset ligger perfekt.
OCH det är vinter.
Älskar det.
Glad att du gillar fotona.

Bra att du får tredje dosen inom 6 mån från tvåan, yay.
Skönt,

KRAMAR!!

Annika said...

Nilla:
TUSEN tack!!
Vad roligt att du gillar dem.
Just snö, stillhet och soluppgång ger en speciell känsla.

Annika said...

Anneli:
TACK!!
Hade!!
Fick mer igår, men inatt kom regnet och nu är det en enda MESS av slask, blask och is därute. SÅ otäckt. Du vet hur det är här, den vackra snön får aldrig ligga kvar.
Aldrig.
DET tycker jag är såååå tråkigt.

Ja, det är lustigt att amerikaner är sååå rädda för kyla.
Samtidigt ser man stollar som är ute i shorts i minusgrader, MÄN!!! FATTAR det inte.
Blir nästan provocerad då jag ser det, haha.

På Harris Teeter, där jag handlar det mesta av min mat, har jag inte sett direkta tecken på brist. Bland osten, men inte annars.
MEN på andra affärer, Giant tex, är det stor brist.
Tröttsamt.
OK; vi kan skylla de här stormarna för mkt a v det. Du vet ju ur det är med snöhot och the mid atlantic, folk blir som tokiga och ska handla upp sig till varje pris.
Sanningen är ju att snön sällan ligger länge. SÅÅÅÅ COOLA ner er!! HAHA.


Nu är de unga fyra i LA friska.
Men kul var det inte de där första dagarna.
PUST.
För långt bort, helt enkelt.

Visst är det så, lika kul som det är att ta fram julen lika skönt är det när man plockar bort den.
Har inget kvar heller, bara några doftljus med juldoft som ska få brinna ut, såklart.

Kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
JAG med!!
Såg det som ett sant "friskhetstecken" mitt i all sjukdom.
De var alla hungriga och K var villig att tom laga ett nytt recept, haha. Då var det ju ända på höjdpunkten av sin sjukdom.
Ja, som sagt, ett "friskhetstecken" trots allt.
Jag hade inte gjort det.

Exakt, det är det som är farligt, folk ser toma hyllor och köper på dig. SÅ blir det en ond cirkel.
SUCK.
Ja, jag kan leva utan cream cheese, haha.

Jag skulle absolut behöva bo längre norrut. Skulle kunna bo i Vermont, upstate NY, Boston, Minneapolis etc utan problem.
Peter? Njaaa .... haha.

MASK hjälper mot kylan, har märkt det. De gånger jag haft den utomhus. Har ju aldrig mask ute, men ngn ngn har det hänt. Absolut hjälper det.
Sätt glajjerna så att skalmarna vilar utanpå masken så slipper du imman :-D

Ja, herregud, när de stängde pga av kylan tyckte jag det vr bedrövligt. Tycker än idag.


OCH TACK!! VAD kul att DU som inte gillar vintern tycker om de hör bilderna :-)


Ha en bra måndag!