Tuesday, December 07, 2021

A trip down Memory Lane





Good morning!!




My girl is home!!
She arrived Sunday evening. Peter and I went to Dulles Airport to pick her up. I love picking up loved ones from the airport. I wish I could do it more often!
I also love to arrive at an airport myself and be picked up by a dear family member. It is special!! So, anyway, she’s home!! YAY!


I am so glad Karolina can come home like this and spend several weeks with her old folks.
One has to love the whole work-from-home concept. THANK you technology for this!



It is so easy to lose oneself into what is now part of the past. Previous christmases, for example. The years fly by.
Christmases pass one by one. 
We are all getting older. Things tend to be a bit different each and every year.



My own childhood christmases were solely happy times and I collected the greatest of memories. You want you own child to have the same kind of memories that you grew up with.
Or, the same state of mind that Christmas gave you as a child. That state of mind that you carry with you into adulthood, and hopefully into old age as well.


Since I married an American we have always mixed our traditions. And, yes, I love that aspect. If it wasn’t for Peter I would probably not ever have embraced Christmas stockings. Nor would I have opened Christmas gifts on Christmas day morning.
Peter would never have embraced Christmas Eve the way he does now. He would never have learnt to appreciate pickled herring, Jansson’s Temptation, my Christmas meatballs etc. 
Karolina, she grew up with this mix. I love that. Long live diversity!!



So, let’s take a little trip down memory lane, shall we?



20 comments:

Humlan said...

Det är så härligt att ni har hittat er variant av firande, en kombination av era traditioner som verkligen ger mer och ingen behöver offra sina traditioner.

Härliga bilder på Karolina, det är verkligen något speciellt att fira med barn, framför allt under deras första år.

Jag förstår att ni uppskattar att ha Karolina hemma och visst är det skönt att man faktiskt kan jobba på distans i fler och fler yrken numera.

Ha en bra tisdag!
Kramar!

Keith said...

Nice to see the younger pictures of Karolina celebrating Christmas. If only she could have stayed that age forever! ;-) Glad she is home for the holidays. It will be great to see her soon!

Annika said...

Humlan:
Ja, det är det verkligen.
Det tog nog några år att slipa till dem, men sen satt de :-D
Ja, det är verkligen fint att fira jul med barn. Skapa deras julminnen, allt sådant.
Så mysigt att ha K hemma nu. OCH ja, detta att jobba hemifrån alltså. Priceless!!
Ha en jättefin tisdag.
Kramar!!

Annika said...

Keith:
Little Beenie ...
HA, no ...
Can you imagine having a baby for 25 years ... You get old, but your child is always a baby.
NO thanks. HAHA.
NO!!
BUT I see what you mean. Big time.
Yes, you'll see her soon!!!

Bloggblad said...

Otroligt! Egentligen är det inte länge sedan något av fotona togs, när man som jag har långt perspektiv bakåt. Jätteroligt att hon är samma goa glada tjej fortfarande!

Annika said...

Bloggblad:
Precis, det är ju inte så länge sen. Egentligen. Samtidigt ett helt liv.
Tiden flyr.
Samma glada unge än idag :-D

Anonymous said...

Yvonne said....
Alltså, vilken sötnos, och så lik din man. Nu som vuxen är hon ju lik sig själv och har gått från en sötnos till en mycket vacker tjej. Härligt att hon är hemma igen och så länge. Tänk så bra det är när man har ett sånt jobb så man kan jobbar varifrån man vill, ja kanske inte där det är för många timmars tidsskillnad, annars går det ju galant. En dator och hörlurar så klarar man sig långt, kanske också en mobil är bra att ha. Jag behövde bara dator och mobil så kunde jag jobba från Spanien utan problem. På den tiden kostade det ju pengar att ringa om man var i ett annat land, så den biten betalade jag själv, men det var ju bara småpengar. Det mesta sköttes över datorn.

Kusinen på bilden ser inte riktigt glad ut över att vara med på bild, ha, ha, ha.

Den granen var rejäl i sitt omfång, men vacker! Maffigt med stora granar tycker jag.

Ha en fin tisdag hälsar jag med en stor kram från ett -14 gradigt Åkersberga, brrrr

Elisabeth said...

Min barndoms jular var precis som dina; jag har enbart glada minnen av dem. Är så glad för det! Mina jular är förstås i nästan bara svenska, men lite tyskt är det i dem också, speciellt med vad vi äter (eller ja, kakorna ;-D)).

Så fina bilder på Karolina! Det är faktiskt lite konstigt, även för mig, att tänka på att hon är 25 år nu, haha. När jag började läsa din blogg var jag liksom 24, alltså yngre än Karolina är nu. Känns helt orimligt! För övrigt gillar jag verkligen din klänning på fotot från Karolinas första jul. Så snygg!

BP said...

Vilket charmerande inlägg! Love it! Så söt hon är Karolina, ja det är hon ju fortfarande om jag tänker efter;-)

Håller helt med dig vad gäller "diversity". Vi är ju också en "mix" då min man ursprungligen är från England. Vi bibehöll julklappsutdelningen på julafton, men som efterrätt efter skinkan och ibland kalkonen är det alltid flamberad "Christmas Pudding" som man nuförtiden kan köpa även i Sverige. Inte på 1980-talet, då skickade makens föräldrar över en X-mas pudding.
Du ser vilka minnen ditt fina inlägg triggade hos mig;-)

Annika said...

