Thursday, December 06, 2018

Tomtenissen i väggen, Tomtenissen på hyllan, Netflix julfilmer och Bjällerklang




Godmorgon på torsdagen!




*   Tomtenissen …


En av årets trender bland barnfamiljer måste väl ändå vara den lilla dörr man kan sätta upp ovanför en vägglist i hemmet, innanför den dörren sägs en liten tomtenisse bo.
Fairy Doors kallas dessa här i US. Man kan pynta upp med pynt vid den lilla dörren, ha en liten krans hängandes,  en liten stege finns utanför, en gran och en del annat gulligt jag sett.
Jag kan tänka mig att barnen måste tycka detta är URGULLIGT och spännande. Om Karolina varit liten hade jag med nöje haft en sådan här liten väggnisse. Jag hade ordnat lite nytt bus varje dag som nissen skulle ha hittat på.
Gulligt, men inget jag kommer att satsa på härhemma. Känns som om man måste ha barn för att ha kul av det här fenoment. SÅ jag passar på detta, men tycker att idéen är jätterolig!!

Bild från Worthpoint.com


*   Elf on a shelf


För att fortsätta på nissetemat har det ju under många år varit poppis med den så kallade Elf on a Shelf här. Det fenomenet kom också för sent för att jag skulle hoppa på det tåget. Egentligen tycker jag att den här nissen är så ful, töntig och lite läskig också. Vet inte om jag hade köpt en sådan även om Karolina varit i rätt ålder så att säga.
Den lilla Nissen ska sitta på olika platser runt om i hemmet varje dag. Hans huvuduppgift är att hålla koll på barnen. Nissen ser efter att husets barn är snälla och sköter sig. Det är nissen som rapporter till tomten om barnen varit snälla, eller inte.
Man placerar nissen på ett nytt ställe varje kväll.
Karolina brukar säga till mig att om jag hade fått tag på denna när hon var liten hade jag gått “bananas”. Frågan är om hon hade “köpt” mitt bus? Tveksamt.

Online finns det massor med konton som kör Elf on a Shelf men med icke rumsrena teman, och de kontona är menade endast för vuxna. HAHA!! Om ni söker på det online kommer ni att fatta vad jag menar. HAHA!!


Bild från Pinterest.

*   Netflix


Snart ska jag vika ett helt inlägg åt julfilmer jag gillar. Det finns ju många sådana. Vill man riktigt frossa i JUL-temat har Netflix en massa julfilmer av skiftande kvalitet. Det finns en hel uppsjö av dem. Det är bara att klicka sig in och välja den man vill se. Lågbudget är det ofta, rätt dåliga skådisar många gånger, men ändå så roligt att skratta åt när man ser dem. Karolina och jag brukar gilla att se ett par “cheesy christmas movies” varje år.
Hallmark är en annan kanal som så gott som enbart sänder filmer med jultema den här tiden på året.
Själv håller jag mig mest till de gamla beprövade klassikerna. MEN det är KUL att se någon ny film varje år. Ja, även fast man glömmer dem lika fort.
Jag läste nyligen att Netflix har så många filmer och program som är baserade på julen att det skulle kunna räcka i 1200 dagar! Så där finns det för den som vill ha det, haha.




Den här filmen har vi sett.  Den är faktiskt riktigt bra och underhållande.  Jag fick lite Santa Clause-vibbar av den.  Filmen har även lite korn av Home Alone över sig.  Men, den är inte lågbudget ALLS och inte töntig, riktigt bra julfilm som säkert kommer att hålla i många år framöver.  OCH vad sägs om Goldie Hawn som snygg Mrs Claus!


Det här är också en poppis julfilm på Netflix iår.  Ej heller den lågbudget.  Det är en klassisk saga, och ganska söt.  Rätt töntig också, och förutsägbar.  MEN sådär gulligt julig som man vill att det ska vara.

*   Bjällerklang

Nu har Sveriges Radio dragit igång sin julkanal, Bjällerklang, igen. Den är bra. Bjällerklang har en bra blandning av svenska, amerikanska och engelska julsånger. Me likey, me likey a lot!
Det finns ett par andra svenska julkanaler också, men de har reklam. Om reklam tycker jag INTE!!!
Det är samma sak här i US, de radiokanaler som spelar julmusik dygnet runt är kryddade med reklam. Så, därför vinner Bjällerklang julsångsfejden, LÄTT!!




Önskar er alla en fin och bra dag!

14 comments:

Äventyret framtiden said...

