Friday, September 20, 2019

Här och nu!




Hej på er alla så här på fredagen!


Långsamt, men alldeles säkert, börjar pusselbitarna falla på plats.
Det är SÅ skönt.



Lake Thoreau, det är som om sjön ville visa sig från sin allra vackraste sida då jag tog min första pw denna höst.



Det är förhöst nu.
Hösten är den allra bästa tiden här där jag bor. Kort sagt, hösten är ljuvlig.
Fast det är klart, ännu är det nog mer sommar än höst. Vad sägs om 32 grader i helgen?
Precis, så varmt ska det bli här då.
Dock, dagarna sedan jag kom hem har varit de allra bästa tänkbara. Det har varit runt 24 grader, ingen fukt, klarblå luft och sol.
Men, hösten märks ändå i naturen. Det mörknar snabbare nu, nätterna är svala, daggen vilar tung på morgnarna.









Det är vansinnigt torrt i naturen.
Marken dammar. Det lär inte ha regnat på minst en månad. Då jag var ute och gick igårmorse märkte jag att vattenståndet i sjöarna är lågt.
Trädens löv verkar gulna lite nu också, men jag vet inte om det är av torkan eller av årstiden? Förmodligen torkan eftersom löven här oftast inte gulnar förrän under andra halvan av oktober.








Fast jag varit borta så länge som jag varit i sommar känns det på ett sätt som om jag aldrig ens varit ute på vift.
Ja, ni känner säkert själva till känslan då ni varit på resande fot.
På många andra sätt märker jag mindre, och större, förändringar omkring mig. Igår när jag gick på min vanliga runda var parkvägen plötsligt avstängd på ett ställe. Totalt. Det gamla dagiset som jag brukar gå förbi var rivet och nu håller man på att bygga ett äldreboende på den platsen. Hepp, det var nytt …
Jag får lägga om den rutten lite nu.







Men, det känns fint att vara på plats i sitt hem igen, det gör det.
Den där vilsna känslan från första dagen hemma är puts väck nu.







Och så är det helg likaså.
Skönt som bara den.  Den här veckan har känts så oändligt lång.









Nu önskar jag er alla ett mycket trevligt veckoslut!!

20 comments:

Humlan said...

Ja visst är det konstigt det där att man så snabbt landar hemma och det känns som man knappt har varit borta alls.
Du har ju förut beskrivit och visat hur lång och vacker era höstar brukar vara, ni har (förmodligen) en härlig tid framför er.

Här är det sol och bara svag vind i dag, men inte mer än runt 10 grader, så det gäller att vänja sig med strumpor och jacka ... Kanske behöver jag en kofta också? Men jag gillar verkligen hösten (numera), tänk att jag äntligen har lärt mig att uppskatta alla våra årstider t.o.m. vintern!

Ha en bra dag och en härlig helg!

Kramar!

Brysselkakan said...

Lite avis på att ni fortfarande har värme... Här fryser jag mest hela tiden och vet att det blir så fram till slutet av april. Minst.
Men prognosen säger sol och +18 i morgon så det får vi njuta av!

Ha en fin helg!

Annika said...

Humlan:
Visst ÄR det!
Som om man inte varit borta alls. På andra sätt kan det kännas avlägset, men mest framträder den där "jag har aldrig varit borta" känslan. Mkt konstigt.
VI har så vackra höstar här, den allra finaste tiden på året. Så vi går snart in i den nu. Ljuvligt.
Jag måste ha jacka då jag går ut och går på morgonen, bara 8 grader idag.
men på dagen blir det varmt.
JA! Vad bra att du numera uppskattar höst och vinter, underbart.
Trevlig helg!
Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
Vi går in i hösten nu, den är vacker och varm för det mesta. Soliga varma dagar och kyligare nätter. Bästa tiden på året.
Ja, jag såg att ni ska få varmt i helgen.
Ha en fin helg!

Erica said...

Tråkigt när det blir så pass lång torka att naturen påverkas på det sättet.
Jag känner att den ultimata sommaren skulle vara att det regnade kanske 2-3 gånger per vecka, men BARA på nätterna :-)

Jag tycker det låter så härligt när hösten kommer så sent. Tror faktiskt jag skulle uppskatta den mer om det var så här också. Att oktober var höghöstmånaden alltså.
Numera ligger temperaturen här stadigt på ensiffrigt tidigt på dagarna.
I morse låg det frost på marken när jag åkte till jobbet, ca. 6:30.

