Thursday, February 27, 2020

Svårigheter att kommentera, Bestulen och Shorts på vintern




Godmorgon torsdag!



*   Svårt att kommentera?


Igår fick jag höra av tre olika personer att det var så gott som omöjligt att kommentera min blogg. DET är verkligen så trist att höra för mig. Jag vill ju att det ska gå fort och lätt.
Speciellt trist är det då jag skrivit ett inlägg som tagit stor tid i anspråk och som jag vet brukar väcka reaktioner och feedback.


Era kommentarer är ju faktiskt det som ger mig energi och lust att skriva. Utan dem skulle jag tappa gnistan fort.
Därför är det extra trist då blogger sätter käppar i hjulet. Svårigheter att kommentera har gått i vågor sedan den dagen jag började blogga för länge sen.

Det här med verifiering för er som inte har googlekonto är inget jag kan göra något åt. Det är blogger och google som har bestämt det.
Jag kan inte själv ta bort de där högst irriterade förfrågningarna om övergångsställen och broar. Visst, jag skulle önska att jag kunde, men det här är något Google har bestämt.

Jag vill inte heller godkänna kommentarer innan de publiceras. Skulle jag göra det skulle mycket gå förlorat, tycker jag.
Jag har ju inga konstiga kommentatorer heller, så det finns ingen anledning för mig att godkänna innan publicering.

Iallafall hoppas jag att det ska gå lättare idag för den som vill kommentera.





*   Bestulen



Karolina och hennes tre tjejkompisar från Elon hade en underbart rolig weekend i New Orleans nu under Mardi Gras-firandet.
De hade haft så jättekul nästan hela tiden. Smolket i bägaren uppstod  när Karolinas kompis Katie märkte att hon blivit bestulen på mobiltelefon, kontokort och ID.
Panik. En riktigt skuggkastare eftersom detta skedde första kvällen i New Orleans. Det hände då de stod i folkmassan för att se en av de många parader som äger rum under Mardi Gras.
Klart att en sådan folkmassa är rena drömmen för ficktjuvar.
Katie fick spärra telefon och kontokort direkt. Men hennes ID var och förblev borta. Som tur är hade hon ett extra kreditkort inlåst på rummet tillsammans med sin jobbmobil.

Tjejerna gick till polisstationen för att anmäla detta, men fick då höra att det inte är någon ide. Det sker så många stölder under mardi gras att det är mer pappersjobb än det är värt att anmäla, enligt polisen. För rent krasst kommer tjuven aldrig att hittas.

Problemet skulle ju bli hemresan med flyget.   Du måste kunna legitimera dig för att ens komma ombord på planet. Polisen menade att Katie skulle åka till flygplatsen två timmar innan avgång (hon bor i Seattle) och där förhöras av TSA.

Det gick toppen att göra så, inga problem alls. Katie kom ombord på planet utan knorr. Men, hon är ung, vit, vacker, amerikansk och blond …
Ni vet vad jag menar …

När allt detta smolk lagt sig festade flickorna friskt. OCH tydligen ska de alla tillbaka nästa år, de tänker göra detta till en ny tradition.




*   Shorts och tisha.


Alltså ja, vad kan man säga? Igår när jag var ute och gick var det visserligen milt ute. Alltså, det var sju grader och dimmigt till max.
Lite duggregn i luften.
Jag upphör aldrig att förvåna mig över de män, och pojkar, som går i shorts och t-shirt mitt i vintern.
FATTAR det inte!!
ETT i sanning amerikanskt fenomen, tror jag. Ja, jag har i och för sig hört att det förkommer i England också. Icke förvånade kanske, eftersom det ofta verkar som om amerikaner och engelsmän tänker på liknande sätt.
Aldrig att man ser en kvinna klädd så här på vintern.

Ärligt talat, jag tycker det ser helt stört ut. FATTAR inte att de vill och står ut.
Och ja, det var sju grader varmt igår på morgonen, men detta fenomen uppkommer lika ofta då det är -7.
SKUMT!!






Nu önskar jag er alla en fin dag.  OCH så hoppas jag att det ska vara lätt att kommentera idag.

11 comments:

Elisabeth said...

