Tuesday, June 09, 2020

Right now!





Good morning!!!


What is it now?
Week 14
Day 92

Say what?
Weird. Yes, that is really all I can say, weird …


For some reason I think we are getting more and more used to the current situation. We are adapting.
I also think people in general are more relaxed. And for Pete’s sake, that is not strange at all. A human being cannot live in a constant state of fear.

SO, how are YOU doing?

Our weekend was good in many ways.
We celebrated my sweet father-in-law with family, very appreciated.
Peter and I took some very local hikes. Or walks may be a better word.
The weather has been FANTASTIC! Like, picture perfect summer days. And, the good thing is that it’ll continue for a couple of days, the perfect weather that is.


Reston is divided into three different areas.
South Reston, where I live.
Central Reston, where we have our very big Reston Town Center. That part of town is also the original part of Reston, the core of it all.
North Point, the newest part of Reston that also partly belongs to Herndon when it comes to school boundaries.
We have SO many walking trails ALL over Reston. Actually, we have 55 miles of them. Luxury? yes indeed it IS!!
Peter and I headed for the paths in the original part of Reston on Sunday. I really like that area, it is genuine, lots of original and quirky houses. And, that is also the home of Reston’s other golf course, a privately owned one. The one I live next to is public.




The path goes right thru Hidden Creek golf course.













This is Lake Anne, a lake I really like.









I love this place by Lake Anne.



The weather was perfect, as I said. Peter and I enjoyed all these paths that were somewhat new to us (we have hiked on some of them in the past). However, we tend to walk mostly in the southern part (partly because we have SO much green space here, and SO many different kinds of paths, concrete, wooden, gravel. But mostly just out of convenience).
It was a joy hiking on these “new” paths in our own home town. We loved it.




Old original Reston town houses.





In memory of all black people that have been murdered by the police forces.  Every single name was written down in chalk on Lake Anne Plaza.  Black Lives Matter.













This is Robert E Simon, the founder of Reston.  HE would have been in huge favor of this movement. 








Alas, yes, you all know how unruly the times are right now in my part of the world. Police brutally and racism have really been something that we have had enough of.
Sure, you know about the big protests in ALL major cities in the US. And, also in the smaller ones. People are outraged and rightly so.
There is a movement going on now that I believe will lead to something.

Sunday night it was time for us Restonians to gather for a friendly protest.
Peter and I were debating whether we should participate, or not. In the end, we decided to go since we live so close to where they were going to gather, the overpass crossing Dulles Toll Road connecting South Reston to Central Reston. There were SO many people out and about, and the evening was beyond beautiful weather wise.
People of all ages had gathered. ALL wearing face masks for safety.
All the cars that crossed this bridge were honking and cheering and made the protest even better!
People then marched to Reston Town Center to continue the rally, but Peter and I actually went home after the chanting on the bridge.
We saw many people that we know. I am so thankful to live in this progressive area.
I am also very happy that it turned out to be such a peaceful protest.
But, it seems like the true looting and riots are over. However, the demonstrations and the rallies are NOT.




The hubby is filming.





People gathering on Reston Parkway right on Dulles overpass.














Picture from Reston Now.




Picture from Reston Now.






Picture from Reston Now.




All the rest are my pics. 


















The cars gave the protest an extra dimension.  





I also think that the face masks gave it all some extra power.






























All of a sudden the Dulles Toll Road was empty of cars.  I have never seen it like this before.  A security measure.  Also powerful!  I don't think I will ever see this motor way closed again.


With this I wish you all a good Tuesday!

11 comments:

Äventyret framtiden said...

Ett mäktigt inlägg!
Det är jättebra att folk reagerar och kräver respekt för allas lika värde.
Det är också så otroligt att det fortfarande existerar rasism i USA, kontinenten med så många olika raser. Ofattbart för min del fastän jag vet att rasism ligger nära under huden på många människor i vår värld när det kommer till kritan. Det är verkligen dags att få bort den ur våra liv. Det handlar inte om våra hudfärger, vi har alla samma färg på våra hjärtan. Men fint att ni deltog ni också. Jag skulle också ha kommit med om jag var där. Tummen upp för er Annika!

Ljuvliga vandringsvägar har ni lagt bakom er igen. Tack för sommaren du bjuder på!
Ha en fin tisdag och bara ha det jättebra!
Kram

Annika said...