Håller med till 300% angående det där med att det känns som en aldrig varit iväg på en resa när man kommer hem. SÅ sant!
Samma med semester, även om man inte reser iväg.
Jag var ledig 5 veckor den här sommaren, och jag har ALDRIG varit så avslappnad någonsin som under dessa veckor. Men när jag jobbat 1 vecka kändes det som om jag aldrig haft semester... Konstigt det där ;-)
Och nu känns det nästan overkligt att jag jobbat i 7 veckor sedan jag slutade semestern...


Så fina bilder i inlägget också, som vanligt! :-D
ÄLSKAR speciellt de två första, med det spegelblanka vattnet! Finns inte mycket som är SÅ rogivande som just spegelblankt vatten. Lite som orörd, böljande pudersnö.


Hoppas du får en toppenhelg!
Kram /Erica

Elisabeth said...

Haha, lite komiskt att det ska byggas äldreboende istället för dagis! Omsorg som omsorg liksom. ;-)

Det stämmer absolut att det knappt känns som att man varit hemifrån, även om man varit på en annan plats länge. Undra vad det beror på egentligen? Måste väl ha någon naturlig förklaring, annars vore det inte så.

Trist att läsa om torkan. Nog för att det är skönt med sol, men brist på regn för länge är inte roligt. Säkert beror det på torkan och inte på årstiden att löven börjat gulna. Här är det fortfarande nästan helt grönt. Björkarna har fått en del gula löv, men annars syns inte hösten så mycket just på träden.

Äventyret framtiden said...

Så himla sköna bilder!
och så skönt att du har landat därhemma igen, utan jetlag.
Torka är sällan bra längre tider, det tar på naturen.
Förhöst har vi här också men inte alls lika vacker som hos dig.
Skitkallt har vi rent ut sagt, hård blåst och mycket vatten ovanifrån. Mellan regnskurarna får man ta sig ut och hoppas på att himlen håller tätt. Men likväl så gillar jag hösten väldigt mycket.
Önskar dig en riktigt skön helg!

Annika said...

Erica:
Ja, det är det. Just att det märks så tydligt.
Har inget emot regn, så för mig får det gärna regna även dagtid då och då :-D
Det är lugnade för själen. Men visst, regn på natten är ju absolut härligt och bra det också.
Ja, du har en lite för kort sommar hos dig, det kan jag hålla med om. Här är hösten ljuvlig och så fin. Tänk så annorlunda det är från plats till plats.

Precis, det är verkligen märkligt det där att det känns som om man aldrig varit borta eller ledig.
Mkt underligt fenomen.
Och som du säger, man måste inte ens åka bort för att märka av det.

TACK, jag älskar också spegelblanka vatten. Det är verkligen ljuvligt.

Erica, ha nu en jättefin och bra helg!
Kram!

Annika said...

Elisabeth:
Sant, haha.
Verkligen. På det gamla dagisets plats ska det nu bli äldreboende. Det kommer att ligga fint vi golfbanan. Det ska bli intressant att se hur högt det blir.

Ja, jag undrar också varför vi alla tycker att det känns som om vi aldrig varit borta efter en resa eller en semester. Mkt underligt det där.

Det är ledsamt när det är torrt. Jag har inget emot regniga dagar heller, så för mig får det gärna vara mulet och regn då och då.
Träden gulnar nog prematurt nu, och sjöarnas vattenstånd är så låga. Let it rain.

Önskar dig en fin o BRA helg!!

Annika said...

Karin:
TACK Karin! Det känns bra, men jetlag har jag ännu ;.)
Rent själsligt är jag nog på plats igen.
Mkt skönt.
Jag med, Karin, älskar hösten. Både min höst och den lite regnigare och bistrare som hos dig.
Det är ngt vilsamt och rogivande över den årstiden.

Karin, ha en jättefin helg!!

Anonymous said...

Usch, jag tycker det känns så otäckt med torka nu sedan jag flyttade till Gotland, vi har ju hela tiden brist på dricksvatten (grundvatten). Jag tycker det känns så skönt med höst, få tända ljus och mysa till det inne, skönare promenader ute. Trevlig helg!🙂 /Jenny

Channal said...

