Thursday, December 09, 2021

Tack ska NI ha! Lutfisk, Gulligt, Veckans Chorizo, Ännu en gran, En julfilm jag KAN rekommendera och Här&Nu!




Godmorgon torsdag!




* TACK för SÅ nödvändig information!!



Igår skrev jag om hur jag--för några veckor sedan vaknat--och lagt märke till ett lätt sken från nedervåningen.
Skenet kom från ett doftljus jag glömt släcka. Det ljuset hade hunnit brinna i åtminstone 34 timmar innan jag såg att det var tänt. SÅ läskigt. 


Flera av er skrev om värmeljus och de effekter sådana kan få. 
Brysselkakan, Monica och Yvonne berättade om hur luften börjat brinna över värmeljus som stått för tätt. LUFTEN brann!! Denna eld kvävdes direkt då de upptäckt det hela.
Men sanningen är att jag inte ens visste att detta kunde hända.
SÅ tack, tack och tack för denna oumbärliga information.
NU vet jag att man inte ska ställa värmeljus för tätt. DET har jag gjort flera gånger, framförallt på semestrar vid OBX. Inte så ofta hemmavid. Men väl på resande fot alltså.
Jag har också sparat gamla ljushållare som jag tycker är fina och där jag fram tills NU haft värmeljus istället. Jag ska genast sluta med detta. Värmeljus ska tydligen inte alls stå i djupa försänkningar.


Monica berättade om exploderande Orrefors-snöbollar.  Jag har två sådana, bäst att verkligen hålla KOLL på dem.
DE borde inte FÅ exploderar med tanke på att de är gjorda för just värmeljus.


Ja, hörni, var försiktiga!!




Redan den 9 december!
Anna-dagen!
Dagen då lutfisken skulle läggas i blöt förr i världen för att bli klar till jul. Se där, sådant vetande man fick lära sig som barn och som man sedan inte glömmer.

Grattis alla “Annor” idag!


Lutfisk förresten, gillar ni det?
Jag har inte ätit det sedan jag var barn. Ärligt talat, jag avskydde det så pass mycket att jag fick annan mat då familjen åt lutfisk.
Idag skulle jag gärna prova! Det är nog mycket möjligt att jag skulle tycka om det. Mina föräldrar älskar det och de äter det ett par gånger under julen.



  Tycker du om lutfisk och äter du det under jul?




Bara en bild av min kaffemugg igårmorse ... och så ljusen, förstås ...



* SÅ gulligt!



Titta här vilken fin julgran jag hittade längs med promenadväg. Jag minns att familjen som bor där gjorde likadant i fjol.
Så trevligt inslag och fin gest!!



 




* Veckans Chorizo!


… Har minsann tagit inspiration från “A Christmas Carol”. Chorizo är nu själve Ebenezer Scrooge!! Haha, klockrent som alltid!!


 

BAH-HUMBUG!!


Bästa versionen av A Christmas Carol förresten är lätt den där Patrick Stewart gör rollen som Scrooge! En av mina favoritfilmer i juletid. 



* Vårt närmaste köpcenter.




Vid mitt allra närmaste köpcenter, eller Village Center som det kallas här i Reston, fångade jag denna gran på bild under en av mina prommisar i veckan.
Ja, jag gillar den också även om färgerna inte är de färger jag vill ha själv i juletid. Men, fram för trevliga granar på allmänna platser!


 




* Julfilm jag KAN rekommendera!



Som jag skrivit om förr denna höst tycker jag det är ytterst få julfilmer på Netflix, HBO MAX, Prime och Hulu som håller måttet i år. 
INTE för att jag sett dem alla, långt därifrån. MEN de jag sett har alla varit såååå typiska. Inte alla, men alldeles för många har varit rena, rama blajet.


DOCK, ramlade på ett guldkorn häromkvällen på Netflix som heter Single All the Way! Den handlar om två riktigt goda vänner.  Gaykillarna Peter och Nick delar lägenhet  i LA sedan många år tillbaka. Peter  kommer från en liten gullig småstad i New Hampshire och dit tänker han åka och fira jul med sin stora, glada familj.
Det slutar med att Nick följer med honom för att fira julen med familjen.  En familj som Nick känner mycket bra sen förr.

Gillar känslan i filmen, stämningen, miljön.
DET är ju det som är så viktigt i en julfilm. Här lyckas de förmedla den känslan perfekt. Bra skådisar rakt igenom likaså!