*Jag har inte haft några problem med att kommentera. Visst, jag får klicka på övergångsställen, broar, bilar respektive bussar (olika från gång till gång), men för min del fungerar det bra. Bara att klicka på övergångsställena/broarna/bilarna/bussarna och så publicera kommentaren. För att vara på den säkra sidan brukar jag dock alltid kopiera min kommentar innan jag trycker på publicera.

*Så trist med stölden i New Orleans. Det är ju inte så man vill börja sin semester. Bra i alla fall att det löste sig, men precis som du skriver, Katie hade onekligen fördel av att vara vit, blond och amerikan. Hade nog varit svårare om en person med ett arabiskt namn använd den strategin...

*Detta med shorts och t-shirt mitt i vintern är sannerligen konstigt! Jag kan förstå det om det är ordentligt varmt vintertid, som det ju är hos dig ibland, men i temperaturer under 10 grader?! Nej, är märkligt.

Anonymous said...

Yvonne said….
Kommentera var inte svårt men på sena em skulle jag kolla in ditt svar och då gick det inte att komma in förrän några timmar efteråt mer åt kvällen till,

Trist med ficktjyvar, men svårt att slippa dem helt tyvärr. Fingerfärdiga typer som inte lärt sig vanligt hyfs. Kul att det blev en bra helg ändå och att hon kom hem dit hon skulle utan giltigt id.

Shorts och T-shirt, ja vad ska man säga. Helt stört och man fattar inte vitsen med det. Inte är det så snyggt heller när man tänker på vilken årstid det är. I Spanien är det oftast turisterna som går klädda så året om, just i år har det ju varit extrem värme hela vintern men även kallare år går folk klädda så, oftast manliga individer :-)

Här i Åkersberga vaknade vi av helt vitt ute och det fortsätter snöa. Jag och en kompis var i Barkarby igår (IKEA) och där låg lite snö kvar och var lite isigt på Bauhaus parkering och jag tänkte "stackars de som bor här med snö och is" och så vaknar man till ett helt vitt landskap, så nu är det mig det är synd om, ha, ha, ha

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram genom snöyran till dig

Karin Eklund said...

Det kommer och går kommentarskrånglet via Blogger/Google. Tråkigt är det när det pågår. Minns att du hade problem attngöra det hos mig också men att vi gemensamt löste det hela. sen dess har det fungerat, peppar,peppar.
Skönt att det löste sig på bästa sätt för Karolinas väninna.

Jag hade en moster som gick utan strumpor/strumpbyxor under kjolen också när det var rejält vinterkallt. Hon stack sina nakna fötter direkt i vinterstövlarna och så gick hon ut i kylan. Även när temperaturen kröp långt ner och hon frös aldrig. Kom ihåg det här när jag läste om de barbenta männen.

Ha det fint Overthere!
Kram

Sara said...

Och igår blev det ju inte stopp pga verifieringen, den fick jag ändå göra tre gånger. Utan det där högst irriterande "Hoppsan, det har uppstått ett fel" för det pågick i flera timmar och då går det inte att komma vidare vare sig med eller utan verifieringar. Trist. Och till sist var det du som fick det stora nöjet att klistra in min kommentar igår;) Men jag brukar också kopiera kommentaren innan publicering, för skriva om allt igen, nej, där går gränsen. Tycker synd om dig dock när du lägger så mycket tid på ett inlägg. Och ett så roligt inlägg!

Vad tråkigt för Katie med stölden. Sen trodde jag att det krävdes en polisanmälan för försäkringsbolaget, jag tror att det är så i Sverige?

Kortbyxor och tisha när det är kallt ute, konstigt.. Det borde rimligtvis kännas ytterst obehagligt. Här kan man se någon gå så en kort bit när de ska till gymmet, men inte annars.

Ha en fin torsdag, sis! Älskar!

Humlan said...

Jag gav upp i går ...

Så trist att bli bestulen, även om man lyckas stoppa kort så kostar det ju alltid en massa tid och pengar. Jag trodde, precis som Sara, att det krävs polisanmälan för försäkringen, jag har för mig att det var så när jag blev av med plånboken för många år sedan (fick tillbaka den efter några veckor, det enda som var borta var kontanterna).
Men så roligt att få uppleva Mardi Gras, jag kan förstå att de vill göra det till en tradition. Dessutom är det ju ett roligt tillfälle för dem att träffas om de bor långt ifrån varandra.