Den lilla dörren med tomten bakom är fin. Tycker jag. Jag har faktiskt en liten en som hänger på väggen i hallen sedan många år tillbaka, året om. Hustomten bor där.Jag har nog aldrig visat den, kanske det är dags nu i år när jag har julkalender?
Vi har inte Netflix, förmodligen skaffar vi det inte heller men de filmer som visas i tv-n från många olika kanaler som vi har tillgång till, väljer och vrakar vi emellan. Många kommer i repris år efter år. Några ser man om och om igen. Det blir en tradition på sätt och vis.
Och jag behöver lite romantik och gullighet. Verkligheten är vad den är ändå och den känner jag hur bra som helst igen utan att behöva pumpa in mera våld och elände i den. Det räcker med att titta på Rapport så har jag fått säcken full.
Ha en fin dag Annika!

Anne-Marie said...

Den lilla dörren har jag nog sett i något reklamsammanhang. Gullig och om man har barn är det säkert väldigt roligt för barnen.
Elf on a Shelf har jag också sett och att “elfen” får sitta på olika platser i hemmet. Tycker att “elfen” ser litet full i sjutton ut! ;)
Netflix har jag faktiskt inte men vet ju att det är väldigt poppis och att det finns många, många trevliga filmer där. Har Hallmark via min kabel-TV men brukar inte titta. Annars har de många julfilmer har jag sett.
Bjällerklan “avhandlade” jag ju också. :) Och som jag skrev i mitt svar till dig tror jag att det var du som tipsade om den kanalen för några år sedan. Bra blandning på musiken och mycket skönt att slippa reklam.
Kramar!!

Steel City Anna said...

Tycker elf on the shelf är himla kul! Mina kompisar i England postar mycket roligt på fb. Icke rumsrent också men framför allt är det poppis med olika ursäkter att nissen inte kan röra sig, typ hans ben är gipsat. Mum wins!

Jag är himla svag för fairy doors också :)

Eva i Dalarna said...

Har du sett "Tomten är far till alla barnen"? Jag ser den varje jul. Såå bra!
Vet inte om den finns på Netflix dock men den finns på dvd annars.

Monica said...

Fairy doors är gulligt, det hade jag nog hoppat på:-), lite saga och fint, skulle nästan kunna tänka mig nu med, så fint det skulle vara i stugan på landet, det är ju som en tomtestuga, haha. Nu fick jag lite "landetlängtan".

Fint med alla filmer om julen, det finns verkligen en mängd. Här ikväll blir det Ernst, "Jul med Ernst" startar, går tre avsnitt, han är som en trygg vante att hålla i handen i allt julstök står det, ja såna behövs det fler av.

Idag lite frost på morgonen men det tinar nog under dagen, ha en fin dag Annika!

Humlan said...

Den där dörren var himla söt och perfekt när man har barn att spinna berättelser runt. Men den där Elf on a Shelf känns lite som ett hot; ni är övervakade och någon skvallrar om ni inte är snälla. Fast det beror nog mest på tonen som finns i hemmet mellan föräldrar och barn. Och jag håller helt med dig om utseendet på den.
Jag har en Hustomte som har flyttat med mig från innerstan till förorten, här står han på ett litet skåp på köksväggen och har ganska bra koll på vad som händer i huset.

Jag har inte börjat lyssna på Bjällerklang än, men har tänkt på den, det är verkligen en trevlig kanal och det är så skönt att slippa reklam!

Önskar dig en bra dag!
Kramar!

Annika said...

Karin:
Älskar ideen, den är klockren!
OM jag haft småbarn, eller yngre barn, hade jag kört detta fullt ut. SÅ himla gulligt.
Awww, så du har en!!!
Men så rart. Karin, du får vika en dag i din kalender åt den dörren. För vi vet ju att hustomtar på landet FINNS! På riktigt.
Visa den, Karin. Det skulle vara såååå kul att se!
SÅ sant, många julfilmer går i repris år efter år, och har man fler kanaler kan man slå sig i backen på att favoriterna visas :-)
Sant, det är himla skönt att fly in i en töntig julfilm ibland. Som du säger, dagens verklighet känns så bedrövlig. Jag sa just till P att det känns värre än det nånsin gjort. Mer polariserat, mer trångsynt.
Nej, det släpper jag nu.
Karin, ha en toppenfin och bra dag idag. Själva Självständighetsdagen också!!

Annika said...

AM:
Den är så söt. Om jag hade haft yngre barn hade jag verkligen skaffat en sån. Tycker idéen är så himla gullig.
"Elfen on shelfen" ... asså, jag gillar inte honom. Det finns en nissa numera också. Men jag gillar dem inte. Tycker de är lite creepy sådär. Hehe.
Hallmark tror jag har lika många julfilmer som Netflix i juletid, så där kan du nog bara slå dig ner vid valfri, hehe. Reklamen är ju störig då förstås, det slipper man på Netflix. men annars? Same, same vad gäller julfilmer.
Tycker det är bra att vi som bloggar i utlandet skriver lite om Bjällerklang, för den är bra!!
Riktigt bra, först tyckte jag iår att de bara spelade ny musik och tråkig sån, men efter att ha lyssnat nu ett tag tycker jag nog de håller riktigt bra kvalitet och blandning.
Kramar till dig!