Riktigt bra film även om den såklart också till viss mån följer ”rom-com-julfilms-måstena”








* Avslutar med ... 




 ... hur naturen här ser ut just precis nu ...







  Med detta önskar jag dig en fin och bra torsdag!

15 comments:

Humlan said...

Ja, ljus ska man ha respekt för! Jag har några Orrefors-snöbollar, dels egna som jag fått och sedan fanns det ett antal här i huset, men de får stå utan ljus i ett fönster, jag har hört för många historier om exploderande snöbollar (och andra djupa snölyktor). Det är läskigt att det kan börja brinna så lätt! Tänkvärt var också det som skrevs i går om att ställa dem för tätt, det har jag också gjort vid tillfällen!
Det var verkligen ett lärorikt och tänkvärt inlägg i går!

Lutfisk har jag inte ätit på några år, jag har aldrig gjort det själv men faktiskt tyckt om ända sedan jag var barn. Hos både farmor och mormor fick vi god lutfisk. Om jag äter ett julbord så hoppar jag över de flesta varma rätter, men lutfisken testar jag, tyvärr är det inte alltid den är god men jag hoppas alltid på det.

Så trevlig idé med ett polkagristräd, man blir ju glad av det oavsett om man vill ha en käpp eller inte.
Chorizo sprider ju också glädje, jag beundrar verkligen kreativiteten och idérikedomen hos matte.

Jag gillar också julgranen även om jag inte skulle välja färgerna för en egen gran. Dessutom skulle jag gärna vilja ta bort hälften av kulorna, för att se mer av granen. Fast det kanske inte är så mycket till gran under? ;-)

Julfilmer kan vara trevliga även om de är väldigt förutsägbara, en trevlig avkoppling. Nu har jag ju inte Netflix, så jag kan se den här, men den kanske dyker upp någon annanstans.

Vackra bilder från dina morgonpromenader. Här har frosten tyvärr försvunnit från träden, men vi hade en väldigt vacker himmel i morse även om jag får njuta av den genom fönstret. Jag är inte sjukare än som en rejäl förkylning men med en väldigt skrällig hosta, men med lite feber så håller jag mig inomhus och dricker massor med te.

Ha en fin torsdag, du också!
Kramar!

Anonymous said...

Yvonne said...
Ja, man lär så länge man lever. Är mycket man inte visste vad gäller hur levande ljus kan bete sig. Värmeljus har ju betraktats som ofarliga men det är de sannerligen inte. Gäller att fortsatt koll på allt i alla rum. Vi har ju på all elbelysning dygnet om hela "julperioden" både ute och inne, så lite nojig blir man om det skulle hända nåt med dem som kan starta en brand.

Lutfisk har jag smakat en gång för en himla massa år sedan och tyckte inte om det, kanske dags att pröva igen, man vet ju inte om smaken har förändrats.

Fint med polkapinnarna som hänger och bjuds till den som går förbi.

Chorizo är verkligen tjusig på bilden, vilket jobb hon lägger ner på alla hans kläder.

Granen var fin, men gillar inte heller färgerna på kulorna.

Tack för tips på julfilm, ska kolla in den vid tillfälle.

De där sista bilderna är helt fantastiska och renen är söt, trodde iofs det var ett rådjur, ha, ha

Stor kram från mig

Annika said...

Humlan;
Oumbärlig information igår om ffa värmeljus.
Jäklar ändå så otäckt med exploderande Orrefors-snöbollar. OCH de borde inte få explodera. De är ju gjorda för värmeljus.
Att Iittalastaken exploderade kan jag förstå, där brann ljuset ner i en stake som är gjord för kronljus. Men att en snöboll exploderar. NEJ!!
Jag kommer nog inte att tända mina snöbollar mer. Eller så skaffar jag fejkade värmeljus och har dem i snöbollarna.
Ja, jag är glad över att jag skrev om detta igår.

Lutfisk, då får laga i år, Humlan.
Kan tro att det är en rätt som ät godast hemma och att den kan vara lite si och så med den på julbord.

Ja, jag blir så glad då jag går förbi det trädet med polkagrisarna. Tar ingen, men gläds åt budskapet.
Samma med Chorizo, såååå kul.
Igår när jag gick förbi var hen inte där så jag antar att matte byter skepnad på hen nu, haha.

Precis, julfilmer är förutsägbara till max ofta. Så det är lite kul när ngn riktigt bra dyker upp.

