Wednesday, October 06, 2021

På utflykt med Thor. Första resebrevet.

Godmorgon!!

Nu sitter jag återigen här vid min laptop vid köksbordet. Vi kom hem i söndags efter vår vecka bland bergen i sydvästra Virginia i hyrd husbil.
OCH vilken UNDERBAR vecka och resa det har varit! Jag vill UT igen!!!
Jo, jag skulle verkligen kunna tänka mig att skaffa mig en egen husbil. DET skulle vara underbart roligt.

Bilen vi hyrde var en en så kallad sprinter van, en Dodge Ram Tellaro 3500 Thor som var splitterny.
Det är en väldigt bra modell, perfekt för två personer. Fler än två kan man inte vara i den.
Vi körde ju enbart i bergen--mer eller mindre hela tiden--och där måste man ha en stark motor som orkar ta sig upp för motlut som heter duga. PLUS såklart är det LIKA viktigt att bilen har bra bromsar i de branta nedluten. Givetvis måste den förstås även vara smidig och lättstyrd med tanke på de otroligt krokiga vägar vi kört.
Allt detta var denna bil! Den spann på som en katt. Att en husbil är smidig och lättkörd är nog verkligen A och O.

Vi packade in alla våra pinaler direkt då vi ännu befann oss hos uthyraren, och vi fick stuva undan på bästa sätt vi kunde, phew!!
Jämför gärna med hur man stuvar undan i en fritidsbåt.
Nej, vi hade inte med mycket kläder, bara vandringskläder, vi hade två par vandringsskor var plus tofflor att ha då vi campade. Jag hade inget smink med mig. Inga finare kläder. Inget sånt.
Loved it!!!
Däremot hade vi med mycket mat, samt förstås sängkläder och handdukar. Täcken,  kuddar och rubbet skulle också med. Jag hade dessutom stoppat ner två tjocka filtar (de kom till användning).
Vi hade med dricksvatten likaså.
Husbilen hade en liten kyl/frys som var förvånansvärt rymlig! Gasolspis, badrum med dusch och toa längst bak i bilen. Två soffor som blev till sängar om kvällen + en TV.
Vår första natt gjorde vi en dubbelsäng av de två enkelsofforna, men det blev för bökigt. Jag menar, vi fick kravla för att komma in på toan, haha. Så vi körde varsin enkelsäng resten av resan. De sängarna var inte breda, det kan jag säga. Kanske 70 cm. Men, det gick ändå.
Skulle vi skaffa en sprinter van skulle vi inte välja denna design, den med badrummet längst bak. Det finns modeller där badrummet ligger i mitten av bilen, de är bättre. Då kan man ha dubbelsäng som man aldrig behöver montera ner längst bak. Men i det här fallet var detta det enda raka.

OCH uppmärksamhet fick den minsann då vi tankade eller kom till campingplatser, såååå många kom fram och berömde den. Ja bland dem som känner till husbilar alltså. DET var ju roligt. Synd bara att den inte var vår egen.
Gillade också att den inte SKREK ut att det var en hyrbil. Vår förra, som vi hyrde via Cruise America, fullkomligt vrålade KOLLA HYRBIL!

Det är så härligt att ge sig iväg i en sådan här bil.
FRIHET!!
OCH jag gillar att ha “bostället” med sig vart man än kör.
Första natten campade vi i Shenandoah River State Park. FULLBELAGD camping, och det förvånade mig. Jag trodde Peter och jag skulle vara ganska ensamma, men det var vi således ICKE. Inte någonstans var vi ensamma. Ganska skönt faktiskt för en som har livlig fantasi, vilket jag ju har, haha!!

MEN, det fina i denna kråksång är amerikanska campingplatser.
Fasiken, de måste vara unika!!
INTE för att jag har campat på många campingar i mitt liv. DET har jag verkligen INTE!
Fast som jag impas av amerikanska campingar!! Inte minst över det faktum hur privata de är, och hur bekväma de ÄR.
Alla campingar har picknickbord och lägereldsring vid den plats man hyr. Samtliga.
Många har så kallad full hook up, det betyder att man kopplar upp bilen mot elnätet, kommunalt vatten och att man har en tank under marken där man kan tömma avfallsvatten och toan, hehe. Mycket bra.
Vissa campingar har EN dumpstation i vilken man tömmer vid avfärd, men väldigt många har dump precis vid ställplatsen också. Skitbra, rent utsagt (pun intended) ;-)
MEN framförallt har man så stort område för sin husbil eller husvagn. Man är inte rätt upp i någons annans knä. Jo, på somliga campingar står man ganska trångt. MEN på de flesta gör man det inte!!!!
OCH det, det GILLAR jag!!

Ni skymtar en granne strax ovanför där Peter sitter.  Men hallå!!  Hur härligt och privat är inte detta!!!

I Shenandoah River State Park, där det var fullbokat, SÅG vi knappt våra grannar!! STORT gilla på det!!!