Yvonne:
TACK Yvonne.
K var verkligen lik P då hon var bebis . Nu är hon mer lik mig :-)
Men såklart mest lik sig själv.
Precis, K jobbar mot CA så lite strul är det för henne. Hon måste jobba ganska sent på kvällen etc. Men det ska väl gå det med. De flesta dagar kan hon bestämma timmarna själv. Men ibland är det ju möten etc.
Hon har sin dator med sig, och mobilen. DET går finfint.
Precis lite annorlunda då du jobbade på distans. Just detta att telefonsamtal numera är sgs gratis.
Ebba ja, haha. NEJ hon var inte helt med på den bilden. KOMISKT!!
Den granen var så stor att den föll!! HAHA.
Men jg håller med dig om att det är fint med stora täta granar.

ÅÅÅ jag avundas ert väder. SÅÅÅÅÅ mkt.
Kram från ett femgradigt Reston!!

Annika said...

Elisabeth.
Tänk vilken glädje och ynnest det är att få känna så.
Tänker på alla de barn som INTE känner så. Det är så sorgligt.
Jag kan tro att det blir mest svenskt i era firanden därhemma. MEN med liiiite tyska inslag, det är trevligt!!!
Älskar sånt.
ÅÅÅÅ wow, du var 24 då du började läsa min blogg!!!
WOOOW kan jag känna då!! Så himla KUL!!!!!
Ja, K vr NIO då jag började skriva här. Oroligt att hon är 25 nu.

TACK, den klänningen ÄLSKADE jag!!!! Jag hade den flera jular. Minns inte vart den tog vägen sen. Men jag älskade den!!!

Annika said...

BP:
TACK BP!!
Åren har minsann rusat iväg. Otroligt att bebin är 25 idag.

HEJA mångfalden!!
VAD den har berikat allas våra liv!! Brukar tänka på det ofta, vilken tur att man bor på en plats där det råder mångfald.
OCH så bra det är att man kan blanda traditioner.
Precis, du känner ju till det hela på ett personligt plan du också.
Älskar att ni gjorde som ni gjorde. OCH idag kan man köpa Christmas pudding hemma. DET är ju en sådan fin del av det hela. Mångfald äger och berrikar.
SÅÅÅ kul att mitt inlägg triggade minnen!!!

Channal said...

Ljuvliga bilder! Älskar gamla bilder… så söt liten Karolina! Nu får ni njuta av julen och ha det jättemysigt alla tillsammans! Gillar mixen av en svensk och amerikansk jul.

KRAMAR Anna

Från Glam till Damm said...

Härliga bilder! Jag förstår att du gärna tar en walk down memory lane...Det är väl fint att få göra det ibland. Jag går vilse dår hela tiden. Ibland alldeles för mycket.

Vi har också firat både på svenskt och på amerikanskt sätt. Mest svenskt i början och sedan mer amerikanskt över tid.

Underbart att få ha Karolina hemma över jul.

Varm kram och ha det gott!

Anneli

Susjos said...

Så kul att få se lite bilder från forna jular, och på din söta dotter ! Så underbart att få ha henne hemma så länge nu under julen!
Visst har man fina minnen från julen som barn, trots att vi hade det väldigt knapert när jag växte upp, så fick vi julklappar, julmat och julgran fanns såklart. Minns att man klädde sig så fin på julaftonen, verkligen en speciell dag.
Våra barn är uppvuxna med liknande traditioner men med flera släktingar, ofta hemma hos svägerskan med kusiner och farbröder. Ett nyare inslag är att farbror Håkan läser dikten "Tomten" av Viktor Rydberg, och han gör det med en sån inlevelse, jag blir ofta så tagen och rörd att det kommer en tår!
Ha det gott! Kram från ett kyligt Solna, just nu -12 grader..brrr

Brysselkakan said...

Härliga bilder och minnen!
Njut av att ha K hemma!

Annika said...

Channal:
TACK!!
Ja, en nostalgitripp ibland är verkligen mysigt.
DET är så mysigt att ha henne hemma!!
Mixen mellan det svenska och amerikanska blir verkligen bra.
KRAMAR!!!

Annika said...

Anneli:
TACK!!
Så är det, jag kan förlora mig i det. Jag med lite för mkt ibland.
Börjar man sätta sig med gamla album fastnar man där. Eller, om man läser om brev. DET är som n tidsresa.
Jap, kan nog säga att det är samma här. I början var det mkt mer svenskt än amerikanskt. Dt har blivit mer amerikanskt med tiden hr också. Som julklapparna. Numera öppnar vi dem på morgonen. Förr alltid på kvällen. Alltså julafton.
Men svensk julmiddag och julmys är det hela dagen på julafton. Ibland kanske vi öppnar en klapp på julafton.Men inte mer.
SÅÅ mysigt att ha K hemma.
KRAMAR!!

Annika said...

Susjos_
TACK!!
Vad glad jg blir.
ja, det är verkligen härligt att ha henne hemma nu i flera veckor.
VI med, inget överflöd alls.
Det man fick fick man till jul och sin födelsedag, aldrig annars. Men mat och mys var det gott om på julen. Men jag kommer också från ett hem där det inte fanns så mkt pengar, vi vr ju fyra barn och det gällde att vända på slantarna.
ÅÅÅÅ vad fint det låter med dina jular. OCH med Tomten som läses upp av Farbror Håkan. GILLAR det verkligen.
Det är speciellt. Sådant som ni alla alltid kommer att bära med er.
AVIS på er kyla!!
Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!!
Ja, så mysigt att ha henne hemma.