Humlan, när få du svar på testet?
Håller alla tummar för att det bara är en vanlig förkylning och inte skiten c19.
Drick te och ta väl hand om dig!!!

TACK för bildberöm!!!

Varma kramar!!

Annika said...

Yvonne:
VERKLIGEN!!
Och just detta med värmeljus var verkligen en väckarklocka för mig!!
SÅ bra info, inte klokt.
Visst, det är absolut lätt att inbilla sig att värmeljus är ofarliga.
HUA!!!
OCH i juletid är nog brandrisken förhöjd hos oss alla som firar. Det gäller att se upp!!

Känner som du, dags att prova lutfisk igen. Nyfiken. Precis som du tyckte jag inte om det. Lukten i sig var hemsk, haha.


HAHA, det kan nog vara ett rådjur eller hjort. Säkert så. Men med röd mule!!
Visst är den fin. OCH ljuset var såååå vackert den morgonen.

Chorizo är klockren som alltid.

Håller helt med om färgerna på granen, inte min stil. Men trevligt med gran.

Stora kramar till dig!

Monica said...

Vi sitter här vid tända ljus, fikar, pratar och lyssnar på musik. Och dessa värmeljus, men nu tänker jag sätta nya pluppar under ett par snöbollar, de är finast i par ändå och tänker på att de säljs alltid på Arlanda som en fin Sverigepresent, när en sprack, jag tror att den klövs mitt itu, blev vi chockade och bara stirrade och aldrig hört om det då men sen. De är ju väldigt tjocka och tunga och kanske lite djupa men det är många lyktor. Så små pluppar under så det blir lite mellanrum till underlaget och så använder jag alltid små underlägg, såna med kork på sin undersida så blir det inte så hett mot underlaget. Tror det måste vara värmeljusen ändå och man vet ju inte kvalitén på dem heller. Nu har jag samma sen länge som är bra men ingen aning om var de köpts. Har ljuslyktor på fot där ljusen sitter i en liten fördjupning högst upp men vi tyckte ofta att lågan kom för nära när folk rörde sig och skulle ta något vid bordet då så typ snöboll passade bättre.
Nu såg vi att på de senaste kronljusen blev veken på slutet väldigt stor och fladdrande så den får knipsas ibland. Men det är fint med levande ljus och mysigt, och regler runt det så man kan vara trygg. (Jag är övervakaren i detta och lika så bra det), ja då mumlar jag, nu släcker jag ljusen och vet hur många det är:-).
Slutade för länge sedan med mossa och jox i adventsljusstakar och de är lika fina ändå. Finns ju andra typer nu. Men lite förvånad att det finns så många ljuslyktor (Ernst med) som liknar vaser. Kommit mer sådant och jag köpte två (inte Ernst) i fin färg med en liten lädersnodd om men de blir vaser nu enbart.
Här kan jag berätta angående mossa m m. En kollega som bodde i väldigt stor lgh här, två badrum, bastu, två öppna spisar, jättestor balkong m m m m. Vi har också balkong som ett vardagsrum men denna "värre", vi visste inte såna lgh fanns här då. Tonåringar hemma och adventsljusstaken med mossa tänd. Hon gick ut med hunden. Tillbaka på långt håll såg hon flammor i burspråken, köksön brann och hela köket, brandbilar. Vi arbetade lite tillsammans bara men kollegor sa att hon blev inte sig lik sedan. Tror det var känsligt, grannar i samma typ av lgh blev väl galna när de tänkte på vad som kunnat hända hela fina huset. Ja det blev skilsmässa, inte av detta kanske, men flytt flera gånger och till slut långt bort. Och lite tänkte vi väl också att gå ifrån den typen av ljusstake men kan ha varit stressad och tonåringarna gick väl bara till sina rum och glömde.
Enda gång något sådant hänt och då kan man nog inte bo kvar, här är det strikta typer:-) men börjar flytta in lite yngre igen och det kan vara bra.
Vi såg julfilmer hos Anna och älskar Chatsworth, jularna där och kanske för vi har varit där så många gånger alla årstider med varandra och vänner och har bara så helt vackra minnen. Denna gick på TV 4 och fler finns från det slottet, ja är som en liten stad och jag tror det vackraste i hela UK. Har en värme på både in- och utsida. Vi såg också julen på det slottet där Downton Abbey spelades in men inget slår vackra Chatsworth. De har mycket foton på nätet nu till denna jul.
Och gillar de fina granarna du visar. Ha det fortsatt fint och bra Annika.

Annika said...