Då vi installerat oss där tog vi en förvånansvärt lång vandring. DET var inte meningen att den skulle bli så lång som den blev. Vi gick nämligen lite vilse bland lederna där, haha.
Men, det kändes gott att komma tillbaka till husbilen efter de 12.5 kilometer det faktiskt blev den eftermiddagen. Vi hade tänkt gå högst sju!! Men det blev nästan det dubbla. SÅ kan det gå, pust.

Ja, man kan köpa ved på campingplatserna. Vi grillade korv till middag och satt sen ute resten av kvällen. Kvällen blev dock inte så lång eftersom vi var så trötta efter att både ha packat vår egen bil och packat ur den, packat in husbilen samt att vi fått vänja oss vid den. Liksom, förstås, att vår vandring blev så lång. Men härligt var det. Ja, faktiskt helt underbart!!

Vår närmsta granne.

Nu ska jag avsluta detta första resebrev.
Fortsättning följer givetvis!
Önskar er alla en BRA och fin onsdag!

20 comments:

Anonymous said...

Yvonne said....
Ser ut som ni haft en fantastisk vecka och tänker på hur gott ni måste ha sovit om natten efter dagens vandringar, skönt trött i både kropp och själ tror jag.

Bilen ser ju jättefin ut och så fantastiskt så mycket man får plats med om man packar smart.

Så gott med en grillad korv över öppen eld, helt annat än att köra på grillen.

Så roligt att läsa ditt resebrev och se alla fina naturbilder både här och på Insta.

Stor kram från ett soligt men lite blåsigt Spanien

Yvonne:
JAAA!!! En helt UNDERBAR vecka var det. Jag skulle kunna göra om det här i morgondag!!
Bilen var BRA!! RIKTIGT enormt BRA!!!
Tusen tack snälla Yvonne. SÅ roligt att du gillade detta.
Kram tillbaka från ett fuktigt och grått Reston!!!

Stockholmsbo said...

Vilken härlig resa ni varit ute på.
Bilderna härliga.
Imponerande camping.
Trevligt att ha dig tillbaka igen, Annika.

BP said...

Thor är synonymt med "compact living" tycker jag . Riktigt smarta lösningar, även om jag undrar hur två amerikanska personer modell XXXL skulle få plats på sängarna... Inte ert problem, jag förstår;-)
Å vilket underbart fint väder ni har haft. Ingen höstfeeling alls där. Raka motsatsen till här...

Stockholmsbo:
TACK, ja det har vi verkligen varit. Helt underbart!!
Ja, jag är mkt impad av campingarna här.
TACK snälla, blir glad!!

BP:
Mkt smarta lösningar, och det gick riktigt bra för oss att stuva undan allt vi hade med oss denna vecka.
Thor var mycket bra!!!
Tror inte personer XXXL skaffar en sprinter van, haha.
Det finns fetare modeller för dem, hehe. PUN intended.
Ja, vi hade jättefint väder, helt perfekt.
Hösten kände vi av i SWVA, så vacker.

Elisabeth said...

Fantastiskt med så mycket plats på campingen! Husbilen är onekligen compact living, men det förefaller vara välplanerat, med var sak på sin plats. (Kylskåpet är för övrigt större än det jag hade i en av mina lägenheter i Göteborg. ;-) Det säger nog mer om den lägenhetens storlek än om husbilen...) Vandring är så härligt, även om det för en person som mig låter lite otäckt att ni virrade bort er ett tag, haha.

Brysselkakan said...

Så kan man gissa att det blir en egen husbil snart?
Jag är ju bokstavligen uppvuxen i olika varianter, var tio år när pappa byggde vår första av en gammal Folka-buss! Köket bak, mamma fick stå under luckan ute och laga mat i ur och skur... Och syrran och jag sov fram (soffa och inte två säten som i moderna bilar), jag sov på soffan och syrran på en påhängd skiva ovanför mig. När hon var på plats fick jag åla ut genom dörren om jag måste... Känns så här efteråt som livsfarligt om det hade blivit bråttom. Sedan uppdaterades bilarna genom åren och just nu har mamma och pappa just sålt sin sin sista bil, den hade golvvärme, dusch, toa, ugn mm mm. Men de är för gamla för sånt numera.
Kul att ni hittat något ni gillar så mycket! Snart är ni ute igen tror jag!

Annika said...

Verkligen fulltankade på natur! Ser superfint ut! Jag tycker ordet Shenandoah är så vackert - vet inte vad det är - ja, det förekommer ju i en eller annan sång. Men själva ordet i sig sjunger liksom. Som ett sagoland, typ som Tirnanog på irländska.

Det verkar helbra att bo i husbil. Synd bara att jag inte tycker speciellt mycket om att långköra förutom kanske efter en riktigt körig tid när jag behöver rejält med timmar att tänka och liksom meditera.

Kram!

Susjos said...

Vi har aldrig provat husbil, ännu! Vem vet när det blir av, er resa ser heeeelt fantastisk ut! Tjusig husbil och vilka härligt stora privata campingplatser, ser ljuvligt ut!!
Ha det gott!
Kram!

Humlan said...