Karin:
TACK!!
Ja, folk är så förbannade. Jag brukar oftast inte riktigt tro på sådana här rörelser. Det eftersom jag lärt mig att inget sker efter dem. Som masskjutningar.
MEN i det här fallet tror jag nog att något KAN komma att ske.
Vi får se.
Rasismen frodas nog överallt, i alla länder. Människan har inte kommit långt är, om ens någonvart alls?
Ja, här ligger det såååå djupt, så djupt. Det grundar sig i slaveriet mkt av det. OCH sen då att att svarta inte fick fullständiga rättigheter förrän på 60-talet då det var the civil rights movement.
TACK Karin!
Ja, vi slängde vår skräck för covid över bron och deltog. Jag är glad att vi ställde upp.

TACK FÖR DIN KOMMENTAR,fina Karin.
Kramar!!

Keith said...

The place you love at Lake Anne could be nice to hang out at. Like a day at the beach 😉 There are lots of nice spots in Reston.
Quite a crowd in Reston! All the names in chalk really hits home. Weird eeriness seeing the Toll Road empty.

Erica said...

Jag håller med; det känns som att de flesta av oss börjar ha vant oss vid den nya situationen. Och att vi (många) tyvärr blir mer och mer slappa med restriktionerna i och med sommaren.
Vilket i och för sig kanske inte är jättejättebra, eftersom - så att säga - "faran inte är över än".
Men det är som du skriver; det går inte att leva i panikläge hur länge som helst. Och det går inte hålla folk instängda hur länge som helst.
Det har tydligen nu blivit ett större sjukdomsbortfall av personal på skolan som ligger granne med vår förskola. Är förstås inte bekräftat att det skulle röra sig om Covid då de måste testa sig först. Men lite läskigt känns det ändå. Nämnda skola ligger bokstavligt typ tjugo meter från vår förskola. Det skiljer ett staket mellan...


Så härligt att ni fick så fint helgväder. Skönt med sommarpromenader. Speciellt, som sagt, i de fantastiska miljöer där du bor!!
Efter att ha följt din blogg i tretton år, så skulle jag någon gång flytta till USA så ligger ju Reston definitivt på listan över potentiella städer! :-D


Fantastiskt och mäktigt att se bilderna från demonstrationen!
Det är så MÄKTIGT vilken genomslagskraft detta fått över hela världen.
Black Lives Matter!!!
Nu hoppas, hoppas, hoppas jag att detta fortsätter även när det "svalnar" på sociala medier. Eller, det får inte svalna men hoppas du förstår hur jag menar.
Det räcker inte att haka på en populär hashtag en vecka och sedan lämna det, utan det måste fortsätta. eftersom det handlar om liv och död.

Vet inte om du följer henne, men kan tipsa om Instagramkontot
action4humanity_se (Lovette Jallow). Jättebra, tänkvärt och informativt konto!


Ha en fin fortsatt dag och ta hand om dig/er!
Kramar /Erica

Annika said...

Keith;
I know, I love that little beachy area at Lake Anne. SO serene.
I know, such a good crowd in Reston. Felt very energized by it all.
The toll road, It was strange seeing it like that.

Annika said...

Fint att se med demonstrationerna! Så positivt! Hoppas verkligen att det leder till riktiga djupgående förändringar.

Ja, det är konstigt att man vänjer sig. Och lite farligt - känns som vi har dålig koncentrationsförmåga. I vilket fall som helst så orkar man inte vara rädd hur länge som helst. Jag vaknade en morgon och kände mig inte som världens undergång var på väg längre - och den känslan hade ju iNGET med själva viruset att göra för där är läget nästan oförändrat. Utan det var på något sätt min hjärna som hade släppt tanken att det var farligt. Men jag fortsätter vara försiktig ändå.

Kram

Annika said...

Erica:
ja, det är val den mänskliga själen, antar jag.
Det går inte att hålla en befolkning i strypgrepp hur länge som helst. OCH som du säger, faran med Covid är verkligen inte över. Tror vi har fler infektioner hos mig just nu än vi haft på mkt länge. Visserligen går kurvan i landet ner, men i Fairfax co är den inte på nedgång. Dessa demos kommer säkert att stå dyrt likaså.
Absolut otäckt när det kommer så nära som hos dig.
Ingen går verkligen säker. Tänkte på det, att vi utsatte oss rejält i söndags jag och P.
HUA!!