Monica:
DET är märkligt med snöbollarna, tycker jag. De borde helt enkelt inte få spricka och explodera eftersom de är gjorda för just värmeljus.
Precis, även jag har köpt sådana på ARN och gett bort.
DU har så rätt i att det säkert har med kvaliteten på värmeljusen också. Helt övertygad om det.
Det är nog smart att sätta små pluppar under dem och att sedan inte ha dem direkt på ett träbord.
Precis, jag har också alltid känt mig trygg vad gäller ljusen eftersom jag blåst ut dem, och kollat. MEN det är fortfarande nästan en gåta för mig hur det det där Yankee Candle kunde brinna så länge som det gjorde utan att jag la märke till det.
Ja, en läxa är lärd iaf.
Har inte heller mossa i min adventsstake. Som du säger, det finns så många fina där det inte krävs.

Ja just det, de där lyktorna ja som man ska ha värmeljus i i glas. Jag har också sådana.
Lika bra att inte tända dem. Jag menar, vid explosion ryker ju det tunna glaset all världens väg. Hemskt.

Men du, din arbetskamrat som lämnade ljusen och gick ut och kom tillbaka till eldsvåda. SÅ fruktansvärt hemskt.
Ja, att se sitt hem brinna ner måste påverka en för livet och därtill om man har grannar som börjar hata en ... usch så vidrigt-
Ja, kanske sa hon till sina tonåringar att de skulle passa ljusen, men de lyssnade säkert inte.
Ännu mer en påminnelse att man aldrig någonsin ska lämna tända ljus. Aldrig.

Ja, jus förstår att ni har så jättefin julminnen från jularna hos Anna i England-
Julfilmer, besök på olik slott, affärer, mat etc.
Fint att ni delar allt det där. OCH nu är Anna hemma igen och det är ju ännu bättre, förstås.

Granarna är fina.

Ha en jättefin torsdag!!

Brysselkakan said...

Tänkte på de där fd hållarna till doftljus: sätt i tjocka stearinljus! Tror de i Sverige kalla kupéljus (varför har jag ingen aning). Alltså låga lite smalare blockljus. Det finns också lim för ljus, dvs man duttar under och kan limma fast på det mesta.
Här i vår lilla stad är det ingen stor gran på torget i år, tror inte det var det förra året heller, utan istället har tre "granar" bundits av granris, kanske tre meter höga. Och så glitter och ljus. Rätt fina faktiskt. Överlag är det rätt bra på att pynta i vår stad och även till påsk. Vid Lucia sätts det marschaller i stora korsningar och rondeller i hela stan. Måste ta tid att tända alla!

Anonymous said...

Hej! Jag har oxå varit med om att ljuslyktor spruckit. När jag just flyttat in i min första lägenhet hade jag en lykta av porslin på mitt nyinköpta träbord. Efter en snabb dusch hade lyktan spruckit mitt itu o de tre värmeljusen vält. Kan säga att det träbordet var det inte mkt med efter den händelsen. En stor svart ring mitt på, dessutom fullt med stearin...
Gullig julgran du gick förbi! Undrar hur ofta de får fylla på godis? :-)
Vet du Annika, just den filmen började jag titta på härom kvällen men tyckte inte alls den verkade bra. Får kanske ge den en chans till.
Kram från Anette!

BP said...

Vilka kloka och kunniga läsare du har! Jag visste inte heller att luft kan brinna. Så intressant, speciellt för dig som ÄLSKAR levande ljus i alla former. Nu förstår du varför jag håller mig till (förhoppningsvis) icke brännbara LED-slingor;-)

Julgranen har faktiskt fel färg även för mig, däremot älskar jag Cany Cane julgranen. Jo, den var med ifjol också, men den tål verkligen att upprepas. Älskar även adventsljusstaken i ditt centrum.

Chorizo är oslagbar. Hens matte måste ju ha en hel garderob full med kläder och accessoarer för alla 365 dagar. Christmas Carol är även en av mina favo filmer/böcker.

Det ser inte ett dugg vintrigt ut hos sig utan dessa färger symboliserar höst för mig. Himla läckra speglingar i vattnet:-)

BP said...

Me again: Glömde ju svara på frågan om jag gillar lutfisk. Jag bara ÄLSKAR lutfisk, min man och de flesta av mina kompisar hatar rätten. Däremot får jag inte ned brunkål och brysselkål;-)

Susjos said...