Ja, varför klär man sig inte efter vädret? Visserligen känner jag flera som inte är frusna av sig och klär sig tunt, men de går i alla fall inte barbenta och bararmade ute på vintern!
På tal om kyla så är det snö här. En ovanlig syn denna vinter.

Nu önskar jag dig också en fin dag och hoppas att allt fungerar så att jag "får iväg" det här.

Kramar!

Annika said...

Elisabeth:
Så märkligt detta. Blogger lever sitt eget liv.
Mycket märkligt, och FFA tråkigt. Har ingen lust att flytta bloggen till WP heller. Är ju så van vid detta nu.
SUCK.
Idag verkar det lite bättre iaf.
SMART att du kopierar, det gjorde min syster igår också, så fick jag lägga ut den.
Idag verkar det kanske funka ngt bättre?

Exakt, precis så jag tänkte, inga problem för vackra, vita Katie att ta sig igenom på tio minuter. Men om det varit en annan ... ngn av "fel" sort, då. Inte ens säkert den personen kommit ombord.

Shorts och t-shirt på vintern är så konstigt, och ett fenomen jag aldrig kommer att fatta.
Haha:

Glad att du inte har svårt att kommentera!! :-)

Annika said...

Yvonne:
DET måste ha varit ngt fel med blogger igår. Idag verkar det funka bättre.
Precis, ficktjuvar har ju gyllene tillfällen i stora folksamlingar där folk är upptagna med annat. TRIST.
Jag är glad att allt ordnade sig.

EXAKT, det är bara FEL på vintern oavsett temp med shorts och t-shirts. Oavsett temp, det ser bara så knäppt och fel ut.
Märkligt fenomen detta.
MEN vanligt, även i -10 :-)

I Spanien kan jag tro att turister norrifrån tänker, NU är jag i Spanien, då ska det vara VARMT. Jag tänker minsann vgå i shorts hela lovet.
HAHA.

JA, ja såg att ni har snö. Säkert en blöt och otäck sort.
Tror inte den blir långvarig. Men snö i feb är ju helt normalt, efter en onormal vinter.

KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
Verkligen, det har gått i vågor det där hela tiden.
JAG kan ännu inte kommentera på inbakade kommentarsfält, som du hade förr. Men sådana här pop-up går bra.
SÅÅÅ glad att du bytte, Karin!!

DIN moster, jag ryser när jag läser det.
OJ oj ... det skulle jag inte klara.
Men hon var en varmblodig person, helt enkelt.

Karin, ha nu en toppenfin dag på ÖN!!
Kramar!

Annika said...

Sara:
SURT var det igår. Verkligen.
Ja, det är ju astråkigt när jag lägger flera timmar på att skriva ett stort inlägg och så strular det i fältet. USCH.
Men idag verkar det vara bra :-)
TUR att du sparade din långa kommentar, och att jag sedan kunde klippa och klistra in den. DET funkar ju ibland om det behövs, haha.
Jaja, idag verkar det inte lika bökigt i fältet.
Tur det.

Det är nog lite annorlunda här med den saken. Alltså försäkringen. Iaf vad gäller ficktjuveri.

HAHA, grabben me shorts och tisha, det är sååå vanligt här. SOM du vet.
Nej, aldrig att jag sett det i Sverige på vintern. Som du säger, kanske till gymmet, men inte annars ...
STOLLOT!

ÄLSKAR!!!!

Annika said...

Humlan:
Hade du samma problem som min syster? Att det blev fel när du skulle lägga upp den?
GAAH!
SÅÅ trist.


Tror de har lite annorlunda regler här, och att det skiljer från delstat till delstat. Ska höra lite mer med K om hur det går för Katie. Hon fick en ny iPhone utan prut, det vet jag. Men, ja ... det kan ju hända att polisen skrev ngt ändå.
Vem vet?

Ja, det är här med klädkoder här kan ibland vara svävade,haha. Och det är alltid killar som går klädda så här. Komiskt.

DU fick iväg det, så vi ska hoppas att det är OK igen nu!!!

Kramar!!

Anonymous said...

Ha ha, ja själv håller man på att frysa ***** av sig fast man har långkalsonger, långbyxor,täckjacka, ulltröja, mössa, vantar och så går någon förbi med shorts och ser helt bekväm ut :)