Reston är verkligen ett trevligt ställe att bo på. Älskar det, det kan jag ärligt säga :-)

VISST är det. Jag fick sådan energi och kände sådan kamratskap under demon. Det har jag känt vid stora demos förr också.
OCH att de går fredligt till tror jag är A och O.
BLM ja, det är ett gammalt slagord. Tror det härstammar från tidigt 60-tal. Men det poppar ofta upp till ytan igen.
NU tror jag faktiskt att ngt revolutionerande kan ske. MEN, vi är luttrade också. Jag vet ju var mkt slutat, i ett ingenting.
Men detta är ju extremt, så vi får se.
HOPPAS.
På SM lär det väl tona ut vad det lider, men vi ska hoppas att de som bestämmer FATTAR!!!

nej,, tack för tips, Erica!! Ska kolla in det kontot!!
Tack och KRAM!!!

Annika said...

Annika:
HOPPAS det!
Verkligen.
de fredliga demosarna över landet har ju varit talrika över helgen.
MÅÅÅÅ det ske en förändring. Verkligen!!!

Visst, ja absolut, man vänja sig. Blir mindre rädd. Tar fler risker. Absolut farligt, känner mig själv som the weakest link nu ...
Vem vet vad vi drog på oss i söndags?
Känns inte kul. Men samtidigt är jag så glad över att vi gick och att vi engagerade oss.
det var ganska länge sen jag släppte det där med världens undergång, har nog gått in i ett annat mode nu vad gäller hela covidbiten.
Men jag tar inga risker såsom frisör, sitta inne på en restaurang eller fixar naglarna etc. OCH alltid mask bland folk, alltid. Vi måste också, för den delen. Inomhus på affärer etc.
Men visst känner jag mig som den felande länken just nu ... just pga demon.

Kramar!!

Elisabeth said...

Visst är det så att man vänjer sig vid saker och ting. Jag vägrar kalla detta för "det nya normala", för jag vill tro att "det gamla normala" kommer tillbaka, men däremot har läget blivit ett normaltillstånd, så att säga. Jag har egentligen inte börjat slappna av - snarare har jag blivit ÄNNU noggrannare med allt. Jag har till exempel köpt ytdesinfektion (som handsprit, fast starkare och för ytor) som jag bland annat desinficerar min mobil med varje dag - i början använde jag bara köksspray. Jag har också en liten flaska handsprit i mitt skåp i skolan, och den använder jag ofta. I höst, när vi ska ha normal undervisning, kommer jag att även att desinficera min dator varje dag. Däremot finns det MYCKET jag fortfarande inte gör; äter på restaurang/café, går till frisören, är för nära folk etc. Eller som på jobbet idag, när det fanns godis i en påse. Normalt hade jag gladeligen ätit av det, men nu? Nej tack. Jag vet att Corona troligen inte smittar via mat (eller godis ;-)), men det kändes ändå bäst att avstå.

Vad bra ändå med demonstrationen. Att alla hade munskydd är ju verkligen något som minskar riskerna för smittspridning. (Bara inte folk tog av sig maskerna och därmed pillade sig i ansiktet...) Här verkar majoriteten av demonstrationerna urarta i kravaller, p.g.a. att en massa drägg/ligister ser sin chans att bråka. Suck!

Elisabeth said...

Alltså, ursäkta det dåliga språket i min kommentar! Vad hände med den röda tråden och att binda ihop texten på ett bra sätt?! Får skylla på att jag tänker för mycket på betyg för närvarande. ;-)

Annika said...

Elisabeth:
Man vänjer sig, slappnar av och blir mindre rädd. Mänskliga psyket under stress, tror jag. Det går inte att vara livrädd hela tiden.
JAG med, vägrar också det Nya Normala. KOMMER aldrig att acceptera det. Det gamla bara SKA komma tillbaka. Vilket jag också tror att det gör. Övertygad faktiskt.
Jag är också noga med handtvätt och rengöring av ytor, Nitisk nästan.
Men det känns bra att hålla på så.
Är dock inte rädd för mat som lagats av ngn annan längre, ett tag var jag det. Godis från allmän skål eller chips? Nope, inte för mig heller.
Jag kommer att vänta med frisör, att hänga på krogen eller att besöka min nageltjej. MEN fick precis höra att vi i NoVA går in i Fas 2 på fredag. Progress!!

JAG erkänner att jag känner mig som felande länk just nu. Har tänkt att P och jag nog utsatte oss i söndags ... MEN alla använde munskydd s å ... och vi var utomhus. Men några sociala distanser var det inte tal om egentligen. Går inte.
Så jag grubblar lite på det. Time will tell ... gulp ... men visst känns det lite sårbart just nu.

Här har demonsarna blivit fredliga. MEN som du vet har ju tillräckligt med drägg och idioter redan försökt massor.

HAHA, ingen fara med din text!! Inte alls. Förstår att betygen upptar din tid nu!