Oj så läskigt med alla historier om brinnande och exploderande ljus! Jag har också Orrefors snöbollar, men det var länge sedan jag tände dem.
På jobbet lyser det fladdrande stora blockljus som går på batterier, de ser verkligen riktiga ut, och jag har faktiskt tre stycken själv!
I dag fick jag ett doftljus som gåva på butiken Rituals, vi tände den ikväll, och den doftar alldeles för mycket, doftljus är inte min grej!
Men något jag älskar så är det lutfisk!!! Tyvärr är jag ensam om det i familjen, så nu var det ett par år sist som jag åt det, firar vi jul hos svägerskan så brukar det bli lutfisk, men i pandemitider så har det nu blivit mindre firande i stora grupper....
Ha det gott!
Kram!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, jag vet vilka ljus du menar. Absolut, ska köpa sådana och ha i de gamla hållarna. Visste inte att de kallas kupeljus, så tack för det!!
Just det, när jag har rengjort dessa hållare har jag märkt hur KLISTRADE dessa ljus är. Har dock inte alls tänkt på att det finns sådant klister att köpa i affären. Tack för det också :)
Tror säkert det är fint i din stad nu. Många städer får ju till dt mkt bra numera. Det är väl nästan ett minne blott med trista granar med kala slingor av glödlampor?

Annika said...

Anette:
SÅÅÅÅÅ LÄSKIGT!!
Ja, jag har varit med om det jag med, men explosion i glasstake då.
Sen vet jag att värmeljus kan flamma upp. Men just detta med gasmoln och annat är ju såååå läskigt.
Som ditt stackars träbord, och att du gick in i duschen ... HUA!! Ingen tror ju att ngt ska kunna hända med ljus då. MEN det visar bara hur vanskligt allt är- LÄSKIGT!! Och i ditt fall var det väl just värmeljusens fel. DAMN!!
Jag undrar också hur ofta familjen med granen måste fylla på? Kanske inte så ofta? Undrar egentligen om någon enda tar?
Fast ungar brukar ju inte vara blyga, hihi!!

ÅÅÅ ge den en chans till. I början är den ju lite typig och kan uppfattas som ett visst överspelande, men troooo mig den blir bra. OCH den är absolut inte helt förutsägbar heller. En av mina favoriter i jul.

Kramar!!

Annika said...

BP:
Jamenvisst!!
På dessa två dagar har jag lärt mig saker och ting jag inte hade en aning om. GASMOLN över värmeljus som kan ta eld. Att aldrig ha värmeljus i djupa stakar.
TACK säger jag!!!
Absolut, fattar fullkomlig att du satsar på LED- Tror absolut att de borde vara ytterst säkra.

Håller helt med, julgranen i South Lakes är inte fin. Alltså i färgerna.
Men godisgranen är topp. SÅ trevlig tradition att se den. Har aldrig tagit en cane dock, haha.
ÅÅÅÅ du menar den judiska menorhan. Ja, den är fin!!

BP! Du måste se versionen med Patrick Stewart om du kan. DEN är såååååååååå bra.
OCH visst är Chorizo bara såååå bäst!!!

Nej, du det ser inte vintrigt ut på mina bilder. Det är fulhöst.
Men det är vinterns färger här likafullt. Med lite otur får vi ingen snö och då dealar vi med denna skala fram till i mars.
KUL.
Tjaaaa .... haha.
TACK, ja jag älskar de lugna morgnarna och vi har ju så ofta sol också. ETT stort plus i kanten.

OCH du gillar lutfisk. KUL.
Ja, jag är sååå nyfiken att prova den rätten igen.
AHHHH, jag har inga problem med kål alls. MEN jag fattar absolut vad det är som du inte gillar med det.
Speciell smak har det ju.

Annika said...

Susjos:
VISST är det!!
INTE visste jag att LUFTEN ovan värmeljus (om de står för tätt) kan börja brinna. USCH!!!
Jag är lite halvsura nu för att tända snölykorna. USCH för explosion av dem. Kan se splittret framför mig ...
Vet du, jag gillar de där batteridrivna blockljusen, de ser SÅ äkta ut De passar ju så bra på jobbet också. DE orsakar iaf inte eldsvåda.
ÅÅÅ i min kalender fr just Ritual har jag hittills fått två doftljus. Jag är en sucker för dem, men jag förstår ju att alla inte är det. Doftljus är nog verkligen inte för alla.
Härligt att du gillar lutfisk!!
Di får göra egen!!
Jag är jättesugen att prova igen!!
Kramar!!