Annika said...

Anna:
Det finns så otroligt många som gör Elfen till ett skämt och kör lite icke rumsrena teman. SÅ kul, hahahaha!
Han tigger liksom om det :-P
Fairy doors, sååååååå gulliga!!!

Annika said...

Eva:
har sett den, men för länge sen.
Minns att jag gillade den. Borde se om den ...
Frågan är om den finns på amerikanska Netflix, kanske inte? men ngn svensk kanal visar den säkert i jul. Ska spana ...

Annika said...

Monica:
DE är sååå söta! OCH tacksamma. OCH inte creepy, som elfen ... hehe...gillar inte honom.
JAAAAA!!!
JAAAA!!! Jag ska också kolla Ernst. GIVET!!! Han är som en enda julgubbe hela han. ÅÅÅÅÅ vad jag tycker om honom.
Kall morgon här med.
Ha en toppenfin dag!!

Annika said...

Humlan:
Visst är den så söt!!
Jag vet att jag skulle kunna väva ihop tusen historier runt den om jag haft yngre barn,
Så klockrent söt.
vet inte vad som ger mig så dåliga vibbar med elf on shelf? Jag tycker han är läskig och ful. USCH!!
Men som du säger, det beror alla gånger på hur flädrarna sköter det hela. De kan ju skrämma upp stackars barn också.
När jag var liten brukade min pappa säga att "nu såg jag ett skäggigt ansikte i fönstret" i juletid, det var tomten det som spanade på oss. han brukade väl säga det mest om vi bråkade. haha Tror inte vi nånsin trodde på det, hehe.
men det här är väl samma, fastän taget till nästa nivå sas.

Mysigt att du har en hustomte. GILLAR!!

Ja, Bjällerklang är bra. OCH såååååå skönt reklamfri.

Kramar!

Erica said...

* Ja, de där små nissedörrarna är riktigt söta.
Jag såg sådana första gången förra året, tror jag det var. Eller så två år sedan.
De hade en sådan på förskolan där jag var förra julen, och använde den till samlingarna i december.
Om tillbehören fick stå orörda på en småbarnsavdelning? Eh... tja, inte direkt dock ;-P
Men jag kan tänka mig att det är en mycket rolig grej att ha om en har barn.

* Samma med den där Elf on a shelf. Kan tänka mig att man kan hitta på en del kul grejer med den när man har barn.
Kan dock hålla med om hen ser lite små-creepy ut ;-)

* Netflix ja! Har sett de senaste veckorna hur extremt mycket julfilmer det finns där!
När jag loggar in tycker jag det kommer upp mer julfilmer än något annat i mitt "flöde"...
Tyvärr är jag väldigt kräsen när det kommer till julfilmer.
Jag klarar inte av när det blir för sliskigt, och jag tycker majoriteten av de filmer Netflix visat för mig ser ut att vara sådana.
Håller dock med om att julkänslan egentligen är det väsentliga i sådana filmer. Genren är ju trots allt utformad för att i första hand fokusera på julkänslan och nästan i andra hand: Handlingen.

Skulle dock vilja se någon normbrytande julfilm. Med lika mycket julkänsla som alla de andra, men istället för "snygg tjej och snygg kille och deras magiska juläventyr".
Wow! Nu fick jag en idé till ett blogginlägg OCH att sätta mig ner och googla lite om jag kan hitta sådana julfilmer :-D
Synd att jag strax ska iväg på föreläsning/julmiddag med jobbet, för nu ville jag sätta igång med det just precis NU ;-D


Hoppas du får en fin fortsatt torsdag!
Kramar /Erica

Annika said...

Erica:
SÅ söta!!!
Jag hade aldrig hört om det förr, men så har jag inga småbarn runt mig heller.
Underbart söta.
Men ja, säkert roligast om småbarn finns i familjen.

Ja, absolut, det finns många många sliskiga julfilmer på Netflix. OCH det finns enorma mängder. men se The Christmas Chronicles, den är riktigt bra.
De klassiska filmerna är ändå bäst, med Christmas Vacation som nummer 1 :-)
Ja, det är nog tyvärr mkt så att det är just snygga killar och tjejer i nästan samtliga julfilmer. Ja, det gfinns ju undantag, som Bad Santa och grinchen och sådana. Kanske flera också.
Men stora flertalet är nog just snygga.
Ja, du får skriva ihop ett inlägg om det ;-)

Ha en trevlig julmiddag och föreläsning nu!
Kram