Alldeles spegelblankt! Så vackert! Vi har kyligt på morgonen typ 7 grader o nu på kvällen 12. Mitt på dagen är det skönt när solen skiner, 16-18 grader. Luften är hög och syrerik. Skönt! Sen älskar jag ljuset på hösten. Solen ligger lågt och ger ett varmt sken. Ja, jag också älskar hösten. Den är underbar!

Trevlig helg och Kram! Anna

Annika said...

Jenny:
Jamen DET förstår jag. NI har ju haft/har SÅ torrt.
Torka är inte kul.
Jag vet, jag känner som du vad gäller hösten.
Kramar och trevlig helg!

Annika said...

Anna:
Älskar de spegelblanka sjöarna. Underbart.
Jag hade också kyligt imorse, 8 grader. Men nu på dagen långt över 20 grader.
Hösten är verkligen en tid att ÄLSKA:
Kramar och trevlig helg!!

Monica said...

Så roligt att läsa här igen hos dig Annika! Och välkommen hem:-), så skönt att allt gått bra med resorna och så roligt att Peter och du hade nästan två veckor tillsammans också och sällskap hem, sånt känns bra. Tycker du är hurtig som kommer igång direkt med långpromenader i snabb takt, väldigt bra antagligen för både kropp och själ:-).

Du fick en lång tid här denna gång och förstår dig precis tror jag, med allt. Men sedan är det roligt att komma till sitt hem också och det var toppen att Peter målat så mycket, skön känsla med nytt och fräscht. Och kul att ni på skäret gör det gamla huset fint, där gjorde du en fin insats i historien. Kul för er alla att ni kunnat vara tillsammans så mycket och det verkar varit positivt för din mamma med så att det nu verkar läka ut eländet, det gör så ont allt sånt i muskler, skelett och nerver, så skönt att det blivit bättre.

Önskar dig en fin helg och här hoppas vi på värmen som utlovats, kylan kom lite tvärt tycker jag, man är helt ovan vi den efter denna fina sommar.

Annika said...

Monica;
HEEEJ!! Gud vad roligt att du är här.
Ja, nu är jag tillbaka.
Resorna gick fint, och det var mkt trevligt att Peter kom och hälsade på.

Ja, jag måste komma igång med mina pws. Har inte gått alltför mkt i sommar.
Så nu blir det annat av.

Peter har gjort så fint härhemma. en fröjd att komma hem och se det han gjort.

Mkt trevligt att restaurera gammelhuset, verkligen.

Min mamma mår bättre nu, men helt bra är det ännu inte. Dock stor skillnad på hur det var förut.

Monica, ha en bra helg nu. Såg att det ska bli varmt i Sthlm!!!

Bettan said...

Magiska bilder, så vackert!

Här i Göteborg har vi haft en varm, solig och skön dag - även om jag tullbringade större delen i en sporthall med mina innebandygubbar.
Men i morgon verkar det som vi ska få ännu en fin dag, så då blir det nog att njuta av solen utomhus.

Ha en fin helg!

Anne-Marie said...

Reston tycks visa sig från sin allra bästa sida. Tänk att ni har en sådan torka. Det måste vara litet ovanligt, eller hur. Vi har faktiskt haft en del regn den senaste veckan vilket är underbart. Såg att berget till och med fått litet, litet snö. Snön kommer säkert försvinna snart eftersom det skall bli varmare igen ett par dagar.
Ja, saker och ting ändras på relativt kort tid till och med. Har varit med om att saker skett bara på en vecka här i Weed när jag kanske inte åkt någonstans och sedan helt plötsligt har man gjort något oväntat.
Skönt att du börjar landa i vardagen igen och att bubblan börjar försvinna.
Kramar!!

Annika said...

Lisbeth:
TACk snälla.
ja, vi har mkt, mkt, mkt varmt.
Jag vet att ni också haft en bra och fin helg. Vad härligt!!
Kramar!

Annika said...

AM.
Reston är alltid fint, hihi!!
Nej, men torka har vi minsann. Efter en mkt, mkt, mkt blöt vinter och vår.
Nu är det så torrt att det dammar i backen. Inget regn verkar det bli heller.
Ni har väl haft en bra sommar i din del av US, AM? Få skogsbränder etc.
BRA!! Jätteskönt.
Ja, lusigt det där med förändringar.
Nu har bubblan spruckit och livet är "som vanligt", mkt skönt.
Kramar i massor!!