Vilken fin bil ni fick tag på! Jag förstår att ni trivdes med den, både praktisk och snygg! Men det där med att flytta toan låter verkligen självklart. :-)

Lika fina campingar som förra gången! Det är ju verkligen ett extra plus när allt är så välordnat och man inte bor packade på en öppen plats.
Och en fin vandring fick ni, även om den blev längre än tänkt. På bilderna förstår man att både ni och bilen måste klara av branta backar, både uppför och utför. :-)

Kramar!

Elisabeth:
VISST är det!!
Jag älskade det som du förstår- SÅ privat, men ändå med grannar.
PASSAR mig perfekt.
Compact living är det onekligen.
Skulle man bo i en husbil hela tiden är detta inte modellen man vill ha. Men för en veckas semester, med bra väder, är den perfekt.
Tror vi ska prova ett nummer större nästa gång.
Kylskåpet var förvånansvärt stort. Fick rota ganska länge där dp jag skulle ha ngt, haha.
Japp, vi gick lite vilse där ett tag. MEN jag har en app som visar exakt var vi är, vilken led etc. DEN har jag använt mig av mkt på denna resa, phew!!

Brysselkakan:
ÅÅÅÅ det vore en dröm!!
Sk testa några andra modeller också innan vi slår till . OM vi slår till.
Nu dröjer det nog ett tag innan vi åker ut i en sådan igen, i vår kanske??
ÅÅÅÅ vad roligt att du är uppvuxen med det här livet. DET är inte jag. Ngt helt nytt för mig.
OCH vilken händig pappa du har!! WOOOW!!!
Så bra gjort att han byggde om en folkabuss.
Nu vet jag varifrån ditt praktiska kommer ifrån!!
Ja, det är nog smart att sälja då man inte längre känner sig säker på vägen. Eller det ÄR smart!!!
Men kan tro att de sörjer den.

Annika:
JA! Det är vi!!
Det har varit natur deluxe hela veckan.
Älskade det!!

OOO ja, jag håller med, Shenandoah är ett SÅ otroligt vackert ord.
Som en saga, ja. Ett mystiskt och vackert sagoland någonstans långt bort.
Undrar vad det betyder? Måste googla på det.
VACKERT!!

Älskar husbilslivet och långkörning. MEN bara om jag får sitta bredvid, vill INTE köra själv, pheeew ...

Kramar>>

Susjos:
TACK, det var helt underbart.
DEn sådan jättefin semester på alla de sätt.
Ja, campingarna är jag sjukt impad av, de flesta av dem iaf.
Kramar!!

Humlan:
Jättefin bil. Så fin.
Och väckte så mkt uppmärksamhet på campingar och då vi tankade, haha.
KUL.
Ja, att ha toan längst bak går inte. OCH det är för smalt att sova på 70 cm ett längre tag.

Ja, det här var första dagen, då vi följande dag var i Shenandoah NP fick bilen verkliga prövas. OCH ännu mer sedan i SWVA.
Dem häll måttet på allra bästa sätt.
Älskar campingarna här, de flesta (det finns undantag).

Kramar!!

Anneli said...

Vilken mysig och bra husbil. Vilka fantastiskt bra campingplatser ni har i USA (i alla fall i den delen ni var i) :-). Förstår att du vill åka ut igen. Jag har aldrig åkt i husbil, men man blir verkligen sugen på att prova på. Roligt och trevligt att du är tillbaka på bloggen. Kram

Anna-Lena McGrath said...

Jag fick lov och gå in på din blogg och kolla ”er” van! Vi har kollat dem på husvagnsmässor, men de känns oftast enormt trånga. Fördelen är ju att de är extremt smidiga att köra!
Campingplats-tillgång blir bara värre och värre. Alla är fulla och vi har gjort det här i över tio år. Det är nästan omöjligt nu sen pandemin. Plötsligt har alla blivit skogsmulle.
Vi köpte en 26ft RPod dual axle. Deras största modell och den är perfekt för oss på alla sätt och vis, men jag är sugen på en Teardrop eller mindre variant som inte skrämmer mig. Jag vågar knappt köra med denna, och Leos bil ”struggle” nu trots att den är inom viktgränsen.

Kram, Anna-Lena

Anneli:
Ja, jättebra!! TACK snälla du, det är roligt att vara tillbaka igen!!!
Fina campingar för det allra mesta, ja, Det finns undantag, ska visa vad det lider.
KRAMAR!!

AL:
Hej, det var INTE igår. Så bra att du fick anledning att klicka dig in här då, haha!! ;-))
Ja, de är trånga, men smidiga. Perfekt för två personer. Fler kan man inte vara i en sådan.
Men att den spann på bergsvägar och krökar på ett tryggt sätt är A och O.
Vi ska hyra en annan modell nästa gång, pröva oss fram lite. Det kan nog bli så att vi köper en med tiden.
Har en kompis som äger en teardrop som hon och hennes två hundar kuskar runt i väster om the rockies nu. DEN är verkligen liten, men så söt.
Peter körde vår bil hela tiden.
Javisst, husbils/vagnsförsäljingen har ju ökat över hela värden iom pandemin, förståeligt.
Vo bokade dessa campingplatser ca en månad innan vi for.
Du får klicka dig in här igen och läsa mer framöver, för jag har många resebrev kvar att skriva.
Njut av er husbil, äskar det livet.